abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207948944
Welkom bij Het Hardlooptopic! Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat. Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen!

>> Ben je fervent Strava gebruiker? Join de Fok! Hardlopers club

SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer? :)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Verlopen challenges
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Divers
SPOILER: Blogs van enkele vaste posters
Nieuw deel, nieuwe kansen!
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  Forum Admin zaterdag 11 februari 2023 @ 13:24:33 #2
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_207949167
Helaas geen hulp vandaag mosselmossel. Morgen zelf 25km op de agenda.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_207949316
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 13:24 schreef Pharkus het volgende:
Helaas geen hulp vandaag mosselmossel. Morgen zelf 25km op de agenda.
Veel plezier! Train je nog ergens voor? Of gewoon een funrun?
  Forum Admin zaterdag 11 februari 2023 @ 13:55:33 #4
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_207949552
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 13:35 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Veel plezier! Train je nog ergens voor? Of gewoon een funrun?
Marathon Rotterdam, als alles heel blijft. Maar ook wel voor de fun natuurlijk.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_207950481
Volgende maand de halve op de CPC loop :)
Heb het plezier in hardlopen opnieuw moeten vinden na een langdurige dip vorig jaar.
Echt weer kleine afstanden moeten lopen om succesjes te boeken en op te bouwen. Vorig jaar liep ik makkelijk 2 halve marathons in trainingen in een maand. Nu wordt het strijden om te finishen :')

Maar het plezier is gelukkig terug en dat is het belangrijkste.

Is de CPC loop een beetje leuk qua route en support?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_207950701
Man man man vorig jaar september enkel dubbel geklapt op vakantie, dacht misschien gebroken maar kon er wel op leunen alleen niet bewegen etc.,paar weken later al stuk beter.

In oktober kon ik eindelijk beetje normaal buigen om trap te lopen/crosstrainer (beetje conditie behouden)
November voorzichtig eens op de loopband..mja ging beetje van weer overbelast dus weer terug op de crosstrainer..

Dacht er nu eindelijk van af te zijn..lekker paar loopjes deze week..govver..weer pijn

Hierzo..niet de achillepees, longus and brevis ofzo..net naast de achilles, iemand ervaring mee?

Die blauwe Common tendinous sheath
Ik zwaai naar dieren.
pi_207951926
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 15:24 schreef Geerd het volgende:
Man man man vorig jaar september enkel dubbel geklapt op vakantie, dacht misschien gebroken maar kon er wel op leunen alleen niet bewegen etc.,paar weken later al stuk beter.

In oktober kon ik eindelijk beetje normaal buigen om trap te lopen/crosstrainer (beetje conditie behouden)
November voorzichtig eens op de loopband..mja ging beetje van weer overbelast dus weer terug op de crosstrainer..

Dacht er nu eindelijk van af te zijn..lekker paar loopjes deze week..govver..weer pijn

[ afbeelding ]

Hierzo..niet de achillepees, longus and brevis ofzo..net naast de achilles, iemand ervaring mee?

[ afbeelding ]

Die blauwe Common tendinous sheath

Typisch gevalletje van fysio naar laten kijken.
Wel vervelend dat het zo lang duurt. Ik denk dat het veel korter had kunnen duren als je meteen de fysiotherapeut had bezocht. Da's echt een tip voor iedereen. Heb je een acute blessure, meteen naar laten kijken. Daar zijn die mensen voor.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 13:55 schreef Pharkus het volgende:

[..]
Marathon Rotterdam, als alles heel blijft. Maar ook wel voor de fun natuurlijk.
Alles blijft gewoon heel. We gaan gewoon plezier hebben in Rotterdam :D
pi_207964197
Ik copy-paste het weer van vandaag even naar 16 april.
pi_207966580
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ik copy-paste het weer van vandaag even naar 16 april.
Dat mag.
pi_207967396
Alleen de weinige wind zal hetzelfde zijn. Verder: geen bewolking, temperatuur 15 graden hoger. Dat is TrADieSie.
  zondag 12 februari 2023 @ 17:09:07 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_207967694
Net weer ff mijn vaste 10km rondje gelopen (dik 51 mins), gaat nog steeds soepel allemaal... Linker been maakt sinds een maand of wat tik geluiden ook als ik normaal loop... Verder geen last dus het zal mijn tijd wel duren. :')

Tijdje geleden mijn jaarlijks verplichte DCP weer ff gedaan. 2550 meter op de coopertest, ik vind het prima met de voor mijn leeftijd gestelde eis van 1900 meter... :')
pi_207969747
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 15:07 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]

Is de CPC loop een beetje leuk qua route en support?
Ik vind de route niet per se heel enerverend, maar er zitten leuke stukken tussen en er is wel veel publiek.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  zondag 12 februari 2023 @ 19:59:58 #13
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_207970484
Zie net dat vandaag het Nederlands Record op de 10km gesneuveld is bij de vrouwen.. Nieuwe tijd 30.30 in Schoorl.
Ik red niet eens 5km in die tijd :') Het ziet er altijd zo simpel uit bij de mensen (maar als ik zie hoeveel ze trainen is het echt niet zo simpel)

Was ook meteen WK-limiet en Olympische limiet voor Diane van Es
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_207971786
Eigenlijk was het plan om gisteren een parkrun te gaan doen met een vriendin. Die zit aan het einde van haar Garmin 5km traject. En ik zit zelf een anderhalve maand voor het einde van de 10km versie.

Maar een last moment weekendje weg van haar kant en een kind met nachtelijke escapades deze week van mijn jongste. Daar zat ik om 3 uur snachts nog mee op de bank, had ik er niet veel zin in om zo vroeg al ergens te moeten zijn.

Uiteindelijk na de lunch de schoenen aan getrokken met het idee om een lokaal rondje van een kilometer maar 5 keer te gaan lopen met als doel net onder de 26 minuten.

De eerste km in 4:48, dat geeft al genoeg ruimte om te kijken hoe ver we in de buurt van de 25min kunnen komen. Km twee in 4:46 en km drie in 4:50, voel me nog prima, zit er dan een sub 25 in?

Km 4 en 5 ook in 4:50 alvorens het horloge een piepje geeft dat er 5 km op zit. Die geeft na het uitlopen een tijd van 24:02.

Wel een officieus pr, maar dat maakt de blijdschap met de progressie niet minder.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_207972785
quote:
6s.gif Op zondag 12 februari 2023 19:59 schreef E.T. het volgende:
Zie net dat vandaag het Nederlands Record op de 10km gesneuveld is bij de vrouwen.. Nieuwe tijd 30.30 in Schoorl.
Ik red niet eens 5km in die tijd :') Het ziet er altijd zo simpel uit bij de mensen (maar als ik zie hoeveel ze trainen is het echt niet zo simpel)

Was ook meteen WK-limiet en Olympische limiet voor Diane van Es
Van Es is echt een klasse apart. Zag haar snelste Nederlandse worden bij de Tilburg Ten Miles ook. Niet normaal.
pi_207972817
Een tijdje geleden was die gast van het youtubekanaal Sweat Elite bij een van de trainingen van Valley Running Team, leuk om een filmpje te zien met Nederlanders erin (waaronder dus Diane):

pi_207972822
Vanmorgen mijn vriendin lief aangekeken die mij met de auto ergens op de Utrechtse Heuvelrug had afgezet en ik 27 km naar huis kon lopen.
Dit klusje geklaard met gemiddeld 4:58 min.km, dus erg tevreden.
Mijn doel is 3:30 in Rotterdam over zo'n 2 maanden, dus dan moet ik ook 4:58 aanhouden
Zin in de komende weken!
pi_207973151
Ik liep vandaag ook een pr op de 10! Totaal onverwacht, gisteren nog 70km gefietst en 's avonds weinig gegeten omdat ik niet lekker was.. en de hele week nauwelijks gelopen omdat ik kniepijn had. Loop ik nu gewoon 38.14 bruto met een negatieve split, denk dat sub38 er wellicht zelfs ingezeten had! Maar voor nu heel tevreden, erg fijn om gewoon fit te zijn zonder specifiek plan :D
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207979093
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 22:10 schreef Noisecontrollers het volgende:
Vanmorgen mijn vriendin lief aangekeken die mij met de auto ergens op de Utrechtse Heuvelrug had afgezet en ik 27 km naar huis kon lopen.
Dit klusje geklaard met gemiddeld 4:58 min.km, dus erg tevreden.
Mijn doel is 3:30 in Rotterdam over zo'n 2 maanden, dus dan moet ik ook 4:58 aanhouden
Zin in de komende weken!
Ik ga even vervelend zijn.

Als je doel is om 4:58/km te lopen op de marathon moet je absoluut niet je duurlopen op dat tempo doen, maar een stuk langzamer.
pi_207979195
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 12:09 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik ga even vervelend zijn.

Als je doel is om 4:58/km te lopen op de marathon moet je absoluut niet je duurlopen op dat tempo doen, maar een stuk langzamer.
Dat zie ik dus vaker voorbij komen hier. Hoe werkt dat precies? Want als je stukken langzamer op trainingen doet (met kortere afstanden) hoe ga je het dan doen op race day?
Ik snap het principe van pieken op race day en gedragen worden door adrenaline etc, maar dat is uiteindelijk ook maar beperkt?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_207979242
quote:
7s.gif Op maandag 13 februari 2023 12:15 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]
Dat zie ik dus vaker voorbij komen hier. Hoe werkt dat precies? Want als je stukken langzamer op trainingen doet (met kortere afstanden) hoe ga je het dan doen op race day?
Ik snap het principe van pieken op race day en gedragen worden door adrenaline etc, maar dat is uiteindelijk ook maar beperkt?
Ik kan dit uitleggen, maar één van de bekendste hardlooptrainers van ons land heeft dat ook al heel goed uitgelegd

Waarom langzaam trainen loont
pi_207979420
quote:
7s.gif Op maandag 13 februari 2023 12:15 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]
Omdat je niet alle trainingen alleen maar de hele tijd langzaam loopt, maar met intervallen/tempoblokken gaat werken.

5 posts hierboven heb ik wat geschreven over mijn PR-trainingsloopje van dit weekend. Dit tempo (4:50) tik ik niet zoveel aan, inclusief dit loopje heb ik dit jaar pas 4,2% van de 16:22 uur (154km) sneller gelopen dan 5:00. In totaal is dat 41,5 minuten (waarvan 24 dus van het weekend)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_207980065
quote:
99s.gif Op maandag 13 februari 2023 12:18 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Ik kan dit uitleggen, maar één van de bekendste hardlooptrainers van ons land heeft dat ook al heel goed uitgelegd

Waarom langzaam trainen loont
Duidelijk verhaal, thanks ^O^
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_207980105
Een ander argument is nog dat je van 20-30km op marathontempo echt flink moet herstellen, en dat wil je juist niet in je voorbereidingsperiode, omdat je dan gewoon wilt kunnen doortrainen in de week na zo'n lange duurloop.

Mijn vader heeft dit principe trouwens ook aan zijn laars gelapt en gisteren in Schoorl de 30km steeds versnellend gelopen waardoor hij uiteindelijk uitkwam op 6:06/km en ik had gezegd dat hij niet harder dan 6:30 mocht :+
Ik ben ergens ook wel trots op dat hij dit nu al kan, maar verder moet hij nu wel naar mij (de coach) gaan luisteren richting Rotterdam ;)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207980593
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 13:16 schreef La_Tramposa het volgende:
Een ander argument is nog dat je van 20-30km op marathontempo echt flink moet herstellen, en dat wil je juist niet in je voorbereidingsperiode, omdat je dan gewoon wilt kunnen doortrainen in de week na zo'n lange duurloop.

Mijn vader heeft dit principe trouwens ook aan zijn laars gelapt en gisteren in Schoorl de 30km steeds versnellend gelopen waardoor hij uiteindelijk uitkwam op 6:06/km en ik had gezegd dat hij niet harder dan 6:30 mocht :+
Ik ben ergens ook wel trots op dat hij dit nu al kan, maar verder moet hij nu wel naar mij (de coach) gaan luisteren richting Rotterdam ;)
Heel herkenbaar hoor. Ik liep gisteren ook gemiddeld 6.11 in Schoorl. Dacht telkens iets langzamer lopen. Maar voelde goed. Tot 25 km, waar ik een rare stap maakte op die plaat van het wildrooster. Daarna rustiger aan gaan doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')