abonnement Unibet Coolblue
pi_207850988
quote:
CDA-leider Hoekstra pleit voor herinvoering dienstplicht

CDA-leider Wopke Hoekstra pleit voor de herinvoering van de dienstplicht. ‘De oorlog in Oekraïne toont dat veiligheid, democratie en een sterke samenleving niet gratis zijn’, schrijft hij zaterdag op Twitter.

Hoekstra, ook minister van Buitenlandse Zaken, wil dat 200.000 jongeren jaarlijks bij de krijgsmacht gaan of voor maatschappelijke diensttijd kiezen, zei hij tegen De Telegraaf. “Ze kunnen een halfjaar of een jaar besteden aan het versterken van onze strijdkrachten en de nationale veiligheid of aan een sociaal-maatschappelijke taak, zoals zorg en welzijn.”

Volgens hem staan momenteel ‘de saamhorigheid, redelijkheid en de rechtsstaat’ in Nederland onder druk. “Ik zie steeds meer polarisatie, ook in de politiek. Bevolkingsgroepen komen steeds minder met elkaar in aanraking. Ik vind het volstrekt logisch dat je van jongeren vraagt om iets voor het land te doen. In veel andere landen gebeurt dat al.”

Het CDA houdt zaterdagmiddag een partijcongres in Amersfoort. Daar zal Hoekstra voor zijn plan pleiten. “Het is tijd voor de herinvoering van de dienstplicht.” Sinds 1997 is het in Nederland niet meer verplicht om in dienst te gaan. Momenteel loopt er een experiment met een vrijwillig dienstjaar.

Het is niet voor het eerst dat de partij voor herinvoering van de dienstplicht pleit. De roep om die terugkeer steekt ook elders de kop op. Publicist Sander Schimmelpenninck pleit ervoor in zijn nieuwe boek Sander en de brug waarin hij oplossingen zoekt voor de ongelijkheidskloof.
Parool

Dit begint ondertussen toch wel knap irritant te worden met al die figuren die lopen te brullen om de herinvoering van de dienstplicht... Nog even los van het feit dat de dienstplicht ansich nooit is afgeschaft, de opkomstplicht is opgeschort en dat is wezenlijk wat anders.

Maar goed, alle infrastructuur, materiaal, middelen, personeel en weet ik het is al lang en breed wegbezuinigd... Alleen al het herinvoeren van de DOV kaart zou bv. Nederland niet eens meer lukken... En wat kabouter Schimmelpenninck bouwjaar 1984 er nou weer mee heeft is me ook een volstrekt raadsel.

Anyway, iedereen jonger dan pak hem beet 45 is nooit dienstplichtig geweest en heeft geen idee wat het allemaal behelst, Wopke is iets ouder maar ja, die zat van '94 t/m '01 op de Uni en had derhalve uitstel wat resulteerde in afstel dus die kent de dienstplicht ook alleen maar uit de boekjes, van zijn vader en opa...

Daarbij is defensie geen opvoedingsinstituut maar iedereen schijnt te denken dat het wel zo is...

Dom plan, niet aan beginnen, period, zeg ik als oud dienstplichtige en vervolgens beroepsmilitair. (Actief dienend).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')