Afgelopen zaterdag vrijgezellenfeestje gehad; leuk gemêleerd gezelschap bestaande uit zo’n tien man. Niemand kende elkaar (echt), maar men ging met elkaar om alsof we elkaar al járen kenden. Toch was er iemand die het nodig vond om de wat stillere grijze muis ‘belachelijk’ te maken: “wat is dat voor figuur? Ik maak gehakt van hem op het werk als ik zijn manager was”, riep hij in de auto terug naar huis, maar dat terzijde.
Het gaat mij om de verschillende figuren die daar rondliepen:
- De persoon met bravoure, veel praatjes, hard praten, maar weinig inhoud; moeilijk om ertussen te komen.
- De zatlap die leeft voor het weekend; vrijdag- en zaterdagavond en soms zelfs zondag in de kroeg. Meelallen met hitjes en zo.
- De wat meer teruggetrokken, behouden persoon; kat uit de boom kijken, hoeft niet per se op de voorgrond te treden.
- De sfeermaker; houdt graag iedereen tevreden, zorgt dat anderen meegaan in zijn of haar enthousiasme of meedoen aan spelletjes en dergelijke.
- De regelaar; zorgt dat alles in goede banen loopt.
- De gesprekspartner; voert graag inhoudelijke gesprekken met mensen.
- De fanatiekeling; moet per se winnen met spelletjes en schept daar nadien graag over op.
- De meelifter; voegt zelf niet zoveel toe aan een groep, maar gaat mee in het enthousiasme (of negativiteit, kan ook natuurlijk) van anderen.
- De dominante persoon; wil bepalen wat het beste is voor een groep, verkondigt te pas en te onpas zijn of haar mening en/of vindt het nodig of leuk om over anderen te roddelen of soms zelfs neer te halen.
Ik was de BOB, dus heb alles mooi kunnen observeren. Ook weleens leuk.
Bovenstaande staat natuurlijk bol van de stereotyperingen en misschien ook wel beschrijvingen die niet helemaal kloppen of matchen en er zijn ongetwijfeld meer stereotyperingen te bedenken, maar dit is even van wat ik van het gezelschap afgelopen zaterdag heb kunnen observeren. Geen van de beschrijvingen is negatief bedoeld!
Wie ben jij op een feestje of in groepsverband (verjaardag, uitjes, vrijgezellenfeest, festival, etc. etc.) en hoe uit zich dat? Hoeft uiteraard niet iemand te zijn uit bovenstaande opsomming.In het kader van TS begint: ik ben zelf een teruggetrokken persoon, eerst eventjes kijken met wat voor mensen ik te maken heb voordat ik ‘loskom’. Dat kan eventjes duren. Maar zelfs dan vind ik het niet nodig om een groep op sleeptouw te nemen of om op de voorgrond te treden. Op een feestje vind ik het ook helemaal prima om mensen te kijken, waardoor er weer anderen zijn die zich zorgen maken om mij: “heb je het wel naar je zin?”

. Of die mij meetrekken in hun gekkigheid: karaoke bijvoorbeeld, zoals afgelopen zaterdag. Vreselijk

.