SPOILER: Twitter berichten Royce de VriesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dader(s) en onderzoek
- Op de avond van de aanslag werden drie verdachten aangehouden, van wie één de volgende dag weer werd vrijgelaten. De andere twee zijn de 35-jarige Pool Kamil E. uit het Gelderse Maurik en de 21-jarige Delano G. die in Rotterdam woont, maar ook een adres heeft in Tiel. Dat de verdachten uit Tiel en Maurik komen wordt door ingewijden, ook in het criminele milieu, gezien als een sterke aanwijzing dat de aanslag uit de hoek komt van Ridouan Taghi.
Binnen een uur opgepakt: zo kwam politie verdachten op het spoor
- Delano G. is een neef van Jaouad 'Joey' W., die wordt gezien als leider van een 'moordbende' van Taghi.
- De 35-jarige Poolse man werd een week eerder ook al door de politie aangehouden in Maurik. Dat was voor een bedreiging, mogelijk met een vuurwapen. Of er een link is met de zaak rond Peter R. de Vries is onduidelijk.
- Maandag 19 juli: de twee verdachten van de moord op misdaadverslaggever Peter R. de Vries blijven voorlopig vastzitten. De raadkamer van de Amsterdamse rechtbank heeft de hechtenis van de twee met 90 dagen verlengd.
Bron tijdlijn (zelf verder aangevuld)quote:Let op: GEEN! lugubere/bloedige foto's of filmpjes posten van dit of enig ander gerelateerd onderwerp.
Dank voor uw medewerking & begrip @Danny
Geen afbeeldingen en video's van het slachtoffer, potentiele daders, verdachten e.d. aub.
quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:36 schreef ikweethetookniet het volgende:
Rapport vinden we hier
https://www.onderzoeksraa(...)eveiligingssituaties
https://www.onderzoeksraa(...)ligingssituaties.pdf
Zo nu ff lezen
Neuh, meestal gewoon boefjes die een fout ergens hebben gemaakt en als laatste oplossing dan maar bescherming bij de politie zoeken. Snap wel dat je daar als samenleving niet al te veel geld aan wil spenderen. Maar hoe het bijvoorbeeld met de (familie van) die Nabil en eerder Holleeder ging komt ook allemaal wel erg amateuristisch over.quote:Op woensdag 1 maart 2023 14:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kroongetuige komen pas in beeld als de politie faalt
Denk dat ze gewoon doorgaan met coke verkopen / ruzie maken.quote:Op woensdag 1 maart 2023 16:23 schreef SEMTEX het volgende:
Maar goed, weer een rapport, gaan er ook verantwoordelijken iets veranderen?
Raadsmannen kroongetuige willen dat er koppen rollen bij OM na snoeihard rapport over liquidatiesquote:Op woensdag 1 maart 2023 16:23 schreef SEMTEX het volgende:
Maar goed, weer een rapport, gaan er ook verantwoordelijken iets veranderen?
Tja, Peter junior moet boos zijn arrogante pa.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:20 schreef ikweethetookniet het volgende:
Royce de Vries over rapport OVV: 'Als je dit hoort, komt de stoom uit je oren'
"Je denkt, hoe kan dit?" Royce de Vries vindt de uitkomst van het rapport dat vandaag gepresenteerd is over het systeem van Bewaken en Beveiligen gekmakend. Uit het rapport blijkt dat bij de beveiliging van zijn vader, Peter R. de Vries, een hoop is misgegaan.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)omt-het-stoom-uit-je
Zo en nu doorpakken en alle verantwoordelijke vervolgen voor dood door schuld
Als zijn pa niet zo dwars had 'ie nog geleefd waarschijnlijk. De conclusies van dit rapport vind ik te makkelijk, hij wilde geen beveiliging, punt.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:20 schreef ikweethetookniet het volgende:
Royce de Vries over rapport OVV: 'Als je dit hoort, komt de stoom uit je oren'
"Je denkt, hoe kan dit?" Royce de Vries vindt de uitkomst van het rapport dat vandaag gepresenteerd is over het systeem van Bewaken en Beveiligen gekmakend. Uit het rapport blijkt dat bij de beveiliging van zijn vader, Peter R. de Vries, een hoop is misgegaan.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)omt-het-stoom-uit-je
Zo en nu doorpakken en alle verantwoordelijke vervolgen voor dood door schuld
quote:Op donderdag 2 maart 2023 00:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
OM-topman Gerrit van der Burg: ‘Mijn uitgangspunt is dat collega’s alles hebben gedaan wat ze konden’
Onder uw medeverantwoordelijkheid zijn drie mensen vermoord.
‘De verantwoordelijken zijn natuurlijk de schutters, de organisatoren van die moorden en degenen die dat hebben gefaciliteerd.’
U was eindverantwoordelijk voor de veiligheid van de slachtoffers.
‘We kunnen constateren dat er sprake was van georganiseerde criminaliteit met nietsontziend en meedogenloos geweld, in een bestel dat daarvoor eigenlijk niet geschikt was.’
De Onderzoeksraad concludeert dat de gevaren te voorzien waren. Dat het OM alle signalen, die er wel degelijk waren, negeerde of door miscommunicatie heeft gemist.
‘Achteraf kun je natuurlijk zeggen dat er gebeurtenissen zijn geweest die een voorspellende waarde hebben gehad. Maar ik vind het wel belangrijk om het in de context van toen te plaatsen. Het was nog nooit gebeurd dat de broer van een kroongetuige werd vermoord.’
Maar het rapport meldt dat er al bij die eerste moord signalen waren die niet goed werden opgepakt.
‘Ja, maar in het systeem werd uitgegaan van concrete dreigingsinformatie, en die signalen konden niet concreet worden gemaakt. Toen is dat criterium van voorstelbaarheid in plaats van voorspelbaarheid ingevoerd.’
Peter R. de Vries heeft u persoonlijk benaderd over misstanden. U reageerde heel laat en pas na enkele herinneringen, en na dat gesprek greep u niet in.
‘Nou, dat kan ik me niet goed herinneren. Maar ik herinner me dat we een gesprek hebben gehad. Dat ging vooral om de situatie rondom de kroongetuige, en niet over de beveiliging van Peter R. de Vries. En daar heb ik wel degelijk op gereageerd.’
Hoe?
‘Daar heb ik in onze organisatie aandacht voor gevraagd.’
Volgens De Vries heeft dat gesprek nergens toe geleid.
‘Dat is zijn perspectief. Ik vind het lastig om over Peter te spreken nu hij er niet meer is. Er zijn wel degelijk dingen gebeurd. Er zijn gesprekken met de familie van de kroongetuige geweest. Maar ik heb ook gelezen dat in de gesprekken met de familie uiteindelijk de zakelijke onenigheden doorgingen in de persoonlijke relatie. Uit het rapport leren we dat persoonlijke verhoudingen niet in de weg mogen staan van zakelijke afwegingen.’
De advocaten van de kroongetuige zeggen dat ze door het OM worden tegengewerkt ‘in een vergiftigde sfeer’.
‘Dat is hun perspectief. Maar dat zij dat zo ervaren vind ik heel spijtig. Dat de kroongetuige als een tegenstander wordt behandeld, zoals zij zeggen, is niet waar. Wij proberen er alles aan te doen om dat in goede banen te leiden. Dat geldt voor de kroongetuigen, dat geldt voor de familieleden.’
Toch hebben zij veel kritiek op het OM. De Onderzoeksraad onderschrijft die kritiek.
‘De aanbevelingen nemen wij heel erg serieus. Wij hebben hier indringende lessen van geleerd.’
Hebben de onderzoeksresultaten consequenties voor de betrokken OM-verantwoordelijken?
‘Mijn uitgangspunt is dat collega’s alles hebben gedaan wat ze konden, maar dat er belangrijke lessen te trekken zijn. Ik zie geen aanleiding en geen reden om dat soort maatregelen te treffen.’
Heeft u zelf fouten gemaakt?
‘Misschien had ik sommige dingen anders kunnen doen. Maar ik weet zo één, twee, drie niet precies wat ik dan anders had kunnen doen. Maar wat er ook is gebeurd, ik voel me daar natuurlijk als eindverantwoordelijke van deze organisatie wel verantwoordelijk voor. Laat daarover geen misverstand bestaan.’
https://www.volkskrant.nl(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Voelt zich verantwoordelijk maar doet niks
Heeft geen herinnering aan zaken
![]()
![]()
Stuk stront, je bent verantwoordelijk en dient op te rotten zonder vergoeding
En taal grapjes van Rutte kan je in je reet steken maar niet in de krant zetten
quote:Op vrijdag 24 maart 2023 09:43 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Stukje Delano voor je
@:zipportal
https://www.telegraaf.nl/(...)sstelsel-op-de-schopquote:Yesilgöz kan niet garanderen dat justitie niet opnieuw in de fout gaat. „Uiteindelijk blijft de dreiging bestaan”, zegt ze. „Het gevaar van aanslagen en liquidaties in onder- en bovenwereld is niet weg, ook niet met deze hervormingen. Uiteindelijk blijft het mensenwerk, daar moet ik ook eerlijk in zijn.”
Peter R. de Vries (64) werd op 6 juli 2021 neergeschoten in de Lange Leidsedwarsstraat in het centrum van Amsterdam. Hij overleed negen dagen later. In 2019 werd advocaat Derk Wiersum doodgeschoten. Een aantal maanden eerder de broer van kroongetuige Nabil B.quote:"Erkenning wat ons en de familie van de kroongetuige en de familie van Wiersum is overkomen kwam daar steeds in terug." Of de nabestaanden van De Vries na deze excuses ook juridische stappen nemen kon de zoon van de misdaadverslaggever niet zeggen. "We beraden ons daarover en willen daar verder niks over kwijt."
Geen reet en dat is nou precies de bedoeling van dat tuig, het zijn fouten en die horen bij het levenquote:Op vrijdag 31 maart 2023 17:18 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het kabinet heeft al meerdere grove fouten begaan en elke keer is het een excuses achteraf. Ja, wat koop je daar nou voor als het leed al geleden is?
Justitieminister Yeşilgöz biedt excuses aan, wil niet praten over schadevergoedingquote:Op vrijdag 31 maart 2023 17:18 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het kabinet heeft al meerdere grove fouten begaan en elke keer is het een excuses achteraf. Ja, wat koop je daar nou voor als het leed al geleden is?
quote:De volgende ochtend trok Konrad W. zich plotseling terug, is te lezen in versleutelde berichten die hij stuurde aan moordmakelaar Krystian M. Hij zei te hebben nagedacht en dat hij een liquidatie "zonder demper echt een linke boel" vond. Ook leek hij verrast dat het doelwit "midden in het centrum" van Amsterdam moest worden vermoord.
Nee, die moordmakelaar is de tussenpersoon, die regelt op verzoek een schutter of twee. In dit geval haakte één schutter op de ochtend van de moord af, en toen is er meteen een vervanger gevonden.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:50 schreef ZanneG het volgende:
Dus men belt een moord makelaar en die schiet de volgende dag op klaarlichte dag een persoon dood in een drukke straat in een volle stad.
Bizar dat dit bestaat.
Wat ik uit eerdere berichten begreep, is dat ze hem niet kenden. Ze kregen een foto toegestuurd van "deze moet je hebben".quote:Wisten die schutters dat het om Peter R ging of voeren ze gewoon de klus uit zonder vragen te stellen of zonder te weten om wie het gaat?
De toegankelijkheid denk ik.quote:Wat was de reden dat het op dit vreemde tijdstip moest gebeuren ? Tussen druk winkel publiek.
Omdat ze het vmbo niet afgemaakt hebben doordat ze te veel op het mobieltje zaten.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:50 schreef ZanneG het volgende:
Wat was de reden dat het op dit vreemde tijdstip moest gebeuren ? Tussen druk winkel publiek.
FOK!meet?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 vindt opnieuw een pro-formazitting plaats in de strafzaken Iraklia en Hendon, over de dood van Peter R. de Vries. De zitting start om 09.30 uur in de rechtbank Amsterdam, aan de Parnassusweg 280.
Pro-formazitting
Tijdens de zitting staan meerdere verdachten terecht. De vermoedelijke schutter en de vermoedelijke chauffeur van de vluchtauto (onderzoek Iraklia), en de vermoedelijke opdrachtgever(s) en andere betrokkenen bij de schietpartij (onderzoek Hendon). Op 3 november 2022 is tijdens een regiezitting onder andere beslist dat de strafzaken tegen de verdachten in het onderzoek Iraklia opnieuw worden aangevangen en dat het dossier Hendon wordt gevoegd in de strafzaken tegen de verdachten in Iraklia, en vice versa. De rechtbank behandelt de strafzaken tegen de verdachten in beide onderzoeken sindsdien gelijktijdig.
Informatie voor de pers
Journalisten die de zitting willen bijwonen, dienen zich vooraf aan te melden. Dat kan door een e-mail te sturen naar info.rechtbankamsterdam@rechtspraak.nl. Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 9 juni om 12.00 uur.
Voor het maken van audiovisuele opnames geldt een poolregeling. De pool is in handen van de NOS. Media die van de pool gebruik willen maken, kunnen zich rechtstreeks tot de NOS wenden via 035 677 80 52 of productie@nos.nl.
Informatie voor belangstellenden
Belangstellenden kunnen de zitting volgen in een van de videozalen in de rechtbank. Er is geen livestream van de zitting. Vooraf aanmelden is niet nodig en het is niet mogelijk om een plek te reserveren. Hoewel de rechtbank zich ervoor inspant zo veel mogelijk belangstellenden te kunnen ontvangen, kan helaas niet worden gegarandeerd dat er voor iedereen een plek beschikbaar is.
Mobiele apparatuur uit en opgeborgen
In de gehele rechtbank geldt zonder toestemming een streng verbod op het maken van foto’s en beeld- en geluidsopnames. In de videozalen voor belangstellenden dienen mobiele telefoons en andere apparatuur te worden uitgeschakeld en opgeborgen. Op naleving van de regels zal worden toegezien door de parketpolitie.
Meer informatie
Meer informatie over de zaak staat op www.rechtspraak.nl/peterrdevries. U kunt ook een e-mail te sturen naar info.rechtbankamsterdam@rechtspraak.nl.
https://www.rechtspraak.n(...)publiek-13-juni.aspx
Geeft ook wel aan hoe "doordacht" de uitvoerders te werk zijn gegaan.quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:44 schreef Viv het volgende:
[..]
Nee, die moordmakelaar is de tussenpersoon, die regelt op verzoek een schutter of twee. In dit geval haakte één schutter op de ochtend van de moord af, en toen is er meteen een vervanger gevonden.
[..]
Wat ik uit eerdere berichten begreep, is dat ze hem niet kenden. Ze kregen een foto toegestuurd van "deze moet je hebben".
[..]
De toegankelijkheid denk ik.
Vanuit oogpunt van Taghi snap ik wel dat hij het het liefst midden op de dag op een drukke plaats heeft. Maar waar vind je jongens die zo zeldzaam dom zijn dat ze het ook echt doen?quote:Op maandag 29 mei 2023 13:08 schreef StateOfMind het volgende:
Dat was nog het domste van alles: midden op de dag in het centrum van Amsterdam.
Bomvol getuigen en camera's, en geen goede vluchtroute ivm druk verkeer.
Als je dan toch iemand om wil leggen, dan observeer je iemand toch eerst wekenlang om patronen in zijn gaan en doen te leren, en dan toe te slaan op een plek en tijdstip waarop het rustig is.
Overal blijkbaar, gezien ook de knullige aanpak bij de liquidaties van die broer van Nabil, die advocaat.quote:Op maandag 29 mei 2023 13:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Vanuit oogpunt van Taghi snap ik wel dat hij het het liefst midden op de dag op een drukke plaats heeft. Maar waar vind je jongens die zo zeldzaam dom zijn dat ze het ook echt doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |