Leuk boek, lees nu een Klein Eiland van Bill Bryson, een beschrijving van een 7 weken durende treinreis door Engeland.quote:
Inmiddels wel:quote:Op woensdag 5 april 2023 12:54 schreef trui het volgende:
[..]
Meervoud? Ik dacht dat het ‘spaar de spotvogel’ was.
Klopt, dit is de eerste vertalingquote:Op woensdag 5 april 2023 13:04 schreef livelink het volgende:
[..]
Inmiddels wel:
De eerste Nederlandse vertaling Spaar de spotvogels door Hans Edinga verscheen in 1961 bij de Utrechtse uitgeverij De Fontein en uitgeverij Westland in Merksem. In 2010 kwam er een nieuwe vertaling uit van Ko Kooman onder de titel Spaar de spotvogel bij uitgeverij De Bezige Bij met een inleiding van Kristien Hemmerechts over rassendiscriminatie.
'Jij mag alles zijn' vond ik heel indrukwekkend.quote:Op maandag 3 april 2023 15:38 schreef trui het volgende:
Boekenweekgeschenk was snel uit, goed verhaal wel.
Daarna 'Jij mag alles zijn' van Griet Op de Beeck gelezen, en nu verder in 'Het Koninklijk Huis' van Herman Koch.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ja ik vond het ook mooi! ik heb het alleen wel gelezen op een E-reader en daar waren de plaatjes niet goed te zien. Die heb ik achteraf pas kunnen bekijken toen ik 't E-book nog eens opende op mijn PC (en die waren wel een belangrijke toevoeging, vond ik).quote:Op donderdag 6 april 2023 21:01 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
'Jij mag alles zijn' vond ik heel indrukwekkend.
Wat vond je ervan? Gezien de toepassing van massamedia en technologie om te dehumaniseren en controle uit te oefenen en het gevaar dat schuilt in een ongeletterde bevolking vond ik het verhaal een stuk relevanter dan bijvoorbeeld 1984. De schrijfstijl daarentegenquote:Op zondag 26 maart 2023 20:59 schreef Mrs.Peel het volgende:
Fahrenheit 451 (1953), Ray Bradbury
[ afbeelding ]
Een beangstigend actuele roman over een maatschappij waarin boeken worden verbrand
De nabije toekomst. Televisie heeft het boek verdrongen en zelf nadenken is uit den boze. Guy Montag is brandweerman; maar in plaats dat hij branden blust, moet hij ze aansteken. Zo vernietigt hij het meest illegale bezit dat je kunt hebben: boeken. De gewetensvraag van een tienermeisje en de zelfmoordpoging van zijn vrouw brengen Montags overtuiging aan het wankelen: hij begint boeken te verstoppen. Wanneer hij ontmaskerd wordt moet hij vluchten voor zijn leven.
Helemaal mee eens, ontzettend relevant en visionair ook eigenlijk gezien het publicatiejaar. Het voelde als een vreemde droom, filmisch beschreven. De schrijfstijl was niet je van het, maar ik heb de vertaling gelezen, dus misschien lag het daar wat aan?quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:28 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Wat vond je ervan? Gezien de toepassing van massamedia en technologie om te dehumaniseren en controle uit te oefenen en het gevaar dat schuilt in een ongeletterde bevolking vond ik het verhaal een stuk relevanter dan bijvoorbeeld 1984. De schrijfstijl daarentegen
quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:59 schreef Kanaroe het volgende:
Tommy Wieringa, 'Dit is mijn moeder'
Best een 'gekke mama' had hij
Klopt.quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:59 schreef Kanaroe het volgende:
Tommy Wieringa, 'Dit is mijn moeder'
Best een 'gekke mama' had hij
Vind het een van zijn beste, zoniet het beste van hemquote:Op vrijdag 7 april 2023 14:02 schreef M90 het volgende:
[ afbeelding ]
eerste boek dat ik lees van King, tot nu toe geweldig
Ik vond het ook een wat voorspelbaar afgeraffeld verhaaltje.quote:Op vrijdag 7 april 2023 19:04 schreef Samhain het volgende:
Van de week gelezen. Vond 'm nogal tegenvallen, jammer wel.
Ja, zonde.quote:Op vrijdag 7 april 2023 22:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik vond het ook een wat voorspelbaar afgeraffeld verhaaltje.
Ah, fatfobia is racistisch.quote:Op vrijdag 7 april 2023 22:52 schreef CharlesKinbote het volgende:
[ afbeelding ]
Interessante kijk op de zaken voor iedereen met een intersectionele blik
Net uit , geweldig boek. Als je nog tips hebt voor andere boeken van hem houd ik me aanbevolenquote:Op vrijdag 7 april 2023 21:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vind het een van zijn beste, zoniet het beste van hem
IT obviouslyquote:Op zondag 9 april 2023 09:20 schreef M90 het volgende:
[..]
Net uit , geweldig boek. Als je nog tips hebt voor andere boeken van hem houd ik me aanbevolen
Kijk ook eens naar zijn Richard Bachman boeken. Ik heb deze thuis:quote:Op zondag 9 april 2023 09:20 schreef M90 het volgende:
[..]
Net uit , geweldig boek. Als je nog tips hebt voor andere boeken van hem houd ik me aanbevolen
Nee, ik heb de Engelse versie gelezen, de schrijfstijl was daar net zo inconsistent.quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:27 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, ontzettend relevant en visionair ook eigenlijk gezien het publicatiejaar. Het voelde als een vreemde droom, filmisch beschreven. De schrijfstijl was niet je van het, maar ik heb de vertaling gelezen, dus misschien lag het daar wat aan?
Mwah,ik vind 1984 toch wel een profetisch boek gebleken.quote:Op zondag 9 april 2023 14:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vind 1984 een vreselijk overschat boek, als het een andere titel had gehad, had het in de jaren 80 geen revival gehad en kende iedereen Orwell alleen van Animal Farm
Zijn beste boek vind ik trouwens Down and Out in Paris and London. Geen roman, autobiografisch werk over de bitter armoede waarin hij leefde in Parijs en Londen tijdens het interbellum.
Ik vond het een goed boek. De paranoia ben ik nog in geen enkel ander boek tegengekomen. De manier waarop totalitarisme elk onderdeel van je leven beheerst, van linguïstiek tot je liefdesleven.quote:Op zondag 9 april 2023 14:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vind 1984 een vreselijk overschat boek, als het een andere titel had gehad, had het in de jaren 80 geen revival gehad en kende iedereen Orwell alleen van Animal Farm
Zijn beste boek vind ik trouwens Down and Out in Paris and London. Geen roman, autobiografisch werk over de bitter armoede waarin hij leefde in Parijs en Londen tijdens het interbellum.
Ik vind Brave New World van Huxley vele malen meer de spijker op de kop treffen en profetischer.quote:Op maandag 10 april 2023 21:35 schreef cafca het volgende:
[..]
Mwah,ik vind 1984 toch wel een profetisch boek gebleken.
Een machthebber die via een scherm bepaald wat we te zien krijgen en luisteren, de publieke opinie voedt en ons op gepaste manier laat afreageren en ons via datzelfde scherm bij alles wat we doen kan volgen.....
En we geven ons allemaal met liefde er aan over.
Goed, het is geen 1984 en de machthebber is niet de overheid, maar het grote geld wat ook de overheid beheerst, maar zo heel ver zat Orwell er niet naast
Om met de deur in huis te vallen: deze roman over de familie van de schrijfster viel erg tegen. De familiegeschiedenis is interessant maar door de schrijfstijl sprak het mij niet aan, een onsamenhangend verhaal.quote:Een hartverscheurende familiegeschiedenis in Oekraïne
Lisa Weeda reist in opdracht van haar vierennegentigjarige grootmoeder Aleksandra naar Loegansk, op zoek naar het graf van haar oom Kolja, die sinds 2015 is verdwenen. Lisa weet de grenspost van het oorlogsgebied te trotseren en in haar vlucht tuimelt ze terug in de tijd. Ze belandt in het paleis van de Sovjets, waar haar overgrootvader Nikolaj al sinds zijn eigen dood in 1953 wacht op Aleksandra. Na Aleksandra's deportatie in 1942 naar Duitlsand heeft hij haar nooit meer gezien. Samen met Nikolaj dwaalt Lisa door het paleis, dit limbo waar ook Kolja zich schuilhoudt, en wekt ze de geschiedenis van haar Don Kozakken-familie tot leven.
Aleksandra is het verhaal van een familie tussen Oost en West die maar niet loskomt van een gebied dat nooit rust lijkt te vinden. Lisa Weeda vond de vorm en de stem om dit indringende verhaal op een grandioze manier te vertellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |