abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:41:28 #1
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208279300
Ik heb 3 verdiepingen. En een CV als verwarming. Per verdieping 1 radiator, thermostaat hangt op de begane grond. Ik wil eigenlijk enkel de 1ste verdieping verwarmen. Stel ik zet de thermostaat op 20 graden, draai alle radiatoren dicht. En enkel op de eerste regel ik de temperatuur met de thermostaatknop de radiator. Blijft ie dan constant stoken? Of gaat de kachel uit als de radiator op de eerste afslaat (door de knop).
pi_208279318
Hij blijft constant stoken omdat de voeler op de begaande grond niet warmer word omdat daar de radiatoren dicht staan

Thermostaat verplaatsen of voor een systeem met zone regeling gaan zijn je enige opties
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:45:39 #3
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208279337
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:43 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Hij blijft constant stoken omdat de voeler op de begaande grond niet warmer word omdat daar de radiatoren dicht staan

Thermostaat verplaatsen of voor een systeem met zone regeling gaan zijn je enige opties
Maar stel ik zet de thermostaat op 20. En ik draai alle radiatoren dicht. Dan heb ik toch amper gasgebruik zou ik denken? Of zie ik dat verkeerd?
pi_208279372
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:45 schreef borbit het volgende:

[..]
Maar stel ik zet de thermostaat op 20. En ik draai alle radiatoren dicht. Dan heb ik toch amper gasgebruik zou ik denken? Of zie ik dat verkeerd?
Stel dat je dat zou doen, en inderdaad alle radiatoren dicht draait dan zal de hoofdleiding continu op je ingestelde temperatuur gehouden worden (bv 60 graden) maar geen enkel vertrek zal echt heel veel warmer worden dus dat is gewoon zonde van het geld

Als je wel 1 radiator open zou draaien in een vertrek waar de thermostaat niet hangt zal die radiator altijd loei warm zijn en dus dat vertrek veel warmer dan wat je zou willen
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:50:25 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208279378
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:45 schreef borbit het volgende:

[..]
Maar stel ik zet de thermostaat op 20. En ik draai alle radiatoren dicht. Dan heb ik toch amper gasgebruik zou ik denken? Of zie ik dat verkeerd?
Als het een vrij normale installatie is (en met 1 thermostaat is dat wel waarschijnlijk) probeert deze nog steeds de begane grond op 20oC te krijgen, en blijft stoken totdat dat gelukt is ... ergens einde lente begin zomer doordat het buiten warm genoeg wordt.

Dus de thermostaat verhuizen, of iets slimmers installeren.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:54:50 #6
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208279425
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:50 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Stel dat je dat zou doen, en inderdaad alle radiatoren dicht draait dan zal de hoofdleiding continu op je ingestelde temperatuur gehouden worden (bv 60 graden) maar geen enkel vertrek zal echt heel veel warmer worden dus dat is gewoon zonde van het geld

Als je wel 1 radiator open zou draaien in een vertrek waar de thermostaat niet hangt zal die radiator altijd loei warm zijn en dus dat vertrek veel warmer dan wat je zou willen
Die radiator heeft wel een thermostaat knop. Dus ik zou denken dat ie uit gaat als het warm genoeg is? Als ik uit huis ben zet ik de thermostaat natuurlijk gewoon uit.
Als ik de thermostaat verplaats (wat best te doen is) zijn de leidingen ook gewoon warm zonder functie in de andere ruimtes als ik stook?
pi_208279498
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:54 schreef borbit het volgende:

[..]
Die radiator heeft wel een thermostaat knop. Dus ik zou denken dat ie uit gaat als het warm genoeg is? Als ik uit huis ben zet ik de thermostaat natuurlijk gewoon uit.
Als ik de thermostaat verplaats (wat best te doen is) zijn de leidingen ook gewoon warm zonder functie in de andere ruimtes als ik stook?
Klopt, maar wel met die verstanden dat de meeste thermostaten met de ketel praten en een ‘vermogen afspreken’ naar gelang de vraag

Mijn cv kan bv Max 60graden water geven maar in realiteit is dat vaak iets van 40 wat veel goedkoper is om te produceren

In jou geval zal de begaande grond thermostaat continu 100%vermogen van de ketel vragen omdat de temperatuur maar niet wil stijgen, zonde van het geld
pi_208279531
Je ketel zal in storing schieten als het op de eerste verdieping warm genoeg is.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:04:44 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208279533
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:
In jou geval zal de begaande grond thermostaat continu 100%vermogen van de ketel vragen
Daar houdt de ketel snel mee op zodra alle thermostaatknoppen dicht staan en de retourtemperatuur (nagenoeg) hetzelfde is als de aanvoertemperatuur. Of hoe zie je dat voor je? Een ketel die maximaal stookt en z'n warmte niet kwijt kan omdat alles dicht staat...
Huilen dan.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:05:30 #10
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208279539
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Klopt, maar wel met die verstanden dat de meeste thermostaten met de ketel praten en een ‘vermogen afspreken’ naar gelang de vraag

Mijn cv kan bv Max 60graden water geven maar in realiteit is dat vaak iets van 40 wat veel goedkoper is om te produceren

In jou geval zal de begaande grond thermostaat continu 100%vermogen van de ketel vragen omdat de temperatuur maar niet wil stijgen, zonde van het geld
Dat systeem heb ik denk ik ook. Er zit een schermpje op de ketel en die geeft meestal iets tussen 40 en 60 aan ongeveer. Dus niet een vaste temperatuur.

De thermostaat geeft aan dat ik nu 8 graden is. Als ik de temperatuur dan op 10 graden instel. Dan gaat ie minder hard / goedkoper stoken?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:07:23 #11
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208279555
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..] Een ketel die maximaal stookt en z'n warmte niet kwijt kan omdat alles dicht staat...
Ja dat stukje snap ik ook niet zo goed. Hij moet denk wel de leidingen op warmte houden. Maar dat zou minder moeten kosten als de radiatoren warm houden?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:08:15 #12
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208279571
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:04 schreef Treinhomo het volgende:
Je ketel zal in storing schieten als het op de eerste verdieping warm genoeg is.
Toch raar dat ie in storing schiet als je de radiatoren uit hebt? (de thermostaat knop zet neem ik aan gewoon de radiator uit / langzamer)
pi_208279589
quote:
Op dinsdag 7 maart 2023 18:08 schreef borbit het volgende:

Toch raar dat ie in storing schiet als je de radiatoren uit hebt? (de thermostaat knop zet neem ik aan gewoon de radiator uit / langzamer)
Nee, heel logisch. Je ketel staat een berg warmte te produceren die hij nergens aan kwijt kan. De temperatuur van het retourwater is dus veel te hoog en de ketel schiet in storing.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 18:10:32 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208279593
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:08 schreef borbit het volgende:

[..]
Toch raar dat ie in storing schiet als je de radiatoren uit hebt? (de thermostaat knop zet neem ik aan gewoon de radiator uit / langzamer)
Maar als je overal een weerwoord op hebt, probeer het dan gewoon? Dan kom je er vanzelf achter of je theorie klopt, of dat het toch mis gaat.

Als je thermostaat beneden hangt, en dié stuurt de ketel aan gebaseerd op de gemeten temperatuur, en het wordt beneden niet warmer, gaat nooit de ingestelde temperatuur bereikt worden en houdt je ketel dus ook niet op met stoken, want hij weet niet dat de 1e verdieping warm is want daar hangt geen thermostaat.

AL je radiatoren dicht draaien en dan gaan stoken is al helemaal geen goed idee.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:15:40 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208279650
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:07 schreef borbit het volgende:

[..]
Ja dat stukje snap ik ook niet zo goed. Hij moet denk wel de leidingen op warmte houden. Maar dat zou minder moeten kosten als de radiatoren warm houden?
Dat klopt. En wanneer je ketel erachter komt dat het retourwater praktisch even warm is als de aanvoertemperatuur dan denkt 'ie: zoek het maar uit, mij niet gezien :W .
Huilen dan.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:21:28 #16
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208279700
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:09 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Nee, heel logisch. Je ketel staat een berg warmte te produceren die hij nergens aan kwijt kan. De temperatuur van het retourwater is dus veel te hoog en de ketel schiet in storing.
Ah oke. Ik had altijd blokverwarming in een flat. Dus een warme buis van onderburen naar bovenburen. Waar dan mijn radiatoren op aansloten. En dan met de knop op de radiator de temperatuur regelen.

Net heb ik even een 20 minuten geprobeerd en hoorde inderdaad de kachel loeien en beide leidingen waren erg warm. Dus maar weer uitgezet. Morgen de thermostaat verplaatsen dus!
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:23:16 #17
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208279713
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat klopt. En wanneer je ketel erachter komt dat het retourwater praktisch even warm is als de aanvoertemperatuur dan denkt 'ie: zoek het maar uit, mij niet gezien :W .
Ja ik heb uhm uitgezet. Vind het wel raar dat ie dan storing krijgt. Ik zou denken dat ie denkt van: "Oke retourwater is wel erg warm. Ik stop met stoken tot het retourwater X graden kouder is als het aanvoerwater"
pi_208501527
Hoi de thermostaat is vaak vrij simpel kwa constructie met hooguit 4 draden ofzo, kan je makkelijk een gaatje in plafond boren en de kabel doortrekken naar de 1e verdieping en je bent klaar!
pi_208501564
Ik snap niet zo goed wat de reden is om één verdieping te verwarmen en way dat in jouw geval betekent. Gaat het om overdag één werkkamer verwarmen, want dan kun je ook op andere manieren gaan verwarmen ipv je cv installatie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')