Wolven zijn geen exoten. In de opmerking waar ik op reageerde werd een Amerikaanse rivierkreeft als voorbeeld genoemd.quote:Op zondag 5 februari 2023 11:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe is het feit dat er weer wolven op de veluwe zijn, 'onze' schuld?
Er is dan ook niemand die ontkent dat dat in de praktijk vaak zo is. Maar wanneer er termen als "horen" worden gebruikt krijgt de discussie een ethisch karakter, en daarin speelt "rechtvaardigen" dan weer wel een rol.quote:Op zondag 5 februari 2023 11:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ach, 'rechtvaardigen'. Ik heb morele bezwaren tegen zoiets als imperialisme. Maar feit is wel dat men weinig aantrekt van mijn moralisme, en het uiteindelijk inderdaad op recht van de sterkstem aankomt.
Maar het kan toch ook beide? imperialisme hoort bij de mens, maar dat maakt niet dat ik er daarom bij sta te juichen.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:13 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er is dan ook niemand die ontkent dat dat in de praktijk vaak zo is. Maar wanneer er termen als "horen" worden gebruikt krijgt de discussie een ethisch karakter, en daarin speelt "rechtvaardigen" dan weer wel een rol.
Naja, dat hangt volgens mij nogal van je definitie af. Er waren geen wolven meer in Nederland - ze moesten uit het buitenland komen.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wolven zijn geen exoten. In de opmerking waar ik op reageerde werd een Amerikaanse rivierkreeft als voorbeeld genoemd.
Oké, dan is jouw interpretatie van de uitdrukking "thuishoren" anders dan de mijne. In mijn ogen is dat geen moreel neutrale term, voor jou en Pizzakoppo blijkbaar wel. Dan is er op dat gebied eigenlijk geen controverse.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar het kan toch ook beide? imperialisme hoort bij de mens, maar dat maakt niet dat ik er daarom bij sta te juichen.
Geen idee. Als ze niet in het ecosysteem passen doordat ze inheemse soorten wegconcurreren, voedselketens verstoren etc. lijkt me dat zeker voor natuurbeschermers wel een reden om je er druk over te maken. Vergelijkbaar met het stikstofdossier misschien.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Naja, dat hangt volgens mij nogal van je definitie af. Er waren geen wolven meer in Nederland - ze moesten uit het buitenland komen.
Maar ok. Voor hoeveel schade zou de Amerikaanse rivierkreeft zorgen?
Wolven horen niet thuis in Nederlandquote:Op zondag 5 februari 2023 12:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wolven zijn geen exoten. In de opmerking waar ik op reageerde werd een Amerikaanse rivierkreeft als voorbeeld genoemd.
Als ze hier geboren zijn, zijn ze net zo Nederlands als jij en ik. Of wou je soms onderscheid maken op basis van soort, familie of orde?quote:Op zondag 5 februari 2023 12:48 schreef lilFaya het volgende:
[..]
Wolven horen niet thuis in Nederland
Dank voor de zaad donatie!quote:Op zondag 5 februari 2023 12:56 schreef Twiitch het volgende:
Emmertje zaad voor je topic
[ afbeelding ]
Zoals heide?quote:Op zondag 5 februari 2023 09:20 schreef nixxx het volgende:
Dat zijn planten of dieren die hier zonder menselijk ingrijpen nooit hadden kunnen komen
Er hoort hier wel meer niet. Nobody cares.quote:Op zondag 5 februari 2023 12:48 schreef lilFaya het volgende:
[..]
Wolven horen niet thuis in Nederland
Ja. Daar begrijp ik ook niet veel van. Zeker gezien wij in Nederland helemaal niet zoiets meer hebben als ´oerbos´ ofzo. Het is allemaal aangelegd. Waarom is een verandering daarin nu zo´n probleem??quote:Op zondag 5 februari 2023 12:37 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Geen idee. Als ze niet in het ecosysteem passen doordat ze inheemse soorten wegconcurreren, voedselketens verstoren etc. lijkt me dat zeker voor natuurbeschermers wel een reden om je er druk over te maken. Vergelijkbaar met het stikstofdossier misschien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |