Een aparte constructie. Het pand zit in een B.V. maar ze tekenen wel hoofdelijk mee (niet dat er iets te halen valt). Pand heeft een lage huur en een vaste huurder vandaar de lage aankoopprijs. Het pand heeft een WOZ waarde van 157k.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 17:22 schreef KrekelJapie het volgende:
U heeft eerder geïnvesteerd in project(en) van BM Capital. Daarom maken we u graag als eerste attent op het project BM Capital III – 26948. Het project gaat voor u open op maandag 30 januari a.s. om 14.00 uur. Via deze link kunt u het project als eerste inzien https://www.geldvoorelkaa(...)=26948&code=br26948i
idem, zij het bescheidenquote:Op maandag 30 januari 2023 13:48 schreef Horsemen het volgende:
Ik zit deze net even te bekijken:
[..]
Een aparte constructie. Het pand zit in een B.V. maar ze tekenen wel hoofdelijk mee (niet dat er iets te halen valt). Pand heeft een lage huur en een vaste huurder vandaar de lage aankoopprijs. Het pand heeft een WOZ waarde van 157k.
De vraag is, is deze een basis investering waard of toch te veel haken en ogen?
Edit: Meegenomen.
Op zich prima toch dat ze meetekenen. Valt niet veel te halen maar ze zullen hun breedbeeld tv en het bankstel niet graag kwijtraken denk ik, teken van vertrouwen en/of goed onderhandelen door GvE.quote:Op maandag 30 januari 2023 13:48 schreef Horsemen het volgende:
Ik zit deze net even te bekijken:
[..]
Een aparte constructie. Het pand zit in een B.V. maar ze tekenen wel hoofdelijk mee (niet dat er iets te halen valt). Pand heeft een lage huur en een vaste huurder vandaar de lage aankoopprijs. Het pand heeft een WOZ waarde van 157k.
De vraag is, is deze een basis investering waard of toch te veel haken en ogen?
Edit: Meegenomen.
En inmiddels vol.quote:Op maandag 30 januari 2023 14:25 schreef obligataire het volgende:
[..]
Op zich prima toch dat ze meetekenen. Valt niet veel te halen maar ze zullen hun breedbeeld tv en het bankstel niet graag kwijtraken denk ik, teken van vertrouwen en/of goed onderhandelen door GvE.
De huidige huurder zit er al sinds 1969 in dus ik vermoed dat het wel een keertje vrij zal komen
Ik doe mee, met dit bedrag en de 1e hypotheek kun je moeilijk geld gaan verliezen lijkt me.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jammer wel, heeft nog geen jaar van de beoogde 18 maanden gelopen.
quote:Op maandag 30 januari 2023 19:08 schreef InVestEerder het volgende:
CRE Verzorgingshuis BeierenInderdaad jammer, ik hoef het niet zo nodig terug zolang het goed belegd isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jammer wel, heeft nog geen jaar van de beoogde 18 maanden gelopen.![]()
Het geeft maar weer aan dat de beoogde looptijden bij CRE niet al te serieus genomen moeten worden.Pecunia non olet
Vertel, welke projecten?quote:Op maandag 30 januari 2023 19:51 schreef Faraday01 het volgende:
Het lijkt er op dat de afdelingen intensief beheer drukke tijden tegemoet gaan. Toch een flink aantal projecten met betalingsproblemen de afgelopen maanden. Niet heel verrassend in deze economische omstandigheden maar het begint wel op te lopen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door raser1981 op 30-01-2023 22:39:37 (Platform toegevoegd) ]
quote:Op maandag 30 januari 2023 22:38 schreef raser1981 het volgende:
Ik had vandaag de onderstaande twee. Beide ccf.Woning in Haarlem van de eigenaren van het hotel staat al meer dan 6 maanden te koop. Deze gaan ze met de dalende huizenprijzen niet meer verkopen tegen de vraagprijs.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheid zou nog wel materieel moeten zijn, maar de ondernemers hadden vast op een hogere overwaarde gerekend.
In een email met een vraag over een wel/niet aanstaande aflossing van project Gössn*tz, heb ik CR* weleens "hét platform met de meest onvoorspelbare aflossingen, en platform met gebrekkige proactieve berichtgeving" genoemd. Daar kreeg ik wel reactie op (vonden ze niet zo leuk), maar helaas geen antwoord op mijn vraag. Blijkbaar toch een gevoelige snaar geraakt... N.B. Ik weet echt wel dat mijn gebruikte taktiek zelden effectief is, maar ik was het gekleuter even zat.quote:Op maandag 30 januari 2023 19:51 schreef obligataire het volgende:
[..]
Inderdaad jammer, ik hoef het niet zo nodig terug zolang het goed belegd is![]()
Het geeft maar weer aan dat de beoogde looptijden bij CRE niet al te serieus genomen moeten worden.
Er zijn toch mensen die zich blindstaren op 9% en korte project perioden. Geef mij dan maar de kleine projecten met 1ste hypotheek met iets minder rente maar met wel een behoorlijke lineaire aflossing zoals de Leeuwarder bedrijfsunits.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:15 schreef obligataire het volgende:
MEBA Afb*ouw zit al vol binnen een paar minuten, toch met 190K geen klein project.
Ik wens ze er veel sterkte mee
Gezonde balans, voldoende marge in de 2023-begroting, comfort over de komende 12 maanden vanwege de getekende order van ¤1M, ook daarbuiten vertrouwen vanwege de focus op isolatie en het hogere segment, gezamenlijke borgstelling door de ondernemers, negatieve hypotheekverklaring op aantrekkelijke woning met dekkende overwaarde en lineaire aflossing in 18 maanden waardoor het risico er snel uit loopt.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Er zijn toch mensen die zich blindstaren op 9% en korte project perioden. Geef mij dan maar de kleine projecten met 1ste hypotheek met iets minder rente maar met wel een behoorlijke lineaire aflossing zoals de Leeuwarder bedrijfsunits.
Iedereen maakt uiteraard zijn eigen afweging bij de beoordeling. Ik acht hem niet kansloos maar zie toch wel de nodige beren op de weg.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:08 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Gezonde balans, voldoende marge in de 2023-begroting, comfort over de komende 12 maanden vanwege de getekende order van ¤1M, ook daarbuiten vertrouwen vanwege de focus op isolatie en het hogere segment, gezamenlijke borgstelling door de ondernemers, negatieve hypotheekverklaring op aantrekkelijke woning met dekkende overwaarde en lineaire aflossing in 18 maanden waardoor het risico er snel uit loopt.
Ik investeer gemiddeld in nog geen 10% van de Collin-projecten - alleen degene waar ik de risk/return het gunstigst vind. Dit is er één van.
Nadat de hypotheek is gevestigd, komt er een betaalschema in je account.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:34 schreef Crowdmeister het volgende:
Ik heb vorige maand meegedaan aan mijn eerste SIG project. Zet SIG een cashflow projectie op de site die je kan downloaden als het project rentedragende wordt? Of moet ik zelf iets in elkaar prutsen?
Wordt er bij Collin bij dit soort posten nooit gewerkt met een bouwdepot? Dat lijkt me namelijk wel vrij logisch voor een dergelijk projectquote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:25 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 18 maanden Collin project met een 1e hypotheek op te bouwen bedrijfsmatig onroerend goed.
R.J.J. Boumans (box 3)
¤ 150.000 | 7,0% rente | 18 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/r-j-j-boumans-box-3/
Dat komt wel eens voor maar dit staat dan expliciet vermeld.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:19 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
[..]
Wordt er bij Collin bij dit soort posten nooit gewerkt met een bouwdepot? Dat lijkt me namelijk wel vrij logisch voor een dergelijk project
Ik zie bij nader inzien af van mijn investering. Niet vanwege de punten hierboven (de woning van ~¤600K heeft wel degelijk voldoende overwaarde en tegenover de andere punten staat de 9%), maar ik heb de CVs van beide heren nu bekeken en die hebben een paar rode vlaggen. Ze hebben samen sinds kort ook nog een vastgoedfonds oid, de ene is marketeer zonder enige voorgaande ervaring in de bouw en de ander is van huis uit zeker gevelbouwer maar doet/deed de laatste jaren nog allerlei andere dingen (consulting, uitzendbureau, fietsenwinkel, bouw-camerasystemen). Kan allemaal OK zijn, maar kan ook 12 ambachten, 13 ongelukken zijn. Zie liever twee mannen met volle focus op wat ik financier.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:37 schreef obligataire het volgende:
[..]
Iedereen maakt uiteraard zijn eigen afweging bij de beoordeling. Ik acht hem niet kansloos maar zie toch wel de nodige beren op de weg.
* De balans oogt inderdaad solide maar je weet niet of er rekening is gehouden met (r/c) vorderingen op directieleden. Het is niet voor niets dat ze geld moeten lenen om materialen en lonen voor te financieren terwijl ze ongetwijfeld periodiek zullen afrekenen met de klant voor de voortgang.
* Een begroting is een zeer flexibel iets. Komen zelden uit
* Een order is nog geen factuur en zelfs een factuur is nog geen harde cash op de bank;
* De borgstellingen stellen buiten de overwaarde weinig voor;
* Er wordt geen 2e hypotheek verstrekt dus Collin is gewoon concurrente crediteur
* De overwaarde is bij lange na niet dekkend voor de hele lening, zelfs al zouden er geen bijkomende kosten zijn en er geen waardedaling zou optreden komende tijd.
* Prettig dat ze lineair aflossen, maar daardoor ook weinig rentebaten, terwijl je wel het volle investeerdersrisico neemt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |