abonnement Unibet Coolblue
pi_208420123
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, jouw vraag is of het niet erg duur wordt als je continue op de bovenverdieping de temperatuur constant houdt. Dan heb je 2 mogelijkheden als het op CV aan komt.

1. Je hebt 1 thermostaat: dan moet je, wil je boven de hele tijd voorkomen dat je temperatuur zakt, beneden in de woonkamer (want dat is waar in deze situaties de thermostaat vaak hangt) de verwarming aan laten, anders heb je boven geen verwarming, tenzij...
2. je meerdere thermostaten hebt, maar dan komt direct je volgende argument om de hoek kijken, namelijk dat je eigenlijk boven nooit bent. Als jij boven de temperatuur constant wil houden, met als gevolg een hoger gasgebruik, terwijl je boven niet vaak bent, dan ben je geld aan het weg gooien.

Daarom zeg ik; als je er niet bent, maar je wil wél de temperatuur constant houden, dan ben je duur uit. Dat wil je niet, en dús zou ik geen vloerverwarming nemen, want die zet je niet continue aan en uit, maar staat de hele tijd aan.

Dús zou ik airco's nemen (voor boven), want die hoeven niet continue aan te staan, want die zijn veel sneller op temperatuur, dus die kun je een half uur voor je naar boven gaat aan zetten.
Ja, ik neig nu zelf ook naar airco's. Het klinkt gewoon veel logischer.

Maar toch is volgens mij boven vloerverwarming wel de standaard in 2023. Voor zowel renovaties als nieuwbouw. Ik begrijp dat een goede isolatie natuurlijk veel mee helpt met het besparen van stookkosten, maar toch vind ik het een beetje vreemd.
  Moderator vrijdag 17 maart 2023 @ 11:18:13 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208420162
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:15 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ja, ik neig nu zelf ook naar airco's. Het klinkt gewoon veel logischer.

Maar toch is volgens mij boven vloerverwarming wel de standaard in 2023. Voor zowel renovaties als nieuwbouw. Ik begrijp dat een goede isolatie natuurlijk veel mee helpt met het besparen van stookkosten, maar toch vind ik het een beetje vreemd.
Nou, vloerverwarming kan wel, maar als je CV hebt, dan heb je, wil je het efficient kunnen gebruiken, meerdere thermostaten nodig. Of elektrische vloerverwarming, óf een warmtepomp.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208420246
Je kan meerdere dingen doen:

- airco's gebruiken om te verwarmen
voordeel: relatief goedkoop en eenvoudig
nadeel: je moet af en toe de stoffilters schoonmaken, warmte is wat lastiger te verspreiden door een ruimte en als het rond de 0 graden is en de buitenunit bevriest, kan het zijn dat het af en toe even wat afkoelt in huis

- CV of warmtepomp met vloerverwarming
voordeel: constante temperatuur en je bent klaar voor een warmtepomp
nadeel: aanleggen van vloerverwarming vergt wat extra werk

- CV of warmtepomp met LTV-convectoren (Jaga met DBH bijvoorbeeld)
voordeel: warmt relatief snel op en je bent klaar voor een warmtepomp
nadeel: draaiende fans (voor extra geforceerde convectie) maar dat heb je bij een airco ook (al kan je ze 's nachts uitzetten), toch ook wel prijzig, je bent wat ruimte kwijt aan de muur (net als met radiatoren)
pi_208420291
Je kunt ook voor een kanaalairco systeem voor je hele huis kiezen.
pi_208421001
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan meerdere dingen doen:

- airco's gebruiken om te verwarmen
voordeel: relatief goedkoop en eenvoudig
nadeel: je moet af en toe de stoffilters schoonmaken, warmte is wat lastiger te verspreiden door een ruimte en als het rond de 0 graden is en de buitenunit bevriest, kan het zijn dat het af en toe even wat afkoelt in huis

- CV of warmtepomp met vloerverwarming
voordeel: constante temperatuur en je bent klaar voor een warmtepomp
nadeel: aanleggen van vloerverwarming vergt wat extra werk

- CV of warmtepomp met LTV-convectoren (Jaga met DBH bijvoorbeeld)
voordeel: warmt relatief snel op en je bent klaar voor een warmtepomp
nadeel: draaiende fans (voor extra geforceerde convectie) maar dat heb je bij een airco ook (al kan je ze 's nachts uitzetten), toch ook wel prijzig, je bent wat ruimte kwijt aan de muur (net als met radiatoren)
Wat is jouw mening over een warmtepomp en de nabije toekomst waarbij salderen wordt afgeschaald en daarna afgeschaft?

Is het dan nog wel rendabel om een warmtepomp aan te schaffen en je hele huis daarmee te verwarmen? Ik heb daar namelijk mijn twijfels over. Volgens mij schiet je elektrische verbruik enorm omhoog en kun je dat nu nog compenseren met het leggen van veel zonnepanelen. Maar als er straks geen saldering meer is dan lijkt me dat dit grotendeels weg zal vallen. Klopt dit?
pi_208421105
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:19 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Wat is jouw mening over een warmtepomp en de nabije toekomst waarbij salderen wordt afgeschaald en daarna afgeschaft?

Is het dan nog wel rendabel om een warmtepomp aan te schaffen en je hele huis daarmee te verwarmen? Ik heb daar namelijk mijn twijfels over. Volgens mij schiet je elektrische verbruik enorm omhoog en kun je dat nu nog compenseren met het leggen van veel zonnepanelen. Maar als er straks geen saldering meer is dan lijkt me dat dit grotendeels weg zal vallen. Klopt dit?
Het stroomverbruik van een warmtepomp is redelijk voorspelbaar.

Vermenigvuldig je huidige gasverbruik met 2,2 en je kan redelijk goed voorspellen wat een warmtepomp aan stroom gaat verbruiken in kWh per jaar.

Daarbij natuurlijk geen rekening houdend met extra isolatie. En als je iedere dag in bad ligt, kan het iets onvoordeliger uitpakken (warm tapwater maken heeft een iets lager rendement, uitgedrukt in COP, dan je woning verwarmen).

Als salderen weg is, betekent dat nog niet dat er geen enkel voordeel meer is:
- gasloos betekent nog steeds dat je geen vastrecht betaalt voor aardgas
- zonnepanelen geven ook altijd nog een "eigen verbruik", dus je kan in de zomer prima warm tapwater maken op pure zonnestroom, dat doe ik ook al 5 jaar
pi_208421408
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het stroomverbruik van een warmtepomp is redelijk voorspelbaar.

Vermenigvuldig je huidige gasverbruik met 2,2 en je kan redelijk goed voorspellen wat een warmtepomp aan stroom gaat verbruiken in kWh per jaar.

Daarbij natuurlijk geen rekening houdend met extra isolatie. En als je iedere dag in bad ligt, kan het iets onvoordeliger uitpakken (warm tapwater maken heeft een iets lager rendement, uitgedrukt in COP, dan je woning verwarmen).

Als salderen weg is, betekent dat nog niet dat er geen enkel voordeel meer is:
- gasloos betekent nog steeds dat je geen vastrecht betaalt voor aardgas
- zonnepanelen geven ook altijd nog een "eigen verbruik", dus je kan in de zomer prima warm tapwater maken op pure zonnestroom, dat doe ik ook al 5 jaar
En je hebt natuurlijk op langere termijn nog de optie om een accu aan te schaffen.
pi_208421441
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 10:47 schreef machtpen het volgende:
Een goede airco hoor je op slaapkamertemperatuur niks van en is het goedkoopst.

Sowieso is verwarmen met airco's goedkoper dan vloerverwarming.
Met een goed gehoor hoor je elke airco ook in de laagste stand draaien.
Dat niet iedereen het geluidsniveau van een goede airco die op een lage stand draait als storend ervaart is wat anders.
pi_208421487
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:19 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Wat is jouw mening over een warmtepomp en de nabije toekomst waarbij salderen wordt afgeschaald en daarna afgeschaft?

Is het dan nog wel rendabel om een warmtepomp aan te schaffen en je hele huis daarmee te verwarmen? Ik heb daar namelijk mijn twijfels over. Volgens mij schiet je elektrische verbruik enorm omhoog en kun je dat nu nog compenseren met het leggen van veel zonnepanelen. Maar als er straks geen saldering meer is dan lijkt me dat dit grotendeels weg zal vallen. Klopt dit?
Je gasverbruik schiet met een warmtepomp nog véél harder omlaag dan het elektriciteitsverbruik omhoog schiet, als je voor beide energievormen dezelfde eenheid aanhoudt.

1m³ gas = 9,7kWh elektriciteit.

10.000kWh gas (iets meer dan 1000m³) kan een warmtepomp makkelijk vervangen met 2500kWh elektriciteit.

Zelfs zonder zonnepanelen en/of salderingsregeling zorgt een warmtepomp voor lagere energiekosten. En het bespaart je 250 euro per jaar aan vastrecht
pi_208422921
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Met een goed gehoor hoor je elke airco ook in de laagste stand draaien.
Dat niet iedereen het geluidsniveau van een goede airco die op een lage stand draait als storend ervaart is wat anders.
Nee hoor, dat is van jou een aanname. Hier een mhi waar ik onder slaap en na spelen met de instellingen hoor je die 's nachts niet. Vooral bij een temperatuur om onder te slapen want dat wil je niet warm hebben. Is trouwens niet alleen bij mij maar bij iedereen die ik ken en een airco heeft. Een geruisloze airco is ook een zuinige airco.

Behalve natuurlijk op internet waar iedereen het over gierende poolwinden heeft, op een of andere manier kopen ze daar net de verkeerde airco's of begrijpen ze de instellingen niet en dan houdt het natuurlijk op.
  vrijdag 17 maart 2023 @ 14:31:57 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208422951
Wij hebben op iedere verdieping vloerverwarming, zelfs op zolder.
Maar nieuwbouw en grondgebonden warmtepomp, dus die kan ook koelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208423358
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Zelfs zonder zonnepanelen en/of salderingsregeling zorgt een warmtepomp voor lagere energiekosten. En het bespaart je 250 euro per jaar aan vastrecht
Ongetwijfeld. Maar een warmtepomp laten plaatsen kost wel 15k. En zonnepanelen voor een groot vrijstaand huis toch ook wel 10k (schat ik!)

Dus die 25k, daar kan je best nog aardig wat gas voor afnemen.
pi_208423896
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:06 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ongetwijfeld. Maar een warmtepomp laten plaatsen kost wel 15k. En zonnepanelen voor een groot vrijstaand huis toch ook wel 10k (schat ik!)
Zonnepanelen zijn een investering op zichzelf, die zich vroeg of laat terug verdienen (of je een warmtepomp hebt of niet). Dat kan je niet optellen bij de investering in een warmtepomp.

De prijs van zonnepanelen zit zo rond de ¤1 tot ¤1,50 per Wp afhankelijk van wat voor dak je hebt, hoe groot de set is en welk merk panelen / omvormer.

Dus ¤10.000 voor zonnepanelen is wel wat ruim.

Ik moet zeggen dat ik hier ook ongeveer ¤20.000 kwijt was maar daarvoor kreeg ik 68x 300Wp panelen in 2018.

De kosten voor een warmtepomp zijn niet echt goed te voorspellen, de één kan met een 5kW warmtepomp en een 200 liter boilervat toe en die kan zo aan de bestaande vloerverwarming. De ander heeft oude meuk hangen en daarnaast ook nog eens een 12kW WP en een 500 liter boilervat nodig omdat er iedere dag wel een paar mensen in bad gaan.

Die keuze maak je zelf en dan kan het duur worden, inderdaad.

quote:
Dus die 25k, daar kan je best nog aardig wat gas voor afnemen.
Met het huidige prijsplafond is dat 17.241m3 aardgas.
pi_208425180
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:06 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ongetwijfeld. Maar een warmtepomp laten plaatsen kost wel 15k. En zonnepanelen voor een groot vrijstaand huis toch ook wel 10k (schat ik!)

Dus die 25k, daar kan je best nog aardig wat gas voor afnemen.
15?? Man. Ik ga even de installateur bellen of hij niet even een hogere rekening wil sturen.

Na subsidie, 6
  vrijdag 17 maart 2023 @ 18:20:32 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208425591
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 17:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
15?? Man. Ik ga even de installateur bellen of hij niet even een hogere rekening wil sturen.

Na subsidie, 6
Misschien heeft zijn grote vrijstaande huis een grotere WP nodig, doen we de helft erbij: 9
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208428303
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 10:26 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Nee wacht we begrijpen elkaar niet helemaal.

Ik bedoel dat, wanneer je vloerverwarming boven hebt gelegd, je vast wilt dat je slaapkamer een constante 17 graden heeft bv in de wintermaanden. Anders ligt hij er voor niets. Met een aparte thermostaat zou je dat idd kunnen regelen, los van de vloerverwarming beneden of in andere kamers.

Maar in een relatief (k)oud huis, is de temperatuur in de kamer natuurlijk een stuk lager dan dat. Wellicht eerder tegen de 5 graden aan. Dus de CV ketel moet toch vaak aanslaan, ook overdag, om die slaapkamer op de 17 graden te houden. Zou hij immers stoppen met verwarmen, dan is de temperatuur een paar uur later alweer flink gedaald.

En derhalve vraag ik me af of het wel een goed idee is om boven vloerverwarming te leggen. Als je hem daadwerkelijk gebruikt en het boven lekker behaaglijk wil hebben, dan ben je toch dag en nacht aan het stoken terwijl je er alleen 's nachts bent.
Het principe van vloerverwarming is dat de hele betonnen massa wordt opgewarmd. Die werkt als een soort buffer. Dus overdag stroomt er warm water doorheen (30-50 graden) en dat zorgt ervoor dat alles binnen de buitenschil aangenaam qua temperatuur blijft. Boven verdieping kun je iets knijpen zodat beneden warmer wordt.
Itt traditionele radiatoren waarbij de warmte niet wordt opgeslagen.

Snachts is het verlies minimaal en in de ochtend gaat ie weer een paar uur aan.
pi_208428346
Wij hebben afgelopen winter als proef onze radiatoren uitgezet en met airco's het huis verwarmd. Na 2 weken de radiatoren weer aangezet. Ik zou het echt afraden. Heel onaangenaam qua warmte, en wanneer je ze uitzet is het zo weer koud.
pi_208428409
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:06 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ongetwijfeld. Maar een warmtepomp laten plaatsen kost wel 15k. En zonnepanelen voor een groot vrijstaand huis toch ook wel 10k (schat ik!)

Dus die 25k, daar kan je best nog aardig wat gas voor afnemen.
Onze pv panelen kostte 9k ongeveer (10k wp) en de goedkoopste wp offerte incl boiler is 19k excl subsidie.
Dus die 25k klopt wel ongeveer.
pi_208428529
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:22 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Onze pv panelen kostte 9k ongeveer (10k wp) en de goedkoopste wp offerte incl boiler is 19k excl subsidie.
Dus die 25k klopt wel ongeveer.
Dat is een losse boiler toch? Dat is niet perse noodzakelijk toch? Mijn wp heeft gewoon een 190 liter vat. Maar weet niet hoe zwaar je pomp is
pi_208428596
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is een losse boiler toch? Dat is niet perse noodzakelijk toch? Mijn wp heeft gewoon een 190 liter vat. Maar weet niet hoe zwaar je pomp is
Ingebouwde boiler kan idd ook, maar voor ons niet handig om 2 redenen 1) lastig op de plek te krijgen en 2) we hebben 2 badkamers (3 kinderen) en dan is een ingebouwde boiler net te klein.
pi_208428618
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:31 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ingebouwde boiler kan idd ook, maar voor ons niet handig om 2 redenen 1) lastig op de plek te krijgen en 2) we hebben 2 badkamers (3 kinderen) en dan is een ingebouwde boiler net te klein.
Ah ja. Ja bij ons moesten ze de trap doorzagen. Was onverwacht hehe. Maar is wel een verklaring waarom je 2.5x zo duur uit bent
pi_208428638
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ah ja. Ja bij ons moesten ze de trap doorzagen. Was onverwacht hehe
Hehe er was 1 leverancier die durfde het wel aan om een balkon er even af te halen , de rest zei maak het jezelf makkelijk kies een losse boiler.
pi_208428671
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:33 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Hehe er was 1 leverancier die durfde het wel aan om een balkon er even af te halen , de rest zei maak het jezelf makkelijk kies een losse boiler.
Hier was het compleet onverwacht dat ze de draai niet zouden halen. Het was of een steunbalk van het dak, of de bovenkant van de trap.

Die laatste was makkelijker te fixen.
pi_208431162
Wij hebben overal vloerverwarming, ook op zolder. Het is een huis uit de jaren '60. Eerst hebben we de vloerverwarming een tijdje gecombineerd met een cv-ketel op een zo laag mogelijke tempratuur. Dat ging goed. Inmiddels hebben we de cv-ketel vervangen door een warmtepomp.

Het gemiddelde, jaarlijkse gasverbruik voor een oude, vrijstaande woning met meer dan twee bewoners is 2400 m3. Daar zaten we ruimschoots onder met 1600 m3 - en dat was toen we de thermostaat nog op 21 graden hadden staan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208433531
Je conclusie is wel correct. Vloerverwarming gebruik je voor een constante temperatuur. Hooguit 2 graadjes omlaag en 1 of 2 omhoog.

Dus als jij dat niet praktisch vind omdat je weinig boven bent en het graag wel warm wil hebben als je er wel bent, zal die airco nuttiger zijn.

Beetje opstoken vlak voor het slapen of opstaan, daarna uit.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')