Mee eens, werken moet lonen en nu is het (soms) zo dat minder werken vrijwel gelijkstaat aan fulltime werken qua inkomsten.quote:Op donderdag 2 maart 2023 10:00 schreef Moederenkind het volgende:
Ontopic, wie parttime wil werken moet het zelf weten maar ik vind er wel wat van wanneer mensen zo min mogelijk werken om zo meer toeslagen te incasseren.
Klopt.quote:Op donderdag 2 maart 2023 10:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens, werken moet lonen en nu is het (soms) zo dat minder werken vrijwel gelijkstaat aan fulltime werken qua inkomsten.
Dit komt zoveel voor. Je zou gek zijn om fulltime te blijven werken, je kind amper te zien en er financieel niks mee om te schieten.quote:Op donderdag 2 maart 2023 10:16 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Klopt.
Ik heb recent een rekensommetje gemaakt van mijn eigen situatie.
Ik ben net moeder geworden.
Ik werkte voor mijn zwangerschap 40 uur per week. Als ik na mijn verlof 28u ga werken scheelt het maar 50 euro netto in de maand. Kindgebondenbudget en kinderopvangtoeslag vangen het overig verschil op. Ik verdien ook geen minimumloon ofzo. Gewoon 50k per jaar. Je raadt het wel, ik ga zo goed als zeker geen 40 uur werken voor dat loon. mocht ik binnenkort een andere baan vinden met veel meer salaris dan maak ik opnieuw een rekensommetje.
Als kinderopvangtoeslag per 2025 afgeschaft is, ziet het plaatje er dan weer anders uit.
De KOT dekt niet 100% je kinderopvangkosten dus onder de streep vangt het niks op.quote:Op donderdag 2 maart 2023 10:16 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Klopt.
Ik heb recent een rekensommetje gemaakt van mijn eigen situatie.
Ik ben net moeder geworden.
Ik werkte voor mijn zwangerschap 40 uur per week. Als ik na mijn verlof 28u ga werken scheelt het maar 50 euro netto in de maand. Kindgebondenbudget en kinderopvangtoeslag vangen het overig verschil op. Ik verdien ook geen minimumloon ofzo. Gewoon 50k per jaar. Je raadt het wel, ik ga zo goed als zeker geen 40 uur werken voor dat loon. mocht ik binnenkort een andere baan vinden met veel meer salaris dan maak ik opnieuw een rekensommetje.
Als kinderopvangtoeslag per 2025 afgeschaft is, ziet het plaatje er dan weer anders uit.
Ga er maar niet van uit dat de kdv wordt afgeschaft.quote:Op donderdag 2 maart 2023 10:16 schreef Moederenkind het volgende:
Dat denk ik ook niet. Het is een leuke belofte maar tegen de tijd dat het wordt ingevoerd zit er alweer een nieuwe kabinet en dan worden dat soort beloftes meestal niet nagekomen.quote:Op donderdag 2 maart 2023 15:17 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ga er maar niet van uit dat de kdv wordt afgeschaft.
Ik had volgens mij een berekening gedaan obv 4 dagen opvang. Met het loon van 28uur werken zou ik 150 euro per maand meer krijgen aan kot. Daarnaast 100 euro meer aan kgb, enkele tientjes zorgtoeslag en 170 euro huurtoeslag.quote:Op donderdag 2 maart 2023 11:58 schreef arvensis het volgende:
[..]
De KOT dekt niet 100% je kinderopvangkosten dus onder de streep vangt het niks op.
Op jaarbasis neem ik aan dan kijkend naar je eerdere post?quote:Op donderdag 2 maart 2023 15:51 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Het netto loon verschil tussen 28u en 40u werken is iets meer dan 500 euro.
Nee per maand maar als je de extra aan toeslagen die ik in mijn vorige post vermeld heb ervan aftrekt dan is het verschil zo’n 50¤.quote:Op donderdag 2 maart 2023 15:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Op jaarbasis neem ik aan dan kijkend naar je eerdere post?
Betaalt de vader van je kind ook mee aan de kinderopvang? Of ben je een bewust alleenstaande moeder, of is de vader uit het zicht verdwenen?quote:Op donderdag 2 maart 2023 15:57 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Nee per maand maar als je de extra aan toeslagen die ik in mijn vorige post vermeld heb ervan aftrekt dan is het verschil zo’n 50¤.
Dat laatste.quote:Op donderdag 2 maart 2023 16:01 schreef Avelie het volgende:
[..]
Betaalt de vader van je kind ook mee aan de kinderopvang? Of ben je een bewust alleenstaande moeder, of is de vader uit het zicht verdwenen?
Als dat serieus je wereldbeeld is snap ik niet dat je je druk maakt dat je als single of juist in een relatie duurder uit bent. En dan is fiscaal partnerschap in dat andere topic niet eens in beschouwing genomen.quote:Op woensdag 1 maart 2023 22:46 schreef Avelie het volgende:
Kijk bijvoorbeeld naar het onderwijs, daar verdien je na een jaar of 10 toch al 5k per maand x 12= 60k + vakantiegeld van nog eens een maand+ eindejaarsuitkering van nog eens een maand. Kom je ook al op 70k terecht en dat is een vrij doorsnee baan.
In de it, zorg en het management gaat dit ook zo. Heb je twee mensen samen met zo'n soort doorsnee hbo- baan, dan zit je al op 140k.
Dit is de nr 1 troll van vrijwel alle bekende fora joh. Niet op ingaan.quote:Op donderdag 2 maart 2023 21:40 schreef Daboman het volgende:
[..]
Als dat serieus je wereldbeeld is snap ik niet dat je je druk maakt dat je als single of juist in een relatie duurder uit bent. En dan is fiscaal partnerschap in dat andere topic niet eens in beschouwing genomen.
Dat ligt aan je uitgavenpatroon. Ik geef als single ongeveer 1200 euro per maand uit.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:19 schreef Avelie het volgende:
Als je 5000 bruto verdient is dat 3500 netto, dat heb je als single echt wel nodig om rond te komen, lijkt me?
Hoe doen al die mensen dat die veel minder verdienen? Of ontvangen zij allemaal zoveel toeslagen?
Ik krijg geen toeslagen, verdien ver onder de 5k bruto en kan meer dan prima rondkomen.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:19 schreef Avelie het volgende:
Als je 5000 bruto verdient is dat 3500 netto, dat heb je als single echt wel nodig om rond te komen, lijkt me?
Hoe doen al die mensen dat die veel minder verdienen? Of ontvangen zij allemaal zoveel toeslagen?
Mijn huur was al 1200 euro. Je woont bij je ouders neem ik aan?quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:24 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat ligt aan je uitgavenpatroon. Ik geef als single ongeveer 1200 euro per maand uit.
Ik heb een bescheiden koopwoning.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:46 schreef Avelie het volgende:
[..]
Mijn huur was al 1200 euro. Je woont bij je ouders neem ik aan?
Lange tijd had ik aan de helft van dat netto bedrag genoeg. Ik verdiende wel wat meer maar de rest spaarde ik.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:19 schreef Avelie het volgende:
Was dat de huur toen je nog met huisgenoten samen in een huis woonde? Die 1200 euro hadden mijn bruto hypotheekkosten kunnen zijn als ik voor mijn huis bij aankoop een volledige hyptotheek zou hebben gehad. Een huis van 115m2 voor mij alleen.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:46 schreef Avelie het volgende:
[..]
Mijn huur was al 1200 euro. Je woont bij je ouders neem ik aan?
Nee, ik heb ook nog een tijdje alleen een appartement gehuurd in de stad. Toen ik met een huisgenoot woonde betaalde ik tussen de 500 en 700 euro.quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:08 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Was dat de huur toen je nog met huisgenoten samen in een huis woonde? Die 1200 euro hadden mijn bruto hypotheekkosten kunnen zijn als ik voor mijn huis bij aankoop een volledige hyptotheek zou hebben gehad. Een huis van 115m2 voor mij alleen.
Ter vergelijking, voor mijn eengezinswoning gekocht voor ¤255.000 eind 2006 waren mijn bruto maandlasten rond de ¤650, bij een volledige hypotheek zou het bijna het dubbele zijn geweest, al zou ik die volledige hypotheek niet hebben gekregen met mijn salaris. Mijn hypotheek voor een eengezinswoning was jouw huur voor wonen met een huisgenoot.quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef Avelie het volgende:
[..]
Nee, ik heb ook nog een tijdje alleen een appartement gehuurd in de stad. Toen ik met een huisgenoot woonde betaalde ik tussen de 500 en 700 euro.
Ik denk nu aan een situatie als alleenstaande met kinderen, in deze tijd van inflatie. Ik denk toch echt dat ik 2500 euro op z'n minst nodig zou hebben als ik weer die 1200 euro aan huur kwijt zou zijn. En dat ben je al snel, want met twee kinderen erbij kun je niet zoals een single een zolderkamertje van 15m2 huren, of in een kraakpand gaan zitten.
Dat snap ik wel. Ik zit ook in die hogeropgeleidenbubble en de bedragen die je noemt zijn in de Randstad normaal. Je behoort dan echt niet tot de top 1-2%. Maar ik heb de afgelopen jaren regelmatig gekeken gekeken naar salarissen in andere vakgebieden omdat ik niet blij was met m'n werk. Het viel me toen pas op dat veel banen slecht verdienen. Als je de superrijken buiten beschouwing laat, is de kloof tussen een kantoorbaan voor een hoogopgeleide (bijv. als adviseur) en een niet-kantoorbaan (bijv. als hovenier) erg groot.quote:Op donderdag 2 maart 2023 07:34 schreef Avelie het volgende:
[..]
Interessant, ik wist dit echt niet. Wat verdienen veel mensen dan weinig... Ik heb me dat nooit zo gerealiseerd. Ik kreeg de indruk door onze eigen situatie en gesprekken met anderen dat 70k doorsnee is voor een hoogopgeleide en dat 140k dus doorsnee is voor een stel (iets minder, aangezien meestal een van de twee pt werkt).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |