abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207988633
Volgens mij ben ik niet te veeleisend. Maar toch vind ik het verdomd moeilijk.

Mijn eisen:
- Max 3000 euro (ik zou hoger kunnen zijn, maar voor een eerste auto lijkt me dit een goed budget. Bovendien wil ik liever niet het merendeel van mijn spaargeld plunderen)
- Niet te groot
- Geen lelijke felle kleuren
- Airco zou nice zijn
- Muziek afspelen vanaf m'n telefoon ook
- Alleen handgeschakeld. Heb mijn rijbewijs gehaald in een schakelbak, dus wil dat ook voorlopig ff blijven doen om het niet "af te leren"

Er zijn alleen zoveel merken, zoveel dingen waar je rekening mee moet houden... en iedereen zegt wat anders. De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait... allerlei onderdelen waar je rekening mee moet houden en checken of ze vervangen zijn ja of nee (ben de helft alweer vergeten, eentje was iets met een riempje ofzo geloof ik).

Ben aan het kijken op AutoScout24, maar je hebt zoveel verschillende... moet je kopen van een garage of een particulier? Bij particulier heb ik soms het idee dat er van die figuren tussen zitten zoals op marktplaats die je een wanproduct proberen aan te smeren. Maar garages zijn ook niet altijd betrouwbaar.

Ik snap dat je altijd een testritje moet vragen, maar uit 1 testritje ga ik als auto leek niet kunnen opmaken of er binnenkort wat aan vervanging toe is ja of nee.

Heb ook niet echt autokenners om me heen die me veel kunnen helpen. Alleen collega's en kennissen die allemaal een eigen mening en voorkeur voor merk hebben, schijnt het.

Heeft iemand tips voor het uitzoeken van een eerste auto als je je rijbewijs hebt gehaald?
  maandag 13 februari 2023 @ 23:41:06 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_207989026
quote:
De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Dat is in ieder geval grote onzin. Afgezien van de afgetrapte gebakjes en misschien een maandagmorgen-exemplaar zou je met elke auto, bij juist onderhoud, zeker 200k moeten kunnen rijden zo niet veel meer.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207989057
3k..wat ga je ermee doen..wat je nu niet kan
Ik zwaai naar dieren.
pi_207989096
Wat wil je er mee doen? Meestal alleen rijden? Of vaak met veel mensen en veel spullen?
Daarmee weet je of je een grote/kleine auto wil en of het bijvoorbeeld een station moet zijn.

Hoeveel km ga je per jaar rijden?

En wat wil/kun je maandelijks uitgeven aan de auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering, evt anwb, reservering voor onderhoud en afschrijving).

Als je eerst dat eens antwoordt kunnen we je helpen. Anders kun je een advies krijgen wat varieert van een Aygo tot een Hummer.
  dinsdag 14 februari 2023 @ 03:37:54 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207989588
Ik zou een Japanner kiezen. Bij een particulier kopen is altijd een beetje een gok, maar heeft bij mij wel goed uitgepakt. Mijn eerste Toyota was niet kapot te krijgen.

Voordeel van een auto kopen bij een vakgarage is dat je er garantie op krijgt en dat je je er geen buil aan kunt vallen het eerste jaar. Echt goedkoop is het meestal niet.

Het belangrijkste is te beseffen dat een eigen auto altijd duur is, is het niet in de aanschaf, dan is het wel in het onderhoud.
pi_207989628
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen
pi_207989741
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:54 schreef Gobledygook het volgende:
De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait...
Hangt er vanaf wie de vorige eigenaar was of waren. Een afgetrapte bak zit dan inderdaad tegen z'n einddatum aan. Een auto waar fatsoenlijk mee gereden werd kan er gerust nog eens 50.000 à 100.000km bij lappen. Daar nog 5 jaar mee rijden zie ik niet als probleem. Mijn broer rijdt met Range Rover en heeft onlangs de 500.000km aangetikt en hij had hem zelf ook ergens gekocht met 120.000km op de teller.

Het zijn veel eerder de onderdelen en elektronica die zullen stuk zijn. De vraag is hoe belangrijk dat voor je is? Want als je dat moet lopen herstellen zal dat ook een aardige duit kosten.
Verder niet teveel naar de populaire merken grijpen. Toyota, Nissan, Kia, ... zijn zo van die wagentjes waar je best wel wat kwaliteit voor je 3000 euro zal krijgen.
Cindy De Vuyst
pi_207989745
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 04:22 schreef alexmarvel het volgende:
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen
Genoeg auto's met een distributieketting.
Cindy De Vuyst
pi_207989791
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 23:51 schreef MisChrartin het volgende:
Wat wil je er mee doen? Meestal alleen rijden? Of vaak met veel mensen en veel spullen?
Daarmee weet je of je een grote/kleine auto wil en of het bijvoorbeeld een station moet zijn.

Hoeveel km ga je per jaar rijden?

En wat wil/kun je maandelijks uitgeven aan de auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering, evt anwb, reservering voor onderhoud en afschrijving).

Als je eerst dat eens antwoordt kunnen we je helpen. Anders kun je een advies krijgen wat varieert van een Aygo tot een Hummer.
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.

Voorkeur voor kleine auto, misschien middel. Absoluut geen grote. 5 deurs mag maar hoeft niet, 3 deurs is ook prima. Maar het is wel chill als ik tenminste 3 mensen mee kan nemen voor het geval dat.

Maandelijkse vaste lasten... geen idee wat het allemaal kost of hoe je dat kunt berekenen eerlijk gezegd. Bij AutoScout24 staat alleen hoeveel benzine verbruikt word per 100km, maar als ik zuinig verbruik opzoek krijg je "1 op <iets>". Laat ik zeggen dat ik het liefst een auto wil die zuinig is of ergens in het midden valt.

Toyota hoor ik ook wel goede verhalen over. M'n jongste zus heeft een Toyota Yaris. Volgens mij rijd dat bakkie wel aardig.
pi_207990055
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 06:01 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Genoeg auto's met een distributieketting.
Genoeg distributiekettingen die niet meer een autoleven meegaan hoor.

Maar ¤ 3000 is tegenwoordig echt een laag budget. Lastig om daar tegenwoordig een auto mee te vinden met een lage kilometerstand, met de huidige hoge occasionprijzen.

Waarom zou je overigens geen leuke felle kleur willen? Beter dan de zoveelste grijze, zwarte of witte. :r

Ik zou je een Hyundai Accent aanbevelen denk ik. Bouwjaar 2007 - 2011. Die vindt je nog met lage kilometerstanden voor aantrekkelijke bedragen. Veel value for money. Betrouwbaar en vaak voorzien van airconditioning. Prima keuze, al zijn het geen mooie of de meest begeerlijke auto's. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_207990446
yoo dit is de bradge hier
pi_207992156
Neem een 4x4
Een suzuki Jimny.
Als je een keer een 4x4 heb gehad wil je niet meer terug .
Zeker als je voor een awd systeem gaat .
Heerlijk ontspannen rijden.

Distributie riem altijd vervangen.
Je zal niet de eerste zijn met een valse distributie rekening of Stikker onder de motorkap.

Honda zijn goede wagens .
Motoren zijn simpel en dus kosten onderhoud goedkoper .
Suzuki een allemans vriend goed koop en simpel .
Daihatsu leuke budget Classen (serion)
Vaak goed koop in de wegenbelasting en in aanschaf en zuinig in de benzine.

Een goed onderhouden wagen gaat makkelijk 300k mee.
Mijn Honda staat op 200k en spin.nog steeds .
Wel heb ik een Honda d-motorblok.
Dat zijn olie verbruikers maar dat komt omdat de kleppen systeem niet hydraulische is.
Puur simpele motorblok wat olie verbruik op kleine stukken omdat de motor niet warm is.
Iets wat velen Honda hebben .
Dus wel goed bij houden met een Honda.
Niet dat ik een liter olie per 1000 kilometer nodig heb .


Auto radio niet zo blind op staren
Een Pioneer radio met bluetooth kost tegenwoordig ook maar een paar tientjes.


Als in de buurt zit wil ik wel even kijken voor je
Als ex automonteur zal ik er wel verstand van hebben.
Maar dan nog je kan niet in de motor kijken.
Genoeg foefjes om een ratel ergens uit te halen

Van een banaan in de versnellings bak zodat het soepel schakeld. .
Tot dikke olie in de motor te doen voor een stille motor (atf in de motor olie zijn op eens je hydraulische kleppen stil)

En zo kan ik nog veel meer .

Een van de reden dat de anwb gestopt is met voorkeuren van wagens.
Zodat mensen konden weten wat toekomst kapot kon gaan.

[ Bericht 16% gewijzigd door suijkerbuijk op 14-02-2023 12:04:06 ]
pi_207992263
Ik zou je een Ford Focus van bouwjaar 2002-2004, met 1.6i motor aanraden. 1.4i is te licht, 1.8 en 2.0 zijn minder betrouwbaar. En voor 1500 euro vind je een goede, dan is het een goede auto om te oefenen.
pi_208000526
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 06:25 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb.

Voorkeur voor kleine auto, misschien middel. Absoluut geen grote. 5 deurs mag maar hoeft niet, 3 deurs is ook prima. Maar het is wel chill als ik tenminste 3 mensen mee kan nemen voor het geval dat.

Maandelijkse vaste lasten... geen idee wat het allemaal kost of hoe je dat kunt berekenen eerlijk gezegd. Bij AutoScout24 staat alleen hoeveel benzine verbruikt word per 100km, maar als ik zuinig verbruik opzoek krijg je "1 op <iets>". Laat ik zeggen dat ik het liefst een auto wil die zuinig is of ergens in het midden valt.

Toyota hoor ik ook wel goede verhalen over. M'n jongste zus heeft een Toyota Yaris. Volgens mij rijd dat bakkie wel aardig.
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.
Want ga je kijken naar een Ford focus dan betaal je al iets van 50 euro wegenbelasting per maand en nog een keer 50 euro voor verzekering en heb je nog geen kilometer gereden.
En een wat grotere auto verbruikt ook nog eens meer benzine.

Ik zou kijken naar een veel verkochte A segmenter.
Een Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 zijn veel verkochte autootjes en technisch identiek, ze hebben een iets ander jasje en koplampen naar qua techniek hetzelfde. Ze staan bekend als redelijk betrouwbaar en zuinig. Ook licht qua gewicht dus weinig wegenbelasting.
Of kijk anders eens naar een Kia Picanto ofzo.

En als je dan met een paar jaar wel wat groters wil rijden heb je een redelijk gewilde auto om in te ruilen en heb je hopelijk schadevrije jaren opgebouwd en kun je goedkoper verzekeren.
Ik ben zelf niet zo’n fan van de VW up, maar dat is meer persoonlijk dat het me niet aanspreekt.
pi_208001073
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 22:56 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets.
Want ga je kijken naar een Ford focus dan betaal je al iets van 50 euro wegenbelasting per maand en nog een keer 50 euro voor verzekering en heb je nog geen kilometer gereden.
En een wat grotere auto verbruikt ook nog eens meer benzine.

Ik zou kijken naar een veel verkochte A segmenter.
Een Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 zijn veel verkochte autootjes en technisch identiek, ze hebben een iets ander jasje en koplampen naar qua techniek hetzelfde. Ze staan bekend als redelijk betrouwbaar en zuinig. Ook licht qua gewicht dus weinig wegenbelasting.
Of kijk anders eens naar een Kia Picanto ofzo.

En als je dan met een paar jaar wel wat groters wil rijden heb je een redelijk gewilde auto om in te ruilen en heb je hopelijk schadevrije jaren opgebouwd en kun je goedkoper verzekeren.
Ik ben zelf niet zo’n fan van de VW up, maar dat is meer persoonlijk dat het me niet aanspreekt.
Eigenlijk wel ja. Met de kanttekening dat er niet gelijk een rookwolk uit de motorkap komt als ik eens een keer een wat langer ritje wil maken. Een van de voornaamste redenen dat ik m'n rijbewijs heb gehaald is zodat ik niet meer hoef te fietsen of met dat klote OV hoef.

Neig nu richting Toyota Aygo of Yaris. Maar blijf nog ff rondkijken. Heb m'n rijbewijs pas net.
  woensdag 15 februari 2023 @ 01:34:04 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208001497
Inderdaad Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Saai maar betrouwbaar en goedkoop.
pi_208035639
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
pi_208035715
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit?
De medeweggebruikers.
quote:
Hoe ver / lang moet je gaan?
Maak er geen vakantie van.
quote:
Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Niet aan te raden; probeer sowieso niets om te rijden.
pi_208035894
Koop een Japanner. Meestal geen omkijken naar.
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 18:45:13 #20
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_208035939
Japanner of Koreaan inderdaad, meestal iets minder mooi dan bijv. een Duitser maar een stuk betrouwbaarder.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_208036195
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )
Rook uit de uitlaat mag niet blauw zijn.
Witte rook is ook niet goed.
Moet licht grijs zijn.

Dop motor oil open en in kijken.
Zit er sludge op de dop .
Houd in korte stukjes gereden .
Zeg verder niks.
Zie stukje pijlstok.

Koelvloeistof drukvat bekijken.
Zit er olie of anderen troep er in .
Laten staan.
Is de kleur lekker helder ?
Kijk even of de radiator is vervangen .
Nee dan laten staan omdat alleen de vloeistof word vervangen bij schade namelijk of koppakking.

Distributie riem altijd vervangen .
Of er moet een dealer bon aanwezig zijn.
Dan is de voertuig geregistreerd.
Riem is maar 5 jaar dus kijk op de bon wanneer weer vervangen moet worden.

Ketting motor.
Als bij koude start ratel en gaat niet binnen 30 seconden weg
Laten staan dan is de ketting versleten of de ketting spanner.

Olie pijl stok er uit trekken
Afvegen op je vingers.
Dan tussen je vingers friemelen.
Ijzer deeltjes blijven namelijk op je vinger zitten.
Goed kijken dus en anders met een lampje op je vinger schijnen .

En zo kan ik ook over de wielophanging beginnen.
Maar dat is vaak een rubber of kogeltje
Niet zo ramp.

Koppeling testen.
Auto in zijn een zetten.
Handrem er op.
Koppeling op laten komen de motor moet afslaan.
Koppeling testen tijdens proef rit.
Rij rond 80klm 3 versnelling of 4 versnelling.
Elk geval de toeren rond de 3000 en dan op eens vol gas geven.
Toeren schieten omhoog maar de wagen trek niet op.
Koppeling versleten.

Versnellingsbak testen.
Voor al de 2e versnelling.
1 e versnelling door trekken en dan schakel naar 2.
Kraakt het dan is de 2e versnelling versleten.
3 e versnelling rijden en terug schakel mag best in hoge toerental.
Zo lang het niet boven de maximale toerental van de 2e versnelling komt.
Kraak het 2e versnelling versleten.

Dit heeft mee te maken dat de 2e versnelling de syncros 2e versnelling aan de eerste en derde versnelling is versleten (kan ook soms een kant zijn.)
pi_208040027
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.

Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
pi_208040781
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.

Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Eigenaar rijd vaak mee
Wegens voorkomen van diefstal .
Koop je het bij een bedrijf geef je vaak je rijbewijs af en rij je alleen.

Maar goed als je mijn stappen plan volg.
Dan schikken ze vaak al.
Dus let ook op als ze er bij staan hoe ze reageren.

Automaat heeft ook weer zijn testen.
Maar daar had je geen intressen in

Mijn eigen wagen een Honda hr-v heeft last van trillen bij 60/70 klm
Weet wat het is maar ga het niet vervangen.
Versleten motor steunen.
Een achterlijke constructie van Honda dat de motor steunen te zwak zijn.
Kosten zijn het niet ongeveer 30 euro per steun.
Het is geen apk afkeur en meestal rij ik alleen naar de winkel toe.
Een keer dat ik een snelweg neemt vind ik het wel best dat het even trilt daarna is het weg

Maar als leek zal je zo auto laten staan.
Terwijl het iets simpel is.

Trillingen in het stuur kan val alles zijn dus
Van een band , kogels , band , velg en stuurhuis.
Dat kan je alleen voelen door je handen en vast houden op de onderdelen terwijl iemand anders met de stuur heen en weer gaat van (ongeveer 5cm link en 5cm rechter te draaien schudden)

Zoals ik al zei dat zijn kleine dingen van rubbers of kogels
Kosten zijn niet hoog omdat te vervangen
pi_208042021
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:20 schreef Gobledygook het volgende:
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo?
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen.

Puur rationeel scoren de Japanse merken zoals Suzuki, Toyota en Mazda altijd erg hoog in de statistieken. Ook de Koreanen (Kia/Hyundai) maken tegenwoordig kwalitatief erg goede auto's. Wat specifieke modellen: Suzuki Alto (/Nixo), Toyota Aygo (C1/108), Daihatsu Cuore, Mazda 2, Kia Picanto, Hyundai i10... Dit zijn stuk voor stuk auto's waar de maandelijkse lasten normaliter erg laag uit zullen vallen.
Miata is always the answer
pi_208042082
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 23:23 schreef Gobledygook het volgende:
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal.

Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd?
Jij bent de klant he. Het is aan de verkoper of hij jou vertrouwt dat je hem weer netjes terug brengt. Vaak willen ze een kopie van je legitimatiebewijs als ze je alleen met de auto op pad sturen, gewoon voor geval dat...

Proefrit hoef je echt niet zuinig mee te zijn als potentiële klant, zolang je er netjes mee om gaat. Een uurtje weg is normaal echt geen probleem. Probeer de auto onder zoveel mogelijk omstandigheden te testen, dus zowel lage als hogere snelheid, drempels, een paar keer stevig remmen, deuren/elektrische ramen/airco/andere opties etc. testen, gewoon alles goed nagaan.
Miata is always the answer
pi_208042274
Je hebt inmiddels genoeg verstandige, zuinige auto’s aangeraden gekregen. Tijd voor iets anders.

Voor rond de 3k kun je ook iets leuk krijgen. Je zit aan de onderkant van de prijzen, dus verwacht geen nieuwstaat of lage tellerstanden, maar je kunt wel liefhebbersautos rijden met genoeg vermogen. Enkele suggesties:

Volvo s60 t5 (250pk)
Alfa 156 v6 busso (190pk)
BMW e36 328 of E46 330 (192-231pk)
Ford fiesta st150 (150pk)
Alfa 33 (youngtimer, niet snel wel leuk)
Saab 93 turbo (205pk)

Tellerstanden zullen boven 200k liggen en ze zijn niet de goedkoopste optie qua wegenbelasting en verbruik. Naar je rijdt wel een iets bijzonders en snel en de verkoopwaarde blijft behouden of loopt zelfs op.

Je gaat het vast niet doen maar ooit zul je denken, had ik t toch maar gedaan.
pi_208042351
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 09:32 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Je hebt inmiddels genoeg verstandige, zuinige auto’s aangeraden gekregen. Tijd voor iets anders.

Voor rond de 3k kun je ook iets leuk krijgen. Je zit aan de onderkant van de prijzen, dus verwacht geen nieuwstaat of lage tellerstanden, maar je kunt wel liefhebbersautos rijden met genoeg vermogen. Enkele suggesties:

Volvo s60 t5 (250pk)
Alfa 156 v6 busso (190pk)
BMW e36 328 of E46 330 (192-231pk)
Ford fiesta st150 (150pk)
Alfa 33 (youngtimer, niet snel wel leuk)
Saab 93 turbo (205pk)

Tellerstanden zullen boven 200k liggen en ze zijn niet de goedkoopste optie qua wegenbelasting en verbruik. Naar je rijdt wel een iets bijzonders en snel en de verkoopwaarde blijft behouden of loopt zelfs op.

Je gaat het vast niet doen maar ooit zul je denken, had ik t toch maar gedaan.
Aan de posts te lezen weet TS niet waar die op moet letten tijdens aankoop.

Het lijkt me dan niet zo’n goed idee om een vijfdehands en oude BMW of Alfa aan te raden. Dat zijn echt rijdende geldputten qua onderhoud.
Overigens zijn al je auto’s uit de aanbeveling yountimers, dat zijn ze al vanaf 2007-2008

Heel misschien dat je een leuke auto uit 2009-2010 kunt kopen, die is over 2 jaar youngtimer en mogelijk (en dan heel misschien) stijgt de inruilwaarde. Maar dan moet je een gewild model en uitvoering zien te vinden en die in heel nette staat houden (en ook dat kost geld). Bovendien zijn de leuke auto’s uit 2010 ook duurder dan 3k in aanschaf nu.
pi_208042729
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 08:58 schreef j669 het volgende:

[..]
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen.

Puur rationeel scoren de Japanse merken zoals Suzuki, Toyota en Mazda altijd erg hoog in de statistieken. Ook de Koreanen (Kia/Hyundai) maken tegenwoordig kwalitatief erg goede auto's. Wat specifieke modellen: Suzuki Alto (/Nixo), Toyota Aygo (C1/108), Daihatsu Cuore, Mazda 2, Kia Picanto, Hyundai i10... Dit zijn stuk voor stuk auto's waar de maandelijkse lasten normaliter erg laag uit zullen vallen.
Ken niet echt iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik.

Om eerlijk te zijn is dit iets wat ik het liefst zo gauw mogelijk achter de rug wil hebben. Heb echt weinig zin om naar 10 verschillende auto's te gaan kijken en bij iedere eigenaar een waslijst aan vragen neer te leggen, iedere keer een proefrit van een uur maken, etc.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 10:18:18 #29
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208042887
Je kan een garage zoeken in de buurt van een auto die je wel ziet zitten en vragen of die een aankoopkeuring wil doen. Kost wat, dus zie het als de laatste stap voordat je de auto koopt, maar dan weet je wel wat je hebt.
Ik zou het zelf niet doen voor een auto in dit budget (die keuring kan zomaar tegen de 10% van de aanschafwaarde kosten) maar als je niets van autotechniek weet kan het je een hoop geld of een miskoop schelen.
pi_208042953
Jarenlang Mazda 2 gereden, nooit problemen mee gehad. Komt altijd goed uit de tests en is goedkoop in wegenbelasting en verzekering.
pi_208043101
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 09:41 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Aan de posts te lezen weet TS niet waar die op moet letten tijdens aankoop.

Het lijkt me dan niet zo’n goed idee om een vijfdehands en oude BMW of Alfa aan te raden. Dat zijn echt rijdende geldputten qua onderhoud.
Overigens zijn al je auto’s uit de aanbeveling yountimers, dat zijn ze al vanaf 2007-2008

Heel misschien dat je een leuke auto uit 2009-2010 kunt kopen, die is over 2 jaar youngtimer en mogelijk (en dan heel misschien) stijgt de inruilwaarde. Maar dan moet je een gewild model en uitvoering zien te vinden en die in heel nette staat houden (en ook dat kost geld). Bovendien zijn de leuke auto’s uit 2010 ook duurder dan 3k in aanschaf nu.
Als ie verstandig wil zijn koop ie mooi een aygo of panda. Ik zeg letterlijk in mijn bericht dat mijn lijstje auto’s niet de verstandige keuze is.

En ik spreek uit ervaring. Ik heb een van deze auto’s gekocht voor ¤ 3200 en rij er al ruim twee jaar probleemloos mee rond. Je moet een beetje geluk hebben maar het is zeker mogelijk. Ik ben elke keer dat ik instap blij dat ik geen “verstandige” auto gekocht heb. Je leeft maar één keer en ga je dan blij zijn als je altijd in zuinige verstandige auto’s rijdt? Ik niet, maar das ieder voor zich.
  zondag 19 februari 2023 @ 12:13:42 #32
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_208059218
Koop een in japan gebouwde Yaris T sport 1.5 van 2003/4 Die zijn niet stuk te krijgen, km standen van 300k draaien ze zomaar.. In die tijd veel door oudjes gekocht waardoor je er nu nog tegen komt met een relatief lage km stand en een goede prijs (rond de 3k) Het onderhoud is iets duurder dan de normale in Frankrijk gebouwde Yaris, maar dat heb je niet veel, onderhoud aan een Japanse Yaris.. Zoiets; https://www.marktplaats.n(...)2004-airco-5-drs-nap
pi_208073735
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:13 schreef Visualthinker het volgende:
Koop een in japan gebouwde Yaris T sport 1.5 van 2003/4 Die zijn niet stuk te krijgen, km standen van 300k draaien ze zomaar.. In die tijd veel door oudjes gekocht waardoor je er nu nog tegen komt met een relatief lage km stand en een goede prijs (rond de 3k) Het onderhoud is iets duurder dan de normale in Frankrijk gebouwde Yaris, maar dat heb je niet veel, onderhoud aan een Japanse Yaris.. Zoiets; https://www.marktplaats.n(...)2004-airco-5-drs-nap
Japanners zijn inderdaad van oudsher oerbetrouwbaar. Zo'n oude Japanner is ook niet zo complex dus er kan ook weinig aan stuk, maar het blijven wél auto's op leeftijd waar ook gewoon slijtage aan ontstaat naarmate de leeftijd vordert.

Ik heb ooit de fout gemaakt een Toyota Corolla van 13 jaar oud aan te schaffen met de gedachte dat Toyota een garantie op betrouwbaarheid is. Maar daar zat gewoon een berg aan achterstallig onderhoud aan en het gebruikelijke onderhoud wat je bij een auto van die leeftijd mag verwachten.

Geloof het of niet, maar die Toyota heeft me meer gekost om te rijden dan bijvoorbeeld de Opel Astra's die ik ook in mijn bezit heb gehad (die waren dan wel 6 jaar jonger weliswaar).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_208075584
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 10:06 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ken niet echt iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik.

Om eerlijk te zijn is dit iets wat ik het liefst zo gauw mogelijk achter de rug wil hebben. Heb echt weinig zin om naar 10 verschillende auto's te gaan kijken en bij iedere eigenaar een waslijst aan vragen neer te leggen, iedere keer een proefrit van een uur maken, etc.
Niks is verplicht he, maar er zijn zoveel mensen die vrijwel ongezien een auto kopen en dan achteraf klagen dat er zoveel mis mee is...
Ik vergat trouwens misschien nog wel het belangrijkste en dat zijn bewijzen dat er ook daadwerkelijk fatsoenlijk onderhoud gepleegd is, dus facturen van de laatste paar jaar bijvoorbeeld.
Miata is always the answer
pi_208075966
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Japanners zijn inderdaad van oudsher oerbetrouwbaar. Zo'n oude Japanner is ook niet zo complex dus er kan ook weinig aan stuk, maar het blijven wél auto's op leeftijd waar ook gewoon slijtage aan ontstaat naarmate de leeftijd vordert.

Ik heb ooit de fout gemaakt een Toyota Corolla van 13 jaar oud aan te schaffen met de gedachte dat Toyota een garantie op betrouwbaarheid is. Maar daar zat gewoon een berg aan achterstallig onderhoud aan en het gebruikelijke onderhoud wat je bij een auto van die leeftijd mag verwachten.

Geloof het of niet, maar die Toyota heeft me meer gekost om te rijden dan bijvoorbeeld de Opel Astra's die ik ook in mijn bezit heb gehad (die waren dan wel 6 jaar jonger weliswaar).
Maar TS heeft een budget van ¤3.000 en dan kom je dus niet op een Opel van 7 jaar oud uit. En dan zou ik toch liever voor een oudere Toyota gaan dan een oudere Opel.

Uiteraard wel onderhoudsboekje checken, stuk mee rijden, staat van banden, vering, etc.
pi_208076046
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar TS heeft een budget van ¤3.000 en dan kom je dus niet op een Opel van 7 jaar oud uit. En dan zou ik toch liever voor een oudere Toyota gaan dan een oudere Opel.

Uiteraard wel onderhoudsboekje checken, stuk mee rijden, staat van banden, vering, etc.
Ik zeg dan ook niet letterlijk dat TS moet kiezen voor een oudere Opel.

Mijn punt is dus dat een Japanner niet per definitie betrouwbaarder hoeft te zijn dan een Europees merk als ze op leeftijd komen. Een goed onderhouden exemplaar is dan misschien wel belangrijker. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_208076123
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 15:08 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik zeg dan ook niet letterlijk dat TS moet kiezen voor een oudere Opel.

Mijn punt is dus dat een Japanner niet per definitie betrouwbaarder hoeft te zijn dan een Europees merk als ze op leeftijd komen. Een goed onderhouden exemplaar is dan misschien wel belangrijker. :)
Dat sowieso.
Als de vorige eigenaar heeft doorgereden zonder onderhoud, dan ben jij de eerstvolgende die alles voor z'n kiezen krijgt.
pi_208076215
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 19:11 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan )
Rook uit de uitlaat mag niet blauw zijn.
Witte rook is ook niet goed.
Moet licht grijs zijn.

Dop motor oil open en in kijken.
Zit er sludge op de dop .
Houd in korte stukjes gereden .
Zeg verder niks.
Zie stukje pijlstok.

Koelvloeistof drukvat bekijken.
Zit er olie of anderen troep er in .
Laten staan.
Is de kleur lekker helder ?
Kijk even of de radiator is vervangen .
Nee dan laten staan omdat alleen de vloeistof word vervangen bij schade namelijk of koppakking.

Distributie riem altijd vervangen .
Of er moet een dealer bon aanwezig zijn.
Dan is de voertuig geregistreerd.
Riem is maar 5 jaar dus kijk op de bon wanneer weer vervangen moet worden.

Ketting motor.
Als bij koude start ratel en gaat niet binnen 30 seconden weg
Laten staan dan is de ketting versleten of de ketting spanner.

Olie pijl stok er uit trekken
Afvegen op je vingers.
Dan tussen je vingers friemelen.
Ijzer deeltjes blijven namelijk op je vinger zitten.
Goed kijken dus en anders met een lampje op je vinger schijnen .

En zo kan ik ook over de wielophanging beginnen.
Maar dat is vaak een rubber of kogeltje
Niet zo ramp.

Koppeling testen.
Auto in zijn een zetten.
Handrem er op.
Koppeling op laten komen de motor moet afslaan.
Koppeling testen tijdens proef rit.
Rij rond 80klm 3 versnelling of 4 versnelling.
Elk geval de toeren rond de 3000 en dan op eens vol gas geven.
Toeren schieten omhoog maar de wagen trek niet op.
Koppeling versleten.

Versnellingsbak testen.
Voor al de 2e versnelling.
1 e versnelling door trekken en dan schakel naar 2.
Kraakt het dan is de 2e versnelling versleten.
3 e versnelling rijden en terug schakel mag best in hoge toerental.
Zo lang het niet boven de maximale toerental van de 2e versnelling komt.
Kraak het 2e versnelling versleten.

Dit heeft mee te maken dat de 2e versnelling de syncros 2e versnelling aan de eerste en derde versnelling is versleten (kan ook soms een kant zijn.)
Dit ja, verder nog wat elektra en kleine dingen zoals alle lichten binnen en buiten, ramen, airco etc testen op werking.
pi_208076706
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 14:17 schreef j669 het volgende:

[..]
Niks is verplicht he, maar er zijn zoveel mensen die vrijwel ongezien een auto kopen en dan achteraf klagen dat er zoveel mis mee is...
Ik vergat trouwens misschien nog wel het belangrijkste en dat zijn bewijzen dat er ook daadwerkelijk fatsoenlijk onderhoud gepleegd is, dus facturen van de laatste paar jaar bijvoorbeeld.
Shit dan ben ik de lul.
Doe namelijk mijn eigen onderhoud.
Weet ik zeker dat het goed gedaan is.

Zelfde met de boot .
Nieuwe motor .
Zit maar 2 jaar garantie op .
Die ik zelf de onderhoud na het plaatsen
Garantie zegt niks namelijk.

O wacht misschien geloven ze me als ik de papier laat zien dat ik een monteur bent.
  maandag 20 februari 2023 @ 22:55:32 #40
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208082115
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 16:22 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Shit dan ben ik de lul.
Doe namelijk mijn eigen onderhoud.
Weet ik zeker dat het goed gedaan is.

Zelfde met de boot .
Nieuwe motor .
Zit maar 2 jaar garantie op .
Die ik zelf de onderhoud na het plaatsen
Garantie zegt niks namelijk.

O wacht misschien geloven ze me als ik de papier laat zien dat ik een monteur bent.
Alle bonnetjes gaan hier in een map, met daarbij de datum en kilometerstand op het moment van montage.
Sowieso al handig om terug te kijken wanneer wat voor het laatst vervangen is.
pi_208107621
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 23 februari 2023 @ 01:23:03 #42
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208107627
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
Perfecte eerste auto, toch?
pi_208107631
quote:
14s.gif Op donderdag 23 februari 2023 01:23 schreef Tijn het volgende:

[..]
Perfecte eerste auto, toch?
Zelf vind ik veiligheid en betrouwbaarheid ook van belang en als het ding bij aanschaf al half uit mekaar valt heb ik er toch weinig fiducie in eigenlijk.

Ik heb als het goed is in augustus mijn rijbewijs en ik zat te denken aan een budget van 10 duizend euro . Maar goed zo ver is het nogf niet.

Mocht ik naar NL verhuizen dan heb ik ook het probleem dat het niet handig is om een Ierse auto mee terug te nemen want dan zit het stuur aan de verkeerde kant dus misschien koop ik ook maar een rammelbakje van 3 duizend euro dan
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 23 februari 2023 @ 02:18:41 #44
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_208107665
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
Kan nog steeds prima, als die eerder geposte Yaris T-Sport een indicatie is. Je moet wel accepteren dat het een wat oudere wagen gaat zijn qua bouwjaar.

Al heb ik geen idee hoe de Ierse markt is.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_208109214
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 02:18 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Kan nog steeds prima, als die eerder geposte Yaris T-Sport een indicatie is. Je moet wel accepteren dat het een wat oudere wagen gaat zijn qua bouwjaar.

Al heb ik geen idee hoe de Ierse markt is.
Erg duur kan het in Ierland niet zijn, alle sturen zitten aan de verkeerde kant daar.
pi_208110342
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 01:17 schreef sirdanilot het volgende:
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil.
De prijzen van occassions zijn de laatste jaren best gestegen, maar doen alsof je voor 3k alleen sloopauto's kunt kopen is flauwekul.

En met een Alto met een ton op de teller zou normaal gesproken niet zo gek veel mis moeten zijn, ook stadsautootjes gaan wel langer mee dan dat.
  donderdag 23 februari 2023 @ 13:04:40 #47
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_208111482
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Erg duur kan het in Ierland niet zijn, alle sturen zitten aan de verkeerde kant daar.
En het dan massaal niet doorhebben hè. :D

Shit hey, die auto is nu alweer weg. Echt specifiek een occasion aanbevelen in plaats van "neem een Corolla / Colt / Polo / M5" is trouwens ook lastig zonder te weten in welke omgeving er ongeveer wordt gezocht.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_208121558
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 01:29 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Zelf vind ik veiligheid en betrouwbaarheid ook van belang en als het ding bij aanschaf al half uit mekaar valt heb ik er toch weinig fiducie in eigenlijk.

Ik heb als het goed is in augustus mijn rijbewijs en ik zat te denken aan een budget van 10 duizend euro . Maar goed zo ver is het nogf niet.

Mocht ik naar NL verhuizen dan heb ik ook het probleem dat het niet handig is om een Ierse auto mee terug te nemen want dan zit het stuur aan de verkeerde kant dus misschien koop ik ook maar een rammelbakje van 3 duizend euro dan
Ik zal nooit een auto van 10.000 euro kopen, laat staan mijn eerste. Belachelijk veel geld voor iets wat me enkel van A naar B moet brengen. Ik weet dat ik hierin heel erg afwijk van de gemiddelde man, maar ik heb echt niks met auto's. Wanneer mensen een discussie beginnen over auto's val ik in slaap. Het maakt me geen zak uit of ik in een Ferrari of een Toyota rijd. Een auto is voor mij puur een functioneel iets en geen status symbool of verzamelobject.
pi_208122519
Mijn eerste auto op mijn 18e was een panda :')
Maar goed ding was niet kapot te krijgen.
Dan zo’n ding met fire 4 cilinder kopen, 2 cilinder is troep
Vakman pur sang
pi_208122691
Tering wat een slechte adviezen.

OP je kan beter even naar een specifiek auto forum gaan oid. Iets in de trand van Autoweek. En huur iemand in die met je mee gaat om iets aan te schaffen.
Maar zelfs dan heb je geen garanties. Je budget is nou eenmaal heel laag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')