abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208562591
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Herfstplaatjes O+







Herfstbloeiers











Nieuwe aanplant *O*





En een prachtige fontein O+

[/url]
  maandag 27 maart 2023 @ 22:41:23 #2
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208562758
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 22:31 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik denk dat we een tuinontwerper gaan inschakelen, we hebben vooral wat uitdagingen qua wind, maar voorlopig zijn we al blij als we over een paar weken alle hagen hebben staan zodat die alvast een beetje dicht kunnen groeien. Liguster, olijfwilg, glansmispel en laurier zijn onderweg, naast wat inheemse struiken als sleedoorn, boerenjasmijn, sneeuwbes, hazelaar en nog wat dingetjes.
Vanwege die wind overweeg ik een verdiept terras, maar misschien is dat niet nodig en valt het anders op te lossen. Zo’n nieuwbouwtuin is echt een leeg canvas, da’s nieuw voor mij. Gelukkig heeft Symphonic het tuinvirus inmiddels ook een beetje te pakken.
Benieuwd naar jullie hagen, met uitzondering van de laurier (die hebben we al genoeg) planten waar wij ook naar kijken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208563082
Ik heb bloemen in de Camelia *O*
Het is een zieligje die maar niet echt wil groeien/aanslaan, maar het dappere strijdertje heeft 4 bloemen 🌺🌺🌺🌺

Came came came came came cameliaaaaa :D
  maandag 27 maart 2023 @ 23:05:34 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208563116
@SV-tje voor inspiratie voor jullie boswal zou ik eens hier kijken:

https://www.yarinde.nl/bosplantsoen-struiken-bomen/

Hazelaar
Brem
Sering
Witte kornoelje
Duivelswandelstok :+

Eigenlijk alles dat in bosplantsoen past.
Resistance is futile.
  maandag 27 maart 2023 @ 23:08:00 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208563130
@Doedezemaar klinkt alvast goed wat er binnenkomt. Hebben jullie een grote tuin?
Resistance is futile.
  Moderator maandag 27 maart 2023 @ 23:29:58 #6
5428 crew  miss_sly
pi_208563288
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 23:05 schreef Seven. het volgende:
@:SV-tje voor inspiratie voor jullie boswal zou ik eens hier kijken:

https://www.yarinde.nl/bosplantsoen-struiken-bomen/

Hazelaar
Brem
Sering
Witte kornoelje
Duivelswandelstok :+

Eigenlijk alles dat in bosplantsoen past.
Ik heb een witte kornoelje staan en de rode takken en lichtgroene blaadjes nu is echt prachtig om te zien O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208563817
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 22:20 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x is jouw plantje met het mini blauwe bloemetje geen vergeet me nietjes?
Ja, een kaukasisch vergeet-mij-nietje (brunnera macrophylla).

quote:
En al besloten waar je de ombouw mee aan gaat planten?
Ik heb een orchidee en wat sedumplanten die (hopelijk) schaduw kunnen verdragen in bestelling. En ik heb al wat mossteenbreek geplant.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208563831
@SV-tje, wat een werk!

Ik heb trouwens van dit topic geleerd dat een uitgeholde wilg niet per se verzwakt is:

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:56 schreef yinu het volgende:
Over holle bomen: ik hoorde gisteren iemand zeggen dat holle bomen niet per definitie gevaarlijker zijn of sneller omwaaien dan niet-holle bomen. Terwijl ik vaak heb gehoord dat bomen weg moesten omdat ze hol zijn. Dus heb ik even gegoogled en het lijkt er inderdaad op dat bomen naarmate ze ouder worden na het bereiken van hun volwassen hoogte en kroonomvang, steeds meer jaarringen aan de buitenkant gaan toevoegen waardoor ze veel meer holte aankunnen. Niet expliciet in dit artikel is dat bomen bijna altijd wel, na een bepaalde leeftijd, van binnen hol worden, en dat is niet erg want dat is niet waar de sapstromen lopen.

Wat ik verder interessant vond in het artikel is dat we eigenlijk nog zo weinig weten van bomen. En dat dus onderzoek doen nog steeds zo interessant en relevant is. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208563880
quote:
2s.gif Op maandag 27 maart 2023 22:30 schreef Seven. het volgende:
Ik heb na 3 jaar verwaarlozing wegens zwangerschap en daarna geen tijd want mini persoontje, de goeie moed weer te pakken.
Leuk dat je hier weer actief post!

quote:
En ik heb alle dode takken en coniferenzooi uit de borders getrokken, de grond wordt er naar verloop van tijd zuur van. Her en der komen wat bloembollen naar boven, binnenkort eens kijken of ik nog kan achterhalen wat er staat. We zijn ooit begonnen met tulpen maar toen kregen we aaltjes. Daarna was het idee lelies, maar dat vond m'n man verschrikkelijk. Ik weet nog iets over begonia's. En ik had een aantal uitlopers van de varens overgezet naar een andere border.
In mijn vorige tuin begonnen sommige planten op een bepaald moment te kwakkelen. Met terugwerkende kracht denk ik dat het komt doordat ik die had moeten verjongen (door te delen) en doordat ik niet aan bodemverbetering deed.

Mijn tip voor een leuke plant aan de voet van bomen en struiken, is cyclaam. Mijn buren hebben cyclaam in de tuin. Het is een kleine maar opvallend bloeiende plant (in verschillende kleuren verkrijgbaar):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208563892
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 23:02 schreef Blues het volgende:
Ik heb bloemen in de Camelia *O*
Het is een zieligje die maar niet echt wil groeien/aanslaan, maar het dappere strijdertje heeft 4 bloemen 🌺🌺🌺🌺

Came came came came came cameliaaaaa :D
*O*

Die van mij is zo zielig dat er geen bloemen in zitten dit jaar. De standplaats is waarschijnlijk te winderig. Ik heb twee opties: verplaatsen of wachten tot de omringende struiken die ik heb geplant groter zijn en enige beschutting bieden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 07:53:17 #11
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208563913
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 07:38 schreef Claudia_x het volgende:
@:sv-tje, wat een werk!

Ik heb trouwens van dit topic geleerd dat een uitgeholde wilg niet per se verzwakt is:
[..]

De holle kant was inderdaad niet het grootste probleem, maar vooral de rechtse kant, daar was de harde buitenlaag heel dun hebben we ons laten vertellen door de mannen van het bedrijf.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208563915
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 22:23 schreef SV-tje het volgende:

Andere tips zijn ook welkom, aangezien we nog een aantal maanden hebben.
Rosa canina of rosa rubiginosa. Misschien goed om te bedenken dat je van geurende planten veel plezier kunt hebben. Die kun je op strategische plekken neerzetten, bijv. langs een pad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 07:56:39 #13
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208563934
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 23:05 schreef Seven. het volgende:
@:SV-tje voor inspiratie voor jullie boswal zou ik eens hier kijken:

https://www.yarinde.nl/bosplantsoen-struiken-bomen/

Hazelaar
Brem
Sering
Witte kornoelje
Duivelswandelstok :+

Eigenlijk alles dat in bosplantsoen past.
Staan zeker interessante opties tussen, behalve de duivelswandelstok, krijg al kriebels als ik daar aan denk. Die hadden wij vroeger bij mijn ouders ergens in een hoekje van de tuin staan en op een of andere manier moest ik daar een keer zijn en raakte ik de stam aan 😬
Ik weet na het zien van de prijzen op deze website ook dat we inderdaad tot het najaar moeten wachten voor planten met kale wortel aangezien we tientallen vierkante meters hebben.¤
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208566734
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 07:56 schreef SV-tje het volgende:

Ik weet na het zien van de prijzen op deze website ook dat we inderdaad tot het najaar moeten wachten voor planten met kale wortel aangezien we tientallen vierkante meters hebben.¤
Ja, dat is even geduld hebben maar het is beter (voor je portemonnee en de plant zelf, die makkelijker aanslaat). Ik heb het zelf twee keer gedaan (één keer met hondsroos, één keer met liguster) en dat is goed bevallen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208567580
Beetje tussen onkruid verscholen en wat ielig nog maar blommekes O+

pi_208567583
Deze in de OP dd. oktober jl.



ziet er nu zo uit 😥 x 6 stuks.
Behalve onkruid zie ik ieniemienie groene puntjes vlak boven de aarde.

De tuinhulpjongeman heeft een liesbreuk. Hij gaf wel het advies om mest te leggen naast de boerenhortensia.
Die kocht ik net bij action. Kippen mest🤪
pi_208567687
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 14:43 schreef Blues het volgende:
Beetje tussen onkruid verscholen en wat ielig nog maar blommekes O+

[ afbeelding ]
Prachtig! Het blad is ook mooi groen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208567717
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 14:43 schreef AnneX het volgende:
Deze in de OP dd. oktober jl.

[ link | afbeelding ]

ziet er nu zo uit 😥 x 6 stuks.
Behalve onkruid zie ik ieniemienie groene puntjes vlak boven de aarde.
[ afbeelding ]
De tuinhulpjongeman heeft een liesbreuk. Hij gaf wel het advies om mest te leggen naast de boerenhortensia.
Die kocht ik net bij action. Kippen mest🤪
Maar ze lopen wel uit, of zie ik dat verkeerd?

Hortensia's hebben een enorme groeikracht. Ik heb er één op een onwenselijke plek staan (want er staat al een struik) en ik heb uit gemakzucht alleen alle bovengrondse takken afgeknipt. Ik blijf elk jaar stug afknippen en beuk er zelfs op in met een bijl, maar die struik blijft maar uitlopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208567745
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2023 23:08 schreef Seven. het volgende:
@:Doedezemaar klinkt alvast goed wat er binnenkomt. Hebben jullie een grote tuin?
Niet een enorm landgoed, maar wel veel groter dan ik gewend was. Achtertuin is 12 bij 12, dan nog stuk van 3 meter breed langs de aangebouwde garage en dan oprit met voortuin, totale perceel is 375 m2.
Langs de achtertuin loopt aan de achterkant en 1 zijkant een pad (achterom voor een paar buren die in een rij wonen) daar komen de meeste hagen.

Net een stukje van de beukenhaag gesnoeid, het was kkkkkkkkoud :X
  dinsdag 28 maart 2023 @ 21:04:03 #20
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208572214
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat is even geduld hebben maar het is beter (voor je portemonnee en de plant zelf, die makkelijker aanslaat). Ik heb het zelf twee keer gedaan (één keer met hondsroos, één keer met liguster) en dat is goed bevallen.
Geduld hebben we gelukkig, anders was het de afgelopen jaren al mis gegaan ;)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208572837
Onze hortensia’s die vorig jaar ook overleden leken lopen nu ook gewoon weer uit hoor @AnneX, houd moed!
pi_208573510
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 07:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Rosa canina of rosa rubiginosa. Misschien goed om te bedenken dat je van geurende planten veel plezier kunt hebben. Die kun je op strategische plekken neerzetten, bijv. langs een pad.
Als planten die hier worden aangeraden flink geuren, waardeer ik die info zeer. De meeste geurende planten vind ik juist vervelend overheersend.
Ik heb al spijt van de narcissen bij de moestuin omdat ik die ruik als ik daar op windstille dagen bezig ben.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208575960
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 22:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Als planten die hier worden aangeraden flink geuren, waardeer ik die info zeer. De meeste geurende planten vind ik juist vervelend overheersend.
Ik heb al spijt van de narcissen bij de moestuin omdat ik die ruik als ik daar op windstille dagen bezig ben.
Ik vind narcissen nou ook niet echt specifiek lekker ruiken, integendeel zelfs. Mijn hond is altijd heel druk om over iedere narcis die hij ziet staan heen te pissen en dat is volgens mij ook niet voor niets :D


Vind narcissen verder wel prachtig en heerlijk voorjaarsachtig enzo hoor!
pi_208576018
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:37 schreef yinu het volgende:

[..]
Ik vind narcissen nou ook niet echt specifiek lekker ruiken, integendeel zelfs. Mijn hond is altijd heel druk om over iedere narcis die hij ziet staan heen te pissen en dat is volgens mij ook niet voor niets :D


Vind narcissen verder wel prachtig en heerlijk voorjaarsachtig enzo hoor!
Nah, of het lekker is maakt meestal niet zo uit, bloemengeur op zich vind ik gewoon storend. Alleen vijg ruikt fijn, verder heb ik nog nooit een bloem of plant ontmoet waar mijn neus uitgesproken vrolijk van werd.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208583314
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nah, of het lekker is maakt meestal niet zo uit, bloemengeur op zich vind ik gewoon storend. Alleen vijg ruikt fijn, verder heb ik nog nooit een bloem of plant ontmoet waar mijn neus uitgesproken vrolijk van werd.
Lavendel O+ ik heb er pas weer 12 besteld

Net bij de Aldi wat fruitstruikjes meegenomen: frambozen en doornloze braam. Ook nog een donkerpaarse vlinderstruik. Ze hebben nu ook wat inheemse bomen/struiken https://www.aldi.nl/aanbi(...)877-1-0.article.html en fruitboompjes https://www.aldi.nl/aanbi(...)937-1-0.article.html
Ik heb goede ervaringen met dergelijke aankopen bij de Aldi
pi_208584902
Ik vind het zo heerlijk dat het tuinseizoen weer echt aanbreekt. Natuurlijk is er in de winter ook wel een wat te doen en te zien, maar nu wordt het weer écht leuk.


In de keuken ben ik flink aan het voorzaaien. Alles gaat goed, behalve de tomaten. Die had ik per ongeluk op een te koele plek gezet en nu zijn er na ruim drie weken pas 3 heel voorzichtig gekiemd. Voor de zekerheid ga ik een nieuwe batch zaaien en die wel meteen op de vloerverwarming zetten.


De kas krijgt ook steeds meer vorm. Er moet nog wel meer aarde en compost in, maar dat is in bestelling.


Hier een deel van de dahlia's die ik voortrek in de de kas. Ik kijk nu al uit naar hun bloei.


En hier komt de moestuin. Natuurlijk ook met bloemen erbij. Ik ben al enkelbloemige tagetes aan het voorzaaien en lathyrus voor tegen het schapenhekje dat we gaan plaatsen.


Dicht bij een raam van de woonkamer heb ik een speciekuip ingegraven, voor de beestjes. Ik had nog een kleine waterlelie, die kon er mooi in.


Onze eerste tulp van dit seizoen.
pi_208585073


Iemand die dit herkent? We kregen het toen het enkel nog een klomp was. Misschien is het inmiddels herkenbaar. Mijn app komt er niet uit.
pi_208585160
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 19:55 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand die dit herkent? We kregen het toen het enkel nog een klomp was. Misschien is het inmiddels herkenbaar. Mijn app komt er niet uit.
Mijn smeerwortel ziet er ongeveer zo uit nu.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208585195
Wat een heerlijke ruimte in je moestuinbakken en kas @Sorbootje!
Ik vind het ook heerlijk dat het weer echt tuin weer is (soms). De cornus siberica staat prachtig rood te shinen met zijn lichtgroene blaadjes, de camelia en magnolia bloeien uitbundig, en ook wij hebben we de eerste tulpen O+.



pi_208585891
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn smeerwortel ziet er ongeveer zo uit nu.
Yep, ik denk ook smeerwortel.
pi_208585903
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:02 schreef Tuindier het volgende:
Wat een heerlijke ruimte in je moestuinbakken en kas @:Sorbootje!
Ik vind het ook heerlijk dat het weer echt tuin weer is (soms). De cornus siberica staat prachtig rood te shinen met zijn lichtgroene blaadjes, de camelia en magnolia bloeien uitbundig, en ook wij hebben we de eerste tulpen O+.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

O wauw, die magnolia! Zo mooi.
pi_208586333
Als ik de ruimte had voor een magnolia zou ik die ook willen O+
pi_208586479
Magnolia O+
pi_208586883
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 19:48 schreef Sorbootje het volgende:
Ik vind het zo heerlijk dat het tuinseizoen weer echt aanbreekt. Natuurlijk is er in de winter ook wel een wat te doen en te zien, maar nu wordt het weer écht leuk.

[ afbeelding ]
In de keuken ben ik flink aan het voorzaaien. Alles gaat goed, behalve de tomaten. Die had ik per ongeluk op een te koele plek gezet en nu zijn er na ruim drie weken pas 3 heel voorzichtig gekiemd. Voor de zekerheid ga ik een nieuwe batch zaaien en die wel meteen op de vloerverwarming zetten.

[ afbeelding ]
De kas krijgt ook steeds meer vorm. Er moet nog wel meer aarde en compost in, maar dat is in bestelling.

[ afbeelding ]
Hier een deel van de dahlia's die ik voortrek in de de kas. Ik kijk nu al uit naar hun bloei.

[ afbeelding ]
En hier komt de moestuin. Natuurlijk ook met bloemen erbij. Ik ben al enkelbloemige tagetes aan het voorzaaien en lathyrus voor tegen het schapenhekje dat we gaan plaatsen.

[ afbeelding ]
Dicht bij een raam van de woonkamer heb ik een speciekuip ingegraven, voor de beestjes. Ik had nog een kleine waterlelie, die kon er mooi in.

[ afbeelding ]
Onze eerste tulp van dit seizoen.
Wow!

Gaaf die kas en die bakken. Goed idee trouwens die speciekuip.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208587541
Toch even delen: https://www.fbtoplukdedag.nl/news/spot-de-fbto-zaaidrones

Van de site:” FBTO start met het zaaien van wilde bloemen boven Nederland. Met honderden computergestuurde drones wordt in heel Nederland systematisch gezaaid. Vooral langs snelwegen. Zo zorgen we voor een kleurrijk Nederland!”.

“ Dat doen we door zoveel mogelijk kleurrijke bloemen te zaaien. We strooien biologische wilde bloemenzaden. Vooral langs wegen, zodat veel mensen het zien. En natuurlijk alleen op plekken waar dat mag en waar het kan. ”

Je kunt gebieden aandragen! 🍀
pi_208588535
Mijn magnolia is helaas door de vorige eigenaars niet goed gesnoeid, waardoor zijn vorm een beetje gek. Desondanks toch te mooi om weg te halen.
pi_208588869
Volgende week is het de week van de groene tuin https://weekvandegroenetuin.nl/
Ik denk dat er hier in het topic wel mensen zitten die mee kunnen doen met de fotowedstrijd
pi_208590242
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2023 09:47 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgende week is het de week van de groene tuin https://weekvandegroenetuin.nl/
Ik denk dat er hier in het topic wel mensen zitten die mee kunnen doen met de fotowedstrijd
Helaas is dat geen pleonasme, "groene tuin".
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208590317
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 12:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Helaas is dat geen pleonasme, "groene tuin".
Volgens het gros van mijn nieuwe buurtbewoners niet nee :'(

Tegels, overkapping/tuinkamer, kunstgras, een schutting en een paar excuusplantjes in een gemetselde bak langs een stukje van de schutting en dan vertellen ze vol trots dat ‘de tuin’ klaar is.

Er bloeit onkruid in onze kale modderbende en daar zag ik gisteren een hommel O+
  Vis een optie? donderdag 30 maart 2023 @ 12:37:44 #40
70532 loveli
N
pi_208590372
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 21:15 schreef Hupje het volgende:
Als ik de ruimte had voor een magnolia zou ik die ook willen O+
Of een soort nemen die klein blijft, of snoeien. Volgens het internet wordt hij met snoeien niet mooi, maar in de straat zie ik zo hier en daar een gesnoeide, die best leuk is geworden. Voorbeeld van een die de eigen tuin overspant, de helft bij de buren wordt korter gehouden en stopt bij de voordeur.
crap in = crap out
  donderdag 30 maart 2023 @ 19:18:10 #41
63722 z80
I fink you freaky
pi_208593982
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2023 09:47 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgende week is het de week van de groene tuin https://weekvandegroenetuin.nl/
Ik denk dat er hier in het topic wel mensen zitten die mee kunnen doen met de fotowedstrijd
Mijn tuin is nu niet groen. Voornamelijk wit en roze van de bloesem in de fruitbomen.
Hopelijk gaat het niet meer vriezen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_208594603
Hier gaat alles altijd langzamer.
De narcissen bloeien dan wel, maar de eerste tulpen laten nét een knop zien, nog bepaald geen bloem, de fruitbomen hebben nog amper blad. Straks wordt het vast knallen, maar het duurt wel lang hoor.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208595096

Ik heb afgelopen winter een stuk tuin afgedekt met landbouwplastik, om het gras te laten afsterven. Plastik is er nu af, het gras is aardig dood.

Daar ga ik dan bloemrijk grasland (van cruydt hoeck) inzaaien, en over 2 a 3 jaar zou dat dan mooi bloemrijk grasland moeten zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208599707
Mijn tuin is zo'n drama door de bouwvakkers. Ik snap het allemaal wel want ze hebben gewoon niet veel ruimte om dingen op te slaan en het is heeeeel veel materiaal. Maar :X }:| :'(

Maar goed. Zometeen wat compost halen om de planten die door de rioolmannen zijn verwijderd weer terug te kunnen zetten. Dan doe ik in ieder geval wat positiefs.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208599740
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 10:10 schreef yinu het volgende:
Mijn tuin is zo'n drama door de bouwvakkers. Ik snap het allemaal wel want ze hebben gewoon niet veel ruimte om dingen op te slaan en het is heeeeel veel materiaal. Maar :X }:| :'(

Maar goed. Zometeen wat compost halen om de planten die door de rioolmannen zijn verwijderd weer terug te kunnen zetten. Dan doe ik in ieder geval wat positiefs.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:'(
pi_208604159
Oh @yinu dat is met recht een schaduwborder. Zijn ze nog lang bezig?

Hier hebben we de eerste bloemen in de afgelopen jaar geplantte krentenboom O+ O+
pi_208608344
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 17:17 schreef Tuindier het volgende:
Oh @:yinu dat is met recht een schaduwborder. Zijn ze nog lang bezig?

Hier hebben we de eerste bloemen in de afgelopen jaar geplantte krentenboom O+ O+
[ afbeelding ]
O+ krentenboom O+

Ze zijn nog wel even bezig maar volgende week is het grootste deel klaar, als het goed is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 1 april 2023 @ 07:52:32 #48
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208611324
Wij willen op het balkon een groene wand maken boven een lange kweekbak. Deels wintergroen, deels moestuin is het idee. Heeft iemand al ervaring met modulaire systemen hiervoor? Ik wil het liefst iets met een bewateringssysteem.
Resistance is futile.
pi_208611582
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 april 2023 07:52 schreef Seven. het volgende:
Wij willen op het balkon een groene wand maken boven een lange kweekbak. Deels wintergroen, deels moestuin is het idee. Heeft iemand al ervaring met modulaire systemen hiervoor? Ik wil het liefst iets met een bewateringssysteem.
Geen ervaring mee, maar laatst op Amsterdam CS viel me op dat in de groene muur van klimop ook geranium bloeit. Aan die combinatie zou ik zelf niet hebben gedacht. Die planten klimmen overigens niet maar hangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208611588
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2023 20:15 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb afgelopen winter een stuk tuin afgedekt met landbouwplastik, om het gras te laten afsterven. Plastik is er nu af, het gras is aardig dood.

Daar ga ik dan bloemrijk grasland (van cruydt hoeck) inzaaien, en over 2 a 3 jaar zou dat dan mooi bloemrijk grasland moeten zijn.
Ik ben benieuwd! Wat een prachtige, vaasvormige heester trouwens. Is het een hazelaar?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')