abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 30 januari 2023 @ 10:50:50 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_207775136
Nederlandse gemeenten zitten nog altijd zonder regels voor het online monitoren van burgers. Oorspronkelijk was het plan dat de handreiking voor monitoring van sociale media door gemeenten eind vorig jaar zou verschijnen, maar door het verbreden van de oorspronkelijke reikwijdte komen de regels later. Een exacte datum is echter onbekend. Minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid stelt dat haar ministerie samen met anderen druk bezig is om de regels "zo spoedig mogelijk" gereed te hebben.

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden Hogeschool onderzoek blijkt dat Nederlandse gemeenten nepaccounts gebruiken om burgers op social media te volgen. Via Facebook, Twitter en andere social media proberen de gemeenten om zicht op mogelijke ongeregeldheden te krijgen en fraude te bestrijden. Hierbij wordt soms ook de wet overtreden. Zo werkt bijna één op de zes van de ondervraagde gemeenten met nepaccounts. Alleen politie en inlichtingendiensten mogen deze methode onder strikte voorwaarden inzetten. Het monitoren door gemeenten zorgde voor de nodige kritiek.

In 2021 kondigde toenmalig minister Ollongren van Binnenlandse Zaken aan dat regels voor het AVG-proof monitoren van burgers op internet eind 2021 gereed zouden zijn. Begin 2022 bleek dat die regels er nog steeds niet waren, tot onvrede van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De VNG hekelde het feit dat gemeenten nog altijd geen wettelijke basis voor online monitoring hebben. Vervolgens werd gesteld dat de handreiking in de tweede helft van vorig jaar zou verschijnen.

"Het streven was om voor het eind van vorig jaar het juridisch kader voor sociale media monitoring door gemeenten te verhelderen en een handreiking hieromtrent op te stellen voor gemeenten in het kader van de Openbare Orde en Veiligheid (OOV). Dat is helaas niet gelukt", aldus Yesilgöz in een antwoord op Kamervragen van D66. "De onderzoekers hebben namelijk laten weten dat verbreding van de oorspronkelijke reikwijdte van de handreiking nodig is, zodat deze betere aansluiting zal vinden bij de behoefte in de gemeentelijke praktijk."

Volgens de minister werken de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid intensief samen met de onderzoekers en de VNG. om het juridische kader en de praktische handreiking zo spoedig mogelijk gereed te hebben. "Het kabinet zal u in het eerste kwartaal van 2023 nader informeren", laat Yesilgöz verder weten. Eind december stelde staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering nog dat de regels naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 gereed zouden zijn.

Bron: https://www.security.nl/p(...)nitoring+van+burgers

Dus elke overheidsdienst gaat je volgen. Of je het leuk vind of niet.
Je wordt dus gedwongen om van social media af te gaan als je niet wil dat je eigen gemeente je niet meer kan volgen.....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_207775169
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:50 schreef Netsplitter het volgende:
Nederlandse gemeenten zitten nog altijd zonder regels voor het online monitoren van burgers. Oorspronkelijk was het plan dat de handreiking voor monitoring van sociale media door gemeenten eind vorig jaar zou verschijnen, maar door het verbreden van de oorspronkelijke reikwijdte komen de regels later. Een exacte datum is echter onbekend. Minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid stelt dat haar ministerie samen met anderen druk bezig is om de regels "zo spoedig mogelijk" gereed te hebben.

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden Hogeschool onderzoek blijkt dat Nederlandse gemeenten nepaccounts gebruiken om burgers op social media te volgen. Via Facebook, Twitter en andere social media proberen de gemeenten om zicht op mogelijke ongeregeldheden te krijgen en fraude te bestrijden. Hierbij wordt soms ook de wet overtreden. Zo werkt bijna één op de zes van de ondervraagde gemeenten met nepaccounts. Alleen politie en inlichtingendiensten mogen deze methode onder strikte voorwaarden inzetten. Het monitoren door gemeenten zorgde voor de nodige kritiek.

In 2021 kondigde toenmalig minister Ollongren van Binnenlandse Zaken aan dat regels voor het AVG-proof monitoren van burgers op internet eind 2021 gereed zouden zijn. Begin 2022 bleek dat die regels er nog steeds niet waren, tot onvrede van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De VNG hekelde het feit dat gemeenten nog altijd geen wettelijke basis voor online monitoring hebben. Vervolgens werd gesteld dat de handreiking in de tweede helft van vorig jaar zou verschijnen.

"Het streven was om voor het eind van vorig jaar het juridisch kader voor sociale media monitoring door gemeenten te verhelderen en een handreiking hieromtrent op te stellen voor gemeenten in het kader van de Openbare Orde en Veiligheid (OOV). Dat is helaas niet gelukt", aldus Yesilgöz in een antwoord op Kamervragen van D66. "De onderzoekers hebben namelijk laten weten dat verbreding van de oorspronkelijke reikwijdte van de handreiking nodig is, zodat deze betere aansluiting zal vinden bij de behoefte in de gemeentelijke praktijk."

Volgens de minister werken de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid intensief samen met de onderzoekers en de VNG. om het juridische kader en de praktische handreiking zo spoedig mogelijk gereed te hebben. "Het kabinet zal u in het eerste kwartaal van 2023 nader informeren", laat Yesilgöz verder weten. Eind december stelde staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering nog dat de regels naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 gereed zouden zijn.

Bron: https://www.security.nl/p(...)nitoring+van+burgers

Dus elke overheidsdienst gaat je volgen. Of je het leuk vind of niet.
Je wordt dus gedwongen om van social media af te gaan als je niet wil dat je eigen gemeente je niet meer kan volgen.....
Je kunt je account toch privé maken?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 30 januari 2023 @ 11:01:04 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_207775269
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef laforest het volgende:

[..]
Je kunt je account toch privé maken?
Dat is toch vreemd dat ik mijn account prive moet maken omdat de gemeentes zich eerst niet aan de wet houden, en dat het nu zodanig wordt neergezet dat het wel in eens legaal is?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_207775653
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:01 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Dat is toch vreemd dat ik mijn account prive moet maken omdat de gemeentes zich eerst niet aan de wet houden, en dat het nu zodanig wordt neergezet dat het wel in eens legaal is?
Je zet het er zelf openbaar op. Niks illegaal aan om voor een ander of gemeente dat te bekijken. Alleen fake accounts mogen ze niet mee werken.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 30 januari 2023 @ 11:31:07 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_207775747
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:25 schreef laforest het volgende:

[..]
Je zet het er zelf openbaar op. Niks illegaal aan om voor een ander of gemeente dat te bekijken. Alleen fake accounts mogen ze niet mee werken.
Dus? Ik zet in de zomer ook mijn deur naar de tuin open. Is dat meteen een uitnodiging om in te breken?
Ze hebben massaal de wet overtreden, maar in plaats van het stoppen van deze praktijken gaan ze tips en truuks geven om het legaal te maken...
Even opsommen wie er straks allemaal mee zit te loeren:
Politie, AIVD, MIVD, NCTV, belastingdienst, gemeentes, justitie, banken, en zal er nog wel een paar vergeten zijn.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_207775812
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:25 schreef laforest het volgende:

[..]
Je zet het er zelf openbaar op. Niks illegaal aan om voor een ander of gemeente dat te bekijken. Alleen fake accounts mogen ze niet mee werken.
Je zet zelf ook je auto op straat, maar dan nog is die niet van iedereen.

Je kan ook je hele leven sharen op inet, maar je kan je ook afvragen wat een overheid daar in te neuzen heeft. Er is ook zoiets als ethiek.
Daarbij ook, overheden zijn een pittige oorlog aan het voeren tegen de praktijken van de facebooks en googles van deze wereld omdat ze veel illegaal achten. Maar dan wel via de achterdeur gebruik van ze maken om bewoners te controleren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207775899
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je zet zelf ook je auto op straat, maar dan nog is die niet van iedereen.

.
Maar het is niet verboden om er naar te kijken.
pi_207775930
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:31 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Dus? Ik zet in de zomer ook mijn deur naar de tuin open. Is dat meteen een uitnodiging om in te breken?

Ik snap jouw logica niet. Wie breekt er in jouw account in als de gemeente naar jouw openbare profiel kijkt op FB? Die vergelijking gaat niet op.
pi_207775960
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:42 schreef laforest het volgende:

[..]
Maar het is niet verboden om er naar te kijken.
Er in gaan zitten neuzen is anders wel heel erg verdacht en kan je de politie makkelijk voor bellen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 30 januari 2023 @ 11:48:29 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_207776021
Goh, regels die ervoor zorgen dat de overheid mensen moeilijker in de gaten kan houden lopen vertraging op door de overheid.

Dat zal de overheid vast enorm vervelend vinden.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_207776051
Die regels zijn heel simpel, tenzij ze gewoon handmatig even een profiel kijken mag dat, gaan ze automatisch zaken bekijken, dan zijn ze niet alleen in overtreding met de AVG maar ook met vrijwel alle voorwaarden van social networks.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 30 januari 2023 @ 11:55:14 #12
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207776114
Zouden ze ook meelezen op Fok?
pi_207776235
quote:
10s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:55 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Zouden ze ook meelezen op Fok?
Zeker, hoe denk je dat al die uitkeringstrekkers worden gevonden!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207776803
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:50 schreef Netsplitter het volgende:
Je wordt dus gedwongen om van social media af te gaan
Zo zie je maar weer: de overheid heeft het beste met je voor.
pi_207776833
Ik heb nooit begrepen waarom een overheid geen gebruik mag maken can openbare bronnen. Welke argumenten er nu komen ik begrijp het niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')