Ik ben opgegroeid met de videobanden dus voor mij zijn al die avonturen films in plaats van afleveringen. Ik heb geprobeerd voor de grap een serie te kijken op YouTube maar die aftiteling om de paar minuten is echt irritant. Snap niet dat mensen dat zo kunnen kijken.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:44 schreef Ceviche het volgende:
Ik kijk het graag op Videoland. Ik weet niet waarom maar ik vind het prettig dat het daar per aflevering staat en je zo de hele serie kan kijken (elke paar dagen een aflevering ofzo). Ik kijk nu met mijn peuter de Amerikaserie en dan is een aflevering net haalbaar en dat maakt het ideaal.
Ik heb een keer de hele diamant in 1 keer gekeken en daar wordt de serie echt niet leuker van. Vind het een langdradige serie maar volgens mij komt dat dus van die ene keer
Volgens mij juist het tegenovergestelde. Van Bas proefde je altijd een soort minachting of afschuw naar zijn publiek terwijl Aad juist heel toegankelijk en relaxed is als hij fans ontmoet. Beiden zijn wel een beetje no-nonsense en overduidelijk van een andere generatie, dus wat dat betreft moet je niet aan hun slechte kant terechtkomen, dat wel.quote:Op zondag 16 april 2023 18:50 schreef Writersright het volgende:
Dat zeggende lijkt Aad mij bitterder dan Bas.
Goede analyse! Leuk om te lezen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 19:16 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
De plaaggeest is een héle rare gang van zaken. Het volgende weet ik niet helemaal zeker, maar here goes:
Van De Plaaggeest zijn álle(?) oorspronkelijke filmrollen zoek/verdwenen/vernietigd/verloren. Je ziet het ook aan de kwaliteit van de film, en meer nog aan de vervaging van het filmmateriaal op de dvd. Film is progressive, dus je hoort geen interlace-artefacts te zien bij film. En guess what: de Plaaggeest op dvd zit er vol mee. De videobanden hadden hier nooit last van (Videomedia, Penta, en na een héle tijd pas bij Arcade - CNR heeft er niet eens haar handen aan willen fikken, en in de bio van Aad lees je ook waarom, ze vonden het een mislukt avontuur, en wilden het liever wegstoppen. Maar toen bleek er ineens een bijzonder rechtengevalletje te zijn en maakte KidStuff (Weton-Wesgramm) heruitgaves van Plaaggeests en Professors videomasters, die hiervoor een licentie hadden gekocht van Penta. Maar Penta had die licentie helemaal niet mogen verkopen), en oogden in dat opzicht redelijk correct. Het waren vooral stukken als de vrachtwagen-achtervolging en andere stukken in de buitenlucht, waarbij de verkleuring van de beelden en filmvuil goed zichtbaar was.
In 1985 heeft de TROS de eerste series van B&A voor het eerst door een elektronische video-editor getrokken. Dit om de filmrollen (zonder hun titelrollen, dus zonder openingstitels op beeld of rollende aftiteling) op een SD-videoformaat VAST te zetten met in beeld gebrande titels. Dit gebeurde in 1978 al (de film en de titelrollen werden afgedraaid en gecue'd, en dat werd naar ampexbanden geschreven), maar die ampex-banden werden vervolgens na uitzending GEWIST. Normaliter geen probleem (gelukkig bleven de filmrollen behouden van de series en konden er zo bij herhalingen nieuwe videoprints gemaakt worden - waarschijnlijk een mazzeltje omdat het door Joop van den Ende werd geproduceerd, maar pin me hier niet op vast), maar wellicht was er hier inmiddels even wat gedonder met de rollen (bedenk je ook dit, de 2 uitzendingen van de Sleutel misten ook inmiddels, rond deze tijd).
Bij Beeld & Geluid in de online catalogus kun je de (lege) blikken van 'De avonturen van Bassie & Adriaan' nog terugvinden.
De ruwe filmrollen zijn dus gone. Maar waar komen die random flardjes extra garage-beelden dan vandaan? Nou, niet alleen de garage. Er zijn ook extra momentjes in de verkleedruimte van de Stadsgehoorzaal (wat overigens gewoon in het theaterdepot van Van Den Ende zou zijn opgenomen), zoals Bassie verkleed als piraat als ik me niet vergis.
Ik heb geen flauw fucking idee waar die flardjes (die op de ene koopvideo wel, op de andere niet en dan ineens weer wel of juist niet op YouTube) vandaan komen.
Het social media kanaal van B&A (Gerund door Martijn) heeft al eens gezegd dat de hele Boerderij-aflevering eigenlijk bijgeschreven/bijgedraaid was omdat er oorspronkelijk een "spoken"-verhaallijn in het script stond en wellicht ook is opgenomen. Ik hoop op het tegendeel, maar ik ben bang dat die beelden 99% voorgoed verloren zijn.
Superboeiend. Het boerderijdeel voelt ook echt er in geplakt. Vind het flauw en het past niet in de serie. Op meerdere fronten niet.quote:Op dinsdag 18 april 2023 19:16 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
De plaaggeest is een héle rare gang van zaken. Het volgende weet ik niet helemaal zeker, maar here goes:
...
Ik ben opgegroeid met random afleveringen van kindernet op opneembanden.quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:24 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid met de videobanden dus voor mij zijn al die avonturen films in plaats van afleveringen. Ik heb geprobeerd voor de grap een serie te kijken op YouTube maar die aftiteling om de paar minuten is echt irritant. Snap niet dat mensen dat zo kunnen kijken.
Ik heb jarenlang niet geweten hoe De Reis door Europa afloopt omdat we de zesde videoband niet hadden en nergens konden vinden.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:38 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid met random afleveringen van kindernet op opneembanden.
Niks compleet![]()
En als ik een specifieke aflevering wilde kijken kon dat niet, want niemand wist wat op welke band stondviel niet mee vroeger!
Ik had een buurmeisje die de oude eerste uitgaves van de CNR-Europa's had. Ik kreeg van mijn ouders deeltje voor deeltje de Arcade-heruitgaves (zelfde muziek) en wilde zelfs toen nog steeds die banden rúilen(!) tegen de oude banden van mijn buurmeisje. Ik moet een jaar of 4 geweest zijn. Ik was raarquote:Op woensdag 19 april 2023 01:15 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang niet geweten hoe De Reis door Europa afloopt omdat we de zesde videoband niet hadden en nergens konden vinden.Goeie tijd was dat.
Ook hierin kom ik, en dit was ik in mijn eerdere bericht vergeten te benoemen, terug op een van die B&A penta-banden, want something does not add up; de Penta Video-banden (met een releasedate van ongeveer 1988-1989, want sommige delen hebben een introscherm met voice-over en na de film een prijsvraag met reclames, die voor oktober 1989 moet zijn ingezonden naar een adresquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:46 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ben nu wel heel benieuwd maar die spoken-verhaallijn, helemaal icm de nogal ruwe versies van B&A in die serie. Wellicht nog ergens in een boekadaptatie te lezen, zoals met de garagescene.
Ik dacht dat de schatkaart eindigde met dat de kist van goud bleek te zijn. Daarvan hadden we gek genoeg de hele serie behalve de laatste afleveringquote:Op woensdag 19 april 2023 01:15 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang niet geweten hoe De Reis door Europa afloopt omdat we de zesde videoband niet hadden en nergens konden vinden.Goeie tijd was dat.
Die kon je bestellen destijds bij een postorder. Volgens mij verkocht de Neckermann ze toen.quote:Op woensdag 19 april 2023 02:48 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik skip even de twee plastic case-uitgaves van Plaaggeest bij Penta uit ongeveer 1986. Je hebt 2 delen van de Plaaggeest met een groene kartonnen cover en erop een Professor-periode foto (deel I en deel II, deel III heb ik qua hoes oprecht nooit gezien). Echter, deel II (volgens mij...?) is ook ooit in een BLAUWE uitgave verschenen, met een foto uit de 'Feest met Bassie & Adriaan (vinyl)/sleutel-fotoshoot. Aad links, Bas rechts. Titel van de band: 'BASSIE EN ADRIAAN ZIEN SPOKEN' (en volgens mij begint deel II met band in groene cover ook gewoon met zo'n scherm).
Aha, de plastic case-versie of de groene kartonnen? Het zou wel verklaren waarom Professor bij Penta exclusief voor een mooie prijs bij de Vroom en Dreesman verkrijgbaar was, die banden werden door Penta gewoon steeds aan één winkel weggeschrevenquote:Op woensdag 19 april 2023 09:35 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Die kon je bestellen destijds bij een postorder. Volgens mij verkocht de Neckermann ze toen.
Geen ander einde erop na uitzenden, maar gewoon wegknippen van de laatste minuut, natuurlijk.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:28 schreef Writersright het volgende:
Nu wil ik weten wat die spoken-verhaallijn is ook. Ik denk dat Aad de enige is die er wat over kan zeggen dus ik zal eens wat proberen te mailen. Heb wel vaker een reply gekregen van hem. Zo ook geleerd dat ze de "buggy" na de Plaaggeest wegdeden omdat het totaal geen lekkere auto was om in te rijden.
Begrijpelijk maar ook een beetje jammer want ik vond en vind het een mooie auto qua model.
Sowieso is de Plaaggeest qua productie interessant. Eerst begonnen zonder Plaaggeest, met random avonturen. (Doet mij wat denken aan Peppi en Kokki)
Vervolgens de Plaaggeest er in. Dan weer scenes er uit omdat ze te eng waren. (Ben daar ook benieuwd naar)
Vervolgens dus een spokenverhaallijn er uit en dat boerderijstuk er in. Na uitzenden vervolgens een ander einde er op. Dynamische boel.
Zeker interessant, maar het is niet dat er aan 3 verschillende series is gewerkt vogens mij. In elk geval niet qua opnames. De aflevering bij de bakker was de demo. De plaaggeest komt daarin ook niet voor. De malaise komt daar van Bassie zelf, die de machine verkeerd bedient. Het hele intro met de plaaggeest in de krant is er later in gemonteerd. Joop van den Ende (dacht ik) miste een tegenhanger voor Bassie en Adriaan, en dat werd dus de plaaggeest. Dat verklaart ook waarom dat dus een redelijk één-dimensionaal karakter is gebleven.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:28 schreef Writersright het volgende:
Sowieso is de Plaaggeest qua productie interessant. Eerst begonnen zonder Plaaggeest, met random avonturen. (Doet mij wat denken aan Peppi en Kokki)
Vervolgens de Plaaggeest er in. Dan weer scenes er uit omdat ze te eng waren. (Ben daar ook benieuwd naar)
Het zouden inderdaad niet 3 verschillende series zijn. Ik doelde er meer op hoe de serie veranderde gedurende productie. Het "Bassie en Adriaan vinden een baantje" element uit de bakkersserie doet me alsnog aan Peppie en Kokkie denken en zou denk ik de basis van de serie zijn.quote:Op woensdag 19 april 2023 12:39 schreef Japepk het volgende:
[..]
Zeker interessant, maar het is niet dat er aan 3 verschillende series is gewerkt vogens mij. In elk geval niet qua opnames. De aflevering bij de bakker was de demo. De plaaggeest komt daarin ook niet voor. De malaise komt daar van Bassie zelf, die de machine verkeerd bedient. Het hele intro met de plaaggeest in de krant is er later in gemonteerd. Joop van den Ende (dacht ik) miste een tegenhanger voor Bassie en Adriaan, en dat werd dus de plaaggeest. Dat verklaart ook waarom dat dus een redelijk één-dimensionaal karakter is gebleven.
Met die verkeerde volgorde van videobanden had ik vroeger wat anders; ik had eerst lang 1 band van Amerika; de aflevering waarin Bassie de quiz wint en ze naar New York/Washington vertrekken. Op die band stond als 'wat vooraf ging' een staartje Curacao en de inbraak van de Baron. Die heette dus ook 'op zoek in Curacao'. Echt dikke error bij mij. Hoorde Curacao bij de Europa-serie? Waarom dan Curacao? En die inbraak was vet spannend! Hoe blij ik was toen ik de Curacao-band uiteindelijk ergens wist te vinden, en hoe groot de mindfuck toen Vlugge Japie daar ook nog opdook! Bassie en Adriaan-inception
De groene kartonnen kon je er bestellen. Ik had er drie voor zover ik mij kan herinneren. Allemaal van de Plaaggeest.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:59 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Aha, de plastic case-versie of de groene kartonnen? Het zou wel verklaren waarom Professor bij Penta exclusief voor een mooie prijs bij de Vroom en Dreesman verkrijgbaar was, die banden werden door Penta gewoon steeds aan één winkel weggeschreven
Tof dat er wel dus ook nog een Deel III moet bestaanquote:Op woensdag 19 april 2023 18:56 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
De groene kartonnen kon je er bestellen. Ik had er drie voor zover ik mij kan herinneren. Allemaal van de Plaaggeest.
Deel 1 was groen en deel 2 had een rode kartonnen hoes. Misschien was de derde blauw, maar dat weet ik niet meer. Kan het zijn dat de Huilende Professor er was in drie delen?quote:Op woensdag 19 april 2023 19:00 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Tof dat er wel dus ook nog een Deel III moet bestaanZoals eerder aangegeven zelf die derde nooit tegengekomen.
Ik geloof dat ik in een vorig (of misschien zelfs nog in dit) deel zei dat ik speculeer dat er tussen het circus-optreden en de slotafwikkeling een explosief conflict is geweest met Jaap Stobbe, want bedenk je even dat héél het slot de echte Plaaggeest ook niet meer te zien is. Hij wordt niet ingerekend, ineens is ie pleite en heeft ie zijn kleren weggegeven. Beter nog, zelfs in de brief groet ie als 'De gewezen Plaaggeest'.quote:Op woensdag 19 april 2023 11:26 schreef Writersright het volgende:
Dat is waar. Het stukje met Bassie die verdrietig is omdat het avontuur afgelopen is.
Erg meta einde al vind ik het einde met de Plaaggeest sowieso wat slapjes met die brief. Geen confrontatie, geen bevestiging dat Douwe het was.
Nu is het verhaal eigenlijk dat de Plaaggeest continue te dollen met Bassie en Adriaan, ze eigenlijk stalkt en na een tijdje gewoon geen zin meer heeft.
Bassie en Adriaan dragen eigenlijk niet bij aan de conclusie van de serie, wat vreemd is. Je zou kunnen stellen dat Douwe idd de Plaaggeest is en dat het wordt opgelost doordat hij zo blij is met zijn nieuwe baantje als spreekstalmeester maar ook dat heeft Douwe zelf versierd.
Grappig, kijk naar de lip van Aad; door de beweging zie je daar de interlace-streepjes die je, bij genuine film, niet zou moeten zien. Ik denk dat de huidige 'vroegste generatie' waarvandaan gewerkt wordt dus geen filmrollen, niet eens een filmkopie, maar videokopie zijn.quote:Op woensdag 19 april 2023 14:11 schreef Writersright het volgende:
[..]
Overigens in mijn mail nog een "voor" en "na" gevonden van mijn poging een paar jaar terug om het beeld van de Plaaggeest op te krikken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die post herinner ik me. Laatste keer dat je Douwe ziet is bij het circusoptreden. Laatste keer de Plaaggeest is denk ik bij de achtervolging over de daken. Ik weet niet of er iets bekend is over de opnamevolgorde (naast het pilotdeel wat als eerste opgenomen is uiteraard)quote:Op woensdag 19 april 2023 19:03 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik in een vorig (of misschien zelfs nog in dit) deel zei dat ik speculeer dat er tussen het circus-optreden en de slotafwikkeling een explosief conflict is geweest met Jaap Stobbe, want bedenk je even dat héél het slot de echte Plaaggeest ook niet meer te zien is. Hij wordt niet ingerekend, ineens is ie pleite en heeft ie zijn kleren weggegeven. Beter nog, zelfs in de brief groet ie als 'De gewezen Plaaggeest'.
Fun fact: op Kindernet(5) werd de 1993/1996-hermontage veelvuldig uitgezonden (Plaaggeest kreeg pas later de opfris-montage), en die werd gewoon STEEVAST afgekapt op het moment dat het kind wegrent met het pak van de Plaaggeest. Dat was dus een bewuste keuze van KindernetNóg meer weggeknipt van het einde
Aaah, nee, nu haal je enkele varianten door elkaar. Plaaggeest is in ziek veel uitgaves verschenen. Moment:quote:Op woensdag 19 april 2023 19:02 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Deel 1 was groen en deel 2 had een rode kartonnen hoes. Misschien was de derde blauw, maar dat weet ik niet meer. Kan het zijn dat de Huilende Professor er was in drie delen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |