abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208163222
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 15:58 schreef Horsemen het volgende:
Nog een nieuwe Collin lening zonder harde zekerheden.

J.N.W. Zoeteman V.o.f. (2)
¤ 35.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/j-n-w-zoeteman-v-o-f-2/

Ik zit zelf in de eerste lening. De betalingen daarvan lopen goed. Twee zaken vallen mij op, allereerst is de rente t.o.v. van ruim 2 jaar geleden gelijk gebleven. Dit kan ik wel verklaren door het hogere EV en de betere jaar cijfers.

Ter tweede is er bij de eerste lening een negatieve hypotheekverklaring afgegeven en mocht er ook niet bij geleend worden binnen de toenmalige hypotheek.

Hoe kan het dan dat de restschuld in de tussenliggende periode op gestegen van ¤196.000 in 2020 naar ¤250.000 in 2023? Of zie ik nu iets over het hoofd?
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 16:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]
Ik zal ze zo wel even een mail sturen om het na te vragen maar dat zal wel maandag worden.
Inmiddels netjes een reactie ontvangen op mijn vraag.

quote:
Allereerst dank voor uw vraag en uw oplettendheid.

De hypotheekschuld bestaat uit 2 leningdelen waarvan de hoofdsom van ¤ 196.000 gerelateerd is aan box I en de overige ¤ 54.000 aan box III. Echter is de totale hypotheekschuld bij de eerste aanvraag per abuis niet in zijn geheel vermeld. Wij hebben ervoor gekozen, ondanks dat het gesplitst is om bij de nieuwe aanvraag, wel de gehele hypotheekschuld te vermelden.
Er zat dus een fout in de tekst van de oude (nog lopende) lening.

Ik denk er nog even over of ik ook deze meeneem. Inmiddels ook een investeringslinkje ontvangen:

https://www.collincrowdfu(...)e0293c4b9c9eeca55ae3
pi_208163268
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 20:56 schreef InVestEerder het volgende:
De eigenaar van Omni is een Sri Lankaan / Tamil, die al sinds begin jaren negentig in Zweden woont. Hij drijft daar een reisorganisatie.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet echt voor de hand liggend om dan wat onroerend goed projectjes in het VK op te starten, lijkt mij.
Due dilligence van Max CF is hier weer echt 'ruk' geweest, zo lijkt het. Maar dat verrast ons natuurlijk totaal niet.
Het is volgens mij algemeen bekend dat er een hele hoop buitenlandse investeerders zijn in Engelse onroerend goed, waarom ligt het voor deze meneer niet voor de hand?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_208163398
https://www.collincrowdfund.nl/boules-bites-bar-nijmegen-b-v/

Hiervan is een linkje ook welkom.
Ik zit ook in ronde 1.
pi_208163436
linkje k*ster

1e hyp

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208163530
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 10:53 schreef Jaco078 het volgende:
linkje k*ster

1e hyp

SPOILER
En nu ook officieel open.
Ondanks de te lage rente toch basis meegenomen.
pi_208163754
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 10:50 schreef impact9 het volgende:

Ik zit ook in ronde 1.
Lening +/- 35% gedekt op basis van huidige waarde, maar mocht dit misgaan lijkt me geen dekking voor deze lening.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 27-02-2023 11:21:14 ]
pi_208163793
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 11:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Lening 35% gedekt op basis van huidige waarde, maar mocht dit misgaan lijkt me geen dekking voor deze lening.
Lening 35% gedekt op basis van huidige waarde, maar mocht dit misgaan lijkt me geen dekking voor deze lening.

hoe kom je op die 35?
pi_208163839
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 11:15 schreef nvaonline het volgende:

[..]

hoe kom je op die 35?
225.000-192.000 = 33.000 dekking op een lening van 100.000
pi_208163934
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 10:50 schreef impact9 het volgende:

Ik zit ook in ronde 1.
Linkje:

SPOILER
pi_208163945
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 11:18 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
225.000-192.000 = 33.000 dekking op een lening van 100.000
480k - 129k - 192k = 159k overwaarde

Of mis ik iets?

Edit: je hebt gelijk, die vorige inschrijving is maar 225k!
pi_208164211
Nieuwe Collin lening zonder harde zekerheden:

Lelystad RIB experience B.V.
¤ 60.000 | 7,5% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/lelystad-rib-experience-b-v/
pi_208164333
quote:
99s.gif Op maandag 27 februari 2023 10:40 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Het is volgens mij algemeen bekend dat er een hele hoop buitenlandse investeerders zijn in Engelse onroerend goed, waarom ligt het voor deze meneer niet voor de hand?
Dat is het effect als er twijfels ontstaan over een platform dan gaan ze overal wat achterzoeken. Misschien niet terecht maar wel begrijpelijk, dit soort zaken zijn slecht voor de toekomst van het betreffende platform
pi_208164578
quote:
99s.gif Op maandag 27 februari 2023 10:40 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk, maar als ik had geweten dat leningnemer dit profiel heeft (laat ik het netjes zeggen), dan had er nooit aan meegedaan. Je verwacht een serieuze lokale Engelse projectontwikkelaar/aannemer....
Pecunia non olet
pi_208164581
Voor de geïnteresseerden een interessant stuk over vastgoedfinanciering. Gaat als je het mij vraagt voor veel mensen een bloedbad worden.

SPOILER
pi_208164680
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk, maar als ik had geweten dat leningnemer dit profiel heeft (laat ik het netjes zeggen), dan had er nooit aan meegedaan. Je verwacht een serieuze lokale Engelse projectontwikkelaar/aannemer....
zoals C*rb*lo en Bl*e To*ch, die laatste lijkt bij nader inzien overigens het grootste probleem omdat juist daar een aantal charges-inschrijvingen ontbreken
  maandag 27 februari 2023 @ 13:12:22 #191
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_208165155
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:14 schreef obligataire het volgende:
Voor de goede orde; mijn bezwaar zit hem in het feit dat je mijns inziens zelf bovenop een project moet zitten, om dit goed te kunnen managen. Vanuit Zweden iets regelen in Engeland lijkt mij lastig. De etnische achtergrond van deze meneer is voor mij volstrekt niet relevant. Als ik zijn LinkedIn zie dat is zijn corebusiness reisorganisatie OmniTravel
http://www.omnitravel.se/
Nul komma nul contactgegevens op die website geeft mij weinig vertrouwen. Via wat zoekwerk het exacte adres van dit bedrijf in Uppsala gevonden. Google streetview laat een onbeduidend pand zien zonder naam op de gevel. Aan straat staat wel een uitklapbaar bord 'GH Travel'.

Projecten kunnen altijd fout lopen, dat is nu eenmaal "all in the game". Maar volstrekt onbereikbaar zijn en zelf faillissement aanvragen geeft in deze weinig hoop..
@Obli; een serieuze lokale Engelse projectontwikelaar was zeker te prefereren geweest, maar kanjers als Mr. Challon Smith (Corbelo) zijn natuurlijk zéér dun gezaaid! 8)7 :N
pi_208165566
Strabrechtse vennenop NLInvesteert staat open.
  maandag 27 februari 2023 @ 14:00:39 #193
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_208165651
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:51 schreef quepos het volgende:
Strabrechtse vennenop NLInvesteert staat open.
Er komen mij veel te veel van die vakantieparken. Het lijkt me dat hier de wal een keer het schip zal gaan keren...
pi_208165676
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 06:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Volgende maand staan de projecten 'ontwikkeling Zoetermeer' en 'Vakantiepark Ooltgensplaat I' op de nominatie voor aflossing, maar deze projecten kunnen ook net zo goed nog 3x verlengd worden. Geen actuele informatie over aflossing gevonden in mijn account.
Ontwikkeling Zoetermeer
Vanwege de veranderde marktomstandigheden was de oorspronkelijke voorverkoop minder voorspoedig dan in eerste instantie beoogd. Van de 46 appartementen was uiteindelijk circa 50% verkocht of in optie genomen en bij een voorverkoop van minimaal 70% kon men pas aanvangen met de bouwwerkzaamheden.

De initiatiefnemers hebben derhalve eind vorig jaar besloten om het plan te wijzigen en de appartementen te verkleinen, waardoor een bredere doelgroep wordt bereikt in de prijsklasse onder ¤ 400.000 en de verkoopprijzen grotendeels onder de NHG-kostengrens van 2023 vallen. Daarnaast is het plan zodanig opgezet dat het merendeel van de reeds verkochte woningen nagenoeg ongewijzigd is gebleven, dit om de bestaande kopers zoveel mogelijk aan boord te houden. De wijzigingsvergunning zal naar verwachting uiterlijk juli 2023 onherroepelijk zijn en de verkoopprocedure van het gewijzigde plan is reeds in februari 2023 middels een verkoopmanifestatie van start gegaan.

Momenteel is de Stichting Zekerhedenagent Crowdrealestate met de Leningnemer in overleg om de lening met maximaal 6 maanden te verlengen. Hierdoor krijgen de initiatiefnemers de mogelijkheid om het gewijzigde plan te kunnen verkopen, waarmee de initiatiefnemers adequaat hebben ingespeeld op de veranderde marktomstandigheden.

De verlengingsovereenkomst wordt naar verwachting aankomende week ondertekend, waarna we hiervan de uitkomst (en gewijzigde leningscondities) zullen publiceren.
pi_208165858
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:12 schreef InVestEerder het volgende:
Als ik zijn LinkedIn zie dat is zijn corebusiness reisorganisatie OmniTravel
Nul komma nul contactgegevens op die website geeft mij weinig vertrouwen.
De titel op de browsertab is "Omin Travel"...
pi_208166004
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:12 schreef InVestEerder het volgende:
Als ik zijn LinkedIn zie dat is zijn corebusiness reisorganisatie OmniTravel
Nul komma nul contactgegevens op die website geeft mij weinig vertrouwen. Via wat zoekwerk het exacte adres van dit bedrijf in Uppsala gevonden. Google streetview laat een onbeduidend pand zien zonder naam op de gevel. Aan straat staat wel een uitklapbaar bord 'GH Travel'.
Ook wel interessant: het bestuur van zowel Omni Group AB als Omni Travel AB bestaat uit een 83-jarige vrouw uit Uppsala (styrelseledamot = bestuurslid) plus een 79-jarige man als vervangend bestuurder (styrelsesuppleant)...
https://www.hitta.se/f%C3(...)travel+ab/5567117253

[ Bericht 5% gewijzigd door OpDieFiets op 27-02-2023 14:37:28 ]
pi_208166657
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:28 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ook wel interessant: het bestuur van zowel Omni Group AB als Omni Travel AB bestaat uit een 83-jarige vrouw uit Uppsala (styrelseledamot = bestuurslid) plus een 79-jarige man als vervangend bestuurder (styrelsesuppleant)...
Met een omzet van nog geen ¤ 16.000 (omgerekend) dus dat stelt weinig voor.
pi_208166736
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:28 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Dat geeft niet al te veel vertrouwen en lijkt model te staan voor de aanpak van MAX. Ik heb eens gekeken hoe bv Estateguru achterstanden e d aanpakt: één van de verschillen is dat EG niet zomaar verlengt maar veelal herfinanciering toepast. Werkt niet altijd maar regelmatig wel, MAX probeert dat niet eens. Ook de follow up van defaults enzo is bij EG veel professioneler en transparanter. Ik ben destijds deels uit EG naar MAX gegaan omdat een NL-platform veiliger leek evenals het investeren in het VK t o v de Baltische staten. Vooralsnog bedrogen uitgekomen
pi_208166825
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:03 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Ontwikkeling Zoetermeer
Vanwege de veranderde marktomstandigheden was de oorspronkelijke voorverkoop minder voorspoedig dan in eerste instantie beoogd. Van de 46 appartementen was uiteindelijk circa 50% verkocht of in optie genomen en bij een voorverkoop van minimaal 70% kon men pas aanvangen met de bouwwerkzaamheden.

De verlengingsovereenkomst wordt naar verwachting aankomende week ondertekend, waarna we hiervan de uitkomst (en gewijzigde leningscondities) zullen publiceren.
Dank voor deze info. Ik ben zelf niet geïnformeerd. De rente van 5,5% zou eigenlijk fors verhoogd moeten worden vanwege verhoogd risico.
pi_208166996
update SIG inzake div proj NvS / mijn inziens oke dat SIG zich er nu meer in mag mengen / mengt

SPOILER
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')