abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 april 2023 @ 00:06:54 #197
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_208786012
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 23:58 schreef Blues het volgende:

[..]
Weetiktog >:O
En ik Bluezz *O*
Ik wil weer een nieuwe Brugmansia, ook al weet ik dat ze giftig zijn, het zijn geweldige planten. Even online zoeken naar een plant of stek. Misschien binnenkort dat Brugmansia-topic bumpen. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_208788131
Oeh ja, het Brugmansiatopic O+
  zondag 16 april 2023 @ 10:36:33 #199
249756 Symphonic
Look o Look
pi_208788201
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 april 2023 23:48 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ik had het ook net gevonden. Alweer 15 jaar geleden. Geweldige tijd was dat. En ja, ik was die Xebber. ;-)
Ah cool! In die tijd was ik buzzer.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208788842
Killer Mom is ook niet meer actief.
Goed. Verder over de plantjes en boompjes en tuinen hier O+
  zondag 16 april 2023 @ 12:33:30 #201
249756 Symphonic
Look o Look
pi_208789256
Ik hoop dat het vanmiddag nog een beetje droog wordt, dan kan ik de plek voor de fruitstruikjes alvast vrij wieden en kunnen ze morgen de grond in. We hebben een fijne “knuffelmuur” waar ze voor komen te staan.

We hebben nu de schijnhulst (osmanthus) in potten neergezet op de plek waar ze gaan komen.
Staat erg leuk.

Juin uit Eigen Tuin!
pi_208789514
Leuk!
Ik las schijthulst :')
pi_208789790
Het idee is dat ik dan vanaf de bank door het raam naast me net over de bovenkant van dat haagje van schijnhulst (en door de mooie witte bloei heen) over de tuinmeubels heen kijk ipv direct op de tuinmeubels. Duurt wel een paar jaar totdat het haagje op hoogte is, maar dat is wel een beetje ons uitgangspunt: gewoon kleine plantjes/struikjes/boompjes neerzetten die dan in onze tuin groter mogen groeien ipv bij de kweker.
  Moderator zondag 16 april 2023 @ 13:18:07 #204
5428 crew  miss_sly
pi_208789856
e7b2f32972239b949400d7f8f350730c6784c27b.jpg?1681643841

Hij is nog maar klein, maar vanochtend zag ik ineens dat ie vol met bloemen staat, de clematis apple blossom O+
Vorig jaar mei geplant.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208790056
quote:
7s.gif Op zondag 16 april 2023 13:18 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]

Hij is nog maar klein, maar vanochtend zag ik ineens dat ie vol met bloemen staat, de clematis apple blossom O+
Vorig jaar mei geplant.
Cute. Die staat hier ook op het lijstje van klimplanten die ik binnenkort ga bestellen bij clematisonline
pi_208795203

De tuin begint in voorjaarssferen te komen. Zo heerlijk!

Polpetta de poes geniet er ook van.

Ik verbouw poezen in de nieuwe moestuin.

Perzik

Epimedium in de voortuin

Het wilde stuk voor de beestjes

Nieuwe border in ontwikkeling

We hebben heel hard gewerkt de afgelopen weken en het wordt steeds mooier. ❤️
pi_208795440
quote:
7s.gif Op zondag 16 april 2023 13:18 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]

Vorig jaar mei geplant.
Wat mooi!
  zondag 16 april 2023 @ 21:27:04 #208
249756 Symphonic
Look o Look
pi_208796189
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 20:19 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Perzik

[ afbeelding ]
Epimedium in de voortuin

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wat ontzettend gaaf.
Juin uit Eigen Tuin!
  zondag 16 april 2023 @ 22:39:19 #209
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208797265
Vandaag hebben wij de schutting en poort afgemaakt die onze voortuin van de achtertuin scheidt.

De schutting wordt begroeid met hedera. maar daarvoor mogen mooie andere planten komen staan.
Deze planten zien wij niet echt van binnen uit, maar als je over de straat rijd bepalen deze wel het aanzicht van het huis en de tuin. De voortuin willen we met klassiekere planten en indeling aan planten. Het enige wat er nu verder staat is een beukenhaagje in aanplant en 3 grote linden. De voortuin heeft middag/avondzon, maar door de linden is er in de zomer ook veel schaduw.
Wat zouden jullie als mogelijke planten aanraden? Alles tussen bodembedekkers en struiken van max 2 meter hoog.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208816547
De krentenboom staat in volle bloei. Moeilijk op de foto te vangen, maar deze van vanochtend is weliswaar niet superscherp maar wel mooi ;)

En m'n favoriete tulp laat d'r tandjes ook weer zien O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208816782
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 20:19 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Perzik

[ afbeelding ]
Epimedium in de voortuin

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb dezelfde tuinkas! De poes hier heeft wel een andere kleur. :s)
pi_208817156
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:40 schreef sigme het volgende:
De krentenboom staat in volle bloei. Moeilijk op de foto te vangen, maar deze van vanochtend is weliswaar niet superscherp maar wel mooi ;)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De horrortulp _O_
pi_208817234
Symph wil ook heel graag een kas, met name om tomaten te kweken, maar ik vind het nogal een uitgave. Waar hebben jullie de kassen vandaan?
pi_208817908
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Symph wil ook heel graag een kas, met name om tomaten te kweken, maar ik vind het nogal een uitgave. Waar hebben jullie de kassen vandaan?
Wij hebben hier zo'n plastic tunnelkas staan.

Dat werkt prima en is betaalbaar, nu 270 euro, en groot (2 bij 3 meter oppervlakte, stahoogte bij de deur (ook 2m denk ik). Wel foeilelijk. Werkt uitstekend voor tomaten. Dat plastic is lelijk, maar je planten verbranden niet en dat heeft ook voordelen.

En we hebben ook een muurkas:

Ongeveer 2m x 70 cm. Duur maar wel een stuk mooier dan zo'n plastic ding.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208818027
Ik denk dat zo’n plastic tunnelkas hier aan flarden zou waaien, we zitten hier nogal op de wind en windkracht 4 is al ons idee van ‘oh het waait vandaag niet zo hard’. Die muurkas ziet er wel heel fraai uit zeg. Ik zat te denken aan 2 bij 3 inderdaad
pi_208818231
quote:
Greenspan

Niet zo duur als glas, minder lelijk (imo) dan tunnel.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_208818681
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik denk dat zo’n plastic tunnelkas hier aan flarden zou waaien, we zitten hier nogal op de wind en windkracht 4 is al ons idee van ‘oh het waait vandaag niet zo hard’. Die muurkas ziet er wel heel fraai uit zeg. Ik zat te denken aan 2 bij 3 inderdaad
Het zijn wel fatsoenlijk stevige dingen hoor, die tunnelkassen. Dikke buizen, stevig plastic. Dat heeft meer te lijden van UV dan van wind. Maar lelijk blijft 't ;)
pi_208822157
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:40 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hallo horrortulp! *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208822248
quote:
Die van mij komt bij het plaatselijke tuincentrum vandaan. Wel een wat duurdere genomen, dat verneem je wat stevigheid betreft echt wel. Volgens mij 2x3 zo'n 2000 euro. Dan moet je hem wel zelf kunnen plaatsen, mijn man is gelukkig handig.
pi_208832981
Die van ons komt van All Garden in Andijk en is van Janssen, als ik het goed heb. Hij is ongeveer 3x4.5.
pi_208833235
Gisteren het wormenhotel gevuld, ben heel benieuwd :)
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208834344
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 05:59 schreef Sorbootje het volgende:
Die van ons komt van All Garden in Andijk en is van Janssen, als ik het goed heb. Hij is ongeveer 3x4.5.
Oh, da’s nog best een optie om daar eens te gaan kijken, dank voor de tip
pi_208860936
Wij kregen vorig jaar een aantal bomen en struiken. Één daarvan zou Perzisch IJzerhout zijn. Hij bloeide echter niet voor hij blaadjes kreeg, maar dat kan als hij nog jong is. Alleen nu kwamen er ineens toch nog bloemen in, roze-wit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 22-04-2023 15:02:32 ]
pi_208861453
Deels door omstandigheden is de postzegel een voorloper van maai-niet-mei-maand.
Een serieuze en officiële actie van ook gemeenten.
Mensen met een groter gazon wordt gevraagd om bijv. een vierkante meter over te slaan met maaien.
Zijn er meer mensen, die het initiatief steunen?
Of de postzegel eraan bijdraagt.? Het bijenhotel wordt al weer gevonden.
https://www.bnnvara.nl/vr(...)-maai-mei-niet-maand

De buurman met trots op de robotmaaier en golfgazon zag de kievitsbloemen .
Paardenbloemen zijn er ook weer volop. En geel kruipend spul.
Ook zijn er weer eens twee diep paarse bijna zwarte tulpen tevoorschijn.

pi_208861541
Images not found ;(
Ik heb ook nog steeds niet gemaaid *) *)
pi_208861569
https://bijenstichting.nl/zaaidag/
Morgen gaan we hier ook wat strookjes inzaaien
pi_208861593
Ik ga zo boodschappen doen en neem meteen wat zakjes leuk zaad mee en strooi dat gewoon ff in de voorpostzegel *G*
pi_208862152
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 11:54 schreef Tuindier het volgende:
Wij kregen vorig jaar een aantal binnen en struiken. Één daarvan zou Perzisch IJzerhout zijn. Hij bloeide echter niet voor hij blaadjes kreeg, maar dat kan als hij nog is. Alleen nu kwamen er ineens toch nog bloemen in, roze-wit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omg. En nu? Ik bedoel, dat is echt niet hetzelfde!
pi_208862254
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 14:28 schreef yinu het volgende:

[..]
Omg. En nu? Ik bedoel, dat is echt niet hetzelfde!
Ze waren gratis, en al serieus groot. We kregen ze omdat onze hovenier ergens anders een tuin moest leegtrekken, en het zonde vond om ze te versnipperen. Ik wilde eigenlijk in die hoek meer fruit, maar omdat ik bij het maken van het plan las dat je niet te veel functies moet willen combineren, is het fruit uit die hoek geschrapt. Toch niet dus, ik vind het wel grappig.
pi_208862433
Zakje korenbloemen vermengd met wat aarde in de bak bij de voordeur gezaaid.
3 andere zakjes bijenmengsels door elkaar gemengd met aarde en in de voorpostzegel gestrooid *O*
pi_208865491
Voor de mensen in het noorden en hen die dat niet te ver rijden vinden:
https://lc.nl/meer/vrij/Botanische-snoepwinkel-28348915.html
pi_208865736
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 14:39 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ze waren gratis, en al serieus groot. We kregen ze omdat onze hovenier ergens anders een tuin moest leegtrekken, en het zonde vond om ze te versnipperen. Ik wilde eigenlijk in die hoek meer fruit, maar omdat ik bij het maken van het plan las dat je niet te veel functies moet willen combineren, is het fruit uit die hoek geschrapt. Toch niet dus, ik vind het wel grappig.
m

Ah oké. Dan is het wel weer leuk. En kweeperen O+
pi_208865823
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:16 schreef Angelfrouk het volgende:
Oh cool. Wij hebben hier vlakbij een biologische kwekerij waar ik binnenkort wel eens een kijkje ga nemen en in elk geval wat kruidenplantjes ga scoren
  zaterdag 22 april 2023 @ 23:49:18 #234
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208868707
Druk geweest vandaag. We hebben alsnog die Japanse esdoorn opgehaald en ingegraven, heeft nog heel wat voeten in aarde gehad :') . Ook nog wat schaduwkruid (pachysandra) verplaatst, want dat stond in de weg. Die doen het in de meeste bakken prima maar wel nog wat kale plekken. Hopelijk nemen ze het dit jaar volledig over.

Morgen nog ff een andere plek of ander huisje vinden voor m'n hortensia Annabelle strong, die moest plaatsmaken voor de esdoorn.

Filter en UV lamp in de vijverpomp zijn vervangen. Al het grind is eruit gehaald en schoongespoten. Het water is vervangen en kraakhelder.

Mest had ik 2 weken geleden gedaan, vandaag nog het nodige aan kalk.

Tegels grotendeels schoon gespoten, maar 1 tegel waar de duiven steevast overheen schijten moet vervangen worden want die is zwart :') .

Morgen foto.
Resistance is futile.
  zondag 23 april 2023 @ 00:55:36 #235
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208869166
Het ingezaaide gazon groeit nu als kool _O_
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_208869699
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 12:50 schreef AnneX het volgende:
Zijn er meer mensen, die het initiatief steunen?
Ik ben afgelopen week lui geweest, dus onbedoeld wel. :+ Het achterste stuk van m'n gazon laat ik sowieso verwilderen, maar de rest houd ik bij (ook in mei).

Ik zie hier in de buurt wel veel tuinen waarin maar deels is gemaaid. Dat levert hier en daar fraaie composities op, vind ik. Zo heeft iemand in een saai, rechthoekig gazon alleen het eerste stuk gemaaid en verder alleen een pad. Zag er meteen speelser uit.
pi_208869706
quote:
Leuk uitje voor in de vakantie! Wij gaan sowieso een kwekerij bezoeken.
pi_208869707
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 08:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben afgelopen week lui geweest, dus onbedoeld wel. :+ Het achterste stuk van m'n gazon laat ik sowieso verwilderen, maar de rest houd ik bij (ook in mei).

Ik zie hier in de buurt wel veel tuinen waarin maar deels is gemaaid. Dat levert hier en daar fraaie composities op, vind ik. Zo heeft iemand in een saai, rechthoekig gazon alleen het eerste stuk gemaaid en verder alleen een pad. Zag er meteen speelser uit.
Oh ja, dat laatste idee van een pad in een grote tuin is creatief! 😎
  zondag 23 april 2023 @ 08:19:34 #239
6536 dwerg
chagrijn
pi_208869756
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 08:06 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk uitje voor in de vakantie! Wij gaan sowieso een kwekerij bezoeken.
Hou er rekening mee dat het op bijzondere dagen (zoals die Alternatieve Kwekerijdagen) het daar Heel Erg Druk is. Maar ga er zeker een keer kijken. En als je iets zoekt voor in de tuin: bereid je voor, lees je in, kijk in hun catalogus. Het aanbod is te groot om op de bonnefooi iets uit te kiezen.
I intend to live forever, or die trying.
pi_208869837
quote:
4s.gif Op zondag 23 april 2023 08:19 schreef dwerg het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat het op bijzondere dagen (zoals die Alternatieve Kwekerijdagen) het daar Heel Erg Druk is. Maar ga er zeker een keer kijken. En als je iets zoekt voor in de tuin: bereid je voor, lees je in, kijk in hun catalogus. Het aanbod is te groot om op de bonnefooi iets uit te kiezen.
Oh, het is een kwekerij die ook 'gewoon' open is!
https://www.tuingoedfoltz.nl
Zonder jouw hint had ik dat weer niet bedacht, en denk ik enkel aan die drukte (waar ik geen zin an heb). Maar op een andere dag er een keer heen gaan is wel een leuk plan :Y
  zondag 23 april 2023 @ 09:45:12 #241
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208870259
Maar weer eens een rondje door de tuin, te beginnen met een overzichtsfoto van onder het balkon:

In de achterste bak links hebben we deze beauty gezet. Hopelijk slaat ze goed aan want het blijkt dat dit boompje al zeker 10 jaar oud is, en mogelijk nog véél ouder. Qua vorm is deze redelijk apart gegroeid door de standplaats, dus eigenlijk heel smal en langwerpig. En aan de bovenkant zijn er wat takken afgebroken tijdens transport ;( . Hopelijk komt dat op termijn weer goed.

De vogelvijver ziet er weer goed uit!

Salomonszegel is erg blij hier en begint zelfs te woekeren! Hier en daar piept er een stengel tussen de Carex door.

De varens doen weer mee dit jaar:

De hosta's zijn dit jaar nog niet zo happy, in vorige jaren stond het kale stuk bij de schutting ook vol met hosta. Mogelijk komt dat nog...

Daslook in de achterste bak begint ook steeds meer ruimte in te nemen:

Blijkbaar erg happy onder de Henkboom:

Waar ook de duiven wonen:

Na 4 weken nog steeds geen uitlopers bij onze blauwe regen onder de trap :')

We willen trouwens nķg een blauwe regen, zodat we sneller weer dicht zijn op het balkon erboven, dus dan zetten we er nog 1 in het grind onder de linkerpoot.
Resistance is futile.
pi_208870400
Hier bloeit zo vrolijk maar verdekt opgesteld, de ranonkel

SPOILER: horrrotulp
  zondag 23 april 2023 @ 13:17:56 #243
249756 Symphonic
Look o Look
pi_208872802
Het bijenzaad is gezaaid *O*

Juin uit Eigen Tuin!
pi_208874765
Vanmiddag ook wat zevenblad geruimd: er is (bijna) geen beginnen aan.
Toen maar gericht: rondom de varens: prachtig om de bloeiwijze te zien zoals het uit het niets verschijnt en zwart opkrult.
Sta klaar om kalk te strooien rond de Gaura: waar istie? Ook niet te vinden tussen het zevenblad. 😢 En nu pas de tip gelezen dat Geum gescheurd had kunnen worden. 😢
Affijn, de akelei gaat goed overal.
In de achtertuin zinnia gezaaid in twee potten. Met een hekwerk rondom.
En inderdaad ook een meng bijen mengsel in een pot.
pi_208874780
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 13:17 schreef Symphonic het volgende:
Het bijenzaad is gezaaid *O*

[ afbeelding ]
Buurvrouw heeft kriskras bamboe stokken over het gezaaide vak gelegd.
Iets met buurpoezen…
pi_208878738
quote:
Ah...nee! Nu vind ik het jammer dat ik op vakantie ga. Lijkt me echt leuk!
pi_208922142
De bessenbak die we laatst gemaakt hadden, en al onze snippers in gegooid hadden, was nog lang niet vol met snippers. Nu hebben we een adresje gevonden (een boomrooierij) die jaarrond snippers heeft. Voor ons binnen bereik om zelf te gaan halen.

We hebben twee keer zo'n kar vol gehaald :7

Binnenkort de druppelslang maar eens uitrollen, want bessen lusten veel water.
En een handig sjieke netconstructie maken, zodat de vogels niet alle bessen voor m'n neus wegkaaien en ze ook niet verstrikt raken.
pi_208922310
quote:
7s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:14 schreef sigme het volgende:
De bessenbak die we laatst gemaakt hadden, en al onze snippers in gegooid hadden, was nog lang niet vol met snippers. Nu hebben we een adresje gevonden (een boomrooierij) die jaarrond snippers heeft. Voor ons binnen bereik om zelf te gaan halen.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En een handig sjieke netconstructie maken, zodat de vogels niet alle bessen voor m'n neus wegkaaien en ze ook niet verstrikt raken.
Moh dat zijn precies de snippers die ik ook wil. Bij jou dus niet bij mij begrijp ik denk k?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 27 april 2023 @ 18:25:04 #249
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208923986
W
quote:
7s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:14 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat voor bessen heb je?
Resistance is futile.
pi_208925925
quote:
7s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:25 schreef Seven. het volgende:
W
[..]
Wat voor bessen heb je?
Daar heb ik gelukkig ooit aantekening van gemaakt: F&F / sigme's fruitgaarde
In deze bak (25 meter lang) staan:
rood
Rode Rebel
Red Lake
Cherry Corvallis
Rosetta
Rovada
Jonkheer van Tets
wit
Witte Hollander
Zitavia
Witte Parel
roze
Ten Elsen
zwart
Black Reward
Baldwin
Öjebyn
Wellington XXX
kruisbes (van deze drie is er 1 weg uit deze bak, maar ik weet niet welke)
Pixwell
Hinnonmäen Keltainen
Pax
overige bessigen
bleujay (Amerikaanse blauwe bes)
goldtraube 71 (Amerikaanse blauwe bes)
Jostabes (hybride)

Buiten de bessenbak staan er nog een paar:
Nog wat blauwe bessen
Japanse wijnbes
Nog een witte bes
Honingbessen
pi_208925951
quote:
7s.gif Op donderdag 27 april 2023 20:59 schreef sigme het volgende:

[..]
rood
Rode Rebel
Red Lake
Cherry Corvallis
Rosetta
Rovada
Jonkheer van Tets
wit
Witte Hollander
Zitavia
Witte Parel
roze
Ten Elsen
zwart
Black Reward
Baldwin
Öjebyn
Wellington XXX
Pixwell
Hinnonmäen Keltainen
Pax
overige bessigen
Jostabes (hybride)

Nog wat blauwe bessen
Japanse wijnbes
Nog een witte bes
Honingbessen
Wow _O_
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208925993
Vandaag de eerste meter gaas op de schuttingpalen bevestigd. (Nog 12 meter te gaan)
De vuurdoorn is geplant. Komende week de andere 12 meter bevestigen, dan kunnen we klimplanten in de grond zetten.

Juin uit Eigen Tuin!
pi_208927260
quote:

[..]
rood
Rode Rebel
Red Lake
Cherry Corvallis
Rosetta
Rovada
Jonkheer van Tets
wit
Witte Hollander
Zitavia
Witte Parel
roze
Ten Elsen
zwart
Black Reward
Baldwin
Öjebyn
Wellington XXX
Pixwell
Hinnonmäen Keltainen
Pax
overige bessigen
Jostabes (hybride)

Nog wat blauwe bessen
Japanse wijnbes
Nog een witte bes
Honingbessen
Bessenliefde! O+
pi_208927509
quote:

[..]
rood
Rode Rebel
Red Lake
Cherry Corvallis
Rosetta
Rovada
Jonkheer van Tets
wit
Witte Hollander
Zitavia
Witte Parel
roze
Ten Elsen
zwart
Black Reward
Baldwin
Öjebyn
Wellington XXX
Pixwell
Hinnonmäen Keltainen
Pax
overige bessigen
Jostabes (hybride)

Nog wat blauwe bessen
Japanse wijnbes
Nog een witte bes
Honingbessen
Bes veel
gr gr
  vrijdag 28 april 2023 @ 07:06:20 #255
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208928952
Ik heb ook nog plannen voor blauwe bessen. Ooit gehad in een pot, heerlijk om gewoon tijdens het tuinieren te kunnen plukken.
Resistance is futile.
pi_208929712
Blauwe bessen worden hier het meest geplunderd door de vogels, omdat die vrij langzaam rijpen en dan zijn er elke dag weer een handvol nieuwe rijpe bessen. En de vogels zitten daar dan de hele dag op te wachten en vinden ze trouwens ook *iets* eerder goed rijp dan dat ik ze dat vind.
Vorig jaar voor het eerst er een redelijk goed net over gehad, dus ook voor het eerst een serieuze blauwebessenoogst te pakken gekregen.
Dit jaar ga ik er nog een veel beter net over doen.

Ik weet niet of ik dan wel alle bessen op krijg; zonder goed net had ik in sommige jaren al meer dan 20kilo in de diepvries :D

Overigens zijn de vogels & ik het altijd roerend eens over welke aalbessenstruik de lekkerste bessen maakt; die ene met vrij zure bessen beginnen ook de vogels pas op het laatst aan :')
En als je niet met netten wil werken kan ik aanraden om vooral witte en eventueel wat roze aalbessen te zetten; de vogels denken dat die nog niet rijp zijn en blijven er af. Nadeel is dat ze minder opleveren dan rode en ik vind ze ook iets minder lekker.
  vrijdag 28 april 2023 @ 17:03:19 #257
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208934513
Bessenkenner ^O^
Resistance is futile.
  Redactie Frontpage zaterdag 29 april 2023 @ 15:18:25 #258
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_208943246
Wij hebben vorig september 3 bolamberbomen (liquidambar) laten planten. De takken in de bollen zijn uitgelopen, maar tot op heden zitten ze nog niet in het blad. Komen deze boompjes na het eerste jaar na aanplant wellicht moeilijk of laat in het blad, of mag ik er vanuit gaan dat de aanplant mislukt is en moet ik op zoek naar nieuwe boompjes?
Ta mčre
El Coņo
ウイスキー
  zaterdag 29 april 2023 @ 21:59:42 #259
249756 Symphonic
Look o Look
pi_208947641
De vijg staat op zijn plek en het eerste appelboompje ook.
Juin uit Eigen Tuin!
  zaterdag 29 april 2023 @ 22:21:07 #260
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208947935
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 15:18 schreef JeMoeder het volgende:
Wij hebben vorig september 3 bolamberbomen (liquidambar) laten planten. De takken in de bollen zijn uitgelopen, maar tot op heden zitten ze nog niet in het blad. Komen deze boompjes na het eerste jaar na aanplant wellicht moeilijk of laat in het blad, of mag ik er vanuit gaan dat de aanplant mislukt is en moet ik op zoek naar nieuwe boompjes?
Alles is laat dit jaar. Geef het nog minstens een paar weken.
Resistance is futile.
pi_208950082
quote:
Mijn volwassen es zit ook niet niet in het blad. Het lijkt me te vroeg om te wanhopen.
  zondag 30 april 2023 @ 09:52:52 #262
63722 z80
I fink you freaky
pi_208950857
quote:
Als ze uitlopen zijn ze in ieder geval niet dood.
Gewoon laten staan en afwachten. De natuur is met veel dingen laat dit jaar.
Als het wat droger en warmer wordt is er grote kans dat er een groeisprint plaatsvind.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_208951099
De 6 boerenhortensia in oktober geplant, heeft kale takken en wat blaadjes uit de grond.
Toen ik belde, zei men dat het uitlopen wel tot de langste dag! kan duren… 8)7
  Redactie Frontpage zondag 30 april 2023 @ 15:53:49 #264
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_208954761
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 april 2023 22:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Alles is laat dit jaar. Geef het nog minstens een paar weken.
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 07:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn volwassen es zit ook niet niet in het blad. Het lijkt me te vroeg om te wanhopen.
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 09:52 schreef z80 het volgende:

[..]
Als ze uitlopen zijn ze in ieder geval niet dood.
Gewoon laten staan en afwachten. De natuur is met veel dingen laat dit jaar.
Als het wat droger en warmer wordt is er grote kans dat er een groeisprint plaatsvind.
Dank allen, ik wacht af. Moet toch met nieuwe aanplant wachten tot het najaar.
Ta mčre
El Coņo
ウイスキー
pi_208955183
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 07:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Appelboom zit hier nog in knop, terwijl die vorig jaar op 13 april al volop in bloei stond.
  zondag 30 april 2023 @ 21:20:47 #266
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208960255
Natste aprilmaand sinds 1998 en nu zijn er alweer mensen die hun tuin sproeien :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_208960373
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 21:20 schreef PzKpfw het volgende:
Natste aprilmaand sinds 1998 en nu zijn er alweer mensen die hun tuin sproeien :')
Idioot. 8)7
Ws. hebben hullie gezaaid
pi_208960461
Mooi weer dit weekend, dus lekker in de tuin gewerkt.
Er bloeit al vanalles.

Malle tulpjes

Gevlekte dovenetel

Die waarvan ik de naam elk jaar vergeet

Maarts viooltje, is nu ook echt lekker bezig met bodembedekken

Judaspenning

Vergeetmenietje, kreeg ik kado van mijn zusje en komt uit ons geboortedorp
  zondag 30 april 2023 @ 22:07:57 #269
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_208961019
quote:
7s.gif Op zondag 30 april 2023 21:32 schreef sigme het volgende:

Spaanse Boshyacint?
pi_208961230
quote:
7s.gif Op zondag 30 april 2023 21:32 schreef sigme het volgende:
Mooi weer dit weekend, dus lekker in de tuin gewerkt.
Er bloeit al vanalles.
[ afbeelding ]
Malle tulpjes

[ afbeelding ]
Gevlekte dovenetel

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Maarts viooltje, is nu ook echt lekker bezig met bodembedekken

[ afbeelding ]
Judaspenning

[ afbeelding ]
Vergeetmenietje, kreeg ik kado van mijn zusje en komt uit ons geboortedorp
Lollig, mijn tulpen zijn alweer op hun retour, maar de vergeet me niet moet nog beginnen.
pi_208961236
Judaspenning slaat hier een jaar over. -O- Ik zag wel dat vogelmelk bloeit. En in het dorp zie ik veel camassia's.
  zondag 30 april 2023 @ 22:23:29 #272
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_208961313
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 22:18 schreef Claudia_x het volgende:
Judaspenning slaat hier een jaar over. -O- Ik zag wel dat vogelmelk bloeit. En in het dorp zie ik veel camassia's.
Grappig... Mijn nieuw gepote Camassia's in november vorig jaar hebben nog zeker twee weken nodig voor ze gaan bloeien. Zie al wel bloemtrosjes opkomen.
pi_208961332
quote:
7s.gif Op zondag 30 april 2023 22:23 schreef Twieki het volgende:

[..]
Grappig... Mijn nieuw gepote Camassia's in november vorig jaar hebben nog zeker twee weken nodig voor ze gaan bloeiien. Zie al wel bloemtrosjes opkomen.
Ik zal morgen eens in mijn tuin kijken. Hier bloeit alles meestal 1-2 weken later dan in het dorp. (Mijn hypothese is dat het komt door de warmte vanwege de bebouwing.)
  zondag 30 april 2023 @ 22:33:21 #274
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_208961469
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 22:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zal morgen eens in mijn tuin kijken. Hier bloeit alles meestal 1-2 weken later dan in het dorp. (Mijn hypothese is dat het komt door de warmte vanwege de bebouwing.)
November is natuurlijk wel een beetje aan de late kant om voorjaarsbollen in de grond te douwen. Maar ik kon niet anders vorig jaar. Dus ik accepteer het dat mijn bollen dit jaar gewoon wat later bloeien. Dat heb ik ondertussen al gemerkt aan bijvoorbeeld de Narcissen. De mijne zijn nu zo'n beetje op hun hoogtepunt.

En dat zal dus ook gelden voor de Camassia's en Alliums die ik ook medio November vorig jaar in de grond heb gedouwd.

Gewoon van genieten als 't bloeit. ;)
  zondag 30 april 2023 @ 23:04:37 #275
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208961824
Ik heb door omstandigheden mijn bollen (tulpen, narcissen) pas in februari kunnen poten. Tot mijn verbazing doen ze het vrijwel allemaal. Ik heb spijt dat ik niet de hele voorraad heb gepoot. Ik dacht dat het niets zou worden.
Spoilers!
pi_208965545
De (bijna) zwarte tulp *) en de enige plek waar de maagdenpalm (vanuit de buurtuin bloeit:
onder de heg en vrijwel geen zon. 8)7

pi_208967124
Ons wormenhotel doet het goed. Elke 2 dagen voer ik de wormen wat keukenafval met een beetje karton en stro (verpakkingsmateriaal van een plantenbestelling) en ik heb net een bakje van de Chinees vol aan wormencompost kunnen oogsten, binnen 2 weken na plaatsing.
Hij staat in een hoekje van de garage en we hebben daar ‘s nachts het licht aangelaten om te voorkomen dat ze ‘s nachts hun heil elders in de donkere garage wilden zoeken. Ik denk dat ze nu wel aan hun nieuwe onderkomen gewend zijn, dus het licht kan nu ‘s nachts wel weer uit.
pi_208967229
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2023 14:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Ons wormenhotel doet het goed. Elke 2 dagen voer ik de wormen wat keukenafval met een beetje karton en stro (verpakkingsmateriaal van een plantenbestelling) en ik heb net een bakje van de Chinees vol aan wormencompost kunnen oogsten, binnen 2 weken na plaatsing.
Hij staat in een hoekje van de garage en we hebben daar ‘s nachts het licht aangelaten om te voorkomen dat ze ‘s nachts hun heil elders in de donkere garage wilden zoeken. Ik denk dat ze nu wel aan hun nieuwe onderkomen gewend zijn, dus het licht kan nu ‘s nachts wel weer uit.
Leuk! Ik heb gisteren een wormentoren gemaakt van 3 mayonaise-emmers. Ben benieuwd hoe productief ze gaan zijn. Snij jij het keukenafval bewust extra klein?

[ Bericht 1% gewijzigd door Tuindier op 01-05-2023 14:57:31 ]
pi_208967840
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 14:09 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Leuk! Ik heb gisteren een wormentoren gemaakt van 3 mayonaise-emmers. Ben benieuwd hoe productief ze gaan zijn. Snij jij het keukafval bewust extra klein?
Ja, ik snij het extra klein en als ik toch het hakmolentje heb gebruikt dan gooi ik het daar ook nog even in
pi_208969052
Zoals gezegd bloeien mijn camassia's nog niet:

Naald van Cleopatra lijkt dit jaar voor het eerst te gaan bloeien!

De eerste geraniums zijn er ook nog niet aan toe:

Vogelmelk bloeit al wel, maar heeft er vandaag geen zin in:

De eerste geum bloeit tegen gele wolken van wolfsmelk:

Tiarella cordifolia vind ik prachtig:

Lathyrus is goed aan het uitlopen tusesen winterjasmijn door:

Elk jaar weer een van mijn favoriete combinaties: ruit tussen groot hoefblad:

Schijnaugurk en clematis groeien en bloeien dit jaar voor het eerst door elkaar heen:
pi_208969190
Zo ongeveer alles wat jij hebt is eerder dan het mijne.
Ik spotte wel dit gisteren O+

pi_208969227
Ja, ik heb ook knoppen in klaprozen gespot!
  maandag 1 mei 2023 @ 17:53:44 #283
43653 sigme
Veraan
pi_208969674
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 22:18 schreef Claudia_x het volgende:
Judaspenning heeft altijd een 2-jarig ritme. In de loop van de jaren zaait het zich meestal wel zo uit dat er wat zaad sluimert en dan gaat er een set in het andere 2-jarige ritme lopen en dan valt het niet meer op ;)
pi_208969848
quote:
7s.gif Op maandag 1 mei 2023 17:53 schreef sigme het volgende:

[..]
Judaspenning heeft altijd een 2-jarig ritme. In de loop van de jaren zaait het zich meestal wel zo uit dat er wat zaad sluimert en dan gaat er een set in het andere 2-jarige ritme lopen en dan valt het niet meer op ;)
Ja, ik weet het. Ik had er wat bijgeplant van de buurvrouw in de hoop dat ik elk jaar bloei zou krijgen, maar dat is vooralsnog niet gebeurd. Misschien waren die planten te jong of moet ik wat geduld hebben.
pi_208971714
Kent iemand dit onkruid? En kan die mij gerust stellen dat het geen Japanse duizendknoop is?
  maandag 1 mei 2023 @ 20:58:40 #286
43653 sigme
Veraan
pi_208972464
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:18 schreef Tuindier het volgende:
Kent iemand dit onkruid? En kan die mij gerust stellen dat het geen Japanse duizendknoop is?
[ afbeelding ]
Geen idee wat dat is, maar het ziet er niet uit als Japanse Duizendknoop. Daarvan zie je eigenlijk altijd wel stengel, met knopen, en de bladen zijn ronder.

edit: internetplaatje
pi_208972465
quote:
[ afbeelding ]
Ik weet niet wat het wél is maar het is volgens mij geen Japanse duizendknoop. Toen het hier nog stond waren de jonge scheuten wel een beetje rood maar de groeiwijze is anders - Japanse Duizendknoop lijkt een beetje op bamboe, een zigzaggende stengel met telkens op de knoop een blad.

Hier staat een duidelijke foto van een jonge scheut als je even naar beneden scrollt.

Edit: hier nog een paar duidelijke foto’s.
pi_208972513
quote:
[ afbeelding ]
Geen Japanse duizendknoop. Überhaupt geen duizendknoop lijkt me.

Foto al in obsidentify bekeken?
pi_208972630
Van plantnet werd ik niet wijzer in ieder geval. Maar na een hoop plaatjes te hebben vergeleken denk ik dat het hem niet is inderdaad. Hij groeit hier verderop, vandaar de angst.
pi_208972759
Misschien is het wel late guldenroede. Als ik het vergelijk met wat in de buurt staat.

Edit: we hebben in ieder geval een heel flinke kluit wortels uitgegraven die erg diep zat. Nu maar in de gaten houden dus..
  Spellchecker maandag 1 mei 2023 @ 21:41:18 #291
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208973135
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2023 21:15 schreef Tuindier het volgende:
Misschien is het wel late guldenroede. Als ik het vergelijk met wat in de buurt staat.

Edit: we hebben in ieder geval een heel flinke kluit wortels uitgegraven die erg diep zat. Nu maar in de gaten houden dus..
Google lens weet het ook niet.
Wat voor wortels zitten eraan?
  maandag 1 mei 2023 @ 21:58:40 #292
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_208973342
Obsidentify geeft 70% kans dat het zeepkruid is..
pi_208973775
quote:
[ afbeelding ]
Zeker geen duizendknoop.
pi_208974631
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 22:27 schreef Irrem het volgende:

[..]
Zeker geen duizendknoop.
@Tuindier …dat zou een Opluchting zijn! Pfffft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')