abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208498366
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:54 schreef Sjemmert het volgende:
Dus jij kiest een restaurant uit en verwacht vervolgens dat er voor je betaald wordt ? Dat vind ik dan weer bizar.
Nee je nodigt alst gast de jarige uit voor een restaurant en dat betalen de gasten idd
pi_208498489
Ik maak verjaardagen mee waar alleen chips en pinda's op tafel staan en een krat Brouwers. Op=op. Dan denk ik: hou het dan niet. En als het nou mensen waren die elk dubbeltje om moeten draaien, nee ik heb dit meegemaakt met mensen met een boel centen.
pi_208498757
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:33 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Nee je nodigt alst gast de jarige uit voor een restaurant en dat betalen de gasten idd
Mja kan ook maar dan krijg je weer gedoe van die wil daar eten en die daar en die heeft geen geld dus die komt dan niet.

Ik hou het liever simpel. Daar en dan, ik betaal. Ik heb ook vrienden die het minder breed hebben, die trakteren ook niet terug op hun verjaardag of kunnen een etentje misschien niet betalen, maar ik wil ze er wel bij hebben op mijn verjaardag.
pi_208504779
Nee dit is niet normaal. Vooral omdat je ¤16,50 moet betalen was het beter van de jarige geweest om dit van te voren te bespreken. Verder was het ook zijn keuze dat iedereen een pizza mocht bestellen. Hij had ook allerlei vreterlij van de supermarkt kunnen halen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208505598
Als ik mensen uit zou nodigen om voor mijn verjaardag uit eten te gaan, dan betaal ik. Wil niet iemand anders voor mijn verjaardag op kosten jagen.
Als andere mensen mij zouden uitnodigen om voor mijn verjaardag uit eten te gaan, dan verwacht ik dat ik niet hoef te betalen.
Maar ik vier mijn eigen verjaardag nooit echt en mijn vrienden weten dat, dus geen gedoe daarover. Wel moet ik nog naar de feestjes van degenen die de verjaardag wel vieren. Verjaardagen bij mensen thuis die s middags beginnen en s avonds eindigen regelt eigenlijk altijd de jarige het eten, volgens mij nog nooit gehad dat ik zelf moest betalen. Maar meestal is het dan bbq of tapas of iets dergelijks, nooit echt pizza of snacks bestellen. Maar veel verjaardagen beginnen pas na, of eindigen voor het avondeten.
Soms heb je wel van die feestjes die dan eigenlijk voor het avondeten eindigen, maar dat je samen besluit om nog wat te eten en verder te feesten, dan is dat vaak in overleg en betaalt ieder voor zich.

Moet zeggen dat ik ook het idee heb dat de vriendin het te duur vond en dat de vriend eigenlijk wel gewoon had willen trakteren.
Somewhere in a lonely hotel room there's a guy starting to realize that eternal fate has turned its back on him 🎶 😢
pi_208506019
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:33 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Hier is het de gewoonte dat de jarige zelf zijn feestje organiseert. En betaalt. Tenzij vooraf anders besproken.
Zo ben ik de laatste tijd aangeschoven bij diverse verjaardagsetentjes. En trakteer vanavond zelf wat mensen.

Zowel jouw als mijn optie zijn niet fout of goed en komen netto vaak op hetzelfde uit. Zolang je vooraf maar met iedereen goed doorspreekt hoe de kosten verdeeld worden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_208507167
In Nederland is, volgens mij, de etiquette dat de gastheer betaald tenzij anders aangegeven. Ook in het bedrijfsleven werkt het zo, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerikanen waarbij de hoogste in rang betaald.

Ik vind het persoonlijk dan ook ronduit asociaal, zeker als je weet dat iemand minder te besteden heeft. Wat is de volgende stap, dat hij bij een 3 Michelin Sterren restaurant een maaltijd voor iedereen besteld en je dan een Tikkie stuurt voor 300 euro? Hoe kan iemand anders bepalen wat jij uit kunt geven? Ook is het alles behalve gastvrij, als je mensen uitnodigt dan zorg je voor een hapje en drankje. Tenzij anders aangegeven zoals ik zei, bijvoorbeeld als iemand het niet kán betalen. Maar dat weet je dan normaal als vrienden en/of familie wel en houd je rekening mee.

Zelf had ik het inderdaad ook gewoon betaald zoals je nu gedaan hebt. Bij de volgende gelegenheid zou ik het vriendelijk aankaarten, als iemand dan vraagt om te blijven eten dat je aangeeft dat je dat niet doet omdat je dat niet fatsoenlijk vindt omdat je het zelf moet betalen.

Ook zou ik mijn eigen verjaardag gewoon blijven vieren zoals jij wil en doet, en ook de kosten voor je rekening nemen als je dat kan en wil. Ik ben niet van het principe voor wat hoort wat, dat wekt soms onterechte verwachtingen.
  donderdag 23 maart 2023 @ 19:13:13 #58
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_208509321
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 22:16 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Exact.

Als ik op een verjaardag zou komen, zou ik niet verwachten iets te hoeven betalen dus als ik geen tikkie krijg is dat prima. Als de jarige me wel een tikkie stuurt, haal ik mn schouders op en betaal ik die paar euro. En als ik het niet breed genoeg heb voor die paar euro, we hebben het allemaal wel ns lastig gehad, dan zeg ik dat gewoon.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. En als die keuzes niet geaccepteerd worden, als je van die paar euro een probleem maakt en weigert te betalen of weigert te accepteren dat het even niet uitkomt te betalen, dan is je vriendschap waardeloos en kan je beter je energie ergens anders in steken
Denk er hetzelfde over, en die paar tientjes boeien mij ook niet zo.
Maar ik snap wel de grieven van TS.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208509777
Ik vind het bedrag nog meevallen, in dat opzicht zou ik denken ok ja beetje vaag maar ik betaal het gewoon. Maar zou zelf ook wel een beetje een nare bijsmaak van hebben als het dan op zo'n manier gaat. En ook ja het bedrag het is maar 16,50 (maar het komt wel op bepaalde manier over) en zou er ook wel verschillende gevoelens over hebben.

Was een keer bij een familielid uitgenodigd een weekend en we gingen dingen doen uit eten gezellig drinken enzo. Ik had verwacht dat sommige dingen voor mij betaald zou worden wat dus niet zo was en eindstand was ook dat zelfs het parkeergeld (ik had geen auto reed met ze mee) zelfs verrekend werd :') had ik wel zoiets van ja wtf maarja sommige mensen zijn zo met geld, niet perse gierig maar blijkbaar zuinig en verrekenen dat soort dingen. En had daar totaal niet op gerekend.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_208510630
Ik zou het negeren, gewoon even afwachten en kijken of ie gaat zeuren.
pi_208510733
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 13:48 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Hier is het de gewoonte dat de jarige zelf zijn feestje organiseert. En betaalt. Tenzij vooraf anders besproken.
Zo ben ik de laatste tijd aangeschoven bij diverse verjaardagsetentjes. En trakteer vanavond zelf wat mensen.

Zowel jouw als mijn optie zijn niet fout of goed en komen netto vaak op hetzelfde uit. Zolang je vooraf maar met iedereen goed doorspreekt hoe de kosten verdeeld worden.
Gefeliciteerd ! :*
pi_208511144
Nederlanders en geld :')

Voor kwartjes sturen ze nog een Tikkie.
pi_208517712
Ik accepteer niet eens visite in huis als mijn koelkast niet voldoende gevuld is om ze propvol te kunnen laten eten en mensen houden gewoon hele verjaardagen zonder eten _O-

Echt om je helemaal kapot te schamen. Van die mensen die hun verjaardag vieren omwille van de envelopjes en waarschijnlijk zakjes wiet die ze krijgen. :')

TS, zulke mensen heb je niet nodig. Je hebt er echt helemaal niets aan. Dat zijn mensen die kunnen wel hun hand ophouden en als je ze zelf eens nodig hebt dan is het oeh en ah.

[ Bericht 7% gewijzigd door Azula2.0 op 24-03-2023 14:30:13 ]
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 14:30:57 #64
236264 crew  capricia
pi_208517789
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 21:10 schreef Cockwhale het volgende:
Nederlanders en geld :')

Voor kwartjes sturen ze nog een Tikkie.
Nou, als Nederlander schaam ik me hier ook voor.
Een tikkie sturen. :')
Lijkt wel Pagare alla romana.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 24 maart 2023 @ 14:33:49 #65
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_208517819
Heb een vriendenclub waarmee we hebben afgesproken dat we geen cadeaus oid geven maar iets lekkers meenemen voor de jarige. Zo hoef je als jarige alleen om het drinken denken. Vind het grappig en ook leuk om echt wat lekkers en bijzonders te maken om te eten.
To BG or not to BG!
pi_208518720
Ik zou willen adviseren dit geval te laten gaan. Maar wel bij ieder volgend betaalmoment vantevoren even de vraag stellen.
pi_208519361
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 14:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, als Nederlander schaam ik me hier ook voor.
Een tikkie sturen. :')
Lijkt wel Pagare alla romana.
Ik ben ook Nederlander, maar identificeer mij niet als Nederlander wanneer het dit gedrag betreft. Toch vind ik het behoorlijk typerend voor Nederlanders.
pi_208519542
Morgen ben ik uitgenodigd voor een feestje waarbij ik de helft moet betalen :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_208520070
Als ik een feestje geef betaal ik alles voor de gasten. Maar ga over het algemeen niet uit eten of bestel dan geen eten (tenzij wat groter feest als met de communie van de kinderen, dan komt er een buffet), maar vaak iets van een bbq of zo. Afhankelijk ook van het tijdstip van het feest.

Als het feest alleen in de avond is dan zorg ik dat er genoeg hapjes (en drankjes) zijn om de avond door te komen (en zelf nog drie dagen kliekjes te hebben vaak nog :') )

Alsnog uitgenodigd wordt op een feestje dan verwacht ik hetzelfde.

Als ik wordt uitgenodigd voor een etentje in een restaurant dan verwacht ik dat ik zelf moet betalen. Ooit staan ze er op dat dat niet hoeft en dan is dat ook prima. Dat komt dan een andere keer andersom ook wel goed.

Verder is het hier thuis de zoete inval, bijvoorbeeld alle voetbalwedstrijden worden bij ons gekeken. Dan is het een kleine bijdrage voor het bier en als er gegeten wordt dan is het ieder voor zich. Maar dit is al jaren duidelijk en voor iedereen akkoord.
Maar dit is dus alleen omdat het bijna wekelijks hier te doen is met een groep mensen en nooit bij anderen.

Ik denk trouwens wel dat in het geval er op een feestje eten besteld zou gaan worden ik zou vragen wat de kosten zijn om zo mijn deel te betalen. Om zo een beetje tegemoet te komen.

(Wij doen zowel bij familie als vrienden overigens geen cadeau bij verjaardagen. Dat ‘tientjes-schuiven’ hebben we lang geleden afgeschaft, dus dan zou ik een tegemoetkoming ook wel vinden kunnen. Maar zelf zou ik het nooit aan een ander vragen als ik een feestje geef)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')