https://nos.nl/artikel/24(...)verschrijdend-gedragquote:De hoofdredactie van NOS Sport treedt op termijn terug, om ruimte te maken voor "nieuw leiderschap" naar aanleiding van een inventarisatie van meldingen over grensoverschrijdend gedrag op de redactie. Die meldingen gaan over de afgelopen ruim twintig jaar en betreffen ook de werkcultuur. NOS-directeur Gerard Timmer zegt dat hij "geraakt" is en biedt excuses aan.
De externe vertrouwenspersoon die de inventarisatie heeft opgesteld heeft de afgelopen maanden geen feitenonderzoek gedaan. "Toch heeft het verslag indringende inzichten opgeleverd, die de NOS raken en tot actie dwingen", staat in een verklaring van de omroep. In het inventarisatieverslag staan meldingen van pestgedrag, (seksuele) intimidatie, discriminatie, verbale agressie en integriteitsvraagstukken.
De vertrouwenspersoon kreeg in december opdracht om meldingen van grensoverschrijdend gedrag op de sportredactie in kaart te brengen. Op een personeelsbijeenkomst kreeg de hoofdredactie het verwijt dat die meldingen er al lang waren, maar dat er niets mee werd gedaan.
Daarop is besloten om de inventarisatie te laten doen en te gaan werken aan een cultuurverandering. Ook de vertrouwenspersoon kreeg overigens te horen dat leidinggevenden op de sportredactie niet genoeg hebben gedaan met signalen van grensoverschrijdend gedrag.
Excuses
Het terugtreden van de vierkoppige hoofdredactie is niet per direct, omdat "de continuïteit van de sportverslaggeving gegarandeerd moet blijven", staat in de verklaring. Hoofdredacteur Maarten Nooter wijst erop dat er een onderzoek komt naar de cultuur op de redactie en dat er "kritisch naar onszelf en onze organisatie" wordt gekeken. "En dus ook naar de mensen die daar leiding aan geven."
NOS-directeur Gerard Timmer zegt dat het gaat om voorbeelden van omgangsvormen "die niet passen bij wie we willen zijn en waar de NOS voor staat". Hij biedt excuses aan: "Deze ervaringen leren ons dat we het in de toekomst beter moeten doen."
Professionele begeleiding
Medewerkers die daar behoefte aan hebben krijgen professionele begeleiding aangeboden. Verder wordt het beleid met betrekking tot het melden van grensoverschrijdend gedrag verbeterd, omdat de signalen volgens de omroep onvoldoende aan het licht zijn gekomen.
Bij de publieke omroep loopt ook een breder onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en de cultuur, door een commissie onder leiding van oud-minister Martin van Rijn. De NOS zal de uitkomsten van deze inventarisatie met die commissie delen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
POLLquote:In 2016 kwam De Avondetappe terug. De Graaff voert het gesprek aan tafel met terugkerende gasten als Danny Nelissen, Thijs Zonneveld, Marijn de Vries, Edwin Winkels en Rob Harmeling. Herman van der Zandt doet interviews op locatie. Ook in 2017, 2018 en 2019 [5] werd het programma uitgezonden waarbij in het slot van elke uitzending in 2018 Jan Janssen met zijn dagboek dagelijks teruggeblikt op zijn tour van 1968.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het op mail staat, waarom ontkent Jack dit dan?And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
Mwah zo schokkend is dat van Jack van Gelder niet. Of komt dat nog?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:49 schreef superniger het volgende:
Voorlopige Conclusie: exit Prima deluxe Tom Egbers en Jack van Gelder.
Na afwijzen van een relatie gaan de doodsbedreigingen over de redactie. MaR dit haal je er uit? Datxis voor volgende keer hoor.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Schokkend wel, al die verhalen dat er zo'n pro-Ajax sentiment op de NOS vloer heerst. Maar had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Trieste club.
Huh? Ik lees niets over doodsbedreigingen?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Na afwijzen van een relatie gaan de doodsbedreigingen over de redactie. MaR dit haal je er uit? Datxis voor volgende keer hoor.
Martgod heeft een slecht geheugenquote:Haar kennismaking met Mart Smeets verloopt bijzonder. ‘Na een uitzending liep ik op een volle redactie op hem af. Ik stak mijn hand uit en stelde me voor. Hij staarde naar mij en mijn hand, pakte die vast, keek naar collega’s om zich heen en zei: ‘Wat moeten we hiermee?’
Zelf zegt Smeets hier niets meer van te weten. ‘Ik had en heb geen idee meer dat zij bij de NOS gewerkt heeft’, stelt hij. ‘Ik kan me nauwelijks indenken dat ik die tekst heb losgelaten. Niets voor mij, ik houd van manieren en om die op die wijze geweld aan te doen… Maar ik ben veel herinneringen kwijt van het verleden.’
quote:Toch kijkt niet iedereen er zo tegenaan. Zo vinden andere collega’s dat zij zichzelf juist onmogelijk maakte op de redactie, dat ze zich niet bescheiden opstelde, dat ze er niet paste, dat zij zichzelf isoleerde.
“ Ook maakt hij, wanneer zij langsloopt, het handgebaar waarmee hij doet alsof hij iemands keel doorsnijdt, zeggen twee medewerkers.”quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Huh? Ik lees niets over doodsbedreigingen?
Dat is voor jou dé rode draad vh verhaal?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Schokkend wel, al die verhalen dat er zo'n pro-Ajax sentiment op de NOS vloer heerst. Maar had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Trieste club.
Wat is er mis met jou?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Veel slachtofferschap weer, gelukkig ook wederhoor.
[..]
quote:Bij een vergadering gaat het in februari 2020 over trainer Ron Jans, die bij zijn Amerikaanse voetbalclub FC Cincinnati in opspraak is geraakt doordat hij het woord ‘nigger’ meezong tijdens een rap. Het is een gevoelige kwestie in een verhit debat. Een ervaren medewerker vindt het allemaal flauwekul. ‘Wat is dit voor onzin?’, zegt hij, tot verbijstering van anderen. ‘Die niggers mogen dit woord wel gewoon zingen en anderen niet?’
Ah dat is wel triest ja.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
“ Ook maakt hij, wanneer zij langsloopt, het handgebaar waarmee hij doet alsof hij iemands keel doorsnijdt, zeggen twee medewerkers.”
Heeft geen zin joh.quote:
Helaas inmiddels wélquote:
Zo werkt het in ongeveer elke (macho) organisatie met een duidelijke hiërarchie en veel oudgedienden.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:02 schreef Revanches het volgende:
Maar ook bijzonder dat andere collega's niet of nauwelijks ingrijpen...
Dat is niet bijzonder. Dat heet angstcultuur.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:02 schreef Revanches het volgende:
Maar ook bijzonder dat andere collega's niet of nauwelijks ingrijpen...
Exact.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:03 schreef Caland het volgende:
[..]
Zo werkt het in ongeveer elke (macho) organisatie met een duidelijke hiërarchie en veel oudgedienden.
Mja weet niet, vind dat altijd wat makkelijk gedacht.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:03 schreef Caland het volgende:
[..]
Zo werkt het in ongeveer elke (macho) organisatie met een duidelijke hiërarchie en veel oudgedienden.
quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Veel slachtofferschap weer, gelukkig ook wederhoor.
[..]
Niet?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:03 schreef Breekfast het volgende:
Tom Egbers dus ook een oude viespeuk die achter stagiaires aangaat. Daar had ik het niet zo snel achter gezocht.
Dat was Astrid Kersenboom, die zat niet eens bij Sport, als sport je geen barst interesseert kan ik me dat best voorstellen.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:05 schreef Caland het volgende:
Wel weer gelachen om Parijs tegen Nice
Dan verdien je het wel een beetje om belachelijk gemaakt te worden
Dat moet ook veranderen.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:05 schreef Revanches het volgende:
[..]
Mja weet niet, vind dat altijd wat makkelijk gedacht.
Nog steeds wel grappigquote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:06 schreef Revanches het volgende:
[..]
Dat was Astrid Kersenboom, die zat niet eens bij Sport.
Er zitten een aantal passages in het artikel waar de politieke correctheid vanaf spat. Geen idee wat dat met ontkenningsfase te maken heeft.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Helaas inmiddels wél
Maar ik zit kennelijk nog in de ontkenningsfase![]()
Helemaal mee eens. Echt klasse.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:05 schreef superniger het volgende:
Dikke pluim voor Jeroen Stekelenburg. Hij durfde als enige iets te zeggen.
Ben benieuwd wat ze van Luik-Bastenaken- Luik zou maken.quote:
Nee. En je geeft hiermee nogal gemixte signalen af.quote:
Ja dat zei ik al. Heel goed natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:05 schreef superniger het volgende:
Dikke pluim voor Jeroen Stekelenburg. Hij durfde als enige iets te zeggen.
Ga er lekker in mee..quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:08 schreef Revanches het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat ze van Luik-Bastenaken- Luik zou maken.
Die verhalen waren er al wel toch? Net als bij Van Nieuwkerkquote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:03 schreef Breekfast het volgende:
Tom Egbers dus ook een oude viespeuk die achter stagiaires aangaat. Daar had ik het niet zo snel achter gezocht.
Je moet gewoon je kennis op orde hebben als je bij NOS Sport werkt. Wat een onzin is dit nou weer zeg.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee. En je geeft hiermee nogal gemixte signalen af.
Moet jij weten verder, daar niet van.
Ach, iemand belachelijk kunnen maken hoort er toch ook wel een beetje bij op de werkvloer. Zolang je maar weet tot hoever je kan gaan.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee. En je geeft hiermee nogal gemixte signalen af.
Moet jij weten verder, daar niet van.
Lees de artikelen nou eerst eens voor je begint te blaten.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Je moet gewoon je kennis op orde werken als je bij NOS Sport werkt. Wat een onzin is dit nou weer zeg.
Ik dacht veel eerder aan Jack van Gelder.quote:
Herman? Nee.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:11 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik dacht veel eerder aan Jack van Gelder.
Bij een Mart Smeets schat ik dan weer in dat hij niet zozeer seksueel overschrijdend gedrag vertoont maar vrouwen in het algemeen niet serieus neemt en vernederend kan zijn.
Bij Herman van der Zandt zou ik dit gedrag bijvoorbeeld ook niet achter hem zoeken. Ik heb het artikel nog niet helemaal gelezen, maar komt zijn naam nog voor in het artikel?
Grapje moet kunnen. Maar als het constant dezelfde treft of wanneer het kwetsend/discriminerend wordt dan is het er over.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Ach, iemand belachelijk kunnen maken hoort er toch ook wel een beetje bij op de werkvloer. Zolang je maar weet tot hoever je kan gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |