abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208005496
Carry on!

Originele OP:
quote:
Onlangs hoorde ik de uitspraak "love my kids to death, they're my everything, but I hate parenthood". En dat eh resoneerde wel met me.

Heb er 2, van 1,5 en 3, en ik ben er eigenlijk zo klaar mee. (nee geen zorgen, ga geen gekke dingen doen). Maar ik ben zo klaar met de hele dag bezig zijn. Van 6u in de ochtend tot 19:30 zijn mijn vrouw en ik bijna continu bezig met wassen, eten maken, schoonmaken, shit regelen, boodschappen, enz. Werk is even rust vergeleken met thuis. De kinderen zijn allebei heel energiek, je moet ze letterlijk uitlaten anders worden ze steeds lastiger. Sta je weer bij de zoveelste speeltuin of ballorig. Zelf spelen komt weinig voor, je moet bijna wel opletten anders breekt de shit uit. Ook continu met elkaar klooien en moet je dus politieagentje spelen. Het enige moment van rust voor ons is achter de Ipad, maar ook dat wil je niet continu. Ik heb vaak niet eens de energie om met ze te spelen, waardoor zij weer negatieve aandacht gaan vragen en we daar weer op moeten reageren.

Eentje eet goed, de ander wil niks. Of de ene keer wel en de andere keer niet. Godzijdank slapen ze makkelijk in, maar allebei zijn het geen doorslapers. IEDERE nacht is er wel iets. Sowieso 1-2x er uit, maar het kan ook 3-6x zijn. Van alles geprobeerd en als je er niet heen gaat wordt het alleen maar erger. En geen opa's en oma's om te logeren. Volgende dag, na een volledige kutnacht, wordt er eentje jankend wakker om 6 uur en begint de hele riedel opnieuw. Dag in dag uit, week in week uit, maand in maand uit. Genieten.

Natuurlijk is het fijn als ze om je nek springen en knuffelen. Als ze een ergens mee een stap maken en blij zijn. Maar dat gebeurt een paar keer per week? En dat warme fuzzy gevoel dooft snel uit als je weer de miljardste luier moet verschonen, klussen in huis zich opstapelen, je kind weer eens ziek thuis komt van KDV enzovoort enzovoort enzovoort.

Geen idee wat m'n doel is van dit topic. Even spuien. Twijfelaars over kinderen waarschuwen. Lotgenoten horen. Iemand bemoedigende woorden?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208005907
Om nog terug te komen op de laatste berichten in het vorige topic. Reizen met kinderen is niet hetzelfde, maar ondernemend is het wel en daar ging het over. Ik denk dat het ook ligt aan je kinderen hoe zoiets gaat. Mijn kinderen zijn zelfstandig, ondernemend, initiatiefrijk, beleefd en weten hoe ze zich moeten gedragen. Dus die vermaken zichzelf goed. Het zijn geen baby's, of kleuters meer, ze eten zelf, gaan zelf naar de wc, douchen zelf, kleden zichzelf aan, liggen niet meer op de grond te gillen als iets niet naar hun zin gaat.

Inmiddels is het een meerwaarde als ze mee zijn op reis. Je komt zoveel makkelijker in contact met de plaatselijke bevolking, komt spontaan in situaties terecht, waar je anders nooit was gekomen (bij mensen thuis bijvoorbeeld), heel anders dan wanneer je met alleen volwassenen reist, of alleen reist. Het is anders, maar zeker niet minder, naar mijn bescheiden mening.
pi_208005968
quote:
Het is ook vooral het extra geregel vooraf en achteraf. Dag uitkiezen dat de oppas ook kan, opa en oma zijn ver in de 70 dus doen een weekend logeren er ook niet zomaar even bij. Spullen klaarleggen, halve volksverhuizing want bijvoorbeeld ook slaapmatjes, kussens en slaapzakken moeten mee. Het gestuiter vooraf, logeren is spannend en dan worden de kinderen extreem druk. Als je vervolgens zelf op stap gaat, reizen, laat naar bed, wijntje meer dan anders omdat het kan... ben je meestal na afloop niet echt totaal helemaal uitgerust. En dan komen ze weer terug. Moeten de spullen opgeruimd, wasjes gedaan en stuiteren de kinderen wéér door het huis omdat ze de extra prikkels kwijt moeten.

De dag zelf is dus wel echt heel fijn, maar het kost ook energie. En dat is mijns inziens het grote verschil met een avond/weekend weg vóór we kinderen hadden.
Bij ons zijn opa en oma in de 60 en nog erg fit, dus logeren is bij ons geen probleem. Slaapzakken en slaapmatjes hoeven niet mee, want ze hebben bij opa en oma ook gewoon een kamer over met logeerbedden, inclusief deken en kussen. Onze kinderen zijn het gewend, dus worden niet extreem druk, hebben er vooral heel veel zin in.

Meestal gaan ze twee nachtjes, dus we kunnen gerust een avondje uit en de volgende ochtend heerlijk uitslapen en de dag doen waar we zin in hebben. De dag erna komen ze pas in de middag terug, dus ook de tweede ochtend slapen we uit en doen we het rustig aan.
pi_208006125
Ok, Jeroen _O-
pi_208006286
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 13:43 schreef Avelie het volgende:

[..]
Bij ons zijn opa en oma in de 60 en nog erg fit, dus logeren is bij ons geen probleem. Slaapzakken en slaapmatjes hoeven niet mee, want ze hebben bij opa en oma ook gewoon een kamer over met logeerbedden, inclusief deken en kussen. Onze kinderen zijn het gewend, dus worden niet extreem druk, hebben er vooral heel veel zin in.

Meestal gaan ze twee nachtjes, dus we kunnen gerust een avondje uit en de volgende ochtend heerlijk uitslapen en de dag doen waar we zin in hebben. De dag erna komen ze pas in de middag terug, dus ook de tweede ochtend slapen we uit en doen we het rustig aan.
Jij hebt wel echt een fantastisch leven, of niet? Man, ik heb spontaan geen zin meer in het ouderschap omdat ik toch nooit zo fantastisch word als jij.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_208006319
quote:
13s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:10 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Jij hebt wel echt een fantastisch leven, of niet? Man, ik heb spontaan geen zin meer in het ouderschap omdat ik toch nooit zo fantastisch word als jij.
Doe even niet zo zuur, sommige mensen hebben wel gewoon dat geluk om in die situatie te zitten.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208006398
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Doe even niet zo zuur, sommige mensen hebben wel gewoon dat geluk om in die situatie te zitten.
Och kom op, het gaat hier al de hele tijd over dat het bij deze gebruiker allemaal wel zo geweldig loopt en geregeld is, echt constructief is dat toch ook niet?
pi_208006409
quote:
17s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:18 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Och kom op, het gaat hier al de hele tijd over dat het bij deze gebruiker allemaal wel zo geweldig loopt en geregeld is, echt constructief is dat toch ook niet?
Want dit topic is er alleen om te zeiken over hoe slecht het ouderschap is/kan zijn? Lijkt me niet.
pi_208006452
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:19 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Want dit topic is er alleen om te zeiken over hoe slecht het ouderschap is/kan zijn? Lijkt me niet.
Het topic heet op zich niet "het ouderschap geweldig vinden". Maar goed, ik heb helaas nog steeds geen eigen praktijkervaring m.b.t. het ouderschap dus ik zal vooral geen mening uiten hier.
pi_208006470
quote:
14s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:22 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Het topic heet op zich niet "het ouderschap geweldig vinden". Maar goed, ik heb helaas nog steeds geen eigen praktijkervaring m.b.t. het ouderschap dus ik zal vooral geen mening uiten hier.
Ik ben ook geen ouder, maar je mag best je mening uiten.
pi_208006527
Maar mensen die worstelen met het ouderschap hebben precies helemaal niets aan jubelverhalen van mensen die het allemaal fantástisch voor elkaar hebben, cq doen alsof.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_208006529
quote:

[..]
Kan prima in dit topic: OUD / Het minst leuke aan andere ouders #2 :+
pi_208006549
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:28 schreef Clubsoda het volgende:
Maar mensen die worstelen met het ouderschap hebben precies helemaal niets aan jubelverhalen van mensen die het allemaal fantástisch voor elkaar hebben, cq doen alsof.
Andersom geldt dat net zo.
  woensdag 15 februari 2023 @ 14:30:37 #14
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_208006559
quote:
80s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:28 schreef Piles het volgende:

[..]
Kan prima in dit topic: OUD / Het minst leuke aan andere ouders #2 :+
Hahaha :D
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208006570
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:29 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mensen die heel blij zijn hebben er niets aan om te horen dat anderen het zwaar hebben bedoel je?
pi_208006720
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:31 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Mensen die heel blij zijn hebben er niets aan om te horen dat anderen het zwaar hebben bedoel je?
Precies.
pi_208006725
quote:

[..]
Dit topic is nu eenmaal gestart door iemand die het ouderschap zwaar vindt en herkenning vraagt. Het is heel fijn dat er ouders zien die dat niet zo ervaren, maar wat heeft de TS eraan?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208006733
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:44 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dit topic is nu eenmaal gestart door iemand die het ouderschap zwaar vindt en herkenning vraagt. Het is heel fijn dat er ouders zien die dat niet zo ervaren, maar wat heeft de TS eraan?
Geen idee, misschien dat een positieve nooit juist wel kan werken voor TS om door te bijten op moeilijke momenten.
pi_208006736
quote:

[..]
Dit topic gaat er expliciet om dat er mensen zijn die het ouderschap zwaar en niet leuk vinden. Dat is al lastig om toe te geven en wordt gevoeld als een taboe om over te praten. Een ouder die hier een perfect plaatje van zichzelf, partner, gezin en leven voorschotelt (voor zover dat al waar is) is bepaald niet helpend. En eigenlijk best off-topic.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208006738
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:43 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Precies.
Met dat verschil dat het voor hen ook niet zo nodig is 'er iets aan te hebben', ze hebben immers geen probleem.
pi_208006756
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
ze hebben immers geen probleem.
Ieder huisje heeft z'n kruisje - wat hier wordt verteld zal heus niet de volledige waarheid zijn.
pi_208006757
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Geen idee, misschien dat een positieve nooit juist wel kan werken voor TS om door te bijten op moeilijke momenten.
Dat denk ik niet. Ik denk dat het dagelijks leven al aan elkaar hangt van platitudes als 'het komt wel goed', 'anderen hebben het ook wel eens moeilijk', 'de buurvrouw kan geen kinderen krijgen, dat is pas zielig', 'hophop, schouders eronder' etc. Lijkt me vrij onzinnig om dat online nog eens te gaan lopen herhalen met sprookjesverhalen.
pi_208006770
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Een positieve noot kan zijn: houd vol, het wordt echt beter als ze ouder zijn! En een tip geven om wat tijd voor jezelf te creëren is helemaal prima.

Maar alleen maar zeggen: oh ik vind het eigenlijk allemaal heel fantastisch en ik kan makkelijk een weekend weg als ik dat wil... tja, ik kan me voorstellen dat dat alleen maar een eigen falen onderstreept want dan doe ik vast iets fout.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208006788
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:47 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ieder huisje heeft z'n kruisje - wat hier wordt verteld zal heus niet de volledige waarheid zijn.
Behalve dan dat de betreffende user de kruisjes van anderen bombardeert tot 'eigen schuld' of gewoon volledig negeert waar dat onmogelijk is en ze zelf ontkent te hebben.

Dat is écht wat anders dan 'goh rot zeg, wil je advies? Mijn hielp op moeilijke momenten zus en zo, misschien kan je er wat mee'
pi_208006912
Heel veel ouders hebben (schoon) ouders waar wel iets mogelijk is. Gemiddeld is een opa/oma begin 50 als ze een kleinkind krijgen en geen 70.

Verder zijn de vele berichten van niet-ouders die vertellen dat ze zo blij zijn dat ze geen kinderen hebben, toch nog veel meer offtopic?

Ik probeer te laten zien dat er best iets mogelijk is en dat het anders wordt als je kinderen groter worden (er is licht aan het einde van de tunnel), dat lijkt me best relevant en beter dan alleen maar meehuilen met elkaar?
pi_208006943
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:59 schreef Avelie het volgende:
Heel veel ouders hebben (schoon) ouders waar wel iets mogelijk is. Gemiddeld is een opa/oma begin 50 als ze een kleinkind krijgen en geen 70.

Verder zijn de vele berichten van niet-ouders die vertellen dat ze zo blij zijn dat ze geen kinderen hebben, toch nog veel meer offtopic?

Ik probeer te laten zien dat er best iets mogelijk is en dat het anders wordt als je kinderen groter worden (er is licht aan het einde van de tunnel), dat lijkt me best relevant en beter dan alleen maar meehuilen met elkaar?
Maar waarop baseer je de aanname dat mensen erop zitten te wachten dat jij ze dat laat zien?/
pi_208007043
quote:

Jij plaatst alleen maar een picture-perfect plaatje en bekijkt alles vanuit een perspectief. De gemiddelde leeftijd van opa’s en oma’s is zeker niet begin 50. Bovendien hebben veel grootouders zeker als ze nog zo jong zijn nog een baan, een eigen sociaal leven, en helemaal geen tijd en zin om veel met de kleinkinderen te doen.

Hou nou eens wat ruimte open voor de mogelijkheid dat jouw mening en zicht op het leven niet per se de enige juiste is.
  woensdag 15 februari 2023 @ 15:11:39 #28
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_208007044
quote:

Heel veel opa's en oma's hebben op de leeftijd van begin 50 nog zelf een hartstikke actief leven en zitten er soms ook totaal niet op te wachten om in de startblokken te moeten staan als oppas...
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_208007402
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Jij plaatst alleen maar een picture-perfect plaatje en bekijkt alles vanuit een perspectief. De gemiddelde leeftijd van opa’s en oma’s is zeker niet begin 50. Bovendien hebben veel grootouders zeker als ze nog zo jong zijn nog een baan, een eigen sociaal leven, en helemaal geen tijd en zin om veel met de kleinkinderen te doen.

Hou nou eens wat ruimte open voor de mogelijkheid dat jouw mening en zicht op het leven niet per se de enige juiste is.
Het is een feit dat de gemiddelde leeftijd om oma te worden 52 jaar is en voor mannen om opa te worden is dit 54 jaar. Ik bedenk dit niet zelf. Lees anders eens het onderzoek 'Het gezinsleven in Nederland', dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) daarin komt de rol van de grootouders aan de orde.

Uit het onderzoek:

Meer dan met buren of vrienden, praten ouders met hun eigen vader en moeder over de opvoeding van de kinderen. En ruim veertig procent van de grootouders schiet minimaal eens per maand te hulp, waarmee de rol van de grootouders groter is dan die van de formele kinderopvang (zie tabel), al komt de combinatie van een paar dagen crèche en één of twee dagen opa en/of oma ook veel voor.

Er zijn ontzettend veel opa's en oma's die wel op hun kleinkinderen zitten te wachten en graag oppassen. Velen werken niet meer fulltime en hebben een vaste oppas dag, of ze passen incidenteel op, of in het weekend. Dit is echt heel gebruikelijk in Nederland en de meeste andere landen op de wereld.
pi_208007462
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:44 schreef Avelie het volgende:

[..]
Het is een feit dat de gemiddelde leeftijd om oma te worden 52 jaar is en voor mannen om opa te worden is dit 54 jaar. Ik bedenk dit niet zelf. Lees anders eens het onderzoek 'Het gezinsleven in Nederland', dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) daarin komt de rol van de grootouders aan de orde.

Uit het onderzoek:

Meer dan met buren of vrienden, praten ouders met hun eigen vader en moeder over de opvoeding van de kinderen. En ruim veertig procent van de grootouders schiet minimaal eens per maand te hulp, waarmee de rol van de grootouders groter is dan die van de formele kinderopvang (zie tabel), al komt de combinatie van een paar dagen crèche en één of twee dagen opa en/of oma ook veel voor.

Er zijn ontzettend veel opa's en oma's die wel op hun kleinkinderen zitten te wachten en graag oppassen. Velen werken niet meer fulltime en hebben een vaste oppas dag, of ze passen incidenteel op, of in het weekend. Dit is echt heel gebruikelijk in Nederland en de meeste andere landen op de wereld.
Als ze 52 en 54 zijn, zullen ze doorgaans echt nog fulltime werken.

In mijn omgeving ken ik echt niemand waarvan de ouders begin 50 zijn. 65+ zijn ze sowieso altijd.
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 15:55:02 #31
382129 crew  Donna
pi_208007493
Of dood.
  woensdag 15 februari 2023 @ 15:57:34 #32
338319 ZarB
Piña colada
pi_208007515
Opa's en oma's gemiddeld begin 50?

Had ik geen idee van. Zeker niet omdat mensen steeds later kinderen krijgen. Maar dan nog, niet elke grootouder zit op z'n kleinkinderen te wachten hoor. Zeker niet als ze zelf nog een actief levem leiden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  woensdag 15 februari 2023 @ 15:59:42 #33
338319 ZarB
Piña colada
pi_208007541
Wat ik ook wel om me heen zie zijn vrij ehhh dominante vrouwen die hun ouders niet eens de kans geven om "nee" te zeggen. Die krijgen de (structurele) oppas gewoon in de maag gesplitst. Want je gunt je dochter toch wel 10 weekendjes weg, een klushuis en een carriere??
  woensdag 15 februari 2023 @ 16:01:40 #34
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_208007561
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:44 schreef Avelie het volgende:

[..]

Uit het onderzoek:

Ze hebben mij niets gevraagd in dat onderzoek hoor?? En ik denk dat het erg lastig zal zijn om überhaupt hier op FOK! online iemand te vinden die daar wel aan bijgedragen heeft...

Leuk dat soort onderzoeken maar daar heeft nooit iemand aan mee gedaan...
pi_208007580
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:59 schreef ZarB het volgende:
Wat ik ook wel om me heen zie zijn vrij ehhh dominante vrouwen die hun ouders niet eens de kans geven om "nee" te zeggen.
Verkeerde opvoeding gehad dan >:)
  woensdag 15 februari 2023 @ 16:03:49 #36
438527 MissButterflyy
pi_208007584
quote:
Wat ik ook wel om me heen zie zijn vrij ehhh dominante vrouwen die hun ouders niet eens de kans geven om "nee" te zeggen. Die krijgen de (structurele) oppas gewoon in de maag gesplitst. Want je gunt je dochter toch wel 10 weekendjes weg, een klushuis en een carriere??
Dat is iets tussen de ouders en hun kinderen. Je zou toch wel op een bepaalde leeftijd voor jezelf kunnen kiezen en ook eens nee kunnen zeggen.
pi_208007596
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als ze 52 en 54 zijn, zullen ze doorgaans echt nog fulltime werken.

In mijn omgeving ken ik echt niemand waarvan de ouders begin 50 zijn. 65+ zijn ze sowieso altijd.
De enige reden dat mijn ouders straks "pas" eind 50 zijn, is omdat mijn moeder zelf hartstikke jong was (22) toen ze van mij beviel. Ik ben met mijn 35 wellicht wat later, maar dan nog. En dat betekent dus ook inderdaad dat ze nog volle bak werken, hun hobbies en sport hebben en helemaal niet structureel kunnen oppassen, al zouden ze het willen.
pi_208007597
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:01 schreef Ireth het volgende:

[..]
Ze hebben mij niets gevraagd in dat onderzoek hoor?? En ik denk dat het erg lastig zal zijn om überhaupt hier op FOK! online iemand te vinden die daar wel aan bijgedragen heeft...

Leuk dat soort onderzoeken maar daar heeft nooit iemand aan mee gedaan...
Haha je weet hoe wetenschappelijk onderzoek werkt? Misschien eens iets over opzoeken?
pi_208007616
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:04 schreef Avelie het volgende:

[..]
Haha je weet hoe wetenschappelijk onderzoek werkt? Misschien eens iets over opzoeken?
Zegt degene die aan komt zetten met een onderzoek van meer dan 10 jaar oud.
pi_208007624
Ik denk trouwens dat de multiculturele samenleving, waarvan mijn gevoel is dat die op Fok minder gemeleerd is dan daarbuiten, ook van invloed is op de discrepantie tussen wat zo'n onderzoek zegt over de gemiddelde leeftijd van grootouders versus de ervaring van de users hier. Hierin doe ik wel een aantal aannames over de gemiddelde leeftijd van moeders met bijvoorbeeld een islamitische achtergrond.
  woensdag 15 februari 2023 @ 16:07:44 #41
438527 MissButterflyy
pi_208007632
Je moet maar geluk hebben hoor. Mijn moeder is jong overleden en met m’n vader is het contact heel matig. Die leeft zijn eigen nieuw opgebouwde leeftijd en is niet betrokken. Ik had het graag anders gezien maar wat er niet is, kun je niet verwachten.
Ik zie hem misschien drie keer per jaar even.
Die heeft echt geen behoefte op mijn kinderen te passen en dat wil ik niet eens, hij was er het grootste deel van m’n leeftijd niet eens.
pi_208007635
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:57 schreef ZarB het volgende:
Opa's en oma's gemiddeld begin 50?

Had ik geen idee van. Zeker niet omdat mensen steeds later kinderen krijgen. Maar dan nog, niet elke grootouder zit op z'n kleinkinderen te wachten hoor. Zeker niet als ze zelf nog een actief levem leiden.
Het is een eenvoudige rekensom. De eerste generatie was gemiddeld zo ongeveer 24 jaar bij het krijgen van een eerste kind. De tweede generatie is iets ouder, 29 jaar. Tel dit bij elkaar op en je komt op 53 jaar uit.
pi_208007644
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:07 schreef MissButterflyy het volgende:
Je moet maar geluk hebben hoor. Mijn moeder is jong overleden en met m’n vader is het contact heel matig. Die leeft zijn eigen nieuw opgebouwde leeftijd en is niet betrokken. Ik had het graag anders gezien maar wat er niet is, kun je niet verwachten.
Ik zie hem misschien drie keer per jaar even.
Die heeft echt geen behoefte op mijn kinderen te passen en dat wil ik niet eens, hij was er het grootste deel van m’n leeftijd niet eens.
Dan is er ook nog een schoonvader en een schoonmoeder.
  woensdag 15 februari 2023 @ 16:09:52 #44
438527 MissButterflyy
pi_208007661
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:08 schreef Avelie het volgende:

[..]
Dan is er ook nog een schoonvader en een schoonmoeder.
Nee, alleen een schoonmoeder en die is ziek.

Het is echt niet zo vanzelfsprekend dat er allemaal maar schoonouders en ouders klaarstaan.
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 16:10:36 #45
382129 crew  Donna
pi_208007669
quote:

[..]
Misschien eens opzoeken hoe dat planbureau hun onderzoek doet? Schijnbaar heb jij er nog nooit van gehoord, anders wist je dat ze vragenlijsten opsturen per post (ik word er echt gestoord van namelijk, zoveel post krijg ik van die organisaties).
pi_208007687
quote:
Bij ons was het andersom. Wij waren bezig alles zelf te regelen toen ik zwanger was, maar toen kwam schoonpaps ineens met de vraag of hij alsjeblieft mocht oppassen. We vonden dat best een dilemma, omdat professionele opvang betrouwbaarder is, maar hebben het uiteindelijk toch gedaan. Vooral omdat we ons kind een goede band met de familie gunde.

Ook de andere opa's en oma's zijn vanaf het begin erg betrokken. Wij hebben dat op geen enkele manier gepusht, het kwam vanuit henzelf.
pi_208007692
Mijn ouders hebben nog nooit op de kinderen gepast. Ik ga altijd richting mijn zus :+

Mijn moeder geeft aan dat ze twee kinderen te druk vindt, mijn vader woont hier een eindje rijden vandaan. Heeft trouwens een rijkelijk gevuld leven ook. Afspraken plannen moet een minimaal een maandje van te voren :P

Schoonmoeder overleden, schoonvader out of the picture.

Ik zou eens kunnen kijken voor een babysit hier in de buurt.
  woensdag 15 februari 2023 @ 16:13:07 #48
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_208007699
quote:

[..]
Ik vind je erg eehhh... denigrerend en "hoog" doen hier tegen andere users...

En dat bevalt me niet.
pi_208007703
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:10 schreef Donna het volgende:

[..]
Misschien eens opzoeken hoe dat planbureau hun onderzoek doet? Schijnbaar heb jij er nog nooit van gehoord, anders wist je dat ze vragenlijsten opsturen per post (ik word er echt gestoord van namelijk, zoveel post krijg ik van die organisaties).
Voor die gemiddelde leeftijd om opa/oma te worden, heb je geen vragenlijsten nodig. Dat is simpel te berekenen, omdat je weet wanneer mensen gemiddeld hun eerste kind krijgen.
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 16:14:40 #50
382129 crew  Donna
pi_208007711
She knows and she doesn't care. Ze gaat net zolang door tot ze iedereen op de kast heeft om vervolgens op een ander forum het zelfde riedeltje te herhalen. En dan komt ze hier vanzelf weer. Waarschijnlijk nu een stukje sneller als vorige keer, want op een ander forum werd het een perma, dus die is uit de roulatie. :X
pi_208007718
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:14 schreef Donna het volgende:
She knows and she doesn't care. Ze gaat net zolang door tot ze iedereen op de kast heeft om vervolgens op een ander forum het zelfde riedeltje te herhalen. En dan komt ze hier vanzelf weer. Waarschijnlijk nu een stukje sneller als vorige keer, want op een ander forum werd het een perma, dus die is uit de roulatie. :X
Ja maar euh... jullie blijven ook wel een beetje happen en voer geven voor meer...
  woensdag 15 februari 2023 @ 16:15:28 #52
438527 MissButterflyy
pi_208007720
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:14 schreef Donna het volgende:
Viva forum?
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 16:16:31 #53
382129 crew  Donna
pi_208007734
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:13 schreef Avelie het volgende:

[..]
Voor die gemiddelde leeftijd om opa/oma te worden, heb je geen vragenlijsten nodig. Dat is simpel te berekenen, omdat je weet wanneer mensen gemiddeld hun eerste kind krijgen.
Je moet nu echt ophouden hoor met je gedraai. Daar wordt helemaal niet op gereageerd en dat weet je maar al te goed.
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 16:17:10 #54
382129 crew  Donna
pi_208007743
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:15 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Viva forum?
Perma is een ander forum. Viva zit wel in de roulatie ja.
pi_208007746
quote:

[..]
Ik wou iets dergelijks typen maar jij was me voor.
Het is allemaal wel perfect geregeld.

Hier niet hoor. Ik heb het de laatste tijd behoorlijk pittig op het werk en ben een aantal keer huilend thuis gekomen dat ik mijn kind zo weinig zie. En 1,5 uur later zit ik dan: G**SKOLERE neem hem mee!

Tsja
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 16:17:44 #56
382129 crew  Donna
pi_208007749
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:15 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja maar euh... jullie blijven ook wel een beetje happen en voer geven voor meer...
Ja sorry. Ik kan heel slecht op m'n handen zitten bij zulke treurwilgen.

Ik vind het gewoon jammer dat een topic over zo'n onderwerp, wat een veilig gesprek hoort te zijn, vernaggelt wordt door zo iemand. Voor de zoveelste keer dus, niet alleen hier. Daar bij de perma eindigde het nogal in tranen.
Je kan dan aandragen dat je teveel op het forum zit of je je er teveel van aantrekt, maar dit topic wordt niet voor niets gekozen als 'doelwit' he? Ik kan daar heel heel slecht tegen. |:)

[ Bericht 16% gewijzigd door Donna op 15-02-2023 16:30:54 ]
  woensdag 15 februari 2023 @ 16:19:04 #57
338319 ZarB
Piña colada
pi_208007763
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:03 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is iets tussen de ouders en hun kinderen. Je zou toch wel op een bepaalde leeftijd voor jezelf kunnen kiezen en ook eens nee kunnen zeggen.
Ja dat zou je denken, maar ik ken er iig 2 en dan zijn best wel sluwe manipulatieve dames met heel zorgzame moeders die snel overstag gaan. Als die dames maar een beetje invoelend waren hadden ze niet eens doorgevraagd.
pi_208007771
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:07 schreef Avelie het volgende:

[..]
Het is een eenvoudige rekensom. De eerste generatie was gemiddeld zo ongeveer 24 jaar bij het krijgen van een eerste kind. De tweede generatie is iets ouder, 29 jaar. Tel dit bij elkaar op en je komt op 53 jaar uit.
De gemiddelde leeftijd is nu 30,1
  woensdag 15 februari 2023 @ 16:20:10 #59
338319 ZarB
Piña colada
pi_208007784
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:12 schreef Avelie het volgende:

[..]
Bij ons was het andersom. Wij waren bezig alles zelf te regelen toen ik zwanger was, maar toen kwam schoonpaps ineens met de vraag of hij alsjeblieft mocht oppassen. We vonden dat best een dilemma, omdat professionele opvang betrouwbaarder is, maar hebben het uiteindelijk toch gedaan. Vooral omdat we ons kind een goede band met de familie gunde.

Ook de andere opa's en oma's zijn vanaf het begin erg betrokken. Wij hebben dat op geen enkele manier gepusht, het kwam vanuit henzelf.
Bij ons idem. Wij hebben het eerste jaar voor opvang gekozen en nu past oma 1 x in de 2 weken op. Ik vind het meer dan genoeg. Ik heb geen zin in 2e opvoeders en familieperikelen.
pi_208007895
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De gemiddelde leeftijd is nu 30,1
Uiteraard worden opa's en oma's steeds iets ouder, maar zoals ik al eerder schreef zijn ze gemiddeld ergens in de 50 wanneer ze een kleinkind krijgen en niet ergens in de 70, zoals iemand hier schreef.
pi_208007928
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:28 schreef Avelie het volgende:

[..]
Uiteraard worden opa's en oma's steeds iets ouder, maar zoals ik al eerder schreef zijn ze gemiddeld ergens in de 50 wanneer ze een kleinkind krijgen en niet ergens in de 70, zoals iemand hier schreef.
En zoals ik al eerder schreef: 50'ers in de bloei van hun leven hebben nog een fulltime baan en sociaal leven en helemaal geen zin en tijd om zo vaak op de kleinkinderen te passen.

Maar het allerbelangrijkste is dat jij ook eens zou kunne proberen van je high horse af te komen, jezelf niet als perfect neer te zetten en alles wat anderen op een andere manier doen of als probleem tegenkomen af te serveren als dat ze het dan dús niet goed doen...zoals jij. Dat zou echt een gesprek enorm verbeteren.

Maar verder ben ik klaar met de discussie met jou en gaat het wat mij betreft hier gewoon weer over waar het over ging: soms is het ouderschap gewoon ronduit moeilijk en kut. En dat mag en dat kan en dan doe je niet per se iets verkeerd.
pi_208008174
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En zoals ik al eerder schreef: 50'ers in de bloei van hun leven hebben nog een fulltime baan en sociaal leven en helemaal geen zin en tijd om zo vaak op de kleinkinderen te passen.

Dat klopt, maar hoeft niet altijd te betekenen dat ze geen zin hebben om op hun kleinkinderen te passen. Het hoeft ook niet 'zo vaak' te zijn.

Bij ons past mijn schoonvader drie uur per week op en bij mijn ouders logeren ze een paar keer per jaar, omdat zij ver weg wonen is dat handiger.

Schoonmoeder komt af en toe langswaaien als ze daar zin in heeft.
pi_208008207
quote:

Maar het allerbelangrijkste is dat jij ook eens zou kunne proberen van je high horse af te komen, jezelf niet als perfect neer te zetten en alles wat anderen op een andere manier doen of als probleem tegenkomen af te serveren als dat ze het dan dús niet goed doen...zoals jij. Dat zou echt een gesprek enorm verbeteren.

Maar verder ben ik klaar met de discussie met jou en gaat het wat mij betreft hier gewoon weer over waar het over ging: soms is het ouderschap gewoon ronduit moeilijk en kut. En dat mag en dat kan en dan doe je niet per se iets verkeerd.
Ik beschrijf alleen hoe je dingen kunt inrichten als ouders. Dit zijn mogelijkheden, het hoeft allemaal niet als je er geen zin in hebt, het kan wel.

Zijn er geen opa's en oma's dan kun je ook met de ouders van vriendjes afspraken maken, of met een tante of oom. Je hoeft het jezelf in ieder geval niet zo moeilijk mogelijk te maken, omdat je hebt geleerd dat je je als moeder volledig moet opofferen. Helaas heerst dat denkbeeld nog altijd in onze maatschappij, maar daar hoef je niet aan te voldoen.
  woensdag 15 februari 2023 @ 17:01:02 #64
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_208008240
quote:

Dit! ^O^
pi_208008388
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:28 schreef Avelie het volgende:

[..]
Ik schreef dat inderdaad, dat mijn schoonouders in de 70 zijn (zelfs al meer richting de 80). Dat het ouder is dan gemiddeld geloof ik direct, maar daar kan ik weinig aan veranderen en is wederom weinig helpend. Jouw tip is jongere schoonouders zoeken?

Mijn eigen ouders zijn al lang geleden overleden, dat is ook wat lastig oppassen :'). Nog zoiets, gemiddeld genomen sterven mensen niet op hun 57e. Maar ja, guess what...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208008455
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:58 schreef Avelie het volgende:

[..]
Ik beschrijf alleen hoe je dingen kunt inrichten als ouders. Dit zijn mogelijkheden, het hoeft allemaal niet als je er geen zin in hebt, het kan wel.

Zijn er geen opa's en oma's dan kun je ook met de ouders van vriendjes afspraken maken, of met een tante of oom. Je hoeft het jezelf in ieder geval niet zo moeilijk mogelijk te maken, omdat je hebt geleerd dat je je als moeder volledig moet opofferen. Helaas heerst dat denkbeeld nog altijd in onze maatschappij, maar daar hoef je niet aan te voldoen.
Dit is een goed punt. Als je maar een beperkt sociaal vangnet hebt, heb je daarmee te dealen. Maar als ik iets waardevols heb geleerd van het ouderschap, is het wel het loslaten van (absurde) verwachtingen. Lukt lang niet altijd nog even goed, maar het is zeker iets waar ik me bewust van ben.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208008477
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 17:19 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik schreef dat inderdaad, dat mijn schoonouders in de 70 zijn (zelfs al meer richting de 80). Dat het ouder is dan gemiddeld geloof ik direct, maar daar kan ik weinig aan veranderen en is wederom weinig helpend. Jouw tip is jongere schoonouders zoeken?

Mijn eigen ouders zijn al lang geleden overleden, dat is ook wat lastig oppassen :'). Nog zoiets, gemiddeld genomen sterven mensen niet op hun 57e. Maar ja, guess what...
Dat spijt me voor je. Het leven loopt niet altijd zoals je zou willen.

Ik heb verder geen tips, schrijf alleen over hoe wij het inrichten en wat ik om me heen zie hoe ouders het allemaal regelen. Maar kennelijk zit ik in een heel gekke bubbel.
pi_208009165
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 17:27 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dit is een goed punt. Als je maar een beperkt sociaal vangnet hebt, heb je daarmee te dealen. Maar als ik iets waardevols heb geleerd van het ouderschap, is het wel het loslaten van (absurde) verwachtingen. Lukt lang niet altijd nog even goed, maar het is zeker iets waar ik me bewust van ben.
Amen. Ook voor mij een heel belangrijk inzicht geweest. En dat je niet te hard voor jezelf moet zijn
pi_208009179
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 17:29 schreef Avelie het volgende:

[..]
Dat spijt me voor je. Het leven loopt niet altijd zoals je zou willen.

Ik heb verder geen tips, schrijf alleen over hoe wij het inrichten en wat ik om me heen zie hoe ouders het allemaal regelen. Maar kennelijk zit ik in een heel gekke bubbel.
Misschien kun je daarmee ophouden. We kennen jouw situatie nu wel
pi_208009729
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 18:35 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Amen. Ook voor mij een heel belangrijk inzicht geweest. En dat je niet te hard voor jezelf moet zijn
Hier sluit ik me bij aan. Ook voor je partner overigens. Als ik lees hoezeer moeders hun partner wantrouwen wat betreft de zorg voor de eigen kinderen, dan vind ik dat best heftig.

Stel je voor dat je partner niet wil dat je alleen bent met je eigen kinderen. Dat is een enorme beperking. Niet alleen voor die partner, maar ook voor degene die het verbod opgelegd heeft gekregen en voor de kinderen.
pi_208009786
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 19:15 schreef Avelie het volgende:

[..]
Hier sluit ik me bij aan. Ook voor je partner overigens. Als ik lees hoezeer moeders hun partner wantrouwen wat betreft de zorg voor de eigen kinderen, dan vind ik dat best heftig.

Stel je voor dat je partner niet wil dat je alleen bent met je eigen kinderen. Dat is een enorme beperking. Niet alleen voor die partner, maar ook voor degene die het verbod opgelegd heeft gekregen en voor de kinderen.
Dat zijn bepaalde moeders, dat is echt geen algemeen voorkomend iets. Stop nou met generaliseren.
pi_208010001
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 19:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat zijn bepaalde moeders, dat is echt geen algemeen voorkomend iets. Stop nou met generaliseren.
Als je hier de reacties leest, dan komt het juist veel voor. Moeders die 's avonds nooit meer van huis weg kunnen en dit zien als een gegeven dat bij het moederschap hoort, omdat ze het vervelend vinden om oppas te regelen.

Als je dan vraagt waarom de partner niet alleen thuis kan zijn met zijn eigen kind, dan komt er een verhaal dat ze meer energie kwijt zijn aan de eigen partner instrueren, dan dat een avondje weg hen oplevert.

Ik heb het allemaal voorbij zien komen, collega's die hele ovenschotels klaarmaken en met een briefje op de oven klaarzetten, omdat hun partner niet weet hoe je de oven aanzet en al helemaal niet kan koken.

Flessen die uitgekookt klaarstaan voor een baby met exacte tijden en hoeveelheden erop. Briefjes door het hele huis om de partner te attenderen dat de tanden gepoetst moeten worden en dat er een pyjama aanmoet.

Zoveel moeite om alleen maar je eigen voordeur drempel over te kunnen stappen en er dan vanuit gaan dat elke moeder dit zo doet en het nu eenmaal bij het moederschap hoort.

Een tegengeluid mag niet gegeven worden, want dan word je beticht van "een perfect leven etaleren", alleen maar omdat je een relatie hebt met een andere volwassene die zelf nadenkt, dat wordt neergezet als iets super bijzonders.

En dan is het 2023........ Schiet mij maar lek.
pi_208010056
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 19:34 schreef Avelie het volgende:

[..]
Als je hier de reacties leest, dan komt het juist veel voor. Moeders die 's avonds nooit meer van huis weg kunnen en dit zien als een gegeven dat bij het moederschap hoort, omdat ze het vervelend vinden om oppas te regelen.

Als je dan vraagt waarom de partner niet alleen thuis kan zijn met zijn eigen kind, dan komt er een verhaal dat ze meer energie kwijt zijn aan de eigen partner instrueren, dan dat een avondje weg hen oplevert.

Ik heb het allemaal voorbij zien komen, collega's die hele ovenschotels klaarmaken en met een briefje op de oven klaarzetten, omdat hun partner niet weet hoe je de oven aanzet en al helemaal niet kan koken.

Flessen die uitgekookt klaarstaan voor een baby met exacte tijden en hoeveelheden erop. Briefjes door het hele huis om de partner te attenderen dat de tanden gepoetst moeten worden en dat er een pyjama aanmoet.

Zoveel moeite om alleen maar je eigen voordeur drempel over te kunnen stappen en er dan vanuit gaan dat elke moeder dit zo doet en het nu eenmaal bij het moederschap hoort.

Een tegengeluid mag niet gegeven worden, want dan word je beticht van "een perfect leven etaleren", alleen maar omdat je een relatie hebt met een andere volwassene die zelf nadenkt, dat wordt neergezet als iets super bijzonders.

En dan is het 2023........ Schiet mij maar lek.
Jij leest hier echt hele andere posts dan ik, kennelijk.
pi_208010634
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 19:34 schreef Avelie het volgende:
Als je hier de reacties leest, dan komt het juist veel voor.
Ik denk dat je fora door elkaar haalt.
pi_208010959
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 19:57 schreef Elleska het volgende:

[..]
Ik denk dat je fora door elkaar haalt.
Lees de beginpagina's van het eerste deel van dit topic. Daar buitelen ouders over elkaar dat ze niks meer voor zichzelf kunnen doen, altijd "aan" staan, de deur niet meer uitkomen, hun vrienden nooit meer zien, niet meer kunnen sporten, en zo gaat het pagina's en pagina's door.
pi_208011113
Nogmaals, waarop baseer je het idee dat mensen op dat tegengeluid zitten te wachten? Vragen ze om hulp of advies?
pi_208011417
Mensen, negeer deze troll nou. Dit is een online pester die helemaal geen kinderen of man heeft. Ze heeft wel een perfect verzonnen leven.
Laat gaan, laat haar lekker tegen zichzelf lullen.

Back to topic.
Wij hebben 2 supergemiddelde kinderen, echt in alles. Buiten wat allergien zijn het ook nog eens 100% gezonde kinderen. En dat vind ik soms al best zwaar. Ik zie om me heen meerdere gezinnen waar de kinderen het lastiger hebben. Die buiten de standaard hokjes vallen of gewoon het soms wat lastiger hebben.
Ik lees dan hier en op andere fora over opvoeden en vleesgeworden duivels, het zou zo fijn zijn al mensen zich eens in elkaar verdiepen. Ik denk als ik een kind zie dit krijst, vervelend doet of buitensporig veel aandacht vraagt niet 'wat een klotekind' maar jeetje wat zwaar voor de ouders.

Het zou al zoveel helpen als je eens die begrijpende blik geeft of spelendewijs de kinderen afleidt. Dat veroordelen van (andere) ouders, echt als jouw kinderen (of je imaginary kinderen) zo perfect zijn, is dat grotendeels geluk hebben en de rest is bijsturen.

Het lijkt soms alsof ouders het goed voor elkaar hebben en zingend door het leven gaan met kinderen die ja en amen zeggen en alleen maar vrolijk zijn. Die zijn echt in de minderheid. De meeste ouders doen maar wat en hopen dat het uiteindelijk leuke volwassenen worden.
pi_208011436
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:09 schreef Avelie het volgende:

[..]
Lees de beginpagina's van het eerste deel van dit topic. Daar buitelen ouders over elkaar dat ze niks meer voor zichzelf kunnen doen, altijd "aan" staan, de deur niet meer uitkomen, hun vrienden nooit meer zien, niet meer kunnen sporten, en zo gaat het pagina's en pagina's door.
Teruggelezen en nee ik lees nergens hoezeer moeders hun partner wantrouwen wat betreft de zorg voor de eigen kinderen.
Ik zie mensen klagen. Even lekker spuien over wat er allemaal niet goed gaat lucht op, zou je ook eens moeten proberen en dan bij voorkeur zonder iemand die tegengeluid meent te moeten geven.
  woensdag 15 februari 2023 @ 20:30:11 #79
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208011505
Uiteindelijk zijn de kinderen leuk opgedroogd, zijn we erg hecht en ben ik er trots op hoe ik het gered heb praktisch in mijn eentje maar ik weet nog hoe ik jankend op de plee zat omdat in die 37 seconden voor mezelf voor een lichaamsfunctie er nog vingertjes onder de deur door kwamen :')
pi_208014187
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 19:15 schreef Avelie het volgende:

[..]

Ik ken echt nul mensen die een eigen kind niet bij de partner willen achterlaten en tevens een hele beschrijving of tutorial achterlaten voor hun partner. Nul.

Ik vind jouw hele verhaal nogal overdreven.
Born to Lose, but Built to Win.
pi_208014202
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:26 schreef Elleska het volgende:

[..]
Teruggelezen en nee ik lees nergens hoezeer moeders hun partner wantrouwen wat betreft de zorg voor de eigen kinderen.
Ik zie mensen klagen. Even lekker spuien over wat er allemaal niet goed gaat lucht op, zou je ook eens moeten proberen en dan bij voorkeur zonder iemand die tegengeluid meent te moeten geven.
juist.
Of ongevraagde kutadviezen. :X
pi_208014263
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 17:19 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Mijn ouders zijn ook in de 70. Schoonouders passen sowieso niet op, maar zijn halverwege/eind 60.

Vind het verschrikkelijk voor je dat jouw ouders zo jong zijn overleden. -O-
pi_208015298
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 23:35 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]
Ik ken echt nul mensen die een eigen kind niet bij de partner willen achterlaten en tevens een hele beschrijving of tutorial achterlaten voor hun partner. Nul.

Dat is bijzonder, want om mij heen komt dit echt veel voor. En je leest het ook hier dat moeders niet zomaar de deur uit kunnen om bijvoorbeeld met vrienden af te spreken, terwijl als je vraagt of ze alleenstaand zijn, er toch meestal een partner opduikt die gewoon thuis is.
pi_208015430
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 23:43 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]
Mijn ouders zijn ook in de 70. Schoonouders passen sowieso niet op, maar zijn halverwege/eind 60.

Vind het verschrikkelijk voor je dat jouw ouders zo jong zijn overleden. -O-
Lief O+. Mijn moeder heeft in ieder geval nog net de geboorte en eerste verjaardag van mijn oudste kunnen meemaken, dat vind ik heel fijn. Al was ze toen al erg ziek. Gelukkig zijn mijn schoonouders ook ontzettend lieve mensen, ze kunnen mijn eigen ouders niet vervangen, maar het komt wel dicht in de buurt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208015500
Ik ben er soms wel eens jaloers op, de oppasoma's en opa's. Niet voor mij, voor onze kinderen.
  donderdag 16 februari 2023 @ 08:34:49 #86
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_208015542
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 07:52 schreef Avelie het volgende:

[..]
Dat is bijzonder, want om mij heen komt dit echt veel voor. En je leest het ook hier dat moeders niet zomaar de deur uit kunnen om bijvoorbeeld met vrienden af te spreken, terwijl als je vraagt of ze alleenstaand zijn, er toch meestal een partner opduikt die gewoon thuis is.
Toen mijn dochter (nu 19) nog klein was kon ik ook niet zomaar de deur uit rennen zonder hele handleidingen en tips achter te laten. Terwijl er toch een partner thuis was, haar vader.

Wat maakt dat in jouw ogen mij dan voor een moeder?
pi_208015657
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 08:34 schreef Ireth het volgende:

[..]
Toen mijn dochter (nu 19) nog klein was kon ik ook niet zomaar de deur uit rennen zonder hele handleidingen en tips achter te laten. Terwijl er toch een partner thuis was, haar vader.

Wat maakt dat in jouw ogen mij dan voor een moeder?
Ik vraag me dan eerder af wat er met de vader aan de hand is. Heeft hij een bepaalde aandoening? Wat is er aan de hand dat hij niet zelf voor zijn kind kan zorgen?
  donderdag 16 februari 2023 @ 09:14:37 #88
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_208015897
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 08:50 schreef Avelie het volgende:

[..]
Ik vraag me dan eerder af wat er met de vader aan de hand is. Heeft hij een bepaalde aandoening? Wat is er aan de hand dat hij niet zelf voor zijn kind kan zorgen?
Je zit idd in de juiste hoek te denken. Mijn partner, haar vader, is ongeneeslijk ziek en kan 90 worden maar kan ook volgend jaar zo hard verslechteren dat het klaar is. Ik ben voor hem dus ook fulltime mantelzorger en werk daarnaast ook nog parttime.

Hiermee wil ik dus alleen zeggen dat men, vooral online, vaak maar een klein beetje informatie los laat, terwijl er misschien veel meer speelt waar je geen weet van heb. Dus die moeder die eerst nog van alles moet regelen voor ze ook met collega's na het werk een terrasje kan pakken hoeft geen "ik kan het niet loslaten" moeder te zijn. Er kan veel meer spelen.
  Moderator donderdag 16 februari 2023 @ 09:19:25 #89
382129 crew  Donna
pi_208015944
En sowieso, wat is 'zomaar' op het terras gaan zitten? Heb je dan wel of niet even je partner op de hoogte gesteld en overlegt of dat nu wel of niet een geschikt moment is?
En als je dat hebt overlegt, is het dan nog wel zomaar?

Zoveel mensen, zoveel wensen.
pi_208015981
Ik kan er soms van balen wanneer ik hoor dat zoonlief wakker is geworden 'smorgens. Hij wordt tegenwoordig niet meer extreem vroeg wakker gelukkig dus dat is het niet. Meer dat ik nog zoveel wilde doen voor mezelf en dat ik moet parkeren. De dag begint weer.

Ik voel me een beetje schuldig wanneer ik dit typ, maar het is wat het is :P
pi_208016170
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik kan er soms van balen wanneer ik hoor dat zoonlief wakker is geworden 'smorgens. Hij wordt tegenwoordig niet meer extreem vroeg wakker gelukkig dus dat is het niet. Meer dat ik nog zoveel wilde doen voor mezelf en dat ik moet parkeren. De dag begint weer.

Ik voel me een beetje schuldig wanneer ik dit typ, maar het is wat het is :P
Haha, herkenbaar. Ik ben geen ochtendmens, als ik nog iets voor mezelf wil doen voor de kinderen wakker zijn, moet ik voor/rond 6 uur opstaan. Nope. Maar in het uitzonderlijke geval dat ik eerder beneden ben dan de kinderen, geniet ik daar intens van. Gewoon een kopje koffie voor de drukte van alledag weer begint O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208016198
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:44 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Haha, herkenbaar. Ik ben geen ochtendmens, als ik nog iets voor mezelf wil doen voor de kinderen wakker zijn, moet ik voor/rond 6 uur opstaan. Nope. Maar in het uitzonderlijke geval dat ik eerder beneden ben dan de kinderen, geniet ik daar intens van. Gewoon een kopje koffie voor de drukte van alledag weer begint O+.
Ik heb serieus overwogen om mijn wekker eerder te zetten, maar ik ga de dagen dat ik werk al zo vroeg uit bed... Ben dan blij dat ik op vrije dagen even kan blijven liggen.

Even doorbijten nog :+
pi_208016230
Ik wou soms echt dat ik goed functioneerde op de vroege ochtend. Dat ik om 5 uur jubelend mijn bed uit zou rollen om eerst een rondje te gaan hardlopen en daarna pannekoeken sta te bakken als de rest van het gezin beneden komt. Of zoals mijn vriend om 7.30 al aan het werk gaan, zodat je om 16 uur kan afsluiten. Lijkt me heerlijk! Maar zo is het gewoon niet.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 16 februari 2023 @ 09:53:12 #94
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_208016246
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:51 schreef Phaidra het volgende:
Ik wou soms echt dat ik goed functioneerde op de vroege ochtend. Dat ik om 5 uur jubelend mijn bed uit zou rollen om eerst een rondje te gaan hardlopen en daarna pannekoeken sta te bakken als de rest van het gezin beneden komt. Of zoals mijn vriend om 7.30 al aan het werk gaan, zodat je om 16 uur kan afsluiten. Lijkt me heerlijk! Maar zo is het gewoon niet.
_O-

Mij sowieso niet storen voor ik minimaal een koffie naar binnen heb gewerkt....
pi_208016810
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 23:35 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]

Het stukje van de ovenschotel en de briefjes bij het eten herken ik wel. Mijn moeder deed dat vroeger al en ik ook maar niet omdat de partner niet kan koken. Gebruik geen briefje maar de standaard maaltijden staan onder de favoriettoets wat eigenlijk hetzelfde is als een briefje.
Rond etenstijd is er met kleine kinderen in huis al genoeg om handen dus het is zo fijn als de oven het werk doet. Ik doe dat ook voor mijzelf als mijn man een avond van huis is want waarom zou ik het ouderschap moeilijker maken dan het al is?

quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:48 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik heb serieus overwogen om mijn wekker eerder te zetten, maar ik ga de dagen dat ik werk al zo vroeg uit bed... Ben dan blij dat ik op vrije dagen even kan blijven liggen.

Even doorbijten nog :+
Ha, dat heb ik deze week geprobeerd maar kleuter is eerder wakker en hoewel hij (meestal) netjes in zijn kamer blijft tot de slaaptrainer aan gaat hoorde hij mij natuurlijk en kwamen er steeds vragen vanuit zijn kamer zoals "wie is daar?"
  donderdag 16 februari 2023 @ 11:01:12 #96
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208017026
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:24 schreef exode het volgende:

Wij hebben 2 supergemiddelde kinderen, echt in alles. Buiten wat allergien zijn het ook nog eens 100% gezonde kinderen. En dat vind ik soms al best zwaar. Ik zie om me heen meerdere gezinnen waar de kinderen het lastiger hebben. Die buiten de standaard hokjes vallen of gewoon het soms wat lastiger hebben.
Ik lees dan hier en op andere fora over opvoeden en vleesgeworden duivels, het zou zo fijn zijn al mensen zich eens in elkaar verdiepen. Ik denk als ik een kind zie dit krijst, vervelend doet of buitensporig veel aandacht vraagt niet 'wat een klotekind' maar jeetje wat zwaar voor de ouders.
Je hebt gelijk, dat is ook zwaar voor de ouders. Maar sommige ouders hebben dat wel een beetje zelf gecreerd naar mijn mening. Hun 'nee' is geen nee en alles wat het kind doet (ook als het (later) niet mag), is KEILEUK!!! O+

Tot het ouder is dan ca 1,5 en nee eigenlijk nee moet zijn, maar het nooit is. Ik zie van dichtbij hoe kinderen iets doen wat niet mogen, gaan krijsen, op hun kop krijgen, nog meer krijsen en meteen getroost worden met excuses dat papa en mama boos worden..................... tjah.
Zaterdag nog op een verjaardag geweest met 4 gillende kinderen, dat zo goed als mogelijk negerende ouders en die van ons die echt niet begrijpt waarom de rest zo gilt en zelf lekker speelt...
Ons zoontje is erg rustig van zichzelf maar ook heeft ook gewoon zware momenten. Ouderschap is niet makkelijk, er is geen handleiding en daar heb je nu eenmaal mee te dealen.
Zo'n gillend kind zou ik echt niet trekken denk ik en dat is een van de redenen dat ik er geen meer bij wil :X Twee keer geluk hebben is me iets te veel gokken op toeval :+

Achja, wat iemand een hele tijd geleden al tegen me zei, je vind toch dat je het zelf het beste doet.
Uiteindelijk zijn alle kinderen anders en dat is maar goed ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door daNpy op 16-02-2023 11:11:30 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208017501
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:19 schreef Donna het volgende:
En sowieso, wat is 'zomaar' op het terras gaan zitten? Heb je dan wel of niet even je partner op de hoogte gesteld en overlegt of dat nu wel of niet een geschikt moment is?
En als je dat hebt overlegt, is het dan nog wel zomaar?

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Natuurlijk laat ik het hem weten, maar dat is niet anders dan in de jaren dat we samenwoonden voordat we kinderen hadden, dan stuurden we ook altijd een berichtje of we thuis samen gingen eten of niet.

Wij hebben de afspraak dat als er niks in onze gedeelde digitale agenda staat, het in principe altijd kan. Dus vragen, of overleggen met de ander hoeft niet.
pi_208017539
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 09:14 schreef Ireth het volgende:

[..]
Je zit idd in de juiste hoek te denken. Mijn partner, haar vader, is ongeneeslijk ziek en kan 90 worden maar kan ook volgend jaar zo hard verslechteren dat het klaar is. Ik ben voor hem dus ook fulltime mantelzorger en werk daarnaast ook nog parttime.

Hiermee wil ik dus alleen zeggen dat men, vooral online, vaak maar een klein beetje informatie los laat, terwijl er misschien veel meer speelt waar je geen weet van heb. Dus die moeder die eerst nog van alles moet regelen voor ze ook met collega's na het werk een terrasje kan pakken hoeft geen "ik kan het niet loslaten" moeder te zijn. Er kan veel meer spelen.
Wat erg, dat spijt me voor jullie.
  Moderator donderdag 16 februari 2023 @ 11:46:30 #99
382129 crew  Donna
pi_208017658
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 11:37 schreef Avelie het volgende:

[..]
Natuurlijk laat ik het hem weten, maar dat is niet anders dan in de jaren dat we samenwoonden voordat we kinderen hadden, dan stuurden we ook altijd een berichtje of we thuis samen gingen eten of niet.

Wij hebben de afspraak dat als er niks in onze gedeelde digitale agenda staat, het in principe altijd kan. Dus vragen, of overleggen met de ander hoeft niet.
En wij vinden dat niet netjes om dat niet te overleggen.
pi_208027080
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 07:52 schreef Avelie het volgende:

[..]
Niet zomaar de deur uit kunnen is een heel ander verhaal dan hele handleidingen achterlaten en je partner niet met je kind alleen durven/willen laten.

Er zijn zoveel verschillende situaties en redenen waarom mensen niet spontaan de deur uit kunnen gaan. En dat is helemaal prima.

Maar ik lees jouw Posts doorgaans negatief en afkeurend. Ik vind dat heel vervelend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')