abonnement Unibet Coolblue
pi_208166615
Stiekem afdoen condoom tijdens seks voor het eerst voor rechter.

Twee mannen uit Rotterdam staan dinsdag voor de rechtbank omdat ze tijdens de seks een condoom hebben afgedaan zonder medeweten van hun bedpartners. Volgens een woordvoerder van de rechtbank in Dordrecht zijn zulke strafzaken nog niet eerder voorgekomen.

De mannen van 26 en 28 jaar staan in twee afzonderlijke zaken met verschillende slachtoffers terecht voor verkrachting, omdat het zogeheten stealthing geen apart delict is in het wetboek van strafrecht. Deskundigen spreken van stealthing als een mannelijke partner zonder toestemming tijdens de seks het condoom verwijdert. Dan is sprake van gedwongen onveilige seks, aldus de initiatiefneemster van de website Stealthing.nl.

Cijfers van ‘condoombedrog’ zijn niet beschikbaar, omdat ze vallen onder de algemene noemer verkrachting of dwang. ,,In het buitenland zijn al wel mensen veroordeeld voor verkrachting door stealthing. In Nederland is het woord nog niet algemeen bekend”, zegt de maakster van de website, die zelf in 2017 slachtoffer werd. Haar aangifte leidde niet tot een rechtszaak. ,,Mijn eerste gedachte was: ‘Wat een eikel en wat een slechte date’. Maar dankzij mijn huisarts zag ik in dat mij geweld is aangedaan.”

Advocaat Mirjam Levy staat dinsdag een van de verdachten bij. ,,Op het moment dat er seks plaatsvindt en niet tegen andermans wil, dan is er geen sprake van dwang”, zeg ze. ,,Als iemand er achteraf achter komt dat niet aan de voorwaarden is voldaan, maakt niet dat er sprake is van dwang.”

,,Het is gemakkelijk zeggen dat als de seks vrijwillig is geweest, dat het dan niet strafbaar is. Dat merkte ik ook toen ik aangifte deed bij de politie. Ik moest praten als Brugman toen ik een zedenrechercheur moest uitleggen dat mijn bedpartner het condoom had afgedaan, terwijl ik vooraf duidelijk had gesteld dat het niet door zou gaan zonder condoom”, zegt de initiator van Stealthing.nl. ,,Als mijn bedpartner gevraagd had of het zonder condoom mocht, had ik ‘nee’ gezegd. En dan was er wél sprake geweest van dwang als hij was doorgegaan.”

Veilig en gezond
Haar doel met de website is ‘om slachtoffers een hart onder de riem te steken, om ze voorlichting te geven en duidelijk te maken dat het niet hun schuld is en dat het valt onder seksueel geweld.’ Dat doet ze onder meer door verhalen van anderen te delen en tips te geven. ,,Zorg dat je veilig en gezond bent, laat je checken op soa’s en als je de kracht hebt, doe aangifte.”

Slachtofferadvocaat Richard Korver, die niet bij de strafzaak is betrokken, zegt erg benieuwd te zijn naar de uitkomst van het strafproces: ,,Seks zonder condoom zonder de partner te informeren kan een vorm van seksueel geweld zijn. Er is seks geweest door misbruik te maken van omstandigheden. Als de rechter creatief wil denken, kun je dat scharen onder verkrachting, al zou beter ook bedreiging ten laste kunnen worden gelegd. Het dulden van iets door misbruik van een feitelijkheid.”

https://www.ad.nl/binnenl(...)or-rechter~a514814a/

Interessante rechtzaak. Mooi dat we eindelijk hierover jurisprudentie krijgen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 27 februari 2023 @ 15:31:37 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208166646
Dan ben je ook wel echt een klootzak.
Huilen dan.
pi_208166648
Stealthing weer zo probleem waar ik nog nooit van gehoord heb.
pi_208166686
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:31 schreef Isdatzo het volgende:
Dan ben je ook wel echt een klootzak.
Datiszo.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208166707
Trek het dan gelijk breder in de wetgeving, d.w.z. vrouwen die liegen over hun anticonceptiegebruik. Dat is helemaal moeilijk tot onmogelijk te constateren.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_208166718
Heel goed dat deze rechtszaken nu worden gevoerd. Hopelijk komt daar goede jurisprudentie of wetgeving over.

Wat een klootzak ben je dan, als je dit doet :{w
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208166720
quote:
14s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:35 schreef Mr.Sandman het volgende:
Trek het dan gelijk breder in de wetgeving, d.w.z. vrouwen die liegen over hun anticonceptiegebruik. Dat is helemaal moeilijk tot onmogelijk te constateren.
Dat heeft dan weer weinig met SOA's te maken en kan je voorkomen door je condoom niet af te doen of door wat door te laten knippen.
pi_208166745
Een strafrechter mag in dit opzicht helemaal niet creatief denken. Je kunt geen strafbepaling oprekken tot buiten zijn oorspronkelijke betekenis.

De wetgever is er stilzwijgend vanuit gegaan dat je naar bed gaat met iemand die je vertrouwt. Misschien niet eens zo'n heel gek idee, maar indien je het seksueel contact wil juridificeren dan moet de wetgever dat doen, niet de rechter. Je kunt natuurlijk prima een strafbepaling maken die seks in strijd met de vooraf afgesproken randvoorwaarden strafbaar maakt. Maar verkrachting is het gewoon niet, punt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208166750
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat heeft dan weer weinig met SOA's te maken en kan je voorkomen door je condoom niet af te doen of door wat door te laten knippen.
Je hebt ook vrouwencondooms.
  maandag 27 februari 2023 @ 15:40:37 #10
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208166754
Ik vraag me wel of in hoeverre je dat als vrouw niet merkt. Het is al wel een tijdje geleden dat er een condoom om moest, maar als man voel je dat gelijk.
Laffe huichelaar
pi_208166755
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat heeft dan weer weinig met SOA's te maken en kan je voorkomen door je condoom niet af te doen of door wat door te laten knippen.
Staat eventueel helemaal los van SOA's natuurlijk.

En het is prima voor te stellen dat er, in overleg, geen condoom wordt gedragen omdat de vrouw stelt anticonceptie te gebruiken. Niet iedere vorm van seks waarbij een condoom wordt gedragen is een stomende one-night stand met een compleet vreemd persoon natuurlijk.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_208166771
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:40 schreef timmmmm het volgende:
Ik vraag me wel of in hoeverre je dat als vrouw niet merkt. Het is al wel een tijdje geleden dat er een condoom om moest, maar als man voel je dat gelijk.
Als vrouw niet, hoor. Nu komt er ongetijwfeld iemand die komt vertellen dat er echt vrouwen zijn die dat voelen, maar echt, meestal voel je daar nauwelijks iets van. Het verschil tussen met en zonder zit hem qua gevoel vooral bij de man.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 27 februari 2023 @ 15:43:01 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208166774
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als vrouw niet, hoor. Nu komt er ongetijwfeld iemand die komt vertellen dat er echt vrouwen zijn die dat voelen, maar echt, meestal voel je daar nauwelijks iets van. Het verschil tussen met en zonder zit hem qua gevoel vooral bij de man.
Weer wat geleerd
Laffe huichelaar
pi_208166775
De vraag is hoe de rechter hier de term 'dwang' uit de wet zal interpreteren.
Wellicht zou de toevoeging van 'misleiding' in de wet hiervoor beter op zijn plaats zijn.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_208166781
quote:
14s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:40 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Staat eventueel helemaal los van SOA's natuurlijk.

En het is prima voor te stellen dat er, in overleg, geen condoom wordt gedragen omdat de vrouw stelt anticonceptie te gebruiken. Niet iedere vorm van seks waarbij een condoom wordt gedragen is een stomende one-night stand met een compleet vreemd persoon natuurlijk.
Als je seks hebt met iemand die je verzekert dat ze aan de pil is terwijl ze dat niet is, is dat net zo goed bedrog. En ja, daar mag wat mij betreft ook straf op staan. Of in ieder geval vrijstelling van alimentantie, in principe, mocht er een kind van komen. Hoewel dat dan ook wel weer triest is voor het kind, dat een heel onschuldig slachtoffer in zo'n geval is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208166789
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als vrouw niet, hoor. Nu komt er ongetijwfeld iemand die komt vertellen dat er echt vrouwen zijn die dat voelen, maar echt, meestal voel je daar nauwelijks iets van. Het verschil tussen met en zonder zit hem qua gevoel vooral bij de man.
Al zou de vrouw het voelen, op het moment dat ze het voelt is het kwaad toch al geschied?
Of is iets pas verkrachting na x stoten?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_208166801
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als je seks hebt met iemand die je verzekert dat ze aan de pil is terwijl ze dat niet is, is dat net zo goed bedrog. En ja, daar mag wat mij betreft ook straf op staan. Of in ieder geval vrijstelling van alimentantie, in principe, mocht er een kind van komen. Hoewel dat dan ook wel weer triest is voor het kind, dat een heel onschuldig slachtoffer in zo'n geval is.
Dan zijn er eigenlijk alleen nog maar verliezers.

Als vrouw heb je in ieder geval nog, zonder te testen, 100% zekerheid dat het echt jouw kind is. _O-
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_208166832
Tja
Sta je te neuken.
Condoom vol geblaft uit doen en verder gaan .

Zo iets ?

Tuurlijk niet de bedoeling.
Maar door lust snel gedaan.
pi_208166839
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:44 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Al zou de vrouw het voelen, op het moment dat ze het voelt is het kwaad toch al geschied?
Of is iets pas verkrachting na x stoten?
Het is een ontzettende naaistreek (no pun intended) als je zoiets doet. Hierboven wordt geschreven over "naar bed gaan met iemand die je vertrouwt" maar zo'n actie laat dan toch maar weer zien dat dat niet altijd terecht is.

Maar inderdaad, als ze dat voelt als hij het condoom al heeft afgedaan, is het al te laat natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208166857
Stealthing kan ook voorkomen tussen 2 mannen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208166873
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:44 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Al zou de vrouw het voelen, op het moment dat ze het voelt is het kwaad toch al geschied?
Of is iets pas verkrachting na x stoten?
Dan denk ik: als je met Jan en alleman in bed duikt en daarom bang voor soas bent, misschien moet je dan niet het risico nemen en zelf voor bescherming zorgen dmv een vrouwencondoom.
pi_208166883
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
Tja
Sta je te neuken.
Condoom vol geblaft uit doen en verder gaan .

Zo iets ?

Tuurlijk niet de bedoeling.
Maar door lust snel gedaan.
Dan doe je een nieuwe condoom om.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208166891
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:50 schreef superniger het volgende:
Stealthing kan ook voorkomen tussen 2 mannen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zei die dat hij z'n condoom had afgedaan? :P
pi_208166932
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
Tja
Sta je te neuken.
Condoom vol geblaft uit doen en verder gaan .

Zo iets ?

Tuurlijk niet de bedoeling.
Maar door lust snel gedaan.
Nee, stealthing is dus dat je begint met condoom en dan tijdens de seks stiekem het condoom afdoet en zonder verder gaat.

En ook in jouw voorbeeld: niet zonder toestemming van degene waarmee je seks hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208166966
Misschien was het een condroom.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')