abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208402232
We gaan weer richting verkiezingen van de Provinciale Staten (en waterschappen). Het leek me een goed idee om met een centraal topic te komen voor discussie, partijprogramma's, kandidatenlijsten en ander relevant nieuws dat momenteel niet geschikt is voor andere topics.

De eerste stemwijzers zijn er al: https://stemwijzer.nl/
Hier komt kieskompas voor elke provincie: https://www.kieskompas.nl(...)enverkiezingen-2023/

En een stemchecker: https://www.volkskrant.nl(...)hecker-2023~v631422/
zie email 27 oktober
pi_208402235
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:43 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het BBB is een partij opgezet door het grootkapitaal voor het grootkapitaal. Dat vele mensen daar in trappen vind ik schrijnend.
Anderzijds mag de gevestigde orde zich ook wel eens afvragen hoe het toch kan dat hele regio’s keer op keer met de zoveelste windvaan in zee gaan.
En dan niet dat arrogante de kiezer is dom of stemt tegen z’n eigen belangen in. Want dit heeft natuurlijk wel degelijk een beleidsmatige oorzaak.
zie email 27 oktober
pi_208402236
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:42 schreef Tijger_m het volgende: [..] Wat is daar demoniseren aan? Doe eens normaal, jij mag ook constant te keer gaan over links zonder dat iemand dat demoniseren noemt
Maar nooit op de man. En dat doet Koffieplanter wel.
pi_208402246
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:31 schreef yats het volgende:
Deze verkiezingen zijn het beste argument ooit voor inperking van het kiesrecht.
Oneens, als je daar aan begint is dat een glijdende schaal richting totalitarisme of fascisme.

Gelukkig wonen we in een land waar ieders mening telt, ook die van Sjeng, Djamila, Truus en Dilano, naast die van Roderick, Roos en Bart Arend Jan. Al zal het huidige kabinet ook deze verkiezingsuitslag wel weer naast zich neerleggen, en de kloof tussen Den Haag en het "achterlijke, wie zijn toch die mensen, plebs" verder vergroten.

Hopelijk volgt er bezinning binnen de kabinetspartijen, want anders voorzie ik een nog verdere vergroting van 'de kloof' bij de volgende 2e kamer verkiezingen. En als D'66 voet bij stuk blijft houden dan zullen die nog wel eens eerder kunnen komen dan de bedoeling,
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_208402247
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:43 schreef trein2000 het volgende: [ twitter ] Deze voormalig politiek verslaggever van de Volkskrant weet meer?
Ik denk dat dit een 'als' is die zou kunnen betekent, niet een 'als' die wanneer betekent. Hij heeft natuurlijk wel gelijk, al heb je best kans dat BBB heel erg lijkt op de partij die Omtzigt zou oprichten. Conservatief, wat rechts, met teleurgestelde CDA'ers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Redactie Sport donderdag 16 maart 2023 @ 08:47:18 #6
274204 crew  Mexicanobakker
pi_208402256
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:43 schreef alpeko het volgende:

[..]
Beschrijf je nu niet ook de VVD?
Maar 70% van de mensen doet dat omdat ze op het grootkapitaal wíllen stemmen (30% stemt omdat ze Rutte zo'n goede leider vinden), bij het BBB denkt iedereen dat het niet om het grootkapitaal te doen is zowat.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_208402260
DENK weet nergens een zetel te halen.
Incelfrikandel
  donderdag 16 maart 2023 @ 08:47:52 #8
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_208402261
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Altijd leuk als Koffieplanter op de man speelt en geen zin heeft argumenten uit te wisselen.
Over dat onderwerp heb ik verstand noch kennis en dus houd ik wijselijk mijn mond. Neem er alsjeblieft een voorbeeld aan, voordat je weer afgaat als een gieter en wordt geconfronteerd op het propageren van aantoonbare onzin.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_208402262
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat dit een 'als' is die zou kunnen betekent, niet een 'als' die wanneer betekent. Hij heeft natuurlijk wel gelijk, al heb je best kans dat BBB heel erg lijkt op de partij die Omtzigt zou oprichten. Conservatief, wat rechts, met teleurgestelde CDA'ers.
Ik vermoed eigenlijk dat Omtzigt ook wel eens flink wat van de VVD zou kunnen afsnoepen, en misschien PVV?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_208402285
Omtzigt, nog zo'n charlaten die 10 jaar VVD-CDA afbraakbeleid heeft gesteund (en dat vaak nog steeds doet) en nu ineens pretendeert dat hij de man van het gewone volk is. Pronken met de veren van Renske Leijten.
PWBF
pi_208402300
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ik vermoed eigenlijk dat Omtzigt ook wel eens flink wat van de VVD zou kunnen afsnoepen, en misschien PVV?
Zou kunnen, al denk ik dat VVD niet snel veel verder zakt dan deze uitslag (dit betekent 20 zetels in de Tweede Kamer). Van de PVV heeft BBB nu ook veel afgesnoept, je ziet dat FvD decimeert en PVV toch ook zakt. Er zullen FvDers terug zijn gegaan naar de PVV, dus BBB heeft net als JA21 ook gewoon flink van PVV gesnoept.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208402322
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou kunnen, al denk ik dat VVD niet snel veel verder zakt dan deze uitslag (dit betekent 20 zetels in de Tweede Kamer). Van de PVV heeft BBB nu ook veel afgesnoept, je ziet dat FvD decimeert en PVV toch ook zakt. Er zullen FvDers terug zijn gegaan naar de PVV, dus BBB heeft net als JA21 ook gewoon flink van PVV gesnoept.
Kiezers stemmen echter anders voor de 2e Kamer dan voor de PS, de peilingen geven dat ook aan, volgens mij en daarbij speelt opkomst ook nog een rol van betekenis.
pi_208402323
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Maar 70% van de mensen doet dat omdat ze op het grootkapitaal wíllen stemmen (30% stemt omdat ze Rutte zo'n goede leider vinden), bij het BBB denkt iedereen dat het niet om het grootkapitaal te doen is zowat.
Ik denk dat die verhoudingen heel anders liggen. Zo groot is het electoraat van de VVD helemaal niet. Max 15-20 TK zetels. Net zoals dat van de BBB niet zo groot is als de uitslag nu suggereert. Zonder corona had Rutte waarschijnlijk al gewoon weggeweest.

Dat BBB nu zo uithaalt komt omdat 45% (bron: Ipsos) van de kiezers heeft gestemd op een partij met als reden om afkeuring van het huidige kabinet te laten blijken. Of dat dan helemaal de juiste partij is, kun je je afvragen uiteraard. In de provincie snap ik het. Maar in de Randstad is het natuurlijk gewoon de nieuwe FVD.

Dat ligt niet aan de kiezer maar aan het feit dat we opgescheept zitten met een kabinet met een leider waar alleen Rutte zelf nog in geloofd.
pi_208402340
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Kiezers stemmen echter anders voor de 2e Kamer dan voor de PS, de peilingen geven dat ook aan, volgens mij en daarbij speelt opkomst ook nog een rol van betekenis.
Nou 60% heeft dus wel gestemd met het kabinet in het achterhoofd. Waarvan 46% in de vorm van een afkeuring en 14 in de vorm van steun.
pi_208402351
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:47 schreef Montagui het volgende:

[..]
Omtzigt heeft geen organisatie en al zeker niet het charisma om mensen te bewegen voor hem te gaan werken.
speak only if it improves the silence.
pi_208402353
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:54 schreef alpeko het volgende:

[..]
Nou 60% heeft dus wel gestemd met het kabinet in het achterhoofd. Waarvan 46% in de vorm van een afkeuring en 14 in de vorm van steun.
Ja. Er is onvrede door een groot aantal factoren.
pi_208402361
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ik denk dat die verhoudingen heel anders liggen. Zo groot is het electoraat van de VVD helemaal niet. Net zoals dat van de BBB niet zo groot is als de uitslag nu suggereert. Zonder corona had Rutte waarschijnlijk al gewoon weggeweest.

Dat BBB nu zo uithaalt komt omdat 45% (bron: Ipsos) van de kiezers heeft gestemd op een partij met als reden om afkeuring van het huidige kabinet te laten blijken. Of dat dan helemaal de juiste partij is, kun je je afvragen uiteraard. In de provincie snap ik het. Maar in de Randstad is het natuurlijk gewoon de nieuwe FVD.

Dat ligt niet aan de kiezer maar aan het feit dat we opgescheept zitten met een kabinet met een leider waar alleen Rutte zelf nog in geloofd.
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhoff I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).
PWBF
pi_208402370
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhof I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).
Feit dat er niemand is, komt omdat Rutte zich ook liefst omringt met licht gewichten.
pi_208402375
quote:
3s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Omtzigt heeft geen organisatie en al zeker niet het charisma om mensen te bewegen voor hem te gaan werken.
Denk het wel hoor.
PWBF
pi_208402396
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Natuurlijk speelt opkomst nog een rol. Ik zei ook niet dat je de huidige uitslag 100% op een Tweede Kamer zou kunnen plakken. Maar ik gaf aan dat BBB echt wel praktisch dezelfde achterban heeft als Omtzigt zou hebben.

Je ziet ondanks een aardverschuiving nu dat er ook nauwelijks zetels wisselen tussen het linkse en rechtse blok, de aardverschuiving vindt volledig plaats binnen het rechtse blok (BBB en JA21 +18, maar FvD, CDA, VVD, SGP -17). Rechts wint 1 zetel, als je tenminste 50plus niet als rechts rekent.
pi_208402402
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:57 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Denk het wel hoor.
Een gemiddeld campagneteam voor de tk bestaat uit duizend man, landelijk.

die krijgt hij nooit bij elkaar
speak only if it improves the silence.
  donderdag 16 maart 2023 @ 08:59:29 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208402403
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat was de FvD en daarvoor de LPF toch al?
Gezien het type mens dat er iedere keer weer intrapt een gouden formule.

En dan gewoon even keihard D66 beleid doorduwen.
pi_208402411
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:57 schreef alpeko het volgende:

[..]
Feit dat er niemand is, komt omdat Rutte zich ook liefst omringt met licht gewichten.
Aan de andere kant, was de koers van de VVD echt anders geweest met, zeg, Dijkhoff aan het roer in plaats van Rutte? Dat betwijfel ik dan weer.
  donderdag 16 maart 2023 @ 09:00:44 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208402419
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:55 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Rutte IV had wat de VVD betreft natuurlijk gewoon Dijkhoff I moeten zijn. Toen die er onverwacht mee kapte kon Rutte weinig anders dan doorgaan omdat er verder niemand was (en nog steeds niet).
Eerder andersom. Dijkhoff vertrok omdat hij altijd tweede viool zou blijven achter een Rutte die niet zelf vertrekt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208402439
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk speelt opkomst nog een rol. Ik zei ook niet dat je de huidige uitslag 100% op een Tweede Kamer zou kunnen plakken. Maar ik gaf aan dat BBB echt wel praktisch dezelfde achterban heeft als Omtzigt zou hebben.

Je ziet ondanks een aardverschuiving nu dat er ook nauwelijks zetels wisselen tussen het linkse en rechtse blok, de aardverschuiving vindt volledig plaats binnen het rechtse blok (BBB en JA21 +18, maar FvD, CDA, VVD, SGP -17). Rechts wint 1 zetel, als je tenminste 50plus niet als rechts rekent.
PVV verliest er ook nog 1. CU ook.
PWBF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')