Als ik een feestje geef betaal ik alles voor de gasten. Maar ga over het algemeen niet uit eten of bestel dan geen eten (tenzij wat groter feest als met de communie van de kinderen, dan komt er een buffet), maar vaak iets van een bbq of zo. Afhankelijk ook van het tijdstip van het feest.
Als het feest alleen in de avond is dan zorg ik dat er genoeg hapjes (en drankjes) zijn om de avond door te komen (en zelf nog drie dagen kliekjes te hebben vaak nog

)
Alsnog uitgenodigd wordt op een feestje dan verwacht ik hetzelfde.
Als ik wordt uitgenodigd voor een etentje in een restaurant dan verwacht ik dat ik zelf moet betalen. Ooit staan ze er op dat dat niet hoeft en dan is dat ook prima. Dat komt dan een andere keer andersom ook wel goed.
Verder is het hier thuis de zoete inval, bijvoorbeeld alle voetbalwedstrijden worden bij ons gekeken. Dan is het een kleine bijdrage voor het bier en als er gegeten wordt dan is het ieder voor zich. Maar dit is al jaren duidelijk en voor iedereen akkoord.
Maar dit is dus alleen omdat het bijna wekelijks hier te doen is met een groep mensen en nooit bij anderen.
Ik denk trouwens wel dat in het geval er op een feestje eten besteld zou gaan worden ik zou vragen wat de kosten zijn om zo mijn deel te betalen. Om zo een beetje tegemoet te komen.
(Wij doen zowel bij familie als vrienden overigens geen cadeau bij verjaardagen. Dat ‘tientjes-schuiven’ hebben we lang geleden afgeschaft, dus dan zou ik een tegemoetkoming ook wel vinden kunnen. Maar zelf zou ik het nooit aan een ander vragen als ik een feestje geef)