Nouja, als je een goed heet vuur stookt, heb je vrijwel geen rook. Als ik mijn haard thuis stook, komt er geen rookpluim uit mijn schoorsteen. Ik bedoel dus hier dat er een grijze walm uit komt.quote:Op donderdag 23 maart 2023 15:54 schreef Farenji het volgende:
Hout verbranden zonder rook, dat kan natuurlijk niet. Wat denk je nou.
Jeetje, kom je 20 jaar niet op Fok!, is de eerste reply van een oldtimer. Je leeft dus nog. Wauw. Of heb je je username tegen goed geld verkochtquote:Op donderdag 23 maart 2023 15:53 schreef SEMTEX het volgende:
Zit het niet meer in je stooktechniek dan je hout? Met huurders wordt dat een lastige, misschien kun je een soort onepager maken hoe je moet stoken
Wat een domme opmerking.quote:Op donderdag 23 maart 2023 15:54 schreef Farenji het volgende:
Hout verbranden zonder rook, dat kan natuurlijk niet. Wat denk je nou.
Ik had uit luiheid vaak van die blokken met ik denk houtpulp en parafine. Rechthoekige dingen in een papieren zakje. Hebben ze denk gewoon bij de supermarkt. Die steek je echt supermakkelijk aan. Wat hout erbij en letterlijk je aansteker 1 seconde tegen een hoek van het zakje en altijd een goed vuurtje. Misschien een idee?quote:Op vrijdag 24 maart 2023 07:24 schreef hoe-die-nie het volgende:
Als je wisselende gasten hebt, zullen er vast bijzitten die geen zin hebben om het goed te doen, of die het teveel werk vinden. Daar doe je denk ik weinig tegen. Maar als je wat zachtere houtsoorten neemt dan wordt het vuur sneller goed heet en krijg je minder rook. Het brandt dan wel weer korter dus als je veel tubwater moet opwarmen ben je meer hout kwijt. Ik kies zelf meestal voor de Zwitserse stookmethode, die geeft de minste rookontwikkeling. Als het dan eenmaal goed fikt er steeds wat hout bij gooien.
Succes!
Bij houtverbranding komt altijd rook vrij, in de vorm van verbrandingsgassen, alleen is die rook niet altijd zichtbaar. Dat je het niet ziet betekent ook zeker niet dat je het niet ruikt of dat je er geen last van hebt.quote:
Wij hebben een 6 - 8 persoons hottub, als het water 15 graden koud is, doe ik er 2,5 uur over om het water 40 graden te krijgen. Zover ik weet moet bij een elektrische (net als bij Jacuzzi's) deze altijd aan staan om op temperatuur te blijven. Leuk als je er echt iedere dag in gaat, anders is het vooral veel energie verspilling in mijn ogen.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:15 schreef junkiesietze het volgende:
Andere vraag: hoelang duurt het voordat het water lekker warm is bij zo'n ding? ik zie ze vaak aangeboden worden bij vakantiehuisjes maar het lijkt me zo'n gedoe, dan is een electrische toch handiger?
Je hebt best een flinke fik nodig om de pijpen in de kachel te verwarmen, ik heb nog nooit een bouwwerk in de kachel met van die supermarkt blokken gemaakt. Geen idee of dat werkt. Verhoudingsgewijs ben je dan wel duurder uit dan met gewoon gedroogd hout.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:11 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik had uit luiheid vaak van die blokken met ik denk houtpulp en parafine. Rechthoekige dingen in een papieren zakje. Hebben ze denk gewoon bij de supermarkt. Die steek je echt supermakkelijk aan. Wat hout erbij en letterlijk je aansteker 1 seconde tegen een hoek van het zakje en altijd een goed vuurtje. Misschien een idee?
Ik had een klein kacheltje. En gebruikte vaak 1 zo'n blok (of een halve) als een soort aanmaakblokje. Voor de rest gewoon hout.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:59 schreef hoe-die-nie het volgende:
[..]
Je hebt best een flinke fik nodig om de pijpen in de kachel te verwarmen, ik heb nog nooit een bouwwerk in de kachel met van die supermarkt blokken gemaakt. Geen idee of dat werkt. Verhoudingsgewijs ben je dan wel duurder uit dan met gewoon gedroogd hout.
Bij verbranding komen altijd verbrandingsgassen vrij. Bij een goede verbranding zijn deze onzichtbaar, bij een witte of zwarte pluim noemen we het rook omdat de verbranding niet optimaal is.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:17 schreef Farenji het volgende:
[..]
Bij houtverbranding komt altijd rook vrij, in de vorm van verbrandingsgassen, alleen is die rook niet altijd zichtbaar. Dat je het niet ziet betekent ook zeker niet dat je het niet ruikt of dat je er geen last van hebt.
Zoiets hebben we, geperste blokken. Kurkdroog.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:11 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik had uit luiheid vaak van die blokken met ik denk houtpulp en parafine. Rechthoekige dingen in een papieren zakje. Hebben ze denk gewoon bij de supermarkt. Die steek je echt supermakkelijk aan. Wat hout erbij en letterlijk je aansteker 1 seconde tegen een hoek van het zakje en altijd een goed vuurtje. Misschien een idee?
Uur of 3-4.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:15 schreef junkiesietze het volgende:
Andere vraag: hoelang duurt het voordat het water lekker warm is bij zo'n ding? ik zie ze vaak aangeboden worden bij vakantiehuisjes maar het lijkt me zo'n gedoe, dan is een electrische toch handiger?
Ja, ga ik doen. KANOVINNIE, na 100 jaar nog steeds dezelfde ondertitel/avatar. Al 2 oldtimers in dit topic, moet niet gekker worden.quote:
Nouja, dat dacht ik dus ook. Maar zelfs als het keihard brand rookt het als een malle.quote:Op donderdag 23 maart 2023 18:31 schreef Discombobulate het volgende:
Goed fatsoenlijk hout en goede stooktechniek. Je hebt alleen wat rook de eerste tien minuten. Als het goed brand dan heb je geen rook meer hoor.
Geperst hout is niet duur hoor. Goedkoper dan echt hout momenteel.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:59 schreef hoe-die-nie het volgende:
[..]
Je hebt best een flinke fik nodig om de pijpen in de kachel te verwarmen, ik heb nog nooit een bouwwerk in de kachel met van die supermarkt blokken gemaakt. Geen idee of dat werkt. Verhoudingsgewijs ben je dan wel duurder uit dan met gewoon gedroogd hout.
Dan is er iets mis sowieso. Te weinig zuurstof waardoor ie smoort.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:35 schreef PVenWP het volgende:
[..]
Nouja, dat dacht ik dus ook. Maar zelfs als het keihard brand rookt het als een malle.
Ok, deur open eens testen?quote:Op maandag 27 maart 2023 11:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan is er iets mis sowieso. Te weinig zuurstof waardoor ie smoort.
Nope, is in NL. Wat filtert dat eruit?quote:Op maandag 27 maart 2023 12:29 schreef Barry1986 het volgende:
Filter op de schoorsteenpijp? In DL zijn filters verplicht
Dat snap ik 😉. Het is ook een tip om verder te kijken dan de bekende wegen.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:29 schreef PVenWP het volgende:
[..]
Nope, is in NL. Wat filtert dat eruit?
Dat is niet bij kachels hoor maar bij mot of pellet verbranding met een ventilatorquote:Op maandag 27 maart 2023 20:54 schreef Barry1986 het volgende:
[..]
Dat snap ik 😉. Het is ook een tip om verder te kijken dan de bekende wegen.
Een te smalle pijp houdt hout inderdaad wel tegen. :-) Sorry, wil geen taalnazi zijn maar deze vond ik leuk.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |