abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 5 februari 2023 @ 08:42:04 #1
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207859820
Door Staatsbosbeheer! Er worden steeds meer niet inheemse bomen geplant, terwijl dat de genetische diversiteit aantast en deze bomen minder goed in het bestaande ecosysteem passen. Gelukkig zijn er wel initiatieven om inheemse bomen te promoten en zaad beschikbaar te maken, maar die worden minimaal gefinancierd. Dus bij deze een oproep, Plant autochtoon!


P.s. wat zullen ze bij nu.nl een buikpijn hebben gehad om dit artikel te plaatsen gezien de duidelijke parallel die je kunt trekken tussen de bomen en de menselijke populatie….

https://www.nu.nl/klimaat(...)nt-in-nederland.html

quote:
Het is een misverstand, beklemtoont Kragt, dat er een tekort is aan autochtoon zaad: "Wij produceren meer dan genoeg uit onze wilde bronnen en de genenbank."
Het gaat inmiddels om duizenden kilo's autochtoon zaad per jaar. Genoeg om, mits zorgvuldig opgekweekt, jaarlijks zo'n honderd miljoen bomen te kweken. Dat is een veelvoud van de vraag voor de bossenstrategie. De overheid wil er in tien jaar tijd 160 miljoen bomen bij, om zo extra CO2 vast te leggen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_207859846
Topic open geklikt met een dikke tokus.Teleurgesteld -O-
U MAD?
  zondag 5 februari 2023 @ 08:57:24 #3
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207859916
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 08:46 schreef de_boswachter het volgende:
Topic open geklikt met een dikke tokus.Teleurgesteld -O-
Als boswachter moet dit je toch wel interesseren? Het is wel NWS hè, geen KPD..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_207859941
Wat een kneitergeile TT, bohhhhh.
pi_207859973
Ergens toch ook niet vreemd. Het klimaat veranderd dus dan plant je toch bomen die daar tegen kunnen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_207859980
Ik vind het altijd een beetje een vreemde discussie als men het heeft over uitheemse exoten die zich vestigen in een land waar ze 'niet thuishoren'. Dat een invasieve kreeft als de Amerikaanse rivierkreeft hier gedijt is erg vervelend en een direct gevolg van het importeren van de kreeft. De wolf echter die terugkomt in onze natuur is een heel ander verhaal of de huiskraai of de wasbeer die al sinds 1930 in Nederland zit. Lang verhaal kort, als een diersoort in ons klimaat kan overleven is het een plek waar hij thuis hoort. Natuur vind haar weg wel.
  zondag 5 februari 2023 @ 09:20:14 #7
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207860094
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind het altijd een beetje een vreemde discussie als men het heeft over uitheemse exoten die zich vestigen in een land waar ze 'niet thuishoren'. Dat een invasieve kreeft als de Amerikaanse rivierkreeft hier gedijt is erg vervelend en een direct gevolg van het importeren van de kreeft. De wolf echter die terugkomt in onze natuur is een heel ander verhaal of de huiskraai of de wasbeer die al sinds 1930 in Nederland zit. Lang verhaal kort, als een diersoort in ons klimaat kan overleven is het een plek waar hij thuis hoort. Natuur vind haar weg wel.
Ik vind dat je dan best maatregelen mag en zelfs moet nemen als die dier of plantensoort het bestaande ecosysteem vernietigd en vervangt door een gedeeltelijke monocultuur. Dat iets hier kan overleven betekent wmb niets. Dat zijn planten of dieren die hier zonder menselijk ingrijpen nooit hadden kunnen komen, van de andere kant van de atlantische oceaan bijvoorbeeld.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_207860253
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:20 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ik vind dat je dan best maatregelen mag en zelfs moet nemen als die dier of plantensoort het bestaande ecosysteem vernietigd en vervangt door een gedeeltelijke monocultuur. Dat iets hier kan overleven betekent wmb niets. Dat zijn planten of dieren die hier zonder menselijk ingrijpen nooit hadden kunnen komen, van de andere kant van de atlantische oceaan bijvoorbeeld.
Ook een invasieve exoot is afhankelijk van verschillende elementen binnen een ecosysteem. Valt er één element weg dan kan het overleven in gedrang komen. Zoals ik al in mijn eerste post zei is het niet natuurlijk dat een Amerikaanse rivierkreeft hier woont, dat hij hier gedijt wel. Wat wij hier verder mee doen is arbitrair en een momentopname gezien er door de gehele wereldgeschiedenis diersoorten dominant waren en uitgestorven raakten. Het idee dat wij dat kunnen beheersen is tekenend voor het maakbaarheidsdenken imo.
  zondag 5 februari 2023 @ 09:41:24 #9
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207860291
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:38 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Ook een invasieve exoot is afhankelijk van verschillende elementen binnen een ecosysteem. Valt er één element weg dan kan het overleven in gedrang komen. Zoals ik al in mijn eerste post zei is het niet natuurlijk dat een Amerikaanse rivierkreeft hier woont, dat hij hier gedijt wel. Wat wij hier verder mee doen is arbitrair en een momentopname gezien er door de gehele wereldgeschiedenis diersoorten dominant waren en uitgestorven raakten. Het idee dat wij dat kunnen beheersen is tekenend voor het maakbaarheidsdenken imo.
Wij zijn niet verantwoordelijk voor ons eigen gedrag? De hele reden dat die soorten hier zijn ligt bij onszelf, zoals je zelf al opmerkt.
  zondag 5 februari 2023 @ 09:46:37 #10
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207860340
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Lang verhaal kort, als een diersoort in ons klimaat kan overleven is het een plek waar hij thuis hoort. Natuur vind haar weg wel.
Dat klinkt wel enigszins als een pleidooi voor het recht van de sterkste als maatstaf voor goed en kwaad. Als je principieel bent kun je daarmee bijvoorbeeld ook zaken als imperialisme rechtvaardigen. Wij zijn tenslotte ook onderdeel van de dierenwereld. Als we de middelen hebben om ergens ter wereld te landen en de inheemsen te exploiteren, dan "hoort" dat zo en moeten we dat maar doen. Ik zie tenminste niet zoveel verschil tussen de ene en de andere gedachtegang.
pi_207860368
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:41 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Wij zijn niet verantwoordelijk voor ons eigen gedrag? De hele reden dat die soorten hier zijn ligt bij onszelf, zoals je zelf al opmerkt.
Ik begrijp de meerwaarde van deze opmerking niet.
pi_207860382
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:46 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Dat klinkt wel enigszins als een pleidooi voor het recht van de sterkste als maatstaf voor goed en kwaad. Als je principieel bent kun je daarmee bijvoorbeeld ook zaken als imperialisme rechtvaardigen. Wij zijn tenslotte ook onderdeel van de dierenwereld. Als we de middelen hebben om ergens ter wereld te landen en de inheemsen te exploiteren, dan "hoort" dat zo en moeten we dat maar doen. Ik zie tenminste niet zoveel verschil tussen de ene en de andere gedachtegang.
Het concept van goed en kwaad staat compleet los van mijn punt, nog naast het feit dat dat geen rol speelt in de natuur.
  zondag 5 februari 2023 @ 09:55:28 #13
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207860458
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:49 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Ik begrijp de meerwaarde van deze opmerking niet.
Oké, dan licht ik het toe. Het komt mij als inconsequent voor om enerzijds te erkennen dat de mens door middel van zijn "onnatuurlijke" acties de natuur kan "maken" door exoten te introduceren en anderzijds het idee dat wij de plaatselijke natuur kunnen beheren door exoten te weren af te doen als onrealistisch maakbaarheidsdenken. Alsof wij onze acties niet zelf in de hand hebben.
  zondag 5 februari 2023 @ 09:56:33 #14
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207860470
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:50 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Het concept van goed en kwaad staat compleet los van mijn punt, nog naast het feit dat dat geen rol speelt in de natuur.
Nee, want je doet een normatieve uitspraak op het moment dat je zegt dat een soort ergens "hoort".
pi_207860515
quote:
11s.gif Op zondag 5 februari 2023 08:42 schreef nixxx het volgende:
Door Staatsbosbeheer! Er worden steeds meer niet inheemse bomen geplant, terwijl dat de genetische diversiteit aantast en deze bomen minder goed in het bestaande ecosysteem passen. Gelukkig zijn er wel initiatieven om inheemse bomen te promoten en zaad beschikbaar te maken, maar die worden minimaal gefinancierd. Dus bij deze een oproep, Plant autochtoon!


P.s. wat zullen ze bij nu.nl een buikpijn hebben gehad om dit artikel te plaatsen gezien de duidelijke parallel die je kunt trekken tussen de bomen en de menselijke populatie….

https://www.nu.nl/klimaat(...)nt-in-nederland.html
[..]

Van de totale oppervlakte van Nederland is 54 procent (2,2 miljoen hectare) in gebruik als landbouwterrein, en 13 procent (0,5 miljoen hectare) als bebouwingnoot1 en verkeersterrein.

Ze willen dus 8 bomen per jaar per 10.000m2 planten
pi_207860540
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Oké, dan licht ik het toe. Het komt mij als inconsequent voor om enerzijds te erkennen dat de mens door middel van zijn "onnatuurlijke" acties de natuur kan "maken" door exoten te introduceren en anderzijds het idee dat wij de plaatselijke natuur kunnen beheren door exoten te weren af te doen als onrealistisch maakbaarheidsdenken. Alsof wij onze acties niet zelf in de hand hebben.
Er is geen 'ons' en dat is de kern van mijn punt. Er zijn en zullen altijd idioten zijn die een uitheemse exoot persé als huisdier willen houden zoals bijv. goudvissen om die vervolgens uit te zetten in de natuur. Gevolg is dat de goudvis zeer goed gedijt in ons ecosysteem en een plek inneemt die eigenlijk bestemd is voor een inheemse vis. Dit gegeven vind ik treurig, begrijp mij niet verkeerd, maar is niet tegen te houden zonder over te gaan op veel dierenleed als symptoombestrijding. De goudvis is immers nog steeds hier, net als de Amerikaanse rivierkreeft, de huiskraai etc.
  zondag 5 februari 2023 @ 10:01:53 #17
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207860560
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 10:00 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Er is geen 'ons' en dat is de kern van mijn punt. Er zijn en zullen altijd idioten zijn die een uitheemse exoot persé als huisdier willen houden zoals bijv. goudvissen om die vervolgens uit te zetten in de natuur. Gevolg is dat de goudvis zeer goed gedijt in ons ecosysteem en een plek inneemt die eigenlijk bestemd is voor een inheemse vis. Dit gegeven vind ik treurig, begrijp mij niet verkeerd, maar is niet tegen te houden zonder over te gaan op veel dierenleed als symptoombestrijding. De goudvis is immers nog steeds hier, net als de Amerikaanse rivierkreeft, de huiskraai etc.
Oké, duidelijk. Ik snap je punt nu wat beter.
pi_207861622
Ik had mijn mondje al open. Krijg je dit....
pi_207861643
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:20 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ik vind dat je dan best maatregelen mag en zelfs moet nemen als die dier of plantensoort het bestaande ecosysteem vernietigd en vervangt door een gedeeltelijke monocultuur. Dat iets hier kan overleven betekent wmb niets. Dat zijn planten of dieren die hier zonder menselijk ingrijpen nooit hadden kunnen komen, van de andere kant van de atlantische oceaan bijvoorbeeld.
Waarom is het erg als een ecosysteem veranderd?
pi_207861653
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:41 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Wij zijn niet verantwoordelijk voor ons eigen gedrag? De hele reden dat die soorten hier zijn ligt bij onszelf, zoals je zelf al opmerkt.
Hoe is het feit dat er weer wolven op de veluwe zijn, 'onze' schuld?
pi_207861743
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:46 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Dat klinkt wel enigszins als een pleidooi voor het recht van de sterkste als maatstaf voor goed en kwaad. Als je principieel bent kun je daarmee bijvoorbeeld ook zaken als imperialisme rechtvaardigen. Wij zijn tenslotte ook onderdeel van de dierenwereld. Als we de middelen hebben om ergens ter wereld te landen en de inheemsen te exploiteren, dan "hoort" dat zo en moeten we dat maar doen. Ik zie tenminste niet zoveel verschil tussen de ene en de andere gedachtegang.
Ach, 'rechtvaardigen'. Ik heb morele bezwaren tegen zoiets als imperialisme. Maar feit is wel dat men weinig aantrekt van mijn moralisme, en het uiteindelijk inderdaad op recht van de sterkstem aankomt.
pi_207862166
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom is het erg als een ecosysteem veranderd?
Erg is een groot woord, maar het kan in een klein gebied als Nederland wel een bedreiging zijn van de manier waarop we leven. Soms pakt het ook goed uit, in Amsterdam zorgt de Quaggamossel voor schoner water in de grachten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207862196
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Erg is een groot woord, maar het kan in een klein gebied als Nederland wel een bedreiging zijn van de manier waarop we leven. Soms pakt het ook goed uit, in Amsterdam zorgt de Quaggamossel voor schoner water in de grachten.
Op welke manier zorgt bijvoorbeeld 'de wolf' voor een verandering van ons leven? of dat katachtige beest dat gezien is (hoe heet die ookalweer?).

Concreet.
pi_207862270
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Op welke manier zorgt bijvoorbeeld 'de wolf' voor een verandering van ons leven? of dat katachtige beest dat gezien is (hoe heet die ookalweer?).

Concreet.
De invloed van wolven is minimaal, Nederland is dermate klein dat er echt geen duizenden zullen leven, en die paar schaapjes die ze pakken is ook maar zeer zeer beperkt op het totale aantal.
De Lynx bedoel je ;) Zal ook niet zoveel invloed op ons hebben.
Maar neem bijvoorbeeld Japans Duizendknoop, dat zorgt voor enorme schade.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207862330
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:48 schreef raptorix het volgende:

[..]
De invloed van wolven is minimaal, Nederland is dermate klein dat er echt geen duizenden zullen leven, en die paar schaapjes die ze pakken is ook maar zeer zeer beperkt op het totale aantal.
De Lynx bedoel je ;) Zal ook niet zoveel invloed op ons hebben.
Maar neem bijvoorbeeld Japans Duizendknoop, dat zorgt voor enorme schade.
Ja. Dat is echt een probleemplant, die je moet bestrijden.
  zondag 5 februari 2023 @ 12:08:49 #26
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207862672
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hoe is het feit dat er weer wolven op de veluwe zijn, 'onze' schuld?
Wolven zijn geen exoten. In de opmerking waar ik op reageerde werd een Amerikaanse rivierkreeft als voorbeeld genoemd.
  zondag 5 februari 2023 @ 12:13:12 #27
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207862763
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 11:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ach, 'rechtvaardigen'. Ik heb morele bezwaren tegen zoiets als imperialisme. Maar feit is wel dat men weinig aantrekt van mijn moralisme, en het uiteindelijk inderdaad op recht van de sterkstem aankomt.
Er is dan ook niemand die ontkent dat dat in de praktijk vaak zo is. Maar wanneer er termen als "horen" worden gebruikt krijgt de discussie een ethisch karakter, en daarin speelt "rechtvaardigen" dan weer wel een rol.
pi_207863095
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:13 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Er is dan ook niemand die ontkent dat dat in de praktijk vaak zo is. Maar wanneer er termen als "horen" worden gebruikt krijgt de discussie een ethisch karakter, en daarin speelt "rechtvaardigen" dan weer wel een rol.
Maar het kan toch ook beide? imperialisme hoort bij de mens, maar dat maakt niet dat ik er daarom bij sta te juichen.
pi_207863117
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Wolven zijn geen exoten. In de opmerking waar ik op reageerde werd een Amerikaanse rivierkreeft als voorbeeld genoemd.
Naja, dat hangt volgens mij nogal van je definitie af. Er waren geen wolven meer in Nederland - ze moesten uit het buitenland komen.

Maar ok. Voor hoeveel schade zou de Amerikaanse rivierkreeft zorgen?
  zondag 5 februari 2023 @ 12:34:00 #30
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207863212
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar het kan toch ook beide? imperialisme hoort bij de mens, maar dat maakt niet dat ik er daarom bij sta te juichen.
Oké, dan is jouw interpretatie van de uitdrukking "thuishoren" anders dan de mijne. In mijn ogen is dat geen moreel neutrale term, voor jou en Pizzakoppo blijkbaar wel. Dan is er op dat gebied eigenlijk geen controverse. :)
  zondag 5 februari 2023 @ 12:37:17 #31
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207863264
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Naja, dat hangt volgens mij nogal van je definitie af. Er waren geen wolven meer in Nederland - ze moesten uit het buitenland komen.

Maar ok. Voor hoeveel schade zou de Amerikaanse rivierkreeft zorgen?
Geen idee. Als ze niet in het ecosysteem passen doordat ze inheemse soorten wegconcurreren, voedselketens verstoren etc. lijkt me dat zeker voor natuurbeschermers wel een reden om je er druk over te maken. Vergelijkbaar met het stikstofdossier misschien.
pi_207863493
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Wolven zijn geen exoten. In de opmerking waar ik op reageerde werd een Amerikaanse rivierkreeft als voorbeeld genoemd.
Wolven horen niet thuis in Nederland
  zondag 5 februari 2023 @ 12:56:04 #33
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_207863652
Emmertje zaad voor je topic

  zondag 5 februari 2023 @ 13:00:24 #34
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207863719
Lebensborn 2.0
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 5 februari 2023 @ 13:12:47 #35
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207863945
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:48 schreef lilFaya het volgende:

[..]
Wolven horen niet thuis in Nederland
Als ze hier geboren zijn, zijn ze net zo Nederlands als jij en ik. Of wou je soms onderscheid maken op basis van soort, familie of orde? }:|
  zondag 5 februari 2023 @ 13:55:19 #36
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207864723
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:56 schreef Twiitch het volgende:
Emmertje zaad voor je topic

[ afbeelding ]
Dank voor de zaad donatie!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 5 februari 2023 @ 15:02:24 #37
3542 Gia
User under construction
pi_207865982
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 09:20 schreef nixxx het volgende:
Dat zijn planten of dieren die hier zonder menselijk ingrijpen nooit hadden kunnen komen
Zoals heide?
pi_207866158
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:48 schreef lilFaya het volgende:

[..]
Wolven horen niet thuis in Nederland
:') Er hoort hier wel meer niet. Nobody cares.
Go hard or go home
pi_207866803
Bossen worden ook al omgevolkt11!
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_207868477
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 12:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Geen idee. Als ze niet in het ecosysteem passen doordat ze inheemse soorten wegconcurreren, voedselketens verstoren etc. lijkt me dat zeker voor natuurbeschermers wel een reden om je er druk over te maken. Vergelijkbaar met het stikstofdossier misschien.
Ja. Daar begrijp ik ook niet veel van. Zeker gezien wij in Nederland helemaal niet zoiets meer hebben als ´oerbos´ ofzo. Het is allemaal aangelegd. Waarom is een verandering daarin nu zo´n probleem??
pi_207874912
Wat zijn we toch "goed" bezig. :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')