abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207880390
200130_27682_vraagwatjewil.jpg

Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: http://forum.fok.nl/topic/2467018 (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Vandaag kunnen we vragen stellen aan een hamsterFOK!ker ;) Dus wil je alles weten over hamsters, hun wangzakken en hun gewoontes; dan kan dat maar, ook wat komt er nou bij kijken bij dat FOK!ken, zijn er speciale types die je kunt kruisen, en hoe zit het nou met wet en regelgeving. Of simpelweg wat vind je nou van die AH reclame.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 06-02-2023 16:25:07 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_207880450
Hoi allemaal!

Bijna iedereen kent de hamsters van de Albert Heijn of de gebarentolk die het gebaar voor hamsteren maakt. In veel dierenwinkels zijn verschillende hamstersoorten te koop. Want ja, er zijn verschillende soorten!
Er is altijd veel te doen over dieren in de dierenwinkel en dat het zielig is hoe hamsters gefokt worden, maar er zijn gelukkig ook fokkers die het niet voo rhun werk doen en waar het dus niet gaat om enkel geld verdienen.
Omdat hamsters op dit moment heel erg hip zijn (mogelijk omdat er veel aandacht voor geweest is vanwege de nieuwe regels die in 2024 in gaan over het houden van sommige hamsters), is het misschien interessant om je vragen te kunnen stellen over hamsters.

Over hun wangzakken, over of ze nu echt heel veel mensen ziekgemaakt hebben met corona, of ze nu wel of niet samen kunnen leven en wat je nog meer kunt bedenken. Maar vraag dus rustig ook over de nieuwe regels en hoe het daar op dit moment mee zit.

Ik zal, als hobbyfokker, zoveel mogelijk (serieuze) vragen proberen te antwoorden!
  maandag 6 februari 2023 @ 16:31:11 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_207880493
Hoeveel hamsters kan 1 hamstermoeder in een jaar ongeveer voortbrengen? :D
disclaimer
pi_207880514
Wat is er leuk aan hamsters fokken en wat komt er allemaal bij kijken?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207880520
Hoi, wat leuk!
Kan je wat meer vertellen over hoeveel hamsters je hebt, waar je ze houdt, hoe je je klanten vind, wat de prijs is per hamster? Dit is meer een bijverdienste voor je?
All I need is the rhythm divine
Lost in the music, your heart will be mine
All I need is to look in your eyes
Viva la musica, say you'll be mine
pi_207880557
Waarom hamsters fokken? En niet bijv muizen, ratten, marmotten of dwergkonijnen?
  maandag 6 februari 2023 @ 16:37:12 #7
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_207880560
Ik durf het eigenlijk niet te vragen en je hoeft ook geen antwoord te geven als je het echt heel persoonlijk vindt.
Stop je wel eens hamsters in je anus?

Voor de desbetreffende mod: excuses als dit ongepast is, je weet waar de edit knop zit.
Het officiële liefje van @Monitor O+
  Grootste filosoof 2022 maandag 6 februari 2023 @ 16:37:50 #8
442397 UitStraling
pi_207880570
Wat is het vreemdste dat je ooit in hamsterwangen hebt aangetroffen?
pi_207880586
Welke BNer heb je ooit om je hamster gevonden?
Vakman pur sang
  maandag 6 februari 2023 @ 16:38:59 #10
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207880590
Heeft elke hamster een naam?
pi_207880645
Hoe zit het nu met de verwachte regels, bestaat de kans dat die teruggedraaid worden?

En hoe screen je toekomstige baasjes?
Tap tap tap
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 16:44:53 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_207880666
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:37 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik durf het eigenlijk niet te vragen en je hoeft ook geen antwoord te geven als je het echt heel persoonlijk vindt.
Stop je wel eens hamsters in je anus?

Voor de desbetreffende mod: excuses als dit ongepast is, je weet waar de edit knop zit.
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Welke BNer heb je ooit om je hamster gevonden?
Bijdeze laat ik eenmalig deze anale vraag beantwoorden, en daarna worden de anale vragen verwijderd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_207880686
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:31 schreef SQ het volgende:
Hoeveel hamsters kan 1 hamstermoeder in een jaar ongeveer voortbrengen? :D
Ha, dat durf ik je niet te vertellen (los van dat het per hamstersoort kan verschillen). Je laat een hamster over het algemeen niet meer dan twee of drie nestjes krijgen. Theoretisch gezien is het natuurlijk wel uit te rekenen.
De dwerghamster die ik fok is elke vier dagen willig (te vergelijken met loops, behalve dat je bij een hamster geen bloedingen zult herkennen). De gemiddelde draagtijd van deze hamster is 18 dagen. Meteen na de bevalling kan een hamster weer zwanger worden. Een nestje heeft gemiddeld 6 jongen, maar er zijn uitschieters (van 1 jong tot 13 jongen). Het grootste nestje dat er ooit bij mij geboren is, telde 12 baby's. Een dwerghamstertje heeft 8 tepels, dus dan moet er wel gedeeld worden ;)
  maandag 6 februari 2023 @ 16:47:02 #14
149959 SQ
snelle trees
pi_207880709
quote:
14s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:45 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Ha, dat durf ik je niet te vertellen (los van dat het per hamstersoort kan verschillen). Je laat een hamster over het algemeen niet meer dan twee of drie nestjes krijgen. Theoretisch gezien is het natuurlijk wel uit te rekenen.
De dwerghamster die ik fok is elke vier dagen willig (te vergelijken met loops, behalve dat je bij een hamster geen bloedingen zult herkennen). De gemiddelde draagtijd van deze hamster is 18 dagen. Meteen na de bevalling kan een hamster weer zwanger worden. Een nestje heeft gemiddeld 6 jongen, maar er zijn uitschieters (van 1 jong tot 13 jongen). Het grootste nestje dat er ooit bij mij geboren is, telde 12 baby's. Een dwerghamstertje heeft 8 tepels, dus dan moet er wel gedeeld worden ;)
En hoe klein is zo'n baby dan?
Heb je er wel eens per ongeluk 1 vermoord omdat ze zo klein en teer zijn? :@
disclaimer
  maandag 6 februari 2023 @ 16:47:19 #15
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_207880717
Kun je een hamster alleen houden?
Op woensdag 15 maart 2023 21:11 schreef Nova het volgende:
Aoibhin weet met haar humoristische posts vaak het gesprek luchtiger te maken
pi_207880726
Word je weleens gebeten? Welke hamstersoort is het meest sacherijnig/ pittig?
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 16:47:42 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_207880728
Heb je ook specifieke kleurtjes hamster? En zoek je uit welke met welke je kruist, en houd je genetische data bij wat betreft eigenschappen?
pi_207880736
quote:
88s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
[..]
Bijdeze laat ik eenmalig deze anale vraag beantwoorden, en daarna worden de anale vragen verwijderd.
Maar worden deze vragen dan wel allemaal opgetekend in de annalen?
"Romance is the douche of the bourgeoisie"
Was the very first thing she imparted to me
We had sarcastic hair, we used lewd pseudonyms
We got a lot of stares on the street back then
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 16:48:52 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_207880750
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:48 schreef cafca het volgende:

[..]
Maar worden deze vragen dan wel allemaal opgetekend in de annalen?
Ja ze verdwijnen daarna in de krochten.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 6 februari 2023 @ 16:51:15 #20
385501 Starhopper
Slava Ukraini
pi_207880804
Overtuig mij waarom een hamster in een kooi niet zielig is.
Water towers can fly! :D
pi_207880815
In de OUD SC ging het over dode hamsters bewaren in vriezers, wat doe jij ermee?
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_207880850
Doen jullie ook aan hamsterweken?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_207880891
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:32 schreef baskick het volgende:
Wat is er leuk aan hamsters fokken en wat komt er allemaal bij kijken?
Tja, als je met dieren gaat fokken dan is er (over het algemeen) natuurlijk een bepaalde liefde voor het dier (op een zuivere manier). Je gaat meestal niet fokken met een diersoort die je totaal niet ligt, zeker niet als je het voor een hobby doet. Het leuke aan hamsters fokken vind ik dat je helpt met het voortbestaan van de hamster (dat was tenminste tot voor kort zo :{ ).
De Campbelli dwerghamster (het soort dat ik fok) is een groepsdiertje, maar kan ook alleen gehouden worden. Jaren geleden dachten ze dat deze hamster en de Russische dwerghamster dezelfde dieren waren en daardoor zijn er best veel hybride hamsters gekomen. Door samen te werken met andere fokkers en met stambomen te werken kun je wat beter letter op de zuiverheid van de hamsters. Nog steeds worden beide soorten nog wel met elkaar vermengt om speciale kleuren te krijgen.

Wat komt er allemaal bij kijken? Als je een keer een nestje hebt (dit wordt vaak een pretnestje genoemd), dan komt er op zich niet zo heel veel bij kijken. In de meeste gevallen wordt dan aangeraden om vooral de baby's en moeder met rust te laten. Dit komt relatief vaak voor omdat niet altijd even goed bekend is hoe je kunt zien of het een mannetje of een vrouwtje is en dan zijn er ineens allemaal roze wormpjes ;)
Als fokker ben je je wat meer bewust van de dingen die fout kunnen gaan tijdens een bevalling. Er kan een baby blijven steken, maar ook bij een hamster kan de baarmoeder mee naar buiten komen enzo. Vaak bevalt een hamster in de nacht, dus tenzij je er echt bij gaat zitten ben je vaak te laat als het mis gaat. Gelukkig gaat het niet vaak mis (hier is het nog nooit mis gegaan, op ruim 70 nestjes).
Als de baby's na een aantal dagen hun ogen openen, ga je bezig om ze aan handen te laten wennen en dan mag je dus dagelijks knuffelen en kroelen. Ze vinden het in het begin soms wat eng, maar na verloop van tijd klimmen ze op je handen en langs je arm naar boven en dergelijke. Vanaf dat ze een week of drie zijn kunnen ze bij hun moeder weg (ze eten en drinken al eerder gewoon zelf), vaak is mama ze dan ook wel zat. Dat is ook het moment waarop het handig is om ze op geslacht te scheiden zodat je geen broer/zus-relaties krijgt ;)
Natuurlijk kunnen de hamsters ook ziek worden, dus soms is het ook zaak om naar de dierenarts te gaan. Uiteraard moeten de verblijven schoongemaakt worden, meoten ze eten, drinken en dergelijke, maar dat lijkt me redelijk vanzelfsprekend. Al met al is het best een tijdrovende hobby als je nestjes hebt!
  Hardste schreeuwer 2022 maandag 6 februari 2023 @ 16:57:16 #24
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_207880920
Wat is het nut van een hamster?
Welke functies hebben ze buiten het gehouden worden als huisdieren?
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
pi_207880977
quote:
17s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:33 schreef Speedfight het volgende:
Hoi, wat leuk!
Kan je wat meer vertellen over hoeveel hamsters je hebt, waar je ze houdt, hoe je je klanten vind, wat de prijs is per hamster? Dit is meer een bijverdienste voor je?
Hier in huis zijn ruim 100 hamsters aanwezig, waarvan een gedeelte met pensioen is (hebben voldoende nestjes gehad, zijn niet fokgeschikt en te lief om te verhuizen, noem maar op). De pensioendames zitten in een groot aquarium in de woonkamer (een grote bak van 1,5 meter lang) en voor de heren is er een kleinere bak (er zijn minder heren), De hamsters waar nog mee gefokt worden heb ik in eerste instantie in glazen aquaria gehouden, maar dat was heel zwaar met verschonen, dus op dit moment leven ze in plastic Samlabakken van de IKEA: bij voorkeur die op wieltjes (dus het grootste formaat), maar zwangere vrouwtjes in één maat kleiner (om te voorkomen dat er heel veel met het nestje gesleept wordt waardoor er baby's komen te overlijden).
Klanten komen vooral via Facebook, Instagram en internet, ik hoef niet op zoek. Ik heb dan ook een wachtlijst met daar aardig wat mensen op. Omdat het om dieren gaat is het logisch dat je niet altijd een voorraad hebt. Sommige mensen hebben ook voorkeur voor een bepaalde kleur, dus dan moeten ze soms langer wachten. Op dit moment kost een jong hamstertje 20 euro, een hamstertje dat al wat ouder is vraag ik wat minder voor. Dat is nog niet zo heel lang zo, maar het voer wordt steeds duurder, dus dan weet je wel hoe het gaat.
pi_207880992
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:36 schreef Farenji het volgende:
Waarom hamsters fokken? En niet bijv muizen, ratten, marmotten of dwergkonijnen?
Omdat ik een voorliefde heb voor hamsters en niet voor die andere dieren. Er zijn fokkers die meerdere soorten dieren fokken, ik niet. Als de hamsters straks neit meer gefokt mogen worden, zie ik mijzelf ook niet overstappen op een andere diersoort.
pi_207880999
Klopt het dat campbelli's wat feller zijn dan Rusjes? En hoeveel kun je er samen houden? Is het zielig als je die ene soort alleen houdt?
Tap tap tap
  Hardste schreeuwer 2022 maandag 6 februari 2023 @ 17:04:06 #28
268260 Dr.Mikey
pi_207881024
Kan je goed rondkomen van het werk als hamsterfokker?
pi_207881026
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:37 schreef UitStraling het volgende:
Wat is het vreemdste dat je ooit in hamsterwangen hebt aangetroffen?
In principe zie je nooit wat er in de wangen zit, tenzij de hamster de wangen leeg maakt. Je ziet wel dat ze heel erg gevuld kunnen worden (een hamster is dan ook echt bijna twee keer zo dik). Het raarste wat ik een hamster ooit heb uit zien spugen was een stuk komkommer waarvan ik dacht "hey komkommer, waar ga jij met die hamster naar toe". Ik kan me voorstellen dat loslopende hamsters of hamsters in het wild misschien wel eens dingen meenemen die ze niet zouden meoten doen (er is een filmpje over kaarsetende begraafplaatshamsters).
pi_207881054
Waarom fokken? Dat doen ze toch zelf. En de meeste zijn voor kinderen die er niet voor zorgen. Met alle gevolgen van dien voor de beestjes zelf.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  Hardste schreeuwer 2022 maandag 6 februari 2023 @ 17:10:42 #31
268260 Dr.Mikey
pi_207881109
Moet je een opleiding hebben gevolgd om jezelf hamsterfokker te mogen noemen en zo ja welke?
pi_207881126
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 17:10 schreef Dr.Mikey het volgende:
Moet je een opleiding hebben gevolgd om jezelf hamsterfokker te mogen noemen en zo ja welke?
:s)
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_207881342
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:38 schreef BasEnAad het volgende:
Heeft elke hamster een naam?
Ja, elke hamster krijgt een naam. Ik doe dat niet anders dan veel hondenfokkers. Het eerste nestje was het A nestje, het tweede het B-nestje. De eerste alfabetserie hadden alle hamsters de naam van een artiest. Zo is er een Mercury, een Winehouse, een Monet, ga zo maar door. Ik ben nu bezig met de derde alfabetserie.
Uiteraard staat het het nieuwe baasje van de hamster vrij om een andere/betere naam te verzinnen ;)
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 17:32:17 #34
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_207881375
Heb je ook foto's O+
pi_207881384
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:43 schreef CherryLips het volgende:
Hoe zit het nu met de verwachte regels, bestaat de kans dat die teruggedraaid worden?

En hoe screen je toekomstige baasjes?
Hoop doet leven zegt men, dus uiteraard bestaat die kans er. Ik heb er zelf weinig vertrouwen meer in. Er gaat in de hamsterwereld natuurlijk een stuk minder geld om dan in de hondenwereld of de paardenwereld. En alhoewel ik denk dat een hamster wel drugs misschien zal kunnen ruiken, zal ik geloven in een politie te hamster ;)

Ik wil van de toekomstige baasjes eigenlijk altijd weten hoe groot hun verblijf is. Ik spreek ze eigenlijk ook altijd gewoon ruim van te voren en je merkt al snel of iemand serieus is of niet. De mensen die bellen omdat ze nu een hamster op willen halen, zijn sowieso aan het verkeerde adres, zo werkt dat niet met dieren ;) (Niet bij de hobbyfokker in ieder geval). Ik heb ook met heel veel van 'mijn' hamsterbaasjes gewoon nog contact. Het is fijn als ze contact opnemen als er een probleem is, maar ook als het goed gaat. De oudste nog levende hamster (voor zover ik weet) is al ruim twee jaar *O*
pi_207881412
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:47 schreef SQ het volgende:

[..]
En hoe klein is zo'n baby dan?
Heb je er wel eens per ongeluk 1 vermoord omdat ze zo klein en teer zijn? :@
Het zijn relatief dikke wurmpjes ;) Ze zijn tussen de 1 en 2 centimeter groot over het algemeen.

Ja :@

Het ergste wat me ooit is overkomen is dat ik een hamster in een bakje had, het bakje keurig aan het hengseltje vast had terwijl ik van een natuurstenen trapje liep tijdens mijn verjaardag. Het bakje viel van de deksel af en het hamstertje viel op de trap. Er waren ruim 40 mensen op die verjaardag. ;(
pi_207881427
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:47 schreef Domnivoor het volgende:
Kun je een hamster alleen houden?
Ja, ondanks dat de Campbelli in principe een groepsdier is, zijn ze ook prima alleen te houden. Bijna alle andere hamsters zijn juist het beste om alleen te houden.

Het is ook niet zielig om een hamster alleen te houden, sommige hamsters zijn juist beter in hun eentje. Er zijn ook hamsters die je echt niet alleen wilt laten verhuizen.
  maandag 6 februari 2023 @ 17:36:21 #38
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207881429
quote:
14s.gif Op maandag 6 februari 2023 17:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Ja, elke hamster krijgt een naam. Ik doe dat niet anders dan veel hondenfokkers. Het eerste nestje was het A nestje, het tweede het B-nestje. De eerste alfabetserie hadden alle hamsters de naam van een artiest. Zo is er een Mercury, een Winehouse, een Monet, ga zo maar door. Ik ben nu bezig met de derde alfabetserie.
Uiteraard staat het het nieuwe baasje van de hamster vrij om een andere/betere naam te verzinnen ;)
:D Prachtig!

Maar geen voor- en achternaam dus? :P
Ik zou mijn hamster Balthasar Gerards noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door BasEnAad op 06-02-2023 17:59:33 ]
pi_207881451
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:47 schreef rutger05 het volgende:
Word je weleens gebeten? Welke hamstersoort is het meest sacherijnig/ pittig?
Ja. Aan de ene kant hoort het er een beetje bij omdat je ze natuurlijk zelf tam maakt. Maar soms heb je ook een ouder dier dat wel eens bijt. De ene hamster is wat banger dan de ander. Een bijtende hamster zal in principe niet verhuizen, je wilt namelijk graag handtamme diertjes laten verhuizen. Tenzij het echt niet anders kan (geen aanverwante hamsters bijvoorbeeld), zal ik er ook niet meer mee fokken.
pi_207881518
quote:
88s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je ook specifieke kleurtjes hamster? En zoek je uit welke met welke je kruist, en houd je genetische data bij wat betreft eigenschappen?
Ja duh ;) Ik ben zelf helemaal verliefd op de blauwe hamster. En nee, die is niet smurfblauw, maar meer donkergrijs. Ik ben zelfs zo verliefd dat ik het afgelopen jaar bezig ben geweest met het erkennen van die kleur (hierover later ongetwijfeld meer en dan gooi er ook foto's in (ik mis eigenlijk de this thread is worthless without pics ;) ).
Ik heb totaal geen kennis over de verschillende mogelijkheden bij bijvoorbeeld de Syrische hamster (de echte AH-hamster zeg maar), maar bij mijn soort heb je ruim 30 verschillende kleuren!
Uiteraard is het van belang om bij te houden wie je met wie kruist. Je wilt inteelt zoveel mogelijk voorkomen en ja wilt niet verder fokken met zieke hamsters. We gebruiken daarvoor met een aantal fokkers een databasesysteem (ZooEasy voor de liefhebbers). We werken met diverse fokkers in het buitenland samen en "mijn" hamsters zijn dan ook in België, Duitsland, Tsjechië, Zweden en Finland terug te vinden. Er zijn ook fokkers uit de USA zeer geinteresseerd en onlangs was er ook een Zwitser die graag fokhamsters over wilde nemen. Dus dat is wel heel erg gaaf.
pi_207881541
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:53 schreef StateOfMind het volgende:
Heej jij bent mij voor :o O+
pi_207881551
quote:
84s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:51 schreef Starhopper het volgende:
Overtuig mij waarom een hamster in een kooi niet zielig is.
Dat kan ik niet. Er worden nog steeds kooien verkocht waarvan ik zeg "dat is een leuk reismandje".

Dat neemt niet weg dat ik ook wel echt het verschil zie tussen een hamster in zo'n kooitje (en ja, die komen ook wel eens bij mij langs, ik vang ze wel eens op) en de hamsters in een groot verblijf waar ze echt naar hartelust kunnen graven en doen. Natuurlijk is het geen vrije natuur, maar ook dat heeft zijn nadelen natuurlijk ;)
pi_207881561
Kan je hamsters ook eten zoals konijnen? Of is het vlees daar te tam voor?
pi_207881562
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:52 schreef PoesInDoos het volgende:
In de OUD SC ging het over dode hamsters bewaren in vriezers, wat doe jij ermee?
Huisdierhamsters worden in principe begraven, maar vaak ben ik heel erg makkelijk en is het een enkeltje groenbak.
pi_207881578
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:53 schreef StateOfMind het volgende:
Nee, ik heb geen soort happy hour dat je 2 hamsters mag halen voor de prijs van 1 ;)
pi_207881586
Hebben sommige kleurtjes bij de campbelli geen gezondheidsproblemen of kun je die eruit fokken?
Zoals Russisch blauw bij de rusjes, die gaan soms heel erg trillen. En zwarte Rusjes met tandproblemen, of mandarijnkleurtjes met diabetes. Zit dat ook bij de campbelli's?
Tap tap tap
pi_207881607
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:57 schreef Dr.Mikey het volgende:
Wat is het nut van een hamster?
Welke functies hebben ze buiten het gehouden worden als huisdieren?
Nou, je moet bedenken dat een hamster eigenlijk altijd een loopwiel in zijn of haar verblijf heeft. Als je technisch genoeg bent en er iets van een dynamo achter hangt, kan het best lucratief zijn. Er zijn hamsters die meer dan 10 kilometer op een dag lopen ;)

Er zijn hamsters die gebruikt worden voor testen en dergelijke, net zoals andere dieren. Dat zijn overigens niet mijn hamsters (voor de duidelijkheid). Voor zover ik weet zijn er nog geen officiele therapiehamsters of servicehamsters, maar het vasthouden en knuffelen met een hamster kan rustgevend werken en daardoor wel interessant zijn voor sommige mensen. Maar ik heb daar geen wetenschappelijke artikelen voor en ik heb daar ook niet voor geleerd, dus dat is puur eigen ervaring.
pi_207881620
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 17:02 schreef CherryLips het volgende:
Klopt het dat campbelli's wat feller zijn dan Rusjes? En hoeveel kun je er samen houden? Is het zielig als je die ene soort alleen houdt?
Ja, ze zijn wat nieuwsgieriger/assertiever en wat minder bang. Dat houdt ook in dat ze wat minder snel weg zullen rennen en dat ze met hun voorpootjes kunnen gaan boksen. Dat klinkt heel wat, maar het is vooral een leuk gezicht ( :@ ). Een rusje zal (bijna) altijd vluchten, waar een Campbelli eerder in de aanval zal gaan, ook al is dat ook heel erg afhankelijk van de persoonlijkheid van het hamstertje.

Hoeveel hamsters je kunt samenhouden is vooral afhankelijk van de grootte van het verblijf en de samenstelling van de groep. Dat is eigenlijk best wel maatwerk. Ik heb wel eens 25 hamstertjes gehad in een bak van 1,5 meter breed, dat ging prima. Maar de groep is dan ook zo groot dat er niemand zo dom is op te denken dominant te moeten doen. Het is in ieder geval niet zielig om een hamster alleen te houden, want er zijn hamsters die gewoon liever alleen zijn. Ini sommige gevallen raad ik echt wel aan om een hamster neit alleen te houden, maar dat heeft dan inderdaad weer met dat specifieke hamstertje te maken.
pi_207881631
Heb vroeger ook eens hamsters gehad, maar die gingen na een week dood omdat er een dodelijke ziekte in het hok van de dierenwinkel of fokker zat. Hoe gevoelig zijn hamsters voor ziekten en hoe zorg jij ervoor dat deze niet bij de hamsters kunnen komen? Hebben hamsters inentingen nodig of zijn het gewoon heel gevoelige diertjes?

Kan je een hamster hebben als je ook een kat thuis hebt of is dat niet aan te raden?
pi_207881645
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 17:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
Kan je goed rondkomen van het werk als hamsterfokker?
Ik ken mensen die op een ietwat andere manier fokken dan wat ik doe en daar inderdaad voldoende mee verdienen om van te leven. Maar die leveren dan ook aan heel veel dierenwinkels en hebben verschillende soorten hamsters waar ze mee fokken. In mijn geval kost het vooral geld ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')