abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 maart 2023 @ 19:07:45 #1
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208483539
Het zit eigenlijk zo.

Enkele weken geleden was ik jarig, en ik heb eigenlijk 2 echte vrienden.
Dat zijn mensen die ik al ken sinds school, dus nu ongeveer zo'n 15 jaar, en die ik minimaal 2 keer per jaar zie.

Vroeger wel vaker natuurlijk soms elk weekend. Maar goed, we zijn ouder geworden, en de meeste hebben nu een relatie dus ergens wel logisch dat het aantal bezoeken wat minder intensief is als vroeger.

Op m'n verjaardag heb ik ze eerst getrakteerd op een slagroomtaartje met een biertje, en daarna zijn we naar een Chinees All you can eat restaurant gegaan, ik heb dus voor die 2 vrienden betaald. Wat 39,50 per persoon was incl drinken.

Nu vorige week was één van die vrienden dus jarig, het was een huisfeestje met ongeveer 5 man samen.

Hij stelde voor om allemaal via de domino app een pizza uit te zoeken.

Zodoende gedaan, nu achteraf krijg ik dit appje.



Dit is mij een beetje rouw op m'n dak gevallen. Ten eerste omdat ik er vanuit ging dat hij zou trakteren en ik hem ook getrakteerd had op nog eens iets wat duurder was dan dit..

Ik heb zelf een uitkering, want werk als vrijwilliger 4 dagen in de week, en heb voor die traktatie behoorlijk moeten sparen, en hij heeft ook nog eens een baan wat redelijk goed verdient.. Dus aan het geld kan het ook niet liggen.

Uiteraard heb ik direct betaald, maar ik merk toch dat ik er nu behoorlijk mee zit.. Want ik vind het gewoon niet netjes.

Ik was daarom ook benieuwd hoe het bij anderen mensen gaat.

Trakteren jullie op je eigen verjaardag als je vrienden uitnodigt, of is het tegenwoordig juist de regel om allemaal voor zich te betalen, en is het vooral iets wat ik zelf verkeerd begrijp? Heb autisme dus soms zie ik misschien dingen niet altijd in juist perspectief.
pi_208483630
Ik zou ook verwachtten dat de jarig zou betalen.
En als hij dat niet van plan was was het netjes geweest als hij dat voor het bestellen even zou zeggen. Iets in de trant van:”ik schiet het wel voor en dan stuur ik jullie een tikkie” of zo.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_208483666
Mijn familie weten altijd dat ik niet veel geld hebben dus trakteren ze mij altijd op mn verjaardag,
pi_208483696
Ik snap echt nooit waarom mensen dit soort dingen niet onderling bespreken, ook als het achteraf is.

Waarom niet even je ongenoegen op een nette manier uiten?

Als hij jarig is en als hij voorstelt om een pizza uit te zoeken en als hij niet aangeeft dat je er zelf voor moet betalen, mag je ervan uitgaan dat de jarige betaalt.
pi_208483725
Overigens zou ik de rekening van jouw verjaardag naar hem sturen.

Als je zo gaat doen kun je het terugverwachten.
  Spellchecker dinsdag 21 maart 2023 @ 19:18:45 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208483739
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:12 schreef valentijn101 het volgende:
Ik zou ook verwachtten dat de jarig zou betalen.
En als hij dat niet van plan was was het netjes geweest als hij dat voor het bestellen even zou zeggen. Iets in de trant van:”ik schiet het wel voor en dan stuur ik jullie een tikkie” of zo.
Juist, even overleggen van tevoren ... :Y
pi_208483825
Ik zou dan zo'n lul zijn om het dan als niet-jarige maar voor de hele groep te betalen...
pi_208483962
Wellicht zit de persoon die jarig was zelf krap met geld? of is hij gewoon een vrek?
pi_208484127
Je vriend is pauper.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 19:36:32 #10
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208484137
Het leven lijkt me echt veel te kort om je druk te maken om die paar euro
Laffe huichelaar
pi_208484177
Wat een lul
Ik zwaai naar dieren.
pi_208484288
Gelijk counteren met een tikkie van ¤45,-.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208484360
Wil je je vriend houden: betaal gewoon en vergeet het. Misschien nog ooit eens luchtig ter sprake brengen.

Wil je schepen verbranden: verreken zijn tikkie met de kosten die jij hebt uitgegeven voor hem voor jou verjaardag en stuur hem een tikkie terug.
Twiddel
pi_208484419
Houd ook rekening ermee dat hij er misschien niet eens over na heeft gedacht he :P
Als je laag inkomen hebt denk je na over elke cent die eruit en erin komt.
Als je je niet zorgen erover hoeft te maken denk je snel dat anderen dat ook hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door summer2bird op 21-03-2023 19:52:47 ]
Twiddel
pi_208484489
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:36 schreef timmmmm het volgende:
Het leven lijkt me echt veel te kort om je druk te maken om die paar euro
Precies, dus niets mis mee om de kosten die de vriend heeft gemaakt terug te vragen - het zijn immers maar een paar euro, dat kan die vriend wel terugbetalen.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 19:51:40 #16
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208484522
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:45 schreef summer2bird het volgende:
Wil je je vriend houden: betaal gewoon en vergeet het. Misschien nog ooit eens luchtig ter sprake brengen.

Wil je schepen verbranden: verreken zijn tikkie met de kosten die jij hebt uitgegeven voor hem voor jou verjaardag en stuur hem een tikkie terug.
Ik zou gewoon die tikkie betalen als het een goede vriend is die je waardeert, wat maakt die 17 euro dan uit.
Wat ik wel zou doen is die gozer nergens meer op trakteren.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 19:55:27 #17
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208484629
Uhm wat? Als je jarig bent nemen mensen jou toch uit eten :?

Maar ja, mensen uit eten nemen en dan tikkies sturen zonder aankondiging is wel een raar verhaal.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 19:58:06 #18
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_208484704
Zou in ieder geval verwachten dat hij het van te voren kenbaar maakt.
Of in ieder geval met jou besproken had van te voren omdat hij weet van je minimale financiële middelen.

Er vanuit gaan dat iemand trakteert vind ik niet perse gelden op verjaardagen.
Wel de communicatie er omheen.
pi_208485020
Verjaardagen...

...een karrenvracht aan bier opgezopen te zien worden door anderen en lullige tientjes en een ontploft huis die je ervoor terug krijgt. _O-
  Spellchecker dinsdag 21 maart 2023 @ 20:12:32 #20
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208485362
Als ik je meeneem met eten, hoef je niet te betalen tenzij ik je dat op voorhand vraag.
Ik vind dat je dit soort zaken van te voren bespreekt en niet nadien met een rekening komt, tenzij besproken natuurlijk.

En wat ik in je app lees is dat er afgesproken is dat hij voor lekker thuis zorgt en dat het eten buiten de deur voor iedereen z'n eigen is...

Nou dan is dat dus ok! ennuh ik trakteer ALTIJD en verwacht NIETS op mijn verjaardag van anderen, daarnaast verwacht ik NIETS op andermans verjaardag anders dan dat ik een cadeautje voor hem/haar meeneem. Dat maakt mijn leven zoveel gemakkelijker! *)
Just say hi!
pi_208485716
Tsja kijk die traktatie van jou moet je niet gaan gebruiken om dat ook terug te krijgen. Dan moet je dat gewoon niet doen, want misschien heeft die vriend daar niet meer aangedacht Afijn.

Slik de (voor jou) bittere pil en laat het.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_208486002
Ik stuur als jarige ook altijd een tikkie voor de taart en limonade. Da's tenslotte niet gratis.
-
  dinsdag 21 maart 2023 @ 22:16:43 #24
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208486924
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:50 schreef YStec het volgende:

[..]
Precies, dus niets mis mee om de kosten die de vriend heeft gemaakt terug te vragen - het zijn immers maar een paar euro, dat kan die vriend wel terugbetalen.
Exact.

Als ik op een verjaardag zou komen, zou ik niet verwachten iets te hoeven betalen dus als ik geen tikkie krijg is dat prima. Als de jarige me wel een tikkie stuurt, haal ik mn schouders op en betaal ik die paar euro. En als ik het niet breed genoeg heb voor die paar euro, we hebben het allemaal wel ns lastig gehad, dan zeg ik dat gewoon.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. En als die keuzes niet geaccepteerd worden, als je van die paar euro een probleem maakt en weigert te betalen of weigert te accepteren dat het even niet uitkomt te betalen, dan is je vriendschap waardeloos en kan je beter je energie ergens anders in steken
Laffe huichelaar
pi_208487268
Ik vind je vriend maar een zak TS.
pi_208487345
Is de naam die je hebt weggehaald toevallig de naam van zijn vriendin?

Ik zou het trouwens gewoon met hem bespreken. 'Goh ik was wel een beetje verrast toen ik je tikkie kreeg. We waren bij jou op bezoek en jij stelde voor om pizza te halen, je hebt niks overlegd over het delen van de kosten. Ik vind het niet erg om het te betalen, maar het zou wel fijn zijn geweest als je het vooraf even had besproken.'
pi_208487359
Oh en als ik mensen uitnodig dan betaal ik uiteraard. En anders maak ik afspraken van te voren. Overigens nemen we binnen mijn vriendengroep vaak iets mee als we naar elkaars feestjes gaan. Gaat dan meestal om een "bijzonder" drankje of snack. Bijv. iets wat we mee hebben genomen van vakantie ofzo.
pi_208487452
ik zou even kijken wat de andere vrienden doen met hun verjaardag. en dan de balans opmaken over hoe dat dus gaat. kan je ze de volgende keer zeggen als je gaat eten met ze; wel zelf betalen. of niet.

verder is het inderdaad wel beetje lullig, dit.

je kan ook een volgende keer het nog eens rustig in de groep gooien, dat jij voor hun had betaald en dat zij je een rekening sturen, dat je dat niet begrepen had, dat dat zo hoort. (soms moet je een beetje dom spelen om iets bespreekbaar te maken)
pi_208487669
Dit is één van je twee beste vrienden, die je al 15 jaar kent. En toch kun je dit niet open met hem bespreken?

Overigens zou ik je eigen verjaardag er buiten laten. Wat jij doet op jouw verjaardag is jouw keuze en wat hij doet op zijn verjaardag is zijn keuze. Het is niet zo dat hij het op een bepaalde manier zou moeten doen, omdat een vriend het ook op die manier deed. Dus vergeet jouw verjaardag, da's een gesloten boek.

Desondanks is het wel apart om achteraf een tikkie te krijgen voor een verjaardagsfeest en al helemaal als van tevoren niet duidelijk was dat dat zou gebeuren.
pi_208487783
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 22:54 schreef Sodemieters het volgende:
Dit is één van je twee beste vrienden, die je al 15 jaar kent. En toch kun je dit niet open met hem bespreken?

Overigens zou ik je eigen verjaardag er buiten laten. Wat jij doet op jouw verjaardag is jouw keuze en wat hij doet op zijn verjaardag is zijn keuze. Het is niet zo dat hij het op een bepaalde manier zou moeten doen, omdat een vriend het ook op die manier deed. Dus vergeet jouw verjaardag, da's een gesloten boek.

Desondanks is het wel apart om achteraf een tikkie te krijgen voor een verjaardagsfeest en al helemaal als van tevoren niet duidelijk was dat dat zou gebeuren.
Ik heb het idee dat de vriendin van de jarige vond dat de jarige te gul was geweest, hij had immers ook al voor drinken en lekkers gezorgd..
pi_208487805

Ik wil nooit meer naar een verjaardagsfeest
Omdat ze vervelend zijn
pi_208487857
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:28 schreef Chandler het volgende:
Nou dan is dat dus ok! ennuh ik trakteer ALTIJD en verwacht NIETS op mijn verjaardag van anderen, daarnaast verwacht ik NIETS op andermans verjaardag anders dan dat ik een cadeautje voor hem/haar meeneem. Dat maakt mijn leven zoveel gemakkelijker! *)
Dit.

Verder lijkt zijn vriendin het achteraf voor hem bepaald te hebben. Dat is wel triest.
pi_208488544
Het onbeleefd zijn met geld kan ook wellicht een tijdelijke fase zijn van die ene persoon? Stel je komt hem later tegen is zijn karakter wellicht weer beetje op de rail en kan je juist wel een leuke tijd met hem hebben?
  woensdag 22 maart 2023 @ 02:35:57 #34
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208488661
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 22:35 schreef madam-april het volgende:
Is de naam die je hebt weggehaald toevallig de naam van zijn vriendin?

Ik zou het trouwens gewoon met hem bespreken. 'Goh ik was wel een beetje verrast toen ik je tikkie kreeg. We waren bij jou op bezoek en jij stelde voor om pizza te halen, je hebt niks overlegd over het delen van de kosten. Ik vind het niet erg om het te betalen, maar het zou wel fijn zijn geweest als je het vooraf even had besproken.'
Klopt, dat was van z'n vriendin.

Het lekkers was voornamelijk het kratje bier, wat blokjes kaas en chocolade.

Daar heb je gelijk in, toch even kenbaar maken, soms vind ik dat wel moeilijk omdat ik niet de vriendschap wilt beschadigen, maar zolang je alles op een respectvolle manier benoemt kan het eigenlijk niet mis gaan. :)
  woensdag 22 maart 2023 @ 02:48:56 #35
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208488670
Verder heb ik uit de reacties kunnen opmaken dat het niet standaard is dat diegene trakteert op een verjaardagsfeestje, en dat de meeste fok! leden ook geen verwachtingen hebben hierover.

Maar dat de communicatie beter had gekund (vooraf melden dat je de pizza zelf moet betalen).

Een goede les voor mezelf ook dat ik het volgend jaar ook niet zo duur hoef te doen. :P
pi_208488678
Trakteren :')

We zitten niet in groep 8 _O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_208489092
Op een gegeven moment moet je toch verder in het leven...


Als je enige vrienden twee mensen zijn die je al 15 jaar kent, en je tweemaal per jaar ziet, lijkt me daarin al ruimte voor een iets breder sociaal omveld.

Ik vermoed dat het dan minder een drama is als je merkt dat de loyaliteit van een van je weinige vrienden gewoon minder is dan je zou willen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208489102
Als jarige word je vrij gehouden is mijn ervaring.
Je trakteert dus juist de jarige mijn inziens.
Die 2x 40 euro op jouw verjaardag betalen bij de chinees vind ik bizar
  woensdag 22 maart 2023 @ 09:19:39 #39
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_208490189
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 02:48 schreef BMW1993 het volgende:

Een goede les voor mezelf ook dat ik het volgend jaar ook niet zo duur hoef te doen. :P
Je moet met verjaardagen doen wat je zelf fijn en goed vindt.
Er is niets wat "hoort' of wat je perse moet doen.

Hoe heb je het afgelopen verjaardagen dan gedaan?
pi_208490460
Het mooiste dat ik trouwens heb meegemaakt is dat ik tijdens mijn studententijd bij een feestje bij mij een krat prijswinnende Duitse pilsner tevoorschijn toverde, waarna twee gasten meteen bij AH een krat Brand gingen halen. Die ze vervolgens serieus bij mij wilden declareren 😂 Hard om gelachen.

Dat Duitse bier heeft die avond niemand meer aangeraakt, maar een week later zijn ze het alsnog komen opzuipen. En toen vonden ze het heerlijk. Onbekend maakt onbemind.
pi_208490735
Gadverdamme, Domino pizza's....
pi_208491233
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:50 schreef ikheetmartijn het volgende:
Gadverdamme, Domino pizza's....
Kan je beter diepvriespizza's halen. Daar zit meer smaak aan.
Conscience do cost.
pi_208491322
Ik zou er echt nooit over nadenken om vrienden een tikkie te sturen als IK ze uitnodig om ergens te gaan eten.

Het is nog weer wat anders als je samen afspreekt om ergens te gaan eten, zonder dat er sprake is van een uitnodiging.
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:00:40 #44
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208493997
Als ik jarig ben en besluit dat we ergens gaan eten voor m'n verjaardag....trakteer ik. En dat zeg ik vooraf dan al gewoon. Vind het raar om anderen te laten betalen als ik iets beslis. Maar ik heb ook wel eens gehad dat iemand me toch verrast door voor mij te betalen als verjaardag cadeau. Dat waardeer ik enorm, maar ik ga er niet standaard van uit.

Als ik zelf ergens word uitgenodigd vind ik het netjes als diegene vooraf zelf aan geeft wat de bedoeling is met betalen, maar als dat niet gebeurd doe ik er ook niet moeilijk over; ik houd er rekening mee dat ik mijn deel van de rekening gewoon kan betalen mocht het daar op aan komen. Als ik weet dat het financieel niet kan (omdat het een dure maand is of zo) dan geef ik dat aan nadat ik ben uitgenodigd. Of ik ga dan niet mee en dan weet diegene waarom, of hij/zij heeft de keuze om op dat moment voor mij te betalen. Desnoods met de afspraak dat ik diegene later terug betaal.

Ik snap wel dat het heel lastig kan zijn als je krap bij kas zit. Als die vriend dat weet dan zou ik hem er wel vriendelijk op aan spreken dat je het een volgende keer wel zou waarderen als hij het vooraf aan zou geven gezien je situatie. Als je vrienden bent mag je op zich wel verwachten dat hij daar dan niet moeilijk voer doet en rekening houdt met jouw situatie. Grote kans dat hij er niet eens bij stil heeft gestaan.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_208494106
A overlegt met B dat B en C zelf het eten betalen terwijl C van niets weet?

Yeah.. no..
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:55:33 #46
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_208494616
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:07 schreef BMW1993 het volgende:

Nu vorige week was één van die vrienden dus jarig, het was een huisfeestje met ongeveer 5 man samen.

Hij stelde voor om allemaal via de domino app een pizza uit te zoeken.
Hoe waren voorgaande verjaardagen / bezoeken aan hem? Werden er dan ook tikkies gestuurd?

Want als het vaker gewoon eten zelf betalen is (bv buiten verjaardagen om), zou ik bij het verzoek tot pizza ook zelf aangegeven hebben dat ik er best zin in heb, maar niet kan betalen / zonde van het geld vindt.
Daarna kan hij het aanbieden om te betalen of je iets anders aan te bieden.
Dan heb je het wat meer zelf in de hand

Als hij normaal gesproken alles betaald , dan snap ik dat je het als logisch ervaart. Zou ik erachteraf wat van zeggen en dan kijken hoe hij reageert.
pi_208496953
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 07:12 schreef stropdaz het volgende:
Als jarige word je vrij gehouden is mijn ervaring.
Je trakteert dus juist de jarige mijn inziens.
Die 2x 40 euro op jouw verjaardag betalen bij de chinees vind ik bizar
Dus jij kiest een restaurant uit en verwacht vervolgens dat er voor je betaald wordt ? Dat vind ik dan weer bizar.
pi_208497111
Mensen uitnodigen en voor hun eigen eten laten betalen is best wel vrekkig. Maar sommige mensen zijn nou eenmaal zo, weet je het tenminste voor de volgende keer.
.
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:01:43 #49
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208497754
Word zo moe van die hele tikkiecultuur. Dit is echt het gouden tijdperk van krenten en gierigaards.
soooo, da's mooi!
pi_208497856
Kijk, dat je je vrienden trakteert op een etentje bij je verjaardag, betekent nog niet dat zij dat ook gaan doen. Schijnbaar was het voorstel om pizza's te bestellen niet in dit lijntje.
Mijn ervaring is: 99% van de mensen zijn op geld en zullen niet snel iets weggeven. Mensen die gul zijn, zoals jij, die kun je met een lampje zoeken. Er zijn er maar enkelen.
Ik zag het bewijs op het werk bij een voorstel dat iedereen wat meebracht voor een borrel. De mensen die met een zakje snoeptomaatjes kwamen van een euro of een zakje minikomkommers vielen direct aan als raven op mensen die taarten hadden gebakken of veel werk hadden gemaakt van hartige hapjes. Dat heeft mijn ogen geopend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')