Goeiemorgen
Er is me door Hans de voorzitter van NIVO gevraagd een IM te schrijven over Herman van Diejen. Natuurlijk zei ik ja. Echter, waar moet je beginnen?
Zijn NIVO-verleden gaat terug naar de leeftijd van 15. Debuterend in de jaren 60, als doelman met de laatste man Sijmen van Eck voor zich. Sijmen en Herman (Hennie) zo'n beetje de eerste namen die in je opkomen als je aan NIVO denkt. Twee markante Spartanen. Sportief en op entertain-gebied. De één was figuurlijk een oom voor velen, voor mij letterlijk. Zoals Herman een echte vriend werd. Herman heeft ome Sijmen nog opgezocht in de Wielewaal vlak voordat Ome Sijmen overleed. Dat typeerde Herman.
Op zijn 15e debuterend, en 25 jaar lang een betrouwbaar slot op de deur. Zelf debuteerde ik als 15jarige snotaap in het eerste. Ome Sijmen was m'n trainer en Herman, samen met Joop Bekker en Wout Blanken, de beschermende veteranen van dienst. Ik zat op de middelbare school met voorzitter Hans van den Biggelaar als klasgenoot. We genoten van ome Leo van Opijnen als congierge. Ook al zo'n flamboyante NIVO icoon. Bommel is niet zo groot wat dat betreft.
Herman ging wel z'n eigen weg en stak de Waal over. Neerijnen. Opijnen, zou ome Leo zeggen. Nadat-ie nog bij Rossum heeft gespeeld, maakte hij zijn kilometers bij MVV in Meteren. Natuurlijk ook in het eerste. Zelfs na zijn 40ste bleef-ie een klasbak. Zoals Herman met zijn Alice het Nederlands kampioenschap sjoelen aan de man bracht. Laat Herm maar schuiven.
In Sleeuwijk heeft Herman zijn Waterloo gevonden. Zijn geluk eerst nog in Woudrichem gezocht. Golfend tussen de vestingsteden. Als impresario, die de Hollies, Herman Brood en Roy Orbison wist te boeken, een onterechte rode kaart. Samen met Herm heb ik in 1978 op de laatste wedstrijddag, tegen Sleeuwijk, een degradatie-wedstrijd met 1-0 gewonnen. Die winst valt in het niet bij dit verlies. Dag lieve Herm. NIVO gaat je missen. Zoals deze Bommelse spits voor open doel.
Herman.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !