Dat is in ieder geval grote onzin. Afgezien van de afgetrapte gebakjes en misschien een maandagmorgen-exemplaar zou je met elke auto, bij juist onderhoud, zeker 200k moeten kunnen rijden zo niet veel meer.quote:De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Hangt er vanaf wie de vorige eigenaar was of waren. Een afgetrapte bak zit dan inderdaad tegen z'n einddatum aan. Een auto waar fatsoenlijk mee gereden werd kan er gerust nog eens 50.000 à 100.000km bij lappen. Daar nog 5 jaar mee rijden zie ik niet als probleem. Mijn broer rijdt met Range Rover en heeft onlangs de 500.000km aangetikt en hij had hem zelf ook ergens gekocht met 120.000km op de teller.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:54 schreef Gobledygook het volgende:
De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Genoeg auto's met een distributieketting.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 04:22 schreef alexmarvel het volgende:
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.quote:Op maandag 13 februari 2023 23:51 schreef MisChrartin het volgende:
Wat wil je er mee doen? Meestal alleen rijden? Of vaak met veel mensen en veel spullen?
Daarmee weet je of je een grote/kleine auto wil en of het bijvoorbeeld een station moet zijn.
Hoeveel km ga je per jaar rijden?
En wat wil/kun je maandelijks uitgeven aan de auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering, evt anwb, reservering voor onderhoud en afschrijving).
Als je eerst dat eens antwoordt kunnen we je helpen. Anders kun je een advies krijgen wat varieert van een Aygo tot een Hummer.
Genoeg distributiekettingen die niet meer een autoleven meegaan hoor.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 06:01 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Genoeg auto's met een distributieketting.
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 06:25 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.
Voorkeur voor kleine auto, misschien middel. Absoluut geen grote. 5 deurs mag maar hoeft niet, 3 deurs is ook prima. Maar het is wel chill als ik tenminste 3 mensen mee kan nemen voor het geval dat.
Maandelijkse vaste lasten... geen idee wat het allemaal kost of hoe je dat kunt berekenen eerlijk gezegd. Bij AutoScout24 staat alleen hoeveel benzine verbruikt word per 100km, maar als ik zuinig verbruik opzoek krijg je "1 op <iets>". Laat ik zeggen dat ik het liefst een auto wil die zuinig is of ergens in het midden valt.
Toyota hoor ik ook wel goede verhalen over. M'n jongste zus heeft een Toyota Yaris. Volgens mij rijd dat bakkie wel aardig.
Eigenlijk wel ja. Met de kanttekening dat er niet gelijk een rookwolk uit de motorkap komt als ik eens een keer een wat langer ritje wil maken. Een van de voornaamste redenen dat ik m'n rijbewijs heb gehaald is zodat ik niet meer hoef te fietsen of met dat klote OV hoef.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:56 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.
Want ga je kijken naar een Ford focus dan betaal je al iets van 50 euro wegenbelasting per maand en nog een keer 50 euro voor verzekering en heb je nog geen kilometer gereden.
En een wat grotere auto verbruikt ook nog eens meer benzine.
Ik zou kijken naar een veel verkochte A segmenter.
Een Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 zijn veel verkochte autootjes en technisch identiek, ze hebben een iets ander jasje en koplampen naar qua techniek hetzelfde. Ze staan bekend als redelijk betrouwbaar en zuinig. Ook licht qua gewicht dus weinig wegenbelasting.
Of kijk anders eens naar een Kia Picanto ofzo.
En als je dan met een paar jaar wel wat groters wil rijden heb je een redelijk gewilde auto om in te ruilen en heb je hopelijk schadevrije jaren opgebouwd en kun je goedkoper verzekeren.
Ik ben zelf niet zo’n fan van de VW up, maar dat is meer persoonlijk dat het me niet aanspreekt.
De medeweggebruikers.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit?
Maak er geen vakantie van.quote:Hoe ver / lang moet je gaan?
Niet aan te raden; probeer sowieso niets om te rijden.quote:Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Eigenaar rijd vaak meequote:Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.
Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Jij bent de klant he. Het is aan de verkoper of hij jou vertrouwt dat je hem weer netjes terug brengt. Vaak willen ze een kopie van je legitimatiebewijs als ze je alleen met de auto op pad sturen, gewoon voor geval dat...quote:Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.
Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Aan de posts te lezen weet TS niet waar die op moet letten tijdens aankoop.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 09:32 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Je hebt inmiddels genoeg verstandige, zuinige auto’s aangeraden gekregen. Tijd voor iets anders.
Voor rond de 3k kun je ook iets leuk krijgen. Je zit aan de onderkant van de prijzen, dus verwacht geen nieuwstaat of lage tellerstanden, maar je kunt wel liefhebbersautos rijden met genoeg vermogen. Enkele suggesties:
Volvo s60 t5 (250pk)
Alfa 156 v6 busso (190pk)
BMW e36 328 of E46 330 (192-231pk)
Ford fiesta st150 (150pk)
Alfa 33 (youngtimer, niet snel wel leuk)
Saab 93 turbo (205pk)
Tellerstanden zullen boven 200k liggen en ze zijn niet de goedkoopste optie qua wegenbelasting en verbruik. Naar je rijdt wel een iets bijzonders en snel en de verkoopwaarde blijft behouden of loopt zelfs op.
Je gaat het vast niet doen maar ooit zul je denken, had ik t toch maar gedaan.
Ken niet echt iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 08:58 schreef j669 het volgende:
[..]
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen.
Puur rationeel scoren de Japanse merken zoals Suzuki, Toyota en Mazda altijd erg hoog in de statistieken. Ook de Koreanen (Kia/Hyundai) maken tegenwoordig kwalitatief erg goede auto's. Wat specifieke modellen: Suzuki Alto (/Nixo), Toyota Aygo (C1/108), Daihatsu Cuore, Mazda 2, Kia Picanto, Hyundai i10... Dit zijn stuk voor stuk auto's waar de maandelijkse lasten normaliter erg laag uit zullen vallen.
Als ie verstandig wil zijn koop ie mooi een aygo of panda. Ik zeg letterlijk in mijn bericht dat mijn lijstje auto’s niet de verstandige keuze is.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 09:41 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Aan de posts te lezen weet TS niet waar die op moet letten tijdens aankoop.
Het lijkt me dan niet zo’n goed idee om een vijfdehands en oude BMW of Alfa aan te raden. Dat zijn echt rijdende geldputten qua onderhoud.
Overigens zijn al je auto’s uit de aanbeveling yountimers, dat zijn ze al vanaf 2007-2008
Heel misschien dat je een leuke auto uit 2009-2010 kunt kopen, die is over 2 jaar youngtimer en mogelijk (en dan heel misschien) stijgt de inruilwaarde. Maar dan moet je een gewild model en uitvoering zien te vinden en die in heel nette staat houden (en ook dat kost geld). Bovendien zijn de leuke auto’s uit 2010 ook duurder dan 3k in aanschaf nu.
Japanners zijn inderdaad van oudsher oerbetrouwbaar. Zo'n oude Japanner is ook niet zo complex dus er kan ook weinig aan stuk, maar het blijven wél auto's op leeftijd waar ook gewoon slijtage aan ontstaat naarmate de leeftijd vordert.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:13 schreef Visualthinker het volgende:
Koop een in japan gebouwde Yaris T sport 1.5 van 2003/4 Die zijn niet stuk te krijgen, km standen van 300k draaien ze zomaar.. In die tijd veel door oudjes gekocht waardoor je er nu nog tegen komt met een relatief lage km stand en een goede prijs (rond de 3k) Het onderhoud is iets duurder dan de normale in Frankrijk gebouwde Yaris, maar dat heb je niet veel, onderhoud aan een Japanse Yaris.. Zoiets; https://www.marktplaats.n(...)2004-airco-5-drs-nap
Niks is verplicht he, maar er zijn zoveel mensen die vrijwel ongezien een auto kopen en dan achteraf klagen dat er zoveel mis mee is...quote:Op zaterdag 18 februari 2023 10:06 schreef Gobledygook het volgende:
[..]
Ken niet echt iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik.
Om eerlijk te zijn is dit iets wat ik het liefst zo gauw mogelijk achter de rug wil hebben. Heb echt weinig zin om naar 10 verschillende auto's te gaan kijken en bij iedere eigenaar een waslijst aan vragen neer te leggen, iedere keer een proefrit van een uur maken, etc.
Maar TS heeft een budget van ¤3.000 en dan kom je dus niet op een Opel van 7 jaar oud uit. En dan zou ik toch liever voor een oudere Toyota gaan dan een oudere Opel.quote:Op maandag 20 februari 2023 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Japanners zijn inderdaad van oudsher oerbetrouwbaar. Zo'n oude Japanner is ook niet zo complex dus er kan ook weinig aan stuk, maar het blijven wél auto's op leeftijd waar ook gewoon slijtage aan ontstaat naarmate de leeftijd vordert.
Ik heb ooit de fout gemaakt een Toyota Corolla van 13 jaar oud aan te schaffen met de gedachte dat Toyota een garantie op betrouwbaarheid is. Maar daar zat gewoon een berg aan achterstallig onderhoud aan en het gebruikelijke onderhoud wat je bij een auto van die leeftijd mag verwachten.
Geloof het of niet, maar die Toyota heeft me meer gekost om te rijden dan bijvoorbeeld de Opel Astra's die ik ook in mijn bezit heb gehad (die waren dan wel 6 jaar jonger weliswaar).
Ik zeg dan ook niet letterlijk dat TS moet kiezen voor een oudere Opel.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar TS heeft een budget van ¤3.000 en dan kom je dus niet op een Opel van 7 jaar oud uit. En dan zou ik toch liever voor een oudere Toyota gaan dan een oudere Opel.
Uiteraard wel onderhoudsboekje checken, stuk mee rijden, staat van banden, vering, etc.
Dat sowieso.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet letterlijk dat TS moet kiezen voor een oudere Opel.
Mijn punt is dus dat een Japanner niet per definitie betrouwbaarder hoeft te zijn dan een Europees merk als ze op leeftijd komen. Een goed onderhouden exemplaar is dan misschien wel belangrijker.
Dit ja, verder nog wat elektra en kleine dingen zoals alle lichten binnen en buiten, ramen, airco etc testen op werking.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 19:11 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )
Rook uit de uitlaat mag niet blauw zijn.
Witte rook is ook niet goed.
Moet licht grijs zijn.
Dop motor oil open en in kijken.
Zit er sludge op de dop .
Houd in korte stukjes gereden .
Zeg verder niks.
Zie stukje pijlstok.
Koelvloeistof drukvat bekijken.
Zit er olie of anderen troep er in .
Laten staan.
Is de kleur lekker helder ?
Kijk even of de radiator is vervangen .
Nee dan laten staan omdat alleen de vloeistof word vervangen bij schade namelijk of koppakking.
Distributie riem altijd vervangen .
Of er moet een dealer bon aanwezig zijn.
Dan is de voertuig geregistreerd.
Riem is maar 5 jaar dus kijk op de bon wanneer weer vervangen moet worden.
Ketting motor.
Als bij koude start ratel en gaat niet binnen 30 seconden weg
Laten staan dan is de ketting versleten of de ketting spanner.
Olie pijl stok er uit trekken
Afvegen op je vingers.
Dan tussen je vingers friemelen.
Ijzer deeltjes blijven namelijk op je vinger zitten.
Goed kijken dus en anders met een lampje op je vinger schijnen .
En zo kan ik ook over de wielophanging beginnen.
Maar dat is vaak een rubber of kogeltje
Niet zo ramp.
Koppeling testen.
Auto in zijn een zetten.
Handrem er op.
Koppeling op laten komen de motor moet afslaan.
Koppeling testen tijdens proef rit.
Rij rond 80klm 3 versnelling of 4 versnelling.
Elk geval de toeren rond de 3000 en dan op eens vol gas geven.
Toeren schieten omhoog maar de wagen trek niet op.
Koppeling versleten.
Versnellingsbak testen.
Voor al de 2e versnelling.
1 e versnelling door trekken en dan schakel naar 2.
Kraakt het dan is de 2e versnelling versleten.
3 e versnelling rijden en terug schakel mag best in hoge toerental.
Zo lang het niet boven de maximale toerental van de 2e versnelling komt.
Kraak het 2e versnelling versleten.
Dit heeft mee te maken dat de 2e versnelling de syncros 2e versnelling aan de eerste en derde versnelling is versleten (kan ook soms een kant zijn.)
Shit dan ben ik de lul.quote:Op maandag 20 februari 2023 14:17 schreef j669 het volgende:
[..]
Niks is verplicht he, maar er zijn zoveel mensen die vrijwel ongezien een auto kopen en dan achteraf klagen dat er zoveel mis mee is...
Ik vergat trouwens misschien nog wel het belangrijkste en dat zijn bewijzen dat er ook daadwerkelijk fatsoenlijk onderhoud gepleegd is, dus facturen van de laatste paar jaar bijvoorbeeld.
Alle bonnetjes gaan hier in een map, met daarbij de datum en kilometerstand op het moment van montage.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Shit dan ben ik de lul.
Doe namelijk mijn eigen onderhoud.
Weet ik zeker dat het goed gedaan is.
Zelfde met de boot .
Nieuwe motor .
Zit maar 2 jaar garantie op .
Die ik zelf de onderhoud na het plaatsen
Garantie zegt niks namelijk.
O wacht misschien geloven ze me als ik de papier laat zien dat ik een monteur bent.
Perfecte eerste auto, toch?quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
Zelf vind ik veiligheid en betrouwbaarheid ook van belang en als het ding bij aanschaf al half uit mekaar valt heb ik er toch weinig fiducie in eigenlijk.quote:
Kan nog steeds prima, als die eerder geposte Yaris T-Sport een indicatie is. Je moet wel accepteren dat het een wat oudere wagen gaat zijn qua bouwjaar.quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
Erg duur kan het in Ierland niet zijn, alle sturen zitten aan de verkeerde kant daar.quote:Op donderdag 23 februari 2023 02:18 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Kan nog steeds prima, als die eerder geposte Yaris T-Sport een indicatie is. Je moet wel accepteren dat het een wat oudere wagen gaat zijn qua bouwjaar.
Al heb ik geen idee hoe de Ierse markt is.
De prijzen van occassions zijn de laatste jaren best gestegen, maar doen alsof je voor 3k alleen sloopauto's kunt kopen is flauwekul.quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
En het dan massaal niet doorhebben hè.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Erg duur kan het in Ierland niet zijn, alle sturen zitten aan de verkeerde kant daar.
Ik zal nooit een auto van 10.000 euro kopen, laat staan mijn eerste. Belachelijk veel geld voor iets wat me enkel van A naar B moet brengen. Ik weet dat ik hierin heel erg afwijk van de gemiddelde man, maar ik heb echt niks met auto's. Wanneer mensen een discussie beginnen over auto's val ik in slaap. Het maakt me geen zak uit of ik in een Ferrari of een Toyota rijd. Een auto is voor mij puur een functioneel iets en geen status symbool of verzamelobject.quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:29 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Zelf vind ik veiligheid en betrouwbaarheid ook van belang en als het ding bij aanschaf al half uit mekaar valt heb ik er toch weinig fiducie in eigenlijk.
Ik heb als het goed is in augustus mijn rijbewijs en ik zat te denken aan een budget van 10 duizend euro . Maar goed zo ver is het nogf niet.
Mocht ik naar NL verhuizen dan heb ik ook het probleem dat het niet handig is om een Ierse auto mee terug te nemen want dan zit het stuur aan de verkeerde kant dus misschien koop ik ook maar een rammelbakje van 3 duizend euro dan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |