Gewoon iedereen manager worden!quote:Op maandag 6 maart 2023 11:46 schreef Erasmus het volgende:
Tsja, moeten ze maar harder gaan werken voor hun centen. Dan lukt rondkomen prima!
/s
En toch heeft ze ergens gelijk. Je kan niet tot in lengte van dagen maar de onderkant van de samenleving een 1800 euro energietoeslag ofzo blijven geven.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:51 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Groetjes minister van Financiën.
De grootste groep armen zijn arbeidsmigranten. Het is een bekend gegeven dat daar nog veel traditionele gezinnen zijn, waarbij de man werkt en de vrouw thuis blijft. Met dan ook nog een mindere beheersing van de Nederlandse taal, komt de man niet aan een dergelijke baan, dat hij vrouw en kinderen ruim kan onderhouden.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:46 schreef Erasmus het volgende:
Tsja, moeten ze maar harder gaan werken voor hun centen. Dan lukt rondkomen prima!
/s
Nouja ik krijg eerder gevoel dat die mensen al redelijk aan het minimum zitten en daarvoor relatief wel voor gecompenseerd worden. Maar de mensen die net boven al die toeslagen zitten qua inkomen hebben wel echt een klap gehad door de inflatie, zeker als je loon niet of vrijwel niet gestegen is.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
En toch heeft ze ergens gelijk. Je kan niet tot in lengte van dagen maar de onderkant van de samenleving een 1800 euro energietoeslag ofzo blijven geven.
Ja, daar is de eerste, ja maar buitenlanders reactie. Al die 6 op 10 mensen zijn schijnbaar buitenlanders.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:55 schreef Gia het volgende:
[..]
De grootste groep armen zijn arbeidsmigranten. Het is een bekend gegeven dat daar nog veel traditionele gezinnen zijn, waarbij de man werkt en de vrouw thuis blijft. Met dan ook nog een mindere beheersing van de Nederlandse taal, komt de man niet aan een dergelijke baan, dat hij vrouw en kinderen ruim kan onderhouden.
Oplossing: De vrouw zoekt ook een fulltime baan. Er is, blijkbaar, werk genoeg.
Je kan ook niet zomaar 60 miljard aan klimaatwaanzin uit geven. Ow wacht. Dat kan dan weer wel uiteraard.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
En toch heeft ze ergens gelijk. Je kan niet tot in lengte van dagen maar de onderkant van de samenleving een 1800 euro energietoeslag ofzo blijven geven.
Niet werken, of maar 1 die werkt. Je krijgt gewoon geen 2x bijstand als je kiest voor niet werken en dan moet je het met die ene uitkering doen. Werk je wel, maar spreek je slecht Nederlands, dan kom je niet echt in aanmerking voor de beter betaalde banen.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:55 schreef vosss het volgende:
Hoe dan? Wij werken allebei maar 32 uur per week, wonen in een grote uitgebouwde tweekapper uit 2018 van alle gemakken voorzien, 2 auto's op de oprit en een cabrio voor de leuk in de garage en elke maand voldoende geld over voor de spaarpot.
Hoe doen die 6 op de 10 huishoudens dat?
https://www.oranjefonds.nl/armoede-nederland-de-cijfersquote:Op maandag 6 maart 2023 11:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, daar is de eerste, ja maar buitenlanders reactie. Al die 6 op 10 mensen zijn schijnbaar buitenlanders.
quote:Armoede komt het meest voor onder kinderen, 90-plussers, eenoudergezinnen, werkende armen en mensen met een migratie-achtergrond (de grootste groep)
Je kunt niet "kiezen" voor Bijstand...quote:Op maandag 6 maart 2023 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet werken, of maar 1 die werkt. Je krijgt gewoon geen 2x bijstand als je kiest voor niet werken en dan moet je het met die ene uitkering doen. Werk je wel, maar spreek je slecht Nederlands, dan kom je niet echt in aanmerking voor de beter betaalde banen.
Als het om 6 op de 10 Nederlanders gaat, gaat het dus niet enkel om de groep "armen".quote:Op maandag 6 maart 2023 11:58 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.oranjefonds.nl/armoede-nederland-de-cijfers
[..]
Inderdaad een stuk eerlijker en beter dan iemand die zegtquote:Op maandag 6 maart 2023 11:51 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Groetjes minister van Financiën.
Leven op de grens van hun inkomen.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:55 schreef vosss het volgende:
Hoe dan? Wij werken allebei maar 32 uur per week, wonen in een grote uitgebouwde tweekapper uit 2018 van alle gemakken voorzien, 2 auto's op de oprit en een cabrio voor de leuk in de garage en elke maand voldoende geld over voor de spaarpot.
Ja dat moet je dus NIET doen. Gewoon royaal onder je max blijvenquote:Op maandag 6 maart 2023 12:00 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Leven op de grens van hun inkomen.
Kun je een hypotheek krijgen van 3 ton, dan neem je ook een hypotheek van 3 ton waardoor je bijna je complete netto inkomen kwijt bent aan vaste lasten. Dan heb je toch echt problemen als er bepaalde prijsstijgingen plaatsvinden...
Ja. Water is nat. Maar in 2022 waren het er 6 op de 10, en dat was toen de prijsstijgingen door het dak gingen, maar in het jaar ervoor, in 2021, waren het er óók al 5 op de 10. Oftewel, al die prijsstijgingen in 2022 hebben nou niet echt een e-nor-me impact gemaakt gebaseerd op die cijfers dan.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat meer mensen moeite hebben om rond te komen. Vooral jongeren.
En hoe ga je dat precies doen als het alternatief voor de hypotheek van 3 ton de vrije huursector is waar je nog meer per maand kwijt bent?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja dat moet je dus NIET doen. Gewoon royaal onder je max blijven
Inderdaad, ook mijn idee.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
quote:Op maandag 6 maart 2023 12:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja. Water is nat. Maar in 2022 waren het er 6 op de 10, en dat was toen de prijsstijgingen door het dak gingen, maar in het jaar ervoor, in 2021, waren het er óók al 5 op de 10. Oftewel, al die prijsstijgingen in 2022 hebben nou niet echt een e-nor-me impact gemaakt gebaseerd op die cijfers dan.
Ik vind dit wel redelijke opvallende cijfersquote:Vooral jongeren zijn hard geraakt door de inflatie, zeggen de onderzoekers. 45 procent van de mensen tussen de 18 en 25 jaar is financieel ongezond. Vorig jaar was dat nog 26 procent.
Precies dit, en voor sociale huur kom je dan niet voor in aanmerking.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe ga je dat precies doen als het alternatief voor de hypotheek van 3 ton de vrije huursector is waar je nog meer per maand kwijt bent?
Bezuinigen op andere vaste lasten. Minder op vakantie gaan. Meer werken. Toch geen kind nemen totdat de financiële situatie beter is.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe ga je dat precies doen als het alternatief voor de hypotheek van 3 ton de vrije huursector is waar je nog meer per maand kwijt bent?
Ah ja, tussen de 18 en 25, zeg maar grofweg de studenten. Nee, vind ik niet zo opvallend.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:03 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Ik vind dit wel redelijke opvallende cijfers
Dat kan inderdaad, maar linksom of rechtsom ben je dan toch nog steeds (flink) minder welvarend dan mensen die het domme geluk hebben gehad eerder geboren te zijn en daardoor de woningmarkt op een gunstiger moment hebben kunnen betreden?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Bezuinigen op andere vaste lasten. Minder op vakantie gaan. Meer werken. Toch geen kind nemen totdat de financiële situatie beter is.
Genoeg mogelijkheden om meer over te houden.
Klopt, maar die krijgen wel heel wat toeslagen:quote:Op maandag 6 maart 2023 11:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je kunt niet "kiezen" voor Bijstand...
Maar ik schat in dat een gemiddeld 2-verdieners huishouden op pakweg 5000 euro bruto per maand zit. Ongeveer 4000 netto per maand?
Maar als alleenverdiener heb je het al gauw zwaar, en als je 2 kinderen hebt wordt het ook al gauw moeilijker.
Door de loon en uitkeringsverhoging van januari 2023, hebben veel mensen toch geen recht meer op de energietoeslag?quote:Op maandag 6 maart 2023 11:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
Met 4000 netto heb je echt geen recht op zorgtoeslag en huurtoeslag hoor.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, maar die krijgen wel heel wat toeslagen:
https://www.nn.nl/Financien/Alleenstaande-ouder.htm
Kinderbijslag (krijgt iedere ouder), kindgebonden budget, alleenstaande ouderkop, kinderopvang toeslag.
Kun je dan nog niet rondkomen, kun je nog gebruikmaken van stichting leergeld.
Verder heb je recht op zorgtoeslag, huurtoeslag, kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Reken eens uit hoeveel dat bij elkaar is. Er zijn gezinnen die met z'n tweeen werken en hier allemaal net niet voor in aanmerking komen.
Dus iedereen die in de bijstand zit, is arbeidsongeschikt? Want waarom werken ze anders niet?quote:Op maandag 6 maart 2023 11:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je kunt niet "kiezen" voor Bijstand...
Nou ben ik blij dat ik naast een paar tientjes KOT niets krijg,maar als je soms ziet wat iemand aan toeslagen binnenkrijgt? Ik dacht altijd dat een kindgebonden budget ook alleen maar voor bijzondere gevallen is maar je krijgt dat al blijkbaar al snel als je 3+ kinderen hebt.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:10 schreef Gia het volgende:
Er zijn gezinnen die met z'n tweeen werken en hier allemaal net niet voor in aanmerking komen.
Nee, dat klopt ook.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hypotheek baseren op 1 inkomen. Kan je er altijd blijven wonen, mocht er een inkomen/partner wegvallen.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
quote:Op maandag 6 maart 2023 12:02 schreef laforest het volgende:
Moet je niet steeds boven je stand proberen te leven.
4000 euro netto noem ik dan ook geen armoede.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Met 4000 netto heb je echt geen recht op zorgtoeslag en huurtoeslag hoor.
Maar dat kan wel zie de steun aan Oekraïne.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is 2 miljard voor een jaar of 3.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:17 schreef Nober het volgende:
[..]
Maar dat kan wel zie de steun aan Oekraïne.
Geloof je het zelf?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is 2 miljard voor een jaar of 3.
Dat geluk had ik in 2014, maar met de huidige huizenprijzen is dat niet meer te doen.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Hypotheek baseren op 1 inkomen. Kan je er altijd blijven wonen, mocht er een inkomen/partner wegvallen.
Je hebt geen kind, waardoor je inkomsten zakken en je uitgaven stijgen?quote:Op maandag 6 maart 2023 11:55 schreef vosss het volgende:
Hier hebben we 1.quote:
Dit vind ik dus best zorgelijk of ligt dat aan mij?quote:"Wat ook heel erg opvalt bij jongeren is dat zij het vaakst aangeven hun gedrag niet te hebben aangepast aan die stijgende kosten", zegt Brink-den Nieuwenboer. "Ook als we kijken naar de houding van jongeren dan zien we dat ze erg gefocust zijn op de korte termijn. Ze geven liever nu geld uit dan te sparen voor onvoorziene omstandigheden."
Dat korte termijn denken heeft toch alles te maken met de normale hersenontwikkeling van een jongere?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit vind ik dus best zorgelijk of ligt dat aan mij?
Wij wandelen zaterdags naar de markt en halen daar de groenten en kaas. Scheelt altijd wel wat. Vaak ook 2 voor x euro of zo. Ik kook 5 van de 7 dagen zelf, alles vers. Vaak combineer ik op donderdag de restjes van eerder in de week voor een soepje of zo. Een hele bloemkool is bijvoorbeeld teveel voor 3 volwassenen, daar blijft van over.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:19 schreef roos94 het volgende:
Tegenwoordig moet je kromliggen voor de boodschappen. En maar zeuren dat de mens goed wil eten.
Als je anno 2023 een gezond bord met kipfilet rijst en broccoli wil neerleggen voor je gezin ben je al 8 euro kwijt voor enkel de kip. Voor die prijs van een kipfilet heb ik een pizza thuisbezorgd en hoef ik niet naar de winkel en heb ik geen afwas. Zo denken mensen. Boodschappen nekken mensen.
In het artikel gaat het over 18-25 jarigen als "jongeren" - mensen die dus in die 1e fase komen van zelfstandig wonen / samenwonen etc.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dat korte termijn denken heeft toch alles te maken met de normale hersenontwikkeling van een jongere?
Dooddoende reactie inderdaad, maar ik wil toch echt jouw opmerking nuanceren dat er tegenwoordig genoeg mensen zijn die ver onder hun stand leven en alsnog niet kunnen rondkomen. Met name gezinnen met een alleenstaande ouder. Het zijn niet allemaal jongvolwassenen die zichzelf in de schulden werken voor hun luxe schijnleventje op Instagram/TikTok.quote:
Dat is ook zorgelijk, maar dat is van alle tijden. Mensen kunnen niet magisch met geld omgaan, en sommige mensen leren het nooit.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit vind ik dus best zorgelijk of ligt dat aan mij?
Dat is waar, maar dat is wél waar nadruk op gelegd wordt in het artikel, zo te zien.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:28 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Dooddoende reactie inderdaad, maar ik wil toch echt jouw opmerking nuanceren dat er tegenwoordig genoeg mensen zijn die ver onder hun stand leven en alsnog niet kunnen rondkomen. Met name gezinnen met een alleenstaande ouder. Het zijn niet allemaal jongvolwassenen die zichzelf in de schulden werken voor hun luxe schijnleventje op Instagram/TikTok.
Voor die subgroep is zijn reactie dan ook helemaal terecht.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is waar, maar dat is wél waar nadruk op gelegd wordt in het artikel, zo te zien.
Dat is gewoon alcoholisme.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij wandelen zaterdags naar de markt en halen daar de groenten en kaas. Scheelt altijd wel wat. Vaak ook 2 voor x euro of zo. Ik kook 5 van de 7 dagen zelf, alles vers. Vaak combineer ik op donderdag de restjes van eerder in de week voor een soepje of zo. Een hele bloemkool is bijvoorbeeld teveel voor 3 volwassenen, daar blijft van over.
Verder opletten in de winkel, er zijn best goedkopere alternatieven, niet de merkproducten.
Wijntje van 4 euro i.p.v. flesje van 12 euro. Kun je wel lekkerder vinden, maar dan niet klagen over niet rond kunnen komen. Ik ken legio kakkers die het echt nodig vinden om dagelijks wijn te drinken. Moeder de vrouw begint al met een wijntje bij het eten koken. Dan nog een wijntje bij het eten en dan nog 's avonds 2 wijntje. En dan klagen dat de boodschappen zo duur worden.
Nee hoor, financieel niks te klagen hoor. Jammer voor je...quote:
Het vervelende is, dat de huizenprijzen ook nog eens fiks zijn. Zonder het maximum te lenen kunnen een hoop mensen niks kopen.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou, dat zien zij zelf toch anders. Keurige mensen, goede baan, maar wel elke dag wijnen.quote:
Iemand van 25 die zelfstandig kan wonen? Hahaquote:Op maandag 6 maart 2023 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In het artikel gaat het over 18-25 jarigen als "jongeren" - mensen die dus in die 1e fase komen van zelfstandig wonen / samenwonen etc.
Waarom heb je het over een hele specifiek groep upperclass in een topic wat gaat over 60% van de huishoudens?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou, dat zien zij zelf toch anders. Keurige mensen, goede baan, maar wel elke dag wijnen.
De zogenaamde upperclass.
En ja, ik hoor ze nu het hardst klagen dat alles zo duur wordt!
Ik houd ook van een wijntje, maar hier alleen op vrijdag en zaterdagavond. En een gewoon merlotje of zo, geen dure merkwijnen.
Over welke reactie van mij heb jij het?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:28 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Dooddoende reactie inderdaad, maar ik wil toch echt jouw opmerking nuanceren dat er tegenwoordig genoeg mensen zijn die ver onder hun stand leven en alsnog niet kunnen rondkomen. Met name gezinnen met een alleenstaande ouder. Het zijn niet allemaal jongvolwassenen die zichzelf in de schulden werken voor hun luxe schijnleventje op Instagram/TikTok.
Dan wordt "moeten ze maar niet boven hun stand leven" net zo'n dooddoener als die reactie van Toine.
En opzich geen ramp als jongere(zolang je niet diep in de schulden werkt).Ook een onderdeel van het leer proces.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dat korte termijn denken heeft toch alles te maken met de normale hersenontwikkeling van een jongere?
Ben ik het niet helemaal mee eens. Vaak telt een adviseur juist alle inkomens mee om te wijzen op de prachtige mogelijkheden. Er zijn echt huizen onder de 2,5 ton, echt wel. Maar soms moet je daar dan nog wat aan doen en staat het pand niet in de randstad.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:33 schreef Morri2 het volgende:
Het vervelende is, dat de huizenprijzen ook nog eens fiks zijn. Zonder het maximum te lenen kunnen een hoop mensen niks kopen.
Omdat jij 4000 euro in de maand als armoede schijnt te zien! Dan bedenk ik waar die armoede dan vandaan komt.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom heb je het over een hele specifiek groep upperclass in een topic wat gaat over 60% van de huishoudens?
Moeten ze harder werken was jouw dooddoener toch?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:28 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Dan wordt "moeten ze maar niet boven hun stand leven" net zo'n dooddoener als die reactie van Toine.
Jij begint zelf over 4000 netto per maand en toeslagen. Ik denk niet dat veel mensen die niet rond kunnen komen zoveel geld binnen halen eigenlijk. Wat dat hele wijnverhaal ermee te maken heeft weet ik ook niet.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat jij 4000 euro in de maand als armoede schijnt te zien! Dan bedenk ik waar die armoede dan vandaan komt.
En het is niet echt upperclass, maar ze gedragen zich zo. Waarschijnlijk zitten zij rond die 4000, misschien 5000 euro netto, gezamelijk.
Jij hebt nog geld voor fruit en kaas. Dat is voor veel mensen een luxeproduct tegenwoordig.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij wandelen zaterdags naar de markt en halen daar de groenten en kaas. Scheelt altijd wel wat. Vaak ook 2 voor x euro of zo. Ik kook 5 van de 7 dagen zelf, alles vers. Vaak combineer ik op donderdag de restjes van eerder in de week voor een soepje of zo. Een hele bloemkool is bijvoorbeeld teveel voor 3 volwassenen, daar blijft van over.
Verder opletten in de winkel, er zijn best goedkopere alternatieven, niet de merkproducten.
Wijntje van 4 euro i.p.v. flesje van 12 euro. Kun je wel lekkerder vinden, maar dan niet klagen over niet rond kunnen komen. Ik ken legio kakkers die het echt nodig vinden om dagelijks wijn te drinken. Moeder de vrouw begint al met een wijntje bij het eten koken. Dan nog een wijntje bij het eten en dan nog 's avonds 2 wijntje. En dan klagen dat de boodschappen zo duur worden.
Je moet leven naar het geld dat je hebt en niet kijken naar wat iemand anders heeft en dan gaan klagen dat jij minder hebt.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:41 schreef laforest het volgende:
Moeten ze harder werken was jouw dooddoener toch?
Dat zeg ik toch met mijn oorspronkelijke reactie? En dan gaan mensen daar huilend op reageren.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Je moet leven naar het geld dat je hebt en niet kijken naar wat iemand anders heeft en dan gaan klagen dat jij minder hebt.
Mensen willen: roken, drinken, uit eten, op vakantie, af en toe naar de bios, 's zomers een terrasje pikken, duur sportabo'tje en noem maar op. Als je dat niet kunt betalen, dan doe je dat gewoon niet. Zo simpel is het.
Leef naar je portemonee en kijk niet wat een ander heeft. Wat heb je daar aan?
Ik rook niet, we hebben maar 1 auto, ga niet naar de sportschool en wij zijn al 10 jaar niet op vakantie geweest. Ja, ik heb geld voor groente en kaas. Fruit heb ik van de zomer weer, uit eigen tuin.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:43 schreef mootie het volgende:
[..]
Jij hebt nog geld voor fruit en kaas. Dat is voor veel mensen een luxeproduct tegenwoordig.
Herken sarcasme.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Eh, nee lieverd, jij begon over 4000 euro. Ik had het over toeslagen voor alleenstaande ouders, daarop reageerde jij dat iemand met 4000 euro netto deze toeslagen niet krijgt. Nee, natuurlijk niet.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij begint zelf over 4000 netto per maand en toeslagen. Ik denk niet dat veel mensen die niet rond kunnen komen zoveel geld binnen halen eigenlijk. Wat dat hele wijnverhaal ermee te maken heeft weet ik ook niet.
Ik ben het ook met je eens.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:46 schreef laforest het volgende:
Dat zeg ik toch met mijn oorspronkelijke reactie? En dan gaan mensen daar huilend op reageren.
Hmm ja, denk bijvoorbeeld aan een studentenkamer.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:34 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Iemand van 25 die zelfstandig kan wonen? Haha
Maar als je een stuk jonger was, had je nooit in deze woning gewoond. Tenzij jullie allebei wel meer dan een ton verdienen per jaar. Dus dat zeg je tegen jongere generaties, moet je ook maar een ton verdienen zodat je net zo als mij kan leven?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Vaak telt een adviseur juist alle inkomens mee om te wijzen op de prachtige mogelijkheden. Er zijn echt huizen onder de 2,5 ton, echt wel. Maar soms moet je daar dan nog wat aan doen en staat het pand niet in de randstad.
Wij wonen vrijstaand, met een grote tuin, op 2 minuten lopen van intercity station, kwartiertje lopen vanaf het centrum. Gekocht voor 240 K. Was een opknappertje en is nu bijna 460 K waard, jl. getaxeerd.
Dat kan ook he? Als mijn man iets overkomt, of mij, kan de ander er blijven wonen, als hij/zij wil, of het verkopen en de overwaarde verbrassen.
Keuzes maak je echt zelf in het leven.
Pandjesbazen die bezemkasten verhuren voor 1000 per maand.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hmm ja, denk bijvoorbeeld aan een studentenkamer.
Jij denkt dat in deze groep, 60% van de bevolking, alleen maar mensen zitten, die maandelijks honderden euro's over de balk smijten aan vakanties en uit eten gaan? En daarom niet rond kunnen komen?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:46 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch met mijn oorspronkelijke reactie? En dan gaan mensen daar huilend op reageren.
Maar had je nog een inhoudelijke reactie verder of ga je alleen op irrelevante zaken reageren?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Ze leven allemaal boven hun stand!!!!!!! Stuk. Voor. Stuk.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij denkt dat in deze groep, 60% van de bevolking, alleen maar mensen zitten, die maandelijks honderden euro's over de balk smijten aan vakanties en uit eten gaan? En daarom niet rond kunnen komen?
Ik zit al vanaf mijn 30ste in de WAO, mijn man is gewone kantoormedewerker. Wij hebben samen nog geen 5000 netto.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar als je een stuk jonger was, had je nooit in deze woning gewoond. Tenzij jullie allebei wel meer dan een ton verdienen per jaar. Dus dat zeg je tegen jongere generaties, moet je ook maar een ton verdienen zodat je net zo als mij kan leven?
Het gaat niet over 'alleen maar', dat zegt niemand. Maar het is echt niet zo dat 60% van de huishoudens een gezamenlijk inkomen heeft onder de 4000 euro, terwijl ze met tweeen werken. Daar geloof ik niks van. (Ik noem 4000 omdat jij dat noemde als bedrag waarop je geen toeslagen meer krijgt)quote:Op maandag 6 maart 2023 12:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij denkt dat in deze groep, 60% van de bevolking, alleen maar mensen zitten, die maandelijks honderden euro's over de balk smijten aan vakanties en uit eten gaan? En daarom niet rond kunnen komen?
Dan heb ik me zeker vergist, dacht dat het voor Greta Thunberg was.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
We doen het voor Oekraïne jongens.
Een heleboel iig.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ken iemand in de bijstand die in een huurhuis woont met haar dochter en geregeld naar de sauna gaat en gewoon lekker kabbelenden, en ik ken een stel die in een behoorlijk groot koophuis wonen waar de woonlasten zo hoog zijn dat ze geen enkele stuiver kunnen missen.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat jij 4000 euro in de maand als armoede schijnt te zien! Dan bedenk ik waar die armoede dan vandaan komt.
En het is niet echt upperclass, maar ze gedragen zich zo. Waarschijnlijk zitten zij rond die 4000, misschien 5000 euro netto, gezamelijk.
Ik reageer op jouw hypocriete reactie tegen mij.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:52 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Maar had je nog een inhoudelijke reactie verder of ga je alleen op irrelevante zaken reageren?
Jou nuanceren is hypocriet, ja?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:58 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik reageer op jouw hypocriete reactie tegen mij.
Ik regeerde daar op jou en iemand anders. Boven de 2000 euro netto krijg je al geen toeslagen bijna meer. Denk dat veel van deze mensen juist net boven alle toeslagen zitten.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat niet over 'alleen maar', dat zegt niemand. Maar het is echt niet zo dat 60% van de huishoudens een gezamenlijk inkomen heeft onder de 4000 euro. Daar geloof ik niks van. (Ik noem 4000 omdat jij dat noemde als bedrag waarop je geen toeslagen meer krijgt)
Nou, ik denk dat je toch een wat vertekend beeld hebt.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zit al vanaf mijn 30ste in de WAO, mijn man is gewone kantoormedewerker. Wij hebben samen nog geen 5000 netto.
Wij hebben ons eerste huis gekocht toen ik 28 was, een tussenwoning. Dit huis hebben we 8 jaar geleden gekocht en we zijn nu wel bijna klaar met opknappen. Daarom is het zoveel meer waard geworden. Maar daarom konden we het ook zo goedkoop kopen.
Ze zijn er wel, maar wil je in een nieuwbouwhuis, 0 op de meter, dan red je het inderdaad niet op 1 inkomen. Maar ook dan moet je keuzes maken.
Ik heb een gevoel dat je geen idee hebt hoe mensen met een modaal inkomen kunnen rondkomen. Dan blijft er soms maar 200-300 euro per maand over voor boodschappen, leuke dingen, en onverwachte uitgaven. Dan is er weinig ruimte voor een energierekening of boodschappen die duurder worden.quote:
Dank je.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik heb een gevoel dat je geen idee hebt hoe mensen met een modaal inkomen kunnen rondkomen. Dan blijft er soms maar 200-300 euro per maand over voor boodschappen, leuke dingen, en onverwachte uitgaven. Dan is er weinig ruimte voor een energierekening of boodschappen die duurder worden.
En hoe ziet niet boven je stand leven er concreet uit? Als in: Wat is een realistische levensstandaard die je als Nederlander (met alle welvaart die de afgelopen decennia is opgebouwd) mag verwachten?quote:Op maandag 6 maart 2023 12:02 schreef laforest het volgende:
Moet je niet steeds boven je stand proberen te leven.
Je mag niks verwachten, je leeft naar je portemonnee, niet naar wat je vindt dat je portemonnee moet kunnen bekostigen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe ziet niet boven je stand leven er concreet uit? Als in: Wat is een realistische levensstandaard die je als Nederlander (met alle welvaart die de afgelopen decennia is opgebouwd) mag verwachten?
quote:Op maandag 6 maart 2023 12:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Je moet leven naar het geld dat je hebt en niet kijken naar wat iemand anders heeft en dan gaan klagen dat jij minder hebt.
Mensen willen: roken, drinken, uit eten, op vakantie, af en toe naar de bios, 's zomers een terrasje pikken, duur sportabo'tje en noem maar op. Als je dat niet kunt betalen, dan doe je dat gewoon niet. Zo simpel is het.
Leef naar je portemonee en kijk niet wat een ander heeft. Wat heb je daar aan?
Het kost denk ik wat tijd om te schakelen naar een consuminderende en circulaire mindset.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:00 schreef Havermout2 het volgende:
Tot aan het modale inkomen zijn huishoudens gemiddeld 50%-60% aan vaste lasten kwijt. Gezien de lonen minder snel zijn gestegen dan de kosten aan energie en voedsel, is het logisch dat de bestedingsruimte is afgenomen. Hoe je daarmee omgaat is verse twee.
Blijkbaar.quote:
Dat vraag ik mij ook af wat mensen dan als luxe zien. Is het hebben van een auto of zelfs een fiets dan luxe? Het kopen van vlees of groenten?quote:Op maandag 6 maart 2023 13:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe ziet niet boven je stand leven er concreet uit? Als in: Wat is een realistische levensstandaard die je als Nederlander (met alle welvaart die de afgelopen decennia is opgebouwd) mag verwachten?
@laforest doet zich hier voor als vastgoedmiljonair.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik heb een gevoel dat je geen idee hebt hoe mensen met een modaal inkomen kunnen rondkomen. Dan blijft er soms maar 200-300 euro per maand over voor boodschappen, leuke dingen, en onverwachte uitgaven. Dan is er weinig ruimte voor een energierekening of boodschappen die duurder worden.
Beter zou de slogan "Stop feeling poor" zijn. Mja, in Nederland kan een rijke multinational zich zelfs nog in een slachtoffer-rol hullen. Mij verbaast niets meer.quote:
Voor iemand die geen fiets heeft en moet lopen is het hebben van een fiets een luxe. Voor iemand die een auto heeft is het hebben van een fiets niet zo luxe. Het is relatief, en niet absoluut.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af wat mensen dan als luxe zien. Is het hebben van een auto of zelfs een fiets dan luxe? Het kopen van vlees of groenten?
Laat dat nou nét (ook) een probleem zijn bij de doelgroep van 18-25 jaar met een gat in hun hand en maximaal DUO.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:07 schreef Digi2 het volgende:
Beter zou de slogan "Stop feeling poor" zijn.
Vandaar de slogan "Stop feeling poor".quote:Op maandag 6 maart 2023 13:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Voor iemand die geen fiets heeft en moet lopen is het hebben van een fiets een luxe. Voor iemand die een auto heeft is het hebben van een fiets niet zo luxe. Het is relatief, en niet absoluut.
Ja, maar als je het kunt proberen te framen als een absoluut iets kun je daarna zeggen 'zie je wel' en kun je met het vingertje wijzen. Als er een component eigen verantwoordelijkheid bij zit dan wordt dat lastiger, dus men wil het ook vooral niet als relatief zien, want dan gaat dat rookgordijntje niet meer op.quote:
quote:Op maandag 6 maart 2023 12:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat niet over 'alleen maar', dat zegt niemand. Maar het is echt niet zo dat 60% van de huishoudens een gezamenlijk inkomen heeft onder de 4000 euro. Daar geloof ik niks van. (Ik noem 4000 omdat jij dat noemde als bedrag waarop je geen toeslagen meer krijgt)
Ik heb een proefberekening gemaakt voor een alleenstaande met een jaarinkomen van 32000 en met 3 kinderen waarvan 2 op de buitenschool opvang zitten en de jongste op de dagopvang.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik regeerde daar op jou en iemand anders. Boven de 2000 euro netto krijg je al geen toeslagen bijna meer. Denk dat veel van deze mensen juist net boven alle toeslagen zitten.
Ligt dan waarschijnlijk aan de plek waar je woont. Zal niet in Brabant of Friesland zijn, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat je toch een wat vertekend beeld hebt.
Ik woon in een jaren 30 flat, heb wel een tuin maar ook bovenburen. Geen nul op de meter, integendeel. Mijn huis is nu circa 480.000 euro en het is echt niks bijzonders.
Dan geven die mensen met een modaal inkomen wel veel geld uit aan vaste lasten zoals huur, gas, elektriciteit en water.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:00 schreef Momo het volgende:
[..]
quote:Op maandag 6 maart 2023 13:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Beter zou de slogan "Stop feeling poor" zijn. Mja, in Nederland kan een rijke multinational zich zelfs nog in een slachtoffer-rol hullen. Mij verbaast niets meer.
De vraag is denk ik ook OF je er überhaupt iets aan kunt doen in het geval van die 6 op de 10.quote:
Moet die 6 op de 10 maar niet boven hun stand leven toch, ook al komen ze tekort door de prijsstijgingen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De vraag is denk ik ook OF je er überhaupt iets aan kunt doen in het geval van die 6 op de 10.
Nope.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:23 schreef epicbeardman het volgende:
(Ja ook Rutte is linkse Bidenhiellenlikker)
Net zoals republikeinen niet meer rechts zijn is Rutte ook niet meer rechts. Nooit geweest. Misschien voor de buhne.quote:
Met 2000 euro, zit je op bijna 2700 bruto ofzo, al verschilt netto-bruto per bedrijf. Dan zit je al boven de ¤31.000 bruto grens voor huurtoeslag. Al die zaken met kinderen weet ik niet zoveel van af, maar een alleenstaande op zichzelf zit al snel boven de grens voor toeslagen met een modaal inkomen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:14 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
Ik heb een proefberekening gemaakt voor een alleenstaande met een jaarinkomen van 32000 en met 3 kinderen waarvan 2 op de buitenschool opvang zitten en de jongste op de dagopvang.
Daar komt het volgende uit:
Huurtoeslag: 262, op een kale huurprijs van 712 euro
Kindgebonden budget 674, maximaal 3848 per jaar
Kinderopvang toeslag: 1781
Zorgtoeslag: 76
Totaal per maand aan toeslagen: 2793
En dat bij een netto loon van 2000 euro.
Wat is jouw definitie van een "rechtse partij"?quote:Op maandag 6 maart 2023 13:24 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Net zoals republikeinen niet meer rechts zijn is Rutte ook niet meer rechts. Nooit geweest. Misschien voor de buhne.
Je moet wat he als de huurmarkt begint rond 1000 euro voor een appartement van 60 m2.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:18 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan geven die mensen met een modaal inkomen wel veel geld uit aan vaste lasten zoals huur, gas, elektriciteit en water.
Ik voel me dan gezegend omdat ik slechts zo'n 40 % van mijn inkomen kwijt ben aan die vaste lasten.
Bizar hè. Echt wat een geld ben je dan iedere maand kwijt.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Je moet wat he als de huurmarkt begint rond 1000 euro voor een appartement van 60 m2.
En nu serieus.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:22 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Moet die 6 op de 10 maar niet boven hun stand leven toch, ook al komen ze tekort door de prijsstijgingen.
gr gr
2500 netto aan maandelijkse lasten is niks meer hoor. (wonen, boodschappen, verzekeringen, energie, tv/internet).quote:Op maandag 6 maart 2023 13:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Bizar hè. Echt wat een geld ben je dan iedere maand kwijt.
Waarschijnlijk pas wanneer we op daklozen mogen schieten of andere bevolkingsgroepen op gaan jagen met z'n allenquote:Op maandag 6 maart 2023 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van een "rechtse partij"?
Wij komen niet eens aan 2500 incl kind volgens mij, maar dat zou ik moeten narekenen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
2500 netto aan maandelijkse lasten is niks meer hoor. (wonen, boodschappen, verzekeringen, energie, tv/internet).
Alles links van extreem rechts is voor hem links.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar jij runt een energiecentrale thuis..quote:Op maandag 6 maart 2023 13:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wij komen niet eens aan 2500 incl kind volgens mij, maar dat zou ik moeten narekenen.
Okido, vraag: wat moet er anders volgens jou gebeuren bij de 6 op 10 die niet door eigen toedoen niet meer kunnen rondkomen (wat voor de inflatie dus wel nog mogelijk was)? Oprechte vraag zonder sarcasme.quote:
Met al je zonnepanelen.quote:
Ik gok een partij met veel ikke ikke ikke en waarvan je tekeer mag gaan tegen asielzoekers/buitenlanders/minderheden/mensen die nog wat van de wereld proberen te maken.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo dat bij sommige mensen hun energierekening gestegen is van 150 euro naar 500 euro per maand. Boodschappen zijn ook zomaar een paar tientjes in de maand duurder geworden. Brandstofprijzen zijn ook een tijdje torenhoog geweest. Ik vergeet vast nog een aantal andere zaken, maar dat zijn wel degelijk relatief enorme stijgingen van de lasten.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:31 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Okido, vraag: wat moet er anders volgens jou gebeuren bij de 6 op 10 die niet door eigen toedoen niet meer kunnen rondkomen (wat voor de inflatie dus wel nog mogelijk was)? Oprechte vraag zonder sarcasme.
Tering, ik zat écht in de richting van werk te denken, ik denk wtf zou ze nou toch bedoelenquote:
Ja en dat gaat zo in de hele Randstad en alle middengrote steden in Nederland. En in dorpjes heb je meestal geen vrije sector huur.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Bizar hè. Echt wat een geld ben je dan iedere maand kwijt.
Tsja, keuzes, keuzesquote:
Zonnepanelen zijn natuurlijk wel even iets duurder dan één of 2 vakanties. Althans wel dan de vakanties die ik gewend ben.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, keuzes, keuzes
De een schaft zich zonnecellen aan, de ander gaat liever op vakantie.
Zelfredzaamheid past natuurlijk niet in een slachtoffer-cultuur als de onze.
Net alsof je zonnecellen mag plaatsen op je sociale huur of vrije sector huurwoning.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, keuzes, keuzes
Waarom loop je dan continu te janken over je hoge energierekening in het Oorlog in Oekraine topic?quote:Op maandag 6 maart 2023 11:55 schreef vosss het volgende:
En alsof mensen die nauwelijks rondkomen minimaal 4,5k op de bank hebben staan om ze te plaatsen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Net alsof je zonnecellen mag plaatsen op je sociale huur of vrije sector huurwoning.
Omdat het ridicuul is dat ik 4x zo veel moet betalen voor iets waar wij niks mee te maken hebben.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:37 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Waarom loop je dan continu te janken over je hoge energierekening in het Oorlog in Oekraine topic?![]()
Het is hem gegund hoor!quote:Op maandag 6 maart 2023 13:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, keuzes, keuzes
Je kunt ook gewoon beiden doen. Het is niet altijd of/of. Dat laatste ben ik wel met je eens trouwens.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, keuzes, keuzes
Zelfredzaamheid past natuurlijk niet in een slachtoffer-cultus als de onze.
Of ze zijn gewoon tot de conclusie gekomen dat voorzichtig gedrag toch niet loont, waarom zou je als jongere sparen als je rondom je heen ziet dat huisje boompje beestje een vrijwel onhaalbare luxe is geworden? Ik heb wel met die generatie te doen, ze mogen eerst tienduizenden euro's studieschuld gaan wegwerken, vervolgens eindeloos een vermogen aan huur betalen omdat ze niks kunnen kopen en uiteindelijk mogen ze ook nog eens tot hun 70e werken om überhaupt enigszins redelijk te kunnen leven.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
Op je balkon mag je die plaatsen zolang je die maar niet buiten aan de reling ophangt. Het grote platte dak op het complex waar ik woon wordt inderdaad nog steeds onbenut gelaten door de woningstichting. De overheid en semi-overheid lopen geen storm met de energie-transitie als het henzelf betreft, zoveel is wel duidelijk.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Net alsof je zonnecellen mag plaatsen op je sociale huur of vrije sector huurwoning.
Dat zou "onze" regering goed uitkomen, want zo komen er huizen vrij voor statushouders.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:31 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Okido, vraag: wat moet er anders volgens jou gebeuren bij de 6 op 10 die niet door eigen toedoen niet meer kunnen rondkomen (wat voor de inflatie dus wel nog mogelijk was)? Oprechte vraag zonder sarcasme.
Aannemend dat ze voor de inflatie al op een houtje beten en geen gekke uitgaves hebben. Die kunnen toch niet massaal op straat belanden straks?
Er wordt al van alles gedaan om de minima te spekken met 10% loonsverhoging, toeslagen etc. etc. maar ook heel veel mensen zullen zich in de schulden gaan werken omdat ze dus niet meer alles (tegelijkertijd) kunnen betalen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:31 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Aannemend dat ze voor de inflatie al op een houtje beten en geen gekke uitgaves hebben. Die kunnen toch niet massaal op straat belanden straks?
Helaas heeft geopolitiek alles met jouw te makenquote:Op maandag 6 maart 2023 13:39 schreef vosss het volgende:
[..]
Omdat het ridicuul is dat ik 4x zo veel moet betalen voor iets waar wij niks mee te maken hebben.
Ik kan mij niet voorstellen dat de verhuurder dat goed zou vinden eigenlijk, prutsen aan het elektriciteitsnetwerk. Ik mag nog niet eens een zonnescherm dwars over balkon ophangen voor de zon in de zomer.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Op je balkon mag je die plaatsen zolang je die maar niet buiten aan de reling ophangt. Het grote platte dak op het complex waar ik woon wordt inderdaad nog steeds onbenut gelaten door de woningstichting. De overheid en semi-overheid lopen geen storm met de energie-transitie als het henzelf betreft, zoveel is wel duidelijk.
Luxe tijdelijk inleveren om later meer zelfredzaam te zijn is hele volkstammen vreemd lijkt het wel.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon beiden doen. Het is niet altijd of/of. Dat laatste ben ik wel met je eens trouwens.
Ik denk dat dit een veel te optimistische visie is, want straks is er ook geen werk meer voor de grote massa. Ontwikkelingen op AI gebied gaan zo snel en productie wordt geoutsourced naar plaatsen waar energie tegen normale prijzen beschikbaar is en/of waar men zich niet druk maakt over CO2quote:Op maandag 6 maart 2023 13:43 schreef J.B. het volgende:
[..]
Of ze zijn gewoon tot de conclusie gekomen dat voorzichtig gedrag toch niet loont, waarom zou je als jongere sparen als je rondom je heen ziet dat huisje boompje beestje een vrijwel onhaalbare luxe is geworden? Ik heb wel met die generatie te doen, ze mogen eerst tienduizenden euro's studieschuld gaan wegwerken, vervolgens eindeloos een vermogen aan huur betalen omdat ze niks kunnen kopen en uiteindelijk mogen ze ook nog eens tot hun 70e werken om überhaupt enigszins redelijk te kunnen leven.
Dit zal vast voor een aantal mensen opgaan hoor, maar het gros zet echt wel de tering naar de nering. Het ontbreekt jou gewoon aan inlevingsvermogen (zoals zovelen hier op FOK!).quote:Op maandag 6 maart 2023 13:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Luxe tijdelijk inleveren om later meer zelfredzaam te zijn is hele volkstammen vreemd lijkt het wel.
Ja, die mensen zijn er, en als die mensen dan klaar zijn voor de rest van hun leven gaan ze op internet klagen dat alles duur en onmogelijk is en dat het niet kan en en en.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:43 schreef J.B. het volgende:
[..]
Of ze zijn gewoon tot de conclusie gekomen dat voorzichtig gedrag toch niet loont, waarom zou je als jongere sparen als je rondom je heen ziet dat huisje boompje beestje een vrijwel onhaalbare luxe is geworden? Ik heb wel met die generatie te doen, ze mogen eerst tienduizenden euro's studieschuld gaan wegwerken, vervolgens eindeloos een vermogen aan huur betalen omdat ze niks kunnen kopen en uiteindelijk mogen ze ook nog eens tot hun 70e werken om überhaupt enigszins redelijk te kunnen leven.
Eens, want de studententijd is de tijd van je leven, en als je morgen onder een bus komt, tja, wat maakt het uit, waarom zou je voorzichtig zijn, om vervolgens, als je 'morgen' niet onder een bus bent gekomen, te gaan klagen over alles en iedereen om je heen, om maar niet te hoeven accepteren dat er dingen zijn die je zelf anders gedaan zou kúnnen hebben.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Luxe tijdelijk inleveren om later meer zelfredzaam te zijn is hele volkstammen vreemd lijkt het wel.
Maatwerk. Kijken wat de oorzaak is van de problemen. Als dat is omdat 1 van beiden niet werkt, proberen werk voor die persoon te vinden. Komt er toch direct weer meer binnen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:31 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik heb ooit een conflict gehad over een schotel. En toen bleek dat zolang ik de schotel op het balkon zelf plaatste ze er niets tegen konden ondernemen. Dat staat buiten het feit dat de zonnecel wel volgens de wettelijke normen in gebruik moet worden genomen. In mijn huurcontract was het niet uitdrukkelijk uitgesloten dat het niet was toegestaan een schotel op het balkon te plaatsen. Hier is ook de nodige jurisprudentie over. Altijd raadzaam jurisprudentie te checken.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat de verhuurder dat goed zou vinden eigenlijk, prutsen aan het elektriciteitsnetwerk. Ik mag nog niet eens een zonnescherm dwars over balkon ophangen voor de zon in de zomer.
Waarom was mijn eerste gedachte: shoarmaschotel?quote:Op maandag 6 maart 2023 13:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb ooit een conflict gehad over een schotel.
En bij de scenarios waarin er maximaal gewerkt en minimaal geleefd wordt omdat je na vaste lasten nog 300 euro over hebt voor boodschappen komende maand? Die schrijnende gevallen zijn er ook nog.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Maatwerk. Kijken wat de oorzaak is van de problemen. Als dat is omdat 1 van beiden niet werkt, proberen werk voor die persoon te vinden. Komt er toch direct weer meer binnen.
Om dit te ontvluchten kiezen veel jongeren er steeds vaker voor om maar in de criminaliteit oid te gaan. Zeg maar snel geld verdienen. Zie en lees je steeds vaker in de media dat dat de reden waarom steeds meer jongeren afglijden in de criminaliteit, of schulden maken.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:43 schreef J.B. het volgende:
[..]
2 fulltime inkomens en dan nog niet rond kunnen komen. Sorry, dan woon je te duur. Of je hebt een dure lease-bak, of andere onnodige dure uitgaven.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:59 schreef Erasmus het volgende:
[..]
En bij de scenarios waarin er maximaal gewerkt en minimaal geleefd wordt omdat je na vaste lasten nog 300 euro over hebt voor boodschappen komende maand? Die schrijnende gevallen zijn er ook nog.
Aan de andere kant denk ik dat het staakgedrag en vervolgens (behoorlijk) verhogen van de lonen er enkel voor gaat zorgen dat ons land duurder en duurder gaat worden (zonder einde in zicht).quote:Op maandag 6 maart 2023 13:58 schreef capricia het volgende:
We doen hier al 30 jaar aan loonmatiging. Terwijl bij veel bedrijven en vooral aandeelhouders het geld tegen de plinten klotst.
Maar lekker met zijn allen VVD blijven stemmen.
Totdat het straks 7 op de 10 is. En denken dat jij niet bij 8 op de 10 straks zit.
Mensen die "jouw" gebruiken waar dat "jou" moet zijn ga ik niet mee in discussie.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:46 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Helaas heeft geopolitiek alles met jouw te maken
Ben je bekend met de huizenmarkt anno 2023 of ben je nog blijven hangen in de jaren 90? Dat is vandaag de dag geen keuze meer.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:00 schreef Gia het volgende:
[..]
2 fulltime inkomens en dan nog niet rond kunnen komen. Sorry, dan woon je te duur.
Hoeft niet hoor. En je kan niet altijd kiezen hoeveel huur je wilt betalen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:00 schreef Gia het volgende:
[..]
2 fulltime inkomens en dan nog niet rond kunnen komen. Sorry, dan woon je te duur. Of je hebt een dure lease-bak, of andere onnodige dure uitgaven.
Ik vind zo 2834 koopwoningen onder de 2 ton, op Funda.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:01 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ben je bekend met de huizenmarkt anno 2023 of ben je nog blijven hangen in de jaren 90? Dat is vandaag de dag geen keuze meer.
En nee, dit is ook geen Randstadprobleem meer dus dat argument kan je voor je houden.
Ja, op hoeveel woningzoekenden?quote:Op maandag 6 maart 2023 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind zo 2834 koopwoningen onder de 2 ton, op Funda.
Je kunt wel kiezen waar je wil wonen. Niet overal in Nederland zijn de huren zo hoog, ook particulier niet.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoeft niet hoor. En je kan niet altijd kiezen hoeveel huur je wilt betalen.
quote:Op maandag 6 maart 2023 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh dat verandert de zaak. Krijg je ook vast zonder gekke hindernissen een hypotheek voor als je niet zo heel veel verdient. En 2834 koopwoningen is ook ruim voldoende om in de vraag van de hele markt te voorzien.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/kaar(...)%2C5.200043039062887quote:Op maandag 6 maart 2023 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Op hoeveel woningzoekenden door heel Nederland?quote:
Je vergeet even dat je bij dat soort huizen vaak een ton (of meer) moet investeren om het op te knappen?quote:
Heb je ooit wel eens gekeken naar de vrije sector huurmarkt.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Je kunt wel kiezen waar je wil wonen. Niet overal in Nederland zijn de huren zo hoog, ook particulier niet.
Een deel daarvan zijn garages en parkeerplaatsen. Een deel daarvan is een bouwval waar minimaal 50.000 ingestopt moet worden voordat het bewoonbaar is. En daar moeten honderd duizenden mensen wonen?quote:Op maandag 6 maart 2023 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarmee? Ik heb al een huis. Zit goed tot mijn 80ste, als ik zo oud word.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/kaar(...)%2C5.200043039062887
Succes he..
Dan pas je je mindset maar aanquote:Op maandag 6 maart 2023 14:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Heb je ooit wel eens gekeken naar de vrije sector huurmarkt.
[..]
Een deel daarvan zijn garages en parkeerplaatsen. Een deel daarvan is een bouwval waar minimaal 50.000 ingestopt moet worden voordat het bewoonbaar is. En daar moeten honderd duizenden mensen wonen?
Be like Gia, is de woningcrisis in Nederland opgelost voor iedereen!quote:Op maandag 6 maart 2023 14:05 schreef Aberkullie het volgende:
Gia heeft het systeem gekraakt hoor, er staan 2834 woningen onder de 2 ton te koop, in heel Nederland.
Dat daar ook complete krotten, woonboten waar je geen hypotheek voor krijgt en verzakte funderingen doet er even niet toe.
Dat hoeft niet op dag 1. Wij zijn al 8 jaar aan 't opknappen. Ieder jaar weer wat. En het loont de moeite.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je vergeet even dat je bij dat soort huizen vaak een ton (of meer) moet investeren om het op te knappen?
Ik scroll even door de regio waar m'n ouders wonen (Zuid-Limburg), bij driekwart staat verkocht onder voorbehoudquote:Op maandag 6 maart 2023 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Succes he..
Mensen moeten gewoon niet zoveel eisen stellen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Heb je ooit wel eens gekeken naar de vrije sector huurmarkt.
[..]
Een deel daarvan zijn garages en parkeerplaatsen. Een deel daarvan is een bouwval waar minimaal 50.000 ingestopt moet worden voordat het bewoonbaar is. En daar moeten honderd duizenden mensen wonen?
Mensen moeten gewoon niet zo boven hun stand leven.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:07 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon niet zoveel eisen stellen.
Beetje kaas kopen op de markt, koekoek.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:07 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon niet zo boven hun stand leven.
quote:Op maandag 6 maart 2023 14:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Succes he..
quote:Verplaatsbare, goed onderhouden MANTELZORGWONING
quote:Klussers opgelet..
quote:38m2
quote:Bouwkavel te koop
Oh danquote:Op maandag 6 maart 2023 14:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarmee? Ik heb al een huis. Zit goed tot mijn 80ste, als ik zo oud word.
quote:Op maandag 6 maart 2023 14:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat hoeft niet op dag 1. Wij zijn al 8 jaar aan 't opknappen. Ieder jaar weer wat. En het loont de moeite.
Ik geef alleen maar aan dat er ook echt wel goedkopere koopwoningen zijn. Wat voor huis je wil en kunt kopen hangt uiteraard af van je inkomen. Maar feit is dat sommige delen van Nederland gewoon gigantisch duur zijn. Als je daar toch wil wonen en de hoofdprijs betaalt, moet je niet huilen dat mensen in Brabant, Groningen en Friesland stukken beter af zijn.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:05 schreef Aberkullie het volgende:
Gia heeft het systeem gekraakt hoor, er staan 2834 woningen onder de 2 ton te koop, in heel Nederland.
Dat daar ook complete krotten, woonboten waar je geen hypotheek voor krijgt en verzakte funderingen doet er even niet toe.
Gewoon niet zeiken en gewoon jezelf de schuld geven voor iets wat niet je schuld is.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:08 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee hoeft inderdaad niet op dag 1. Gewoon je slaapzak er neer gooien.
Hier in Emmen heb je er ook genoeg maar ja dan woon je ook ergens.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Voor jouw beeld: Brabant is denk ik na de Randstad een van de duurste provincies om in te wonen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar aan dat er ook echt wel goedkopere koopwoningen zijn. Wat voor huis je wil en kunt kopen hangt uiteraard af van je inkomen. Maar feit is dat sommige delen van Nederland gewoon gigantisch duur zijn. Als je daar toch wil wonen en de hoofdprijs betaalt, moet je niet huilen dat mensen in Brabant, Groningen en Friesland stukken beter af zijn.
Ik woon in een sociale huur-appartement dus ik ken onze pappenheimers. Inleven in een slachtoffer-rol doe ik bewust niet. Geef mensen een hengel en leer ze vissen. In Nederland geven we ze de vis, en daar zit echt een giga-probleem wat uiteindelijk mogelijk tot onhoudbare toestanden leidt.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dit zal vast voor een aantal mensen opgaan hoor, maar het gros zet echt wel de tering naar de nering. Het ontbreekt jou gewoon aan inlevingsvermogen (zoals zovelen hier op FOK!).
Eh, ja, hebben wij wel gedaan, inderdaad. Was wel vanaf de zomer, dus dat scheelde wel. Maar dat overleef je gewoon, hoor.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:08 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee hoeft inderdaad niet op dag 1. Gewoon je slaapzak er neer gooien.
Heeft dus ook alles met wonen en werken te maken. Ik zou ook best ergens achteraf in Drenthe kunnen gaan wonen, maar of ik daar ook aansluitend werk in de buurt kan vinden is een 2e.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:09 schreef Ama het volgende:
[..]
Hier in Emmen heb je er ook genoeg maar ja dan woon je ook ergens.
West-brabant, wellicht, maar niet waar ik woon. Hellimond!!quote:Op maandag 6 maart 2023 14:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voor jouw beeld: Brabant is denk ik na de Randstad een van de duurste provincies om in te wonen.
Dus je bent begonnen in zoiets als dit met gaten in het dak, zonder toilet, badkamer of iets?quote:Op maandag 6 maart 2023 14:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Eh, ja, hebben wij wel gedaan, inderdaad. Was wel vanaf de zomer, dus dat scheelde wel. Maar dat overleef je gewoon, hoor.
Helmond is dan ook het afvoerputje van Brabant.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:11 schreef Gia het volgende:
[..]
West-brabant, wellicht, maar niet waar ik woon. Hellimond!!
OV. Mijn man werkt, officieel, in Utrecht. Maar nu alweer 3 jaar vanuit huis. Geweldig! Scheelt 2 uur reizen per dag.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Heeft dus ook alles met wonen en werken te maken. Ik zou ook best ergens achteraf in Drenthe kunnen gaan wonen, maar of ik daar ook aansluitend werk in de buurt kan vinden is een 2e.
quote:Op maandag 6 maart 2023 14:11 schreef Gia het volgende:
[..]
West-brabant, wellicht, maar niet waar ik woon. Hellimond!!
Thuiswerken is niet overal een optie he. En ik ga niet iedere dag 2-3 uur reizen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:12 schreef Gia het volgende:
[..]
OV. Mijn man werkt, officieel, in Utrecht. Maar nu alweer 3 jaar vanuit huis. Geweldig! Scheelt 2 uur reizen per dag.
Steeds maar weer die slachtofferrol! Als je daar geen werk kunt vinden moet je maar kijken naar verder weg! En als je geen auto of OV kunt betalen voor een paar uur woon-werkverkeer per dag verzin je maar wat anders! Je denkt in onmogelijkheden!quote:Op maandag 6 maart 2023 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Heeft dus ook alles met wonen en werken te maken. Ik zou ook best ergens achteraf in Drenthe kunnen gaan wonen, maar of ik daar ook aansluitend werk in de buurt kan vinden is een 2e.
Als ik graag naar Den Bosch wil, pak ik de trein. Station is om de hoek. Ben er zo. Waarom zou ik daar moeten willen wonen. Helmond is een mooie en heel gezellige stad.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Helmond is dan ook het afvoerputje van Brabant.
Een regio als Den Bosch is onbetaalbaar.
quote:Op maandag 6 maart 2023 14:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik graag naar Den Bosch wil, pak ik de trein. Station is om de hoek. Ben er zo. Waarom zou ik daar moeten willen wonen. Helmond is een mooie en heel gezellige stad.
Nou, lekker blijven huren en klagen dat je niet kunt sparen dan toch?quote:Op maandag 6 maart 2023 14:14 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hele gezellige parkeerplaatsen en garages daar
Precies, pas gewoon je mindset aan en dan heb je ineens alle kansen!quote:Op maandag 6 maart 2023 14:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, lekker blijven huren en klagen dat je niet kunt sparen dan toch?
De garagebox ombouwen tot studentenkamer. Kun je toch wel 800 per maand voor vragenquote:Op maandag 6 maart 2023 14:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, lekker blijven huren en klagen dat je niet kunt sparen dan toch?
Precies, en de mensen die dat niet doen blijven tot hun pensioen klagen dat alles kut is. Het is maar wat je liever doet inderdaadquote:Op maandag 6 maart 2023 14:15 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Precies, pas gewoon je mindset aan en dan heb je ineens alle kansen!
Nope.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:16 schreef Aberkullie het volgende:
Was Coolguy niet die knakker die tot zijn 30ste thuis kon wonen
Sommige mensen willen ook gewoon graag dichtbij familie en vrienden blijven wonen. De plek waar ze zijn opgegroeid zeg maar.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik graag naar Den Bosch wil, pak ik de trein. Station is om de hoek. Ben er zo. Waarom zou ik daar moeten willen wonen. Helmond is een mooie en heel gezellige stad.
Oekraïne lijkt me wel wat.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:17 schreef ieniminimuis het volgende:
Andere mindset. Baan vinden die beter betaald. Kinderen afstaan ter adoptie. Gewoon niet meer eten en drinken. Thuis in de kou zitten. Verhuizen naar een regio waar je geen werk kunt vinden. Allemaal opties.
Voor iets meer zijn er wel huizen in de markt. Maar dit toont aan hoe leuk het is in Helmond. De mensen willen niet weg! En daarom is er niks te koop. Er wordt ook wel flink gebouwd, maar dat is allemaal duurzame nieuwbouw en daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor. Hoewel nog altijd vele malen goedkoper dan vergelijkbare woningen in de Randstadquote:Op maandag 6 maart 2023 14:14 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hele gezellige parkeerplaatsen en garages daar
Zelfs als de kinderen van Gia modaal verdienen kunnen ze ook geen huis kopen in Helmond voor 2 ton. Er even vanuit gaande dat als die woning er was ze die meteen zouden krijgen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Sommige mensen willen ook gewoon graag dichtbij familie en vrienden blijven wonen. De plek waar ze zijn opgegroeid zeg maar.
Dat probeert men hier vanaf het begin uit te leggen (zonder succes).quote:Op maandag 6 maart 2023 14:19 schreef ieniminimuis het volgende:
Even on -topic.
Ik gok dat de meeste huishoudens niet rond kunnen komen, niet zo maar een betere baan kunnen vinden of naar een andere goedkopere regio kunnen verhuizen. Deze mensen zullen in vele gevallen geen overbetaalde kantoorbaan hebben waarbij ze thuis kunnen werken.
Ik denk ook dat ze op veel van hun vaste lasten niet meer kunnen besparen en dat vakantie ondertussen al als een luxe product zien. Denk dat de rek er wel uit is.
Precies dit, mensen die het wel goed voor elkaar hebben zien echt niet in hoe het is voor mensen aan de onderkant tot modaal salaris. Ook gewoon mensen die fulltime werken, ook mensen die niet geld over de balk gooien elke maand. En niet iedereen kan manager worden in onze samenleving.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:19 schreef ieniminimuis het volgende:
Even on -topic.
Ik gok dat de meeste huishoudens niet rond kunnen komen, niet zo maar een betere baan kunnen vinden of naar een andere goedkopere regio kunnen verhuizen. Deze mensen zullen in vele gevallen geen overbetaalde kantoorbaan hebben waarbij ze thuis kunnen werken.
Ik denk ook dat ze op veel van hun vaste lasten niet meer kunnen besparen en dat vakantie ondertussen al als een luxe product zien. Denk dat de rek er wel uit is.
Ja best erg eigenlijk.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:20 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Dat probeert men hier vanaf het begin uit te leggen (zonder succes).
Het is en blijft je eigen schuldEen dak boven je hoofd is in Nederland anno 2023 een luxe blijkbaar.
Mijn oudste woont in Arnhem. Ik weet niet hoeveel hij verdient en dat gaat mij ook niets aan.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:19 schreef Momo het volgende:
Zelfs als de kinderen van Gia modaal verdienen kunnen ze ook geen huis kopen in Helmond voor 2 ton. Er even vanuit gaande dat als die woning er was ze die meteen zouden krijgen.
Nouja zelfs al is het 9 van de 10. Als je niet rond kan komen ben je of arm. Of geeft je geld aan verkeerde dingen uit.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Als het om 6 op de 10 Nederlanders gaat, gaat het dus niet enkel om de groep "armen".
Dan moet hij maar minder eisen stellen. Je kunt ook in een caravan wonen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn oudste woont in Arnhem. Ik weet niet hoeveel hij verdient en dat gaat mij ook niets aan.
Jongste woont nog thuis, wacht op sociale huur, maar alles gaat hier naar statushouders, volgens mij.
De doorstroming zit vast. Ik kan mijn huis wat ik 5 jaar geleden heb gekocht nu voor het dubbele verkopen, maar ik koop er niets beters qua huis, locatie of voorzieningen voor terug.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:18 schreef Gia het volgende:
[..]
De mensen willen niet weg! En daarom is er niks te koop.
Helmond heeft vast ook een brugquote:Op maandag 6 maart 2023 14:22 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dan moet hij maar minder eisen stellen. Je kunt ook in een caravan wonen.
Hij kan ook in die garage wonen of dat huis met gaten in het dak.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:22 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Vakantie is sowieso luxe. Als je het niet kunt betalen, of dat geld beter kunt gebruiken, moet je lekker thuis blijven en een keer een dagje dierentuin doen, of zo. Vakantie is geen noodzaak.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:19 schreef ieniminimuis het volgende:
Even on -topic.
Hij stelt geen eisen. Waar staat die caravan?quote:Op maandag 6 maart 2023 14:22 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
quote:Op maandag 6 maart 2023 14:22 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Top dat we het daar over eens zijn. Kan Schiphol ook wel dicht.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Vakantie is sowieso luxe. Als je het niet kunt betalen, of dat geld beter kunt gebruiken, moet je lekker thuis blijven en een keer een dagje dierentuin doen, of zo. Vakantie is geen noodzaak.
Preciesquote:Op maandag 6 maart 2023 14:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, en de mensen die dat niet doen blijven tot hun pensioen klagen dat alles kut is. Het is maar wat je liever doet inderdaad
Ik heb het uitstekend voor elkaar en toch snap het ik volledig. Wellicht heeft dit te maken omdat ik uit een arbeidersgezin mijzelf ver omhoog heb gewerkt.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Precies dit, mensen die het wel goed voor elkaar hebben zien echt niet in hoe het is voor mensen aan de onderkant tot modaal salaris. Ook gewoon mensen die fulltime werken, ook mensen die niet geld over de balk gooien elke maand. En niet iedereen kan manager worden in onze samenleving.
Daar hebben ze wel mooie verblijven, misschien is dat ook een ideetje voor woningzoekenden.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:23 schreef Gia het volgende:
[..]
en een keer een dagje dierentuin doen, of zo
Noord-Groningen. Hij is wel verzakt maar dat kun je gewoon repareren.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij stelt geen eisen. Waar staat die caravan?
Als iemand anders dit had gezegd was je reactie wss anders geweest.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad een stuk eerlijker en beter dan iemand die zegt
"GRATIS GELD VOOR IEDEREEN, OVERAL EN ALTIJD."
Giraffen zijn leukere huisgenoten dan de meeste mensen die je treft op die markt.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:25 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Daar hebben ze wel mooie verblijven, misschien is dat ook een ideetje voor woningzoekenden.
Klopt, maar die zijn al bezet. De daklozen opvang zit ook vol met asielzoekers, dus het blijft maar thuis blijven wonen. Is op zich ook prima. Hij betaalt een beetje kostgeld en kan zelf flink sparen.quote:
Ja. En die 6 van de 10 mensen zijn allemaal dom, blijven in een slachtofferrol hangen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:20 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Dat probeert men hier vanaf het begin uit te leggen (zonder succes).
Het is en blijft je eigen schuldEen dak boven je hoofd is in Nederland anno 2023 een luxe blijkbaar.
Die steken tenminste hun nek voor je uit als het nodig is.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Giraffen zijn leukere huisgenoten dan de meeste mensen die je treft op die markt.
Heel fijn, ik wilde ook helemaal niet met u in discussiequote:Op maandag 6 maart 2023 14:00 schreef vosss het volgende:
[..]
Mensen die "jouw" gebruiken waar dat "jou" moet zijn ga ik niet mee in discussie.
Gaat om 6 op de 10 huishoudens he, zo'n 4-5 miljoen huishoudens dus.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En die 6 van de 10 mensen zijn allemaal dom, blijven in een slachtofferrol hangen.
En niet doorhebben dat ze zelf straks 7 van de 10 of 8 van de 10 gaan worden. 'Want mij overkomt dat niet!'
Ja. Het is inmiddels zo'n grote groep aan het worden dat 'je hangt te veel in je slachtofferrol!' echt niet meer opgaat.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Gaat om 6 op de 10 huishoudens he, zo'n 4-5 miljoen huishoudens dus.
Gewoon een beter betaalde baan zoeken en niet meer op vakantie gaan.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het is inmiddels zo'n grote groep aan het worden dat 'je hangt te veel in je slachtofferrol!' echt niet meer opgaat.
Dat daar 60% van de huishoudens niet zelf op komt, hè.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:30 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Gewoon een beter betaalde baan zoeken en niet meer op vakantie gaan.
Alsof je op vakantie niets bezoekt en alleen maar op de camping blijft zitten.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:24 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Top dat we het daar over eens zijn. Kan Schiphol ook wel dicht.
Dagje dierentuin is ook zo 200 tot 300 euro voor een gezin he? Heb je bijna een weekje camping van.
Niet meer wonen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:30 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Echt zo vreemd.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat daar 60% van de huishoudens niet zelf op komt, hè.
Nobelprijsmateriaal, dit.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:30 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Want het OV kost niets voor een gezin?quote:Op maandag 6 maart 2023 14:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Alsof je op vakantie niets bezoekt en alleen maar op de camping blijft zitten.
Kaartje dierentuin is ongeveer 22,50. Hier bij dierenrijk heb je een jaarkaart voor 55 euro.
Weet je als al die 50 vuilnismannen, "Manager waste and resources" zouden worden is het probleem opgelost.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:30 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Iedere indiaan wordt opperhoofd! Probleem opgelost.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Weet je als al die 50 vuilnismannen, "Manager waste and resources" zouden worden is het probleem opgelost.
En die schoonmaakster wordt manager interior maintenance. De verpleegster wordt manager patient health. En de basisschool juf wordt gewoon manager educationquote:Op maandag 6 maart 2023 14:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Weet je als al die 50 vuilnismannen, "Manager waste and resources" zouden worden is het probleem opgelost.
Is bekend waar we het dan over hebben? Die onverwachte gebeurtenis is bijvoorbeeld het kapot gaan van een wasmachine (een aanschaf van 500-1000¤)?quote:Het gaat om mensen die meestal niet kunnen rondkomen van het inkomen (financieel ongezond, 30 procent), of net wel kunnen rondkomen maar onverwachte gebeurtenissen moeilijk kunnen opvangen met spaargeld (financieel kwetsbaar, 30 procent).
Ja zoiets. Eigen risico zorgverzekering, kapotte auto. Onverwacht werkloos, arbeidsongeschikt worden.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is bekend waar we het dan over hebben? Die onverwachte gebeurtenis is bijvoorbeeld het kapot gaan van een wasmachine (een aanschaf van 500-1000¤)?
Een kapotte auto of ineens werkloos/arbeidsongeschikt vind ik wel wat anders dan een kapotte wasmachine.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:38 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ja zoiets. Eigen risico zorgverzekering, kapotte auto. Onverwacht werkloos, arbeidsongeschikt worden.
Werkloos en arbeidsongeschikt is bijv voor zzp'ers die zeker in die 60% mensen vallen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Een kapotte auto of ineens werkloos/arbeidsongeschikt vind ik wel wat anders dan een kapotte wasmachine.
Arbeidsongeschikt ook net zo goed voor gewone doorsnee werknemers, aangezien je tegenwoordig niet meer zomaar in aanmerking komt voor een arbeidsongeschiktheids-uitkering als Wajong of Wia.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:40 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Werkloos en arbeidsongeschikt is bijv voor zzp'ers die zeker in die 60% mensen vallen.
Tel daarbij op dat:quote:Op maandag 6 maart 2023 14:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Autoreparaties kunnen tegenwoordig ook steeds meer in de papieren lopen inderdaad in verband met complexere techniek.
Dan heb je het snel over óf flinke kosten maken (dan heb ik het over duizenden euro's) voor reparatie of een nieuwe occassion kopen (die momenteel echt giga duur zijn).quote:Ruim de helft van de dik 11 miljoen personenauto’s en bedrijfswagens in Nederland is meer dan tien jaar oud, meldt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) op basis van nieuwe cijfers. Daarmee heeft Nederland één van de oudste wagenparken in Europa. Het aandeel elektrische auto's is nog klein, maar stijgt wel.
Je komt prima rond dus.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:46 schreef Korenfok het volgende:
zes op tien is hoog. maar moeilijk rondkomen is natuurlijk een subjectief begrip. Wij komen ook moeilijk rond, met andere woorden, aan het einde van de maand echt de eindjes aan elkaar knopen, dat komt ook doordat we te veel geld op spaar rekening zetten en gezien de inflaties, zo weinig mogelijk terug boeken. dus ja daardoor wordt de broekriem wat harder aangetrokken.
Maar er zijn geen financiele problemen, maar soms wel zorgen om onze doelstelling qua sparen te bereiken.
Je komt dus helemaal niet moeilijk rond.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:46 schreef Korenfok het volgende:
zes op tien is hoog. maar moeilijk rondkomen is natuurlijk een subjectief begrip. Wij komen ook moeilijk rond, met andere woorden, aan het einde van de maand echt de eindjes aan elkaar knopen, dat komt ook doordat we te veel geld op spaar rekening zetten en gezien de inflaties, zo weinig mogelijk terug boeken. dus ja daardoor wordt de broekriem wat harder aangetrokken.
Maar er zijn geen financiele problemen, maar soms wel zorgen om onze doelstelling qua sparen te bereiken.
Misschien is het al gezegd, maar je hoeft je dus nu niet aangesproken te voelen.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:46 schreef Korenfok het volgende:
Ook als je dus 50-100¤ per maand opzij kunt leggen?quote:Op maandag 6 maart 2023 14:49 schreef ieniminimuis het volgende:
Als je nog kunt sparen en niet in huidige uitgaven sterk hoeft te snijden, kun je nog prima rondkomen.
Ik denk niet dat je bij een auto ouder dan 10 jaar per definitie te maken krijgt met voor duizenden euro's aan onderhoud. Maar dat komt inderdaad wel steeds vaker voor dankzij slechte motorontwerpen als de Tsi motoren van de Volkswagen groep, de VTI en Puretech motoren van Peugeot en Citroën, de Ecoboost motoren van Ford, en zo vergeet ik er ongetwijfeld nog wel een paar. De risico's op een complete motorrevisie zijn bij deze motoren enorm vanaf een zekere leeftijd en kilometerstand.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tel daarbij op dat:
[..]
Dan heb je het snel over óf flinke kosten maken (dan heb ik het over duizenden euro's) voor reparatie of een nieuwe occassion kopen (die momenteel echt giga duur zijn).
quote:Op maandag 6 maart 2023 14:57 schreef ieniminimuis het volgende:
Overigens kan ik tegenwoordig ook maar moeilijk rondkomen. Ik doe uitgebreid boodschappen, koop boeken etc. en toch heb ik elke maand nog een stukje maand over.
Ligt er ook wel aan wat het doel van het sparen is? Als buffer is het goed.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ook als je dus 50-100¤ per maand opzij kunt leggen?
nogmaals, ik zeg toch dat moeilijk rondkomen iets subjectiefs is, en geef daar een persoonlijke anakdote bij, want kan je vertellen dat mijn vrouw zegt regelmatig wakker te liggen van de situatie. want we kunnen nu ook moeilijker het zelfde aan goede doelen te geven. En ook onze kinderen krijgen niet precies het zelfde als vroeger, lukt het nog om voldoende spaargeld op te bouwen voor hun studie later, of als ze een bedrijfje willen beginnen we ze kunnen helpen als ouders. Hebben we genoeg buffer als er iets met autos, het huis, ziekte etc gebeurd.quote:Op maandag 6 maart 2023 14:56 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Misschien is het al gezegd, maar je hoeft je dus nu niet aangesproken te voelen.
Maar je komt gewoon rond. Bij niet rondkomen denk ik aan mensen die de vaste lasten niet meer kunnen betalen.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
nogmaals, ik zeg toch dat moeilijk rondkomen iets subjectiefs is, en geef daar een persoonlijke anakdote bij, want kan je vertellen dat mijn vrouw zegt regelmatig wakker te liggen van de situatie. want we kunnen nu ook moeilijker het zelfde aan goede doelen te geven. En ook onze kinderen krijgen niet precies het zelfde als vroeger, lukt het nog om voldoende spaargeld op te bouwen voor hun studie later, of als ze een bedrijfje willen beginnen we ze kunnen helpen als ouders. Hebben we genoeg buffer als er iets met autos, het huis, ziekte etc gebeurd.
Dus geen problemen wel zorgen.
Artikel is daar ook wat vaag over. Het zou dus best kunnen dat veel huishoudens uit die groep serieus moeten beknibbelen op de boodschappen (of dagelijks warm eten bijvoorbeeld) om de vaste lasten te kunnen betalen.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:03 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Maar je komt gewoon rond. Bij niet rondkomen denk ik aan mensen die de vaste lasten niet meer kunnen betalen.
En niet kunnen sparen. Maar deze figuur komt even pochen dat hij het zo moelijk heeft omdat ie een obsessieve spaarder is. Dat is gewoon beledigend voor mensen die echt problemen hebben want dit is gewoon een luxeprobleem.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:03 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Maar je komt gewoon rond. Bij niet rondkomen denk ik aan mensen die de vaste lasten niet meer kunnen betalen.
titel zegt niet en moeilijk rond kunnen komen. Wanneer ik 6 keer per maand hele gezin uit eten ga, en dit patroon voortzet, maar wel op mijn spaarrekening inteer, kom ik moeilijker rond.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:03 schreef CherryLips het volgende:
[..]
serieus?quote:Op maandag 6 maart 2023 15:09 schreef Gunner het volgende:
[..]
En niet kunnen sparen. Maar deze figuur komt even pochen dat hij het zo moelijk heeft omdat ie een obsessieve spaarder is. Dat is gewoon beledigend voor mensen die echt problemen hebben want dit is gewoon een luxeprobleem.
Walgelijk.
Nee, de titel zegt "niet of moeilijk rond"quote:Op maandag 6 maart 2023 15:12 schreef Korenfok het volgende:
[..]
serieus?
Titel zegt moeilijker rondkomen, ik noem dit subjectief en geef een duidelijk persoonlijk voorbeeld, dat moeilijk rond komen dus erg subjectief is. dan kom ik pochen?
of weet je niet wat subjectief is.
Je moet misschien even wat laten, en als je die dingen niet laat, dan spaar je wat minder. Jeetje.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:11 schreef Korenfok het volgende:
[..]
titel zegt niet en moeilijk rond kunnen komen. Wanneer ik 6 keer per maand hele gezin uit eten ga, en dit patroon voortzet, maar wel op mijn spaarrekening inteer, kom ik moeilijker rond.
Dat mensen met een hoger inkomen, relatief kleine aanpassingen kunnen doen om financieel gezond te blijven, is natuuurlijk een ander verhaal.
daarom zeg ik moeilijk rondkomen is een subjectief begrip!quote:Op maandag 6 maart 2023 15:15 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Je moet misschien even wat laten, en als je die dingen niet laat, dan spaar je wat minder. Jeetje.
Ik moet ook dingen laten, iedereen, maar ik kom nog wel rond.
Er zijn mensen bij wie het water tot aan de lippen staat en dan lees je dit.
Nee helemaal niet, je nuiltquote:Op maandag 6 maart 2023 15:17 schreef Korenfok het volgende:
[..]
daarom zeg ik moeilijk rondkomen is een subjectief begrip!
niet / of moeilijk.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, de titel zegt "niet of moeilijk rond"
Het gaat om mensen die meestal niet kunnen rondkomen van het inkomen (financieel ongezond, 30 procent), of net wel kunnen rondkomen maar onverwachte gebeurtenissen moeilijk kunnen opvangen met spaargeld (financieel kwetsbaar, 30 procent).
Dit soort topics trekt per definitie mensen aan die even willen laten weten hoe goed ze het hebben.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:09 schreef Gunner het volgende:
[..]
En niet kunnen sparen. Maar deze figuur komt even pochen dat hij het zo moelijk heeft omdat ie een obsessieve spaarder is. Dat is gewoon beledigend voor mensen die echt problemen hebben want dit is gewoon een luxeprobleem.
Walgelijk.
nee geef eens objectief beschrijving van hoe 60% van de bevolking niet of moeilijk rond komen ervaart (subjectief)quote:
Dit is zo'n jankerd die op LinkedIn zo'n verzonnen "laten we het eens lekker over mij gaan hebben" verhaaltje neerkwakt.quote:
Ik heb geen idee wat je van me wilt. Mensen die hun vaste lasten niet meer kunnen betalen? Die hun kinderen van sport halen, die niets meer buitenshuis kunnen doen, die een kapotte wasmachine niet meer kunnen vervangen/repareren, geen buffer meer hebben? Zoiets? Want daar komt 'rondkomen' op neer, niet meer in de basisbehoeften kunnen voorzien. Als je nog kunt sparen en uit eten kunt, kun je ruimschoots in de basisbehoeften voorzien. Je ligt er wakker van omdat je een beetje luxe moet inleveren, niet omdat je tien euro hebt om twee weken van te eten.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:21 schreef Korenfok het volgende:
[..]
nee geef eens objectief beschrijving van hoe 60% van de bevolking niet of moeilijk rond komen ervaart (subjectief)
Gevalletje "How to make this about me?" dus. Duidelijk.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
nogmaals, ik zeg toch dat moeilijk rondkomen iets subjectiefs is, en geef daar een persoonlijke anakdote bij, want kan je vertellen dat mijn vrouw zegt regelmatig wakker te liggen van de situatie. want we kunnen nu ook moeilijker het zelfde aan goede doelen te geven. En ook onze kinderen krijgen niet precies het zelfde als vroeger, lukt het nog om voldoende spaargeld op te bouwen voor hun studie later, of als ze een bedrijfje willen beginnen we ze kunnen helpen als ouders. Hebben we genoeg buffer als er iets met autos, het huis, ziekte etc gebeurd.
Dus geen problemen wel zorgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |