Dat geldt niet als je een groeistrategie hebt. Dat soort bedrijven maken juist gebruik van leverage. Zo min mogelijk eigen inleg zodat de REV zo hoog mogelijk is in een project.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 19:15 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ligt het aan mij, maar dat hele verhaal van LenF is toch op zijn minst bijzonder? Bijna 28 miljoen omzet op 300 miljoen waarde en dan 175k eigen geld inleggen en 3 miljoen moeten lenen? 3 miljoen zou toch peanuts moeten zijn bij dergelijke omzet?
Precies dat. Ik blijf hier overigens vanaf, met 80% financiering op 300 mio hoor ik de hefboom wel wat kraken en zorgvastgoed heeft sowieso niet mijn voorkeur.quote:Op woensdag 15 maart 2023 08:30 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
[..]
Dat geldt niet als je een groeistrategie hebt. Dat soort bedrijven maken juist gebruik van leverage. Zo min mogelijk eigen inleg zodat de REV zo hoog mogelijk is in een project.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 23% gewijzigd door Faraday01 op 15-03-2023 10:05:57 ]
Investeringslinkje voor de liefhebbers:quote:Op dinsdag 14 maart 2023 15:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Zorgvastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/lenf-steenwijk-b-v/
1e hypotheek
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Precies dit. Het komt er op neer dat cre gewoon je inleg 'gijzelt' en uiteindelijk zelf bepaalt, wanneer je je geld terugkrijgt.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 19:32 schreef InVestEerder het volgende:
Bij CRE lukt het ze nog steeds niet om ook maar 1 week vooruit te kunnen kijken....
Aflossing
Woensdag 15-02-2023
Nieuwbouw Houten II
Inmiddels zijn de nieuwe proposities in Houten succesvol gesloten. In februari zal de afwikkeling hiervan plaatsvinden bij de notaris, vervolgens zal de aflossing plaatsvinden van de huidige propositie.
Update
Vrijdag 03-03-2023
Nieuwbouw Houten II
De nieuwe proposities zijn vorige maand succesvol geplaatst. Volgende week worden ten behoeve van deze nieuwe proposities de hypothecaire inschrijvingen gedaan. Na het passeren hiervan zal per ommegaande de aflossing plaatsvinden.
En inmiddels natuurlijk nog steeds niets gezien. Niet iets om je zorgen over te maken maar ik blijf me maar ergeren aan die onzorgvuldigheid naar investeerders toe. Al op diverse manieren aan hen kenbaar gemaakt, maar men heeft daar overduidelijk sch*jt aan.
Klopt... ook voor mij loopt om die reden het aantal uitstaande crowdfund investeringen hard terug.quote:Op woensdag 15 maart 2023 10:37 schreef paardendokter het volgende:
Inmiddels trouwens helemaal gestopt met crowdfunding, o.a. omdat ik voorzie dat bij al die (zo goed als) aflossingsvrije leningen de herfinancieringen problematisch worden. Dan ga ik liever net als vroegah weer deposito's ladderen. Iets minder rendement waarschijnlijk maar wél meer sleap easy gevoel...
quote:Op woensdag 15 maart 2023 09:57 schreef Faraday01 het volgende:
Met de toenemende probleemgevallen bij Collin is - volgens de statistieken van Collin zelf - mijn netto rendement voor het eerst onder de 5% gezakt en het percentage afgeboekt+voorzien > 1%. Nu zitten op de meeste voorzieningen hypothecaire dekking dus ik denk dat het mee gaat vallen maar het is wel een teken aan de wand.Met betrekking tot de achterstand van Pri*s de Veluwe is er niets nieuws onder de zon. Dit project loopt al sinds half 2021 tussen de 1 en ruim 3 maanden achter. Hopelijk blijft dit zo en gaan we niet de 4 maanden periode voorbij want nu komt er af en toe nog een maandtermijn (incl. gedeeltelijke aflossing) binnen. Het onderpand staat al bijna een jaar te koop en onlangs is de vraagprijs aangepast van 649k naar 599k. Ook zijn er in januari omgevingsvergunningswijzigingen aangevraagd maar voor zover ik heb gezien nog niet afgegeven. Zolang ze nog af en toe blijven betalen en zolang er geen koper gevonden is verwacht ik dat het volgende kritieke moment zich aandient als halverwege volgend jaar het project afloopt. Gelukkig is er een ruime overwaarde dus zolang er geen gedwongen verkoop nodig is komt het met het project (op wat vertraging na) wel goed. De druk opvoeren heeft, zolang de achterstanden niet nog verder oplopen, bij dit project geen zin.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een algemene update vanuit Collin zou wel wenselijk zijn maar er zou op dit moment weinig nieuws in staan.
Ik neem nog wel eens (1x per 1 a 2 maanden) een 5-sterren 8% project bij HCN mee, om daarmee mijn uitstaand bedrag ongeveer gelijk te houden (bij HCN zijn het allemaal annuiteiten waar aflossing gelijk vanaf het begin al binnendruppelt en je risico met de tijd kleiner wordt). Daarnaast ben ik nog steeds positief over MC (al is dat niet voor iedereen toegankelijk). Bij die laatstgenoemde zijn afgelopen maanden de projecten wel aardig opgedroogd.quote:Op woensdag 15 maart 2023 11:00 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Klopt... ook voor mij loopt om die reden het aantal uitstaande crowdfund investeringen hard terug.
CRE biedt bijna structureel een (voor mij) té lage rente.
Estateguru biedt al maanden geen acceptabele leningen aan.
Max CF hoeven we het niet meer over te hebben.
Dus af en toe nog eens een Collin en héél enkele keer GvE en SiG voor mij.
Veel alternatieven naast deposito's zie ik inderdaad ook niet echt, helaas.
Slapen doe ik sowieso wel goed trouwens![]()
Behalve dan dat de laatste update van ergens halverwege vorig jaar is en ze zowel de betaling van vorige als deze maand nog niet voldaan hebben. Maar het is niet alleen deze pitch. Ook een update over bijvoorbeeld Shizhen Li is geen overbodige luxequote:Op woensdag 15 maart 2023 11:12 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Met betrekking tot de achterstand van Pri*s de Veluwe is er niets nieuws onder de zon. Dit project loopt al sinds half 2021 tussen de 1 en ruim 3 maanden achter. Hopelijk blijft dit zo en gaan we niet de 4 maanden periode voorbij want nu komt er af en toe nog een maandtermijn (incl. gedeeltelijke aflossing) binnen. Het onderpand staat al bijna een jaar te koop en onlangs is de vraagprijs aangepast van 649k naar 599k. Ook zijn er in januari omgevingsvergunningswijzigingen aangevraagd maar voor zover ik heb gezien nog niet afgegeven. Zolang ze nog af en toe blijven betalen en zolang er geen koper gevonden is verwacht ik dat het volgende kritieke moment zich aandient als halverwege volgend jaar het project afloopt. Gelukkig is er een ruime overwaarde dus zolang er geen gedwongen verkoop nodig is komt het met het project (op wat vertraging na) wel goed. De druk opvoeren heeft, zolang de achterstanden niet nog verder oplopen, bij dit project geen zin.
Een algemene update vanuit Collin zou wel wenselijk zijn maar er zou op dit moment weinig nieuws in staan.
In die laatste zit ik niet dus daar heb ik verder ook geen informatie over.quote:Op woensdag 15 maart 2023 11:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Behalve dan dat de laatste update van ergens halverwege vorig jaar is en ze zowel de betaling van vorige als deze maand nog niet voldaan hebben. Maar het is niet alleen deze pitch. Ook een update over bijvoorbeeld Shizhen Li is geen overbodige luxe
quote:Op woensdag 15 maart 2023 10:33 schreef Inductor het volgende:
[..]
Investeringslinkje voor de liefhebbers:https://www.fundainbusine(...)8434-schoolstraat-5/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eveneens (vrijwel) gestopt met nieuwe investeringen, voordat al mijn projecten afgelopen zijn duurt nog wel even, al dan niet vanwege verlenging. Wat vrijkomt gaat in depo's. Fiscaal vriendelijker omdat fictief rendement op spaargeld, anders dan bij beleggingen, veel lager is dan de rente op een depo wat als spaarprodukt wordt aangemerkt.quote:Op woensdag 15 maart 2023 10:37 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Precies dit. Het komt er op neer dat cre gewoon je inleg 'gijzelt' en uiteindelijk zelf bepaalt, wanneer je je geld terugkrijgt.
Om deze reden was cre het eerste platform, waar ik mee stopte.
Inmiddels trouwens helemaal gestopt met crowdfunding, o.a. omdat ik voorzie dat bij al die (zo goed als) aflossingsvrije leningen de herfinancieringen problematisch worden. Dan ga ik liever net als vroegah weer deposito's ladderen. Iets minder rendement waarschijnlijk maar wél meer sleap easy gevoel...
Je hebt niet veel gemist, ik ontdekte afgelopen weekend toen ik de site bezocht dat deze uit de lucht was, inmiddels enigszins gewijzigd weer online maar zover ik kan zien zonder inlog mogelijkheden. Maar troost je, die jaaropgave kun je denk ik wel vergeten en zul je moeten verytrouwen op je eigen administratie, die van vorige jaar is bij mij in elk geval nooit verschenen, ook niet na herhaaldelijk vragen. Platform is als weer even geleden wel verkocht, mogelijk willen nieuwe eigenaren het nieuw leven inblazen.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:22 schreef kopersneek het volgende:
Hi! ik ben een tijdje, gedwongen, minder actief geweest. Nu wilde ik, tbv, de belasting opgave mijn jaaropgave bij NewFunding.nl opvragen, maar die website lijkt niet hetgeen te zijn waar ik enkele jaren geleden bij geïnvesteerd heb. Ik heb dus klaarblijkelijk iets gemist, maar wat?![]()
Ik heb gezocht op Fok, maar niets kunnen vinden. Is er bij jullie iets bekend omtrent dit platform?
alvast bedankt!
Ok. Ik vind het opmerkelijk genoeg om het te laten gaanquote:Op woensdag 15 maart 2023 08:30 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
[..]
Dat geldt niet als je een groeistrategie hebt. Dat soort bedrijven maken juist gebruik van leverage. Zo min mogelijk eigen inleg zodat de REV zo hoog mogelijk is in een project.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Forse eigen inbreng.
Contact gehad met de nieuwe eigenaar, website wordt herbouwd - vandaar geen inlogmogelijkheden - nieuw leven etc. Eigenaar gewezen op dit forum, lijkt mij handig voor hem / "hun" platform om zich voor te stellen..quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:22 schreef kopersneek het volgende:
Hi! ik ben een tijdje, gedwongen, minder actief geweest. Nu wilde ik, tbv, de belasting opgave mijn jaaropgave bij NewFunding.nl opvragen, maar die website lijkt niet hetgeen te zijn waar ik enkele jaren geleden bij geïnvesteerd heb. Ik heb dus klaarblijkelijk iets gemist, maar wat?![]()
Ik heb gezocht op Fok, maar niets kunnen vinden. Is er bij jullie iets bekend omtrent dit platform?
alvast bedankt!
quote:Op woensdag 15 maart 2023 14:26 schreef InVestEerder het volgende:
Een oude bekende bij Collin.
*Linkje*https://www.funda.nl/koop(...)ve-vrouwestraat-126/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Forse eigen inbreng.
Tja, wat valt daarover te zeggen. Na GvE fees af te trekken en de rente te corrigeren naar effectieve rente (om het vergelijkbaar te maken met andere platforms) blijft er ongeveer 5,2% nettorendement over. Box 3 eraf en je zit op 3,2% - toevallig precies wat je kan krijgen voor een risicovrije 1-jarige deposito. Conclusie: alleen interessant als je onder de box 3 vrijstelling valt, en dan nog zou ik drie keer nadenken voordat je een vijfjarige commitment voor zulke lage rente aangaat.quote:Op woensdag 15 maart 2023 14:48 schreef KrekelJapie het volgende:
Project met zeer matige rente
Kredietbedrag: ¤ 343.500,-;
Leenvorm: Vastgoedlening;
Rente: 6,25%;
Looptijd: 60 maanden;
Eerste hypothecaire inschrijving met een LTV van 67%;
Dus als er nu niks meer zou gebeuren aan het pand, dat ze kwalijke bedoelingen hebben(a la Meerzorg), dan kun je fluiten en wachten, maar je zult maar deels je investering terugkrijgen als je geluk hebt.quote:Op woensdag 15 maart 2023 15:13 schreef peterc het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/koop(...)ve-vrouwestraat-126/
quote:Op woensdag 15 maart 2023 14:26 schreef InVestEerder het volgende:
Een oude bekende bij Collin.
*Linkje*Mee gepakt. Nu Diamant bij Collin.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Forse eigen inbreng.Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |