111210 | zaterdag 4 februari 2023 @ 16:17 |
Ik heb een nieuwe auto nodig en twijfel nog of ik deze prive moet aanschaffen of dat zakelijk toch voordeliger is. Situatie is globaal als volgt: Ben deels in dienst en werk deels als zzp'er waarbij ik veel op pad ben. Werkuren en salaris is ongeveer 1/3 ZZP en 2/3 vast in dienst. Qua kilometers die ik jaarlijks zakelijk en prive maak is dit 50/50. (15000km/15000km) Is hier een omslagpunt in qua kosten of zijn er dingen waar je op moet letten of die de doorslag kunnen geven waneer zakelijk rijden voordeliger is? De occasion die ik op het oog heb is ¤14000,- (¤16900 incl btw) bijtelling zou dan pm uitkomen op ¤160,- Brandstof kosten pm ¤250,- Verzekering,Belasting en onderhoud pm ¤125,- | |
Woepsie | zaterdag 4 februari 2023 @ 16:41 |
Hou ook rekening met BTW prive gebruik auto als je BTW plichtig bent. | |
B4llistic | zaterdag 4 februari 2023 @ 16:45 |
Ga voor een youngtimer. | |
111210 | zaterdag 4 februari 2023 @ 17:28 |
wil juist een wat nieuwere auto | |
MyTiredFeet | zaterdag 4 februari 2023 @ 21:53 |
Is dat de aankoopwaarde of de cataloguswaarde? Bijtelling is dan in het meest gunstige geval ¤ 16.900 x 22% : 12 = ¤ 310 per maand. | |
YoshiBignose | zaterdag 4 februari 2023 @ 22:10 |
Vraag me sowieso af of dit gunstig is, als je zowel zzp als loondienst bent en daarvan 1/3 zzp dan zal je de 24u per week misschien niet eens halen en is dat inkomen best zwaar belast. Bijtelling van een normale tweede hands auto is zelden voordelig bij 50/50 km's prive en werk. Let dus op dat de bijtelling over de nieuwwaarde is... en de btw prive correctie ook. Als het een stukje luiheid is (geen zin om km's te noteren) kan het maar alle bonnetjes bewaren van tanken, bijtelling invoeren en boeken, btw prive correctie in Q4 geeft ook weer meer administratie. En weer aftikken bij verkoop van de auto natuurlijk... Ik zou in dit soort situaties gewoon prive kopen en 21 cent per km schrijven zonder gedoe. | |
Nismo1991 | zaterdag 4 februari 2023 @ 22:13 |
Ik lees even mee. Is het niet zo dat wanneer ik privé een auto aanschaf hier ook zakelijk mee rijdt ik en 21 cent per kilometer declareer toch een volledige ritten registratie moet bijhouden ook voor alle privé kilometers ? | |
YoshiBignose | zaterdag 4 februari 2023 @ 22:19 |
Als je de auto prive zet hoef je alleen voor je zakelijke ritten een eenvoudige kilometeradministratie te voeren. Dus gewoon iedere dag: klant naam, plaats, aantal km's noteren. Geen kilometertellerstanden van de auto nodig. Sluitende kilometeradministratie is alleen nodig bij auto op de zaak ZONDER prive gebruik. | |
Nismo1991 | zaterdag 4 februari 2023 @ 22:21 |
Bij geen bijtelling wist ik dit maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat het met kilometervergoeding ook zo was. Thanks ! Daar kan ik iets mee. | |
111210 | zaterdag 4 februari 2023 @ 23:39 |
Aankoop, catalogus is geloof ik 24k | |
MyTiredFeet | zaterdag 4 februari 2023 @ 23:41 |
Dan is de bijtelling (waarschijnlijk) ¤ 24.000 x 25% : 12 = ¤ 500 per maand. Zoals @YoshiBignose ook al schreef, bij een tweedehands auto is de auto privé en kilometers doorbelasten bijna altijd de meest voordelige en praktische keuze. | |
111210 | zaterdag 4 februari 2023 @ 23:43 |
Ik begreep altijd dat ik een volledige registratie moet bijhouden. Dat is wat ik nu in Iedergeval doe met mn huidige prive auto. | |
ManAtWork | zondag 5 februari 2023 @ 11:19 |
Dan blijf je dat toch doen? Er staat nergens dat dat niet mag en als jij je daar prettig(er) bij voelt houdt niemand je tegen. | |
ManAtWork | zondag 5 februari 2023 @ 11:21 |
Is dit een volledig elektrische auto of een grijs kenteken? | |
111210 | zondag 5 februari 2023 @ 11:31 |
Nee gewoon een normale personen auto | |
ludovico | zondag 5 februari 2023 @ 11:47 |
Nadeel: bijtelling. Kosten > bijtelling, dat deel netto is aftrekbaar belastingdienst + btw kun je terugvorderen. BTW en belastingdienst verhaal telt zwaarder als je meer kilometers maakt / meer hebt af te schrijven. Voordeeltje privé auto zakelijk rijden is vervolgens 19cent aftrek per kilometer. Maar je moet wel sluitend kilometerregistratie bijhouden... Met zakelijk kun je ook nog zonder sluitend in de weer, krijg je alleen een correctie over de BTW bij. Al om al wel een rekensom. Maar met de vuistregel meer kilometers wordt zakelijk interessanter. Voornamelijk privé kilometers, want daar is het fiscale voordeel met zakelijke auto groter (want geen 19ct per kilometer voordeel over privé kilometers bij een auto in privé) Mijn onderbuik zegt, zakelijk. Ook als je auto total loss gaat heb je dan nog een aftrekpost.. Minder risico in dat optiek. | |
ludovico | zondag 5 februari 2023 @ 12:02 |
Maar probeer de rekensom uit in excel zou ik zeggen. Input 10 cent afschrijving ex btw. 10ct onderhoud, verzekering etc incl btw. 10ct brandstof incl btw. Bijtelling effect. VS privé. Bij onvoldoende km krijg je een simpeler verhaal, btw voordeel VS aftrek potentie van je 19ct per kilometer (15.000*.20=3000 aftrekbaar belasting = 1500 netto oid. Afhankelijk van je marginale tarief. Snap wel dat dat qua btw lastig te halen valt. Zit je fors hoog in de benodigde kosten. (7500 btw belaste kosten over je 30k kilometer). Duss na er nog eens over nagedacht te hebben, mijn onderbuik wijst nu de andere kant op. Lekker privé zetten. Komt vooral omdat je redelijk wat zakelijk km maakt. | |
RoW_0 | zondag 5 februari 2023 @ 12:21 |
Ik heb ooit een keer destijds zo’n excelsheet gemaakt. En ik kwam tot de conclusie dat het alleen loont om een brand new auto te kopen. En auto van een paar jaar oud is voordeliger om prive te rijden, afhankelijk van de auto natuurlijk. Maar het heeft ook een beetje te maken met wat je ermee gaat doen: is het een bestelbus bijv? | |
ludovico | zondag 5 februari 2023 @ 12:59 |
Als nou al je kilometers praktisch prive zijn krijg je wel een andere som. Weinig voordeel dan fiscaal vanuit auto op privé. | |
RoW_0 | zondag 5 februari 2023 @ 14:57 |
Idd | |
ManAtWork | zondag 5 februari 2023 @ 16:35 |
Dan vraag ik mij af hoe je aan de prijzen komt. Op een normale geel kenteken auto zit nog een rest BPM. Dit heeft invloed op de BTW die dan in de verkoopprijs zit. | |
ManAtWork | zondag 5 februari 2023 @ 16:38 |
Ondertussen is het ¤ 0,21/km voor zakelijke kilometers. En een sluitende km-administratie is voor een privé auto niet nodig. | |
ManAtWork | zondag 5 februari 2023 @ 16:39 |
Als alle kilometers praktisch privé zijn, is het geen keuzevermogen en dien je de auto privé te kwalificeren. Net als wanneer nagenoeg alle kilometers zakelijk zijn: dan dien je de auto zakelijk te kwalificeren. | |
ludovico | zondag 5 februari 2023 @ 17:07 |
10% is de grens voor zover ik weet. | |
111210 | zondag 5 februari 2023 @ 17:16 |
Ja dat realiseerde ik mij ook later pas | |
ender_xenocide | maandag 6 februari 2023 @ 07:23 |
Ik zou gewoon voor mezelf hier https://www.berekenhet.nl(...)aak-of-in-prive.html Berekenen wat voordeliger is. En als je 1/3e voor de zaak werkt en 2/3 in loondienst kom je sowieso niet in aanmerking voor ondernemers aftrek aangezien je dan niet meer tijd besteed aan je onderneming dan aan je loondienst. (Naast de uren ook een criterium) | |
boegschroef | maandag 6 februari 2023 @ 11:56 |
En vergeet ook niet dat de kilometers die je voor je baan in loondienst rijdt gezien worden als prive km'ers. | |
Rolfieo | maandag 6 februari 2023 @ 18:17 |
Of je kan ze daar ook declareren? | |
trigt013 | vrijdag 10 februari 2023 @ 09:34 |
15.000 veel op pad? Over een ton per jaar ben je veel op pad. | |
YoshiBignose | vrijdag 10 februari 2023 @ 10:11 |
Als hij minder dan 2 dagen p/w als zzp'er werkt is 15.000 km nog best wat. | |
111210 | vrijdag 10 februari 2023 @ 14:24 |
In vergelijking met mijn prive rijden vind ik dat veel ja. En idd voor die 2 dagen per week. Maargoed daar ging dit topic niet om ![]() |