Nog even daargelaten dat de versie van Grimm waarschijnlijk ook niet de 'originele' tekst is, hooguit de oudst bekende versie die daadwerkelijk is opgeschreven.quote:Op woensdag 1 maart 2023 16:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso Disney kan de originele teksten helemaal niet aanpassen want die zijn namelijk niet van Disney.
Die zijn in de jaren 30 ook aangepast. En in andere verfilmingen ook. Ik denk niet dat je een versie vindt die 100% trouw aan Grimm is, zo gaat dat altijd met boekverfilmingen. En dat moet ook want de Grimm versie zal ongepast zijn voor kinderen.quote:Op woensdag 1 maart 2023 16:14 schreef SpaceOddity het volgende:
En zo worden de originele teksten dus alsnog aangepast.
Het staat compleet duidelijk beschreven hoe en waarom het sprookje Sneeuwwitje heet, waarom haar Sneeuwwitje is en waarom haar huid zo wit als sneeuw is, maar het moet maar eens even aangepast worden. Waarom?
Om full-on woke (wat volgens jou niet bestaat) racistisch handelen plotseling geen enkel probleem te vinden door de donkere huidskleur ten koste van originele teksten de voorkeur te geven ten opzichte van de lichte (en originele) huidskleur juist en alleen vanwege de donkere tint van de huidskleur.
Ik zie net dat bij Grimm zelf al vijf verschillende versies genoemd werden..quote:Op woensdag 1 maart 2023 16:40 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die zijn in de jaren 30 ook aangepast. En in andere verfilmingen ook. Ik denk niet dat je een versie vindt die 100% trouw aan Grimm is, zo gaat dat altijd met boekverfilmingen. En dat moet ook want de Grimm versie zal ongepast zijn voor kinderen.
Kom, nou niet doen alsof je er zelf niet net zo hard aan meedoetquote:Non issue dit. Het is ook bizar als je nagaat dat mensen hier al tig pagina's over elkaar heen vallen.
Oorspronkelijk vertelling van De Klokkenluider van de Notre Dame is ook al zo opbeurend. Pocahontas idem.quote:Op woensdag 1 maart 2023 16:18 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het is voor Disney nooit een probleem geweest originele teksten aan te passen. Heb je al eens gekeken hoe De Kleine Zeemeermin in het oorspronkelijke verhaal afloopt?
Waarom nu direct in extreme termen als "censuur" spreken? Zo maak je een karikatuur van de discussie, terwijl er gewoon verschillende standpunten worden uitgewisseld.quote:Op woensdag 1 maart 2023 16:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso Disney kan de originele teksten helemaal niet aanpassen want die zijn namelijk niet van Disney. Die teksten zijn publiek domein en dus van iedereen. En Disney kan daarmee dus doen wat ze willen.
En aangezien ik nog geen boekverbrandingen heb gezien van sprookjesboeken met een blanke sneeuwwitje is die originele tekst er nog gewoon en kan iedereen die gewoon gebruiken.
Maar die vrijheid van expressie is aan enkele users hier niet besteed aangezien ze graag censuur willen van een sneeuwwitje met een andere kleur.
Al die sprookjes zijn niet meer de originele teksten. Eigenlijk heet ze Sneeuwvlokje vanwege haar gevoelige aard.quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat ligt er aan hoe je uitllegt waarom hij Roodbaard heet.
Bij Sneeuwwitje zou je een andere reden kunnen geven waarom ze zo heet. Dus niet dat ze zo heet vanwege huidskleur maar vanwege haar kledij of zo. Ik noem maar wat.
Als je dat zou doen zou de essentie, boodschap van het verhaal totaal niet in gevaar komen, want Sneeuwwitje gaat niet over blank of wit zijn maar over dat jaloezie en ijdelheid slechte eigenschappen zijn (de koningin), en dat juist vriendelijkheid belangrijk is (zoals het karakter van Sneeuwwitje).
Snap eigenlijk niet waarom ik nog moeite doe, want het is steeds precies hetzelfde liedje met je.quote:Op woensdag 1 maart 2023 08:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik kom simpelweg op voor vrijheid van die zowel Disney als de Efteling hebben om hun fantasiefiguurtjes naar eigen inzicht een bepaalde kleur te geven. Los van of ik dat nou smaakvol of noodzakelijk vind. Persoonlijk vind ik het tamelijk duf opportunisme, maar het is is verder aan die twee bedrijven om te beslissen of dit hun product aantrekkelijker maakt. We hebben in Nederland en in de VS een vrijheid van expressie waarbij we gelukkig geen wetgeving hebben die beslist hoe fantasiefiguurtjes eruit moeten zien. En iedereen is vrij om hun producten niet te bezoeken en je kunt er zelfs en slechte recensie over schrijven.
Maar met die vrijheid lijk jij niet heel goed om te kunnen gaan. Want kennelijk is het voor jou aanleiding om allerlei samenzweringstheorieen te gaan verspreiden waarbij Disney en Efteling door allerlei machten gedwongen zouden zijn sneeuwwitje en de elfjes een bepaalde kleur te geven. Je beweert dat als sneeuwwitje wit was geweest er GROTE OPHEF!! zou zijn ontstaan. Daarvan lever je geen enkel bewijs. Je kunt ook totaal niet onderbouwen wat de ophef nou precies inhoudt en waarom een miljardenbedrijf als Disney daar wat van aan zou moeten trekken.
Dus ja degene met een obsessie voor WOKE ben jijzelf aangezien je ook degene bent die hier drama loopt te maken over de kleur van sneeuwwitje en niet ik. Er is hier niemand die vind dat sneeuwwitje zwart moet zijn en niet wit mag zijn. Er zijn hier echter wel een hoop lui die vinden dat een zwarte sneeuwwitje er niet mag zijn. En tegen dat soort wensen tot censuur kom ik in het geweer.
quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Correcter is "wit gezicht" In de 18e eeuw schminkten sjieke lieden hun gezicht wit .
[..]
https://www.koninklijkeve(...)%20voor%20blanketsel
Het Sneeuwwitje in de tekenfilm was niet wit .... ik neem aan in andere filmuitvoeringen ook niet.
Esssentieel was de jaloersheid van de koningin die het mooiste in het land wilde zijn. Dat is het plot, niet de pigmentvrije gezicht van een prinses.
Het verhaal opnieuw vertellen en wijzigen is normale artistieke vrijheid.
Kun je niet zo geslaagd vinden, maar de politieke insteek in de kritiek , is toenemend verzet tegen veranderingen in de samenleving: aanwezigheid migranten, andere inzichten.
Een extreme uitwerking van dit verzet zien we in de massamoorden van Breivik, Tarrant, Rooff.
Je bent geen vrijheidsstrijder, Hex... verre, verre van. Je bent iemand die op basis van helemaal NIETS dan je eigen tunnelvisie mensen heel gemakkelijk wegzet als racisten en buitenlanderhaters en xenofoben... wees er trots op.quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoezo is sneeuwwitje nu ineens kapot? Het originele verhaal is er nog steeds en het is eenieder vrij dat te gaan gebruiken.
En dat anderen ermee aan de haal gaan is nou eenmaal een gevolg van de vrijheid van expressie en de regel dat zulke oude verhalen geen auteursrecht meer hebben. Kennelijk wil jij daar beperkingen aan opleggen. Dat is gewoon censuur.
[..]
Welke agenda push ik precies? Het verdedigen van de vrijheid van expressie tegen censuur door overgevoelige conservatieven?
Maar heb je nou nooit zoiets van ‘misschien sla ik een heel klein beetje door en ben ik ietwat obsessief bezig met dit soort shit’?quote:Op woensdag 1 maart 2023 11:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
'Bruine propaganda'? Het objectief waarneembare benoemen heeft niets te maken met propaganda.
[..]
Wat is de bekende norm eigenlijk waar je het hier over hebt?
quote:Op vrijdag 24 februari 2023 13:06 schreef HowardRoark het volgende:
Het blijft bijzonder om te zien hoe men zich in bepaalde kringen binnen een jaar tijd met het land Oekraïne heeft verweven
quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:20 schreef HowardRoark het volgende:
Het blijft opvallend om te zien dat binnen bepaalde kringen mensen serieus diep zijn gaan geloven in het belang van huidskleur.
quote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:49 schreef HowardRoark het volgende:Huidskleur wordt in bepaalde kringen (tegenwoordig voornamelijk progressieve kringen) als een essentiële graadmeter van de mens gezien.
quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:25 schreef HowardRoark het volgende:
Het is algemeen bekend bekend dat er binnen progressieve kringen tegenwoordig dergelijk gedachtegoed wordt omarmd.
quote:Op maandag 27 februari 2023 18:26 schreef HowardRoark het volgende:
Poeh, dat zullen ze in bepaalde kringen weer heel erg belangrijk vinden.
quote:Op maandag 27 februari 2023 22:43 schreef HowardRoark het volgende:
Haha, deze tweet gaat niet goed vallen in bepaalde kringen.
quote:Op dinsdag 28 februari 2023 18:55 schreef HowardRoark het volgende:Dat is een schandalige vergelijking die in bepaalde kringen enkel wordt gemaakt zodat men op basis van zo'n drogredenatie alsnog kan aansturen op meer oorlog.
quote:Op dinsdag 28 februari 2023 22:09 schreef HowardRoark het volgende:
De realiteit is natuurlijk dat het binnen bepaalde kringen een verschrikkelijke zonde zou zijn als anno 2023, de karakters van Black Panther, Mulan of Pocahontas worden gespeeld door acteurs en actrices die blank zijn.
quote:Op woensdag 1 maart 2023 10:31 schreef HowardRoark het volgende:
Syriërs zijn mensen van kleur en ook nog veelal moslim, die intersectionele optelsom doet het enorm goed in bepaalde kringen.
En dat is dan de afgelopen week..quote:Op woensdag 1 maart 2023 18:22 schreef HowardRoark het volgende:
En het is inderdaad zo dat binnen bepaalde kringen de nucleaire familie als een obstakel wordt gezien.
Waarom verzamel je nu uit allerlei topics posts van mij om deze hier neer te plempen? Je lijkt erg van streek dat ik omtrent verscheidene onderwerpen de vinger zo goed op de zere plek weet te leggen. Ga daar lekker over klagen bij de FOK! Crew als het je zo stoort. Met het onderwerp van dit topic heeft het in elk geval niets te maken.quote:Op woensdag 1 maart 2023 18:54 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Maar heb je nou nooit zoiets van ‘misschien sla ik een heel klein beetje door en ben ik ietwat obsessief bezig met dit soort shit’?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dat in een weekje
Dat heb ik met die adepten van Gloria Wekker, dat obsessieve.quote:Op woensdag 1 maart 2023 18:54 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Maar heb je nou nooit zoiets van ‘misschien sla ik een heel klein beetje door en ben ik ietwat obsessief bezig met dit soort shit’?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dat in een weekje
Bepaalde kringen fetisjisme.quote:Op woensdag 1 maart 2023 18:54 schreef Raw85 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dat is dan de afgelopen week..
De tering zeg. Even mijn ogen spoelen met bleek.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dit is ook zo'n pareltje:
https://www.dailymail.co.(...)reading-writing.html
Of dit:
https://sunilsingh-42118.(...)assroom-1945b048ce33
Of dit:
https://www.spectator.co.(...)olonise-mathematics/
En dan gaat het over iets als wiskunde en taal.
Zijn geen twitterberichtjes van wat wokies hoor; zijn serieuze media en serieuze wetten.
[ afbeelding ]
Vertel me maar: gezond, dit?
Tja als het puur over de inhoud gaat vind ik het ook maar onzin die teveel op een hype meegaat en niets toevoegt. Maargoed, er zijn wel meer films die onzin zijn.quote:Op woensdag 1 maart 2023 17:18 schreef Repentless het volgende:
[..]
Waarom nu direct in extreme termen als "censuur" spreken? Zo maak je een karikatuur van de discussie, terwijl er gewoon verschillende standpunten worden uitgewisseld.
Wat ik zie, zijn users die krampachtige wijzigingen, waardoor je een verhaal gaat aanpassen op de acteur/actrice in plaats van andersom, onzin vinden. Er worden kunstgrepen uitgehaald om een onlogische keuze logisch te maken. De een is wat feller in de bewoordingen dan de ander, maar niemand zegt dat het niet mag of 'verboden' zou moeten worden.
Het 'dekoloniseren' van curricula is geen samenzweringstheorie, het is praxis. Ondertussen ook in Nederlandquote:Op woensdag 1 maart 2023 19:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja als het puur over de inhoud gaat vind ik het ook maar onzin die teveel op een hype meegaat en niets toevoegt. Maargoed, er zijn wel meer films die onzin zijn.
Maar dat is wat anders dan roepen dat het er niet mag zijn of allerlei samenzweringstheorieen verspreiden rondom degenen die dit maken. Dat lijkt toch weer wat meer op het willen censureren van cultuur die niet bevalt.
Criticasters zeggen wezenlijk niet veel anders dan dit.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja als het puur over de inhoud gaat vind ik het ook maar onzin die teveel op een hype meegaat en niets toevoegt. Maargoed, er zijn wel meer films die onzin zijn.
Dat het er niet 'mag' zijn, ben ik eigenlijk nog niet expliciet tegengekomen. Daarnaast geven bepaalde criticasters aan waar deze drang tot verandering in hun ogen vandaan komt. Wat er volgens hun dus achter steekt en waarom ze dat gewoon geen goede ontwikkeling vinden, omdat het juist focust op 'verschillen' tussen rassen, gender, etc. en daar expliciet de nadruk op wordt gelegd als belangrijkste criterium om je hele ideniteit en kijk op het leven op te baseren.quote:Maar dat is wat anders dan roepen dat het er niet mag zijn of allerlei samenzweringstheorieen verspreiden rondom degenen die dit maken. Dat lijkt toch weer wat meer op het willen censureren van cultuur die niet bevalt.
De universiteit van Nijmegen heeft toch al zo'n negerdagverblijf?quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ondertussen wordt het ook steeds normaler om op campussen in de VS safe spaces in te richten die niet toegankelijk zijn voor blanken:
Dit zijn geen uitzonderingen, en dit gebeurt gewoon aan universiteiten.
Gezond?
Ballen? Het is een verwend nest dat geen enkele opvoeding heeft genoten.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:59 schreef Harvest89 het volgende:
Dat meisje op Yale heeft wel ballen hoor. Gewoon je leraar keihard uitschelden, bij mij hingen daar helaas altijd consequenties aan vast.
Ik heb ook geen idee waarover het ging, een of ander halloweenkostuum of zo.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ballen? Het is een verwend nest dat geen enkele opvoeding heeft genoten.
Dat laatste plaatje is satire toch?quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dit is ook zo'n pareltje:
https://www.dailymail.co.(...)reading-writing.html
Of dit:
https://sunilsingh-42118.(...)assroom-1945b048ce33
Of dit:
https://www.spectator.co.(...)olonise-mathematics/
En dan gaat het over iets als wiskunde en taal.
Zijn geen twitterberichtjes van wat wokies hoor; zijn serieuze media en serieuze wetten.
[ afbeelding ]
Vertel me maar: gezond, dit?
Strijdlust... mevrouw wilde dat de universiteit geen plaats van kennis zou zijn, maar haar 'thuis', haar 'safe space'.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb ook geen idee waarover het ging, een of ander halloweenkostuum of zo.
Maar het is wel een mooi contrast tussen huidige studenten die geen strijdlust meer durven te vertonen. Te braaf tegenwoordig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |