abonnement Unibet Coolblue
pi_208615223
Een vraag over het uitkopen van een huurder...

Op dit moment huur ik een appartement in de private sector (voor onbepaalde tijd). Ik ben al een poosje op zoek naar een koophuis, maar dat wil nog niet lukken. Dit appartement is het enige appartement dat mijn huisbaas verhuurt; zij woont zelf met haar gezin in het buitenland. Ze mailde nu dat ze er over nadenken het appartement te verkopen en dat ze hier graag over in gesprek gaat met mij.

Wat gedachtenspinsels van mijn kant:
- Ze kan het appartement zonder mijn toestemming in verhuurde staat verkopen; en daarbij blijft mijn huurcontract gewoon geldig met de nieuwe eigenaar.
- Een appartement in verhuurde staat verkoopt minder goed dan een leeg appartement. Helemaal met de verhoogde belasting hierop en het aanstaande puntensysteem in de vrije sector. Klopt dit? Wat voor verschil zit hier ongeveer tussen qua percentage? Het gaat om een appartement nabij het centrum in de Randstad.
- Ik gok dus dat ze het appartement 'leeg' wil verkopen. Wat zou betekenen dat ik er uit moet. Tegelijkertijd: Hier is geen wettelijke basis voor. Er is voor zover ik weet geen noodzaak voor haarzelf om er te gaan wonen en ik heb geen achterstanden qua huurbetaling o.i.d.
- Ik lees online dan over vertrekpremies voor de huurder als die akkoord is met vertrekken. Ik lees over vertrekpremies voor wanneer een huis bijv. dringend gerenoveerd moet worden; met zo'n ¤7.000 als minimum. Maar dat het als het om verkoop van het huis gaat (geen dringende reden), het in overleg gaat tussen huurder en verhuurder wat redelijk is.

Tips voor hoe dit aan te pakken? De relatie met de verhuurder is prima en mijn doel is niet om haar een poot uit te draaien. Tegelijkertijd: Ik heb een huurcontract en hoef in principe nergens heen. Ik wil wel verhuizen, maar het liefst naar een koophuis. Wat is een redelijk bedrag om te vragen? Is het gebruikelijk om een bepaalde termijn af te spreken? Kan ik hier nog iets mee met het bieden op een koophuis? Alle advies is welkom. :)
pi_208615280
Nvm beter lezen
pi_208615295
Koop het zelf met 10% korting.
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 14:26:41 #4
236264 crew  capricia
pi_208615316
Zelf al een bod overwogen?
Definitely not CIA
  zaterdag 1 april 2023 @ 14:27:08 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_208615324
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 14:23 schreef etuiedelapiel het volgende:
Koop het zelf met 10% korting.
Ik zou hier voor gaan eerlijk gezegd.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_208615326
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 14:23 schreef etuiedelapiel het volgende:
Koop het zelf met 10% korting.
Dit appartement wil ik niet kopen (om verschillende redenen). En als ik het zou willen, zou ik het met 10% korting ook niet redden (als ik kijk naar de laatst vastgestelde WOZ-waarde).
pi_208615332
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 14:26 schreef capricia het volgende:
Zelf al een bod overwogen?
Wel overwogen trouwens ;) Want dit was natuurlijk ook het eerste dat in mij op kwam.
pi_208615341
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 14:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik zou hier voor gaan eerlijk gezegd.
Ik heb het ooit zelf eens gedaan. Beide partijen laten het taxeren (¤400)
Neem het gemiddelde van die 2 en trek er 10% vanaf. Geen verhuiskosten inrichting ed.
pi_208616559
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 14:27 schreef Guay het volgende:

[..]
Dit appartement wil ik niet kopen (om verschillende redenen). En als ik het zou willen, zou ik het met 10% korting ook niet redden (als ik kijk naar de laatst vastgestelde WOZ-waarde).
Als kopen geen optie is dan blijven blijven en verhuizen over.

Voor verhuizen kun je je alvast gaan oriënteren:
-Wat kost een verhuizing?
-Wat gaat de huur van een vergelijk bare woning je (meer) kosten?
-Hoe lang heb je nodig om een vergelijkbare woning te vinden?

En dan kun je een totaalplaatje maken van wat verhuizen jou extra zou kosten en daar mag de verhuurder dan op reageren.

Verder aanvankelijk het initiatief bij de verhuurder laten.
Je gaat het huis verkopen? Prima, laat maar weten wie de nieuwe eigenaar wordt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_208617022
Ik neem aan dat een verhuurt appartement verkopen minder oplevert dan een leeg appartement. Komt jouw maximale bod in de buurt van een eventuele verkoopprijs als je dat meeneemt? Je bespaart de verhuurder aardig wat kosten als jullie een onderlinge overeenkomst weten te sluiten. Wie niet waagt wie niet wint.
Jesus saves but death prevails.
  zaterdag 1 april 2023 @ 17:26:48 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208617038
Plan een gesprek in en kijk waarmee ze komen/wat ze willen.

Vooralsnog is het koffiedik kijken toch?

Hoe lang huur je er al? En wat is de toko onverhuurd waard?

Een flat van 100.000 gaat geen 10k oprotpremie, uit hunzelf, opleveren. Een van 1.000.000 misschien al wel.
Dum de dum
pi_208617051
https://www.at5.nl/artike(...)il-huurders-uitkopen

Las er vandaag weer over, veel verhuurders willen van hun panden af momenteel.

Misschien kan je uitgekocht worden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208617342
quote:
16s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:28 schreef FlippingCoin het volgende:
https://www.at5.nl/artike(...)il-huurders-uitkopen

Las er vandaag weer over, veel verhuurders willen van hun panden af momenteel.

Misschien kan je uitgekocht worden.
Hebben straks tonnen, zo niet miljoenen aan pensioengeld, ga je nog lopen janken :') ja hoor hij gunt het ze zo erg, uhuhhh.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208617350
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:51 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Hebben straks tonnen, zo niet miljoenen aan pensioengeld, ga je nog lopen janken :') ja hoor hij gunt het ze zo erg, uhuhhh.
Haha echt he, eerst jaren mensen uitknijpen en zorgen dat mensen niet kunnen kopen maar nu moeten we zulke lijers zielig vinden. _O-
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208617364
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:25 schreef Shivo het volgende:
Ik neem aan dat een verhuurt appartement verkopen minder oplevert dan een leeg appartement. Komt jouw maximale bod in de buurt van een eventuele verkoopprijs als je dat meeneemt? Je bespaart de verhuurder aardig wat kosten als jullie een onderlinge overeenkomst weten te sluiten. Wie niet waagt wie niet wint.
Ik denk niet dat ik realistisch in de buurt kom. Maar stel van wel... dan zou ik het dus ook niet doen. Veel gedoe met buren binnen de VvE, geen buiten (balkon o.i.d.), geen 2e slaapkamer, er moet een nieuwe keuken in, nieuwe kozijnen+dubbel glas aan de voorkant. Dus kopen wil ik eigenlijk niet wagen :)
pi_208617382
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:26 schreef Fe2O3 het volgende:
Plan een gesprek in en kijk waarmee ze komen/wat ze willen.

Vooralsnog is het koffiedik kijken toch?

Hoe lang huur je er al? En wat is de toko onverhuurd waard?

Een flat van 100.000 gaat geen 10k oprotpremie, uit hunzelf, opleveren. Een van 1.000.000 misschien al wel.
Dat is waar, eerst maar kijken waar ze mee komen; wat Jeroen25 ook zei.

Ik huur sinds 2019. Onverhuurd is de WOZ-waarde (peildatum 1-1-2021) ruim 4 ton.
pi_208618172
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:56 schreef Guay het volgende:

[..]
Dat is waar, eerst maar kijken waar ze mee komen; wat Jeroen25 ook zei.

Ik huur sinds 2019. Onverhuurd is de WOZ-waarde (peildatum 1-1-2021) ruim 4 ton.
Ik weet niet hoeveel huur je betaalt, maar ik vermoed zwaar onder de marktprijs. Als je moeilijk gaat doen zou ik als verhuurder de huur flink opschroeven, te beginnen met 10.7%, het maximum voor 2023.
pi_208618221
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:56 schreef Guay het volgende:

[..]
Dat is waar, eerst maar kijken waar ze mee komen; wat Jeroen25 ook zei.

Ik huur sinds 2019. Onverhuurd is de WOZ-waarde (peildatum 1-1-2021) ruim 4 ton.
Een appartement zonder 2e slaapkamer en zonder balkon voor 4 ton?

Dan moet het wel een bijzondere en dure locatie zijn. Maar dan snap ik wel dat je het niet wil overnemen.

Ik weet niet wat je aan huur betaald, maar stel je moet er per 01-01-2024 uit, dan zou ik genoegen nemen met een huurkosten vrije periode tot die tijd.
pi_208618325
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:54 schreef Guay het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ik realistisch in de buurt kom. Maar stel van wel... dan zou ik het dus ook niet doen. Veel gedoe met buren binnen de VvE, geen buiten (balkon o.i.d.), geen 2e slaapkamer, er moet een nieuwe keuken in, nieuwe kozijnen+dubbel glas aan de voorkant. Dus kopen wil ik eigenlijk niet wagen :)
Zelf verhuurd kopen en daarna leeg verkopen.
pi_208618348
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:56 schreef Guay het volgende:

[..]
Dat is waar, eerst maar kijken waar ze mee komen; wat Jeroen25 ook zei.

Ik huur sinds 2019. Onverhuurd is de WOZ-waarde (peildatum 1-1-2021) ruim 4 ton.
Huizenprijzen in jouw segment zijn waarschijnlijk dusdanig dalende (o.a. vanwege wat FlippingCoin aan geeft) dat de WOZ-waarde van 1-1-2021 niet meer representatief is.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208618356
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 19:02 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik weet niet hoeveel huur je betaalt, maar ik vermoed zwaar onder de marktprijs. Als je moeilijk gaat doen zou ik als verhuurder de huur flink opschroeven, te beginnen met 10.7%, het maximum voor 2023.
Waarop baseer je dat vermoeden?
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208618614
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 19:02 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik weet niet hoeveel huur je betaalt, maar ik vermoed zwaar onder de marktprijs. Als je moeilijk gaat doen zou ik als verhuurder de huur flink opschroeven, te beginnen met 10.7%, het maximum voor 2023.
Mag ik vragen hoe je op die 10,7% komt? Ik lees op https://www.rijksoverheid(...)uurverhoging-in-2023 dat het maximaal 4,1% voor kalenderjaar 2023. Of mis ik iets?

Ik vind niet per se dat ik zwaar onder de marktprijs huur trouwens.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 19:05 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Een appartement zonder 2e slaapkamer en zonder balkon voor 4 ton?

Dan moet het wel een bijzondere en dure locatie zijn. Maar dan snap ik wel dat je het niet wil overnemen.

Ik weet niet wat je aan huur betaald, maar stel je moet er per 01-01-2024 uit, dan zou ik genoegen nemen met een huurkosten vrije periode tot die tijd.
Ja, het is zeker een goede locatie in een dure buurt. En wat je dan zegt is zo'n 7 maanden huur als 'vergoeding'. Zou je als verhuurder een voorstel voor nog ruim een half jaar huren (en dus niet kunnen verkopen) redelijk vinden?

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 19:14 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Huizenprijzen in jouw segment zijn waarschijnlijk dusdanig dalende (o.a. vanwege wat FlippingCoin aan geeft) dat de WOZ-waarde van 1-1-2021 niet meer representatief is.
Ik heb net nog even bij het kadaster gecheckt. Die van 1-1-2022 is ¤395.000. Maar daarna kan hij natuurlijk ook nog flink zijn veranderd/gedaald.
pi_208619386
Een huis inclusief goede huurder kan ook juist meer waard zijn als de nieuwe eigenaar het ook wil verhuren. Mits je nu marktconform huur betaalt. Dan zou je niet uitgekocht hoeven worden vanuit eigenaar kant.
pi_208620040
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 19:15 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Waarop baseer je dat vermoeden?
Omdat het me sterk lijkt dat ts meer dan 2000 euro huur betaalt.
pi_208620309
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 19:34 schreef Guay het volgende:

[..]
Mag ik vragen hoe je op die 10,7% komt? Ik lees op https://www.rijksoverheid(...)uurverhoging-in-2023 dat het maximaal 4,1% voor kalenderjaar 2023. Of mis ik iets?

Ik vind niet per se dat ik zwaar onder de marktprijs huur trouwens.
Je hebt gelijk, ik ging uit van de oude wet.

En als ik kijk naar buurten waar appartementen van 4 ton verhuurd worden moet je al gauw aan 2000 euro huur denken als marktconform.
pi_208620384
Bij een woning van zo rond de 400k-450k verkoopwaarde (woz 2021 lijkt me wel een aardige indicatie momenteel) zou ik 25k voorstellen. Dat kun jij weer gebruiken voor de aankoop van een appartement.
Als verhuurder het met huurder moet verkopen is de opbrengst nog veel lager.

Ik ga er dan wel vanuit dat verhuurder het gekocht heeft voor max 200-250k.
  zaterdag 1 april 2023 @ 23:28:27 #27
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_208622469
NVM
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
  zaterdag 1 april 2023 @ 23:41:50 #28
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_208622584
Financiële instellingen rekenen standaard met 10% lagere waarde voor een woning in verhuurde staat.

Bij een taxatie wordt bij verkoop van een leegstaand pand gekeken naar de staat en de waarde van vergelijkbare panden. Bij verhuur gaat men in het taxatierapport uit van een bepaald rendement. Ook daar zitten nog wel wat knoppen in om aan te draaien.

Uiteindelijk zijn dat slechts taxaties die financiële instellingen vaak eisen. De waarde van het pand is waard wat iemand er voor over heeft. Maar in jouw geval zit er zeker wat onderhandelingsruimte voor een vergoeding aangezien de verhuurder waarschijnlijk rond de 10% lagere opbrengst krijgt bij verkoop in verhuurde staat.
pi_208622980
Kan de verhuurder niet gewoon zeggen dat hij er zelf wilt wonen?
Maw als ts teveel eisen stelt ze het op die route gaan doen.
No bitch to me
pi_208623129
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 00:41 schreef TornadoDK het volgende:
Kan de verhuurder niet gewoon zeggen dat hij er zelf wilt wonen?
Maw als ts teveel eisen stelt ze het op die route gaan doen.
Nee want huurders bescherming vanwege onbepaalde tijd
pi_208626650
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 00:41 schreef TornadoDK het volgende:
Kan de verhuurder niet gewoon zeggen dat hij er zelf wilt wonen?
Maw als ts teveel eisen stelt ze het op die route gaan doen.
Nee, want dat heeft een hele zware toets bij de rechter.

Zie hier https://www.rechtenvastgo(...)e-zelf-gaan-bewonen/

Een beroep daarom slaagt niet snel.
  zondag 2 april 2023 @ 10:07:40 #32
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_208626845
Bereken de leegwaarderatio als je wil weten wat het huis opbrengt in verhuurde staat; https://www.belastingdien(...)-of-verpachte-woning
pi_208627102
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 21:10 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, ik ging uit van de oude wet.

En als ik kijk naar buurten waar appartementen van 4 ton verhuurd worden moet je al gauw aan 2000 euro huur denken als marktconform.
Daar zit ik wel wat onder ja ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 21:13 schreef Sport_Life het volgende:
Bij een woning van zo rond de 400k-450k verkoopwaarde (woz 2021 lijkt me wel een aardige indicatie momenteel) zou ik 25k voorstellen. Dat kun jij weer gebruiken voor de aankoop van een appartement.
Als verhuurder het met huurder moet verkopen is de opbrengst nog veel lager.

Ik ga er dan wel vanuit dat verhuurder het gekocht heeft voor max 200-250k.
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 23:41 schreef kloon_bassie het volgende:
Financiële instellingen rekenen standaard met 10% lagere waarde voor een woning in verhuurde staat.

Bij een taxatie wordt bij verkoop van een leegstaand pand gekeken naar de staat en de waarde van vergelijkbare panden. Bij verhuur gaat men in het taxatierapport uit van een bepaald rendement. Ook daar zitten nog wel wat knoppen in om aan te draaien.

Uiteindelijk zijn dat slechts taxaties die financiële instellingen vaak eisen. De waarde van het pand is waard wat iemand er voor over heeft. Maar in jouw geval zit er zeker wat onderhandelingsruimte voor een vergoeding aangezien de verhuurder waarschijnlijk rond de 10% lagere opbrengst krijgt bij verkoop in verhuurde staat.
Dank voor de indicatie beiden :)

Ik heb even de koopprijs van destijds opgezocht via het kadaster, dat zat wel tussen 200k en 250k inderdaad.

quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 10:07 schreef Visualthinker het volgende:
Bereken de leegwaarderatio als je wil weten wat het huis opbrengt in verhuurde staat; https://www.belastingdien(...)-of-verpachte-woning
Ja, die vond ik ook. Maar tegelijkertijd: het is toch ook maar net wat een investeerder er voor over heeft? Of zie ik dat verkeerd? Mijn gedachte nu: Eerst maar eens open vragen hoe zij het voor zich zien; of verkopen in verhuurde staat een optie voor hen is of dat ze idealiter mij zien vertrekken.
pi_208627115
nvm
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')