Nu dus huren, omdat je komende zomer een selectie samen moet gaan stellen voor een competitie waar twee directe CL plekken te halen zijn. Daar willen ze bij zitten en ze schatten in dat die kans zo het grootst is.quote:EINDHOVEN - Het veld in het Philips Stadion is op een paar reepjes gras na compleet verwijderd. PSV gleed letterlijk en figuurlijk een paar keer flink uit in de eerste seizoenshelft en dat moest maar eens afgelopen zijn, vond de clubleiding. Geen halve maatregelen in Eindhoven dus, waar de slotdagen van de winterse transfermarkt op zijn zachtst gezegd turbulent waren.
Topman Marcel Brands hoeft nog geen luciferstokjes tussen de oogleden te plaatsen, maar het is duidelijk dat de afgelopen periode zijn nachten wat korter waren dan in andere periodes.
Hoeveel aanvallers en zaakwaarnemers heeft u de afgelopen periode gebeld?
,,Concreet valt het best mee. Er is heel veel aangeboden en intern besproken, maar we zijn met een handvol spelers maar écht bezig geweest. Viktor Tsygankov wilde we een contract tot 2027 aanbieden, maar hij koos voor Girona. Zijn zaakwaarnemer is eigenaar van die club en ondanks een beter bod voor hem en Dinamo Kiev wilde Viktor loyaal blijven aan zijn agent.”
,,We hebben zelfs Oleksandr Zinchenko nog gevraagd of hij PSV wilde aanbevelen, maar helaas. Arnaut Danjuma wilden we ook aantrekken, maar hij koos voor de Premier League. Memphis hebben we gepolst, maar toen kwam Atlético. Dan wordt het moeilijk. Thorgan Hazard hebben we ook steeds heel hoog op ons lijstje gehad en willen we nu aantrekken voor de aanval.”
Is uw werk door het kapitaal van de Premier League hier veranderd?
,,In algemene zin zeker. Wat de City Group bijvoorbeeld doet, is een beetje in het groot wat wij met Jong PSV in het klein doen. De winterse transfermarkt is verder altijd wat paniekerig. Wij hadden ineens twee biedingen voor twee van onze topspelers en stonden voor een keus om daarna meteen iets te doen en veel uit te geven, of iemand te huren voor de korte termijn.
,,We trekken Thorgan en Patrick van Aanholt zoals het er nu naar uitziet op huurbasis aan. Nu zijn onze handen meer vrij voor de lange termijn. Komende zomer stellen we een selectie samen voor twee Champions League-plekken. Daar moeten we bij zijn
Fábio Silva kwam deze transferperiode naar PSV.
Hoe staat PSV er zelf financieel voor?
,,De salarissen en kosten van afschrijvingen vond ik te hoog, toen ik afgelopen zomer aantrad. De opbrengsten en kosten zijn te veel uit de pas gaan lopen. Daar mag best wat verschil in zitten, maar het is te veel geworden. Onze salarissen zijn in vijf jaar gestegen van 37 naar 63 miljoen euro per jaar.
,,Er kwam te veel stress op onze transferpolitiek, die niet meer gezond is. Vorig jaar haalde PSV bruto 65 miljoen binnen, maar was er netto een plusje van 1 miljoen. Dat kon niet elk jaar. We hebben de kosten nu wat naar beneden gekregen.
Maar PSV was en is toch helemaal niet armlastig?
,,Nee. En niemand hoef de schuld aan Toon Gerbrands te geven, zoals eerder deze week gesuggereerd in de media. Geen kwaad woord over hem. Ik had misschien wel precies dezelfde beslissingen als hij genomen, in het voetballandschap in 2018 en daarna. Onze commissarissen zijn er toen een aantal jaren bij geweest en ook mijn mede-directeuren.
Marcel Brands, Ruud van Nistelrooij en Toon Gerbrands in januari 2018 bij PSV.
Marcel Brands, Ruud van Nistelrooij en Toon Gerbrands in januari 2018 bij PSV. © Pro shots
Dus Gerbrands heeft niet té veel risico genomen?
,,Alles is gewoon in goed overleg gegaan. De risico's zijn genomen in de wetenschap dat bijvoorbeeld vanaf 2018 de inkomsten uit Europese toernooien sterk stegen. Maar na een aantal jaren zonder sportief succes kwam PSV deze zomer wel op een punt waarop er iets moest gebeuren. We hebben over vorig seizoen nog een klein plusje weten te realiseren, maar willen niet elk jaar minstens 40 of 50 miljoen netto-winst op transfers realiseren om minimaal break-even te draaien.
,,Dat vinden we een te grote druk leggen op onze transferpolitiek. Maar nogmaals, daarmee geen verwijt aan de vorige leiding. Alle dingen die gedaan zijn, zijn samen lang overwogen. En ik had misschien hetzelfde gedaan, maar we gaan het nu anders doen. Onze trainer Ruud van Nistelrooij is daar aan de voorkant bij betrokken. Nu zijn er transfers gedaan en kunnen we weer gaan bouwen.
PSV had toch genoeg kapitaal op het veld?
,,Ja, maar dat moet je wel kunnen verzilveren. Dat willen we liefst voor een seizoen doen en niet aan de achterkant van een voetbaljaar. Als wij dit seizoen toch onder nul waren gekomen, hadden we ons bij de KNVB moeten melden met een uitgebreid plan.
Die kans was toch minimaal?
,,Als er iets met Cody (Gakpo, red.) was gebeurd, was dat niet helemaal zeker. De verkoop van Noni Madueke was niet gepland, maar we hebben ook rekening gehouden met zijn persoonlijke verhaal. Zijn vader zat hier een half jaar geleden en vertelde dat hij per se terug wilde naar Engeland. Bij Johan Bakayoko hebben we niet meegewerkt. Paris Saint-Germain wilde veel betalen, maar dat paste niet in onze filosofie. Bovendien hadden we al twee buitenspelers verkocht en kunnen we maximaal drie spelers toevoegen in de winter. Daar zitten we nu al aan.
Gekke wereld toch, met al die buitenlandse miljoenen?
,,Ja, het landschap is steeds moeilijker. Maar we kunnen nog steeds creatief zijn. Qua salarissen kunnen we nog wedijveren met kleinere Premier League-clubs, maar binnenkort veranderen er weer belastingregels waardoor spelers meer fiscaal moeten afdragen. We zijn blij dat onze nieuwe technisch directeur Earnest Stewart straks een compleet en groot netwerk meebrengt, ook uit de Verenigde Staten. Die spelersmarkt wordt voor ons steeds interessanter, zoals we ook de Franse markt heel nauwlettend volgen. Over Scandinavië zijn we iets minder zeker, want we zijn dat de nodige spelers uit die competities het moeilijk hebben om hier snel door te breken.”
Waar mag PSV de komende seizoenen op afgerekend worden?
,,Elk jaar moeten wij meedoen om de titel. Punt. En we willen elk jaar in de groepsfase van de Champions League spelen, maar de doelstelling is eens per twee jaar. We hebben een flink budget, naar nationale begrippen. De commercie draait op volle toeren bij de club en alles is stijf uitverkocht. Met onze begroting moet je meedoen om de prijzen. Bij PSV hoort ook dat je met een tweede plek nooit tevreden bent, ook niet als er wel Champions League-voetbal is. En na een titel heb je 48 uur plezier en daarna begint alles weer van voren af aan. Champions League is de maat der dingen en bepaalt zoveel. Het is een vliegwiel dat zoveel in gang kan zetten bij onze club. En we hebben nog zoveel te doen, want bijvoorbeeld het Philips Stadion kan op de nodige plekken een flinke impuls gebruiken.
Ik snap wel dat je niet met miljoenen gaat smijten in de winter, winter transfers zijn sowieso zelden succesvol heb ik het idee. Maar nu hebben we Branthwaite, Savio, Silva, Van Aanholt en Hazard op huurbasis, er van uitgaand dat Gerrit, Van Aanholt en Hazard basis gaan spelen, zijn dat alweer 3 posities waar je volgend jaar waarschijnlijk 0 profijt van gaat hebben in dit scenario. Zeker bij PSV moet er iets van waarde in de aanval staan vind ik, nu heb je 2 spelers verkocht voor 90 miljoen en gaan we het met een afdankertje van Dortmund en Anderlecht doen + Luuk de Jong. Geen talent (Saibari en Bakayoko kunnen er geen klote van imo) of speler a la Gakpo vorig jaar die wat verder in zijn ontwikkelin was. Het is ook niet alsof de transfer van Gakpo uit de lucht komt vallen, dan is het wel heel slecht dat je buiten Tsygankov blijkbaar geen alternatief achter de hand hebt. Zeker als je dan ook nog eens Madueke verkoopt.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
https://www.ed.nl/psv/psv(...)-over-toon~a5ef374a/
[..]
Nu dus huren, omdat je komende zomer een selectie samen moet gaan stellen voor een competitie waar twee directe CL plekken te halen zijn. Daar willen ze bij zitten en ze schatten in dat die kans zo het grootst is.
Ik vind dat geen gekke gedachte en snap volledig dat er niet in deze winter met geld is gesmeten. Goed verhaal.
En dan lees je hier dat ze niet met miljoenen aan het smijten zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:42 schreef tompsv18 het volgende:
Die Hazard kost dus blijkbaar 2,5-3 miljoen salaris en nog 500k aan huursom. En ze waren zogenaamd aan het saneren. Knettergek.
Dacht PSV dat het om Eden ging?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:42 schreef tompsv18 het volgende:
Die Hazard kost dus blijkbaar 2,5-3 miljoen salaris en nog 500k aan huursom. En ze waren zogenaamd aan het saneren. Knettergek.
En komt nauwelijks nog een boom voorbij.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:42 schreef tompsv18 het volgende:
Dat is wel bizar veel als het waar is jaquote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:42 schreef tompsv18 het volgende:
Op die manier leg je wel heel veel druk op de transferzomer, die moet eigenlijk wel goed zijn met zoveel zekere vertrekkers. En helemaal als je er CL-voetbal aan koppeltquote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nu dus huren, omdat je komende zomer een selectie samen moet gaan stellen voor een competitie waar twee directe CL plekken te halen zijn. Daar willen ze bij zitten en ze schatten in dat die kans zo het grootst is.
Ik vind dat geen gekke gedachte en snap volledig dat er niet in deze winter met geld is gesmeten. Goed verhaal.
Met het vertrek van Gakpo, Madueke, Bruma, Vertessen en Max is er natuurlijk ruimte in de salarishuishouding. Al deze spelers lagen nog voor 1 of meerdere seizoenen vast en zouden bij elkaar een veelvoud van die 3 miljoen gekost hebben.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:42 schreef tompsv18 het volgende:
Dat is z’n dikke broer Eden waar jij nu op doelt.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:59 schreef RipCity het volgende:
[..]
En komt nauwelijks nog een boom voorbij.
Lijkt me stug dat Hazard 6 miljoen verdient bij Dortmund.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:42 schreef tompsv18 het volgende:
Elfrink heeft het al bevestigd. Gaat PSV 3 mil kosten dit geintje.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:20 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Lijkt me stug dat Hazard 6 miljoen verdient bij Dortmund.
5 miljoen lijkt me dan weer niet zo vreemd, salarissen wereldwijd zijn wel echt flink gestegen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:20 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Lijkt me stug dat Hazard 6 miljoen verdient bij Dortmund.
Dan kan die er maar beter naar spelen, anders is het weer 3 miljoentjes in de bodemloze put.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:23 schreef tompsv18 het volgende:
[..]
Elfrink heeft het al bevestigd. Gaat PSV 3 mil kosten dit geintje.
Topspelers bij Dortmund verdienen 10M+. Hazard speelt er al jaren.
Las ook dat PSV blijkbaar 63 miljoen aan salarissen had op een gegeven moment, in dat artikel hier in het topic geloof ikquote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:28 schreef Marcoss het volgende:
[..]
5 miljoen lijkt me dan weer niet zo vreemd, salarissen wereldwijd zijn wel echt flink gestegen.
Als hij zijn topniveau haalt, lijkt het me geen slechte investering. Vraag is wanneer hij weer op dat niveau is..
Ja eens wel. De oorlogskas wordt gespekt. De nieuwe TD mag daarmee aan de slag. Met het nakende vertrek van Simons en Sangare en de voornoemde huurlingen kun je aan de slag. Ik vond het met name goed dat stabiliteit wordt verkozen boven een onzekere klassering.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Als je daarmee champions league haalt is dat prima.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:23 schreef tompsv18 het volgende:
[..]
Elfrink heeft het al bevestigd. Gaat PSV 3 mil kosten dit geintje.
Topspelers bij Dortmund verdienen 10M+. Hazard speelt er al jaren.
Klopt. Misschien de gedachte dat met Noni en Bakayoko er genoeg potentie was voor de Eredivisie. Of gewoon het realisme dat er gewoon niks kon op dat moment.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:40 schreef Lange_Lans het volgende:
[..]
Ja eens wel. De oorlogskas wordt gespekt. De nieuwe TD mag daarmee aan de slag. Met het nakende vertrek van Simons en Sangare en de voornoemde huurlingen kun je aan de slag. Ik vond het met name goed dat stabiliteit wordt verkozen boven een onzekere klassering.
Wat ik psv wel kwalijk neem is dat ze niet sneller hebben gehandeld om het vertrek van Gakpo op te vangen. Dat heeft gewoon punten gekost.
Madueke stabiel? Max stabiel? Van Ginkel stabiel? Vertessen stabiel?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:41 schreef Ixnay het volgende:
PSV lijkt wel alles te verkopen dat het boel nog enigszins stabiel houdt.
Zal me niks verbazen als ze Phoxy nog verkopen.
Presteert al jaren op hoog niveau, wonder dat die nog niet weg is gekocht.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:41 schreef Ixnay het volgende:
PSV lijkt wel alles te verkopen dat het boel nog enigszins stabiel houdt.
Zal me niks verbazen als ze Phoxy nog verkopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |