Zo zie je maar hoe persoonlijk die voorkeur kan zijnquote:Op woensdag 25 oktober 2023 14:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ben een avondmens. Nachtmens. En ik heb liever de wintertijd.
Avondmens. Doe mij maar wintertijd.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 14:18 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Stelletje jankerds. En complete onzin ook. Zeker voor avondmensen gaat dit niet op.
Zo zie je maar hoe persoonlijk die voorkeur kan zijnquote:Op woensdag 25 oktober 2023 14:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ben een avondmens. Nachtmens. En ik heb liever de wintertijd.
Ze maken een valide maar wel heel vaag punt. Er spelen m.i veel meer factoren mee.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 12:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
De tijd die de Hersenstichting ook het liefst zou aanhouden voor altijd: https://www.hersenstichti(...)rmanente-wintertijd/
Beter voor de volksgezondheid.
Jawel, maar dit past in mijn straatjequote:Op woensdag 25 oktober 2023 14:42 schreef Straatcommando. het volgende:
Ze maken een valide maar wel heel vaag punt. Er spelen m.i veel meer factoren mee.
Ik kan dit soort oprechtheid intens waarderenquote:Op woensdag 25 oktober 2023 14:49 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Jawel, maar dit past in mijn straatje
Helemaal verkeerd dus.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 14:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom leven we dan 7 maanden in zomertijd en 5 in wintertijd?
Schijnbaar dus helemaal goed omdat we ons daarop hebben ingericht.quote:
Klopt, het is best onlogisch dat de wintertijd doorloopt tot eind maart. Beter zou eind februari zijn. Mijn interne kalender raakt altijd in de war van deze asymmetrie rond de kortste dag.quote:
Kijk. Eindelijk een standpunt waar iedereen het mee oneens kan zijnquote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:37 schreef xzaz het volgende:
Bovendien ben ik voor een universele tijdsaanduiding zonder tijdszones.
Het wordt juist eerder donker.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:56 schreef butz0rs het volgende:
Nu met die bewolking vaak al bijna donker om 6 uur 's avonds. Gelukkig volgende week weer wat langer licht. Stuk veiliger met naar huis fietsen.
Een contradictio in terminis.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Kijk. Eindelijk een standpunt waar iedereen het mee oneens kan zijn
Mensen die nog steeds deze onzin verkopenquote:
Okequote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mensen die nog steeds deze onzin verkopenHet wordt niet eerder of later donker het wordt gewoon donker op het zelfde moment.
Oost Nederland zit op dezelfde lijn als Tunesiequote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:58 schreef JeMoeder het volgende:
We horen gewoon op de lijn van de UK te zitten en dan zonder winter/zomertijd. Het is toch van de zotte dat wij met Duitsland en Polen meedoen qua tijdzone? 1200 km/u verderop en flink verschil in zonsopkomst/-ondergang.
Ja noord-zuid wel inderdaad, maar dat is niet relevant voor de tijdszone.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 16:01 schreef xzaz het volgende:
[..]
Oost Nederland zit op dezelfde lijn als Tunesie
quote:
Waarom? Alleen maar zodat de zon op 21 juni om precies 12 uur op het hoogste punt staat?quote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:58 schreef JeMoeder het volgende:
We horen gewoon op de lijn van de UK te zitten en dan zonder winter/zomertijd. Het is toch van de zotte dat wij met Duitsland en Polen meedoen qua tijdzone? 1200 km/u verderop en flink verschil in zonsopkomst/-ondergang.
Precies en wat je dus ook als trend ziet in de tijdzones is dat landen die een tijdzone-grens raken vaak graag mee willen doen met de tijdzone aan de oostkant. Nederland is een extreem voorbeeld hiervan. Ik kan vanaf mijn balkon in Amsterdam-West bijna pissen op de Greenwich prime meridian zo dichtbij is het. Letterlijk 38min vliegenquote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:58 schreef JeMoeder het volgende:
In verschillende tijdzones zitten, is al lastig voor velen. Moet je nagaan wat voor effect het heeft als je in dezelfde tijdzone zit en met verschillende tijden rekening moet houden.quote:
Met name omdat wij Duitsland als onze belangrijkste handelspartner hebben.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 16:07 schreef SpecialK het volgende:
Precies en wat je dus ook als trend ziet in de tijdzones is dat landen die een tijdzone-grens raken vaak graag mee willen doen met de tijdzone aan de oostkant.
nein.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:56 schreef butz0rs het volgende:
Nu met die bewolking vaak al bijna donker om 6 uur 's avonds. Gelukkig volgende week weer wat langer licht. Stuk veiliger met naar huis fietsen.
Dat was idd een afweging ergens in 1954 oid.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 16:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Met name omdat wij Duitsland als onze belangrijkste handelspartner hebben.
Ik vind die hele zomertijd onlogisch.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:54 schreef eentwee het volgende:
[..]
Klopt, het is best onlogisch dat de wintertijd doorloopt tot eind maart. Beter zou eind februari zijn. Mijn interne kalender raakt altijd in de war van deze asymmetrie rond de kortste dag.
Voor de lols leuk maar dan heb je net zo'n scheve verhouding met zons op en ondergang als nu. Dat is twee uur eerder dan nu, hou je dat het hele jaar aan betekent dat dat het hoogzomer om half twee in de nacht licht begint te worden.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 16:40 schreef SpecialK het volgende:
Een geweldig voordeel van tijdzone centrering zou in het geval van Europa zijn dat veel landen die nu CET zijn (GMT+1) dan in de tijdzone van de prime meridian vallen. Jouw tijd is de tijd die dicteert voor alle andere tijdzones.
Dat is nu alleen maar het verenigd koningkrijk, portugal en ijsland die in die zone zit.
Maar als je de grens toepast dan vallen nagenoeg ALLE vorrmalige koloniale machten onder GMT+0.
Frankrijk. Nederland. Belgie (meh..). Spanje. Portugal (mag nog net mee doen). De UK (die zit er al).
Een geweldig signaal naar de wereld (wij bepalen te tijd) wat denk ik velen mensen met de wokeritis in hun bedjes zal doen krijsen en janken. En het dus waard om een realiteit te maken.
[ afbeelding ]
Zoals ik al aangaf in een eerdere post. Opgelost door zomertijd af te schaffen en met zijn allen (de hele EU) gewoon om 7 uur te beginnen met werkenquote:Op woensdag 25 oktober 2023 17:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Voor de lols leuk maar dan heb je net zo'n scheve verhouding met zons op en ondergang als nu. Dat is twee uur eerder dan nu, hou je dat het hele jaar aan betekent dat dat het hoogzomer om half twee in de nacht licht begint te worden.
Dat is natuurlijk schier onmogelijk en daarnaast maak je daarmee in ieder geval in Nederland het fileprobleem tien keer zo heftigquote:Op woensdag 25 oktober 2023 17:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf in een eerdere post. Opgelost door zomertijd af te schaffen en met zijn allen (de hele EU) gewoon om 7 uur te beginnen met werken
7:00 tot 15:30.
Nu wordt zomertijd als een soort raar truukje gebruikt om ons een op 8 uur op het werk te krijgen door te doen alsof het al 9 uur is. Waarom dat schuiven en liegen. Maak het permanent. Voor de hele EU. Het hele jaar lang.
We doen nu al alsof 8 uur 's ochtends 9 uur is. Dus zo onmogelijk is dit allemaal niet.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 17:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk schier onmogelijk
Je mag mij uitleggen wat het mechanisme is achter die gedachte want volgens mij zie je problemen waar ze niet zijn. Niet iedereen hoeft volgens mijn plan per se stipt om 7 uur op het werk te zijn. Ik heb het niet over een dictator a la Charlie Chaplin die onder straffe van gaskamer jou dwingt om nu ineens wel op tijd op je werk te zijn. Maar het gaat om openingstijden. Wat nu 9 uur is voor veel bedrijven wordt dan 7 uur. Wil je alsnog een uurtje eerder of later naar je werk ivm drukte op de weg.. soit. .dat is tussen jou en je baas.quote:en daarnaast maak je daarmee in ieder geval in Nederland het fileprobleem tien keer zo heftig
Nou ja, lijkt mij niet dat mensen zitten te wachten op daglicht vanaf een uur of 3 in de nacht of bij de andere variant dat de zon pas om kwart voor 10 op komt. beide waardeloosquote:Op woensdag 25 oktober 2023 11:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Dat is dus niet zo'n probleem meer als je om 7 uur op je werk wordt verwacht en je om 22:00 in je nest gaat liggen.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 18:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nou ja, lijkt mij niet dat mensen zitten te wachten op daglicht vanaf een uur of 3 in de nacht
Ik denk dat het gewoon heel erg onhandig is als wij en eventueel België en Frankrijk een uur eerder zouden leven dan bijv. Duitsland, Zwitserland of Italië. Met het VK is dat probleem minder groot omdat er een zee tussen zit en je niet zomaar even naar het VK kunt rijden of wandelen.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 15:58 schreef JeMoeder het volgende:
Dat kan ook zonder zomertijd.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 17:25 schreef kibo het volgende:
Reakties op nu.nl: " Zomertijd hele jaar door, kun je lekker lang s'avonds op t terras blijven zitten"
Ik vind kaarsjes/vuurkorfje aan op een warme zomeravond helemaal geweldigquote:
Is toch ook zo?quote:Op woensdag 25 oktober 2023 17:25 schreef kibo het volgende:
Reakties op nu.nl: " Zomertijd hele jaar door, kun je lekker lang s'avonds op t terras blijven zitten"
Ik vind 3 uur wel erg vroeg. 6/6:30 is prima. Ook als je om 7 uur moet beginnenquote:Op woensdag 25 oktober 2023 18:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo'n probleem meer als je om 7 uur op je werk wordt verwacht en je om 22:00 in je nest gaat liggen.
Willen we nou die lange lichtende avonden of niet?
Je kan dat vroeg vinden maar dat is in een bepaalde zin natuurlijk gewoon de keiharde waarheid van de natuur.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 19:55 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik vind 3 uur wel erg vroeg. 6/6:30 is prima. Ook als je om 7 uur moet beginnen
Ja, daarom is verzetten van tijd ook beter. Wij hebben de tijd toch zelf verzonnen, dus sleutel er dan soms maar aanquote:Op woensdag 25 oktober 2023 20:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan dat vroeg vinden maar dat is in een bepaalde zin natuurlijk gewoon de keiharde waarheid van de natuur.
Als je er vanuit gaat dat 12 uur 's middags de zon op zijn hoogst moet staan.
Dat is de prijs van het wonen op relatief hoge lengtegraad.
Wat is er natuurlijk aan kreten als twaalf uur? De natuur is dat het licht wordt en weer donker. De meeste dieren worden wakker als het licht wordt en gaan weer slapen als ze er aan toe zijn. Sommige dieren hebben dat net andersom of slapen in heel veel kortere periodes verdeeld over de dag.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 20:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan dat vroeg vinden maar dat is in een bepaalde zin natuurlijk gewoon de keiharde waarheid van de natuur.
Als je er vanuit gaat dat 12 uur 's middags de zon op zijn hoogst moet staan.
Dat is de prijs van het wonen op relatief hoge lengtegraad.
dat gelseutel is dus complexer dan nodig. er zijn manieren om te krijgen wat je wil zonder 2x per jaarplay-pretendje met zijn allen te gaan spelen.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 20:54 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, daarom is verzetten van tijd ook beter. Wij hebben de tijd toch zelf verzonnen, dus sleutel er dan soms maar aan. De zon komt op en gaat onder. net als de dagen, die namen hebben wij er ook bij verzonnen. Daarom slaat zondagsrust ook precies nergens op
. Dat kan ook op donderdag
12 uur is het wiskundige centrum van een 24 uur cyclus. logisch dat je de stand van de zon dan in het midden hebt. op mid-dag.. middag. jeetje.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 21:25 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat is er natuurlijk aan kreten als twaalf uur? De natuur is dat het licht wordt en weer donker. De meeste dieren worden wakker als het licht wordt en gaan weer slapen als ze er aan toe zijn. Sommige dieren hebben dat net andersom of slapen in heel veel kortere periodes verdeeld over de dag.
De mens wordt van nature actief als het even licht is en gaat een zestien uur later weer slapen.
Die oudjes zouden anders sowieso zijn neergevallen. Dat er in de weken erna minder hartaanvallen zijn hoor je niemand over.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 22:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
dat gelseutel is dus complexer dan nodig. er zijn manieren om te krijgen wat je wil zonder 2x per jaarplay-pretendje met zijn allen te gaan spelen.
daarnaast is klokje verschuiven verantwoordelijk voor hartaanvallen voor de ouwetjes vooral.
En dat boeit wie precies?quote:Op woensdag 25 oktober 2023 22:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
12 uur is het wiskundige centrum van een 24 uur cyclus. logisch dat je de stand van de zon dan in het midden hebt. op mid-dag.. middag. jeetje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |