abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207981754
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Je kunt een marathon ook gewoon niet vlak lopen qua tempo (als amateur). Je zult altijd tempo schommelingen hebben van 10 of soms wel meer seconden per kilometer. Dat kan alleen al komen door het parcours en de drukte voor je voeten op dat moment waardoor je in moet houden (Havenspoorpad in Rotterdam bijvoorbeeld).
KM 29 is doorgaans ook niet je snelste (met de Blaaktunnel die verraderlijk lang omhoog loopt :X )
  maandag 13 februari 2023 @ 15:28:20 #33
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207981799
Tempogroepen bij hardloopverenigingen leren je best vlak te lopen. Of je moet het leuk vinden een pacer te volgen. Maar zelfs die lopen nooit helemaal vlak.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_207981955
quote:
2s.gif Op maandag 13 februari 2023 15:28 schreef SEMTEX het volgende:
Tempogroepen bij hardloopverenigingen leren je best vlak te lopen. Of je moet het leuk vinden een pacer te volgen. Maar zelfs die lopen nooit helemaal vlak.
Sterker nog, die pacers lopen vaak veels te snel (in de eerste helft van een wedstrijd).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207982202
De vraag is ook of je je moet blindstaren op een tempo wat je wílt lopen of gewoon moet leren aanvoelen welk tempo je kúnt lopen, daar dan iets onder gaan zitten en dan de laatste 5 nog mooi kunnen versnellen ;)
Als je koste wat het kost 4.50 wilt lopen terwijl dat eigenlijk te hard voelt, is er een grote kans dat je die laatste kilometers veel meer tijd gaat verliezen..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207982257
Bij de Amsterdam marathon 2019 waren er in de 1e km wegwerkzaamheden waardoor een enorme opstopping plaatsvond. Bijna een minuut stilgestaan :')
Frustratie in de eerste kilometer is wel het laatste dat je wil, maar kan dus wel gebeuren.

Heb ook eens gelezen dat je je spieren een plezier doet door af en toe te versnellen en te vertragen. Simpelweg omdat ze dan net even wat anders bewegen en doen dan de rest van de vele kilometers in een marathon.
Cuz I'm Mr. Brightside
  maandag 13 februari 2023 @ 16:17:24 #37
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207982430
Wat ik tijdens een marathon ook een belangrijke factor vind: krijg je je gelletjes goed weg. Ik heb 1 marathon gehad waarbij dat niet lukte, waardoor ik op 38km hongerklop kreeg en mijn tempo alsnog instortte.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_207982535
quote:
10s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:17 schreef SEMTEX het volgende:
Wat ik tijdens een marathon ook een belangrijke factor vind: krijg je je gelletjes goed weg. Ik heb 1 marathon gehad waarbij dat niet lukte, waardoor ik op 38km hongerklop kreeg en mijn tempo alsnog instortte.
Quote, want waar.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_207983729
quote:
10s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:17 schreef SEMTEX het volgende:
Deze voorbereiding heb ik voor een vermogen aan Maurten ingeslagen om er mee te trainen :P
pi_207984856
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 18:10 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Deze voorbereiding heb ik voor een vermogen aan Maurten ingeslagen om er mee te trainen :P
Jep, ik ook. :D
Vorige keer kreeg ik op het einde wat last van mn maag, terwijl ik (achteraf gezien) nog niet eens genoeg binnen had gekregen. Maar had toen tijdens de training max 2 gelletjes gegeten ofzo.
Nu dus ook flink Maurten ingeslagen. Wordt toch een dure hobby zo. _O-
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
pi_207986393
Om nog maar een andere Rotterdamtrainingsvraag erin te gooien. :P Ik heb nog nooit de CPC gelopen dus ik wil die graag een keer doen. Die is zo'n 5 weken voor Rotterdam. Veel profs lopen 'm volgens mij gewoon op max effort als vormtest voor april. Is dat voor amateurs ook handig? (ik ga er voor het gemak maar van uit dat ik niet het herstelvermogen van een prof heb :+ )

Ik twijfel een beetje tussen duurlooptempo, marathontempo of gewoon volle bak gaan. In dat laatste geval is de 10K natuurlijk ook nog een optie.
pi_207987075
quote:
14s.gif Op maandag 13 februari 2023 20:34 schreef Daantke het volgende:
Om nog maar een andere Rotterdamtrainingsvraag erin te gooien. :P Ik heb nog nooit de CPC gelopen dus ik wil die graag een keer doen. Die is zo'n 5 weken voor Rotterdam. Veel profs lopen 'm volgens mij gewoon op max effort als vormtest voor april. Is dat voor amateurs ook handig? (ik ga er voor het gemak maar van uit dat ik niet het herstelvermogen van een prof heb :+ )

Ik twijfel een beetje tussen duurlooptempo, marathontempo of gewoon volle bak gaan. In dat laatste geval is de 10K natuurlijk ook nog een optie.
Je moet jezelf vooral afvragen wat je wil testen.
Wil je kijken of het volle bak kan (a.j.a. pr lopen_)? (kost dat niet te veel hersteltijd?0
Wil je testen of je marathontempo (of iets harder) aankan?
Wil je gewoon nog lekker kilometers maken?

Maak dat echt voor jezelf uit en maak dan een keuze. iedereen gebruikt die wedstrijden voor een ander doel.

Ikzelf loop die week (of een week eerder of later) de Drunense Duinenloop. Die ga ik op marathontempo lopen. Gewoon lekker doorlopen dus, goeie wedstrijdsimulatie van maken, zonder dat het te veel aan herstelvermogen kost.
pi_208009199
Voor de geïnteresseerden:

Grete Koens, de trainster van o.a. Diane van Es, die afgelopen weekend het Nederlands record op de 10 km verpulverde heeft het trainingsschema van Diane openbaar gemaakt op Instagram. Toch wel een mooi inkijkje en het verbaasde mij dat ze, los van het aantal kilometers, niet bijzonder hard heeft getraind.
pi_208022210

quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 18:38 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Voor de geïnteresseerden:

Grete Koens, de trainster van o.a. Diane van Es, die afgelopen weekend het Nederlands record op de 10 km verpulverde heeft het trainingsschema van Diane openbaar gemaakt op Instagram. Toch wel een mooi inkijkje en het verbaasde mij dat ze, los van het aantal kilometers, niet bijzonder hard heeft getraind.
Zie het niet staan?

Je moet toch juist langzaam lopen tijdens de trainingen zodat je je uithoudingsvermogen verbetert. En verder maar heel af en toe wat korte sprintjes trekken.

pi_208022322
Nou ja, het is volgens mij vooral een combinatie van lange duurlopen, kortere tempolopen en interval (waarin je sneller gaat dan je beoogde wedstrijdtempo). Daarnaast zijn snelle(re) trainingen ook goed voor je looptechniek/houding (wat ik had begrepen). Maar die verhouding en tempo’s zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van je doel.
pi_208028992
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:10 schreef Nober het volgende:
[..]
Zie het niet staan?

Je moet toch juist langzaam lopen tijdens de trainingen zodat je je uithoudingsvermogen verbetert. En verder maar heel af en toe wat korte sprintjes trekken.

https://www.instagram.com/p/CoomNF9N4ul/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
pi_208035570
Ik wil beginnen met hardlopen maar ik vind niet de juiste schema. Of de juiste manier van doen. Ik wil hardlopen om wat af te vallen.

Het probleem is dat mijn hartslag veel betere sportsessies aankan dan mijn benen. Hieronder heb ik zelf een schemaatje gemaakt om 30 minuten te kunnen hardlopen

Ik heb nu zelf een schemaatje in elkaar gemaakt.

Een heel traag beperkte schema om in 20 weken 30 minuten te kunnen hardlopen. iedere week een verhoging van 10%

Ik heb gestart dus met 5x 1 minuut hardlopen. Maar het is al te zwaar blijkbaar. omdat ik licht irriterende pijn heb aan deze spier:

Ik heb stretch oefeningen gedaan voor en na de sessie.
pi_208035782
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:16 schreef bigbrotherfan91 het volgende:
Ik wil beginnen met hardlopen maar ik vind niet de juiste schema. Of de juiste manier van doen. Ik wil hardlopen om wat af te vallen.

Het probleem is dat mijn hartslag veel betere sportsessies aankan dan mijn benen. Hieronder heb ik zelf een schemaatje gemaakt om 30 minuten te kunnen hardlopen

Ik heb nu zelf een schemaatje in elkaar gemaakt.

Een heel traag beperkte schema om in 20 weken 30 minuten te kunnen hardlopen. iedere week een verhoging van 10%

Ik heb gestart dus met 5x 1 minuut hardlopen. Maar het is al te zwaar blijkbaar. omdat ik licht irriterende pijn heb aan deze spier:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb stretch oefeningen gedaan voor en na de sessie.
Heel goed dat je wilt beginnen met hardlopen en zeker ook dat je beseft dat je rustig moet opbouwen! Als je Googlt op opbouwschema hardlopen vind je wel geschikte schema's, deze bijvoorbeeld : https://www.sportzorg.nl/blessure-adviseur-hardlopen/opbouwschema

Het nadeel van jouw schema is dat de wandel minuten 1 op 1 aflopen met de hardloop minuten, terwijl je als je het lopen uitbreid je soms ook juist wat meer hersteltijd moet nemen.

En wanneer heb je die 5x1 minuut gedaan en hoe lang houdt de pijn aan? Want op zich klinkt een gespannen/ gevoelige kuit voor iemand die begint met hardlopen me niet direct heel gek in de oren, maar het hangt natuurlijk af van de ernst van de pijn..
En heb je geschikte schoenen om te lopen?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_208036060
Toch vind ik dat je ook per persoon moet aankijken wat aanslaat. Ik kom vrij moeilijk door langzame trainingen, kan me er moeilijk toe zetten, zie er het nut niet van en heb er weinig lol aan.

Sinds ik vorig jaar maart bij een atletiekvereniging ben gegaan en daar echt op tempo's train en daarnaast 1 max 2 keer in de week een tempoloop doe ben ik van 41 hoog naar 39 laag op de 10 kilometer gegaan met max 20 kilometer per week. Ik weet vrijwel zeker dat als ik elke week een lange duurloop erbij had gedaan ik niets sneller was geweest.

Langzaam trainen wordt naar mijn idee tevaak als ideaal gezien voor iedereen terwijl dit erg verschilt per persoon.
pi_208037613
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:57 schreef Remco het volgende:
Toch vind ik dat je ook per persoon moet aankijken wat aanslaat. Ik kom vrij moeilijk door langzame trainingen, kan me er moeilijk toe zetten, zie er het nut niet van en heb er weinig lol aan.

Sinds ik vorig jaar maart bij een atletiekvereniging ben gegaan en daar echt op tempo's train en daarnaast 1 max 2 keer in de week een tempoloop doe ben ik van 41 hoog naar 39 laag op de 10 kilometer gegaan met max 20 kilometer per week. Ik weet vrijwel zeker dat als ik elke week een lange duurloop erbij had gedaan ik niets sneller was geweest.

Langzaam trainen wordt naar mijn idee tevaak als ideaal gezien voor iedereen terwijl dit erg verschilt per persoon.
Met 20km/week uit 2 (of3?) trainingen weet ik eigenlijk wel zeker dat jij jezelf gaat verrassen als jij je week volume omhoog doet met een (langzame) lange duurloop. Ik heb een paar jaar bij een atletiek vereniging gelopen (tempo groep richting de 55~60min) en wij kwamen al elke week ruim boven dat aantal kilometers uit.

Daag jezelf maar eens uit en ga eens een half jaar minimaal gemiddeld 35~40km per week gericht trainen. Met jouw tempo zijn dat een duurloop van een uurtje/5kwartier erbij (minuutje boven wedstrijd tempo).

Ik ben benieuwd na hoeveel maanden je van gedachten gaat veranderen. Bij mij was het in ieder geval niet meer dan 3 maanden.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_208037808
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:57 schreef Remco het volgende:

Dat je beter wordt van trainen bij een AV als je dat eerder nooit deed is volkomen logisch.. de vraag is of je de progressie kunt doorzetten tot zeg 34 minuten op de 10 zonder langzame duurlopen ;)

Ben het wel met je eens dat de snelheid van wat langzaam genoeg is kan verschillen tussen personen (en dagen), maar met hardlopen loop je al gauw vrij intensief qua hartslag, in tegenstelling tot fietsen bijv, dus voor de meeste mensen geldt dat ze veel langzamer kunnen lopen en daarmee meer uren in hun aerobe basis kunnen stoppen.
pi_208059860
Met nog acht weken te gaan tot de marathon de eerste 30km-duurloop gehad vanmorgen.
Training gaat lekker. Waas ik vijf jaar terug het niet trok om vier keer in de week te trainen, gaat het me tot nu toe goed af. Zit op 55-60 kilometer in de week nu. Afgelopen week zelfs 67 gelopen al. Kom wel echt in nieuw gebied nu, want zoveel ik nu loop, liep ik niet eerder.

Begin ook steeds meer vertrouwen te krijgen dat ik het grote doel (onder de 4 uur) ook echt aankan. Vandaag halverwege de duurloop, liep ik per ongeluk al een paar keer de daarvoor benodigde tijd ook. Wel meteen aan de teugels getrokken, maar het geeft maar aan hoe lekker het gaat.
  maandag 20 februari 2023 @ 10:29:49 #53
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208072374
Ik loop tegen ongemakken met mijn zooltjes aan, dat is het enige euvel wat me tegenhoudt. Ik heb op mijn corrigerende zooltjes nog nooit een marathon gelopen en ik heb ook twee types schoenen (Hoka OneOne & Asic Gel Nimbus) waar ik nog nooit een marathon op heb gelopen. Ik probeer nu dus af te wisselen omdat ik merk dat mijn Hoka's een deel van de peesplaat irriteren. Op mijn Asics loop ik echter weer anders, merk ik en ik merk dat ze mijn spieren anders aanspreken. Door die irritaties kan ik ook minder vaak in de week lopen, want dan trigger ik de irritatie nog meer. Gelukkig woensdag een afspraak met een nieuwe podotherapeut. Ik hoop dat die me nog snel kan helpen en desnoods mijn bestaande zooltjes aan kan passen.
pi_208083410
quote:
2s.gif Op maandag 20 februari 2023 10:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik loop tegen ongemakken met mijn zooltjes aan, dat is het enige euvel wat me tegenhoudt. Ik heb op mijn corrigerende zooltjes nog nooit een marathon gelopen en ik heb ook twee types schoenen (Hoka OneOne & Asic Gel Nimbus) waar ik nog nooit een marathon op heb gelopen. Ik probeer nu dus af te wisselen omdat ik merk dat mijn Hoka's een deel van de peesplaat irriteren. Op mijn Asics loop ik echter weer anders, merk ik en ik merk dat ze mijn spieren anders aanspreken. Door die irritaties kan ik ook minder vaak in de week lopen, want dan trigger ik de irritatie nog meer. Gelukkig woensdag een afspraak met een nieuwe podotherapeut. Ik hoop dat die me nog snel kan helpen en desnoods mijn bestaande zooltjes aan kan passen.
Ik ben een blij mens die nooit snapt waar je nou zooltjes voor nodig hebt, Die zitten toch standaard in je schoen?

Knap hoor, mensen die podo's aflopen om maar de juiste zool te vinden.
pi_208083757
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 07:09 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Ik ben een blij mens die nooit snapt waar je nou zooltjes voor nodig hebt, Die zitten toch standaard in je schoen?

Ik heb de mazzel dat mn tweede paar zooltjes (in combinatie met bepaalde schoenen) al goed waren. Ren sindsdien probleemloos mn kilometers.

En voor mij gaat voor mijn gevoel nu de echte marathontraining beginnen, na een paar dagen carnaval. Heb afgelopen weekend nog wel verkleed gerend, na een avond stappen. Ging nog verrassend goed. :D Maar vanaf nu niet meer drinken tot aan Rotterdam, en even wat beter op mn eten letten. Scheelt dan toch een paar kilo vet meezeulen. :P
  dinsdag 21 februari 2023 @ 08:49:36 #56
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208084043
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 07:09 schreef mosselmossel het volgende:

[..]

Het is eigenlijk een zooltje met pronatieblok aan de binnenkant van de voet. Mijn knie heeft de neiging naar binnen te zakken en de zone eromheen over te belasten. Ik heb ook jaren zonder gelopen, marathons dus ook, maar eind 2019 kreeg ik blokkades in mijn rechterbeen waardoor zelfs lopen niet eens meer mogelijk was.
pi_208084216
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 08:18 schreef BOKA het volgende:

[..]
Ik heb de mazzel dat mn tweede paar zooltjes (in combinatie met bepaalde schoenen) al goed waren. Ren sindsdien probleemloos mn kilometers.

En voor mij gaat voor mijn gevoel nu de echte marathontraining beginnen, na een paar dagen carnaval. Heb afgelopen weekend nog wel verkleed gerend, na een avond stappen. Ging nog verrassend goed. :D Maar vanaf nu niet meer drinken tot aan Rotterdam, en even wat beter op mn eten letten. Scheelt dan toch een paar kilo vet meezeulen. :P
Een paar kilo nog afvallen in 8 weken? Daar had je iets eerder mee moeten beginnen, en niet in het zwaarste blok van je marathontraining. Goed op je eten letten is natuurlijk altijd goed, maar te weinig eten niet.
pi_208087596
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 09:11 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Een paar kilo nog afvallen in 8 weken? Daar had je iets eerder mee moeten beginnen, en niet in het zwaarste blok van je marathontraining. Goed op je eten letten is natuurlijk altijd goed, maar te weinig eten niet.
Ik ga ook zeker niet te weinig eten hoor. Alleen geen halve reep chocolade of 4 stroopwafels na het avondeten meer. 😂 En ik weet dat als ik dat een paar weken doe, ik een paar overtollige kilo’s kwijt raak.
pi_208093442
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 09:11 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik heb de afgelopen vier weken bijgehouden wat ik eet en drink uitgesplitst naar eiwitten, koolhydraten en vetten. Komen best interessante patronen uit. Zo eet ik op m’n rustdag beduidend minder, maar afgelopen zondag heb ik er 4100 kcal ingegooid gedurende de dag, maar dat zal te maken hebben gehad met de training van 33 km :P
pi_208096578
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 21:27 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik heb de afgelopen vier weken bijgehouden wat ik eet en drink uitgesplitst naar eiwitten, koolhydraten en vetten. Komen best interessante patronen uit. Zo eet ik op m’n rustdag beduidend minder, maar afgelopen zondag heb ik er 4100 kcal ingegooid gedurende de dag, maar dat zal te maken hebben gehad met de training van 33 km :P
Inzicht is natuurlijk altijd goed! ^O^ En vier stroopwafels na het avondeten lijkt me ook niet echt een topidee nee :P Maar veel minder gaan eten dan wat je nodig hebt tijdens de marathontraining (wat er volgens mij voor nodig is als je kilo's afvalt) ook niet.
  donderdag 23 februari 2023 @ 14:19:52 #61
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208112322
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 08:49 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Het is eigenlijk een zooltje met pronatieblok aan de binnenkant van de voet. Mijn knie heeft de neiging naar binnen te zakken en de zone eromheen over te belasten. Ik heb ook jaren zonder gelopen, marathons dus ook, maar eind 2019 kreeg ik blokkades in mijn rechterbeen waardoor zelfs lopen niet eens meer mogelijk was.
Gisteren naar een podotherapeut geweest en er is gewoon licht aan het einde van de pijntunnel. Vanmiddag heb ik al aangepaste zolen (ze zijn ooit gemaakt voor een Nike Lunareclipse en passen niet goed in mijn huidige schoensoort die iets minder breed zijn. Nooit aan gedacht, maar het was duidelijk zichtbaar toen ze het me toonde). Ook was de correctie in de linkerzool te agressief en irriteerde dat mijn peesplaat. En schijnbaar gaan die zooltjes maar 2 jaar mee en de mijne zijn net een jaar ouder.

Als ik straks van de pijn in mijn peesplaat af ben (het is een soort grote punt, maar bij te lange afstanden straalt dat langzaam naar de rest van de voet), kan ik me gewoon weer focussen op de omgeving en niet meer op pijn proberen weg te krijgen. Heb nu al extra veel zin in de marathon. Ein-de-lijk een tiende marathon lopen.
pi_208119346
Wat fijn SEMTEX!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')