Anderzijds mag de gevestigde orde zich ook wel eens afvragen hoe het toch kan dat hele regio’s keer op keer met de zoveelste windvaan in zee gaan.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het BBB is een partij opgezet door het grootkapitaal voor het grootkapitaal. Dat vele mensen daar in trappen vind ik schrijnend.
Maar nooit op de man. En dat doet Koffieplanter wel.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:42 schreef Tijger_m het volgende: [..] Wat is daar demoniseren aan? Doe eens normaal, jij mag ook constant te keer gaan over links zonder dat iemand dat demoniseren noemt
Oneens, als je daar aan begint is dat een glijdende schaal richting totalitarisme of fascisme.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:31 schreef yats het volgende:
Deze verkiezingen zijn het beste argument ooit voor inperking van het kiesrecht.
Ik denk dat dit een 'als' is die zou kunnen betekent, niet een 'als' die wanneer betekent. Hij heeft natuurlijk wel gelijk, al heb je best kans dat BBB heel erg lijkt op de partij die Omtzigt zou oprichten. Conservatief, wat rechts, met teleurgestelde CDA'ers.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:43 schreef trein2000 het volgende: [ twitter ] Deze voormalig politiek verslaggever van de Volkskrant weet meer?
Maar 70% van de mensen doet dat omdat ze op het grootkapitaal wíllen stemmen (30% stemt omdat ze Rutte zo'n goede leider vinden), bij het BBB denkt iedereen dat het niet om het grootkapitaal te doen is zowat.quote:
Over dat onderwerp heb ik verstand noch kennis en dus houd ik wijselijk mijn mond. Neem er alsjeblieft een voorbeeld aan, voordat je weer afgaat als een gieter en wordt geconfronteerd op het propageren van aantoonbare onzin.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Altijd leuk als Koffieplanter op de man speelt en geen zin heeft argumenten uit te wisselen.
Ik vermoed eigenlijk dat Omtzigt ook wel eens flink wat van de VVD zou kunnen afsnoepen, en misschien PVV?quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een 'als' is die zou kunnen betekent, niet een 'als' die wanneer betekent. Hij heeft natuurlijk wel gelijk, al heb je best kans dat BBB heel erg lijkt op de partij die Omtzigt zou oprichten. Conservatief, wat rechts, met teleurgestelde CDA'ers.
Zou kunnen, al denk ik dat VVD niet snel veel verder zakt dan deze uitslag (dit betekent 20 zetels in de Tweede Kamer). Van de PVV heeft BBB nu ook veel afgesnoept, je ziet dat FvD decimeert en PVV toch ook zakt. Er zullen FvDers terug zijn gegaan naar de PVV, dus BBB heeft net als JA21 ook gewoon flink van PVV gesnoept.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vermoed eigenlijk dat Omtzigt ook wel eens flink wat van de VVD zou kunnen afsnoepen, en misschien PVV?
Kiezers stemmen echter anders voor de 2e Kamer dan voor de PS, de peilingen geven dat ook aan, volgens mij en daarbij speelt opkomst ook nog een rol van betekenis.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou kunnen, al denk ik dat VVD niet snel veel verder zakt dan deze uitslag (dit betekent 20 zetels in de Tweede Kamer). Van de PVV heeft BBB nu ook veel afgesnoept, je ziet dat FvD decimeert en PVV toch ook zakt. Er zullen FvDers terug zijn gegaan naar de PVV, dus BBB heeft net als JA21 ook gewoon flink van PVV gesnoept.
Ik denk dat die verhoudingen heel anders liggen. Zo groot is het electoraat van de VVD helemaal niet. Max 15-20 TK zetels. Net zoals dat van de BBB niet zo groot is als de uitslag nu suggereert. Zonder corona had Rutte waarschijnlijk al gewoon weggeweest.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar 70% van de mensen doet dat omdat ze op het grootkapitaal wíllen stemmen (30% stemt omdat ze Rutte zo'n goede leider vinden), bij het BBB denkt iedereen dat het niet om het grootkapitaal te doen is zowat.
Nou 60% heeft dus wel gestemd met het kabinet in het achterhoofd. Waarvan 46% in de vorm van een afkeuring en 14 in de vorm van steun.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kiezers stemmen echter anders voor de 2e Kamer dan voor de PS, de peilingen geven dat ook aan, volgens mij en daarbij speelt opkomst ook nog een rol van betekenis.
Omtzigt heeft geen organisatie en al zeker niet het charisma om mensen te bewegen voor hem te gaan werken.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vermoed eigenlijk dat Omtzigt ook wel eens flink wat van de VVD zou kunnen afsnoepen, en misschien PVV?
Ja. Er is onvrede door een groot aantal factoren.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:54 schreef alpeko het volgende:
[..]
Nou 60% heeft dus wel gestemd met het kabinet in het achterhoofd. Waarvan 46% in de vorm van een afkeuring en 14 in de vorm van steun.
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhoff I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik denk dat die verhoudingen heel anders liggen. Zo groot is het electoraat van de VVD helemaal niet. Net zoals dat van de BBB niet zo groot is als de uitslag nu suggereert. Zonder corona had Rutte waarschijnlijk al gewoon weggeweest.
Dat BBB nu zo uithaalt komt omdat 45% (bron: Ipsos) van de kiezers heeft gestemd op een partij met als reden om afkeuring van het huidige kabinet te laten blijken. Of dat dan helemaal de juiste partij is, kun je je afvragen uiteraard. In de provincie snap ik het. Maar in de Randstad is het natuurlijk gewoon de nieuwe FVD.
Dat ligt niet aan de kiezer maar aan het feit dat we opgescheept zitten met een kabinet met een leider waar alleen Rutte zelf nog in geloofd.
Feit dat er niemand is, komt omdat Rutte zich ook liefst omringt met licht gewichten.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhof I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).
Denk het wel hoor.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Omtzigt heeft geen organisatie en al zeker niet het charisma om mensen te bewegen voor hem te gaan werken.
Natuurlijk speelt opkomst nog een rol. Ik zei ook niet dat je de huidige uitslag 100% op een Tweede Kamer zou kunnen plakken. Maar ik gaf aan dat BBB echt wel praktisch dezelfde achterban heeft als Omtzigt zou hebben.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kiezers stemmen echter anders voor de 2e Kamer dan voor de PS, de peilingen geven dat ook aan, volgens mij en daarbij speelt opkomst ook nog een rol van betekenis.
Een gemiddeld campagneteam voor de tk bestaat uit duizend man, landelijk.quote:
Gezien het type mens dat er iedere keer weer intrapt een gouden formule.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat was de FvD en daarvoor de LPF toch al?
Aan de andere kant, was de koers van de VVD echt anders geweest met, zeg, Dijkhoff aan het roer in plaats van Rutte? Dat betwijfel ik dan weer.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:57 schreef alpeko het volgende:
[..]
Feit dat er niemand is, komt omdat Rutte zich ook liefst omringt met licht gewichten.
Eerder andersom. Dijkhoff vertrok omdat hij altijd tweede viool zou blijven achter een Rutte die niet zelf vertrekt.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhoff I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).
PVV verliest er ook nog 1. CU ook.quote:Op donderdag 16 maart 2023 08:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk speelt opkomst nog een rol. Ik zei ook niet dat je de huidige uitslag 100% op een Tweede Kamer zou kunnen plakken. Maar ik gaf aan dat BBB echt wel praktisch dezelfde achterban heeft als Omtzigt zou hebben.
Je ziet ondanks een aardverschuiving nu dat er ook nauwelijks zetels wisselen tussen het linkse en rechtse blok, de aardverschuiving vindt volledig plaats binnen het rechtse blok (BBB en JA21 +18, maar FvD, CDA, VVD, SGP -17). Rechts wint 1 zetel, als je tenminste 50plus niet als rechts rekent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |