De Wijk leeft nog in 1980. Als we wat minder naar mensen als hem geluisterd hadden was Rusland misschien wel een werkende democratie geweest in 2003. Zullen we nooit weten, maar ik neem dat verouderde vijandsbeeld van de almachtige USSR niet serieus en mensen als de Wijk wel. Daar moeten ze van af stappen want dat is er niet meer. Ik geloof zijn expertise, ik ben alleen van mening dat het hopeloos verouderd is.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Die gast heeft ook jaren gewaarschuwd voor het uitkleden van defensie hè.
Waren we allemaal bij.
Dat denk ik dan weer niet. Is wel erg rooskleurigquote:Op woensdag 15 februari 2023 00:24 schreef Barbusse het volgende:
[..][b]
De Wijk leeft nog in 1980. Als we wat minder naar mensen als hem geluisterd hadden was Rusland misschien wel een werkende democratie geweest in 2003[/b[. Zullen we nooit weten, maar ik neem dat verouderde vijandsbeeld van de almachtige USSR niet serieus enensen als de Wijk wel. Daar moeten ze van af stappen want dat is er niet meer. Ik geloof zijn expertise, ik ben alleen van mening dat het hopeloos verouderd is.
Het is een fout om te denken dat met een jongere, nieuwe generatie dit niet gebeurd zou zijn.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:16 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het is een conflict gevoerd door een fossiel. Die koude oorlog is voor een groot gedeelte van die fossielen nooit afgelopen. En zolang die aan de macht zijn...
Een tiener tijdens de Koude Oorlog zijn is toch niet hetzelfde als een dertiger? Dat zeg ik juist. Er zit een verschil tussen de 40-ers die aan de macht zijn in Oekraïne en de 60-ers die aan de macht zijn in Rusland. Het is wijdverbreid in Europa, zeker in de landen die te maken hadden met de Sovjet-Unie.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is volstrekte onzin. Sorry, maar het is echt zo.
Ik ben een 40-er en heb de Koude Oorlog gewoon bewust meegemaakt. In Oekraïne hebben zat 40-ers dat ook. En er was geen "extreme angst".
Dat stoort me dan ook aan de posts over de Koude Oorlog van o.a. @Jojokequote:Op woensdag 15 februari 2023 00:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is een fout om te denken dat met een jongere, nieuwe generatie dit niet gebeurd zou zijn.
Dat dacht men vroeger ook. En ook toen heeft de jonge nieuwe generatie landje pik gespeeld.
De eerste wereldoorlog was ook aan het oostfront.
Onder Stalin, onder het Molotov Ribbentrop pakt (en dat was niet alleen Polen, iedereen vergeet de Baltische staten). Ten tijden van de val van de muur. De ontmanteling van de Sovjet Unie.
Ze waren altijd bezig met landje pik, zodra het ze even uit kwam.
Welke generatie dan ook.
Hehe, ik heb wel even lol om het oudere spul Hierro nu.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omdat jij @:Jojoke bevestigd in haar onzinverhalen over de Koude Oorlog en er nog een schepje bovenop lijkt te doen.
Ik snap dat niet. Tenzij je inderdaad erg jong bent.
Precies dat! "Dat dacht men vroeger ook". Vroeger. Dit is oorlog voeren met als motivatie argumenten uit 1900. Completely outdated, en daarom verliest Rusland militair, politiek, economisch.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is een fout om te denken dat met een jongere, nieuwe generatie dit niet gebeurd zou zijn.
Dat dacht men vroeger ooDat dacht men vroeger ook. En ook toen heeft de jonge nieuwe generatie landje pik gespeeld.
De eerste wereldoorlog was ook aan het oostfront.
Onder Stalin, onder het Molotov Ribbentrop pakt (en dat was niet alleen Polen, iedereen vergeet de Baltische staten). Ten tijden van de val van de muur. De ontmanteling van de Sovjet Unie.
Ze waren altijd bezig met landje pik, zodra het ze even uit kwam.
Welke generatie dan ook.
Het is volstrekte onzin. Het heeft niets met niet bestaande "extreme angst" tijdens de Koude Oorlog te maken. Die was er niet.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Een tiener tijdens de Koude Oorlog zijn is toch niet hetzelfde als een dertiger? Dat zeg ik juist. Er zit een verschil tussen de 40-ers die aan de macht zijn in Oekraïne en de 60-ers die aan de macht zijn in Rusland. Het is wijdverbreid in Europa, zeker in de landen die te maken hadden met de Sovjet-Unie.
Scholz komt uit 1958. Macron uit 1977. Macron is voorzichtig, maar niet bang. Scholz is voorzichtig en bang.
Ken jij de interviews met Russische politieke spelers in een villa in het Gooi? Met ook De Wijk en Boekestijn?quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:24 schreef Barbusse het volgende:
[..]
De Wijk leeft nog in 1980. Als we wat minder naar mensen als hem geluisterd hadden was Rusland misschien wel een werkende democratie geweest in 2003. Zullen we nooit weten, maar ik neem dat verouderde vijandsbeeld van de almachtige USSR niet serieus en mensen als de Wijk wel. Daar moeten ze van af stappen want dat is er niet meer. Ik geloof zijn expertise, ik ben alleen van mening dat het hopeloos verouderd is.
Dat klopt dus gewoon niet. Mijn huidige partner was "jongvolwassen" ten tijde van "Tsjernobyl" en is ook verre van "bijna bejaard".quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:31 schreef Nebelwerfer het volgende:
Hahaha, goeie tt, ik dacht er aan maar zou hem niet hebben durven maken !
[..]
Hehe, ik heb wel even lol om het oudere spul Hierro nu.
Ikzelf ben uit het jaar waarin het grote gevaar uit De ussr nog het meest bewaarheid werd in de vorm van een exploderende kernreactor.
Ik wil niet stellen dat men in die tijd echt bang was of iets dergelijks. Wilde alleen een punt maken dat Jojoke dusdanig gelijk heeft dat veel jongvolwassenen uit die tijd nu aardig onderweg zijn naar hun pensioen.
Dat de gemiddelde expert oud is zal vooral komen doordat je als expert vaak enige ervaring moet hebben en dus leeftijd.
Waarom hebben we dan geen no-fly zone ingesteld boven Oekraïne 1 jaar geleden. Zelenski had het graag gewild.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is volstrekte onzin. Het heeft niets met niet bestaande "extreme angst" tijdens de Koude Oorlog te maken. Die was er niet.
Waarom zou dat per definitie gelinkt moeten zijn aan "extreme angst tijdens de Koude Oorlog"?quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:36 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Waarom hebben we dan geen no-fly zone ingesteld boven Oekraïne 1 jaar geleden. Zelenski had het graag gewild.
Hoe zie je dat concreet voor je?quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:36 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Waarom hebben we dan geen no-fly zone ingesteld boven Oekraïne 1 jaar geleden. Zelenski had het graag gewild.
Lees: de “expert” die men op tv wil hebben. Dat zijn toch vaak mensen met meerdere boeken en die diverse oorlogen bewust hebben kunnen aanschouwen.quote:
Ja, daar heb ik er wat van gezien (niet alles). Het laat goed het wensdenken van Europa zien, en ook het compleet niet kunnen accepteren dat de USSR niet meer bestaat. Soort vreemd heimwee tbh.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ken jij de interviews met Russische politieke spelers in een villa in het Gooi? Met ook De Wijk en Boekestijn?
Oude serie.
Maar ook toen werd door invloedrijke Russen die dicht bij Poetin staan verteld dat de val van de SU de grootste historische vergissing aller tijden was.
En wij in het westen dachten dat we gewonnen hadden. Guess what?
Zij willen hun invloedsfeer terug.
Het gaf mij heel veel inzicht in de beweegredenen van Poetin. En ik vind dat mooie uitzendingen. En niemand anders doet dit soort geopolitieke interviews op tv.
Het is alleen aan jezelf om dit op waarde te schatten.
@Barbusse heeft naar mijn mening redelijk gelijk over De Wijk.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:38 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Lees: de “expert” die men op tv wil hebben. Dat zijn toch vaak mensen met meerdere boeken en die diverse oorlogen bewust hebben kunnen aanschouwen.
Misschien heb ik ongelijk, maar ik kan me geen “expert” voor de geest halen die dit niet is.
Ja fok!experts want hier lullen we ook eigenlijk allemaal alsof onze mening feitelijk is en word er maar moeizaam op terug gekomen.
En ook hier zijn de (oud) militairen vaak uitzondering.
Ja. En dat laatste is niet nieuw voor Rusland. Ze zijn inmiddels al 100+ jaar met die agenda bezig. Het herstellen van het oude Russische rijk.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:38 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ja, daar heb ik er wat van gezien (niet alles). Het laat goed het wensdenken van Europa zien, en ook het compleet niet kunnen accepteren dat de USSR niet meer bestaat. Soort vreemd heimwee tbh.
De grootste historische vergissing is het niet verder oostwaarts oprukken door de westerse geallieerden in 1945 om zo te voorkomen dat de Russen Oost-Europa uiteindelijk decennialang konden bezetten en terroriseren.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ken jij de interviews met Russische politieke spelers in een villa in het Gooi? Met ook De Wijk en Boekestijn?
Oude serie.
Maar ook toen werd door invloedrijke Russen die dicht bij Poetin staan verteld dat de val van de SU de grootste historische vergissing aller tijden was.
En wij in het westen dachten dat we gewonnen hadden. Guess what?
Zij willen hun invloedsfeer terug.
Het gaf mij heel veel inzicht in de beweegredenen van Poetin. En ik vind dat mooie uitzendingen. En niemand anders doet dit soort geopolitieke interviews op tv.
Het is alleen aan jezelf om dit op waarde te schatten.
quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:42 schreef Jojoke het volgende:
quote][ afbeelding ] Op woensdag 15 februari 2023 00:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe zie je dat concreet voor je?
De navo gaat Russische vliegtuigen uit de lucht schieten ?
De NAVO had dat uiteraard nooit gedaan. Het is een defensiepact en Oekraïne was en is geen lid.quote:Was Rusland binnengevallen als de NAVO in Oekraïne was gaan zitten op uitnodiging van Oekraïne zelf?
We kunnen in ieder geval leren van de ervaring.
Ach ja, definities als “jong volwassen” en bijna “bejaard” hebben we niet vast gesteld en kunnen verschillen natuurlijk.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat klopt dus gewoon niet. Mijn huidige partner was "jongvolwassen" ten tijde van "Tsjernobyl" en is ook verre van "bijna bejaard".
Nogmaals ik heb het alleen over de leeftijd, niet over Rob per se.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
@:Barbusse heeft naar mijn mening redelijk gelijk over De Wijk.
Jij en @:Jojoke dan weer niet. Het heeft niks te maken met "extreme angst tijdens de Koude Oorlog" van iedereen boven de 3 in 1989 (ik ga mezelf iets te veel herhalen nu).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |