abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 27 april 2023 @ 15:57:09 #151
7889 tong80
Spleenheup
pi_208922772
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:49 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Dat ja. :{
Hij is kinderlijk en eloquent en dat maakt hem vertederend, maar hij is echt immens dwingend, en buiten beeld gaat dat kennelijk dus nog veel verder.

En moeders stimuleert het allemaal maar, en vaders is al decennia geleden uitgecheckt. :')

Echt, ik hoop zó enorm dat die vader een geile minnares heeft ofzo, want die man heeft anders echt geen leven. :')
Ik vraag me al die jaren af wie die vader is. Een zwijgende schim in de schaduw van drie documentaires.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_208922817
Ik ken niet alle autisten maar na 20 jaar ervaring in de hulpverlening met clienten met veelal psychiatrie en of autisme problematiek heb ik in de loop der jaren wel zo 100 clienten gezien en ik vind Kees zijn gedragingen niet zo bijzonder uniek. Ik vind zijn tekeningen knap en mooi gemaakt, maar ik heb ook veel typische gedragingen gezien bij andere autisten. Ik geloof gewoon niet dat Kees nu echt zo uniek is.

Kees is wel typerend voor iemand met autisme maar of dat hem nu savant maakt vraag ik mij af.

Mensen met een groot talent kunnen hun talent en grote interesse heel goed door ontwikkelen omdat ze hier volledig op gefocussed zijn, dat zie je bij veel meer mensen die geen autisme hebben ook.

Kees heeft zijn talent ook heel knap ontwikkelt maar is dat nu echt zo veel bijzonderder dan elk ander die ook heel knap kan tekenen?

[ Bericht 12% gewijzigd door ZanneG op 27-04-2023 16:13:16 ]
  donderdag 27 april 2023 @ 16:20:20 #153
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208922919
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:55 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Kees is een bijzonder man en zijn tekeningen zijn echt heel mooi gemaakt, met alle precisiewerk van iemand met autisme.

Ik ken een autist die niet kan lezen maar wel heel goed uit zijn hoofd kan rekenen en dan ook grote bedragen en zonder na te denken. Hij ziet de cijfers en weet direct het antwoord. Hij weet ook de lotto uitslagen van dat jaar. Die schrijft hij als ze gevallen zijn in een schrift en dan kan hij zo uit zijn hoofd opnoemen wanneer welke getallen vielen.

Een andere autist die ik ken weet van elke datum op welke dag dat viel of valt in de toekomst en als je dat dan checkt dan klopt dat altijd. Ook zonder daar over na te denken. Zeg je 24 oktober 2004 dan weet hij op welke dag dat viel.

Ik weet niet hoe hij dat doet en hij kan het ook niet uit leggen, hij weet het gewoon. Maar of zulke eigenaardigheden waarin iemand enorm uitblinkt iemand nu tot een savant maakt?

Het is denk ik eerder dat bij iemand in het autisme spectrum vaak 1 gebied enorme interesse is dit op 1 of andere manier heel erg is ontwikkeld en hier enorm in uitblinkt. maar op andere gebieden kunnen ze juist heel erg onderontwikkeld zijn.

Dat zie je bij Kees ook. Ik vind hem niet zó bijzonder. Ik ken wel meer autisten die een beetje zoals hem zijn.
Duidelijk de woorden van een deskundige. :)

Ben het met je eens. Je kunt zo zien dat Kees zich helemaal heeft verloren in het tekenen. Die werd nooit in z'n werk onderbroken en dat laat hij maar al te makkelijk zien.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_208922963
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 16:20 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Duidelijk de woorden van een deskundige. :)

Ben het met je eens. Je kunt zo zien dat Kees zich helemaal heeft verloren in het tekenen. Die werd nooit in z'n werk onderbroken en dat laat hij maar al te makkelijk zien.
Dit is geen mening van een deskundige hoor, ik ken Kees niet persoonlijk natuurlijk , heb geen dossier gelezen dus ik doe het ook maar met de observaties die ik maak van tvbeelden en wat ik uit persoonlijke ervaring bij anderen autisten zie of heb gezien.

Maar ik vraag mij meer af wat iemand nu tot een savant maakt en of Kees dat perse is?

Hij heeft alle tijd gehad om zijn teken talent te ontwikkelen omdat hij geen job buitenshuis heeft, dus hier hele dagen mee bezig kan zijn.

Maar een tekenaar zonder autisme heeft ook bijzonder talent dus waarom zou Kees daarin bijzonderder zijn dan een 'normale' tekenaar? Die wellicht veel meer moeite moest doen om zijn talent te door ontwikkelen omdat die fulltime aan het werk moest?
pi_208923047
quote:
10s.gif Op donderdag 27 april 2023 16:28 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Ben jij Kees? :?
Alsof Kees zoveel tijd heeft?
Kees is de hele dag druk met tekenen en japense tekens schrijven, die heeft geen tijd voor een fulltime baan op fok
  donderdag 27 april 2023 @ 18:54:56 #156
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208924242
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 16:25 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Dit is geen mening van een deskundige hoor, ik ken Kees niet persoonlijk natuurlijk , heb geen dossier gelezen dus ik doe het ook maar met de observaties die ik maak van tvbeelden en wat ik uit persoonlijke ervaring bij anderen autisten zie of heb gezien.

Maar ik vraag mij meer af wat iemand nu tot een savant maakt en of Kees dat perse is?

Hij heeft alle tijd gehad om zijn teken talent te ontwikkelen omdat hij geen job buitenshuis heeft, dus hier hele dagen mee bezig kan zijn.

Maar een tekenaar zonder autisme heeft ook bijzonder talent dus waarom zou Kees daarin bijzonderder zijn dan een 'normale' tekenaar? Die wellicht veel meer moeite moest doen om zijn talent te door ontwikkelen omdat die fulltime aan het werk moest?
Misschien was Kees wel een hele goede architect geweest.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_208924551
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:54 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Misschien was Kees wel een hele goede architect geweest.
Een architect moet ook sociale vaardigheden hebben eb acquisitie kunnen plegen. Beetje offtopic, maar er is een interessante docu over francine houben.
  donderdag 27 april 2023 @ 19:19:59 #158
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208924566
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 19:18 schreef nomina het volgende:

[..]
Een architect moet ook sociale vaardigheden hebben eb acquisitie kunnen plegen. Beetje offtopic, maar er is een interessante docu over francine houben.
Bedoelde dat ook als Kees "normaal" was geweest eh.

Docu ken ik niet. Waar gaat dat over?
  vrijdag 28 april 2023 @ 10:58:47 #159
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_208930226
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:57 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik vraag me al die jaren af wie die vader is. Een zwijgende schim in de schaduw van drie documentaires.

:T
Wat zou 'ie gedaan hebben voor de kost? Ze zijn bepaald niet onbemiddeld.

* GEVONDEN :D

quote:
VELP – Op woensdag 29 september [2021, P_M] bracht burgemeester Carol van Eert een bezoek aan het echtpaar Momma-Muntz in Velp ter gelegenheid van hun 65-jarig huwelijk.

De heer Willem Carel Momma is geboren op 18 oktober 1930 in Amersfoort en mevrouw Henriëtte Muntz is geboren op 29 januari 1934 in Rotterdam.

Het paar heeft elkaar in de zomervakantie van 1949 ontmoet in het zomerhuisje van de familie Muntz op Texel. In 1956 zijn ze getrouwd in Rotterdam. Het paar heeft ook in Hattem en Wassenaar gewoond en is in 1986 verhuisd naar Velp.

De heer Momma is zijn carrière begonnen als verkoopleider in Brouwerij d’Oranjeboom. Ook was hij partner bij Messa Electronics, marketing manager bij de Koninklijke Berghuizer Papier Fabriek en directielid bij de Nederlandse Dagblad Unie. Tot aan zijn pensionering heeft hij gewerkt als directielid bij NV Audet. Mevrouw Momma-Muntz nam de zorg voor de kinderen op zich. Uit het huwelijk zijn 3 zonen geboren en inmiddels hebben ze 6 kleinkinderen.

Na hun pensionering vulden ze hun dagen graag met sport (hockey en beiden tennis), maar dat gaat nu niet meer. Ze zijn nog steeds erg gelukkig met elkaar.
Tevens....

quote:
Willem Momma richtte samen met andere ouders in 1978 de NVA op, vanwege het - in die tijd onbegrepen - autisme van zijn jongste zoon Kees (geboren in 1965). Hij was de eerste voorzitter van de NVA.

'De kwaliteit van de hulpverlening voor mensen met autisme is mijn grootste zorg. Daarom is het belangrijk dat de NVA een echte oudervereniging zal blijven, met ouders die op de barricaden voor hun kind blijven gaan. De organisatie moet zichzelf voortdurend evalueren op doeltreffendheid en alert blijven op nieuwe ontwikkelingen. Geen genade met bureaucratische elementen!'
pi_208930245
quote:
Duidelijk een gezin dat het altijd bovengemiddeld goed heeft gehad.
Zeker weten! De familie Momma heeft gewoon centen zat en daardoor ook zeker de mogelijkheden om "Het beste voor Kees" te doen. Ze richten zelfs een BV met die naam op die vervolgens een huis in dezelfde straat in Velp voor hem koopt. Dat is dus wel mooi een vrijstaande woning met 5 kamers en een behoorlijke tuin in een villabuurt, waar Kees kan in z'n uppie kan genieten van alle rust en ruimte. De WOZ-waarde van het 'huisje' dat ze voor Kees gekocht hebben ligt momenteel rond de 6 ton. Volgens deze BV betaalt Kees naar draagkracht huurgelden aan die BV. Goed geregeld allemaal, ongetwijfeld ook belastingtechnisch ook slim doordacht. Zo hoeft Kees niet op de wachtlijst te staan voor een huurwoning / regulier begeleid wonen project (zoals al die andere mensen met autisme of beperking met een minder rijke familie).
  vrijdag 28 april 2023 @ 11:06:20 #161
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_208930294
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 11:00 schreef quarterpounder het volgende:

[..]
Zeker weten! De familie Momma heeft gewoon centen zat en daardoor ook zeker de mogelijkheden om "Het beste voor Kees" te doen. Ze richten zelfs een BV met die naam op die vervolgens een huis in dezelfde straat in Velp voor hem koopt. Dat is dus wel mooi een vrijstaande woning met 5 kamers en een behoorlijke tuin in een villabuurt, waar Kees kan in z'n uppie kan genieten van alle rust en ruimte. De WOZ-waarde van het 'huisje' dat ze voor Kees gekocht hebben ligt momenteel rond de 6 ton. Volgens deze BV betaalt Kees naar draagkracht huurgelden aan die BV. Goed geregeld allemaal, ongetwijfeld ook belastingtechnisch ook slim doordacht. Zo hoeft Kees niet op de wachtlijst te staan voor een huurwoning / regulier begeleid wonen project (zoals al die andere mensen met autisme of beperking met een minder rijke familie).
Heel eerlijk: dat vind ik dan wel weer mooi, dat dit geregeld kan worden. Ik gun iedereen zijn rijkdom en vader is duidelijk een slimme man. Alleen jammer dat Kees in het begin zo ondankbaar was om er niet te gaan wonen, pas toen pa en ma echt afgeschreven waren. Hij heeft door die rijkdom (die kennelijk ook al in de verdere familie zit) nooit weet gehad van de echte wereld, daarom is hij zoals hij is.
With love :*
pi_208930735
Was het echt ondankbaarheid of is het vooral veel angst voor het onbekende voor Kees?
Waar moeder dan weer aan toe gaf ipv de angsten professioneel te begeleiden gingen ze het liever uit de weg.

Met de verwachtte erfenis zal Kees met hulp van zijn broers voldoende particuliere zorg in kunnen kopen, die luxe hebben idd veel anderen in deze zelfde situatie niet.
  vrijdag 28 april 2023 @ 12:56:18 #163
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_208931609
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 11:49 schreef ZanneG het volgende:
Was het echt ondankbaarheid of is het vooral veel angst voor het onbekende voor Kees?
Waar moeder dan weer aan toe gaf ipv de angsten professioneel te begeleiden gingen ze het liever uit de weg.

Met de verwachtte erfenis zal Kees met hulp van zijn broers voldoende particuliere zorg in kunnen kopen, die luxe hebben idd veel anderen in deze zelfde situatie niet.
Als hij het echt niet gekund had dan had hij er ook nu niet gewoond. Ik noem het ondankbaar in de zin van: altijd zó in zijn comfortzone gehouden (zoals je zelf aangeeft, moeder gaf er wederom aan toe) dat hij een mogelijkheid die hem wordt aangeboden waar heel veel andere mensen een moord voor zouden doen gewoon niet aanneemt. Maar als pa en ma niet meer kunnen doen wat hij wil gaat het allemaal ineens wel.
With love :*
pi_208931806
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2023 12:56 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]
Als hij het echt niet gekund had dan had hij er ook nu niet gewoond. Ik noem het ondankbaar in de zin van: altijd zó in zijn comfortzone gehouden (zoals je zelf aangeeft, moeder gaf er wederom aan toe) dat hij een mogelijkheid die hem wordt aangeboden waar heel veel andere mensen een moord voor zouden doen gewoon niet aanneemt. Maar als pa en ma niet meer kunnen doen wat hij wil gaat het allemaal ineens wel.
Ik denk dat gevoelens als dankbaarheid/ ondankbaarheid etc heel erg zijn aangeleerd bij mensen met autisme stoornis. Hij voelt het gewoon niet en dat zal ook niet gaan komen denk ik?

Het egocentrische zit er heel erg in maar dat wordt zeker ook versterkt met hoe de omgeving in dit geval moeder er altijd mee is omgegaan en altijd is mee gegaan in zijn egocentrische denkwijze.

Zolang Kees maar rustig en tevreden is, is het goed..

[ Bericht 0% gewijzigd door ZanneG op 28-04-2023 14:21:13 ]
pi_208932303
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 11:00 schreef quarterpounder het volgende:

[..]
Ik had dat gemist maar is dat huis van Kees zo groot? 5 kamers en vrijstaand? Waarom zo groot, hoe moet hij dat overzien schoonmaken en onderhouden? Een 2 kamer appartementje of studio lijkt mij groot genoeg en voor hem te overzien.
Waarom zou je hem als ouders opzadelen met een 5 kamer villa?

[ Bericht 0% gewijzigd door ZanneG op 28-04-2023 14:21:57 ]
  vrijdag 28 april 2023 @ 16:20:01 #166
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_208934115
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 13:58 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Ik had dat gemist maar is dat huis van Kees zo groot? 5 kamers en vrijstaand? Waarom zo groot, hoe moet hij dat overzien schoonmaken en onderhouden? Een 2 kamer appartementje of studio lijkt mij groot genoeg en voor hem te overzien.
Waarom zou je hem als ouders opzadelen met een 5 kamer villa?
Ik denk dat er in de buurt niet zoveel kleiners te vinden was. Ik begrijp die ouders trouwens wel hoor. Als ik geld genoeg had zou ik wellicht hetzelfde voor mijn zoon hebben gedaan. Ik zou het wel een veilig gevoel vinden dat hij in ieder geval een plek had om te wonen.

En hoeveel ouders kopen er geen huis voor hun studerende kinderen waar ze een studentenhuis van maken? Ik kende er uit mijn studententijd best veel.

Het probleem is dat de ouders van Kees daar min of meer gestopt zijn. Ze hadden hem ook verder moeten begeleiden richting wat meer zelfstandigheid, denk ik. Maar ik geloof ook best wel dat ze die energie niet meer hadden. En bovendien wordt het ook steeds moeilijker naarmate je kind volwassener wordt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_208937492
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 13:12 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Ik denk dat gevoelens als dankbaarheid/ ondankbaarheid etc heel erg zijn aangeleerd bij mensen met autisme stoornis. Hij voelt het gewoon niet en dat zal ook niet gaan komen denk ik?

Het egocentrische zit er heel erg in maar dat wordt zeker ook versterkt met hoe de omgeving in dit geval moeder er altijd mee is omgegaan en altijd is mee gegaan in zijn egocentrische denkwijze.

Zolang Kees maar rustig en tevreden is, is het goed..
Sorry hoor, maar ben jij een zorgverlener voor mensen met autisme? Dan veel sterkte gewenst aan die mensen/slachtoffers..

Als je denkt dat dankbaar/ondankbaarheid is aangeleerd bij mensen met autisme _O-
Ik ben zelf gediagnosticeerd met autisme en geloof me, ik ken ondankbaar zeker wel. En daardoor ook dankbaarheid, en dat is niet aangeleerd. Net zoals liefde, verdriet, hoop, plezier en alle andere emoties.. Autisten lijken best wel een beetje op mensen.
pi_208937539
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:49 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Dat ja. :{
Hij is kinderlijk en eloquent en dat maakt hem vertederend, maar hij is echt immens dwingend, en buiten beeld gaat dat kennelijk dus nog veel verder.

En moeders stimuleert het allemaal maar, en vaders is al decennia geleden uitgecheckt. :')

Echt, ik hoop zó enorm dat die vader een geile minnares heeft ofzo, want die man heeft anders echt geen leven. :')
Toen zijn vader terugkwam uit het ziekenhuis was zijn welkom wel hartverwarmend vond ik. Een liefde die ik bij Kees nog nooit zo had gezien. En dan noemde hij die vrouw die weleens bij hem kwam te kil en te weinig open. Terwijl Kees zelf juist niet erg open en behoorlijk kil kan zijn.
pi_208938196
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 21:26 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar ben jij een zorgverlener voor mensen met autisme? Dan veel sterkte gewenst aan die mensen/slachtoffers..

Als je denkt dat dankbaar/ondankbaarheid is aangeleerd bij mensen met autisme _O-
Ik ben zelf gediagnosticeerd met autisme en geloof me, ik ken ondankbaar zeker wel. En daardoor ook dankbaarheid, en dat is niet aangeleerd. Net zoals liefde, verdriet, hoop, plezier en alle andere emoties.. Autisten lijken best wel een beetje op mensen.
Er is dan ook geen standaard autist en net als gewone mensen is de ene de andere niet 🙄 wat voor velen geldt geldt niet voor iedereen natuurlijk.

Kees is een heel klassiek autist. Wat voor hem geldt hoeft niet voor jou te gelden.

Autisme heb je in vele gradaties. Ik heb cliënten met autisme maar ook een collega. Zij is in staat om goed en zelfstandig te functioneren en zij heeft haar typisch autistische gedragingen onder controle itt toen ze nog een kind was maar ik zie dat ze ook error krijgt wanneer er teveel te snel gebeurd en zij dat niet kan handelen maar haar autisme is geen handicap zoals dat voor de cliënten wel is.

Jij hebt er blijkbaar ook minder last van.

Gelukkig maar

Heel veel mensen hebben autistische aanverwante gedragingen. Vooral wat dwangmatigheid betreft. Ik net zo goed
pi_208940174
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 22:17 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Er is dan ook geen standaard autist en net als gewone mensen is de ene de andere niet 🙄 wat voor velen geldt geldt niet voor iedereen natuurlijk.

Kees is een heel klassiek autist. Wat voor hem geldt hoeft niet voor jou te gelden.

Autisme heb je in vele gradaties. Ik heb cliënten met autisme maar ook een collega. Zij is in staat om goed en zelfstandig te functioneren en zij heeft haar typisch autistische gedragingen onder controle itt toen ze nog een kind was maar ik zie dat ze ook error krijgt wanneer er teveel te snel gebeurd en zij dat niet kan handelen maar haar autisme is geen handicap zoals dat voor de cliënten wel is.

Gelukkig maar

Heel veel mensen hebben autistische aanverwante gedragingen. Vooral wat dwangmatigheid betreft. Ik net zo goed
Zanne, als hulpverlener mag jij nooit zo stellig kunnen zeggen dat Kees een heel klassiek autist is. Dan gooi ik de bal terug, ik vind jou een erg klassieke hulpverlener waarvan ik hoop die nooit tegen te komen.
pi_208940821
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 22:17 schreef ZanneG het volgende:

[..]

Gelukkig maar

Haha, jij bent juist degene die alle autisten op een hoop gooide door te zeggen dat "dankbaarheid/ondankbaarheid door autisten is aangeleerd"..
Er zijn wel dingen die ik mezelf heb aangeleerd. Mensen in de ogen aankijken bijvoorbeeld. Toen ik heel jong was kreeg ik te horen "je staart te veel, ik vind dat eng" en toen heb 12 jaar niemand in de ogen aangekeken. Pas sinds korte tijd probeer ik dat weer.

Maar om te stellen dat autisten dankbaarheid/ondankbaarheid is aangeleerd, dat is iedereen over 1 kam scheren.. En ja, welke gedragingen van de mens (autist en niet autist) of emoties zijn niet aangeleerd?
  Moderator zondag 30 april 2023 @ 19:26:25 #172
155227 crew  Guppy
dus
pi_208957631
Gisteren ook Kees Vliegt Uit gekeken. Het Beste Voor Kees vond ik toentertijd nog wel charmant. Je zag daar ook wel dat zijn ouders op hun manier echt wel het beste voor hem wilden. En daar deden ze veel voor.

Maar Kees Vliegt Uit is schrijnend... Waar ze in deel 2 het beste voor hem wilden, blijkt dat in deel 3 niet gelukt te zijn. Hij is niet uitgevlogen en woont nog steeds in het chalet. Enige verschil is dat ie er nu een riante "recreatiewoning" bij heeft. Dit alles wordt gefaciliteerd door zijn moeder, die hem keer op keer op het hart drukt dat Kees nog niet zonder zijn ouders kan (en zij niet zonder hem). Vader zou het wel willen en brengt dat zelfs een keer ter sprake door te zeggen dat ie er veel voor geregeld heeft, dus dat het wel fijn zou zijn dat Kees er wat mee gaat doen. Weerstand! Logisch ook, want hij kan het niet. Mammie zegt dat immers. En vader druipt weer af...

Schrijnend ook omdat ik meer dan eerder de angst voor Kees voelde, vooral bij de moeder. Ook logisch, want we zien vooral de min of meer gezellige momenten, maar zo gezellig is Kees niet. Hij krijgt in de media het stempel mooi, puur en uniek, maar dat is niet het hele verhaal. Daarom wel goed dat het slaan-incident in de docu zat, want het is niet alleen maar gezellige treinbaantjes en tekeningen van huizen. Die ouders houden zielsveel van 'm, maar zijn bang.

Daarmee is het te makkelijk om te roepen dat die ouders het allemaal fout gedaan hebben, op basis van een documentaire. Wel denk ik dat dit een waarschuwing moet zijn voor mensen in dezelfde situatie. Kees heeft onomstotelijk autisme, maar er lijkt veel meer aan de hand. Zijn ouders hebben hem in álles voorzien en daarmee hebben ze hem totaal afhankelijk gemaakt én gelaten. Kees weet niet anders dan dat de wereld om hem draait en en in alles wordt dat bevestigd. Hij weet zijn ouders feilloos te bespelen. Gaat het niet naar zijn zin, dan wordt hij agressief (richting z'n moeder, dus ik snap haar angst wel) of stuurt ie mensen weg (Ellen). Opvallend is dat als zijn broer hem aanspreekt op zijn gedrag, hij wel in staat is om in te binden. Kort, weliswaar. Direct 'zand erover' en door naar Kees.

Iets anders wat me opviel is het totale struisvogelgedrag van met name moeder. Op de vraag hoe het verder moet met Kees als zij er niet meer zijn, geen antwoord. Op de vraag wanneer Kees echt vliegt, geen antwoord. Ze ontwijkt het onderwerp steeds opnieuw. Ze leeft in het hier en nu, en ik snap dat. Het is geen leuk iets om over na te moeten denken, want ik denk dat ze deep down wel weet dat het niks gaat worden... Maar aan de andere kant schreeuwt Kees om duidelijkheid. En dat snap ik ook, hij heeft die duidelijkheid zo nodig.

Omdat het door zijn ouders op alle mogelijke manieren doodgezwegen wordt, wordt Kees angstiger en angstiger... Typisch dat zijn moeder dat niet ziet. Of wil/kan zien, want ik denk dat ze ook gewoon niet meer in staat is om het nog op te brengen. De arme vrouw is inmiddels hoogbejaard ;(

Ik weet niet, ik heb er een naar, unheimlich gevoel aan overgehouden. Dit gaat niet goed eindigen...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 11 juni 2025 @ 13:17:16 #173
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217911082
Ik pak hier even de draad weer op, want ik kan de andere topics niet vinden. Er is weer een nieuwe Kees-docu. hij vliegt nu echt, echt, echt zeker weten uit...

https://www.vprogids.nl/d(...)nen-leert-staan.html
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Miss 200.000.000! woensdag 11 juni 2025 @ 13:24:03 #174
367000 roos94
pi_217911122
Ik vind deze Kees een beetje over het paard getild mannetje, weinig sympathiek.
  woensdag 11 juni 2025 @ 13:36:40 #175
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217911189
Kees is een typisch geval van klein gehouden omdat z'n ouders (waarschijnlijk) niets wisten over autisme en hem dus maar bij alles op z'n wenken bedienden en alles bij hem uit handen namen. En zie dan hier. Een man van bijna 60 die ei-gen-lijk amper op zichzelf kan wonen, die moeite heeft met vrij basale dingen, die boos word als het weer óf boven óf onder een bepaalde temperatuur komt. En die "op zichzelf wonen" ziet als een chalet bij z'n ouders in de tuin.

Deze man is echt heel erg vertroetelt en klein gehouden en dat zie je nu jammer genoeg in hem terug. Hadden ze 'm wat vaker laten ontdekken en goed hard op z'n plaat laten gaan was het een hele andere vent geweest en hadden we (en dat was misschien maar beter ook...) deze documentaires niet gehad. Ik heb ze met veel interesse gekeken en ben ook wel benieuwd naar deze nieuwste, maar denk dat het vooral veel van hetzelfde zal zijn. Al hoop ik wel dat Kees er wat sympathieker van af komt dan de vorige docu...
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')