In de toelichting staat dit erover:quote:Op vrijdag 17 februari 2023 22:01 schreef obligataire het volgende:
[..]
Die VHC is natuurlijk wel een ander kaliber. Je ziet ook de balans en V&W waardoor je kunt inschatten wat die borgstelling voorstelt. Voor hun is zo'n borgstelling klein bier m.i.
En de leverancier zal natuurlijk ook wel weten voor wie zij borg staan.quote:Deze toeleveranciers verstrekken normaliter vooruitbetaalde bonussen of éénmalige marketingbijdragen in combinatie met een afname-overeenkomst, waarbij voor hen sprake is van een cash-out. In deze tijden geven de toeleveranciers de voorkeur aan een te verstrekken borgstelling dan aan een cash-out. Het risico van de borgsteller is net zo hoog als bij een vooruitbetaalde bonus of de verstrekking van een éénmalige marketingbijdrage.
Met andere woorden. Het was gewoon veel te duur.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 22:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.businessinsid(...)koop-gaat-niet-door/
Ik heb ook wel vertrouwen in HCN, maar niet in borgstellingen. Een aantal keer particulieren inderdaad, maar ook wel bedrijven. Ik weet nog dat Funding Circle een keer een bedrijf failliet heeft laten verklaren omdat deze de borgstelling niet wenste te betalen.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 22:01 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat waren volgens mij particulieren die geen flauw benul hadden waarvoor ze getekend hadden (of deden alsof dat zo was) De borgstelling moet gewoon goed op papier gezet worden zodat er geen andere interpretatie mogelijk is. Echtgenote meetekenen etc. Dat vertrouw ik HCN op zich wel toe.
Hier is de situatie toch wel anders in mijn ogen. Deze vorm van financiering is ontwikkeld op verzoek van de leveranciers zelf en zij melden ook zelf de nieuwe projecten aan. Die VHC is borg voor meerdere horeca ondernemingen en als het zo is dat zij niet betalen wanneer het nodig is dan kunnen ze verdere dergelijke financieringen wel vergeten denk ik.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 01:03 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik heb ook wel vertrouwen in HCN, maar niet in borgstellingen. Een aantal keer particulieren inderdaad, maar ook wel bedrijven. Ik weet nog dat Funding Circle een keer een bedrijf failliet heeft laten verklaren omdat deze de borgstelling niet wenste te betalen.
Bij Crowdrealestate stond de allergrootste bierbrouwer van België (volgens cre zelfs grootste van de wereld) borg voor huurinkomsten, maar heeft toen het restaurant sloot, nooit een cent betaald, terwijl dat ook klein bier had moeten zijn.
Daar was meen ik sprake van een huurinkomsten garantie richting de eigenaar, niet een garantie voor de betaling van rente en/of aflossing richting de geldnemers, dat is naar mijn idee toch iets anders. Of die brouwer bijvoorbeeld tijdens corona wel of geen bijdrage in de huur heeft gedaan is volgens mij nooit iets over bekend gemaakt. Anders dan dat de huurinkomsten verpand waren, waren de geldgevers daar ook geen partij in die borgstelling richting pandeigenaar. De rente is volgens mij altijd betaald, de total aflossing is uiteindelijk uitgesteld met 6 maanden maar is toen wel ca 2/3 van de hoofdsom afgelost en is vervolgens de lening binnen de verlengingsperiode aflost.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 01:03 schreef KrekelJapie het volgende:
Bij Crowdrealestate stond de allergrootste bierbrouwer van België (volgens cre zelfs grootste van de wereld) borg voor huurinkomsten, maar heeft toen het restaurant sloot, nooit een cent betaald, terwijl dat ook klein bier had moeten zijn.
Ik begrijp de vergelijking daar waar het om particulieren onderling gaat, maar de kredietwaardigheid van een grote of middelgrote vennootschap die elk jaar zijn cijfers moet publiceren (inclusief accountantsverklaring) is toch wel van andere strekking dan die van een particulierquote:Op zaterdag 18 februari 2023 12:48 schreef tnhb het volgende:
[..]
Ik ben het wel met iedereen eens die aangeeft dat een borgstellingen die niet gesecuristieerd is slechts een betrekkelijke zekerheid zijn, wat mij bereft vergelijkbaar met de categorie negatieve hypotheekverklaring.
Bij een goede prijs krijg je overal de boel op elk moment verkocht. Het probleem is dat wat vorig jaar met een goede prijs bedacht/ontwikkeld is, nu niet meer de goede prijs heeft. Dit speelt over de hele linie in de nieuwbouw.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 23:31 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Met andere woorden. Het was gewoon veel te duur.
Bij een goede prijs krijg je een woning in Amsterdam echt wel verkocht.
Correct, de kans dat het geld bij een zakelijke (en dan van dat formaat dat er een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening moet zitten) aanwezig zal zijn schat ik ook zeker hoog. Ik doelde meer op een uiteindelijk slechts-bij-de-rechter-afdwingbare afspraak, bij een hypotheekrecht, gestorte borg of tot op zekere hoogte bij een bankgarantie is er naar mijn gevoel een hogere zekerheid dat je het geld ook gaat krijgen (ook bij eventuele onwil om te betalen). Nu herken ik de horeca variant denk ik wel, de borgsteller ziet het eerder als variant van de vooruitbetaalde cashback bonussen waar het uiteindelijk (indirect) gaat over geld waar de ondernemer in de toekomst mogelijk aanspraak op zou kunnen maken. Ik herken die variant wel van een andere horeca groothandel, in horeca sector zijn er veel toeleveranciers die afnemers van financiering voorzien, uiteindelijk levert dat weer een grote afhankelijkheid op, maar dat is een andere discussiequote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:42 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik begrijp de vergelijking daar waar het om particulieren onderling gaat, maar de kredietwaardigheid van een grote of middelgrote vennootschap die elk jaar zijn cijfers moet publiceren (inclusief accountantsverklaring) is toch wel van andere strekking dan die van een particulier
Ik vind gve wel erg positief over de recovery. Aan projecten die al jaren niets betalen (en waarvan sommige naar het buitenland zijn gevlucht en niet meer te vinden zijn) wordt nog een recovery toegeschreven. Ik heb deze al jaren afgeboekt. Van de 13 projecten die nog niet definitief zijn afgeboekt verwacht ik maar van 1 recovery opbrengst.quote:Op woensdag 15 februari 2023 14:30 schreef AQuila360 het volgende:
Heeft iemand hier al naar z'n Jaaroverzicht 2022 van GVE gekeken?
Ik kom er niet helemaal uit hoe de bruto voorzieningsmutatie werkt? Dat is een minbedrag in 2022 maar dat lijkt in dit geval goed te zijn.
Het is ook nogal geld, 225 euro per maand om een camper te stallen.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:04 schreef InVestEerder het volgende:
Ik twijfel nog een beetje over de camperstalling. Het loopt nog niet heel hard. Na publicatie alhier van het linkje op vrijdagavond, is er nu 35k ingelegd door 41 investeerders.
dat klopt, maar een beetje nieuwe camper begint bij 80k en je campert zo door naar 150k. Dan kan je hem ook wel stallen voor 3k per jaar op een eigen beveiligde afgesloten keurig nette plaats waar je kunt komen en gaan wanneer je wilt. Bovendien zijn het maar 19 plaatsen. Als je het kunt betalen dan liever dit dan in een ouwe asbestdakloods of in een weiland op elkaar gepropt bij een agrariër.quote:Op zondag 19 februari 2023 14:15 schreef quepos het volgende:
[..]
Het is ook nogal geld, 225 euro per maand om een camper te stallen.
Met 'naar het buitenland gevlucht' bedoel je vast Anna Skipper die ergens op haar onderduikadres op een tropisch eiland mooi zit te zijn maar zeker niet van zins is iets te gaan betalen.quote:Op zondag 19 februari 2023 08:55 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik vind gve wel erg positief over de recovery. Aan projecten die al jaren niets betalen (en waarvan sommige naar het buitenland zijn gevlucht en niet meer te vinden zijn) wordt nog een recovery toegeschreven. Ik heb deze al jaren afgeboekt. Van de 13 projecten die nog niet definitief zijn afgeboekt verwacht ik maar van 1 recovery opbrengst.
Anna Skipper heb ik zelf niet. Het gaat bij mij om:quote:Op maandag 20 februari 2023 01:06 schreef obligataire het volgende:
[..]
Met 'naar het buitenland gevlucht' bedoel je vast Anna Skipper die ergens op haar onderduikadres op een tropisch eiland mooi zit te zijn maar zeker niet van zins is iets te gaan betalen.
Ik neig er bijna naar ze eens op te bellen en te vragen of iemand daar wat geestverruimende middelen heeft gebruikt bij het opstellen van die recovery prognoses.
quote:Op donderdag 16 februari 2023 21:56 schreef Buurman_ het volgende:
APOC leasing VIStaat weer open. Zit alweer bijna (edit) 6 ton in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 20-02-2023 11:09:17 ]Pecunia non olet
APOC ruim meegenomen.quote:Op maandag 20 februari 2023 11:07 schreef leolinedance het volgende:
APOC op GvE en Oase op CCF meegepakt.
Ervaring helpt altijd natuurlijk, maar ik ga ervan uit dat de winkels wel een lokale manager hebben/krijgen. De dekking lijkt toereikend. Minimaal meegenomen.quote:Op maandag 20 februari 2023 11:14 schreef obligataire het volgende:
[..]
APOC ruim meegenomen.
De Oase laat ik lopen. Geen ervaring in de branche maar wel 4 winkels overnemen. Alsof je een tankstation overneemt omdat je weet hoe je een auto moet aftanken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zijn genoeg gegadigden Obli; al 92% gevuld nu.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:38 schreef obligataire het volgende:
Wie helpt de dames de barre winter door?
https://www.google.com/se(...)imgrc=PK3kz8PZk16J5M
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |