abonnement Unibet Coolblue
pi_208912753
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zo ken ik je weer. Elke relevante bron wordt in de prullenbak gegooid, zonder er ook maar een pagina uit te hebben gelezen, zonder er ook maar naar om te hebben gekeken. En intussen luister je naar de zwakste onzin die je op het internet kunt vinden.

Deze mensen zijn de ingewijden waar je het over hebt. Zij hebben die kennis ontvangen. Reguliere historici kunnen zich alleen op dit soort lieden beroepen om zich een beeld te vormen van de doctrines van ingewijden, omdat zij er de erfgenamen en doorgevers van zijn, er vaak hun hele leven aan hebben besteed om die kennis te vergaren, en het de leden zijn van de genootschappen die door zich door de eeuwen heen hebben opgevolgd en dezelfde kennis hebben doorgegeven in hun eigen literatuur. Er zijn enkele oude esoterische geschriften, zoals het Boek van de Doden, de Enuma Elish, de Baghavad Gita etcetera, maar de esoterische interpretatie voor die zaken is voor zover ik weet nergens op schrift gezet. Je zult geen handleidingen van de hogepriester van de Chaldeeën vinden over de geheime interpretaties van hun symbolen en religie. Die werd doorgegeven via esoterische genootschappen, en aangezien de hierboven genoemde lieden toegang hadden (dankzij mobiliteit en boekdrukkunst) tot de bronnen die wel beschikbaar waren, zijn zij nog altijd de 'horse's mouth' wat betreft esoterie en leer voor ingewijden.

Oftewel: dit zijn primaire bronnen. Waarom vraag je om 'wetenschappelijke bronnen' als je niet eens een primaire bron kunt herkennen?

Ik heb je nota bene een website gegeven dat het grootste archief aan esoterische en spirituele literatuur van het internet bevat. Veel beter dan dat zul je niet vinden vrees ik.

Maar goed, blijf lekker eigenwijs zou ik zeggen.
Dus een Blavatsky heeft de "geheime kennis" meegekregen van, zeg, een uitgestorven Mithras cultus van 2 millennia daarvoor. Weer wat geleerd.

Ik zie vooral iemand die op pijnlijk simplistische wijze van alles op 1 hoop gooit om het maar als antithese van het christendom te kunnen bestempelen.

Maar goed, je boodschap is weer duidelijk.
-
pi_208912839
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 16:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En werkt het een beetje?

Grappig dat je in zin 1 beweert beweer inzicht in je vooroordelen te krijgen, en vervolgens in de laatste zin er maar weer een vooroordeel tegenaan gooit.

Dus volgens mij werkt het niet echt?
Oh, ik ben zeker niet vrij van vooroordelen, dat pretendeer ik niet. Zo spreek jij ook dikwijls over christelijke nederigheid, maar dat zie ik in je posts ook weinig terug. Het zal de zondeval zijn :P
-
pi_208912937
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dus een Blavatsky heeft de "geheime kennis" meegekregen van, zeg, een uitgestorven Mithras cultus van 2 millennia daarvoor. Weer wat geleerd.

Ik zie vooral iemand die op pijnlijk simplistische wijze van alles op 1 hoop gooit om het maar als antithese van het christendom te kunnen bestempelen.

Maar goed, je boodschap is weer duidelijk.
Ali heeft zijn kennis van Blavatsky enkel van Engelstalige antisites. Zijn idee van Blavatsky is dan ook anders dan wanneer hij haar boeken in het NL zou lezen. Tien jaar geleden heb ik met hem er een discussie over gehad, omdat ik toen de Theosofie bestudeerde/boeken las. Heeft nog steeds dezelfde mening |:( Zo ook zijn ideeën over de RK, die door mensen allang ontkracht zijn.

Blavatsky heeft haar kennis van de mysteriecultussen "gechanneld". Dus of je haar op haar blauwe ogen moet geloven, ik denk het niet. Liever de echte geleerden.
pi_208913067
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 17:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat lijkt me echt grote quatsch. De tradities in het midden oosten zijn net zo oud, zo niet ouder, dan in India.
_O-
En waar heb je dit vandaan? Uit de Bijbel? Wc-Eend vindt Wc-Eend het lekkerst ruiken?
pi_208913726
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:32 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Ali heeft zijn kennis van Blavatsky enkel van Engelstalige antisites. Zijn idee van Blavatsky is dan ook anders dan wanneer hij haar boeken in het NL zou lezen. Tien jaar geleden heb ik met hem er een discussie over gehad, omdat ik toen de Theosofie bestudeerde/boeken las. Heeft nog steeds dezelfde mening |:( Zo ook zijn ideeën over de RK, die door mensen allang ontkracht zijn.

Blavatsky heeft haar kennis van de mysteriecultussen "gechanneld". Dus of je haar op haar blauwe ogen moet geloven, ik denk het niet. Liever de echte geleerden.
Ja, ik denk dat Ali een heel ander beeld van "betrouwbare kennis" heeft dan ik. Maar goed, misschien ben ik inderdaad bekrompen. Ik vraag me ook vaak genoeg af waarom ik überhaupt nog reageer, dus ik blijf voorlopig ff uit dit topic, zoals ik em al eerder es had beloofd. Maak ik em in elk geval nog een beetje blij :P
-
  Beste debater 2022 woensdag 26 april 2023 @ 19:45:02 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208913859
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De mysticus Helena Petrovna Blavatsky legt in haar werken Isis Unveiled en de Geheime Leer 1 en 2 uit hoe alle esoterische leer in de kern om hetzelfde draait.

Hetzelfde doet de vrijmetselaar Albert Pike in zijn werk Morals & Dogma, die weer vaak Eliphaz Levi citeert. Manly Palmer Hall borduurde hierop voort. En zo is er een heel lijstje aan vooraanstaande mystici uit de 19e en 20e eeuw die door onderzoek, bezoeken aan India en dergelijke, westers en oosters occultisme hebben vergeleken om de links ertussen te leggen, met de conclusie dat het verschillende gestalten van dezelfde leer zijn. Dit zijn allemaal vooraanstaande mensen in de esoterische wereld die zeer veel invloed uitoefenden op de esoterie in hun tijd tot aan vandaag de dag. Hun invloed werkt vandaag nog door in de religieuze, filosofische en politieke wereld.

Het is onzin dat geheime leer niet werd opgeschreven. Er zijn genoeg esoterische geschriften. Alleen werden die alleen met ingewijden gedeeld. Dankzij het internet zijn sommige daarvan nu voor iedereen toegankelijk.

Dus het gebrek aan esoterische schriften is geen enkel argument voor het bestaan van een esoterische christelijke leer die Jezus zou hebben gedeeld. Je zou juist aan moeten tonen dat zulke doctrine wel degelijk bestaat. De gnostiek was er een voorbeeld van, maar zoals hierboven al uitgelegd wijkt de gnostiek in alles af van de leer in de bijbel. Daarom zijn al die gnostische evangelieen en dergelijke niet opgenomen in de canon. De vroege kerken verwierpne ze al als dwaalleer. De Christenen hebben ook niet voor niets de bibliotheek in Alexandrie verbrand, dat was zo'n beetje het hart van de mysteriecultus in die regio (samen met Rome). De kerk stond recht tegenover de mysteriereligies. Je zou een hypothetische beweging moeten bedenken om ervanuit te gaan dat Jezus een of andere geheime esoterische leer had. Er is geen enkel bewijs voor.

Een andere esoterische versie van het Christelijk geloof is het Rooms Katholicisme, en ik zou denk ik zeggen ook het Grieks-Orthodoxe geloof, aangezien beide wel uitgaan van het idee dat de mens op weg is om God te worden ("God is mens geworden opdat de mens God wordt"). Het Rooms-Katholicisme maakt ook gebruik van bewustzijnsveranderende liederen, gebeden, meditatepraktijken, contemplatie enz. die sterk overeenkomen met praktijken uit oosterse religies en dan ook hetzelfde effect hebben op de menselijke psyche. Deze praktijken komen niet voor in de bijbel. Het Rooms Katholicisme werkt ook op basis van een ingewijde elite waarbij de priester een 'alter Christos' is. Ik ben niet heel erg bekend met Grieks-Orthodoxe leer, dus kan daar vrij weinig over zeggen. Maar van wat ik ervan heb gezien, lijkt het in zeer veel opzichten op het Rooms Katholicisme, maar de paus van Rome speelt er geen rol.

Later werden esoterische cults verhuld onder een mantel van Christelijk geloof, zoals de tempeliers en de Rozenkruisers. In het westen is het symbool van de roos hetzelfde als de lotusbloem in het oosten. De leer komt ook hier weer op hetzelfde neer en kun je samenvatten als kabbalisme, aldus bovengenoemde vooraanstaande mystici.

Als je hun werken wilt lezen, kun je dat hier doen: https://www.sacred-texts.com/
Tegen beter weten in, want dat je geen moer begrijpt van het RKK was al wel duidelijk, maar in het kort: die zogenaamde 'mystieke' rituelen die de Katholieken zouden hebben, zijn simpelweg afgeleid van de Oudtestamentische priesterklasse en tempeldienst. Dat geldt overigens ook voor de OOK.

En nog maar even: die twee kerken bestaan al heel wat langer dan alle protestantse kerken en hun duizenden afsplitsingen met hun honderdduizenden interpretaties. Wat de 'vroege kerk' deed en leerde, stemt dan ook veel meer overeen met de RKK en OOK dan met alles waar Luther en z'n gevolg 1500 jaar later mee zijn gekomen.

Verder: "bewustzijnveranderende liederen".... hoe verzin je het.

Wat voorts gnosis en protestantisme schitterend verbindt is die totale afkeer van de wereld, van schoonheid in die wereld en de talenten van door God geschapen mensen om schoonheid te scheppen. Immers, alles is zondig, of slechts schijn, of slechts materie blablabla... Die echte schoonheid is elders en kunnen wij, zondige dan wel niet genoeg verlichte lieden, nooit echt ervaren. Gregoriaans gezang, schitterende kerken en kathedralen, prachtige beeldhouw- en schilderkunst, inconen: schoonheden door God geïnspireerd, door goddelijk ingegeven talent verwezenlijkt. In dat opzicht ben ik alleen al liever onder katholieken en orthodoxen. Ik geloof namelijk wel dat echte schoonheid door gewone stervelingen hier en nu ervaren, gemaakt en genoten kan worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 26-04-2023 19:52:33 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208914008
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 18:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dus een Blavatsky heeft de "geheime kennis" meegekregen van, zeg, een uitgestorven Mithras cultus van 2 millennia daarvoor. Weer wat geleerd.

Ik zie vooral iemand die op pijnlijk simplistische wijze van alles op 1 hoop gooit om het maar als antithese van het christendom te kunnen bestempelen.

Maar goed, je boodschap is weer duidelijk.
Dat zeg ik toch helemaal niet. Ik zeg letterlijk dat die kennis is vergaard door mensen die zich daar intensief, vaak hun hele leven, mee bezig hebben gehouden, de wereld hebben afgereisd, literatuur verzameld, enzovoorts. Deze zelfde mensen hebben religieuze centra, uitgeverijen, bibliotheken, politieke organisaties, spirituele genootschappen enzovoorts opgericht, en in hun eer zijn standbeelden opgericht, musea gemaakt enzovoorts.

En jij doen dat net of dat allemaal pruts is waar je niets aan hebt, want het zou niet 'wetenschappelijk' zijn. Terwjil het primaire bronnen zijn of in hun werken primaire bronnen worden besproken, en ik je een website geef met heel veel primarie bronnen waarin je kunt nachecken wat zij in hun werken hebben verwerkt.

Maar je kijkt er niet eens naar. Wuift het meteen weg. Terwijl je er werkelijk geen donder van af weet.

Waarom vraag je mij om bronnen te leveren als je toch niet volwassen genoeg kunt reageren om er iets mee te doen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-04-2023 12:58:24 ]
pi_208914013
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Tegen beter weten in, want dat je geen moer begrijpt van het RKK was al wel duidelijk, maar in het kort: die zogenaamde 'mystieke' rituelen die de Katholieken zouden hebben, zijn simpelweg afgeleid van de Oudtestamentische priesterklasse en tempeldienst. Dat geldt overigens ook voor de OOK.

En nog maar even: die twee kerken bestaan al heel wat langer dan alle protestantse kerken en hun duizenden afsplitsingen met hun honderdduizenden interpretaties. Wat de 'vroege kerk' deed en leerde, stemt dan ook veel meer overeen met de RKK en OOK dan met alles waar Luther en z'n gevolg 1500 jaar later mee zijn gekomen.

Verder: "bewustzijnveranderende liederen".... hoe verzin je het.

Wat voorts gnosis en protestantisme schitterend verbindt is die totale afkeer van de wereld, van schoonheid in die wereld en de talenten van door God geschapen mensen om schoonheid te scheppen. Immers, alles is zondig, of slechts schijn, of slechts materie blablabla... Die echte schoonheid is elders en kunnen wij, zondige dan wel niet genoeg verlichte lieden, nooit echt ervaren. Gregoriaans gezang, schitterende kerken en kathedralen, prachtige beeldhouw- en schilderkunst, inconen: schoonheden door God geïnspireerd, door goddelijk ingegeven talent verwezenlijkt. In dat opzicht ben ik alleen al liever onder katholieken en orthodoxen. Ik geloof namelijk wel dat echte schoonheid door gewone stervelingen hier en nu ervaren, gemaakt en genoten kan worden.
Heb je weleens een bezoekje aan Taize gebracht?
  Beste debater 2022 woensdag 26 april 2023 @ 19:59:18 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208914021
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Heb je weleens een bezoekje aan Taize gebracht?
Nee, liturgisch gezien mij te modern.

Heb jij weleens een bezoekje gebracht aan de kathedraal van Amiens?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208914059
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, liturgisch gezien mij te modern.

Heb jij weleens een bezoekje gebracht aan de kathedraal van Amiens?
Amiens niet nee. Wel veel andere kathedralen.

Taize is niet modern hoor. Het zijn oude incantaties.

Ik ben er wel een weekje geweest.
  Beste debater 2022 woensdag 26 april 2023 @ 20:03:12 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208914074
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Amiens niet nee. Wel veel andere kathedralen.

Taize is niet modern hoor. Het zijn oude incantaties.

Ik ben er wel een weekje geweest.
En waarom doen ze dat precies, die incantaties?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208914099
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En waarom doen ze dat precies, die incantaties?
Ik stel liever de vraag welk effect ze hebben.
  Beste debater 2022 woensdag 26 april 2023 @ 20:06:00 #113
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208914114
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik stel liever de vraag welk effect ze hebben.
Dat weten we natuurlijk al...

Die mensen beleven op die wijze hun godservaring, tonen hun liefde en dankbaarheid en eerbied aan God...

MAAR wat ze natuurlijk echt doen is hun ziel overhandigen aan de SATAN, want ze zijn eigenlijk demonisch bezig.

Hebben we dat vast uit de weg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208914491
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat weten we natuurlijk al...

Die mensen beleven op die wijze hun godservaring, tonen hun liefde en dankbaarheid en eerbied aan God...

MAAR wat ze natuurlijk echt doen is hun ziel overhandigen aan de SATAN, want ze zijn eigenlijk demonisch bezig.

Hebben we dat vast uit de weg.
Ik ben er een week geweest en die liedjes blijven nog wekenlang in je hoofd hangen.

Een soort dwangmatige langspeelplaat die je niet uit kunt zetten en normaal denken belemmert.

Dat is het effect van mantra's, of ze nu katholiek of anders zijn, het is een soort zelfhypnose.
  Beste debater 2022 woensdag 26 april 2023 @ 20:43:44 #115
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208914533
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik ben er een week geweest en die liedjes blijven nog wekenlang in je hoofd hangen.

Een soort dwangmatige langspeelplaat die je niet uit kunt zetten en normaal denken belemmert.

Dat is het effect van mantra's, of ze nu katholiek of anders zijn, het is een soort zelfhypnose.
Het is een op ritmische wijze lof uiten op en tot God.

En wat is 'normaal denken'? Denken dat zoiets als Sola Scriptura voor 1517 bestond en geleerd werd? Dat is het hele probleem hier, dat abnormale denken dat wanneer iets niet in de Bijbel staat het per definitie slecht en zondig is. Overigens staat de Bijbel vol met muziek, dans en zang, dus waar die aversie jegens mantra's vandaan komt is me sowieso een raadsel.

Is het Onze Vader ook een mantra?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208914676
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is een op ritmische wijze lof uiten op en tot God.

En wat is 'normaal denken'? Denken dat zoiets als Sola Scriptura voor 1517 bestond en geleerd werd? Dat is het hele probleem hier, dat abnormale denken dat wanneer iets niet in de Bijbel staat het per definitie slecht en zondig is. Overigens staat de Bijbel vol met muziek, dans en zang, dus waar die aversie jegens mantra's vandaan komt is me sowieso een raadsel.

Is het Onze Vader ook een mantra?
Als je het 25 keer achter elkaar herhaalt wel ja.

Ik zou zeggen, ga er zelfs eens heen, probeer het uit, dan snap je wat ik bedoel met nauwelijks nog kunnen nadenken.

Dan bedoel ik dus echt dat je in je bed ligt en constant die liedjes in je hoofd afspelen en je het niet uit kunt zetten.

Op die manier wordt de geest 'gevangen door dat gebed'. Het doel ik om het normale denken weg te drukken.
  Beste debater 2022 woensdag 26 april 2023 @ 22:25:22 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208916029
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je het 25 keer achter elkaar herhaalt wel ja.

Ik zou zeggen, ga er zelfs eens heen, probeer het uit, dan snap je wat ik bedoel met nauwelijks nog kunnen nadenken.

Dan bedoel ik dus echt dat je in je bed ligt en constant die liedjes in je hoofd afspelen en je het niet uit kunt zetten.

Op die manier wordt de geest 'gevangen door dat gebed'. Het doel ik om het normale denken weg te drukken.
James Brown's "Sex Machine" zit al bijna 25 jaar in m'n kop... vette baslijn, stevige drums...

Wat is daar precies mis mee, ritme en hypnose?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208916083
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 22:04 schreef BjG956 het volgende:

-weg-
Liefde en haat komen evengoed van God en God heeft geen voorkeur voor 1 of de ander. (Non-duale interpretatie/advaita)

[ Bericht 26% gewijzigd door laforest op 01-05-2023 18:27:03 ]
pi_208916472
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 22:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Liefde en haat komen evengoed van God en God heeft geen voorkeur voor 1 of de ander. (Non-duale interpretatie/advaita)
Dat denk ik ook, als er al een God bestaat. Maar de Bijbelse God heeft wel voorkeuren. Doodt iedere niet jood en in Openbaring iedere niet-Christen. En dat noemen ze dan "liefde"...
pi_208916600
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 22:50 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Dat denk ik ook, als er al een God bestaat. Maar de Bijbelse God heeft wel voorkeuren. Doodt iedere niet jood en in Openbaring iedere niet-Christen. En dat noemen ze dan "liefde"...
Ik vind het christelijke geloof ook zwak. Niet goed te onderbouwen of verdedigen.
pi_208918674
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
James Brown's "Sex Machine" zit al bijna 25 jaar in m'n kop... vette baslijn, stevige drums...

Wat is daar precies mis mee, ritme en hypnose?
Tja, er zitten wel meer liedjes in mijn kop. Als ik daar op doelde, zou ik het niet specifiek noemen natuurlijk. Ik heb het zoals hierboven al gezegd over een langspeelplaat die je niet kunt stoppen. Je hersenen blijven maar doordraaien. Je moet het zelf ervaren denk ik om te snappen wat ik bedoel. En aangezien je het nooit hebt ervaren, snap je niet wat ik bedoel. Boek een treinreisje naar Frankrijk zou ik zeggen en dan praten we er over verder.

Ik heb niet gezegd dat er iets mis is met ritme an sich, maar met constante herhaling. Jezus verwijst hier ook naar:

7Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

Nu kun je dit op twee manieren interpreteren. De eerste is dat je moet bidden met geloof, en niet constant hetzelfde blijven vragen. De tweede is dat Jezus rechtstreeks verwijst naar de mantra-achtige gebeden die je in elke heidense godsdienst tegenkomt, omdat dit soort herhaling je in een andere staat van bewustzijn oftewel een trance brengt. Trance is noodzakelijk om het soort paranormale/spirituele ervaringen te beleven waarbij de zintuigen een goddelijke aanwezigheid, contact met geesten, contact met overledenen, enzovoorts kunnen maken. Dat is doorgaans de manier waarop religieuze autoriteiten hun inspiratie krijgen al naargelang het soort heidendom waar je mee te maken hebt. De bijbel keurt al deze zaken echter af en stelt dat de goden van de heidenen demonen zijn. De zogenaamde overledenen waarmee je in aanraking komt, of de geesten of 'god', zijn dus demonen die met je communiceren terwijl je in zo'n andere staat van bewustzijn raakt.

1 Korinthiers 10:20 Nee, ik zeg dit omdat wat de heidenen offeren, zij dat aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt.

Wat ritme betreft: repeterende ritmes zijn een manier in bijv. Afrikaanse religies zoals Voodoo om in contact te treden met entiteiten of de doden. De trommel zelf wordt als een godheid gezien. Omdat je met ritme golven in het brein kunt nabootsen. Door die ritmes te spelen, kun je het brein dus in een andere staat van bewustzijn brengen. De trommel werd nooit gebruikt voor religieuze ceremonies van de Israelieten. Andere instrumenten die voor melodie en harmonie zorgen wel. Repeterende ritmes zijn opnieuw een kernmerk van heidense religies, omdat ze voor een specifiek doel worden gebruikt, je brein in een andere staat van bewustzijn brengen en je openstellen voor contact met het zgn. hogere.

De God van de bijbel werkt niet via een andere staat van bewustzijn om met Zijn kinderen te communiceren. Hij hypnotiseert je niet, je hoeft er geen bewustzijnsveranderende middelen voor in te nemen, je hoeft er niet in trance voor te raken, of welke andere bewustzijnsveranderende techniek of staat dan ook is nodig. God spreekt tot ons op een manier waarbij we ons volledige intellect behouden. Hypnose/trance is een manier om het gewone kritische denken te omzeilen en de gevoelens en zintuigen over te laten neemn. Als het kritische denken wegvalt, kun je niet meer onderscheiden wat echt en niet echt is, wat betrouwbaar en niet betrouwbaar is. Door jezelf in een andere staat van bewustzijn te werken, en in die staat ervaringen te hebben, kun je niet meer kritisch naar die ervaringen kijken en stellen dat die niet betrouwbaar zijn. Je hebt het immers 'gevoeld' of ervaren. Dat maakt niet-bijbelse spiritualiteiten ook zo aantrekkelijk, omdat je daadwerkelijk iets lijkt te voelen of met God in contact lijkt te treden. Dit is echter spiritisme. Hetgeen dat je die gevoelens geeft, is niet God maar een demoon die je zelf binnenlaat, omdat een alternatieve staat van bewustzijn als het ware een achterdeurtje opent in je geest en brein voor een demoon om binnen te komen. Demonen kunnen ons brein, onze gedachten en onze zintuigen beïnvloeden en ons bepaalde ervaringen en gevoelens geven, inclusief hallucinaties, gevoelens van euforie, liefde, en bepaalde ideeën met ons communiceren. Het is dus een vorm van bezitname. Elke keer als je je door middel van zo'n bewustzijnsveranderende techniek openstelt voor de wereld van demonen, loop je het risico dat zo'n entiteit bezit van je neemt.

Daarom waarschuwt de bijbel tegen al dit soort praktijken: ze zijn misleidend. Om in contact te treden met de God van de bijbel, is simpel geloof nodig en kun je je hoofd erbij houden. Je kunt met deze God praten zoals met een vriend. De bijbel beschrijft de relatie tussen God en mens als een huwelijk tussen man en vrouw. Stel je voor dat je je vrouw moet hypnotiseren of in een andere staat van bewustzijn moet brengen om ermee te kunnen communiceren of een zinnige relatie mee te hebben. De spiritualiteit van de bijbel werkt zo niet. Daarom is elke techniek die hier wel op aanstuurt een rode vlag die met scepsis moet worden behandeld.

Het constant herhalen van het 'Onze vader' en 'wees gegroet Maria' (en nergens in de bijbel wordt uberhaupt gezegd dat we tot overleden mensen moeten bidden, sterker nog dit wordt streng verboden, want bidden doe je tot God) schaar ik dus onder dezelfde categorie. Wat voor meriet hebben deze constante herhalingen? Brengen ze je er dichter bij God door? Krijg je er een betere relatie met hem van? Stel dat God in persoon voor je zou staan, zou je dan 25 keer datzelfde gebed herhalen, of simpelweg een gesprek met Hem voeren? Wat heeft het meeste zin?

Het is dan ook niet verwonderlijk dat we dit soort herhalende gebeden, inclusief de rozenkrans die ermee gepaard gaat, niet alleen in het Rooms Katholicisme tegenkomen, maar ook in de Islam, en in oosterse religies. Het zijn simpelweg verschillende smaken van dezelfde spiritualiteit, en helaas is die niet op de bijbel gebaseerd.

Het gaat mij er dus niet om dat ik andere mensen wil veroordelen voor hun benadering van spiritualiteit, maar dat niet elke spirituele techniek en uiting dezelfde resultaten heeft. Het gaat mij niet om de intenties, maar om de consequenties. Je kunt namelijk met de beste intenties vergif innemen, maar dan zal het je toch ziek maken. God wil niet dat we onszelf spiritueel ziek maken door misleidende technieken, gebedsvormen en praktijken die misschien wel goed voelen of overtuigend zijn, maar ons op den duur van Hem laten afdwalen. Daarom maakt de bijbel een duidelijk onderscheid tussen verantwoorde spirituele praktijken, en gevaarlijke praktijken van de heidenen. Zowel het oude als nieuwe testament bevatten allerlei instructies en aanwijzingen over wat veilig is en wat niet. Als we God met geloof en simpelweg met ons hoofd er volledig bij ervaren, laten we Hem bezit van ons nemen in plaats van een of andere demoon waarvoor je moet stoppen met rationeel nadenken om je te overtuigen om hem binnen te laten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-04-2023 09:57:02 ]
  donderdag 27 april 2023 @ 11:48:12 #122
502816 .Gringo.
Niet meer actief
pi_208920264
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 09:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb niet gezegd dat er iets mis is met ritme an sich, maar met constante herhaling. Jezus verwijst hier ook naar:

7Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

Nu kun je dit op twee manieren interpreteren. De eerste is dat je moet bidden met geloof, en niet constant hetzelfde blijven vragen. De tweede is dat Jezus rechtstreeks verwijst naar de mantra-achtige gebeden die je in elke heidense godsdienst tegenkomt, omdat dit soort herhaling je in een andere staat van bewustzijn oftewel een trance brengt.
Wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bidden (om iets vragen) en aanbidden (God danken en prijzen)? Volgens mij wijst Jezus op het eerste:

7 Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8 Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

Jezus heeft het hier over 'verhoren' en wat je 'nodig' hebt, dan lijkt het me te gaan om het herhalend vragen van gunsten van God, i.p.v. God herhalend aanbidden/prijzen/danken (dan vraag je om niks).

Interessante post verder. Ik vind je overigens beter/fatsoenlijker posten dan sommige anderen die vooral met emotie reageren en op de man spelen.
Niet meer actief op het forum.
pi_208921028
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:48 schreef .Gringo. het volgende:

[..]
Wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bidden (om iets vragen) en aanbidden (God danken en prijzen)? Volgens mij wijst Jezus op het eerste:

7 Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8 Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

Jezus heeft het hier over 'verhoren' en wat je 'nodig' hebt, dan lijkt het me te gaan om het herhalend vragen van gunsten van God, i.p.v. God herhalend aanbidden/prijzen/danken (dan vraag je om niks).

Interessante post verder. Ik vind je overigens beter/fatsoenlijker posten dan sommige anderen die vooral met emotie reageren en op de man spelen.
Zelf zie ik dat onderscheid niet zozeer. Dat is nogal semantisch en technisch, maar in de praktijk wordt er zowel aanbeden als gevraagd. Zie bijv. het Onze Vader, dat als een model dient voor de manier waarop we zouden moeten bidden volgens Jezus, en dat hij net na de genoemde verzen uitspreekt:

Mattheüs 6:9Bidt u dan zo:

Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd.
10Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde. (aanbidding)
11Geef ons heden ons dagelijks brood. (verzoek om dagelijkse benodigdheden)
12En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven. (verzoek om vergeving)
13En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. (verzoek om kracht) Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen. (aanbidding)

Een gebed tot God kan dus een combinatie zijn van allerlei zaken. Het punt lijkt me dus te zijn dat we moeten bidden met geloof en vertrouwen dat God ons hoort. Door steeds maar hetzelfde te herhalen, vervang je je geloof en vertrouwen eigenlijk door een soort van manipulatie, alsof je God met je herhalingen kunt dwingen om te doen wat je wil. Het resultaat daarvan is dus simpelweg dat je je openstelt voor demonen.

Ik vind het zeer kwalijk dat Christenen op die manier om de tuin worden geleid, dat ze worden aangeleerd om op een manier te bidden die tegen hun eigen belangen ingaat.

Later zien we Jezus ook bidden voor zijn discipelen. Hij spreekt dan niet 25 keer het Onze Vader uit, maar spreekt zijn verzoeken tot God uit, opnieuw een combinatie van dank, prijs en verzoeken:

Johannes 17:1Dit sprak Jezus, en Hij sloeg Zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijkt,
2 zoals U Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat Hij eeuwig leven geeft aan allen die U Hem gegeven hebt.
3En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt.
4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde. Ik heb het werk volbracht dat U Mij gegeven hebt om te doen.
5En nu verheerlijk Mij, U Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld er was.
6Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen die U Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren van U en U hebt hen Mij gegeven, en zij hebben Uw woord in acht genomen.
7Nu hebben zij erkend dat alles wat U Mij gegeven hebt, bij U vandaan komt.
8Want de woorden die U Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze aangenomen, en zij hebben daadwerkelijk erkend dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd dat U Mij gezonden hebt.
9Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
10En al wat van Mij is, is van U, en wat van U is, is van Mij; en Ik ben in hen verheerlijkt.
11En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom naar U toe. Heilige Vader, bewaar hen die U Mij gegeven hebt in Uw Naam, opdat zij één zullen zijn zoals Wij.
12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt.
13Maar nu kom Ik naar U toe en spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle Mijn blijdschap in zichzelf hebben.
14Ik heb hun Uw woord gegeven, en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet van de wereld zijn, zoals Ik niet van de wereld ben.
15Ik bid niet dat U hen uit de wereld wegneemt, maar dat U hen bewaart voor de boze.
16Zij zijn niet van de wereld, zoals Ik niet van de wereld ben.
17Heilig hen door Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.
18 Zoals U Mij in de wereld gezonden hebt, heb ook Ik hen in de wereld gezonden.
19 En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd zijn in de waarheid.
20En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven,
21opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.
22En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;
23Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.
24 Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.
25Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend, maar Ik heb U gekend, en dezen hebben erkend dat U Mij gezonden hebt.
26En Ik heb hun Uw Naam bekendgemaakt, en zal die bekendmaken, opdat de liefde waarmee U Mij hebt liefgehad, in hen is, en Ik in hen.

Een wat mij betreft schitterend en ontroerend gebed.

Geen herhalingen, geen trance, geen rozenkrans, niets van dat alles. Jezus spreekt tot God als tot zijn vader en als tot een vriend.

Bidden volgens het bijbelse model zou dus deze vorm moeten hebben. Heidense praktijken kwalificeren niet.
  donderdag 27 april 2023 @ 14:10:16 #124
502816 .Gringo.
Niet meer actief
pi_208922120


[ Bericht 100% gewijzigd door .Gringo. op 27-04-2023 15:46:56 ]
Niet meer actief op het forum.
pi_208922196
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 09:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Tja, er zitten wel meer liedjes in mijn kop. Als ik daar op doelde, zou ik het niet specifiek noemen natuurlijk. Ik heb het zoals hierboven al gezegd over een langspeelplaat die je niet kunt stoppen. Je hersenen blijven maar doordraaien. Je moet het zelf ervaren denk ik om te snappen wat ik bedoel. En aangezien je het nooit hebt ervaren, snap je niet wat ik bedoel. Boek een treinreisje naar Frankrijk zou ik zeggen en dan praten we er over verder.

Ik heb niet gezegd dat er iets mis is met ritme an sich, maar met constante herhaling. Jezus verwijst hier ook naar:

7Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

Nu kun je dit op twee manieren interpreteren. De eerste is dat je moet bidden met geloof, en niet constant hetzelfde blijven vragen. De tweede is dat Jezus rechtstreeks verwijst naar de mantra-achtige gebeden die je in elke heidense godsdienst tegenkomt, omdat dit soort herhaling je in een andere staat van bewustzijn oftewel een trance brengt. Trance is noodzakelijk om het soort paranormale/spirituele ervaringen te beleven waarbij de zintuigen een goddelijke aanwezigheid, contact met geesten, contact met overledenen, enzovoorts kunnen maken. Dat is doorgaans de manier waarop religieuze autoriteiten hun inspiratie krijgen al naargelang het soort heidendom waar je mee te maken hebt. De bijbel keurt al deze zaken echter af en stelt dat de goden van de heidenen demonen zijn. De zogenaamde overledenen waarmee je in aanraking komt, of de geesten of 'god', zijn dus demonen die met je communiceren terwijl je in zo'n andere staat van bewustzijn raakt.

1 Korinthiers 10:20 Nee, ik zeg dit omdat wat de heidenen offeren, zij dat aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt.

Wat ritme betreft: repeterende ritmes zijn een manier in bijv. Afrikaanse religies zoals Voodoo om in contact te treden met entiteiten of de doden. De trommel zelf wordt als een godheid gezien. Omdat je met ritme golven in het brein kunt nabootsen. Door die ritmes te spelen, kun je het brein dus in een andere staat van bewustzijn brengen. De trommel werd nooit gebruikt voor religieuze ceremonies van de Israelieten. Andere instrumenten die voor melodie en harmonie zorgen wel. Repeterende ritmes zijn opnieuw een kernmerk van heidense religies, omdat ze voor een specifiek doel worden gebruikt, je brein in een andere staat van bewustzijn brengen en je openstellen voor contact met het zgn. hogere.

De God van de bijbel werkt niet via een andere staat van bewustzijn om met Zijn kinderen te communiceren. Hij hypnotiseert je niet, je hoeft er geen bewustzijnsveranderende middelen voor in te nemen, je hoeft er niet in trance voor te raken, of welke andere bewustzijnsveranderende techniek of staat dan ook is nodig. God spreekt tot ons op een manier waarbij we ons volledige intellect behouden. Hypnose/trance is een manier om het gewone kritische denken te omzeilen en de gevoelens en zintuigen over te laten neemn. Als het kritische denken wegvalt, kun je niet meer onderscheiden wat echt en niet echt is, wat betrouwbaar en niet betrouwbaar is. Door jezelf in een andere staat van bewustzijn te werken, en in die staat ervaringen te hebben, kun je niet meer kritisch naar die ervaringen kijken en stellen dat die niet betrouwbaar zijn. Je hebt het immers 'gevoeld' of ervaren. Dat maakt niet-bijbelse spiritualiteiten ook zo aantrekkelijk, omdat je daadwerkelijk iets lijkt te voelen of met God in contact lijkt te treden. Dit is echter spiritisme. Hetgeen dat je die gevoelens geeft, is niet God maar een demoon die je zelf binnenlaat, omdat een alternatieve staat van bewustzijn als het ware een achterdeurtje opent in je geest en brein voor een demoon om binnen te komen. Demonen kunnen ons brein, onze gedachten en onze zintuigen beïnvloeden en ons bepaalde ervaringen en gevoelens geven, inclusief hallucinaties, gevoelens van euforie, liefde, en bepaalde ideeën met ons communiceren. Het is dus een vorm van bezitname. Elke keer als je je door middel van zo'n bewustzijnsveranderende techniek openstelt voor de wereld van demonen, loop je het risico dat zo'n entiteit bezit van je neemt.

Daarom waarschuwt de bijbel tegen al dit soort praktijken: ze zijn misleidend. Om in contact te treden met de God van de bijbel, is simpel geloof nodig en kun je je hoofd erbij houden. Je kunt met deze God praten zoals met een vriend. De bijbel beschrijft de relatie tussen God en mens als een huwelijk tussen man en vrouw. Stel je voor dat je je vrouw moet hypnotiseren of in een andere staat van bewustzijn moet brengen om ermee te kunnen communiceren of een zinnige relatie mee te hebben. De spiritualiteit van de bijbel werkt zo niet. Daarom is elke techniek die hier wel op aanstuurt een rode vlag die met scepsis moet worden behandeld.

Het constant herhalen van het 'Onze vader' en 'wees gegroet Maria' (en nergens in de bijbel wordt uberhaupt gezegd dat we tot overleden mensen moeten bidden, sterker nog dit wordt streng verboden, want bidden doe je tot God) schaar ik dus onder dezelfde categorie. Wat voor meriet hebben deze constante herhalingen? Brengen ze je er dichter bij God door? Krijg je er een betere relatie met hem van? Stel dat God in persoon voor je zou staan, zou je dan 25 keer datzelfde gebed herhalen, of simpelweg een gesprek met Hem voeren? Wat heeft het meeste zin?

Het is dan ook niet verwonderlijk dat we dit soort herhalende gebeden, inclusief de rozenkrans die ermee gepaard gaat, niet alleen in het Rooms Katholicisme tegenkomen, maar ook in de Islam, en in oosterse religies. Het zijn simpelweg verschillende smaken van dezelfde spiritualiteit, en helaas is die niet op de bijbel gebaseerd.

Het gaat mij er dus niet om dat ik andere mensen wil veroordelen voor hun benadering van spiritualiteit, maar dat niet elke spirituele techniek en uiting dezelfde resultaten heeft. Het gaat mij niet om de intenties, maar om de consequenties. Je kunt namelijk met de beste intenties vergif innemen, maar dan zal het je toch ziek maken. God wil niet dat we onszelf spiritueel ziek maken door misleidende technieken, gebedsvormen en praktijken die misschien wel goed voelen of overtuigend zijn, maar ons op den duur van Hem laten afdwalen. Daarom maakt de bijbel een duidelijk onderscheid tussen verantwoorde spirituele praktijken, en gevaarlijke praktijken van de heidenen. Zowel het oude als nieuwe testament bevatten allerlei instructies en aanwijzingen over wat veilig is en wat niet. Als we God met geloof en simpelweg met ons hoofd er volledig bij ervaren, laten we Hem bezit van ons nemen in plaats van een of andere demoon waarvoor je moet stoppen met rationeel nadenken om je te overtuigen om hem binnen te laten.

Je hebt het over heel iets anders dan gewoon mediteren. Mediteren heeft niet als doel om contact te maken met god of andersoortig zweverij. Het is simpel in jezelf keren en even de buitenwereld uitsluiten, zodat je naar binnen kijkt en meer contact krijgt met je eigen ziel.
Het gaat echt een beetje te ver om al die zware bijbelteksten aan te halen.
  Beste debater 2022 donderdag 27 april 2023 @ 15:22:04 #126
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208922562
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 09:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Tja, er zitten wel meer liedjes in mijn kop. Als ik daar op doelde, zou ik het niet specifiek noemen natuurlijk. Ik heb het zoals hierboven al gezegd over een langspeelplaat die je niet kunt stoppen. Je hersenen blijven maar doordraaien. Je moet het zelf ervaren denk ik om te snappen wat ik bedoel. En aangezien je het nooit hebt ervaren, snap je niet wat ik bedoel. Boek een treinreisje naar Frankrijk zou ik zeggen en dan praten we er over verder.

Ik heb niet gezegd dat er iets mis is met ritme an sich, maar met constante herhaling. Jezus verwijst hier ook naar:

7Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

Nu kun je dit op twee manieren interpreteren. De eerste is dat je moet bidden met geloof, en niet constant hetzelfde blijven vragen. De tweede is dat Jezus rechtstreeks verwijst naar de mantra-achtige gebeden die je in elke heidense godsdienst tegenkomt, omdat dit soort herhaling je in een andere staat van bewustzijn oftewel een trance brengt. Trance is noodzakelijk om het soort paranormale/spirituele ervaringen te beleven waarbij de zintuigen een goddelijke aanwezigheid, contact met geesten, contact met overledenen, enzovoorts kunnen maken. Dat is doorgaans de manier waarop religieuze autoriteiten hun inspiratie krijgen al naargelang het soort heidendom waar je mee te maken hebt. De bijbel keurt al deze zaken echter af en stelt dat de goden van de heidenen demonen zijn. De zogenaamde overledenen waarmee je in aanraking komt, of de geesten of 'god', zijn dus demonen die met je communiceren terwijl je in zo'n andere staat van bewustzijn raakt.

1 Korinthiers 10:20 Nee, ik zeg dit omdat wat de heidenen offeren, zij dat aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt.

Wat ritme betreft: repeterende ritmes zijn een manier in bijv. Afrikaanse religies zoals Voodoo om in contact te treden met entiteiten of de doden. De trommel zelf wordt als een godheid gezien. Omdat je met ritme golven in het brein kunt nabootsen. Door die ritmes te spelen, kun je het brein dus in een andere staat van bewustzijn brengen. De trommel werd nooit gebruikt voor religieuze ceremonies van de Israelieten. Andere instrumenten die voor melodie en harmonie zorgen wel. Repeterende ritmes zijn opnieuw een kernmerk van heidense religies, omdat ze voor een specifiek doel worden gebruikt, je brein in een andere staat van bewustzijn brengen en je openstellen voor contact met het zgn. hogere.

De God van de bijbel werkt niet via een andere staat van bewustzijn om met Zijn kinderen te communiceren. Hij hypnotiseert je niet, je hoeft er geen bewustzijnsveranderende middelen voor in te nemen, je hoeft er niet in trance voor te raken, of welke andere bewustzijnsveranderende techniek of staat dan ook is nodig. God spreekt tot ons op een manier waarbij we ons volledige intellect behouden. Hypnose/trance is een manier om het gewone kritische denken te omzeilen en de gevoelens en zintuigen over te laten neemn. Als het kritische denken wegvalt, kun je niet meer onderscheiden wat echt en niet echt is, wat betrouwbaar en niet betrouwbaar is. Door jezelf in een andere staat van bewustzijn te werken, en in die staat ervaringen te hebben, kun je niet meer kritisch naar die ervaringen kijken en stellen dat die niet betrouwbaar zijn. Je hebt het immers 'gevoeld' of ervaren. Dat maakt niet-bijbelse spiritualiteiten ook zo aantrekkelijk, omdat je daadwerkelijk iets lijkt te voelen of met God in contact lijkt te treden. Dit is echter spiritisme. Hetgeen dat je die gevoelens geeft, is niet God maar een demoon die je zelf binnenlaat, omdat een alternatieve staat van bewustzijn als het ware een achterdeurtje opent in je geest en brein voor een demoon om binnen te komen. Demonen kunnen ons brein, onze gedachten en onze zintuigen beïnvloeden en ons bepaalde ervaringen en gevoelens geven, inclusief hallucinaties, gevoelens van euforie, liefde, en bepaalde ideeën met ons communiceren. Het is dus een vorm van bezitname. Elke keer als je je door middel van zo'n bewustzijnsveranderende techniek openstelt voor de wereld van demonen, loop je het risico dat zo'n entiteit bezit van je neemt.

Daarom waarschuwt de bijbel tegen al dit soort praktijken: ze zijn misleidend. Om in contact te treden met de God van de bijbel, is simpel geloof nodig en kun je je hoofd erbij houden. Je kunt met deze God praten zoals met een vriend. De bijbel beschrijft de relatie tussen God en mens als een huwelijk tussen man en vrouw. Stel je voor dat je je vrouw moet hypnotiseren of in een andere staat van bewustzijn moet brengen om ermee te kunnen communiceren of een zinnige relatie mee te hebben. De spiritualiteit van de bijbel werkt zo niet. Daarom is elke techniek die hier wel op aanstuurt een rode vlag die met scepsis moet worden behandeld.

Het constant herhalen van het 'Onze vader' en 'wees gegroet Maria' (en nergens in de bijbel wordt uberhaupt gezegd dat we tot overleden mensen moeten bidden, sterker nog dit wordt streng verboden, want bidden doe je tot God) schaar ik dus onder dezelfde categorie. Wat voor meriet hebben deze constante herhalingen? Brengen ze je er dichter bij God door? Krijg je er een betere relatie met hem van? Stel dat God in persoon voor je zou staan, zou je dan 25 keer datzelfde gebed herhalen, of simpelweg een gesprek met Hem voeren? Wat heeft het meeste zin?

Het is dan ook niet verwonderlijk dat we dit soort herhalende gebeden, inclusief de rozenkrans die ermee gepaard gaat, niet alleen in het Rooms Katholicisme tegenkomen, maar ook in de Islam, en in oosterse religies. Het zijn simpelweg verschillende smaken van dezelfde spiritualiteit, en helaas is die niet op de bijbel gebaseerd.

Het gaat mij er dus niet om dat ik andere mensen wil veroordelen voor hun benadering van spiritualiteit, maar dat niet elke spirituele techniek en uiting dezelfde resultaten heeft. Het gaat mij niet om de intenties, maar om de consequenties. Je kunt namelijk met de beste intenties vergif innemen, maar dan zal het je toch ziek maken. God wil niet dat we onszelf spiritueel ziek maken door misleidende technieken, gebedsvormen en praktijken die misschien wel goed voelen of overtuigend zijn, maar ons op den duur van Hem laten afdwalen. Daarom maakt de bijbel een duidelijk onderscheid tussen verantwoorde spirituele praktijken, en gevaarlijke praktijken van de heidenen. Zowel het oude als nieuwe testament bevatten allerlei instructies en aanwijzingen over wat veilig is en wat niet. Als we God met geloof en simpelweg met ons hoofd er volledig bij ervaren, laten we Hem bezit van ons nemen in plaats van een of andere demoon waarvoor je moet stoppen met rationeel nadenken om je te overtuigen om hem binnen te laten.

Een hele lap tekst waarin je eigenlijk gewoon zegt wat ik in mijn eerdere post al zei. "Je stelt je open voor demonen en negatieve invloeden".

Zo kan het ook, is wat korter en scheelt een berg eisege en bekeringsdrang.

Overigens, de engelen en martelaren in de hemel, zijn die op dit moment gewoon een gesprek aan het voeren of zijn ze "dag en nacht aan het aanbidden"?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208936814
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 09:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Tja, er zitten wel meer liedjes in mijn kop. Als ik daar op doelde, zou ik het niet specifiek noemen natuurlijk. Ik heb het zoals hierboven al gezegd over een langspeelplaat die je niet kunt stoppen. Je hersenen blijven maar doordraaien. Je moet het zelf ervaren denk ik om te snappen wat ik bedoel. En aangezien je het nooit hebt ervaren, snap je niet wat ik bedoel. Boek een treinreisje naar Frankrijk zou ik zeggen en dan praten we er over verder.

Ik heb niet gezegd dat er iets mis is met ritme an sich, maar met constante herhaling. Jezus verwijst hier ook naar:

7Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

Nu kun je dit op twee manieren interpreteren. De eerste is dat je moet bidden met geloof, en niet constant hetzelfde blijven vragen. De tweede is dat Jezus rechtstreeks verwijst naar de mantra-achtige gebeden die je in elke heidense godsdienst tegenkomt, omdat dit soort herhaling je in een andere staat van bewustzijn oftewel een trance brengt. Trance is noodzakelijk om het soort paranormale/spirituele ervaringen te beleven waarbij de zintuigen een goddelijke aanwezigheid, contact met geesten, contact met overledenen, enzovoorts kunnen maken. Dat is doorgaans de manier waarop religieuze autoriteiten hun inspiratie krijgen al naargelang het soort heidendom waar je mee te maken hebt. De bijbel keurt al deze zaken echter af en stelt dat de goden van de heidenen demonen zijn. De zogenaamde overledenen waarmee je in aanraking komt, of de geesten of 'god', zijn dus demonen die met je communiceren terwijl je in zo'n andere staat van bewustzijn raakt.

1 Korinthiers 10:20 Nee, ik zeg dit omdat wat de heidenen offeren, zij dat aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt.

Wat ritme betreft: repeterende ritmes zijn een manier in bijv. Afrikaanse religies zoals Voodoo om in contact te treden met entiteiten of de doden. De trommel zelf wordt als een godheid gezien. Omdat je met ritme golven in het brein kunt nabootsen. Door die ritmes te spelen, kun je het brein dus in een andere staat van bewustzijn brengen. De trommel werd nooit gebruikt voor religieuze ceremonies van de Israelieten. Andere instrumenten die voor melodie en harmonie zorgen wel. Repeterende ritmes zijn opnieuw een kernmerk van heidense religies, omdat ze voor een specifiek doel worden gebruikt, je brein in een andere staat van bewustzijn brengen en je openstellen voor contact met het zgn. hogere.

De God van de bijbel werkt niet via een andere staat van bewustzijn om met Zijn kinderen te communiceren. Hij hypnotiseert je niet, je hoeft er geen bewustzijnsveranderende middelen voor in te nemen, je hoeft er niet in trance voor te raken, of welke andere bewustzijnsveranderende techniek of staat dan ook is nodig. God spreekt tot ons op een manier waarbij we ons volledige intellect behouden. Hypnose/trance is een manier om het gewone kritische denken te omzeilen en de gevoelens en zintuigen over te laten neemn. Als het kritische denken wegvalt, kun je niet meer onderscheiden wat echt en niet echt is, wat betrouwbaar en niet betrouwbaar is. Door jezelf in een andere staat van bewustzijn te werken, en in die staat ervaringen te hebben, kun je niet meer kritisch naar die ervaringen kijken en stellen dat die niet betrouwbaar zijn. Je hebt het immers 'gevoeld' of ervaren. Dat maakt niet-bijbelse spiritualiteiten ook zo aantrekkelijk, omdat je daadwerkelijk iets lijkt te voelen of met God in contact lijkt te treden. Dit is echter spiritisme. Hetgeen dat je die gevoelens geeft, is niet God maar een demoon die je zelf binnenlaat, omdat een alternatieve staat van bewustzijn als het ware een achterdeurtje opent in je geest en brein voor een demoon om binnen te komen. Demonen kunnen ons brein, onze gedachten en onze zintuigen beïnvloeden en ons bepaalde ervaringen en gevoelens geven, inclusief hallucinaties, gevoelens van euforie, liefde, en bepaalde ideeën met ons communiceren. Het is dus een vorm van bezitname. Elke keer als je je door middel van zo'n bewustzijnsveranderende techniek openstelt voor de wereld van demonen, loop je het risico dat zo'n entiteit bezit van je neemt.

Daarom waarschuwt de bijbel tegen al dit soort praktijken: ze zijn misleidend. Om in contact te treden met de God van de bijbel, is simpel geloof nodig en kun je je hoofd erbij houden. Je kunt met deze God praten zoals met een vriend. De bijbel beschrijft de relatie tussen God en mens als een huwelijk tussen man en vrouw. Stel je voor dat je je vrouw moet hypnotiseren of in een andere staat van bewustzijn moet brengen om ermee te kunnen communiceren of een zinnige relatie mee te hebben. De spiritualiteit van de bijbel werkt zo niet. Daarom is elke techniek die hier wel op aanstuurt een rode vlag die met scepsis moet worden behandeld.

Het constant herhalen van het 'Onze vader' en 'wees gegroet Maria' (en nergens in de bijbel wordt uberhaupt gezegd dat we tot overleden mensen moeten bidden, sterker nog dit wordt streng verboden, want bidden doe je tot God) schaar ik dus onder dezelfde categorie. Wat voor meriet hebben deze constante herhalingen? Brengen ze je er dichter bij God door? Krijg je er een betere relatie met hem van? Stel dat God in persoon voor je zou staan, zou je dan 25 keer datzelfde gebed herhalen, of simpelweg een gesprek met Hem voeren? Wat heeft het meeste zin?

Het is dan ook niet verwonderlijk dat we dit soort herhalende gebeden, inclusief de rozenkrans die ermee gepaard gaat, niet alleen in het Rooms Katholicisme tegenkomen, maar ook in de Islam, en in oosterse religies. Het zijn simpelweg verschillende smaken van dezelfde spiritualiteit, en helaas is die niet op de bijbel gebaseerd.

Het gaat mij er dus niet om dat ik andere mensen wil veroordelen voor hun benadering van spiritualiteit, maar dat niet elke spirituele techniek en uiting dezelfde resultaten heeft. Het gaat mij niet om de intenties, maar om de consequenties. Je kunt namelijk met de beste intenties vergif innemen, maar dan zal het je toch ziek maken. God wil niet dat we onszelf spiritueel ziek maken door misleidende technieken, gebedsvormen en praktijken die misschien wel goed voelen of overtuigend zijn, maar ons op den duur van Hem laten afdwalen. Daarom maakt de bijbel een duidelijk onderscheid tussen verantwoorde spirituele praktijken, en gevaarlijke praktijken van de heidenen. Zowel het oude als nieuwe testament bevatten allerlei instructies en aanwijzingen over wat veilig is en wat niet. Als we God met geloof en simpelweg met ons hoofd er volledig bij ervaren, laten we Hem bezit van ons nemen in plaats van een of andere demoon waarvoor je moet stoppen met rationeel nadenken om je te overtuigen om hem binnen te laten.

Volgens mij heb je het OT niet gelezen? De profeten aldaar zaten aan de drugs voorzat ze God zagen. Of wat denk je van Openbaring, Johannes op Padmos?
Komt nog bij dat mensen die drugs gebruiken of in trance raken "echt" iets meemaken. Terwijl de christenen vandaag de dag niks meemaken. Ze zeggen God te ervaren maar er is niks. Dat was bij die andere religies wel anders..

Van jouw God moet je ook stoppen met rationeel denken trouwens, anders geloof je niet meer. Althans, niet in de Bijbel met zijn aloude fantasieverhalen.
pi_208947559
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een hele lap tekst waarin je eigenlijk gewoon zegt wat ik in mijn eerdere post al zei. "Je stelt je open voor demonen en negatieve invloeden".

Zo kan het ook, is wat korter en scheelt een berg eisege en bekeringsdrang.
Ik ga over mijn eigen woorden.

quote:
Overigens, de engelen en martelaren in de hemel, zijn die op dit moment gewoon een gesprek aan het voeren of zijn ze "dag en nacht aan het aanbidden"?
Die zijn dag en nacht aan het aanbidden, in de hemel. Hoe spraken de profeten, Mozes en andere dienaars van God met God, en Jezus zelf?

Sluit het feit dat in de hemel martelaren en engelen dag en nacht aanbidden uit dat we op aarde en in de hemel tegen God kunnen spreken als tegen een vriend, onze Vader?

Als je dat wil suggereren, begrijp je zelf denk ik ook wel dat dat een drogreden is. Zowel op basis van de teksten, als op basis van logica.
  Beste debater 2022 zaterdag 29 april 2023 @ 22:11:05 #129
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208947792
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 21:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik ga over mijn eigen woorden.
[..]
Die zijn dag en nacht aan het aanbidden, in de hemel. Hoe spraken de profeten, Mozes en andere dienaars van God met God, en Jezus zelf?

Sluit het feit dat in de hemel martelaren en engelen dag en nacht aanbidden uit dat we op aarde en in de hemel tegen God kunnen spreken als tegen een vriend, onze Vader?

Als je dat wil suggereren, begrijp je zelf denk ik ook wel dat dat een drogreden is. Zowel op basis van de teksten, als op basis van logica.
Het zegt vooral dat er meerdere vormen van aanbidding zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208949042
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 21:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik ga over mijn eigen woorden.
[..]
Die zijn dag en nacht aan het aanbidden, in de hemel. Hoe spraken de profeten, Mozes en andere dienaars van God met God, en Jezus zelf?

Sluit het feit dat in de hemel martelaren en engelen dag en nacht aanbidden uit dat we op aarde en in de hemel tegen God kunnen spreken als tegen een vriend, onze Vader?

Als je dat wil suggereren, begrijp je zelf denk ik ook wel dat dat een drogreden is. Zowel op basis van de teksten, als op basis van logica.
Blijf je nou mensen die kritisch naar christendom staan negeren? Beetje slap hoor.
  zondag 30 april 2023 @ 00:27:19 #131
502816 .Gringo.
Niet meer actief
pi_208949185
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 00:07 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Blijf je nou mensen die kritisch naar christendom staan negeren? Beetje slap hoor.
Ik zie hem gewoon reageren op users die kritisch zijn. Ik raad je aan om je posts terug te lezen en te kijken of je toon daarin uitnodigt tot een goed gesprek/gedachtewisseling. Ik weet niet of hij je om deze reden negeert, maar persoonlijk zou ik hetzelfde doen en ik zou dat geen teken van zwakte vinden, eerder van sterkte en wijsheid.
Niet meer actief op het forum.
pi_208956960
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 00:27 schreef .Gringo. het volgende:

[..]
Ik zie hem gewoon reageren op users die kritisch zijn. Ik raad je aan om je posts terug te lezen en te kijken of je toon daarin uitnodigt tot een goed gesprek/gedachtewisseling. Ik weet niet of hij je om deze reden negeert, maar persoonlijk zou ik hetzelfde doen en ik zou dat geen teken van zwakte vinden, eerder van sterkte en wijsheid.
A) ik had het tegen Ali

B) ik ken Ali al een hele tijd. De manier waarop hij andersdenkenden/gelovigen iedere keer wegzet is veel erger en botter dan hoe ik reageer. Enkel zijn manier van kijken is goed, de rest volgt de duivel/satan. Dit roept hij al minimaal 10 jaar en ik denk nog veel langer. De man heeft ooit een keer in een gnostisch gezelschap gezeten die met drugs bezig waren en sindsdien denkt hij dat alle gnostici dit deden. Iedereen op 1 hoop gooien en veroordelen.. Dat is, zoals geschreven, tig keer erger dan wanneer je een beetje kritisch bent op christendom en de bijbelgod. Vooral als iedereen het OT kan lezen met de wandaden die die God deed. En volgens gelovigen is de christelijke God de God van het OT.

Maar goed, Ali zit bij de sekte van de zevendedagsadventisten, dus helaas. Niet voor reden vatbaar.
pi_208964352
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 22:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het zegt vooral dat er meerdere vormen van aanbidding zijn.
Dat klopt. Maar zodra een vorm van aanbidding sterk lijkt op wat je bij de heidenen tegenkomt, is scepsis aan te raden, aangezien door de hele bijbel heen God constant een onderscheid maakt tussen Zijn kinderen en de heidenen, en de manieren waarop zij hun goden aanbidden en de manieren waarop Zijn kinderen dat horen te doen.
pi_208970234
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 09:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar zodra een vorm van aanbidding sterk lijkt op wat je bij de heidenen tegenkomt, is scepsis aan te raden, aangezien door de hele bijbel heen God constant een onderscheid maakt tussen Zijn kinderen en de heidenen, en de manieren waarop zij hun goden aanbidden en de manieren waarop Zijn kinderen dat horen te doen.
_O-

Dit bedoel ik nou. Sektarisch tot en met. "wees gij geheel anders".. Eigenlijk is de hele Bijbel doordrongen van sektarisch denken en wij-zij...

Ik dank God nog elke dag op mijn blote knieen niet meer zo zot te zijn dat ik de Bijbel geloof :Y
  Beste debater 2022 maandag 1 mei 2023 @ 20:05:13 #135
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208971434
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 09:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar zodra een vorm van aanbidding sterk lijkt op wat je bij de heidenen tegenkomt, is scepsis aan te raden, aangezien door de hele bijbel heen God constant een onderscheid maakt tussen Zijn kinderen en de heidenen, en de manieren waarop zij hun goden aanbidden en de manieren waarop Zijn kinderen dat horen te doen.
Herstel: die JIJ vindt lijken op wat je bij de heidenen tegenkomt
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208972217
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Herstel: die JIJ vindt lijken op wat je bij de heidenen tegenkomt
Ik hoop dat er een tijd komt dat het woordje heidenen verboden wordt.. Gewoon andersgelovigen van maken..

Anders krijg je zo'n beperkt beeld.
  maandag 1 mei 2023 @ 23:55:22 #137
502816 .Gringo.
Niet meer actief
pi_208974736
Een droom van mij is om een keer naar dat gebied te reizen en alle plekken te bezoeken waar deze verhalen zich afspelen. Om gewoon te lopen waar Jezus heeft gelopen, gebeden, gepreekt etc.

Wie van jullie hier is daar een keer geweest?
Niet meer actief op het forum.
pi_208976666
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 23:55 schreef .Gringo. het volgende:
Een droom van mij is om een keer naar dat gebied te reizen en alle plekken te bezoeken waar deze verhalen zich afspelen. Om gewoon te lopen waar Jezus heeft gelopen, gebeden, gepreekt etc.

Wie van jullie hier is daar een keer geweest?
Ik, met een aantal studenten van een christelijk studentenplatform waar ik destijds actief was. Jeruzalem aangedaan, in Qumran naar Dode Zeerollen gesneupt, wat kloosters en een Nederlandse kibboets bezocht (Nes Ammim van Simon Schoon), in Tiberias en Tsfat rondgereden, Betlehem bezocht, en uiteindelijk geëindigd in het goddeloze Tel Aviv. En ondertussen mijn Hebreeuws een beetje kunnen opschroeven :P Israël is betrekkelijk klein, dus als je een auto huurt dan kom je al een heel eind.

Als souvenier nog bedwantsen meegenomen, dus heb nog een jaar plezier gehad van mijn reis :')

Met diezelfde groep trouwens ook naar Taizé geweest, en sindsdien talloze Taizédiensten meegemaakt, waarbij we de muziek ook tijdens onze trouwdienst en doopdiensten hebben gedraaid. Zondags staat hier dikwijls Taizémuziek aan. Eén iemand uit die groep is uiteindelijk ook ingetreden als broeder. De ritmische demonen van Ali ben ik nog niet tegengekomen :P
-
pi_208977006
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 23:55 schreef .Gringo. het volgende:
Een droom van mij is om een keer naar dat gebied te reizen en alle plekken te bezoeken waar deze verhalen zich afspelen. Om gewoon te lopen waar Jezus heeft gelopen, gebeden, gepreekt etc.

Wie van jullie hier is daar een keer geweest?
Staat nog op het lijstje.
pi_208977063
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 10:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik, met een aantal studenten van een christelijk studentenplatform waar ik destijds actief was. Jeruzalem aangedaan, in Qumran naar Dode Zeerollen gesneupt, wat kloosters en een Nederlandse kibboets bezocht (Nes Ammim van Simon Schoon), in Tiberias en Tsfat rondgereden, Betlehem bezocht, en uiteindelijk geëindigd in het goddeloze Tel Aviv. En ondertussen mijn Hebreeuws een beetje kunnen opschroeven :P Israël is betrekkelijk klein, dus als je een auto huurt dan kom je al een heel eind.

Als souvenier nog bedwantsen meegenomen, dus heb nog een jaar plezier gehad van mijn reis :')

Met diezelfde groep trouwens ook naar Taizé geweest, en sindsdien talloze Taizédiensten meegemaakt, waarbij we de muziek ook tijdens onze trouwdienst en doopdiensten hebben gedraaid. Zondags staat hier dikwijls Taizémuziek aan. Eén iemand uit die groep is uiteindelijk ook ingetreden als broeder. De ritmische demonen van Ali ben ik nog niet tegengekomen :P
Taizéliedjes zijn gewoon herhalende incantaties, dan kan je toch moeilijk ontkennen. Letterlijk tijdens die hele liedjes worden dezelfde paar regeltjes herhaald gezongen. Als ik naar dat soort muziek luister merk ik dat meteen in mijn psyche. Net als wanneer je constant herhalende housemuziek of iets dergelijks ozpzet.

Maar ach, ik zie dat men nogal moeite heeft hier om de realiteit onder ogen te zien. Herhalende incantaties zijn geen herhalende incantaties, en als men in verschillende religies praktisch hetzelfde doet, is er geen vergelijking te trekken.

Je liefde voor dit soort muziek is wellicht rechtstreeks parallel te trekken met je afkeer voor het daadwerkelijke Christelijke geloof en de bijbel. Als je in bepaalde sferen baadt, verandert dat ook je smaak en voorkeuren.
pi_208977248
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 11:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je liefde voor dit soort muziek is wellicht rechtstreeks parallel te trekken met je afkeer voor het daadwerkelijke Christelijke geloof en de bijbel.
Dit zijn uitspraken...
  dinsdag 2 mei 2023 @ 12:28:26 #142
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_208977861
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 11:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je in bepaalde sferen baadt, verandert dat ook je smaak en voorkeuren.
Ik vind gospelmuziek aders nog steeds vrijwel allemaal zouteloze troep. Hoe vaak ik het ook hoor.

Andere gewijde muziek, van Bach bijvoorbeeld, vind ik dan wel weer geweldig.

[ Bericht 7% gewijzigd door hoatzin op 02-05-2023 12:41:37 ]
  Beste debater 2022 dinsdag 2 mei 2023 @ 12:50:04 #143
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208978152
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 11:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Taizéliedjes zijn gewoon herhalende incantaties, dan kan je toch moeilijk ontkennen. Letterlijk tijdens die hele liedjes worden dezelfde paar regeltjes herhaald gezongen. Als ik naar dat soort muziek luister merk ik dat meteen in mijn psyche. Net als wanneer je constant herhalende housemuziek of iets dergelijks ozpzet.

Maar ach, ik zie dat men nogal moeite heeft hier om de realiteit onder ogen te zien. Herhalende incantaties zijn geen herhalende incantaties, en als men in verschillende religies praktisch hetzelfde doet, is er geen vergelijking te trekken.

Je liefde voor dit soort muziek is wellicht rechtstreeks parallel te trekken met je afkeer voor het daadwerkelijke Christelijke geloof en de bijbel. Als je in bepaalde sferen baadt, verandert dat ook je smaak en voorkeuren.
De realiteit is dat jij het monopolie op wat het christelijk geloof zou zijn niet hebt, zaken 'incantaties' noemt die het niet zijn en zoals altijd weer heel misselijkmakend allerlei mensen verwijt met demonische zaken bezig te zijn omdat hun uiting van geloof niet 100% strookt met de jouwe.

Gelovigen die op hele noten psalmen zingen (herhaling), Gregoriaans zingen (herhaling) of in een stuk funk muziek hun lof uiten (herhaling, en hoe geweldig is de Afro-Amerikaanse vooral Baptistische gospelmuziek wel niet) doen dat allemaal niet met oog op het aanbidden van God, maar "zetten een deur open voor demonische krachten" want Ali met z'n eisegese weet het allemaal beter.


Daar zit dan ook weer die calvinistisch-gnostische afkeer van menselijk talent om kunst te scheppen ingebakken; of het nu muziek, schilder- en beeldhouwkunst, poëzie of architectuur betreft, het moet en zal neergesabeld worden, want "van de wereld"... zeg maar de wereld door God zelf geschapen.

[ Bericht 6% gewijzigd door EttovanBelgie op 02-05-2023 13:06:17 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208980599
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 11:21 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dit zijn uitspraken...
Spiritualiteit beïnvloedt inderdaad alles in ons leven. Verschillende soorten spiritualiteiten vormen de grondslag voor kunst, cultuur, muziek, enzovoorts. En nee, niet alle spiritualiteit komt van God. Als je jezelf voedt met een geest van rebellie tegen God zelf, zal die geest ook je predisposities en dergelijke beïnvloeden.
pi_208980630
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 12:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ik vind gospelmuziek aders nog steeds vrijwel allemaal zouteloze troep. Hoe vaak ik het ook hoor.

Andere gewijde muziek, van Bach bijvoorbeeld, vind ik dan wel weer geweldig.
Veel echte gospelmuziek is dan ook vrij dubieus.

25 keer achter elkaar dezelfde kreten herhalen tot je het vanzelf doet zonder er bij na te denken, zonder te voelen wat je zingt en dat het uit het hart komt, ik heb daar nogal mijn twijfels over.

Er zijn over de eeuwen heel veel liederen geschreven, met diepe spirituele teksen, en daadwerkelijk een bijbelse boodschap erin verwerkt die niet alleen de emoties aanwakkert, maar ook het verstand aanspreekt en die boodschap op die manier overdraagt. Dat kan vrolijk, ontroerend en alles ertussenin zijn. Ware spirituele muziek bouwt op en voedt de spirituele mens, het is geen lege vorm van plezier of emotie. Muziek is ook een krachtige manier om de bijbelse boodschappen over te dragen. Door de muziek te corrumperen en de boodschap te verwateren, ben je niet meer bezig met jezelf spiritueel te voeden, maar met jezelf te vermaken. Nu zeg ik niet dat muziek nooit simpelweg aangenaam of vrolijk kan zijn, natuurlijk wel, op een feestje of wat dan ook, maar niet in een aanbiddingssetting. Wat geleidelijk steeds gebeurt is dat de muziek van de wereld de kerk in wordt gebracht, omdat mensen de kerk binnenkomen die zuiver spirituele zaken niet waarderen en plezier willen beleven, en dus hun eigen gebruiken en cultuur introduceren.

[ Bericht 12% gewijzigd door Ali_Kannibali op 02-05-2023 18:02:47 ]
pi_208980718
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De realiteit is dat jij het monopolie op wat het christelijk geloof zou zijn niet hebt, zaken 'incantaties' noemt die het niet zijn en zoals altijd weer heel misselijkmakend allerlei mensen verwijt met demonische zaken bezig te zijn omdat hun uiting van geloof niet 100% strookt met de jouwe.
Demonen beïnvloeden ons leven. Spirituele valkuilen zijn overal. Jezus zegt: pas op dat je niet wordt misleid. Het zou erg naïef zijn om te denken dat alles zomaar prima is, dat er nooit een duivelse invloed aanwezig kan zijn. Het is nogal jammer dat je zelf niet in staat bent om een onderscheid te maken tussen wat iemand zo'n misleiding noemt waar mensen slachtoffer van worden, en beschuldigingen. Ik zou je toch aan willen raden om iets verder te kijken dan je neus lang is, en niet overal een beschuldiging van persoonlijke aard in te zien. De bijbel veroordeelt het gros van wat mensen wereldwijd allemaal uitspoken en hun cultuur of spiritualiteit noemen. Je kunt de wereld niet met het geloof verenigen zonder compromissen te sluiten, en dan ga je meestal stapsgewijs bergafwaarts. Iedereen moet 'uit de wereld' komen en een nieuwe spiritualiteit omarmen, die in harmonie is met wat God heeft geopenbaard en overgedragen, wat in harmonie is met Zijn Geest.

quote:
Gelovigen die op hele noten psalmen zingen (herhaling), Gregoriaans zingen (herhaling) of in een stuk funk muziek hun lof uiten (herhaling, en hoe geweldig is de Afro-Amerikaanse vooral Baptistische gospelmuziek wel niet) doen dat allemaal niet met oog op het aanbidden van God, maar "zetten een deur open voor demonische krachten" want Ali met z'n eisegese weet het allemaal beter.


Daar zit dan ook weer die calvinistisch-gnostische afkeer van menselijk talent om kunst te scheppen ingebakken; of het nu muziek, schilder- en beeldhouwkunst, poëzie of architectuur betreft, het moet en zal neergesabeld worden, want "van de wereld"... zeg maar de wereld door God zelf geschapen.
Wat dit nou weer met 'calvinistisch-gnosticisme' te maken heeft weet ik niet, lijkt me volstrekt irrelevant voor deze discussie.

Nogmaals: het gaat niet om de intenties, maar om de consequenties.

De Maya's en Azteken brachten bloedoffers, de Amorieten staken hun eigen kinderen in brand.

Dat deden ze ook voor hun goden. Is dat dan ook automatisch maar goed?

God kan heus naar intenties kijken, die kent hij beter dan wie dan ook. God is genadig en ziet de intenties van het hart.
Maar dat wil niet zeggen dat God zelf geen voorgeschreven methodes heeft om het leven als Christen te leiden. Anders hadden we ook geen bekering nodig. Weinig mensen zijn actief bezig met moedwillig het verkeerde te doen. Toch roept God op tot bekering, verandering en transformatie. Waarom? Omdat God weet wat wij nodig hebben, wat het beste voor ons is, en omdat Hij het beste met ons voor heeft, omdat Hij onze Vader is en van ons houdt. Zoals elke goede ouder een rebels kind toch op het rechte pad zal willen krijgen als het verkeerd bezig is, ookal ziet het kind zelf geen enkel probleem. God zegt: wees heilig, zoals ik heilig ben. Dat vergt constante inspanningen om een leven te leiden dat God voor ogen heeft, en niet wat we door de wereld met de paplepel worden ingegoten.

De meeste moderne muziek, van Jazz tot Rock tot RnB enzovoorts, komt rechtstreeks vanuit de Afrikaanse slavenmuziek die religieuze teksten zongen onder hun eigen Afrikaanse ritmes, die weer rechtstreeks uit Voodoo kwamen en waren bedoeld om in contact met de geesten en overledenen te treden. De bijbel veroordeelt dat soort praktijken. Dat soort muziek is rechtstreeks gekoppeld aan een spiritualiteit die de bijbel afkeurt.

Veel dingen in onze moderne cultuur zijn rechtstreeks beïnvloed door dat soort spiritisme, want het klinkt zo lekker. Het zijn zaken die ons vlees aanspreken, die ons bepaalde sensaties laten voelen. Instrumenten en ritmes bootsen trillingen in onze organen na, ze laten ons iets voelen als je spiritueel dood bent omdat je de geest van God niet hebt, maar als je opnieuw bent geboren, krijg je een afkeer van dat soort dingen omdat ze indruisen tegen de Geest van God. Als iemand die jarenlang flink heeft gefeest en daar ook een spirituele dimensie bij ervaarde, heb ik dit zelf ook mogen ervaren. De twee zijn onverenigbaar. Dit soort muziek is ook sterk verbonden aan seksualiteit, ik denk dat de link met het accent op het ritmische in die zin niet moeilijk te leggen is. Door de lagere (lichamelijk) aspecten van de mens te stimuleren in plaats van de hogere (verfijnde emotie gedirigeerd door het verstand), breng je een mens ook in een lagere spirituele staat van zijn en versterk je de dierlijke instincten in plaats van de hogere rede. Je ziet dit op grote schaal in onze moderne westerse cultuur waar dit soort muziek zo prevalent is en de cultuur volledig verloedert. Voor de commerciële en marketingwereld zijn dit ook geen geheimen.

Dus hoewel dat soort dingen lekker klinken en ze ons levendig of emoties kunnen laten voelen, zit er een spirituele dimensie aan die niet moet worden onderschat.

Verder is het natuurlijk de grootste lariekoek dat het protestantisme niets met cultuur, kunst of muziek van doen zou hebben. Veel van de grootste componisten lieten zich rechtstreeks inspireren door hun geloof, en de protestantse wereld heeft genoeg spirituele muziek voortgebracht. Kunst en cultuur? Ook daar genoeg van te vinden. De grootste schilders, indrukwekkende architectuur, de grootste componisten, allemaal vind je ze terug in de protestantse cultuur. Deze zaken worden pas problematisch als het ding of de mens zelf de aandacht krijgt, in plaats van dat de glorie aan God wordt gegeven.

De bijbel stelt dat aanbidding dient te gebeuren 'in geest en in waarheid'. Dat wil zeggen dat je geen valse of misleidende vormen van spiritualiteit of leer in je aanbidding kunt verweven en dat dan maar goed kunt keuren omdat je het met goede bedoelingen doet. Goede intenties volstaan helaas niet. Het gaat om leven en dood. De geest van God brengt leven, en aanbidding die door die geest is geïnspireerd vult ons met het spirituele leven van God zelf. De aanbidding van de wereld die niet door de geest van god is geïnspireerd, vult ons met een andere geest die wel aangenaam, prettig, opwindend, sensationeel of extatisch kan voelen, maar deze geest is niet de levende geest van god en brengt ons in een sfeer van spirituele dood, wat catastrofale gevolgen kan hebben op de lange termijn. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken wat God heeft geopenbaard en om ons onderscheidingsvermogen te ontwikkelen om verstandige keuzes te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 02-05-2023 18:10:38 ]
pi_208980981
Je klinkt als een katoenplantage-eigenaar uit 1840 man _O-
  Beste debater 2022 dinsdag 2 mei 2023 @ 22:01:18 #148
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208983533
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 17:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Demonen beïnvloeden ons leven. Spirituele valkuilen zijn overal. Jezus zegt: pas op dat je niet wordt misleid. Het zou erg naïef zijn om te denken dat alles zomaar prima is, dat er nooit een duivelse invloed aanwezig kan zijn. Het is nogal jammer dat je zelf niet in staat bent om een onderscheid te maken tussen wat iemand zo'n misleiding noemt waar mensen slachtoffer van worden, en beschuldigingen. Ik zou je toch aan willen raden om iets verder te kijken dan je neus lang is, en niet overal een beschuldiging van persoonlijke aard in te zien. De bijbel veroordeelt het gros van wat mensen wereldwijd allemaal uitspoken en hun cultuur of spiritualiteit noemen. Je kunt de wereld niet met het geloof verenigen zonder compromissen te sluiten, en dan ga je meestal stapsgewijs bergafwaarts. Iedereen moet 'uit de wereld' komen en een nieuwe spiritualiteit omarmen, die in harmonie is met wat God heeft geopenbaard en overgedragen, wat in harmonie is met Zijn Geest.
[..]
Wat dit nou weer met 'calvinistisch-gnosticisme' te maken heeft weet ik niet, lijkt me volstrekt irrelevant voor deze discussie.

Nogmaals: het gaat niet om de intenties, maar om de consequenties.

De Maya's en Azteken brachten bloedoffers, de Amorieten staken hun eigen kinderen in brand.

Dat deden ze ook voor hun goden. Is dat dan ook automatisch maar goed?

God kan heus naar intenties kijken, die kent hij beter dan wie dan ook. God is genadig en ziet de intenties van het hart.
Maar dat wil niet zeggen dat God zelf geen voorgeschreven methodes heeft om het leven als Christen te leiden. Anders hadden we ook geen bekering nodig. Weinig mensen zijn actief bezig met moedwillig het verkeerde te doen. Toch roept God op tot bekering, verandering en transformatie. Waarom? Omdat God weet wat wij nodig hebben, wat het beste voor ons is, en omdat Hij het beste met ons voor heeft, omdat Hij onze Vader is en van ons houdt. Zoals elke goede ouder een rebels kind toch op het rechte pad zal willen krijgen als het verkeerd bezig is, ookal ziet het kind zelf geen enkel probleem. God zegt: wees heilig, zoals ik heilig ben. Dat vergt constante inspanningen om een leven te leiden dat God voor ogen heeft, en niet wat we door de wereld met de paplepel worden ingegoten.

De meeste moderne muziek, van Jazz tot Rock tot RnB enzovoorts, komt rechtstreeks vanuit de Afrikaanse slavenmuziek die religieuze teksten zongen onder hun eigen Afrikaanse ritmes, die weer rechtstreeks uit Voodoo kwamen en waren bedoeld om in contact met de geesten en overledenen te treden. De bijbel veroordeelt dat soort praktijken. Dat soort muziek is rechtstreeks gekoppeld aan een spiritualiteit die de bijbel afkeurt.

Veel dingen in onze moderne cultuur zijn rechtstreeks beïnvloed door dat soort spiritisme, want het klinkt zo lekker. Het zijn zaken die ons vlees aanspreken, die ons bepaalde sensaties laten voelen. Instrumenten en ritmes bootsen trillingen in onze organen na, ze laten ons iets voelen als je spiritueel dood bent omdat je de geest van God niet hebt, maar als je opnieuw bent geboren, krijg je een afkeer van dat soort dingen omdat ze indruisen tegen de Geest van God. Als iemand die jarenlang flink heeft gefeest en daar ook een spirituele dimensie bij ervaarde, heb ik dit zelf ook mogen ervaren. De twee zijn onverenigbaar. Dit soort muziek is ook sterk verbonden aan seksualiteit, ik denk dat de link met het accent op het ritmische in die zin niet moeilijk te leggen is. Door de lagere (lichamelijk) aspecten van de mens te stimuleren in plaats van de hogere (verfijnde emotie gedirigeerd door het verstand), breng je een mens ook in een lagere spirituele staat van zijn en versterk je de dierlijke instincten in plaats van de hogere rede. Je ziet dit op grote schaal in onze moderne westerse cultuur waar dit soort muziek zo prevalent is en de cultuur volledig verloedert. Voor de commerciële en marketingwereld zijn dit ook geen geheimen.

Dus hoewel dat soort dingen lekker klinken en ze ons levendig of emoties kunnen laten voelen, zit er een spirituele dimensie aan die niet moet worden onderschat.

Verder is het natuurlijk de grootste lariekoek dat het protestantisme niets met cultuur, kunst of muziek van doen zou hebben. Veel van de grootste componisten lieten zich rechtstreeks inspireren door hun geloof, en de protestantse wereld heeft genoeg spirituele muziek voortgebracht. Kunst en cultuur? Ook daar genoeg van te vinden. De grootste schilders, indrukwekkende architectuur, de grootste componisten, allemaal vind je ze terug in de protestantse cultuur. Deze zaken worden pas problematisch als het ding of de mens zelf de aandacht krijgt, in plaats van dat de glorie aan God wordt gegeven.

De bijbel stelt dat aanbidding dient te gebeuren 'in geest en in waarheid'. Dat wil zeggen dat je geen valse of misleidende vormen van spiritualiteit of leer in je aanbidding kunt verweven en dat dan maar goed kunt keuren omdat je het met goede bedoelingen doet. Goede intenties volstaan helaas niet. Het gaat om leven en dood. De geest van God brengt leven, en aanbidding die door die geest is geïnspireerd vult ons met het spirituele leven van God zelf. De aanbidding van de wereld die niet door de geest van god is geïnspireerd, vult ons met een andere geest die wel aangenaam, prettig, opwindend, sensationeel of extatisch kan voelen, maar deze geest is niet de levende geest van god en brengt ons in een sfeer van spirituele dood, wat catastrofale gevolgen kan hebben op de lange termijn. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken wat God heeft geopenbaard en om ons onderscheidingsvermogen te ontwikkelen om verstandige keuzes te maken.
Man, man, man...

Het is weer de standaardriedel hoor: Afrikaanse 'ritmes' zijn voodoo, en ook seksualiteit is heel erg gevaarlijk.

"Verfijnde emotie gedirigeerd door het verstand"... Hoe kóm je bij zulke nonsens...

Kom je straks ook nog even melden dat de Afrikanen afstammen van de vervloekte zonen van Cham? Dan is het plaatje compleet.

Helaas hebben de christenen een hele hoop van het Jodendom niet overgenomen... waaronder de Joodse visie op seksualiteit, vreugde en genot.

Maar gelukkig kun je dus wel leven met Gregoriaans... als dat iets niet is, is het wel 'funky'. En goed dat je eindelijk inziet dat katholieke kunstvormen inderdaad ter ere en glorie van God zijn: van kerken en kathedralen tot altaren en beelden.

Verder heb je kennelijk geen idee hoe doordesemd je bent van Augustinus, die opperkatholiek... niet zozeer van 'de Bijbel', eerder zíjn kijk erop. Moet toch vervelend zijn gezien je afkeer van de 'Hoer van Babylon'. Wat je schrijft lijkt op een dertien in een dozijn preek van die gozer over 'de moraal'. En vooral die afkeer van seksualiteit, natuurlijk.

En dan nog dit: God is als een vriend, zeg je.

Klopt.

En een vriend weet wanneer je intenties goed zijn, en zal je niet voor eeuwig straffen als je iets hebt gedaan wat uiteindelijk toch niet helemaal aansloot bij wat die vriend wilde. Je bent een berg van tegenstrijdigheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 02-05-2023 22:08:21 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208987947
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 22:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Man, man, man...

Het is weer de standaardriedel hoor: Afrikaanse 'ritmes' zijn voodoo, en ook seksualiteit is heel erg gevaarlijk.

"Verfijnde emotie gedirigeerd door het verstand"... Hoe kóm je bij zulke nonsens...

Kom je straks ook nog even melden dat de Afrikanen afstammen van de vervloekte zonen van Cham? Dan is het plaatje compleet.

Helaas hebben de christenen een hele hoop van het Jodendom niet overgenomen... waaronder de Joodse visie op seksualiteit, vreugde en genot.

Maar gelukkig kun je dus wel leven met Gregoriaans... als dat iets niet is, is het wel 'funky'. En goed dat je eindelijk inziet dat katholieke kunstvormen inderdaad ter ere en glorie van God zijn: van kerken en kathedralen tot altaren en beelden.
Verder heb je kennelijk geen idee hoe doordesemd je bent van Augustinus, die opperkatholiek... niet zozeer van 'de Bijbel', eerder zíjn kijk erop. Moet toch vervelend zijn gezien je afkeer van de 'Hoer van Babylon'. Wat je schrijft lijkt op een dertien in een dozijn preek van die gozer over 'de moraal'. En vooral die afkeer van seksualiteit, natuurlijk.

En dan nog dit: God is als een vriend, zeg je.

Klopt.

En een vriend weet wanneer je intenties goed zijn, en zal je niet voor eeuwig straffen als je iets hebt gedaan wat uiteindelijk toch niet helemaal aansloot bij wat die vriend wilde. Je bent een berg van tegenstrijdigheid.
Ik zie geen enkele inhoudelijke bijdrage, dus heb hier verder geen reactie op.

Afgezien van dit dan eventueel:

quote:
En vooral die afkeer van seksualiteit, natuurlijk.
Dit is natuurlijk weer enorme quatsch. Waar ik het over heb, is de focus op seksuatliteit in een religieuze setting, niet over seksualiteit in het algemeen, en over het verheffen van seksualiteit tot een soort idool of een product zoals we in deze tijden doen. Dit is weer zeer laag onder de gordel willen trappen door mijn woorden te vedraaien.

En dit:

quote:
En een vriend weet wanneer je intenties goed zijn, en zal je niet voor eeuwig straffen als je iets hebt gedaan wat uiteindelijk toch niet helemaal aansloot bij wat die vriend wilde. Je bent een berg van tegenstrijdigheid
Ik ben geen 'berg van tegenstrijdigheid'. Je hebt het alleen tot doel gemaakt, al jaren, om mijn inhoudelijke argumenten niet serieus te nemen, maar er een karikatuur van te maken en een vertekend beeld van mij als persoon en mijn denkbeelden te schetsen. Dat is jouw strategie, niet om enige inhoudelijke bijdrage te leveren.

Maar om te bewijzen dat ik niet tegenstrijdig ben, citeer ik Johannes 8 waarin we zien hoe Jezus omging met mensen die al dan niet moedwillig op het verkeerde pad waren geraakt:

3En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.
4En toen ze haar in het midden hadden doen staan, zeiden zij tegen Hem: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel.
5 In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?
6En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.
7En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.
8En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.
9Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.
10Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Ook Ik veroordeel u niet; ga heen en zondig niet meer.

God veroordeelt ons wellicht niet meteen, maar hij roept ons wel op om ons te bekeren zodra Hij ons bewust heeft gemaakt van het feit dat we op het verkeerde pad zijn geraakt. En niet uit egoïstische redenen. Hoe maakt Hij ons ervan bewust dat we op het verkeerde pad zijn geraakt? Door middel van zijn Woord. Alles dient te worden gemeten aan de hand van het Woord van God, dat is de standaard, de wet.

Ik vind het erg jammer dat je je zo verhardt tegen zaken die simpelweg in de schriften zijn geopenbaard en die ik zelf in mijn eigen woorden hier beschrijf, en je je krampachtig vasthoudt aan tradities van mensen die we nergens in de schriften tegenkomen, of die zelfs explicitiet worden afgekeurd, of deze verdedigt. Niet omdat ik daar belangen bij heb, maar omdat de gevolgen daarvan uiteindelijk voor jezelf zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-05-2023 12:57:45 ]
  Beste debater 2022 woensdag 3 mei 2023 @ 12:57:05 #150
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208988179
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zie geen enkele inhoudelijke bijdrage, dus heb hier verder geen reactie op.

Afgezien van dit dan eventueel:
[..]
Dit is natuurlijk weer enorme quatsch. Waar ik het over heb, is de focus op seksuatliteit in een religieuze setting, niet over seksualiteit in het algemeen. Dit is weer zeer laag onder de gordel willen trappen door mijn woorden te vedraaien.

En dit:
[..]
Ik ben geen 'berg van tegenstrijdigheid'. Je hebt het alleen tot doel gemaakt, al jaren, om mijn inhoudelijke argumenten niet serieus te nemen, maar er een karikatuur van te maken en een vertekend beeld van mij als persoon en mijn denkbeelden te schetsen. Dat is jouw strategie, niet om enige inhoudelijke bijdrage te leveren.

Maar om te bewijzen dat ik niet tegenstrijdig ben, citeer ik Johannes 8 waarin we zien hoe Jezus omging met mensen die al dan niet moedwillig op het verkeerde pad waren geraakt:

3En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.
4En toen ze haar in het midden hadden doen staan, zeiden zij tegen Hem: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel.
5 In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?
6En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.
7En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.
8En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.
9Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.
10Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Ook Ik veroordeel u niet; ga heen en zondig niet meer.

God veroordeelt ons wellicht niet meteen, maar hij roept ons wel op om ons te bekeren zodra Hij ons bewust heeft gemaakt van het feit dat we op het verkeerde pad zijn geraakt. En niet uit egoïstische redenen. Hoe maakt Hij ons ervan bewust dat we op het verkeerde pad zijn geraakt? Door middel van zijn Woord. Alles dient te worden gemeten aan de hand van het Woord van God, dat is de standaard, de wet.

Ik vind het erg jammer dat je je zo verhardt tegen zaken die simpelweg in de schriften zijn geopenbaard en die ik zelf in mijn eigen woorden hier beschrijf, en je je krampachtig vasthoudt aan tradities van mensen die we nergens in de schriften tegenkomen, of die zelfs explicitiet worden afgekeurd, of deze verdedigt. Niet omdat ik daar belangen bij heb, maar omdat de gevolgen daarvan uiteindelijk voor jezelf zijn.

Mensen verwijten bezig te zijn met demonische activiteiten terwijl ze God aanbidden op een wijze die jou niet aanstaat, dat is pas ver, ver, ver onder de gordel; maar die nuance ben je al jaren kwijt.

Geen idee over welke tradities je het verder hebt, die heb ik namelijk niet genoemd. Wel mooi om te zien dat traditie geen vies woord is wanneer het je wel uitkomt. Zie je quasi-racistische opvattingen over Afrikanen en hun ritmes: een grote primitieve bende. Maar misschien komt met bekering ook een voorliefde voor 'beschaafde' klassieke muziek die met 'verfijnde emotie' het 'hogere verstand' voedt. Weg van geluiden en gevoelens die het 'dierlijke' stimuleren. Dat je het nog je strot uit krijgt in 2023.

"Seksualiteit in een religieuze setting"... geen idee wat je hier nu weer mee wil zeggen.

Overigens heb je geen inhoudelijke argumenten, nog nooit gehad ook. Pure eisegese. Daarom kom je qua bronnen ook niet verder dan je eigen interpretatie van de Bijbel. En dat is dan ook je echte en enige belang: gesterkt willen worden in je eigen interpretatie, niets meer. En daar doe ik dus niet aan mee. Je bent al jaren hele volksstammen letterlijk aan het demoniseren, en daar dient tegen opgetreden te worden. Al helemaal wanneer het in een religieus sausje wordt gegoten.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 03-05-2023 13:05:17 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')