Je kan nu nog salderen en je hebt nu nog een overproductie. Wil jij dan niet liever nog een jaar wachten?quote:Op zaterdag 1 april 2023 11:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, ik denk er ook zo over. Ik zit bij Engie en die zijn nog niet met vaste contracten gekomen, maar als die op 39 of 40ct zitten, dan is dat nog geen verdubbeling van de 21ct waar ik nu op zit, dus als ik dat kan vastzetten voor een jaar of 2 jaar, dan zal ik dat niet laten. Want inderdaad, het kan zijn dat het verder zakt, maar ik zie het niet terug komen op 21ct, en als dat wel zo is, dan heb ik die 1 of 2 jaar dan maar pech gehad, jammer dan. Ik weet dan wel in ieder geval zeker dat ik bij prijsstijgingen goed zit.
Nee want mijn contract loopt op 1 juli af dus ik moet sowieso iets. Het maakt nu nog niet uit want salderen maar als volgende winter weer ditzelfde geintje gebeurt krijg je gedoe met afrekenen en en en. Dus ik wil gewoon 1 prijs klaar.quote:Op zaterdag 1 april 2023 13:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je kan nu nog salderen en je hebt nu nog een overproductie. Wil jij dan niet liever nog een jaar wachten?
Checkquote:Op zaterdag 1 april 2023 13:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee want mijn contract loopt op 1 juli af dus ik moet sowieso iets. Het maakt nu nog niet uit want salderen maar als volgende winter weer ditzelfde geintje gebeurt krijg je gedoe met afrekenen en en en. Dus ik wil gewoon 1 prijs klaar.
Is er een reden toe?quote:Op zaterdag 1 april 2023 18:54 schreef Selenophilia het volgende:
Vattenfallers al flink aan het stoken en huisje aan het opwarmen nu of niet.
Vast dat de tarieven per vandaag omlaag zijn gegaan.quote:Op zaterdag 1 april 2023 19:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat met Vattenfall te maken?
Ah. Oke. Vast niet ver onder het prijsplafondquote:Op zaterdag 1 april 2023 19:54 schreef Hupje het volgende:
[..]
Vast dat de tarieven per vandaag omlaag zijn gegaan.
Nee?quote:Op maandag 3 april 2023 17:14 schreef ISVV het volgende:
Ik heb een variabel contract bij United Consumers. Woning is energielabel A, zonder zonnepanelen en zonder warmtepomp. We blijven onder het energieplafond. Zouden jullie dan overstappen naar bijv. Eneco om komende winter verzekerd te zijn van relatief gunstige prijzen? Klein detail: wellicht verhuizen we binnen nu en een jaar.
Voor zo ver ik weet kun je je contract gewoon meenemen. Ik kon dat in 2021, ik doe de aanname dat dat nu niet verandert is sinds toen.quote:Op maandag 3 april 2023 17:14 schreef ISVV het volgende:
Ik heb een variabel contract bij United Consumers. Woning is energielabel A, zonder zonnepanelen en zonder warmtepomp. We blijven (zo goed als) onder het energieplafond. Zouden jullie dan overstappen naar bijv. Eneco om komende winter verzekerd te zijn van relatief gunstige prijzen? Klein detail: wellicht verhuizen we binnen nu en een jaar.
Hij zegt variabel, dat is wat anders dan dynamisch.quote:Op maandag 3 april 2023 17:19 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee?
Eneco zit nu op 175% tot 200% van dynamisch qua stroom, en die de prijzen gaan richting de zomer alleen maar omlaag. Richting sept/okt zou ik eens voor vast durven kijken. Je bent gek als je nu van dynamisch naar 2x zo duur gaat. En v/d zomer 40 cent per kwh betalen als je bij een dynamische boer op sommige uren geld toe krijgt?
En ze bieden nu ook maar voor 6mnd vast (dus tot okt) met prijzen die 2x dynamisch zijn ... ze zijn niet gek bij eneco. Die prijzen gaan ook voor v/d winter gewoon weer omhoog.
Dus van dynamisch overstappen naar vast is vrijwillig 2x zoveel betalen deze zomer ... en dan v/d winter alsnog genaaid (of terug naar dynamisch, of geen verschil tov dynamisch)
Mooi die vermelding voor ODE. Die is voor 2023 exact 0 euroquote:Op dinsdag 4 april 2023 17:44 schreef MaJo het volgende:
Ik zit al een paar jaar bij Vandebron en ben daar zelf tevreden. Ik heb nu het volgende aanbod ontvangen:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,42938 en voor daltarief ¤ 0,36923.
De leverpijs per m³ is ¤ 1,44182. Deze is berekend door het m³-tarief, de regiotoeslag, het CO₂-compensatieproject, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie bij elkaar op te tellen.
Leek mij een nette prijs maar ik zie nu bij Greenchoice dat het nog veel beter kan:
Normaaltarief (per kWh) ¤ 0,4616/Daltarief (per kWh) ¤ 0,3765
Tarief (per m3) ¤ 1,2011/Vaste leveringskosten (per maand) ¤ 6,3333
We hebben zonnepanelen dus met name de gasprijs is van belang voor ons. Nu vind ik het wel spannend om in deze tijd over te stappen van maatschappij. Is Greenchoice een beetje betrouwbaar of kan ik beter blijven waar ik zit en iets meer betalen?
Bedankt! Klopt dat de prijzen net onder het plafond liggen. Stukje zekerheid is wel lekker. Maar je slaat je voor je kop als de prijzen flink dalen.quote:Op maandag 3 april 2023 18:17 schreef Viezig het volgende:
[..]
Hij zegt variabel, dat is wat anders dan dynamisch.
Wat CoolGuy zegt klopt, je kunt je contract meenemen. Je móét dat zelfs als je een vast contract neemt en je in die tijd verhuist, tenzij je het af wil kopen.
Het is eigenlijk gewoon een gok. Als het klopt dat Eneco alleen contracten voor een half jaar biedt maakt het niet echt uit zolang je onder het plafond blijft (de prijzen liggen waarschijnlijk rond de prijzen voor onder het plafond?), als je een jaarcontract kunt krijgen is het gewoon gokken dat de prijzen niet veel meer zullen dalen.
Ik verwacht hetzelfde als de afgelopen 8 maanden dat niets zo goedkoop is als dynamisch. En dat zeker nu er weer vaste contracten worden aangeboden je gewoon kan overstappen als dynamisch niet bevalt.quote:Op dinsdag 4 april 2023 21:42 schreef ISVV het volgende:
[..]
Bedankt! Klopt dat de prijzen net onder het plafond liggen. Stukje zekerheid is wel lekker. Maar je slaat je voor je kop als de prijzen flink dalen.
Wat verwachten jullie?
Dat was ik ook tot ik ging experimenteren met dynamisch. Ik snap het wel. En het voelt voor mij ook niet als het onderste uit de kan halen, maar meer niet onnodig meer betalen. Het verschil was te groot om niet de gok te nemen. In februari betaalde ik ¤400 en in maart ¤300. Ik zit op 2000 kWh per jaar en 1250 kuub. (Na saldering)quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:20 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb dus totaal niet dat ik me voor mn kop sla. Ik wil zekerheid, en niet het onderste uit de kan. Dus als ik het richting juli kan vast zetten dan zal ik dat niet laten.
Maar dat is toch echt een ander verhaal als je zonnepanelen en overproductie hebt.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:07 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik verwacht hetzelfde als de afgelopen 8 maanden dat niets zo goedkoop is als dynamisch. En dat zeker nu er weer vaste contracten worden aangeboden je gewoon kan overstappen als dynamisch niet bevalt.
Ik keek toevallig gisteren bij Eneco en kan ook een jaarcontract afsluiten.quote:Op maandag 3 april 2023 18:17 schreef Viezig het volgende:
[..]
Hij zegt variabel, dat is wat anders dan dynamisch.
Wat CoolGuy zegt klopt, je kunt je contract meenemen. Je móét dat zelfs als je een vast contract neemt en je in die tijd verhuist, tenzij je het af wil kopen.
Het is eigenlijk gewoon een gok. Als het klopt dat Eneco alleen contracten voor een half jaar biedt maakt het niet echt uit zolang je onder het plafond blijft (de prijzen liggen waarschijnlijk rond de prijzen voor onder het plafond?), als je een jaarcontract kunt krijgen is het gewoon gokken dat de prijzen niet veel meer zullen dalen.
Klopt maar vorig jaar is dat maar een paar keer gebeurd voor een beperkt aantal uur. Misschien dat het dit jaar vaker zal gebeuren. Maar afgelopen jaar was het te verwaarlozen. En ik hoop dat het op dagen gebeurd dat mijn auto thuis is, dan kan die opgeladen worden.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat is toch echt een ander verhaal als je zonnepanelen en overproductie hebt.
Als ik op een zomerse dag 30 kWh teruglever terwijl de stroomprijs op dat moment negatief is, moet ik gaan betalen voor het terugleveren van stroom.
Zolang ik kan salderen en een terugleververgoeding kan krijgen gaat dynamisch niet voordeliger voor me zijn.
Tegen de tijd dat ik een V2X EV heb en 's avonds tegen het avondtarief kan terugleveren wel.
Maar goed, dit is precies waar ze naartoe wilden met die slimme meters: dynamische tarieven, en als die straks de standaard zijn is niemand per saldo meer goedkoper uit.
Heel begrijpelijk hoor. Maar hoezo richting juli?quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:20 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb dus totaal niet dat ik me voor mn kop sla. Ik wil zekerheid, en niet het onderste uit de kan. Dus als ik het richting juli kan vast zetten dan zal ik dat niet laten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |