abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210200605
Wij hadden vandaag een luchtvochtigheid van 18% in Portugal. Het is zo warm dat je zweet direct verdampt, ik had vanmorgen tintelende benen daardoor (vaag gevoel).
pi_210201355
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 17:35 schreef Managarm het volgende:
Wij hadden vandaag een luchtvochtigheid van 18% in Portugal. Het is zo warm dat je zweet direct verdampt, ik had vanmorgen tintelende benen daardoor (vaag gevoel).
Gaat morgen richting de 20 graden aan de kust...(dauwpunt).
Op 850 hoogte temperaturen rond de 30 graden in Spanje.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2023 18:42:24 ]
pi_210212596
Gisteren is de hoogste temperatuur van dit jaar gemeten in Portugal: 46.4 graden.

Het is warm en dat zorgt voor een flink aantal branden: https://fogos.pt/
  Moderator dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:28:41 #229
8781 crew  Frutsel
pi_210212634
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 16:26 schreef Managarm het volgende:
Gisteren is de hoogste temperatuur van dit jaar gemeten in Portugal: 46.4 graden.

Het is warm en dat zorgt voor een flink aantal branden: https://fogos.pt/
Zijn idd geen leuke temperaturen meer

Portugal zie ook hier -->
Frutsel in WKN / Bosbranden richten schade aan in Portugal en Spanje
pi_210212693
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 16:28 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Zijn idd geen leuke temperaturen meer

Portugal zie ook hier -->
Frutsel in WKN / Bosbranden richten schade aan in Portugal en Spanje
Ik zit binnen met de mobiele airco op me gericht, volgens mijn weerstation is het nu 41.6 graden (regio Castelo Branco). Morgen wordt het koeler, maximaal 37 graden. Volgende week naar onder de 35, dan kan je tenminste wat dingen doen.
  Moderator dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:46:02 #231
8781 crew  Frutsel
pi_210212893
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 16:34 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik zit binnen met de mobiele airco op me gericht, volgens mijn weerstation is het nu 41.6 graden (regio Castelo Branco). Morgen wordt het koeler, maximaal 37 graden. Volgende week naar onder de 35, dan kan je tenminste wat dingen doen.
Ik ga in september naar Portugal, zal me benieuwen hoe het dan is :)
pi_210212976
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 16:46 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Ik ga in september naar Portugal, zal me benieuwen hoe het dan is :)
September is meestal heerlijk weer. Ik ben fan van de periode September - December. Alles gaat dan weer groeien na de eerste regen. Het is alleen de vraag wanneer die gaat beginnen, vorig jaar hadden we abnormaal veel regen in Oktober, November en December.

Dit jaar regende het nog laat, in Juni. Ik ben benieuwd of we nog een zomerstorm gaan krijgen, normaal gesproken elk jaar een maar nog niets gezien wat maar op een regenwolk leek (ja, de wolken van de bosbrand, een stuk verder aan de andere kant van de Gardunha).
  Moderator dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:01:56 #233
8781 crew  Frutsel
pi_210213112
Ja had idd gekeken naar het klimaat daar en september zou een fijne periode moeten worden.
Maar ja, blijft afwachten en zeker ook met bosbranden.

Ik zit dan vlak in de buurt van Faro in het zuidoosten
pi_210213202
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 17:01 schreef Frutsel het volgende:
Ja had idd gekeken naar het klimaat daar en september zou een fijne periode moeten worden.
Maar ja, blijft afwachten en zeker ook met bosbranden.

Ik zit dan vlak in de buurt van Faro in het zuidoosten
Wij waren in 2018 in December in de Algarve, op het strand in korte broek en t-shirt zitten lunchen met 25 graden. In de avond moest de kachel aan omdat als de zon onderging de temperatuur bijna tegen het vriespunt aanzat.

In de Algarve zijn we een aantal keren geweest, onze favoriet is Tavira, mooi stadje richting de Spaanse grens.
pi_210221146
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 17:09 schreef Managarm het volgende:

[..]
Wij waren in 2018 in December in de Algarve, op het strand in korte broek en t-shirt zitten lunchen met 25 graden. In de avond moest de kachel aan omdat als de zon onderging de temperatuur bijna tegen het vriespunt aanzat.

In de Algarve zijn we een aantal keren geweest, onze favoriet is Tavira, mooi stadje richting de Spaanse grens.
maak van 25 graden 20 graden en je verhaal klopt.
pi_210221152
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 09:20 schreef Dr88 het volgende:

[..]
maak van 25 graden 20 graden en je verhaal klopt.
Niet echt, de temperatuurmeter op het strand gaf toch echt 25 graden aan.
pi_210221203
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 09:21 schreef Managarm het volgende:

[..]
Niet echt, de temperatuurmeter op het strand gaf toch echt 25 graden aan.
oke dan geloof je dat maar.
pi_210222056
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 09:26 schreef Dr88 het volgende:

[..]
oke dan geloof je dat maar.
Ah, je bent er zo een. Wil je dat ik mijn eigen onderzoek ga doen? ;) :W. Ik weet best wel het verschil tussen 20 en 25 graden, het was echt warm. We zijn onder een parasol gaan zitten, met 20 graden heb ik geen probleem om in de zon te zitten.
pi_210225365
Werd er niet gezegd dat Scandinavi de beste zomervakantiebestemming zou worden in de komende jaren? Je kan kiezen tussen bosbranden in Zuid Europa en overstromingen in Scandinavi.

In Noorwegen rijden in het grootste gedeelte van het land geen treinen meer en zijn veel wegen afgesloten wegens overstromingen. De storm Hans veroorzaakt veel overlast:

https://www.nu.nl/buitenl(...)in-vijftig-jaar.html
pi_210230402
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 10:35 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ah, je bent er zo een. Wil je dat ik mijn eigen onderzoek ga doen? ;) :W. Ik weet best wel het verschil tussen 20 en 25 graden, het was echt warm. We zijn onder een parasol gaan zitten, met 20 graden heb ik geen probleem om in de zon te zitten.
Tuurlijk joh wat jij wil. Beetje research leert dat het in de Algarve max 20 kan worden in December. Maar jij bent vast zo'n type die alleen in zichzelf gelooft. Wetenschappers liegen zeker ook altijd! Overigens 21 graden onder de Zuid Europese zon voelt altijd warm. Maar dat heeft meer met de stand van de zon te maken( ja ook in december als je de NL december zon gewend bent) maar dat had je vast ook allemaal onderzocht voordat je opgeklopte verhaal hier ging posten.

[ Bericht 11% gewijzigd door Dr88 op 09-08-2023 20:58:13 ]
pi_210230606
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 14:08 schreef Managarm het volgende:
Werd er niet gezegd dat Scandinavi de beste zomervakantiebestemming zou worden in de komende jaren? Je kan kiezen tussen bosbranden in Zuid Europa en overstromingen in Scandinavi.

In Noorwegen rijden in het grootste gedeelte van het land geen treinen meer en zijn veel wegen afgesloten wegens overstromingen. De storm Hans veroorzaakt veel overlast:

https://www.nu.nl/buitenl(...)in-vijftig-jaar.html
Jep. Gaat mal daar :{

WKN / Zware storm teistert Scandinavie en Baltische Staten - Neerslagrecords
pi_210230838
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 20:52 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Tuurlijk joh wat jij wil. Beetje research leert dat het in de Algarve max 20 kan worden in December. Maar jij bent vast zo'n type die alleen in zichzelf gelooft. Wetenschappers liegen zeker ook altijd! Overigens 21 graden onder de Zuid Europese zon voelt altijd warm. Maar dat heeft meer met de stand van de zon te maken( ja ook in december als je de NL december zon gewend bent) maar dat had je vast ook allemaal onderzocht voordat je opgeklopte verhaal hier ging posten.
Ik was daar toch en niet jij? Gemiddelde temperaturen zeggen helemaal niets, het is niet voor niets een gemiddelde. In 2018 was het echt uitzonderlijk weer in December. Ik heb toen met diverse mensen gesproken die daar woonden en het was in jaren niet zo warm geweest.

Leuk overigens dat je mij iets gaat vertellen over de Zuid-Europese zon, ik heb daar echt geen ervaring mee (ik woon in Portugal).
  donderdag 10 augustus 2023 @ 06:48:14 #243
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_210233342
Nabij de poolcirkel warmer dan bij ons

https://www.weerenradar.n(...)c3-83a4-001fa00d8fd9
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_210376289
Hopelijk de laatste warme dagen, twee dagen met code rood qua temperatuur. Maximaal 41 graden met een minimumtemperatuur van 26 graden. Volgende week gaat de temperatuur gelukkig naar lekker weer.

En kans op regen, laten we het hopen. Ik heb nog 1.5 meter water over in mijn meertje.

[ Bericht 14% gewijzigd door Managarm op 22-08-2023 09:25:09 ]
pi_210408980
Stevige onweersbuien boven west Europa, wat ook goed te zien is aan de temperatuur. In het zuiden nog zeer warm met temperaturen boven de 40 graden. Halverwege Europa zakt de temperatuur drastisch tot zo'n 12 graden in Schotland.

pi_210430656
Meerdere gebieden met een level 3 in het zuiden van Europa.

quote:
A level 3 was issued for Catalonia and extreme NE Spain mainly for very large hail, damaging wind gusts, heavy rainfall and tornadoes.

A level 3 was issued across NW Italy mainly for very large hail, damaging wind gusts, heavy rainfall and to the lesser degree for tornadoes.

A level 3 was issued across SE Germany and NW Austria mainly for damaging wind gusts, large to very large hail and to the lesser extent for heavy rainfall and tornadoes.
  zondag 27 augustus 2023 @ 12:41:33 #247
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210441727
RIP zonnepanelen
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210448848
Noodweer leidt tot veel overlast in Centraal-Europese landen

In verschillende landen in Centraal-Europa hebben hulpdiensten dit weekend de handen vol gehad aan noodweer. In Polen, Tsjechi en Slowakije ontstond veel overlast door zware regenval en de harde wind. Duizenden mensen kwamen zonder elektriciteit te zitten.

Ook Zwitserland heeft te maken met noodweer. In het oosten van het land is er kans op aardverschuivingen door de grote hoeveelheid regen.

Alleen al in Polen rukte de brandweer gisteren en vandaag meer dan 3000 keer uit, meldt nieuwszender TVN24. Vooral in de zuidoostelijke regio Subkarpaten was het raak. Daar liepen huizen en wegen onder water en vielen bomen om.

Meer dan 78.000 huishoudens in en rond de stad Debica kwamen daar zonder stroom te zitten, doordat alle vier de hoogspanningskabels naar de stad braken.

Volgens de regionale autoriteiten zijn er zeker vijf gewonden gevallen, onder meer doordat ze geraakt werden door rondvliegende objecten. In de buurregio Klein-Polen raakten volgens de brandweer 150 daken van huizen beschadigd, waarvan er meer dan dertig compleet verwoest waren. Ook in andere Poolse regio's was er schade.

Bomen op het spoor
In Tsjechi zaten vanochtend meer dan 30.000 huishoudens zonder elektriciteit, weet het nationale persbureau CTK. Op meerdere trajecten konden er geen treinen rijden door omgevallen bomen op het spoor. En ook was er op veel plekken sprake van overstromingen, volgens de autoriteiten veroorzaakt door harde wind en zware regenval. Veel velden waarop hop wordt verbouwd liepen ook onder.

Ook in Slowakije was er veel hinder. Daar liepen belangrijke wegen in het noorden onder of werd de doorgang versperd door omgevallen bomen. Gisteravond zaten meer dan 40.000 huishoudens zonder elektriciteit.

Het kost het elektriciteitsbedrijf veel tijd om het stroomnet te herstellen, omdat veel belangrijke hoogspanningskabels door bergachtig gebied lopen.

Regen in de Alpen
De komende dagen wordt er ook veel regen verwacht in de Alpen, met mogelijk overstromingen en modderlawines of aardverschuivingen tot gevolg. De meeste regen wordt verwacht in Noord-Itali, het westen van Oostenrijk, Zwitserland en Zuid-Duitsland.

https://nos.nl/artikel/24(...)raal-europese-landen
  Spellchecker zondag 27 augustus 2023 @ 20:01:28 #249
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210517636
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')