abonnement Unibet Coolblue
pi_208570106
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat het je waard is, is persoonlijk natuurlijk en je moet het vooral met EV's vergelijken.
Een ID4 is van binnen ook een hoop hard plastic.

Er zit nu eenmaal veel van de waarde in de accu's. Dat daalt de komende jaren wel maar het is nu even wat het is.
Nee ik kijk wat ik aan auto kan krijgen voor een bepaald bedrag. Of het elektrisch is of niet maakt me niet uit. Ik heb elektrisch gereden (nissan) en dan ding van ellende met belabberde range weer ingeleverd.
En voor het geld van een model 3 long range kan ik bijvoorbeeld ook een VW Arteon leasen of een bmw 3 serie.
Of als ik wel elektrisch kijk een BMW I4.
Die zijn echt qua gevoel totaal anders dan een model 3.

Uiteindelijk laat ik mijn leasebedrag uitkeren, ik vind bijna geen een auto het waard om 1000 euro per maand op stuk te slaan.
pi_208575715
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Wat Tesla doet is een bestaande uitvoering ineens een klap goedkoper maken. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover je bestaande klanten.
Ik kwam gisteravond een video tegen die daar op in ging.
Er werd een grafiek vertoond die toonde welk deel van van de markt je kan bereiken bij een bepaalde prijsstelling voor een auto.

Ik kan die grafiek helaas nog niet terugvinden maar het is natuurlijk niet zo moeilijk in te beelden dat er meer mensen zijn die een auto van ¤25.000 kunnen betalen dan mensen die een auto van ¤50.000 kunnen betalen.

Tesla zit momenteel met het "probleem" dat alle fabrieken (ook Austin en Berlijn) massaproductie hebben bereikt, ofwel >5.000 auto's per week. Tot nu toe was de vraag naar EV's binnen hun prijsstelling hoger dan het aanbod dus konden ze de hoge prijzen aanhouden en je zou gek zijn als je dat als fabrikant niet doet.

De productie is nu dermate hoog, dat je prijzen moet gaan verlagen om nieuwe klanten aan te boren. Klanten die normaal gesproken misschien nog een ICE gekocht zouden hebben. Daarnaast moest Tesla in de US de prijzen extra verlagen om in aanmerking te komen voor de "IRA tax credit".

Aangezien Tesla vorig jaar een (ongekend hoge) marge van 29% op auto's draaide en de productiekosten nog steeds dalen, kan Tesla de prijzen verlagen en doet dat dus ook.

Doen ze het niet, dan blijven ze met die auto's zitten.

Het resultaat? Het lijkt erop dat Tesla in de US weer fors meer auto's heeft verkocht in Q1 2023 dan in Q 2022.
De Q1 cijfers moeten nog binnen komen.

De volgende stap is een goedkopere generatie EV's vanaf $25.000 zodat Tesla een nog groter deel van de markt kan bedienen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-03-2023 10:23:12 ]
pi_208583621
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kwam gisteravond een video tegen die daar op in ging.
Er werd een grafiek vertoond die toonde welk deel van van de markt je kan bereiken bij een bepaalde prijsstelling voor een auto.

Ik kan die grafiek helaas nog niet terugvinden maar het is natuurlijk niet zo moeilijk in te beelden dat er meer mensen zijn die een auto van ¤25.000 kunnen betalen dan mensen die een auto van ¤50.000 kunnen betalen.
Mee eens, uiteraard.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla zit momenteel met het "probleem" dat alle fabrieken (ook Austin en Berlijn) massaproductie hebben bereikt, ofwel >5.000 auto's per week. Tot nu toe was de vraag naar EV's binnen hun prijsstelling hoger dan het aanbod dus konden ze de hoge prijzen aanhouden en je zou gek zijn als je dat als fabrikant niet doet.

De productie is nu dermate hoog, dat je prijzen moet gaan verlagen om nieuwe klanten aan te boren. Klanten die normaal gesproken misschien nog een ICE gekocht zouden hebben. Daarnaast moest Tesla in de US de prijzen extra verlagen om in aanmerking te komen voor de "IRA tax credit".

Aangezien Tesla vorig jaar een (ongekend hoge) marge van 29% op auto's draaide en de productiekosten nog steeds dalen, kan Tesla de prijzen verlagen en doet dat dus ook.

Doen ze het niet, dan blijven ze met die auto's zitten.

Het resultaat? Het lijkt erop dat Tesla in de US weer fors meer auto's heeft verkocht in Q1 2023 dan in Q 2022.
De Q1 cijfers moeten nog binnen komen.
Ik snap de gedachte erachter, maar als bestaande klant zou ik het persoonlijk niet echt waarderen als de nieuwprijs van het model wat ik zou hebben ineens een fors lager wordt. Maar goed, het is ook een afweging natuurlijk: het aantal nieuwe klanten dat je ermee binnenhaalt weegt waarschijnlijk ruimschoots op tegen die paar die je hierdoor (wellicht) in de toekomst verliest of het merk überhaupt links laten liggen.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
De volgende stap is een goedkopere generatie EV's vanaf $25.000 zodat Tesla een nog groter deel van de markt kan bedienen.
Dat is wel de gangbare weg die "normale" autofabrikanten ook volgen. Je brengt een goedkoper model op de markt of een goedkopere uitvoering van een bestaand model.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')