Dus eigenlijk zijn de series dan meer soort reportages?quote:Op donderdag 30 maart 2023 21:49 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
In-universe zijn alle avonturen echt gebeurd en niet "gespeeld", er waren gewoon toevallig camera's bij.
De beste tip die ik je kan geven: probeer er geen logica in te zien want die is er niet, echt nietquote:Op vrijdag 31 maart 2023 20:02 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zijn de series dan meer soort reportages?
Vind dat vooral verwarrend wanneer je kijkt naar de specials waarin ze in de caravan zitten, vol met videobanden en B&A merchandise. Dan zouden ze in-universe in het geheim gefilmt zijn en van zichzelf merchandise gemaakt hebben.
Goede analyse. Eerlijk gezegd denk ik dat de koek na Amerika ook wel een beetje op was voor wat betreft de avonturenseries. Het was meer van hetzelfde geweest. Zeker in de laatste 3 series merk je dat Bas en Aad de jongste niet meer zijn. In de Schatkaart zie je Aad nog een handstand maken, in de latere series zitten amper nog scènes waarin gerend wordt en dergelijke. Terwijl daar maar iets van 5 jaar tussen heeft gezeten.quote:Op maandag 3 april 2023 15:19 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
De beste tip die ik je kan geven: probeer er geen logica in te zien want die is er niet, echt nietDe TROSster, de slagersbanden-intro's, de '10 jaar' en 'Leukste liedjes van'-specials met al die videobanden, het werkt niet in de B&A-canon. Tegelijk werkt heel het eerste deel van De reis vol verrassingen zelf niet in algehele canon, want daarin vertelt Adriaan doodleuk dat de avonturen in Europa zijn opgenomen op video (maar toch werd B100 altijd gemist, en Adriaan kon nooit even de net gefilmde beelden even terugkijken
).
Wat jij nu zegt is een hele goede invalshoek, en het haakt wel aan bij de 'saga's' waaronder ik de B&A reeksen al jarenlang schaar:
Saga 1 - Clown en acrobaat op avontuur - Plaaggeest / Sleutel (Met eventueel De Diamant)
Verhalen die draaien rondom de clown en acrobaat, die bol staan van de random liedjes
Saga 2 - Detectives B&A - Diamant / Professor
Verhalen die véél meer bekeken worden vanuit de kant van de boeven, en meer dan slechts één soort boef tonen, en ook duidelijk het motief aanwijzen. In De Professor worden B&A zelfs ingezet als geheim agenten met de missie het complete land te redden van een huil-crisis. Goedgekeurd door de premier!
Saga 3 (2.5) - De Baron-Trilogie - Schatkaart / Kroon / Stad
Een nieuwe slechterik in het spel, minder ernstig, meer lachen en een duidelijke trilogie aan avonturen.
Saga 4 - Reizen en achternareizen - Europa / Amerika
Spreekt voor zichzelf. Het einde van Europa toont ook aan dat de geheimzinnige opdrachtgevers zogenaamd twaalf ministers (Van elk EU-land 1) waren die B&A Europa wilden laten rondreizen om, letterlijk, meer van de landen te laten zien. Amerika (Of 'De Reis vol Verrassingen') was oorspronkelijk geschreven als een direct vervolg hierop (waarbij de boefjes, zo las ik volgens mij ook in Aad's bio, op elk continent/in elk land/elke staat een boem-pakje hadden verborgen, maar B&A elke keer zouden worden tegengewerkt - dit werd door Bas' sprong van de Emma-brug onmogelijk gemaakt).
Maar ja, zo kun je alles kapot-analyseren: adjudant van der Steen die aan het slot van de Kroon gaat van 'Nou, dan is deze zaak ook weer opgelost, dankzij...' en dan stilvalt omdat een kinderkoor 'Bassie en Adriaan' inzet slaat ook nergens op in dat opzicht
Mede hierom werkte het plan van Aad om 'nog een serie in Duitsland op te nemen' misschien ook niet meer. Dat hadden ze meteen na De Verzonken Stad (Griekenland) moeten doen. Europa én DRVV (Curacao/Amerika/Sint Maarten) hebben namelijk héél veel wind uit de zeilen gehaald. Eigenlijk was de Griekenland-aflevering direct na De Verzonken Stad al tricky (en je merkt ook dat ze daar ook gaan van 'hee hier zijn we eerder ook geweest') en zelfs het liedje nog eens, tja
Mwah, een van de mooiste achtervolgingen zit nota bene in de Reis vol Verrassingen. Daar trotseren ze ook hitte en vrieskou, vergeet dat niet. Een serie in China hoorde geloof ik ook nog bij de plannen voor na Amerika, maar omdat dat moeilijk van de grond kwam is het er niet van gekomen. Een Chinese vaas past wel in het rijtje schatkaart-kroon-runesteen hoorquote:Op maandag 3 april 2023 19:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Goede analyse. Eerlijk gezegd denk ik dat de koek na Amerika ook wel een beetje op was voor wat betreft de avonturenseries. Het was meer van hetzelfde geweest. Zeker in de laatste 3 series merk je dat Bas en Aad de jongste niet meer zijn. In de Schatkaart zie je Aad nog een handstand maken, in de latere series zitten amper nog scènes waarin gerend wordt en dergelijke. Terwijl daar maar iets van 5 jaar tussen heeft gezeten.
Moet je nagaan dat Bassie dan elke 5 minuten een hanky panky shanghai-achtige grap maakt over Chinese mensen of de Chinese cultuur.. die serie zou nu hard gecanceld worden!quote:Op maandag 3 april 2023 19:43 schreef Japepk het volgende:
[..]
Mwah, een van de mooiste achtervolgingen zit nota bene in de Reis vol Verrassingen. Daar trotseren ze ook hitte en vrieskou, vergeet dat niet. Een serie in China hoorde geloof ik ook nog bij de plannen voor na Amerika, maar omdat dat moeilijk van de grond kwam is het er niet van gekomen. Een Chinese vaas past wel in het rijtje schatkaart-kroon-runesteen hoor
Er scheen een chinees in één van de hoorspelen te hebben gezeten.quote:Op maandag 3 april 2023 23:46 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Moet je nagaan dat Bassie dan elke 5 minuten een hanky panky shanghai-achtige grap maakt over Chinese mensen of de Chinese cultuur.. die serie zou nu hard gecanceld worden!
Een geblekkig nedellands platend typetje met overslaande stem, Ping Poen. Vond het als kind al een gek figuurtje. Staat wel allemaal op Spotify, maar ik vond B2 veel leuker.quote:Op dinsdag 4 april 2023 09:53 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Er scheen een chinees in één van de hoorspelen te hebben gezeten.
De naam zegt het al.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:01 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Een geblekkig nedellands platend typetje met overslaande stem, Ping Poen. Vond het als kind al een gek figuurtje. Staat wel allemaal op Spotify, maar ik vond B2 veel leuker.
B&A maken ook Chinezen grapjes in China Townquote:Op maandag 3 april 2023 23:46 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Moet je nagaan dat Bassie dan elke 5 minuten een hanky panky shanghai-achtige grap maakt over Chinese mensen of de Chinese cultuur.. die serie zou nu hard gecanceld worden!
In de biografie van Aad werd dat naar het rijk der fabelen verwezen. Een lekkermakertje voor de collega-acteurs (lees: lokkertje om ze aan het functioneren te houden). Ik baal zelf vooral van de urban legend dat er plannen waren voor Bassie en Adriaan in Egypte (Een confrontatie met de Baron in een tombe of een piramide, kom opquote:Op maandag 3 april 2023 19:43 schreef Japepk het volgende:
[..]
Een serie in China hoorde geloof ik ook nog bij de plannen voor na Amerika [...]
Pingpoen.quote:Op maandag 3 april 2023 23:46 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Hallo, met wie? Ha wie, met Loquote:Op dinsdag 4 april 2023 19:15 schreef TLC het volgende:
[..]
B&A maken ook Chinezen grapjes in China Town
Dat vind ik nog een heel onschuldig mopje, net als Belgenmoppen. Als dat soort grapjes gecanceld worden, klaag dan de hele serie aan wegens het gebrek aan non-binaire invalide eenhoorns in de boevenscenes.quote:
Mwah, ik ben het met je eens dat Bassie en Adriaan redelijk tijdloos is, maar dat komt niet doordat ze bedragen achterwege laten. Er wordt vaak genoeg over guldens gesproken. Niet alleen als het om losgeld gaat, maar ook daarnaast.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:28 schreef Writersright het volgende:
Vind het ook charmant dat wanneer er betaal! moet worden in winkels er niet vaak exacte bedragen genoemd worden.
Vaak is het "precies genoeg" of "heel veel". Dat draagt wat bij aan de tijdloosheid em verbeelding.
Dat is waar al vind ik juist de ouderwetse, klassieke groene telefooncellen zo kenmerkend voor die serie.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:49 schreef Japepk het volgende:
[..]
Mwah, ik ben het met je eens dat Bassie en Adriaan redelijk tijdloos is, maar dat komt niet doordat ze bedragen achterwege laten. Er wordt vaak genoeg over guldens gesproken. Niet alleen als het om losgeld gaat, maar ook daarnaast.
Het jammere is wel dat de oude series daarin nog tijdlozer zijn dan de reis-reeksen, maar dat de oudere series visueel hun leeftijd prijsgeven. Oude auto's, vergeeld beeld etc. De reis-reeksen laten veel meer trendgevoelige dingen zien. Oude landsindelingen, munteenheden, kledingstijlen op straat. Europa zal daardoor sneller oubollig worden dan bijvoorbeeld de Kroon denk ik.
Maar het is al bijna januari '93, dus er moet nog een hoop gebeurenquote:Op woensdag 5 april 2023 11:49 schreef Japepk het volgende:
[..]
Het jammere is wel dat de oude series daarin nog tijdlozer zijn dan de reis-reeksen, maar dat de oudere series visueel hun leeftijd prijsgeven. Oude auto's, vergeeld beeld etc. De reis-reeksen laten veel meer trendgevoelige dingen zien. Oude landsindelingen, munteenheden, kledingstijlen op straat. Europa zal daardoor sneller oubollig worden dan bijvoorbeeld de Kroon denk ik.
Nee asjeblieft zeg, luie oplossing. Laat ze gewoon een keer de originele filmrollen opsnorren en in 8K inscannen en vqnaf dát startpunt kijken wat er verder opgeschoond kan worden. De video-series (Professor, op BVU/high-end Umatic - Europa en Amerika, op betacam) kunnen inderdaad met een beetje (lees; EEN BEETJE) AI-upscaling wat bijgefrist worden, maar schatkaart, kroon en stad zijn vanaf de filmrollen meteen op video geknald en vanaf daar verder gemonteerd. Als díe rollen nog eens ingescand worden krijg je al epische verschillen en daar hoeft geen artificial technisch gemiezemoos aan te pas te komen.quote:Op woensdag 5 april 2023 18:17 schreef Writersright het volgende:
[..]
Hoop en verwacht dat we de komende jaren de oudere series wellicht via AI wat kunnen opschroeven. Dat met een beetje color correction kan al veel doen.
Dat zou de mooiste oplossing zijn. Ik zie Adrina producties dat echter niet snel doen.quote:Op zaterdag 8 april 2023 11:45 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Nee asjeblieft zeg, luie oplossing. Laat ze gewoon een keer de originele filmrollen opsnorren en in 8K inscannen en vqnaf dát startpunt kijken wat er verder opgeschoond kan worden. De video-series (Professor, op BVU/high-end Umatic - Europa en Amerika, op betacam) kunnen inderdaad met een beetje (lees; EEN BEETJE) AI-upscaling wat bijgefrist worden, maar schatkaart, kroon en stad zijn vanaf de filmrollen meteen op video geknald en vanaf daar verder gemonteerd. Als díe rollen nog eens ingescand worden krijg je al epische verschillen en daar hoeft geen artificial technisch gemiezemoos aan te pas te komen.
Ik weet dat dit tijdens de heruitgave (de caravanbox voor eOne) wel geopperd werd door Adrina (of beter gezegd door Martijn die dit graag had willen oppakken, zo vertelde iemand eens op Retroforum), maar dat eOne daar toen niet warm voor liep; zij wilden toen gewoon een quick en dirty-heruitgave, die er uiteindelijk dus ook kwam.quote:Op zaterdag 8 april 2023 14:19 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat zou de mooiste oplossing zijn. Ik zie Adrina producties dat echter niet snel doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |