quote:Kinderen vanaf 13 jaar hebben minder
interesse voor sporten bij een club.Al
jarenlang zien sportclubs een sterke
uitstroom van tieners.Een onderzoek
in opdracht van NOC*NSFgeeft nu meer
inzicht in de achtergrond.
Volgens de onderzoekers haken tieners
af omdat ze vaste trainingstijden en de
overige verplichtingen lastig vinden.
Ook andere hobby's en tijdgebrek worden
genoemd als reden om te stoppen.Ook de
kosten worden genoemd als drempel.
Jongere kinderen zijn vaak wel lid van
een sportclub.Vanaf 13 jaar treedt er
een verandering op en ziet bijna een
derde af van sporten in clubverband.
quote:Op donderdag 16 februari 2023 15:33 schreef quo_ het volgende:
Een teletekst bericht zegt natuurlijk al genoeg over de generatiekloof die ik hier ervaar. Ben doorgaans juist heel alert om het niet over "de jeugd van tegenwoordig" te hebben want gezeik over gedrag van jongere generaties is een teken dat je een oude zeikerd wordt.
Maar wat een droefenis deze ontwikkeling. Allereerst is een gebrek aan sport uiteraard slecht voor de lichamelijke volksgezondheid. Dat is meer een feit dan een mening.
Maar deelnemen in een vereniging, en zeker een sportvereniging , leert je van alles over samenwerken, samen afzien en het besef dat jouw inzet belangrijk kan zijn voor het resultaat van het collectief.
Als we onze kinderen op laten groeien als individualisten die verplichtingen lastig vinden waar gaan we dan naar toe ?
Scholen van nu bieden heel veel extra dingen naast gewone lessen.....tenminste binnen mijn familie zie je dat.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:05 schreef Nattekat het volgende:
Ik snap ook echt niet waarom je als ouder toestaat dat je kind stopt met sporten wegens school. Dan gaat er iets echt niet goed met de prioriteiten. Ik werkte in mijn examenjaar 3 avonden in de week, had de overige 2 avonden training en elk weekend had ik vaak ook nog een werkdag en één of soms twee wedstrijden.
Jazeker. Vind/vond ik ook heel leuk. En kan je het ondertussen? Het is niet heel moeilijk en op elk niveau heel tofquote:Op zondag 19 februari 2023 13:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En iets dat je misschien vergeten hebt. Heb je leren schaken? Ik baal ervan dat ik dat toen niet wilde leren.
Ik snap het ergens wel. Tenzij je belachelijk goed bent in een sport heb je op de lange termijn vaak nou eenmaal meer aan een papiertje van school dan dat je goed tegen een bal aan kan schoppen.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:05 schreef Nattekat het volgende:
Ik snap ook echt niet waarom je als ouder toestaat dat je kind stopt met sporten wegens school. Dan gaat er iets echt niet goed met de prioriteiten. Ik werkte in mijn examenjaar 3 avonden in de week, had de overige 2 avonden training en elk weekend had ik vaak ook nog een werkdag en één of soms twee wedstrijden.
Zoals? Mijn school had dat ook, maar dat is echt niet zo veel dat je plots geen leven meer buiten school kan hebben.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:07 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Scholen van nu bieden heel veel extra dingen naast gewone lessen.....tenminste binnen mijn familie zie je dat.
Sport. Extra lessen in bijv. taal. Geen bijles. Gewoon een vak extra. Maar dit is wel vooral de internationale school. O.a. mijn broer heeft de sport buiten school wat teruggeschroefd.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zoals? Mijn school had dat ook, maar dat is echt niet zo veel dat je plots geen leven meer buiten school kan hebben.
Voor mij was sporten gewoon even lekker in beweging komen en ook niet meer dan dat. Ik had totaal geen ambitie, dat is er pas later bij gekomen. Maar ik denk dat mijn ouders het nooit hadden toegestaan dat ik was gestopt met sporten, die hadden nog eerder gezegd dat ik voortaan maar wat minder moet gaan werken.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:09 schreef ems. het volgende:
Ik snap het ergens wel. Tenzij je belachelijk goed bent in een sport heb je op de lange termijn vaak nou eenmaal meer aan een papiertje van school dan dat je goed tegen een bal aan kan schoppen.
En zoals ik al zei: Het sluipt erin naarmate school steeds net iets meer gaat eisen. Dat is niet voor iedereen van toepassing maar dus wel voor mij, een middelmatige leerling die toch terecht kwam op VWO.
Nou leuk. Heeft je kind kennis van een nutteloze taal als Spaans, maar wel ten koste van ontwikkeling op sociaal/sportief vlak.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Sport. Extra lessen in bijv. taal. Geen bijles. Gewoon een vak extra. Maar dit is wel vooral de internationale school. O.a. mijn broer heeft de sport buiten school wat teruggeschroefd.
Zeker een leven naast school.
Ben jij later ook niet iets bij defensie gaan doen?(of ben ik nu in de war met een anderquote:Op zondag 19 februari 2023 13:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor mij was sporten gewoon even lekker in beweging komen en ook niet meer dan dat. Ik had totaal geen ambitie, dat is er pas later bij gekomen. Maar ik denk dat mijn ouders het nooit hadden toegestaan dat ik was gestopt met sporten, die hadden nog eerder gezegd dat ik voortaan maar wat minder moet gaan werken.
Ja. Maar je komt zo wel makkelijker op hele goede universiteiten wereldwijd. Het gaat niet alleen om taal. Ook bijlessen geven aan andere kinderen bijv. Dan krijg je extra punten etc.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nou leuk. Heeft je kind kennis van een nutteloze taal als Spaans, maar wel ten koste van ontwikkeling op sociaal/sportief vlak.
2x een uurtje trainen en dan ook nog een wedstrijd die 2 uur opeist. Echt niet normaal voor iemand die gemiddeld nog geen 30 uur per week op school zit.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:16 schreef Elan het volgende:
Als ik zie hoeveel uur mijn neefje in de week kwijt is aan voetbal snap ik wel dat het leegloopt. 2x trainen en dan zaterdag nog een wedstrijd ook. Zou veel vrijblijvender moeten zijn allemaal.
Ken je die geschikt/ongeschikt reclame nog? Bij mij mag je dat ongeschikt vakje met de donkerste stift die er is heel goed inkleurenquote:Op zondag 19 februari 2023 13:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben jij later ook niet iets bij defensie gaan doen?(of ben ik nu in de war met een ander)
quote:Op zondag 19 februari 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ken je die geschikt/ongeschikt reclame nog? Bij mij mag je dat ongeschikt vakje met de donkerste stift die er is heel goed inkleuren
Je vergeet dat papa en mama op die leeftijd de logistiek moeten organiseren, speelt zoon of dochterlief een uitwedstrijd 30 kilometer verderop moet je de wekker om 06:00 zetten. Heb je een verjaardag of andere sociale verplichtingen prima, maar je moet wel alles om de sport heen plannen. Dat gaat op een gegeven moment behoorlijk tegenstaan.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2x een uurtje trainen en dan ook nog een wedstrijd die 2 uur opeist. Echt niet normaal voor iemand die gemiddeld nog geen 30 uur per week op school zit.
Waarschijnlijk omdat je commando's niet gaat opvolgen?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ken je die geschikt/ongeschikt reclame nog? Bij mij mag je dat ongeschikt vakje met de donkerste stift die er is heel goed inkleuren
Nee, ik ben juist fitter dan ik ooit geweest ben, maar het leger en sporten zijn twee totaal onvergelijkbare werelden. Kan me nog vaag herinneren dat er ooit een programma was waar topsporters een tijdje mee mochten doen. Die gingen echt helemaal kapot wegens gebrek aan slaap/regelmaat/voeding.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:21 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Dus dat sportieve is iets minder geworden in de loop der jaren?
Er is zoveel moois op die leeftijd.. fotografie clubje (ja, de doka in), schoolredactie voor de schoolkrant, schaken na school, beeldhouwen, toneel, muziekbandje waar je zelf in speelt en waar je ook voor oefent.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2x een uurtje trainen en dan ook nog een wedstrijd die 2 uur opeist. Echt niet normaal voor iemand die gemiddeld nog geen 30 uur per week op school zit.
Goed om te lezen.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, ik ben juist fitter dan ik ooit geweest ben, maar het leger en sporten zijn twee totaal onvergelijkbare werelden. Kan me nog vaag herinneren dat er ooit een programma was waar topsporters een tijdje mee mochten doen. Die gingen echt helemaal kapot wegens gebrek aan slaap/regelmaat/voeding.
Dat denk je omdat je een app hebt die dat zegt.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, ik ben juist fitter dan ik ooit geweest ben, maar het leger en sporten zijn twee totaal onvergelijkbare werelden. Kan me nog vaag herinneren dat er ooit een programma was waar topsporters een tijdje mee mochten doen. Die gingen echt helemaal kapot wegens gebrek aan slaap/regelmaat/voeding.
Die wat zegt? Ik weet dat ik nu op de piek van mijn kunnen zit, daar heb ik geen app voor nodigquote:Op zondag 19 februari 2023 13:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat denk je omdat je een app hebt die dat zegt.
Zou kunnen, ik weet echt niet meer hoe en wat.quote:Dat programma was toch pasgeleden? Dat het leger zich terugtrok uit de uitzending. Dat was belachelijk. O.a. met Giel Belen. Dat blijkt gewoon een kind te zijn.
https://www.ad.nl/show/de(...)-worden-br~a80fa9b4/quote:Op zondag 19 februari 2023 13:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat denk je omdat je een app hebt die dat zegt.
Dat programma was toch pasgeleden? Dat het leger zich terugtrok uit de uitzending. Dat was belachelijk. O.a. met Giel Belen. Dat blijkt gewoon een kind te zijn.
Dit ja. Ik vond het al raar dat defensie in eerste instantie mee werkte. Wat levert het je op?quote:Op zondag 19 februari 2023 13:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/show/de(...)-worden-br~a80fa9b4/
Defensie trok zich oa terug omdat het van infotainment naar entertainment ging.
Reclame voor defensie. De wereld laten zien hoe het er bij hen aan toe gaat.quote:Op zondag 19 februari 2023 13:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dit ja. Ik vond het al raar dat defensie in eerste instantie mee werkte. Wat levert het je op?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |