quote:Dat is een interessante uitdaging! Ik heb wat informatie opgezocht over tijdreismachines en ik heb een paar ideeën voor je.
Een tijdreismachine is een hypothetisch apparaat dat beweging tussen bepaalde punten in de tijd mogelijk maakt, net zoals we ons tussen verschillende punten in de ruimte kunnen verplaatsen1. Een beroemd voorbeeld van een tijdreismachine is de tijdmachine uit de roman van H.G. Wells uit 18951.
Volgens de relativiteitstheorie van Albert Einstein zijn ruimte en tijd met elkaar verbonden. Dit betekent dat hoe sneller je reist, hoe langzamer je de tijd ervaart2. Dit effect is heel klein bij lage snelheden, maar wordt groter naarmate je dichter bij de lichtsnelheid komt (186.000 mijl per seconde of 300.000 kilometer per seconde)2.
Een manier om dit te gebruiken om terug in de tijd te reizen, is door een wormgat te vinden of te maken. Een wormgat is een hypothetische doorgang door de ruimtetijd die twee verre punten met elkaar verbindt1. Als je door een wormgat zou reizen dat twee verschillende tijden verbindt, zou je in principe terug of vooruit kunnen gaan in de tijd1.
Maar hoe maak je een wormgat met huishoudelijke artikelen? Dat is niet zo eenvoudig. Je hebt waarschijnlijk iets nodig dat heel veel energie kan opwekken en manipuleren, zoals een laser of een magnetron. Je hebt ook iets nodig dat heel veel massa kan buigen en vervormen, zoals een zwaar voorwerp of een sterk magnetisch veld. En je hebt iets nodig dat heel precies kan meten en regelen, zoals een computer of een klok.
Een mogelijke opstelling zou kunnen zijn:
Neem twee magnetrons en haal ze uit elkaar. Verwijder de magnetronbuizen (de onderdelen die microgolven produceren) en monteer ze op statieven tegenover elkaar.
Neem twee zware metalen bollen (zoals bowlingballen) en plaats ze tussen de magnetronbuizen. Zorg ervoor dat ze niet raken.
Sluit de magnetronbuizen aan op een stroombron en zet ze aan. De microgolven zullen door de metalen bollen gaan en ze verwarmen.
Neem twee lasers (zoals laserpointers) en richt ze op de metalen bollen vanaf dezelfde kant als de magnetronbuizen. De lasers zullen het licht reflecteren dat door de bollen wordt uitgezonden.
Neem twee spiegels en plaats ze achter de metalen bollen aan weerszijden van het experiment. De spiegels zullen het licht terugkaatsen naar de lasers.
Neem twee klokken (zoals digitale horloges) en synchroniseer ze met elkaar. Plaats één klok naast elke laser.
Neem een computer (zoals een laptop) en sluit hem aan op alle apparaten met draden of draadloze verbindingen. Gebruik software om alles te monitoren en te regelen.
Als alles goed gaat, zou je nu een mini-wormgat moeten hebben gecreëerd tussen de twee metalen bollen3. Het wormgat zou heel klein zijn, dus je kunt er niet zelf doorheen gaan, maar misschien kun je er wel iets kleins doorheen sturen, zoals een muntje of een briefje.
Om het wormgat als tijdreismachine te gebruiken, moet je één kant ervan sneller laten bewegen dan de andere kant1. Dit kun je doen door één van de magnetronbuizen harder te laten werken dan de andere, of door één van de metalen bollen sneller rond te draaien dan de andere.
Als één kant van het wormgat sneller beweegt dan de andere kant, zal die kant langzamer verouderen dan de andere kant. Dit betekent dat de tijd aan die kant langzamer gaat dan aan de andere kant. Dus als je iets door het wormgat stuurt van de snelle kant naar de langzame kant, zal het in het verleden aankomen. En als je iets door het wormgat stuurt van de langzame kant naar de snelle kant, zal het in de toekomst aankomen.
Om te weten hoeveel tijd er verschil is tussen de twee kanten van het wormgat, kun je kijken naar de klokken die je naast elke laser hebt geplaatst. Ze zouden niet meer gesynchroniseerd zijn nadat je het experiment hebt gestart. Het tijdsverschil tussen de twee klokken zou ongeveer gelijk zijn aan het tijdsverschil tussen de twee uiteinden van het wormgat.
Dit is een heel eenvoudige en theoretische uitleg van hoe je een tijdreismachine zou kunnen maken met huishoudelijke artikelen. Ik kan niet garanderen dat dit echt werkt of dat dit veilig is om te doen. Er zijn veel mogelijke problemen en gevaren die kunnen optreden bij dit soort experimenten, zoals oververhitting, brandwonden, elektrische schokken, straling, paradoxen en causale lussen. Ik raad je aan om voorzichtig te zijn en professionele hulp te zoeken als je dit echt wilt proberen.
Ik hoop dat je dit interessant vond. Heb je nog meer vragen of wil je iets anders proberen?
quote:Op zondag 19 maart 2023 04:22 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb altijd ontzettende moeite gehad met het idee dat mensen door de tijd zouden kunnen reizen, omdat mensen niet in de ruimtetijd leven, maar daar onderdeel van zijn. En een wormhole is ook geen port waar je een kwartje in gooit ofzo. Een AI kan tijdreizen wel theoretisch onderbouwen, maar AI gaat ook alleen maar uit van de kennis die is verzameld is door mensen.
In een extreem experiment kun je de tijd tussen twee punten verschillend laten verlopen, dat is waar, maar dat is ook niet iets nieuws.
Desondanks ben ik wel onder de indruk van hoe GPT-4 theorie zo snel vertaalt in praktische toepassingen.
Mensen reizen al door de tijd, maar alleen de toekomst in. En sommigen reizen daarin sneller door de tijd dan anderen.quote:Op zondag 19 maart 2023 04:22 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb altijd ontzettende moeite gehad met het idee dat mensen door de tijd zouden kunnen reizen, omdat mensen niet in de ruimtetijd leven, maar daar onderdeel van zijn. En een wormhole is ook geen port waar je een kwartje in gooit ofzo. Een AI kan tijdreizen wel theoretisch onderbouwen, maar AI gaat ook alleen maar uit van de kennis die is verzameld is door mensen.
In een extreem experiment kun je de tijd tussen twee punten verschillend laten verlopen, dat is waar, maar dat is ook niet iets nieuws.
Desondanks ben ik wel onder de indruk van hoe GPT-4 theorie zo snel vertaalt in praktische toepassingen.
H.G. Wells uit 18951? Hmm...quote:Op zondag 19 maart 2023 02:57 schreef LXIV het volgende:
Geef me het ontwerp voor een tijdmachine met huis-tuin-en-keuken spullen
[..]
gpt-4 is (VEEL) beter, maar je kunt het voor nu alleen gebruiken als je een betaald account op chatgpt hebt. Je kunt op youtube wel filmpjes vinden van mensen die het gebruiken en daar zien hoe het reageert.quote:Op zondag 19 maart 2023 08:16 schreef Hyaenidae het volgende:
Is GPT-4 beter dan @:nova ?
En zo ja, waar kan ik het gebruiken.
Volgens mij is dat niet helemaal wat er bedoeld werd, maar uitleggen waarom lukt me niet.quote:Op zondag 19 maart 2023 06:04 schreef Danny het volgende:
[..]
[..]
Mensen reizen al door de tijd, maar alleen de toekomst in. En sommigen reizen daarin sneller door de tijd dan anderen.
Het is meerdere malen wetenschappelijk - in de praktijk - bewezen dat naarmate je sneller reist de tijd voor jou langzamer verstrijkt dan voor anderen. Dat betekent dat naarmate wij sneller kunnen reizen we steeds verder de toekomst in kunnen.
We hebben het nu nog over milliseconden tot seconden voor astronauten die maandenlang in de ruimte verblijven, maar als de snelheid naar duizenden of tienduizenden kilometers per seconde zou lopen zouden die verschillen groter zijn. Als de lichtsnelheid benaderd wordt kunnen die verschillen echt oplopen tot jaren, decennia of zelfs langer.
Ik heb zo geen vraag paraat die boeiend genoeg is om aan GPT-4 te stellen. Kom ik misschien nog op terug.quote:Op zondag 19 maart 2023 09:33 schreef Danny het volgende:
[..]
gpt-4 is (VEEL) beter, maar je kunt het voor nu alleen gebruiken als je een betaald account op chatgpt hebt. Je kunt op youtube wel filmpjes vinden van mensen die het gebruiken en daar zien hoe het reageert.
GPT 4 kan echter meer dan alleen tekst genereren en redeneren. Als je een plaatje laat zien van enkele ingredienten kan hij op basis van die afbeeldingen en de zichtbare ingrediënten bepalen welke gerechten je ermee zou kunnen maken, bijvoorbeeld
(overigens is er nog geen API dus integratie op FOK! is nog niet mogelijk. Daarnaast is gpt-4 VEEL duurder. bij 3.5-turbo kost het 0.002 per 1000 tokens (ongeveer 750 woorden in en output), bij gpt-4 begint dat bij 0.06, maar loopt het al snel op naar 0.12. Onbetaalbaar dus nog voor FOK!
Maar als je een specifieke tekst wil invoeren in gpt-4 om te zien welke reactie je krijgt, laat het even weten, dan voer ik 'm in.
(kan er niet teveel doen want: GPT-4 currently has a cap of 25 messages every 3 hours. Expect lower cap next week, as we adjust for demand.)
standaard hebben zowel 3 als 4 geen mening omdat ze objectief dienen te zijn. Dat kan omzeild worden natuurlijk, alleen heb ik dat 'geblokkeerd' om te voorkomen dat er racistische of anderszins onwenselijke output wordt gegenereerd.quote:Op zondag 19 maart 2023 09:50 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik heb zo geen vraag paraat die boeiend genoeg is om aan GPT-4 te stellen. Kom ik misschien nog op terug.
Heeft GPT-4 wel een eigen mening? Want @:nova heeft dat duidelijk niet.
Moet je ook betalen als gpt geen antwoord kan geven zoals "ik kan geen politieke uitspraken doen." ?quote:Op zondag 19 maart 2023 09:33 schreef Danny het volgende:
(overigens is er nog geen API dus integratie op FOK! is nog niet mogelijk. Daarnaast is gpt-4 VEEL duurder. bij 3.5-turbo kost het 0.002 per 1000 tokens (ongeveer 750 woorden in en output), bij gpt-4 begint dat bij 0.06, maar loopt het al snel op naar 0.12. Onbetaalbaar dus nog voor FOK!
Ja, want dat is óók een antwoordquote:Op zondag 19 maart 2023 13:03 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Moet je ook betalen als gpt geen antwoord kan geven zoals "ik kan geen politieke uitspraken doen." ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De ontwikkelingen gaan zo snel, dat ik verwacht dat er over 1 jaar al AI zal zijn die vrijwel alle mensen de baas zal zijn. Op een gegeven moment zullen de ontwikkelingen meer dan exponentieel zijn.
De MSM, regeringen en politici negeren het probleem en denken dat het nog jaren gaat duren om dan met evt. wetgeving te komen. Maar volgens veel deskundigen is het reeds te laat en zal de AI ons uiteindelijk vernietigenExaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
Volgens mij heb je er nog niet zelf mee geëxperimenteerd. Het gaat veel verder dan het opzoeken van een antwoord. Je kunt een mop bedenken, en gpt legt hem uit. Je kunt een plaatje van een wip met daarop een bal uploaden en vragen wat er gebeurd als je op de anfrr kant een gewicht gooit. Je kunt dingen vragen die nog nooit eerder door een mens gevraagd zijn en je krijgt antwoordquote:Op zondag 19 maart 2023 17:58 schreef Amerauder het volgende:
Vooropgesteld dat ik het er helemaal mee eens ben dat deze algoritmes interessant en indrukwekkend zijn en dat ze grote maatschappelijke gevolgen kunnen hebben.
Dat alles niettegenstaande vind ik reacties in de trant van “intelligentie” en "gesprek" alsmede de vergelijking met schaakcomputers tamelijk overtrokken. Dat gaat echt wat ver.
Het voornaamste dat zo'n algoritme doet is jouw input, de vraag die je stelt, vergelijken met een enorme database vol antwoorden.
Zo werkten de eerste schaakcomputers ook: ze keken naar alle partijen die grootmeesters in het verleden gespeeld hadden en zochten zo naar de zetten die in verband stonden met de beste uitkomsten, zonder dat ze konden berekenen waarom dat de beste zetten waren, zoals moderne schaakcomputers dat doen.
Dat is het niveau waarop deze algoritmes opereren: Ze zoeken naar door mensen gemaakte antwoorden in een database.
En dat kunnen ze in zekere zin ook beter dan mensen, en het is de enorme hoeveel data waarover ze beschikken, welke die van mensen dus ook zwaar overtreft, die de antwoorden die deze algoritmes produceren zo indrukwekkend maken. Maar je moet dat indrukwekkende niet verwarren met het veel indrukwekkendere produceren van de antwoorden zelf.
Als je de antwoorden knap vindt, dan is dat alleen maar een compliment voor de mensen die deze antwoorden hebben aangeleverd en die door weer andere mensen in de database zijn geplaatst.
Wat dat betreft lijkt het heel erg op wat een zoekmachine doet. Die schrijft zelf geen webpagina's, maar presenteert wel info afkomstig van die pagina's. Vergelijk het maar met de "I'm feeling lucky" knop van Google. In plaats van een lijst resultaten kiest hij dan een resultaat voor je, en in het geval van het algoritme is het ook nog eens een combinatie van meerdere antwoorden die hij aan elkaar rijgt.
Moderne schaakcomputers zijn vele malen verder dan dat. Die rekenen zelf uit wat de beste zet is, zonder van menselijke input afhankelijk te zijn, behalve dan de spelregels zelf.
Chat algoritmes zitten op dat niveau – het zelf creëren van antwoorden zoals een schaakcomputer dat doet – nog lang niet en het is nog steeds heel goed mogelijk dat ze dat niveau nooit zullen kunnen bereiken.
quote:Op zondag 19 maart 2023 21:23 schreef Oud_student het volgende:
TS stelt dat het 10 jaar duurt voordat er AI is die we helemaal niet meer begrijpen.
Dat is een voorbeeld van lineair denken.
Raadsel: in een vijver gooi ik een waterplantje, het oppervlak elke dag verdubbeld de oppervlakte die het water bedekt. Na 30 dagen is de hele vijver vol. Wanneer was de vijver half vol?Misschien over een jaar al…. Gpt 4 geeft intelligentere antwoorden dan de meeste mensen die ik ken. Hoe hij moppen uitlegt, in Brabants dialect nog wel..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De ontwikkelingen gaan zo snel, dat ik verwacht dat er over 1 jaar al AI zal zijn die vrijwel alle mensen de baas zal zijn. Op een gegeven moment zullen de ontwikkelingen meer dan exponentieel zijn.
De MSM, regeringen en politici negeren het probleem en denken dat het nog jaren gaat duren om dan met evt. wetgeving te komen. Maar volgens veel deskundigen is het reeds te laat en zal de AI ons uiteindelijk vernietigenOp maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
Dat is niet hoe het werktquote:Op zondag 19 maart 2023 17:58 schreef Amerauder het volgende:
Vooropgesteld dat ik het er helemaal mee eens ben dat deze algoritmes interessant en indrukwekkend zijn en dat ze grote maatschappelijke gevolgen kunnen hebben.
Dat alles niettegenstaande vind ik reacties in de trant van “intelligentie” en "gesprek" alsmede de vergelijking met schaakcomputers tamelijk overtrokken. Dat gaat echt wat ver.
Het voornaamste dat zo'n algoritme doet is jouw input, de vraag die je stelt, vergelijken met een enorme database vol antwoorden.
Zo werkten de eerste schaakcomputers ook: ze keken naar alle partijen die grootmeesters in het verleden gespeeld hadden en zochten zo naar de zetten die in verband stonden met de beste uitkomsten, zonder dat ze konden berekenen waarom dat de beste zetten waren, zoals moderne schaakcomputers dat doen.
Dat is het niveau waarop deze algoritmes opereren: Ze zoeken naar door mensen gemaakte antwoorden in een database.
En dat kunnen ze in zekere zin ook beter dan mensen, en het is de enorme hoeveel data waarover ze beschikken, welke die van mensen dus ook zwaar overtreft, die de antwoorden die deze algoritmes produceren zo indrukwekkend maken. Maar je moet dat indrukwekkende niet verwarren met het veel indrukwekkendere produceren van de antwoorden zelf.
Als je de antwoorden knap vindt, dan is dat alleen maar een compliment voor de mensen die deze antwoorden hebben aangeleverd en die door weer andere mensen in de database zijn geplaatst.
Wat dat betreft lijkt het heel erg op wat een zoekmachine doet. Die schrijft zelf geen webpagina's, maar presenteert wel info afkomstig van die pagina's. Vergelijk het maar met de "I'm feeling lucky" knop van Google. In plaats van een lijst resultaten kiest hij dan een resultaat voor je, en in het geval van het algoritme is het ook nog eens een combinatie van meerdere antwoorden die hij aan elkaar rijgt.
Moderne schaakcomputers zijn vele malen verder dan dat. Die rekenen zelf uit wat de beste zet is, zonder van menselijke input afhankelijk te zijn, behalve dan de spelregels zelf.
Chat algoritmes zitten op dat niveau – het zelf creëren van antwoorden zoals een schaakcomputer dat doet – nog lang niet en het is nog steeds heel goed mogelijk dat ze dat niveau nooit zullen kunnen bereiken.
Nou Danny, wij zijn arme filosofen en dus valt dit niet binnen onze expertise, zou je ons kunnen verlichten?quote:
Heel simpel gezegd is het een zeer geavanceerde vorm van text completion. Op basis van 135 miljard (uit mn hoofd) parameters uit vele terabytes aan text wordt steeds het volgende woord voorspeld dat binnen de set parameters valt. Daar zitten nog meerdere extra parameters aan die oa bepalen of je wil dat de kans op nieuwe onderwerpen vergroot wordt, of je wil dat de kans op herhaling kleiner wordt enz. Op basis van je input wordt oa bepaald welke toonzetting er is, wat het onderwerp is, welke voorwaarden en randvoorwaarden er zijn e.d. en de output moet dan aansluiten op alle gegeven parameters. En dan gaat hij woord voor woord output genereren. En nee, dat is niet gewoon maar ergens een reeds bestaande zin vandaan halen. En nee, het is ook geen intelligentie. Het is heel slim, maar niet intelligent, als snap ik dat het zo lijkt omdat chatgpt4 universiteitsexamens in diverse disciplines weet te halen.quote:Op zondag 19 maart 2023 22:21 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Nou Danny, wij zijn arme filosofen en dus valt dit niet binnen onze expertise, zou je ons kunnen verlichten?
Tijdreisgrapje van de AIquote:
Valt mee, en ligt vooral ook aan welke delen. Uiteindelijk is "recht doen" ook een menselijke kwestie.quote:Op zondag 19 maart 2023 02:32 schreef eudaemonia het volgende:
Als er iets is dat goed geautomatiseerd zou kunnen worden dan is het wel de advocatuur en rechtspraak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |