abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208202614
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 10:00 schreef Moederenkind het volgende:
Ontopic, wie parttime wil werken moet het zelf weten maar ik vind er wel wat van wanneer mensen zo min mogelijk werken om zo meer toeslagen te incasseren.

Mee eens, werken moet lonen en nu is het (soms) zo dat minder werken vrijwel gelijkstaat aan fulltime werken qua inkomsten.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208202758
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 10:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mee eens, werken moet lonen en nu is het (soms) zo dat minder werken vrijwel gelijkstaat aan fulltime werken qua inkomsten.
Klopt.
Ik heb recent een rekensommetje gemaakt van mijn eigen situatie.

Ik ben net moeder geworden.
Ik werkte voor mijn zwangerschap 40 uur per week. Als ik na mijn verlof 28u ga werken scheelt het maar 50 euro netto in de maand. Kindgebondenbudget en kinderopvangtoeslag vangen het overig verschil op. Ik verdien ook geen minimumloon ofzo. Gewoon 50k per jaar. Je raadt het wel, ik ga zo goed als zeker geen 40 uur werken voor dat loon. mocht ik binnenkort een andere baan vinden met veel meer salaris dan maak ik opnieuw een rekensommetje.

Als kinderopvangtoeslag per 2025 afgeschaft is, ziet het plaatje er dan weer anders uit.
pi_208202857
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 10:16 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Klopt.

Ik werkte voor mijn zwangerschap 40 uur per week. Als ik na mijn verlof 28u ga werken scheelt het maar 50 euro netto in de maand. Kindgebondenbudget en kinderopvangtoeslag vangen het overig verschil op. Ik verdien ook geen minimumloon ofzo. Gewoon 50k per jaar. Je raadt het wel, ik ga zo goed als zeker geen 40 uur werken voor dat loon. mocht ik binnenkort een andere baan vinden met veel meer salaris dan maak ik opnieuw een rekensommetje.

Als kinderopvangtoeslag per 2025 afgeschaft is, ziet het plaatje er dan weer anders uit.
Dit komt zoveel voor. Je zou gek zijn om fulltime te blijven werken, je kind amper te zien en er financieel niks mee om te schieten.

Als je een tweede auto moet aanschaffen en rijden voor je werk, dan lever je zelfs in om te kunnen werken.

Wat betreft ons pensioen beleggen we iedere maand, zodat we geen (half) pensioengat hebben. Los van het huis dat we rond ons 50e hebben afgelost, waardoor onze vaste lasten op termijn enorm gaan dalen. Op een bepaald moment zal werken helemaal niet meer nodig zijn.
pi_208203813
quote:

[..]
Klopt.

De KOT dekt niet 100% je kinderopvangkosten dus onder de streep vangt het niks op.
Protège moi de mes désirs.
pi_208205912
quote:
Ga er maar niet van uit dat de kdv wordt afgeschaft.
pi_208206275
Dat denk ik ook
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 15:17 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ga er maar niet van uit dat de kdv wordt afgeschaft.
Dat denk ik ook niet. Het is een leuke belofte maar tegen de tijd dat het wordt ingevoerd zit er alweer een nieuwe kabinet en dan worden dat soort beloftes meestal niet nagekomen.
pi_208206279
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:58 schreef arvensis het volgende:

[..]
De KOT dekt niet 100% je kinderopvangkosten dus onder de streep vangt het niks op.
Ik had volgens mij een berekening gedaan obv 4 dagen opvang. Met het loon van 28uur werken zou ik 150 euro per maand meer krijgen aan kot. Daarnaast 100 euro meer aan kgb, enkele tientjes zorgtoeslag en 170 euro huurtoeslag.

Het netto loon verschil tussen 28u en 40u werken is iets meer dan 500 euro.

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Als je geen (sociale)huurwoning hebt en ook niet afhankelijk bent van de kinderopvang dan zal het verschil veel meer zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Moederenkind op 02-03-2023 15:55:49 (Aanvulling) ]
pi_208206296
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 15:51 schreef Moederenkind het volgende:

[..]

Het netto loon verschil tussen 28u en 40u werken is iets meer dan 500 euro.
Op jaarbasis neem ik aan dan kijkend naar je eerdere post?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208206355
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 15:52 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Op jaarbasis neem ik aan dan kijkend naar je eerdere post?
Nee per maand maar als je de extra aan toeslagen die ik in mijn vorige post vermeld heb ervan aftrekt dan is het verschil zo’n 50¤.
pi_208206402
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 15:57 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Nee per maand maar als je de extra aan toeslagen die ik in mijn vorige post vermeld heb ervan aftrekt dan is het verschil zo’n 50¤.
Betaalt de vader van je kind ook mee aan de kinderopvang? Of ben je een bewust alleenstaande moeder, of is de vader uit het zicht verdwenen?
pi_208206421
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 16:01 schreef Avelie het volgende:

[..]
Betaalt de vader van je kind ook mee aan de kinderopvang? Of ben je een bewust alleenstaande moeder, of is de vader uit het zicht verdwenen?
Dat laatste.
  donderdag 2 maart 2023 @ 16:03:57 #162
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_208206432
- Doe even lekker normaal zeg -

[ Bericht 53% gewijzigd door CoolGuy op 02-03-2023 16:54:12 ]
pi_208211995
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 22:46 schreef Avelie het volgende:
Kijk bijvoorbeeld naar het onderwijs, daar verdien je na een jaar of 10 toch al 5k per maand x 12= 60k + vakantiegeld van nog eens een maand+ eindejaarsuitkering van nog eens een maand. Kom je ook al op 70k terecht en dat is een vrij doorsnee baan.

In de it, zorg en het management gaat dit ook zo. Heb je twee mensen samen met zo'n soort doorsnee hbo- baan, dan zit je al op 140k.
Als dat serieus je wereldbeeld is snap ik niet dat je je druk maakt dat je als single of juist in een relatie duurder uit bent. En dan is fiscaal partnerschap in dat andere topic niet eens in beschouwing genomen.
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:01:43 #164
338319 ZarB
Piña colada
pi_208212324
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 21:40 schreef Daboman het volgende:

[..]
Als dat serieus je wereldbeeld is snap ik niet dat je je druk maakt dat je als single of juist in een relatie duurder uit bent. En dan is fiscaal partnerschap in dat andere topic niet eens in beschouwing genomen.
Dit is de nr 1 troll van vrijwel alle bekende fora joh. Niet op ingaan.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208212591
Als je 5000 bruto verdient is dat 3500 netto, dat heb je als single echt wel nodig om rond te komen, lijkt me?

Hoe doen al die mensen dat die veel minder verdienen? Of ontvangen zij allemaal zoveel toeslagen?
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:24:50 #166
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_208212674
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:19 schreef Avelie het volgende:
Als je 5000 bruto verdient is dat 3500 netto, dat heb je als single echt wel nodig om rond te komen, lijkt me?

Hoe doen al die mensen dat die veel minder verdienen? Of ontvangen zij allemaal zoveel toeslagen?
Dat ligt aan je uitgavenpatroon. Ik geef als single ongeveer 1200 euro per maand uit.
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:27:13 #167
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208212718
quote:

Ik krijg geen toeslagen, verdien ver onder de 5k bruto en kan meer dan prima rondkomen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:28:17 #168
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208212736
Ik vraag me eerder af waar je al je geld aan uitgeeft als je denkt zoveel nodig te hebben. Dan heb je dus blijkbaar geen idee wat geld waard is en waar het naar toe gaat. Zo komen dus die grootverdieners in dubbeltje op z'n kant :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208213015
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:24 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Dat ligt aan je uitgavenpatroon. Ik geef als single ongeveer 1200 euro per maand uit.
Mijn huur was al 1200 euro. Je woont bij je ouders neem ik aan?
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:51:19 #170
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_208213091
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:46 schreef Avelie het volgende:

[..]
Ik heb een bescheiden koopwoning.

Zelfs met 1200 huur heb je geen 3500 nodig om rond te komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Van_Poppel op 02-03-2023 22:59:30 ]
pi_208213131
quote:

Lange tijd had ik aan de helft van dat netto bedrag genoeg. Ik verdiende wel wat meer maar de rest spaarde ik.
Ik had wel het voordeel dat ik al jong een koop appartement had, die met flinke winst verkocht en door die winst/overwaarde daaarvan een eengezinswoning kon kopen waarbij ik maar iets meer dan de helft van het aankoopbedrag aan hypotheek nodig had. Die hypotheek is nu al grotendeels afgelost waardoor ik nog minder per maand nodig hebt, ik zou nu van een bijstandsuitkering nog overhouden.

Zou ik nu mijn woning tegen de huidige prijzen moeten kopen met een volledige hypotheek wordt het een ander verhaal.
pi_208213274
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:46 schreef Avelie het volgende:

[..]
Was dat de huur toen je nog met huisgenoten samen in een huis woonde? Die 1200 euro hadden mijn bruto hypotheekkosten kunnen zijn als ik voor mijn huis bij aankoop een volledige hyptotheek zou hebben gehad. Een huis van 115m2 voor mij alleen.
pi_208213378
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:08 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Was dat de huur toen je nog met huisgenoten samen in een huis woonde? Die 1200 euro hadden mijn bruto hypotheekkosten kunnen zijn als ik voor mijn huis bij aankoop een volledige hyptotheek zou hebben gehad. Een huis van 115m2 voor mij alleen.
Nee, ik heb ook nog een tijdje alleen een appartement gehuurd in de stad. Toen ik met een huisgenoot woonde betaalde ik tussen de 500 en 700 euro.

Ik denk nu aan een situatie als alleenstaande met kinderen, in deze tijd van inflatie. Ik denk toch echt dat ik 2500 euro op z'n minst nodig zou hebben als ik weer die 1200 euro aan huur kwijt zou zijn. En dat ben je al snel, want met twee kinderen erbij kun je niet zoals een single een zolderkamertje van 15m2 huren, of in een kraakpand gaan zitten.
pi_208213574
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef Avelie het volgende:

[..]
Nee, ik heb ook nog een tijdje alleen een appartement gehuurd in de stad. Toen ik met een huisgenoot woonde betaalde ik tussen de 500 en 700 euro.

Ik denk nu aan een situatie als alleenstaande met kinderen, in deze tijd van inflatie. Ik denk toch echt dat ik 2500 euro op z'n minst nodig zou hebben als ik weer die 1200 euro aan huur kwijt zou zijn. En dat ben je al snel, want met twee kinderen erbij kun je niet zoals een single een zolderkamertje van 15m2 huren, of in een kraakpand gaan zitten.
Ter vergelijking, voor mijn eengezinswoning gekocht voor ¤255.000 eind 2006 waren mijn bruto maandlasten rond de ¤650, bij een volledige hypotheek zou het bijna het dubbele zijn geweest, al zou ik die volledige hypotheek niet hebben gekregen met mijn salaris. Mijn hypotheek voor een eengezinswoning was jouw huur voor wonen met een huisgenoot.

Als alleenstaande met kinderen, een huur van ¤1200 en en netto inkomen van ¤2500 zou het nog moeten kunnen, maar het zal wel krap zijn en je kan niet veel sparen en geen of weinig buffer hebben voor onvoorziene uitgaven.
Waarom denk je zo zoveel mensen klagen? Klagen over de gestegen energieprijzen, de boodschappenm de hoge huren, dat ze niet kunnen kopen, wel moegen huren maar geen hyptheek kunnen krijgen waarbij de maandelijks lasten even hoog zijn als hun huur?
Maar hopelijk woont die alleenstaande met kinderen in een sociale huurwoning, dan betaal je geen ¤1200. Probleem is alleen dat er te weinig sociale huurwoningen zijn en de wachtlijst lang is waardoor velen wel gedwongen zijn te wonen in een duurdere huurwoning.

Het is heel fijn voor jou dat jij het zo goed hebt met je hoge salaris, maar de realiteit is dat heel veel mensen daar alleen maar van kunnen dromen. Die zitten niet in jouw bubble waarin een salaris van 5k of 7k bruto heel normaal is.
pi_208214331
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 07:34 schreef Avelie het volgende:

[..]
Interessant, ik wist dit echt niet. Wat verdienen veel mensen dan weinig... Ik heb me dat nooit zo gerealiseerd. Ik kreeg de indruk door onze eigen situatie en gesprekken met anderen dat 70k doorsnee is voor een hoogopgeleide en dat 140k dus doorsnee is voor een stel (iets minder, aangezien meestal een van de twee pt werkt).
Dat snap ik wel. Ik zit ook in die hogeropgeleidenbubble en de bedragen die je noemt zijn in de Randstad normaal. Je behoort dan echt niet tot de top 1-2%. Maar ik heb de afgelopen jaren regelmatig gekeken gekeken naar salarissen in andere vakgebieden omdat ik niet blij was met m'n werk. Het viel me toen pas op dat veel banen slecht verdienen. Als je de superrijken buiten beschouwing laat, is de kloof tussen een kantoorbaan voor een hoogopgeleide (bijv. als adviseur) en een niet-kantoorbaan (bijv. als hovenier) erg groot.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')