quote:Kinderen vanaf 13 jaar hebben minder
interesse voor sporten bij een club.Al
jarenlang zien sportclubs een sterke
uitstroom van tieners.Een onderzoek
in opdracht van NOC*NSFgeeft nu meer
inzicht in de achtergrond.
Volgens de onderzoekers haken tieners
af omdat ze vaste trainingstijden en de
overige verplichtingen lastig vinden.
Ook andere hobby's en tijdgebrek worden
genoemd als reden om te stoppen.Ook de
kosten worden genoemd als drempel.
Jongere kinderen zijn vaak wel lid van
een sportclub.Vanaf 13 jaar treedt er
een verandering op en ziet bijna een
derde af van sporten in clubverband.
quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:33 schreef quo_ het volgende:
Een teletekst bericht zegt natuurlijk al genoeg over de generatiekloof die ik hier ervaar. Ben doorgaans juist heel alert om het niet over "de jeugd van tegenwoordig" te hebben want gezeik over gedrag van jongere generaties is een teken dat je een oude zeikerd wordt.
Maar wat een droefenis deze ontwikkeling. Allereerst is een gebrek aan sport uiteraard slecht voor de lichamelijke volksgezondheid. Dat is meer een feit dan een mening.
Maar deelnemen in een vereniging, en zeker een sportvereniging , leert je van alles over samenwerken, samen afzien en het besef dat jouw inzet belangrijk kan zijn voor het resultaat van het collectief.
Als we onze kinderen op laten groeien als individualisten die verplichtingen lastig vinden waar gaan we dan naar toe ?
Scholen van nu bieden heel veel extra dingen naast gewone lessen.....tenminste binnen mijn familie zie je dat.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:05 schreef Nattekat het volgende:
Ik snap ook echt niet waarom je als ouder toestaat dat je kind stopt met sporten wegens school. Dan gaat er iets echt niet goed met de prioriteiten. Ik werkte in mijn examenjaar 3 avonden in de week, had de overige 2 avonden training en elk weekend had ik vaak ook nog een werkdag en één of soms twee wedstrijden.
Jazeker. Vind/vond ik ook heel leuk. En kan je het ondertussen? Het is niet heel moeilijk en op elk niveau heel tofquote:Op zondag 19 februari 2023 13:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En iets dat je misschien vergeten hebt. Heb je leren schaken? Ik baal ervan dat ik dat toen niet wilde leren.
Ik snap het ergens wel. Tenzij je belachelijk goed bent in een sport heb je op de lange termijn vaak nou eenmaal meer aan een papiertje van school dan dat je goed tegen een bal aan kan schoppen.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:05 schreef Nattekat het volgende:
Ik snap ook echt niet waarom je als ouder toestaat dat je kind stopt met sporten wegens school. Dan gaat er iets echt niet goed met de prioriteiten. Ik werkte in mijn examenjaar 3 avonden in de week, had de overige 2 avonden training en elk weekend had ik vaak ook nog een werkdag en één of soms twee wedstrijden.
Zoals? Mijn school had dat ook, maar dat is echt niet zo veel dat je plots geen leven meer buiten school kan hebben.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:07 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Scholen van nu bieden heel veel extra dingen naast gewone lessen.....tenminste binnen mijn familie zie je dat.
Sport. Extra lessen in bijv. taal. Geen bijles. Gewoon een vak extra. Maar dit is wel vooral de internationale school. O.a. mijn broer heeft de sport buiten school wat teruggeschroefd.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zoals? Mijn school had dat ook, maar dat is echt niet zo veel dat je plots geen leven meer buiten school kan hebben.
Voor mij was sporten gewoon even lekker in beweging komen en ook niet meer dan dat. Ik had totaal geen ambitie, dat is er pas later bij gekomen. Maar ik denk dat mijn ouders het nooit hadden toegestaan dat ik was gestopt met sporten, die hadden nog eerder gezegd dat ik voortaan maar wat minder moet gaan werken.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:09 schreef ems. het volgende:
Ik snap het ergens wel. Tenzij je belachelijk goed bent in een sport heb je op de lange termijn vaak nou eenmaal meer aan een papiertje van school dan dat je goed tegen een bal aan kan schoppen.
En zoals ik al zei: Het sluipt erin naarmate school steeds net iets meer gaat eisen. Dat is niet voor iedereen van toepassing maar dus wel voor mij, een middelmatige leerling die toch terecht kwam op VWO.
Nou leuk. Heeft je kind kennis van een nutteloze taal als Spaans, maar wel ten koste van ontwikkeling op sociaal/sportief vlak.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Sport. Extra lessen in bijv. taal. Geen bijles. Gewoon een vak extra. Maar dit is wel vooral de internationale school. O.a. mijn broer heeft de sport buiten school wat teruggeschroefd.
Zeker een leven naast school.
Ben jij later ook niet iets bij defensie gaan doen?(of ben ik nu in de war met een anderquote:Op zondag 19 februari 2023 13:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor mij was sporten gewoon even lekker in beweging komen en ook niet meer dan dat. Ik had totaal geen ambitie, dat is er pas later bij gekomen. Maar ik denk dat mijn ouders het nooit hadden toegestaan dat ik was gestopt met sporten, die hadden nog eerder gezegd dat ik voortaan maar wat minder moet gaan werken.
Ja. Maar je komt zo wel makkelijker op hele goede universiteiten wereldwijd. Het gaat niet alleen om taal. Ook bijlessen geven aan andere kinderen bijv. Dan krijg je extra punten etc.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nou leuk. Heeft je kind kennis van een nutteloze taal als Spaans, maar wel ten koste van ontwikkeling op sociaal/sportief vlak.
2x een uurtje trainen en dan ook nog een wedstrijd die 2 uur opeist. Echt niet normaal voor iemand die gemiddeld nog geen 30 uur per week op school zit.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:16 schreef Elan het volgende:
Als ik zie hoeveel uur mijn neefje in de week kwijt is aan voetbal snap ik wel dat het leegloopt. 2x trainen en dan zaterdag nog een wedstrijd ook. Zou veel vrijblijvender moeten zijn allemaal.
Ken je die geschikt/ongeschikt reclame nog? Bij mij mag je dat ongeschikt vakje met de donkerste stift die er is heel goed inkleurenquote:Op zondag 19 februari 2023 13:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben jij later ook niet iets bij defensie gaan doen?(of ben ik nu in de war met een ander)
quote:Op zondag 19 februari 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ken je die geschikt/ongeschikt reclame nog? Bij mij mag je dat ongeschikt vakje met de donkerste stift die er is heel goed inkleuren
Je vergeet dat papa en mama op die leeftijd de logistiek moeten organiseren, speelt zoon of dochterlief een uitwedstrijd 30 kilometer verderop moet je de wekker om 06:00 zetten. Heb je een verjaardag of andere sociale verplichtingen prima, maar je moet wel alles om de sport heen plannen. Dat gaat op een gegeven moment behoorlijk tegenstaan.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2x een uurtje trainen en dan ook nog een wedstrijd die 2 uur opeist. Echt niet normaal voor iemand die gemiddeld nog geen 30 uur per week op school zit.
Waarschijnlijk omdat je commando's niet gaat opvolgen?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ken je die geschikt/ongeschikt reclame nog? Bij mij mag je dat ongeschikt vakje met de donkerste stift die er is heel goed inkleuren
Nee, ik ben juist fitter dan ik ooit geweest ben, maar het leger en sporten zijn twee totaal onvergelijkbare werelden. Kan me nog vaag herinneren dat er ooit een programma was waar topsporters een tijdje mee mochten doen. Die gingen echt helemaal kapot wegens gebrek aan slaap/regelmaat/voeding.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:21 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Dus dat sportieve is iets minder geworden in de loop der jaren?
Er is zoveel moois op die leeftijd.. fotografie clubje (ja, de doka in), schoolredactie voor de schoolkrant, schaken na school, beeldhouwen, toneel, muziekbandje waar je zelf in speelt en waar je ook voor oefent.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2x een uurtje trainen en dan ook nog een wedstrijd die 2 uur opeist. Echt niet normaal voor iemand die gemiddeld nog geen 30 uur per week op school zit.
Goed om te lezen.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, ik ben juist fitter dan ik ooit geweest ben, maar het leger en sporten zijn twee totaal onvergelijkbare werelden. Kan me nog vaag herinneren dat er ooit een programma was waar topsporters een tijdje mee mochten doen. Die gingen echt helemaal kapot wegens gebrek aan slaap/regelmaat/voeding.
Dat denk je omdat je een app hebt die dat zegt.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, ik ben juist fitter dan ik ooit geweest ben, maar het leger en sporten zijn twee totaal onvergelijkbare werelden. Kan me nog vaag herinneren dat er ooit een programma was waar topsporters een tijdje mee mochten doen. Die gingen echt helemaal kapot wegens gebrek aan slaap/regelmaat/voeding.
Die wat zegt? Ik weet dat ik nu op de piek van mijn kunnen zit, daar heb ik geen app voor nodigquote:Op zondag 19 februari 2023 13:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat denk je omdat je een app hebt die dat zegt.
Zou kunnen, ik weet echt niet meer hoe en wat.quote:Dat programma was toch pasgeleden? Dat het leger zich terugtrok uit de uitzending. Dat was belachelijk. O.a. met Giel Belen. Dat blijkt gewoon een kind te zijn.
https://www.ad.nl/show/de(...)-worden-br~a80fa9b4/quote:Op zondag 19 februari 2023 13:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat denk je omdat je een app hebt die dat zegt.
Dat programma was toch pasgeleden? Dat het leger zich terugtrok uit de uitzending. Dat was belachelijk. O.a. met Giel Belen. Dat blijkt gewoon een kind te zijn.
Dit ja. Ik vond het al raar dat defensie in eerste instantie mee werkte. Wat levert het je op?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/show/de(...)-worden-br~a80fa9b4/
Defensie trok zich oa terug omdat het van infotainment naar entertainment ging.
Reclame voor defensie. De wereld laten zien hoe het er bij hen aan toe gaat.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dit ja. Ik vond het al raar dat defensie in eerste instantie mee werkte. Wat levert het je op?
Maar het was best een zware toestand. Trek je daar mensen mee? Vraag het mij af. Het was gewoon een slecht plan. Ik heb iets beters gezien met de S.A.S. in de uk. Ook een tv programma.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Reclame voor defensie. De wereld laten zien hoe het er bij hen aan toe gaat.
Maar zoals elk programma moest het weer verneukt worden door bn'ers in te zetten.
Was overigens niet het programma waar ik op doelde. Nou ik erover denk kan het zelfs zo zijn dat het helemaal geen tv programma was maar gewoon een onderzoek.
Dat doet mij dan weer helemaal niets, en dat is ook meteen het probleemquote:Op zondag 19 februari 2023 13:39 schreef Jaroon het volgende:
Ik trok de militaire keuring al niet. Dat mensen zonder reden tegen je schreeuwen.
Je laat gewoon tegen je schreeuwen? Ik ben gewoon weg gegaan.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat doet mij dan weer helemaal niets, en dat is ook meteen het probleem
Het doet mij niets, je maakt geen indruk op me door tegen me te schreeuwen. Ik ben geen volger.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:43 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je laat gewoon tegen je schreeuwen? Ik ben gewoon weg gegaan.
Ik ook niet. Raar dat mensen kiezen voor een werkomgeving waar dat voorkomt.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het doet mij niets, je maakt geen indruk op me door tegen me te schreeuwen. Ik ben geen volger.
Dat mes sneed aan twee kanten voor mij. Ik ging naar een mooie school maar daar moest ik wel ruim 2 uur per dag voor op de fiets zitten. Meer nog als de wind in de polder tegen zat (wat het soms 2x per dag deed als die draaidequote:Op zondag 19 februari 2023 13:25 schreef capricia het volgende:
[..]
En ze fietsen flink naar school. Beweging genoeg.
Nee, ik snap dat er mensen bestaan die ervoor kiezen.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:46 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik ook niet. Raar dat mensen kiezen voor een werkomgeving waar dat voorkomt.
Met als reden? Dat je niet teveel hoeft na te denken?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, ik snap dat er mensen bestaan die ervoor kiezen.
Daarvoor zijn plofkraken uitgevonden.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Die leeftijd is logisch om de afname te zien.
De overgang naar de middelbare school zorgt vaak voor meer huiswerk en langere fietsafstanden. Daardoor kost school vanaf de leeftijd van ca 12 jaar ineens een stuk meer tijd. En dan komen ook de eerste folderwijken, oppas-adresjes en andere bijbaantjes om de hoek kijken. Want je wilt als betrokken puber tenslotte wel geld hebben om met je vrienden of vriendinnen in een tussenuur even wat te gaan eten bij de Mac of een frikadelbroodje te halen bij de Appie.
Of je eigen kleding shoppen.
Het zijn de ouders die een bepaald voorbeeld geven. Dus het gaat niet verkeerd bij deze generatie, maar bij de vorige generaties. Wie de schoen passe....quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:33 schreef quo_ het volgende:
Maar deelnemen in een vereniging, en zeker een sportvereniging , leert je van alles over samenwerken, samen afzien en het besef dat jouw inzet belangrijk kan zijn voor het resultaat van het collectief.
Als we onze kinderen op laten groeien als individualisten die verplichtingen lastig vinden waar gaan we dan naar toe ?
Dat werkt niet in een teamsport.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:16 schreef Elan het volgende:
Als ik zie hoeveel uur mijn neefje in de week kwijt is aan voetbal snap ik wel dat het leegloopt. 2x trainen en dan zaterdag nog een wedstrijd ook. Zou veel vrijblijvender moeten zijn allemaal.
Ik vind dit echt klinkklare onzin.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:24 schreef Elan het volgende:
Je vergeet dat papa en mama op die leeftijd de logistiek moeten organiseren, speelt zoon of dochterlief een uitwedstrijd 30 kilometer verderop moet je de wekker om 06:00 zetten. Heb je een verjaardag of andere sociale verplichtingen prima, maar je moet wel alles om de sport heen plannen. Dat gaat op een gegeven moment behoorlijk tegenstaan.
Helemaal als allang is gebleken dat je koter niet over bovengemiddelde talenten beschikt en hij of zij dat zelf ook wel weet.
Maar je kan niet ontkennen dat veel activiteiten (jongere) kinderen ook z'n tol eist / veel tijd kost van ouders. Zie ik ook bij familie. Alles geplannned. Winnaar worden is idd iets anders en zeker niet het belangrijkste. Maar je hebt van die ouders.....quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik vind dit echt klinkklare onzin.
Papa is coach van het hockeyteam van dochter en heeft er nul moeite mee om op zaterdag zijn wekker te zetten als dat nodig is. En hoezo moeten ze talent hebben? Jouw kinderen 'mogen' alleen sporten als er bij jou de illusie leeft dat ze ooit naar de Olympische Spelen gaan? Daar heb ik een hele sterke mening over.
Sport gaat om plezier maken. En teamsport gaat over samenwerken en (letterlijk) over teamspirit. En dat je daarnaast ook nog elke week sportieve prestaties neerzet en fit blijft is een fijne bonus.
Sporten in een team en deelnemen aan een vereniging is een doel op zich en het loont om je daarvoor in te zetten.
Maar het heeft er alle schijn van dat jij geen teamplayer en geen verenigingsmens bent.
Tol eist? Jij hebt duidelijk een ander beeld van het concept 'ouder' zijn, dan ik.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 12:07 schreef Jaroon het volgende:
Maar je kan niet ontkennen dat veel activiteiten (jongere) kinderen ook z'n tol eist van ouders.
Als je als ouder al beiden fors werkt? Ja. Ik zie dat wel als zwaar. Maar ik ben geen ouder. Ik zeg ook niet dat ik het niet zou doen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 12:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tol eist? Jij hebt duidelijk een ander beeld van het concept 'ouder' zijn, dan ik.
En als je dit soort dingen ziet als 'tol eisen', moet je overwegen om ook geen ouder te worden. Dit hoort toch wel redelijk bij de 'standard operating procedures'.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 12:10 schreef Jaroon het volgende:
Als je als ouder al beiden fors werkt? Ja. Ik zie dat wel als zwaar. Maar ik ben geen ouder.
Zie er niet teveel drama in.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 12:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En als je dit soort dingen ziet als 'tol eisen', moet je overwegen om ook geen ouder te worden. Dit hoort toch wel redelijk bij de 'standard operating procedures'.
Ik zie er ook geen drama in. Ik vind het namelijk geen probleem om in het weekend op stap te gaan met mijn kids voor hun sport en hobbies. Sterker nog, ik vind dat zelfs leuk. Gek, he?quote:
Dat begrijp ik 100% . Ik geef alleen aan dat je het maar allemaal moet combineren met bijv. een zware baan/banen. Dat zie ik in mijn omgeving.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 13:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik zie er ook geen drama in. Ik vind het namelijk geen probleem om in het weekend op stap te gaan met mijn kids voor hun sport en hobbies. Sterker nog, ik vind dat zelfs leuk. Gek, he?
Een overvolle agenda zal inderdaad zijn tol eisen. Ook wanneer het een agenda vol met leuke dingen betreft.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 12:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En als je dit soort dingen ziet als 'tol eisen', moet je overwegen om ook geen ouder te worden. Dit hoort toch wel redelijk bij de 'standard operating procedures'.
Natuurlijk niet, juist niet, maar het is voor iets vrijblijvends als talentloze wel heel hoogdrempelig. Je ziet ook veel kinderen (of eigenlijk hun ouders) afhaken als zoon of dochterlief de selectie niet kan halen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jouw kinderen 'mogen' alleen sporten als er bij jou de illusie leeft dat ze ooit naar de Olympische Spelen gaan? Daar heb ik een hele sterke mening over.
Klopt heb ik een tyfushekel aan.quote:Maar het heeft er alle schijn van dat jij geen teamplayer en geen verenigingsmens bent.
Als credo plezier maken is en niet winnen waarom is er geen bierelftal voor die gasten? Zaken als trainen en een regionale competitie waarbij je moet reizen doen totaal niet ter zake als je gewoon wat plezier wilt maken met sport op zaterdagmiddag.quote:Sport gaat om plezier maken. En teamsport gaat over samenwerken en (letterlijk) over teamspirit. En dat je daarnaast ook nog elke week sportieve prestaties neerzet en fit blijft is een fijne bonus.
Juist daarom loopt het leeg, een deel van de jongeren en hun ouders hebben helemaal geen zin om zich te committeren aan een verplicht verenigingsleven en de opofferingen die dat met zich meebrengt. Het is een gedateerd concept in een samenleving die de afgelopen decennia totaal is geïndividualiseerd. En waarbij jongeren vaak veel bredere interesses hebben en meer andere clubjes/verplichtingen hebben dan vroeger. Los dat mensen tegenwoordig sowieso veel minder tijd hebben door drukke banen en andere sociale verplichtingen. Het sociale leven draait op de meeste plekken allang niet meer op en rond de verenging zoals vroeger.quote:Sporten in een team en deelnemen aan een vereniging is een doel op zich en het loont om je daarvoor in te zetten.
Als dat ten koste gaat van de sport die je kinderen beoefenen, moet je m.i. iets doen aan je prioriteitsstelling.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Een overvolle agenda zal inderdaad zijn tol eisen.
Uit vrijwel alles wat jij zegt blijkt dat je er nul ervaring mee hebt en ik vraag me af of je sommige dingen niet gewoon verzint.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:21 schreef Elan het volgende:
Natuurlijk niet, juist niet, maar het is voor iets vrijblijvends als talentloze wel heel hoogdrempelig. Je ziet ook veel kinderen (of eigenlijk hun ouders) afhaken als zoon of dochterlief de selectie niet kan halen.
Het is voor mij juist heel erg relevant. Je hebt m.i. als ouder de verantwoordelijkheid om je kinderen deel te laten nemen aan sociale gezelschappen. Een sportvereniging (maar ook een muziekvereniging) is daar een uitstekend voorbeeld van. Sporten in een team is voor je kids zo'n enorme boost in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Leren omgaan met anderen, leren hoe je als groep een goed resultaat kunt halen, jezelf soms opofferen voor het resultaat van het team (heb jij nooit geleerd, he?), echt cruciale dingen. Winnen is slechts een heel klein onderdeel van sporten.quote:Voor jou kan het allemaal niet relevant zijn het vergt natuurlijk wel de nodige opofferingen om elke zaterdag vroeg op te gaan en laten we daarnaast ook het behoorlijke kostenplaatje niet buiten beschouwing laten wat er voor zorgt dat ouders hun kind er af halen.
Het gegeven dat jij denkt dat alleen selectieteams willen winnen, toont aan dat jij nooit een teamsport hebt bedreven. Of, als je dat wel hebt gedaan, jouw ouders jou compleet verkeerde signalen hebben gegeven.quote:Als credo plezier maken is en niet winnen waarom is er geen bierelftal voor die gasten? Zaken als trainen en een regionale competitie waarbij je moet reizen doen totaal niet ter zake als je gewoon wat plezier wilt maken met sport op zaterdagmiddag.
En het is dit soort egoisme dat zorgt voor de uitholling van de sociale cohesie binnen een samenleving.quote:Juist daarom loopt het leeg, een deel van de jongeren en hun ouders hebben helemaal geen zin om zich te committeren aan een verplicht verenigingsleven en de opofferingen die dat met zich meebrengt.
Je maakt een veelgemaakte fout, je verwart egoisme met individualisme.quote:Het is een gedateerd concept in een samenleving die de afgelopen decennia totaal is geïndividualiseerd.
Oh, echt? Nou, ik zou zeggen, verlicht me. Wat voor 'bredere' interesses hebben ze naast tiktok en instagram?quote:En waarbij jongeren vaak veel bredere interesses hebben
Drukke banen.quote:Los dat mensen tegenwoordig sowieso veel minder tijd hebben door drukke banen en andere sociale verplichtingen.
En de samenleving wordt daar niet per se beter van.quote:Het sociale leven draait op de meeste plekken allang niet meer op en rond de verenging zoals vroeger.
Leren omgaan met anderen leren ze ook op school en wanneer ze met vrienden spelen, daar heb je echt geen teamsport voor nodig. De hele dag zitten kinderen in een groep op school waar om de haverklap moet worden samengewerkt.quote:Het is voor mij juist heel erg relevant. Je hebt m.i. als ouder de verantwoordelijkheid om je kinderen deel te laten nemen aan sociale gezelschappen. Een sportvereniging (maar ook een muziekvereniging) is daar een uitstekend voorbeeld van. Sporten in een team is voor je kids zo'n enorme boost in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Leren omgaan met anderen, leren hoe je als groep een goed resultaat kunt halen, jezelf soms opofferen voor het resultaat van het team (heb jij nooit geleerd, he?), echt cruciale dingen. Winnen is slechts een heel klein onderdeel van sporten.
Bij afhakende pubers speelt zoals ik eerder in dit topic al schreef de (over)volle agenda van de puber een grote rol.quote:Op woensdag 22 februari 2023 15:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als dat ten koste gaat van de sport die je kinderen beoefenen, moet je m.i. iets doen aan je prioriteitsstelling.
Als je kijkt hoeveel er nu wordt gewerkt ten opzichte van eerder, is het aantal gewerkte uren per huishouden enorm toegenomen. Nu werkt een stel met kinderen gemiddeld 62 uur, terwijl dit eerder rond de 40 uur lag, aangezien in de meeste gevallen alleen de man werkte.quote:Drukke banen.
Welke andere sociale verplichtingen dan mijn generatie had?
Vergeet de smartphone niet, die tegenwoordig nogal veel tijd opeist.quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:30 schreef Nattekat het volgende:
Iedereen die doet alsof kinderen een zo veel vollere agenda hebben tegenwoordig zijn vergeten hoe het voor hun was of zijn gewoon figuren van wie hun kinderen op talloze buitenschoolse activiteiten moeten.
En vroeger niet wil je zeggen?quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:32 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Vergeet de smartphone niet, die tegenwoordig nogal veel tijd opeist.
En voor het onderhouden van het sociale leven hoort dat ding er tegenwoordig nou eenmaal bij.
De smartphone kwam pas eind jaren 00 voorzichtig op. Met de mobiele telefoons van ervoor kon je veel minder, en in de jaren 90 waren ze er überhaupt amper.quote:
Je weet best waar ik op reageerde.quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:39 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De smartphone kwam pas eind jaren 00 voorzichtig op. Met de mobiele telefoons van ervoor kon je veel minder, en in de jaren 90 waren ze er überhaupt amper.
Uhmm, daar ben jij als ouder toch gewoon bij betrokken?quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:27 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij afhakende pubers speelt zoals ik eerder in dit topic al schreef de (over)volle agenda van de puber een grote rol.
De 16 meiden in mijn team redden dat allemaal prima. Misschien heeft het meer te maken met instelling en begeleiding van de ouders ipv 'overvolle' agenda?quote:Op de middelbare school komt daar dagelijks huiswerk bij, leren voor toetsen & toetsweken, extra reistijd om van/naar school te fietsen, op veel scholen worden ook extra activiteiten aangeboden, er komen bijbaantjes in het spel, vriendje/vriendinnetje, en dan ook nog 2x in de week trainen en op zaterdag een wedstrijd spelen.
Voor een deel van de pubers wordt dat allemaal teveel, en dan is het laten vallen van de sport geen vreemde keuze.
Ik bepaal toch hoofdzakelijk zelf wat er in mijn agenda terechtkomt en dus ook waar mijn prioriteiten liggen.quote:Wat de ouders betreft: ja, als je een sport voor je kinderen niet ondersteund is dat geen goede zaak. Maar zomaar stellen dat een ouder die door een volle agenda daar niet altijd aan toe komt de prioriteiten verkeerd heeft, is wel héél kort door de bocht.
Maar er zijn meestal wel twee ouders. Die leven misschien niet bij elkaar. Dat hoeft ze er niet van te weerhouden om dat soort zaken af te spreken. Als ze dat niet willen, dan hebben ze m.i. hun prioriteiten niet op orde.quote:Ongeveer één op de drie kinderen groeit een deel van de jeugd op in een eenouder gezin. Die ouder moet dan zorgen voor inkomen, dat het huishouden gedaan wordt, dat de kinderen zich kunnen kleden en naar school kunnen en dan ook nog naar sporten. Maar die ouder kan niet met kind één naar voetbal(training) en tegelijkertijd naar de hockey-wedstrijd van kind 2. En die ouder heeft daardoor al helemaal geen mogelijkheid om bij één van de clubs/teams van de kinderen een vaste taak op zich te nemen. Je kan het allemaal wel willen faciliteren, maar na het zorgen voor brood op de plank, huishouden etc is er simpelweg een moment waarop de tijd "op" is en de ouder dus niet meer met een fysieke bijdrage (zoals halen/brengen naar de sportclub of uitwedstrijd) de sport van zijn of haar kinderen kan ondersteunen.
Ben jarenlang penningmeester geweest bij de lokale voetbalclub, ik heb dus de inschrijvingen en zo ook de uitschrijvingen voorbij zien komen. Vanaf pak hem beet 8/9 zie je een scherpe stijging van het aantal uitschrijvingen heb je amper nieuwe instroom. Bij pubers ligt dat percentage nog hoger. Lees anders de OP en nog TT evenquote:Op woensdag 22 februari 2023 16:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Uit vrijwel alles wat jij zegt blijkt dat je er nul ervaring mee hebt en ik vraag me af of je sommige dingen niet gewoon verzint.
Bij de club waar mijn dochter en ik sporten zijn er in elke laag van de jeugd 2 selectieteams en 8 breedteteams. Volgens jouw visie zouden die 8 breedteteams dus geen bestaansrecht hebben.![]()
Nu nog wel, omdat jij daar coach bent en alles wat jij doet tof en interessant is omdat ze tegen je op kijken. Kans is vrij reëel dat ze in of na hun pubertijd hele andere interesses krijgen bijv in de hockeyjongens ipv de sport.quote:Ik coach zelf een breedteteam. Geen van mijn meiden gaat ooit selectie spelen. Dat maakt ze niet minder fanatiek. Ze komen niet op zaterdag opdraven om te pimpampetten, maar om een wedstrijd te spelen en te winnen. En om plezier te maken.
Exact: Het is vooral vooral voor jou kennelijk allemaal erg interessant en belangrijk. Dat zie je zo vaak. Tot kinderen op de leeftijd komen dat ze zelf keuzes kunnen en mogen maken, dan haken ze bij bosjes af . Waarbij ik wederom naar het NWS-artikel refereer.quote:Het is voor mij juist heel erg relevant. Je hebt m.i. als ouder de verantwoordelijkheid om je kinderen deel te laten nemen aan sociale gezelschappen. Een sportvereniging (maar ook een muziekvereniging) is daar een uitstekend voorbeeld van. Sporten in een team is voor je kids zo'n enorme boost in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Leren omgaan met anderen, leren hoe je als groep een goed resultaat kunt halen, jezelf soms opofferen voor het resultaat van het team (heb jij nooit geleerd, he?), echt cruciale dingen. Winnen is slechts een heel klein onderdeel van sporten.
Speel zelf in een bierelftal, het enige wat telt is de gezelligheid. Spelen op zondag dus drie kwart heeft een kater. Alles wat je ziet aan fanatisme binnen de lijnen en gekanker op de scheids is vooral een act, waar we in de kantine na afloop de grootste lol om hebben. Het mooiste is als je zo'n team treft met figuren als jou die het allemaal oprecht superserieus nemenquote:Het gegeven dat jij denkt dat alleen selectieteams willen winnen, toont aan dat jij nooit een teamsport hebt bedreven. Of, als je dat wel hebt gedaan, jouw ouders jou compleet verkeerde signalen hebben gegeven.
Ik ben zelf onderdeel van een bierelftal, maar ook wij komen om te winnen. Het feit dat wij er een hele sociale derde helft aan vastplakken, doet daar niets aan af.
Sociale cohesie is een farce, mensen hoeven (gelukkig) in tegenstelling tot vroeger niet meer sociaal betrokken te zijn bij allerlei clubjes, kerken en andere infantiele clubjes waar ze stiekem geen neuk om geven. Individualisme is een zegen voor de samenleving. Toevallig hoorde ik een poosje geleden een stukje in de podcast van Maarten van Rossem waarin hij vertelde hoe zijn ouders besloten hadden hem op hockey te doen en hoe hij daar zelf over dacht. Dat is helaas het lot van veel kinderen, papa of mama vinden dat ze op een sport moeten terwijl ze daar zelf totaal geen interesse of affiniteit mee hebben.quote:En het is dit soort egoisme dat zorgt voor de uitholling van de sociale cohesie binnen een samenleving.
Je maakt een veelgemaakte fout, je verwart egoisme met individualisme.
Gewoon lekker chillen met vrienden en vriendinnen, gamen, ouwehoeren. Niet tot in je enkels in de modder staan op zaterdagochtend omdat je papa toevallig trainer is.quote:Oh, echt? Nou, ik zou zeggen, verlicht me. Wat voor 'bredere' interesses hebben ze naast tiktok en instagram?
Jij komt serieus uit een ei? Meeste stellen zijn tegenwoordig tweeverdieners, want anders krijg je geen woning in dit land. Dus de weekenden of avonden zijn de enige momenten dat je samen bent. Als niet een van beide alsnog moet werken.quote:Drukke banen.![]()
Wat gaat jou dat aan? Ze haken blijkbaar massaal af, dus kennelijk zijn er interessantere dingen te bedenken dan sportenquote:Welke andere sociale verplichtingen dan mijn generatie had?
Ok boomer.quote:En de samenleving wordt daar niet per se beter van.
Kom je wel eens in een sauna? Dan zal je zien dat Nederlanders viesdik zijn.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:05 schreef Nattekat het volgende:
Het zijn pubers.quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:16 schreef Elan het volgende:
Nu nog wel, omdat jij daar coach bent en alles wat jij doet tof en interessant is omdat ze tegen je op kijken. Kans is vrij reëel dat ze in of na hun pubertijd hele andere interesses krijgen bijv in de hockeyjongens ipv de sport.
Nee, het is belangrijk voor de jeugd.quote:Het is vooral vooral voor jou kennelijk allemaal erg interessant en belangrijk.
Voetballers.quote:en gekanker op de scheids.
Als jou? Really?quote:Het mooiste is als je zo'n team treft met figuren als jou die het allemaal oprecht superserieus nemen
Voor egoisten wel, ja.quote:Sociale cohesie is een farce
Behalve dan dat types zoals jij individualisme en egoisme met elkaar verwarren.quote:Individualisme is een zegen voor de samenleving.
En dan kun je inderdaad beter netflixen dan een sociale activiteit ondernemen.quote:Jij komt serieus uit een ei? Meeste stellen zijn tegenwoordig tweeverdieners, want anders krijg je geen woning in dit land. Dus de weekenden of avonden zijn de enige momenten dat je samen bent. Als niet een van beide alsnog moet werken.
Instagram, tiktok.quote:Wat gaat jou dat aan? Ze haken blijkbaar massaal af, dus kennelijk zijn er interessantere dingen te bedenken dan sporten.
Dank je wel. Nu is het meteen duidelijk wat voor type jii bent.quote:Ok boomer.
https://www.telegraaf.nl/(...)t-bij-dirigent-thuisquote:Seksueel misbruik kinderkoren:
tienermeisjes betast bij dirigent thuis
Twee muzikale mannen die zich seksueel aangetrokken voelen tot minderjarige meisjes zijn vele jaren actief geweest bij twee kinderkoren die ze zelf runden. Dat komt aan het licht door onderzoek van het Noordhollands Dagblad naar kinderkoren in Schagen en Castricum. Een slachtoffer is inmiddels naar de politie gestapt en heeft een melding gedaan van seksueel misbruik, een tweede slachtoffer overweegt aangifte te doen.
Ik zal mijn kinderen juist zoveel mogelijk stimuleren om te sporten, zeker als je ziet hoeveel gamende vetnekken er tegenwoordig rondlopen.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:35 schreef DjVero het volgende:
Terecht. Onze zoon traint 2x 1,5 uur in de week, op zaterdagen wedstrijden. Als 'ie pas om 11.00uur hoeft te spelen, ben je zo weer een paar uurtjes verder. 's Avonds werkt hij. Hup, hele zaterdag weer weg. Ik snap dat wel.
Als je jong bent, moet je lol trappen, onnozel doen maar vooral ook lekker niks doen. Af en toe je ouders het idee geven dat je een heel klein beetje luistert naar ze. Voor je het weet, begeef je je tussen zuurpruimen en zit je vast aan 100.000 verplichtingen.
Mijn vader werkte fulltime in ploegendienst, maar hij sloeg zelden een wedstrijd over van het elftal waar ik in speelde. En dat was gezien het niveau best prijzenswaardig.quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:28 schreef Avelie het volgende:
[..]
Als je kijkt hoeveel er nu wordt gewerkt ten opzichte van eerder, is het aantal gewerkte uren per huishouden enorm toegenomen. Nu werkt een stel met kinderen gemiddeld 62 uur, terwijl dit eerder rond de 40 uur lag, aangezien in de meeste gevallen alleen de man werkte.
Waar de arbeidsparticipatie van vrouwen in de jaren '80 nog maar op 30% lag, is dit nu 68%.
Tja, maar ook dat heeft weer met de individualisering en de ikke ikke ikke mentaliteit van tegenwoordig te maken. Vroeger was het ook al wel een beetje zo dat een paar ouders (waaronder mijn pa) altijd mee waren en altijd reden, terwijl je anderen nooit zag. Maar ik heb het idee dat dat "er niks voor willen doen" de laatste decennia enorm verergerd is. Er worden verenigingen opgedoekt vanwege het gebrek aan vrijwilligers.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Je vergeet dat papa en mama op die leeftijd de logistiek moeten organiseren, speelt zoon of dochterlief een uitwedstrijd 30 kilometer verderop moet je de wekker om 06:00 zetten. Heb je een verjaardag of andere sociale verplichtingen prima, maar je moet wel alles om de sport heen plannen. Dat gaat op een gegeven moment behoorlijk tegenstaan.
Helemaal als allang is gebleken dat je koter niet over bovengemiddelde talenten beschikt en hij of zij dat zelf ook wel weet.
Ik vind juist verenigingsleven egoïstisch naar de rest van je omgeving. Alles moet namelijk wijken voor die klote clubjes. Probeer maar een x een kinderverjaardag te organiseren op zaterdag.quote:Op zondag 26 februari 2023 13:19 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Tja, maar ook dat heeft weer met de individualisering en de ikke ikke ikke mentaliteit van tegenwoordig te maken. Vroeger was het ook al wel een beetje zo dat een paar ouders (waaronder mijn pa) altijd mee waren en altijd reden, terwijl je anderen nooit zag. Maar ik heb het idee dat dat "er niks voor willen doen" de laatste decennia enorm verergerd is. Er worden verenigingen opgedoekt vanwege het gebrek aan vrijwilligers.
Ook voor de kinderen is het een slechte ontwikkeling. Je leert samenwerken, sociale omgangsvormen, gezond met je lijf bezig zijn etc. Allemaal dingen die steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.
Dit is weer zo'n walgelijke boomerpost. Meer dan 5 miljoen mensen doen tegenwoordig mantelzorg, vaak naast hun betaalde baan. O noes wat een kut mentaliteitquote:Als de sneeuwvlokjes van tegenwoordig echt aan het werk gaan is het een grote shock dat de echte wereld heel wat anders is dan hun opgepimpte instagramwereld.
En je moeder? Want het gaat om de drukte bij tweeverdieners die in hun vrije tijd ook nog al het onbetaalde werk moeten doen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:44 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Mijn vader werkte fulltime in ploegendienst, maar hij sloeg zelden een wedstrijd over van het elftal waar ik in speelde. En dat was gezien het niveau best prijzenswaardig.
Je hebt gelijk het verenigingsleven is egoïstisch. Want het is wel verschrikkelijk dat je jezelf aan iets anders conformeert dan aan jezelf zeg. Zoals ik al zeg ikke ikke ikke en daar moet alles voor wijken.quote:Op zondag 26 februari 2023 13:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vind juist verenigingsleven egoïstisch naar de rest van je omgeving. Alles moet namelijk wijken voor die klote clubjes. Probeer maar een x een kinderverjaardag te organiseren op zaterdag.
[..]
Dit is weer zo'n walgelijke boomerpost. Meer dan 5 miljoen mensen doen tegenwoordig mantelzorg, vaak naast hun betaalde baan. O noes wat een kut mentaliteit.
De aanname dat je per se lid moet zijn van een clubje om te kunnen sporten is onzin. Tegenwoordig kun je prima naar de gym om gezond bezig te zijn met je lichaam.
Nee hoor, vroeger zaten opa en oma compleet verzorgd in een bejaardentehuis, daar heeft de oudere generatie geen omkijken naar gehad. Ja eens een bezoekje, maar echt mantelzorg? Welnee.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:42 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Je hebt gelijk het verenigingsleven is egoïstisch. Want het is wel verschrikkelijk dat je jezelf aan iets anders conformeert dan aan jezelf zeg. Zoals ik al zeg ikke ikke ikke en daar moet alles voor wijken.
En dat je mantelzorg geeft is iets van de laatste decennia? Vroeger woonden opa en oma gewoon bij het gezin in.
De gym, dat moet toch wel een van de sneuste vormen van "sport" zijn die ik ken.
Hoezo is dat nou weer sneu, je kan gericht en individueel aan je eigen fitheid werken. Sluit uiteindelijk meer aan bij de huidige tijd dan verplicht 2 x trainen en verplicht een groot deel van je vrije zaterdag kwijt zijn aan een wedstrijd.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:42 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
De gym, dat moet toch wel een van de sneuste vormen van "sport" zijn die ik ken.
Je conformeert je aan de verenging ten koste van al het andere, of het egoïstisch is kun je over twisten maar je sluit je wel degelijk wekelijks af voor andere sociale of niet sociale verplichtingen. Zaken die in jouw leven wellicht ook je aandacht behoeven.quote:Je hebt gelijk het verenigingsleven is egoïstisch. Want het is wel verschrikkelijk dat je jezelf aan iets anders conformeert dan aan jezelf zeg. Zoals ik al zeg ikke ikke ikke en daar moet alles voor wijken.
Mee eens. Wat een gedram op teamsport.quote:Op zondag 26 februari 2023 17:18 schreef Avelie het volgende:
Die drang om alles in groepen te moeten doen, snap ik niet. Ik ben de godganse dag al omringd door mensen, mijn leven is alles behalve individualistisch. Als ik ga sporten wil ik graag mijn hoofd leeg laten waaien, niet weer dat gekakel van anderen en mee moeten aanpassen aan anderen, dat doe ik namelijk de overige 23 uur al.
Laat iedereen lekker sporten op de manier die past.
En daarom lekker doen wat je wil.quote:Op zondag 26 februari 2023 17:18 schreef Avelie het volgende:
Die drang om alles in groepen te moeten doen, snap ik niet. Ik ben de godganse dag al omringd door mensen, mijn leven is alles behalve individualistisch. Als ik ga sporten wil ik graag mijn hoofd leeg laten waaien, niet weer dat gekakel van anderen en mee moeten aanpassen aan anderen, dat doe ik namelijk de overige 23 uur al.
Laat iedereen lekker sporten op de manier die past.
https://hockey.nl/nieuws/(...)en-deze-trend-keren/quote:Is het te verklaren dat pubers sneller afhaken dan voorheen?
Van den Wall Bake: ‘Die groep van dertien tot achttienjarigen hoort bij Generatie Z. Dit is de meest individualistische generatie ooit, als het gaat om keuzevrijheid. Ze willen zelf bepalen hoe hun leven eruit ziet en daarin niet beperkt worden. Deze groep stemt – over het algemeen genomen – hun leven af op hun wensen en wil bovendien dat die snel worden vervuld. Daarom staat deze groep minder snel dan voorheen te trappelen als het om verenigingssport en langdurige competities gaat. Maar… we zien ook dat deze groep graag zelfgeorganiseerd sport in groepsverband. Kortom: ze willen hun eigen tijd indelen, maar vinden het dan wel fijn om met meerdere mensen tegelijk iets te doen.’
Gok dat de periode met corona hier ook wel een rol in heeft gespeeld, alles was weliswaar dicht maar je kon op het allereerste begin na prima in groepsverband met wat vrienden gaan sporten.quote:Op zondag 26 februari 2023 18:37 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En daarom lekker doen wat je wil.
Er zitten wel degelijk voordelen aan teamsporten die anders zijn dan de voordelen aan individuele sporten.
Lees net een stuk van de hockeybond waar er iets meer inhoud aan het geheel wordt gegeven. Dit stukje valt me op
[..]
https://hockey.nl/nieuws/(...)en-deze-trend-keren/
Die voordelen hebben kinderen en pubers al op school waar ze voortdurend samenwerken en bij gym waar ook constant in teams wordt gesport.quote:Op zondag 26 februari 2023 18:37 schreef marcb1974 het volgende:
Er zitten wel degelijk voordelen aan teamsporten die anders zijn dan de voordelen aan individuele sporten.
Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen een teamsport en gymnastiek op school. Bij de teamsport heeft iedereen bewust voor die sport gekozen en wil er dan ook echt voor gaan. Dat is ook wat ik zie bij mijn oudste (12) in het hockeyteam. Meiden die willen, die allen 2 tot 3 keer in de week trainen en er op zaterdag ook staan. Bij gym heeft het nooit de interesse van iedereen. Wat de een leuk vindt, vind de ander afgrijselijk.quote:Op maandag 27 februari 2023 17:00 schreef Avelie het volgende:
[..]
Die voordelen hebben kinderen en pubers al op school waar ze voortdurend samenwerken en bij gym waar ook constant in teams wordt gesport.
Als kinderen nou alles individueel zouden doen in hun leven, dan was ik het met je eens, maar kinderen zitten op school, groeien op in een familie met meerdere kinderen en doen voortdurend van alles samen.
Maar dat is juist goed wanneer je wil leren samenwerken, want in het echte leven zijn er ook altijd mensen die er meer en minder zin in hebben, dat houd je toch.quote:Op maandag 27 februari 2023 17:07 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen een teamsport en gymnastiek op school. Bij de teamsport heeft iedereen bewust voor die sport gekozen en wil er dan ook echt voor gaan. Dat is ook wat ik zie bij mijn oudste (12) in het hockeyteam. Meiden die willen, die allen 2 tot 3 keer in de week trainen en er op zaterdag ook staan. Bij gym heeft het nooit de interesse van iedereen. Wat de een leuk vindt, vind de ander afgrijselijk.
Ook met samenwerkingsopdrachten op school heb je dat. De een vindt economie een tof vak, de ander houdt er van.
En juist daarvan zul je als puber meer leren wat betreft samenwerking dan wanneer je iets doet waar alle deelnemers uit je groepje veel zin in hebben.quote:Op maandag 27 februari 2023 17:07 schreef kaatjejannie het volgende:
[..] Bij gym heeft het nooit de interesse van iedereen. Wat de een leuk vindt, vind de ander afgrijselijk.
Ook met samenwerkingsopdrachten op school heb je dat. De een vindt economie een tof vak, de ander houdt er van.
Dat is echt niet hoe ik mij de gymlessen herinnerquote:Op maandag 27 februari 2023 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En juist daarvan zul je als puber meer leren wat betreft samenwerking dan wanneer je iets doet waar alle deelnemers uit je groepje veel zin in hebben.
Want wanneer jij een leuk eindresultaat wil, zul je ook degenen binnen je groepje/team die er géén zin in hebben moeten motiveren om toch hun best te doen. Dat vergt heel wat meer van je sociale vaardigheden dan wanneer je met dat gemotiveerde team op het hockeyveld staat.
Gym was stom en gevaarlijk, natuurlijk deed je daar je best niet. Een eindresultaat? Wat dacht je van de les doorkomen en uiteindelijk geen onvoldoende?quote:Op maandag 27 februari 2023 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En juist daarvan zul je als puber meer leren wat betreft samenwerking dan wanneer je iets doet waar alle deelnemers uit je groepje veel zin in hebben.
Want wanneer jij een leuk eindresultaat wil, zul je ook degenen binnen je groepje/team die er géén zin in hebben moeten motiveren om toch hun best te doen. Dat vergt heel wat meer van je sociale vaardigheden dan wanneer je met dat gemotiveerde team op het hockeyveld staat.
Dit was 20-30 jaar geleden ook al zo hoor. Op die leeftijd gaan de echte sportliefhebbers door en diegene die kiezen voor baantjes/uitgaan/vriendjes/vriendinnetjes stoppen er mee. Niet dat dat laatste voor de sportliefhebbers onmogelijk is, maar het gaat vaak wel gepaard met keuzes maken en doen waar je hart ligt.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Die leeftijd is logisch om de afname te zien.
De overgang naar de middelbare school zorgt vaak voor meer huiswerk en langere fietsafstanden. Daardoor kost school vanaf de leeftijd van ca 12 jaar ineens een stuk meer tijd. En dan komen ook de eerste folderwijken, oppas-adresjes en andere bijbaantjes om de hoek kijken. Want je wilt als betrokken puber tenslotte wel geld hebben om met je vrienden of vriendinnen in een tussenuur even wat te gaan eten bij de Mac of een frikadelbroodje te halen bij de Appie.
Of je eigen kleding shoppen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |