abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 25 maart 2023 @ 07:40:39 #1
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208527330
De meeste hier kennen de memes waarschijnlijk wel over zuinige Nederlanders die je vriendelijk verzoeken om naar huis te gaan zodra het etenstijd is.

Ik vond dit vroeger raar en heel gastonvriendelijk. In hoeverre bestaat dit fenomeen echter nog? De veranderingen in de samenleving hebben ook ons eet- en koopgedrag beïnvloed. Maaltijden worden steeds vaker niet gepland maar ad hoc samengesteld. Het argument dat het onvoorzien is en er daardoor niet genoeg voor iedereen zou zijn word hiermee min of meer teniet gedaan. Ik zie het persoonlijk in mijn omgeving eigenlijk amper meer voorkomen.

POLL
Géén Oostenrijkse schilder
pi_208527382
De arrogantie dat je er maar vanuit gaat dat je gewoon kunt aanschuiven kan er bij mij niet in, tenzij het directe familie is de rest kan gewoon ophoepelen.
pi_208527391
Gewoon mee eten als ze dat willen, bijvoorbeeld als het bezoek gezellig is en langer duurt dan verwacht. Maar 'toevallig' rond etenstijd aankomen is dan wel heel opzichtig, maar ook dan kunnen ze mee eten.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 25 maart 2023 @ 07:58:56 #4
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208527413
quote:
99s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:55 schreef bijdehand het volgende:
Maar 'toevallig' rond etenstijd aankomen is dan wel heel opzichtig, maar ook dan kunnen ze mee eten.
Hoezo is dat opzichtig, iedereen eet toch op verschillende tijden? Zijn er echt mensen die dit bewust doen om wat geld te besparen uit vrekkigheid?
Géén Oostenrijkse schilder
  zaterdag 25 maart 2023 @ 08:00:14 #5
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208527418
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
De arrogantie dat je er maar vanuit gaat dat je gewoon kunt aanschuiven kan er bij mij niet in, tenzij het directe familie is de rest kan gewoon ophoepelen.
Wat is daar arrogant aan? Andersom zou je het toch ook waarderen? En doorgaans word er toch gewoon gevraagd of dat kan?
Géén Oostenrijkse schilder
pi_208527439
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:58 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Hoezo is dat opzichtig, iedereen eet toch op verschillende tijden? Zijn er echt mensen die dit bewust doen om wat geld te besparen uit vrekkigheid?
Rond kwart over 5 op de koffie komen terwijl je weet dat mensen normaal rond 6 uur eten... nah zeg dan gewoon dat je graag mee wil eten dan kan ik vantevoren nog wat boodschappen doen. Of het uit vrekkigheid of gemak is weet ik niet, maar mensen doen het wel. Kuch mijn schoonouders kuch.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_208527440
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:00 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Wat is daar arrogant aan? Andersom zou je het toch ook waarderen? En doorgaans word er toch gewoon gevraagd of dat kan?
Dat jij dat wil is prima. Er ben voor het eten weer weg.
pi_208527476
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
De arrogantie dat je er maar vanuit gaat dat je gewoon kunt aanschuiven kan er bij mij niet in, tenzij het directe familie is de rest kan gewoon ophoepelen.
zelfs bij directe familieleden kan dst er bij mij niet in..

het is aan de gastheer/vrouw om te bepalen (en dus te vragen) wie er mee eet
pi_208527542
Ik woon alleen en gebruik een weekplanning met eten, dus heb vaak niet genoeg voor een eter erbij. De keren dat het voorkwam hebben we maar iets besteld ergens.
Tap tap tap
pi_208527564
Dan is het maar onvriendelijk of ongastvrij. Er zijn zat dagen dat we mensen vragen mee te eten (vrijwel altijd), maar soms hebben we daar ook echt geen zin in of tijd voor.

Pas hadden we mensen voor de lunch uitgenodigd, maar een van de gasten kwam -zonder aan te geven- pas later in de middag. Tja, na een hele dag vol bezoek was ik er wel klaar mee eigenlijk. Nog een paar uur samen gehad met drankjes en hapjes, maar dan ga ik ook echt niet meer vragen of hij/ zij wil blijven eten. Ik wilde op de bank ploffen en domme dingen kijken. :') Had ik op dat moment meer energie over gehad, dan was dat misschien wel anders geweest.

Stelling is dus voor mij niet in te vullen: meestal zijn ze welkom te blijven, maar soms ook niet.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  zaterdag 25 maart 2023 @ 08:34:56 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_208527576
Bij mij mag iedereen mee-eten. Als er te weinig is, haal ik wel wat bij of gaan we uit eten. Maar meestal is wat extra brood, rauwkost en/of een blikje groente extra voldoende
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_208527614
ze rotten maar op zowie so niet van te voren gezegt bezoek is nooit welkom
pi_208527621
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:34 schreef Tinkepink het volgende:
Bij mij mag iedereen mee-eten. Als er te weinig is, haal ik wel wat bij of gaan we uit eten. Maar meestal is wat extra brood, rauwkost en/of een blikje groente extra voldoende
Een blikje groente? Ik zou mij kapot schamen om mijn gasten zoiets voor te zetten.
pi_208527624
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:26 schreef CherryLips het volgende:
Ik woon alleen en gebruik een weekplanning met eten, dus heb vaak niet genoeg voor een eter erbij. De keren dat het voorkwam hebben we maar iets besteld ergens.
Ik vermoed dat dit voor veel mensen geldt (ook met gezin of een stelletje), nu is voor mij iedere dag een boodschapje doen geen probleem, maar als er ineens 2-3 man komen eten heb ik wel een 'probleem'. (ik woon ook alleen)

En inderdaad, als er onverwacht gegeten moet worden, dan zal er vaak wat besteld worden. (juist om de weekvoedselplanning niet in de war te schoppen)

TL:DR als je niet wil dat iemand mee-eet, moet je niemand in je huis laten. Simpel. (werkt al jaren prima hier :P )
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 08:47:13 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208527634
Het ligt er vooral aan wie het is, maar als het leuk bezoek is dan is mee-eten geen probleem.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 25 maart 2023 @ 08:49:22 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208527644
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:43 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Een blikje groente? Ik zou mij kapot schamen om mijn gasten zoiets voor te zetten.
Wie onverwachts mee-eet heeft maar te eten wat de pot schaft.
En ja, dat kan dus iets heel anders zijn dan wanneer je ruim vantevoren bent uitgenodigd om te komen eten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208527690
Ik woon alleen en heb ook een maaltijdplanning. Mee-eten vind ik geen probleem. Onverwacht mee-eten wel; overigens ook als ik ergens op bezoek ben. Met gastvrij zijn heeft dat imo niets te maken.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 08:55:54 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208527702
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:54 schreef Groepfunder het volgende:
Ik woon alleen en heb ook een maaltijdplanning. Mee-eten vind ik geen probleem. Onverwacht mee-eten wel; overigens ook als ik ergens op bezoek ben. Met gastvrij zijn heeft dat imo niets te maken.
Mee-eten is in principe altijd onverwachts, anders kom of ga je ergens eten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208527728
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:55 schreef Leandra het volgende:
Mee-eten is in principe altijd onverwachts, anders kom of ga je ergens eten.
Dat zie ik anders. Als ik met een vriend afspreek, dan vragen we ook wel 'ns aan elkaar: "eet je de lunch mee?" of "Heb je zin om dan hier te blijven eten?". De afspraak ziet dan niet primair op de maaltijd. Mee-eten kan dus prima op afspraak.
pi_208527814
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:59 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Dat zie ik anders. Als ik met een vriend afspreek, dan vragen we ook wel 'ns aan elkaar: "eet je de lunch mee?" of "Heb je zin om dan hier te blijven eten?". De afspraak ziet dan niet primair op de maaltijd. Mee-eten kan dus prima op afspraak.
Dan gaat het in dit topic toch eigenlijk alleen maar om de 'niet-op-afspraak-mee-eters'? Natuurlijk kan mee-eten op afspraak. 'ik zou toch mee-eten?' -Nee! :D Op afspraak is niet mee-eten. Dat is gewoon eten. :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:11:07 #21
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208527851
Spontaniteit kent geen tijd
Één van de leukste dingen aan leven, bezoek wat onverwacht mee-eters worden _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_208527877
Als mensen toevallig aan komen waaien rond etenstijd mogen ze altijd een vorkje meeprikken, vaak is het wel even improviseren maar je kunt of altijd wat bestellen of twee verschillende dingen op tafel zetten en dan maar een dagje eerder naar de supermarkt. Ik ben ook enorm blij dar mijn partner hier ook zo instaat.

Als ik toevallig vlakbij vrienden ben rond etenstijd loop ik dan ook gerust binnen. Gelukkig zitten mijn vrienden nog dicht genoeg bij de studententijd / zijn ze flexibel genoeg om hier mee om te gaan.

Ben er wel achter gekomen dat met een kind regelmaat wat belangrijker is, maar gelukkig kun je ons kind geen groter plezier doen dan met een middagborrel met borrelplank en veel mensen om haar heen!
pi_208527893
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:11 schreef Molo het volgende:
Spontaniteit kent geen tijd
Één van de leukste dingen aan leven, bezoek wat onverwacht mee-eters worden _O_
Of spontane logés! Ineens een hele avond/nacht gezelschap over de vloer.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:45:50 #24
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208528257
Wegsturen. Ik hoef mij niet te ergeren aan andermans tafelmanieren.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:46:17 #25
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208528263
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Of spontane logés! Ineens een hele avond/nacht gezelschap over de vloer.
De ultieme nachtmerrie.
soooo, da's mooi!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')