quote:
Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Accordtje het volgende:[..]
Wat Tesla doet is een bestaande uitvoering ineens een klap goedkoper maken. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover je bestaande klanten.
Ik kwam gisteravond een video tegen die daar op in ging.
Er werd een grafiek vertoond die toonde welk deel van van de markt je kan bereiken bij een bepaalde prijsstelling voor een auto.
Ik kan die grafiek helaas nog niet terugvinden maar het is natuurlijk niet zo moeilijk in te beelden dat er meer mensen zijn die een auto van ¤25.000 kunnen betalen dan mensen die een auto van ¤50.000 kunnen betalen.
Tesla zit momenteel met het "probleem" dat alle fabrieken (ook Austin en Berlijn) massaproductie hebben bereikt, ofwel >5.000 auto's per week. Tot nu toe was de vraag naar EV's binnen hun prijsstelling hoger dan het aanbod dus konden ze de hoge prijzen aanhouden en je zou gek zijn als je dat als fabrikant niet doet.
De productie is nu dermate hoog, dat je prijzen moet gaan verlagen om nieuwe klanten aan te boren. Klanten die normaal gesproken misschien nog een ICE gekocht zouden hebben. Daarnaast moest Tesla in de US de prijzen extra verlagen om in aanmerking te komen voor de "IRA tax credit".
Aangezien Tesla vorig jaar een (ongekend hoge) marge van 29% op auto's draaide en de productiekosten nog steeds dalen, kan Tesla de prijzen verlagen en doet dat dus ook.
Doen ze het niet, dan blijven ze met die auto's zitten.
Het resultaat? Het lijkt erop dat Tesla in de US weer fors meer auto's heeft verkocht in Q1 2023 dan in Q 2022.
De Q1 cijfers moeten nog binnen komen.
De volgende stap is een goedkopere generatie EV's vanaf $25.000 zodat Tesla een nog groter deel van de markt kan bedienen.
[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-03-2023 10:23:12 ]