quote:Twintig jaar geleden vielen VS en Groot-Brittannië Irak binnen
Op 20 maart 2003 vallen de VS en Groot-Brittannië Irak binnen om het regime van Saddam Hoessein omver te werpen. De invasie kadert in de 'Global War on Terror', de Amerikaans militaire campagne die toenmalig Amerikaans president George W. Bush had gelanceerd na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 op het World Trade Center in New York en het Pentagon in Washington, waarbij in totaal meer dan 3.000 mensen om het leven komen.
Het is precies twintig jaar geleden dat een coalitie onder leiding van de Amerikanen Irak binnenvielen om Saddam Hoessein af te zetten. Als terugblik zendt de NPO de laatste weken verscheidene documentaires (opnieuw) uit.quote:Twintig jaar na de Amerikaanse invasie van Irak blijft de vraag: hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen?
Irakoorlog Melvyn P. Leffler buigt zich over de aanloop naar de oorlog in Irak. Hij geeft veel inzicht in de besluitvorming van de Amerikanen – misschien wel te veel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Irakoorlogquote:Op zondag 19 maart 2023 19:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
Het is precies twintig jaar geleden dat een coalitie onder leiding van de Amerikanen Irak binnenvielen om Saddam Hoessein af te zetten. Als terugblik zendt de NPO de laatste weken verscheidene documentaires (opnieuw) uit.
Ik was veel te jong om hier nou echt veel van mee te krijgen maar ik weet nog wel dat iedereen in mijn familie uitgesproken tegenstander was. Later heeft het me altijd gefascineerd; hoe kon dat land 30 jaar na de Vietnamoorlog dezelfde blunder doodleuk nog eens overdoen. Het nieuwe boek van Melvyn Leffler(zie NRC artikel) lijkt daar in elk geval wel weer een aantal tot voorheen onbekende factoren voor te geven.
Bakellende wilde dolgraag mee doen met de grote jongens.quote:Op zondag 19 maart 2023 19:35 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Irakoorlog
Volgens wikipedia stonden wij als NL hier achter
Ik denk ook dat OP niet de TROS bedoelt met zijn familie.quote:Op zondag 19 maart 2023 19:35 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
?quote:Op zondag 19 maart 2023 19:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik denk ook dat OP niet de TROS bedoelt met zijn familie.
Ik snap dat ie lastig is. Mijn poging tot uitleg:quote:
Het begin me iets meer te dagen. Geeft niets hoor, ieder mag posten wat in diegene opkomtquote:Op zondag 19 maart 2023 20:27 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik snap dat ie lastig is. Mijn poging tot uitleg:
OP stelt dat zijn familie tegenstander was van de oorlog in Irak.
Jij post als reactie daarop een link dat Nederland achter de oorlog stond.
Mijn gevolgtrekking: Nederland =/= de familie van OP, tenzij OP een hele grote familie heeft. De TROS is de grootste familie van Nederland.
Nou... hier staan we dan... glazig naar elkaar te kijken na een grappig bedoelde (maar niet gelande) opmerking. Fijne avond.
Het is een complot!quote:Op zondag 19 maart 2023 20:10 schreef qajariaq het volgende:
Ja, een Saoedi die in Afghanistan woonde had in de VS terreur gepleegd en daarom moest Irak aangevallen worden. Niet dat Sadam Hoessein nou zo'n lekkere jongen was maar uiteindelijk had het gewoon niets met elkaar te maken. Het dikke argument waren massavernietigingswapens, die zijn er dus nooit gevonden. Toverwoord zal wel weer olie zijn.
Johnny Harris heeft daar een goede explainer over gemaakt.
het amerikaanse volk, daar is geen twijfel over....quote:Op zondag 19 maart 2023 20:45 schreef Fer het volgende:
Achteraf vraag mij af wie er meer bestolen is het Iraakse volk of het Amerikaanse. Uiteindelijk is de hele operatie gefinancierd met dollers uit de druk machine van de FED. Dollars die de gewone Amerikaan nog jaren mag terugbetalen.
De winsten die uit Irak zijn gehaald gaan rechtstreeks naar grote oliebedrijven en industrialisten en hun aandeelhouders.
Dit dus. Ze hebben toen al hun goodwill verspeeld. Overigens hadden ze ook geen plan wat ze nu met Irak aan zouden moeten na de oorlog. Dat heeft zich ook 10+ jaar gewreekt.quote:Op zondag 19 maart 2023 19:42 schreef Harvest89 het volgende:
Een van de domste naoorlogse beslissingen van de VS door de slechtse president als het gaat om buitenlandbeleid.
voor de Vietnamoorlog was nog iets te zeggen , gezien de dreiging van het communisme met de monopolie tactiek waar Poetin nu weer mee bezig isquote:Op zondag 19 maart 2023 19:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
Het is precies twintig jaar geleden dat een coalitie onder leiding van de Amerikanen Irak binnenvielen om Saddam Hoessein af te zetten. Als terugblik zendt de NPO de laatste weken verscheidene documentaires (opnieuw) uit.
Ik was veel te jong om hier nou echt veel van mee te krijgen maar ik weet nog wel dat iedereen in mijn familie uitgesproken tegenstander was. Later heeft het me altijd gefascineerd; hoe kon dat land 30 jaar na de Vietnamoorlog dezelfde blunder doodleuk nog eens overdoen? Het nieuwe boek van Melvyn Leffler(zie NRC artikel) lijkt daar in elk geval wel weer een aantal tot voorheen onbekende factoren voor te geven.
dat is ook zoquote:Op zondag 19 maart 2023 19:35 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook wel wat met de tijdsduur te maken heeft. Een hele generatie heeft de Irakoorlog niet bewust meegemaakt. Amerika heeft daarna wat rustiger aan gedaan met de rare fratsen. De invasie van Oekraïne zal wel de grotere factor zijn denk ik.quote:Op zaterdag 25 maart 2023 09:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Er waren wel gigantische demonstraties toen. En een hoop mensen waren anti-VS. Dit is toch wel weer wat omgeslagen heb ik het idee (gek genoeg juist door de inval van Poetin).
Inderdaad. Geen shock and awe full blown invasion als ın Irak , alleen Syrië en Libië een beetje naar de klote geholpenquote:Op maandag 27 maart 2023 16:07 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Amerika heeft daarna wat rustiger aan gedaan met de rare fratsen.
Ja, Balkenende. Daarna heb ik besloten nooit van mijn leven nog cda te stemmen, houd ik nog steeds volquote:Op zondag 19 maart 2023 19:35 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Daar waren ze zeker niet de hoofdverantwoordelijke.quote:Op maandag 27 maart 2023 19:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
Inderdaad. Geen shock and awe full blown invasion als ın Irak , alleen Syrië en Libië een beetje naar de klote geholpen
Je vergeet Oekraïnequote:Op maandag 27 maart 2023 19:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
Inderdaad. Geen shock and awe full blown invasion als ın Irak , alleen Syrië en Libië een beetje naar de klote geholpen
Vergis je niet in het aantal Nederlanders die Amerika de schuld geven van de Russische invasie in Oekraine, want biolabs en wat al niet meer.quote:Op zaterdag 25 maart 2023 09:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Er waren wel gigantische demonstraties toen. En een hoop mensen waren anti-VS. Dit is toch wel weer wat omgeslagen heb ik het idee (gek genoeg juist door de inval van Poetin).
De VS heeft vanaf het begin een cruciale rol gespeeld in de escalatie en het volwassen worden van de burgeroorlog. Nog los van het vacuum dat ze voor ISIS in Irak hadden geschapen, hebben ze Syrische rebellen vanaf het begin opgejut, bewapend en getrained.quote:Op maandag 27 maart 2023 20:31 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Daar waren ze zeker niet de hoofdverantwoordelijke.
quote:Op maandag 27 maart 2023 23:43 schreef Akathisia het volgende:
[..]
De VS heeft vanaf het begin een cruciale rol gespeeld in de escalatie en het volwassen worden van de burgeroorlog. Nog los van het vacuum dat ze voor ISIS in Irak hadden geschapen, hebben ze Syrische rebellen vanaf het begin opgejut, bewapend en getrained.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timber_Sycamore?wprov=sfla1
De burgeroorlog was toen al minstens anderhalf jaar aan de gang.quote:Timber Sycamore began in late 2012[14][15] or early 2013
Pogingen van de VS om Syrische regimes ten val te brengen gaan terug naar de jaren 50 van de vorige eeuw. De bewapening, hetgeen hun rol cruciaal maakte, was het slotstuk van de laatste poging, maar de bemoeienis, het opjutten, begon al veel eerder:quote:Op maandag 27 maart 2023 23:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
De burgeroorlog was toen al minstens anderhalf jaar aan de gang.
Bewapening maakt een rol niet cruciaal in de escalatie als het lang na de escalatie plaatsvindt.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 00:04 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Pogingen van de VS om Syrische regimes ten val te brengen gaan terug naar de jaren 50 van de vorige eeuw. De bewapening, hetgeen hun rol cruciaal maakte, was het slotstuk van de laatste poging, maar de bemoeienis, het opjutten, begon al veel eerder:
In 2011, a civil war broke out in Syria. WikiLeaks reported that the US government had been covertly funding Syrian opposition groups since 2006, mainly the London-based Movement for Justice and Development in Syria and an associated satellite TV channel Barada TV. Special Activities Division teams were said to have been deployed to Syria during the uprising to ascertain rebel groups, leadership and potential supply routes.
https://en.wikipedia.org/wiki/CIA_activities_in_Syria?wprov=sfla1
Je moet even door een geschiedenis van coup-pogingen heenscrollen om bij War 2011-2017 uit te komen, waar je bovenstaande kan lezen.
Zeker. Zeg ook "geholpen". De locals zijn de hoofdverantwoordelijken. Maar vwb Syrië als de Amerikanen niet hun "Assad has got to go" politiek hadden gevoerd en geen wapens hadden geleverd. Was de puin zooi niet zo groot geweest en had het niet voortgeduurd tot op de dag vandaag. En had kadaffi de opstand vrij snel de kop ingedrukt.quote:Op maandag 27 maart 2023 20:31 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Daar waren ze zeker niet de hoofdverantwoordelijke.
Wmb ook de spelers die Assad hebben aangespoord om meedogenloos te zijn.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 00:37 schreef Slayage het volgende:
[..]
Zeker. Zeg ook "geholpen". De locals zijn de hoofdverantwoordelijken.
Daar durf ik gezien de ontwikkelingen in bijvoorbeeld Jemen aan te twijfelen. De oppositie was al sterk voordat de Amerikanen wapens gingen leveren.quote:Maar vwb Syrië als de Amerikanen niet hun "Assad has got to go" politiek hadden gevoerd en geen wapens hadden geleverd. Was de puin zooi niet zo groot geweest en had het niet voortgeduurd tot op de dag vandaag. En had kadaffi de opstand vrij snel de kop ingedrukt.
Jip. Hij heeft zelf middels een freudiaanse slip zelf ook toegegeven dat het een onrechtvaardige oorlog was. Naar mijn weten alleen nooit excuses aangeboden itt Blair.quote:Op maandag 27 maart 2023 23:17 schreef Cupfighter het volgende:
Bush, die zouden ze moeten ophangen, mafklapper
Totdat de Russen weer eens op de deur kloppen in Europa; als dat misdadige volk het weer eens op zijn heupen krijgt en zijn imperialistische ambities waar wil maken in Europa mogen de Amerikanen de hete kastanjes voor ons uit het vuur halen.quote:Op zaterdag 25 maart 2023 09:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Mensen zijn gewoon murw gebeukt. Links demonstreerde ook nog tegen globalisering, en zelfs tegen de parasitaire en door en door corrupte bankensector. En toen was 'yes we can' en met wat goedkope symboolpolitiek werd al dat sentiment gekanaliseerd in steun voor dezelfde smerige moorddadige corrupte uitzuigpolitiek in een progressief jasje. De chicken hawks van GL en D66 gaan nu samen likkebaardend en met een prepuberaal stijfje naar de wapenbeurs.quote:Op zaterdag 25 maart 2023 09:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
heb jij een twitter account?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mensen zijn gewoon murw gebeukt. Links demonstreerde ook nog tegen globalisering, en zelfs tegen de parasitaire en door en door corrupte bankensector. En toen was 'yes we can' en met wat goedkope symboolpolitiek werd al dat sentiment gekanaliseerd in steun voor dezelfde smerige moorddadige corrupte uitzuigpolitiek in een progressief jasje. De chicken hawks van GL en D66 gaan nu samen likkebaardend en met een prepuberaal stijfje naar de wapenbeurs.
Volgens mij ligt het allemaal wat simpeler. Het is gewoon: liever Amerika, dan Rusland en/of China.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mensen zijn gewoon murw gebeukt. Links demonstreerde ook nog tegen globalisering, en zelfs tegen de parasitaire en door en door corrupte bankensector. En toen was 'yes we can' en met wat goedkope symboolpolitiek werd al dat sentiment gekanaliseerd in steun voor dezelfde smerige moorddadige corrupte uitzuigpolitiek in een progressief jasje. De chicken hawks van GL en D66 gaan nu samen likkebaardend en met een prepuberaal stijfje naar de wapenbeurs.
Er was ook een tijd dat 'rechts' nog een gezonde aversie tegen alles wat uit Moskou kwam. Tegenwoordig zit rechts vooral diep met de tong in de aars van Poetin en is men bereid om genocide te laten plegen omdat ze denken daar "vrede" voor terug te krijgen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die goeie ouwe tijd dat woorden nog naar hun betekenis werden gebruikt en termen als genocide niet slechts superlatieven waren om over jezelf te vertellen hoe erg je het vindt.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er was ook een tijd dat 'rechts' nog een gezonde aversie tegen alles wat uit Moskou kwam. Tegenwoordig zit rechts vooral diep met de tong in de aars van Poetin en is men bereid om genocide te laten plegen omdat ze denken daar "vrede" voor terug te krijgen.![]()
Vreselijk onsmakelijk volk is het.
Ik ook, maar het neoliberalisme uit de VS heeft ons al in het dienen van het globalistische grootbedrijf met hun kortzichtige korte termijnpolitiek gedwongen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Volgens mij ligt het allemaal wat simpeler. Het is gewoon: liever Amerika, dan Rusland en/of China.
Ik zou graag zien dat Europa een sterk blok weet te vormen. Waarin wij alsnog Amerika ver boven China en/of Rusland zetten, maar wij ook vaker 'nee' durven te zeggen tegen Amerika.
Ja, maar eigenlijk alleen omdat Twitter anders zo kut leest.quote:
Mensen zoals jij geloven ook vast niet dat het huidige conflict het gevolg is van westerse 'regime change' in Oekraine en dat daarna ultranationalistische Oekrainers de burgers in de Russisch sprekende gebieden regelmatig onder vuur namen? Hier stukje van CNN, toen ze per ongeluk nog wel eens objectief nieuws uitzonden.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er was ook een tijd dat 'rechts' nog een gezonde aversie tegen alles wat uit Moskou kwam. Tegenwoordig zit rechts vooral diep met de tong in de aars van Poetin en is men bereid om genocide te laten plegen omdat ze denken daar "vrede" voor terug te krijgen.![]()
Vreselijk onsmakelijk volk is het.
Klopt.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 10:01 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Mensen zoals jij geloven ook vast niet dat het huidige conflict het gevolg is van westerse 'regime change' in Oekraine en dat daarna ultranationalistische Oekrainers de burgers in de Russisch sprekende gebieden regelmatig onder vuur namen? Hier stukje van CNN, toen ze per ongeluk nog wel eens objectief nieuws uitzonden.
Naja, we hebben hier beide een punt in de zin dat er een opeenstapeling van escalaties heeft plaatsgevonden. Maar waar het uiteindelijk in is uitgemond (de mate van geweld, de kracht/macht van de rebellen, die het conflict alsmaar verder konden uitdiepen) komt voor een goeddeel op het conto van de VS.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 00:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Bewapening maakt een rol niet cruciaal in de escalatie als het lang na de escalatie plaatsvindt.
Verder bewijst het opzetten van een tv-zender en met wat geld smijten weinig wat betreft hun invloed op de gebeurtenissen van 2011 en daarna. Dat soort dingen doet Rusland ook in Nederland.
Lees dat zelf even. De rebellen zijn volgens ongeveer de hele wereld mensen die niet het eigen regime willen erkennen. Dat zijn in dit geval dus de reeds lange tijd muitende mensen in Luhanks en Donbas.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:01 schreef Akathisia het volgende:
(de mate van geweld, de kracht/macht van de rebellen, die het conflict alsmaar verder konden uitdiepen)
Ga jij je eens heel snel zitten schamen in een hoekje.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 15:01 schreef Akathisia het volgende:
komt voor een goeddeel op het conto van de VS.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |