Ik snap echt niet wat het voordeel is om in zee te gaan met een vereffenaar. In de procedure zit echt niets om de opbrengst te maximaliseren.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 17:27 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik zie nergens dat het geheim is, dus bij dezen:
Dat is dus de vraag (maar mogelijk is die al el ergens beantwoord?), kan namelijk heel goed beneficiair zijn aanvaard, dus onder voorbehoud (zie deze uitleg)quote:Op dinsdag 7 februari 2023 16:50 schreef Geldstrooier het volgende:
Maar iemand heeft deze erfenis geaccepteerd en daarmee ook de schulden.
Met dit soort bedragen zou je de erfenis nooit moeten accepteren.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:30 schreef tnhb het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag (maar mogelijk is die al el ergens beantwoord?), kan namelijk heel goed beneficiair zijn aanvaard, dus onder voorbehoud (zie deze uitleg)
Om nog maar te zwijgen van wat onze vereffenaar declareert, die dus geen enkele noodzaak / incentive heeft om de hoogste opbrengst eruit te halen, alles vlgs de procedures en declaraties, en de familie en rest staan buitenspel.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:31 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Met dit soort bedragen zou je de erfenis nooit moeten accepteren.
Ik snap dat wel. Nick heeft allerlei hypotheekcontracten gesloten met banken en crowfundorganisaties. En misschien wel veel meer zaakjes. Tientallen huurcontracten. Als nabestaanden, ik neem aan ouders, heb je niet de kennis om dit af te handelen.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:27 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik snap echt niet wat het voordeel is om in zee te gaan met een vereffenaar. In de procedure zit echt niets om de opbrengst te maximaliseren. Zo is er geen financieringsvoorbehoud en de vraag is hoe goed gezocht is naar potentiele kopers. Er moet voor nabestaanden toch veel meer uit te halen zijn?
Zandrivierstraat mist ook.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 17:54 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ik zit in de Korte Hoefstraat een project van Nick en zijn oom. Daar zie ik niets van in staan, dus dat wordt buiten het erfrecht gehouden ? Staat ook op naam van de oom . Nagevraagd aan SIG
Je hebt gelijk. maar ik bedoelde eigenlijk ook dat als er een testament geweest was met een executeur (familie / geen familie) je meer in eigen hand hebt. Ook ontbreekt de kennis van alle zaken, je kunt advies inwinnen & kennis inhuren en zelf bepalen wie dat is en bent bij de stappen betrokken. Nu snap ik ook wel als men jong is een testament (voor overlijden of een levenstestament) niet direct prio is. Maar als er zaken zoals in dit geval sprake is vastgoed, maar ook evt business , (huur) of andere contracten / toko's of wat dan ook, het toch wel belangrijk kan zijn.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 19:01 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ik snap dat wel. Nick heeft allerlei hypotheekcontracten gesloten met banken en crowfundorganisaties. En misschien wel veel meer zaakjes. Tientallen huurcontracten. Als nabestaanden, ik neem aan ouders, heb je niet de kennis om dit af te handelen.
Ik heb het niet uitgezocht maar zou de (eerste) hypotheekgever hier niet meer te zeggen moeten hebben. Want het zit er aan te komen dat er straks bij meerdere panden een tekort over blijft en dan gaat de grote vraag worden hoe er vereffend wordt tussen panden als er nog wel ergens geld is? En kan de hypotheekgever straks de verkoop tegen houden als de opbrengst tegen valt?quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:27 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik snap echt niet wat het voordeel is om in zee te gaan met een vereffenaar. In de procedure zit echt niets om de opbrengst te maximaliseren. Zo is er geen financieringsvoorbehoud en de vraag is hoe goed gezocht is naar potentiele kopers. Er moet voor nabestaanden toch veel meer uit te halen zijn?
Er staat ook op de SIG site : Betalingsachterstand ¤ 0quote:Op dinsdag 7 februari 2023 17:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Platform zonder defaults kan er dus af zo te lezen. De situatie van overlijden, lijkt dus 1 van de grootste risico's bij deze projecten.
Ik heb even niet scherp door wie is de executeur is ingehuurd ? edit: de rechtbank.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 21:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik heb het niet uitgezocht maar zou de (eerste) hypotheekgever hier niet meer te zeggen moeten hebben. Want het zit er aan te komen dat er straks bij meerdere panden een tekort over blijft en dan gaat de grote vraag worden hoe er vereffend wordt tussen panden als er nog wel ergens geld is? En kan de hypotheekgever straks de verkoop tegen houden als de opbrengst tegen valt?
Voor SiG zit er in elk geval een lastig probleem aan te komen. Want er gaan gedeeltelijke defaults komen en gaat SiG dan zoals het hoort de 1A tranche inclusief rente uitbetalen of gaan ze om de rest tevreden te houden de rente niet uitbetalen om het verlies voor de volgende schijf te beperken.
Als er nabestaanden zijn, zouden ze misschien beter naar SiG kunnen stappen als hypotheekhouder van alle panden om daar alle panden aan te bieden aan het netwerk van SiG? Of naar een dealfinderclub die er ook genoeg zijn?quote:Op dinsdag 7 februari 2023 19:01 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ik snap dat wel. Nick heeft allerlei hypotheekcontracten gesloten met banken en crowfundorganisaties. En misschien wel veel meer zaakjes. Tientallen huurcontracten. Als nabestaanden, ik neem aan ouders, heb je niet de kennis om dit af te handelen.
SiG geeft zelf aan weinig tot niets te kunnen doen. Bevreemd mij ook dat de hypotheekhouder zo buiten spel gezet kan worden en te maken krijgt met een vereffenaar die wel of niet zijn best doet. Ik heb weleens een project gehad waar een curator een pand moest verkopen. Die deed wel echt zijn best op een hoge opbrengst, ondanks dat het effect voor de boedel beperkt was en bijna alles naar de investeerders met hypotheek ging. Deze inspanning zie ik nu niet terug bij deze vereffenaar.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 21:13 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb het niet uitgezocht maar zou de (eerste) hypotheekgever hier niet meer te zeggen moeten hebben.
Vereffening tussen projecten ziet er niet naar uit dat dit aan de orde is omdat de verwachte opbrengst van alle panden veel lager is dan het totale hypotheekbedrag. Mocht het zo zijn dat er voor 1 pand opeens veel geboden wordt en er blijft geld over, lijkt me dat te gaan naar de nabestaanden (als deze de erfenis aanvaarden) en dat ze via een HA traject voor de panden met verlies dit geld moet proberen te innen.quote:Want het zit er aan te komen dat er straks bij meerdere panden een tekort over blijft en dan gaat de grote vraag worden hoe er vereffend wordt tussen panden als er nog wel ergens geld is? En kan de hypotheekgever straks de verkoop tegen houden als de opbrengst tegen valt?
De hypotheekakte bij SiG spreekt voor zich. Er is eigenlijk geen ruimte om 1A niet volledig af te wikkelen voordat 1B aan de beurt is. Een stemming invoeren om af te wijken van de akte lijkt ook niet zinvol omdat 1A veruit de grootste schijf is en investeerders van 1A geen belang hebben bij een afwijkende afwikkeling.quote:Voor SiG zit er in elk geval een lastig probleem aan te komen. Want er gaan gedeeltelijke defaults komen en gaat SiG dan zoals het hoort de 1A tranche inclusief rente uitbetalen of gaan ze om de rest tevreden te houden de rente niet uitbetalen om het verlies voor de volgende schijf te beperken.
Ben wel benieuwd over welke rente jullie het dan precies hebben? Want zo duidelijk lijkt het mij nou ook weer niet. Op het moment dat de leningnemer overlijdt stopt op dat moment de overeenkomst. Dat betekent ook dat de rente slechts tot dat moment te vorderen is.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 22:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Voor SiG zit er in elk geval een lastig probleem aan te komen. Want er gaan gedeeltelijke defaults komen en gaat SiG dan zoals het hoort de 1A tranche inclusief rente uitbetalen of gaan ze om de rest tevreden te houden de rente niet uitbetalen om het verlies voor de volgende schijf te beperken.
De hypotheekakte bij SiG spreekt voor zich. Er is eigenlijk geen ruimte om 1A niet volledig af te wikkelen voordat 1B aan de beurt is. Een stemming invoeren om af te wijken van de akte lijkt ook niet zinvol omdat 1A veruit de grootste schijf is en investeerders van 1A geen belang hebben bij een afwijkende afwikkeling.
quote:Beheer en ontruiming
a. Indien de hypotheekgever in zijn verplichtingen jegens de stichting in ernstige
mate tekortschiet is de stichting bevoegd het onderpand met machtiging van
de president van de Rechtbank in beheer te nemen.
b. De stichting is bevoegd het onderpand onder zich te nemen, indien zulks met
het oog op de executie vereist is.
....
De stichting is bevoegd de hiervoor vermelde roerende zaken en het onderpand
tezamen volgens de voor hypotheek geldende regels te executeren.
nee, meestal wordt de lening opeisbaar bij faillisement of overlijden. Rente betaal je gewoon totdat hij daadwerkelijk is afgelost.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 23:30 schreef dyna18 het volgende:
Op het moment dat de leningnemer overlijdt stopt op dat moment de overeenkomst. Dat betekent ook dat de rente slechts tot dat moment te vorderen is.
Dit vraag ik me ook nog steeds af, evenals waar de huurinkomsten op dit moment naartoe gaan..quote:Op dinsdag 7 februari 2023 23:34 schreef dyna18 het volgende:
Verder vindt ik het ook heel bijzonder dat SiG zijn hypotheekrecht niet goed kan uitoefenen. Ik snap niet zo goed waarom SiG met het hypotheekrecht in de hand deze verkoop niet kan stoppen. En daarna het beheer van de panden vorderen.
Iemand die kan toelichten waarom deze vereffenaar het pand kan verkopen ondanks dat er hypotheekrechten zijn?
Uit de hypotheekovereenkomst:
[..]
Die zijn bij SiG niet verpand aan de investeerders/aan het platform.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:39 schreef paardendokter het volgende:
Heeft iemand paraat of de huurpenningen verpand zijn aan SIG ?
staat wel wat over in de algemene voorwaarden. Het gaat dan over het woordje kanquote:Op woensdag 8 februari 2023 09:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Die zijn bij SiG niet verpand aan de investeerders/aan het platform.
Andere platforms doen dat meestal wel.
Ik heb ze hier al eerder op gewezen maar ze zagen daar de noodzaak niet van in.
Deze voorwaarde is ook bijzonder (voor de situatie als de erfenis niet wordt aanvaard):quote:31. Verpanding rechten
1. Geldlener geeft SamenInGeld in bepaalde situaties pandrechten. Het gaat om deze
situaties en pandrechten:
als het registergoed:
- wordt gebruikt op grond van huurbescherming;
- door of namens de overheid is gevorderd.
Daarnaast geldt dat de Hypotheekakte tot gelijke zekerheid als waarvoor het recht van
hypotheek is verleend, kan vermelden dat het volgende is verpand ten gunste van de
Crowd:
a. indien hypotheek is verleend op een recht van erfpacht, ondererfpacht, opstal of
ander beperkt recht: alle rechten die Hypotheekgever krachtens de Akte en
krachtens enige wettelijke bepaling jegens de grondeigenaar c.q. erfpachter kan
laten gelden, daaronder begrepen rechten op schadevergoeding of uitkering bij
beëindiging van het recht van erfpacht, ondererfpacht, opstal of ander beperkt
recht
b. alle rechten die Hypotheekgever krachtens de huur- of gebruiksovereenkomst
jegens de huurder of gebruiker kan laten gelden, daaronder begrepen het recht
om de huur- of gebruiksvergoeding te innen;
c. indien het onderpand is bezwaard met een erfdienstbaarheid, een recht van
erfpacht of ondererfpacht, een recht van opstal, een recht van vruchtgebruik,
gebruik of bewoning, een beperkt recht als bedoeld in artikel 5 van de
Belemmeringenwet Privaatrecht, of enig ander beperkt recht: alle rechten die
Hypotheekgever krachtens overeenkomst of krachtens de wet jegens de beperkt
gerechtigde kan laten gelden, daaronder begrepen het recht om de retributie, de
canon of enige andere tegenprestatie te innen;
d. alle rechten die Hypotheekgever, uit welke hoofde ook, heeft jegens derden met
betrekking tot het onderpand, zoals rechten op schadeloosstelling wegens
onteigening van het onderpand of van een gedeelte daarvan.;
2. Indien deze rechten nog niet verpand konden worden op de dag dat de Hypotheekakte
door de notaris is verleden, is Hypotheekgever verplicht deze rechten, zodra zij voor
verpanding vatbaar zijn geworden, terstond aan de Crowd te verpanden.
Opzegging kan wel, maar terugbetaling door de geldnemer lijkt me lastigquote:SamenInGeld kan in bepaalde situaties de overeenkomst van geldlening vóór de
einddatum opzeggen. Dit gebeurt als Geldnemer in verzuim is. Daarvoor is geen
'ingebrekestelling' of uitspraak van de rechter nodig. Als de overeenkomst van geldlening
wordt opgezegd, is de Geldlener verplicht de hoofdsom (of het deel dat nog resteert) en
alle rente en kosten direct te betalen. Het gaat om deze situaties:
- 8. Geldnemer overlijdt en er zijn geen erfgenamen die hem/haar opvolgen onder
algemene titel of Geldnemer is een rechtspersoon die ophoudt te bestaan door hetzij ontbinding van de rechtspersoon, juridische fusie of staking van de onderneming of
vervreemding van een of meer aandelen in het aandelenkapitaal van Geldlener;
De essentie van het probleem ligt in het feit dat de vereffenaar (laat)taxeren volgens het puntensysteem. SIG (laat) taxeren volgens het door de eigenaar op gegeven huurbedrag wat soms 2 tot 3 keer hoger is dan officieel toegestaan. Zolang er geen stront aan de knikker is gaat het goed maar in dit soort situaties zit schaal 1B tot 3 op de blaren.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:39 schreef paardendokter het volgende:
Ik denk dat de complexiteit van deze case te groot is voor de hipsters van SIG. Gevolg: afwachtende houding. Ze hadden direct toestemming van de rechtbank moeten vragen en zelfstandig moeten laten executeren. Ze laten het nu aan de familie over en de kosten daarbij zijn niet transparant. Reken er maar op dat die kosten torenhoog zullen zijn en voor een oncontroleerbaar deel helemaal geen betrekking hebben op het onroerend goed. Evengoed zal de crowd uiteindelijk ook opdraaien voor alle kosten....
Heeft iemand paraat of de huurpenningen verpand zijn aan SIG ?
Als het goed is zit je dan helemaal niet op de blaren maar dan is dit een weloverwogen risicoschatting geweestquote:Op woensdag 8 februari 2023 10:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
De essentie van het probleem ligt in het feit dat de vereffenaar (laat)taxeren volgens het puntensysteem. SIG (laat) taxeren volgens het door de eigenaar op gegeven huurbedrag wat soms 2 tot 3 keer hoger is dan officieel toegestaan. Zolang er geen stront aan de knikker is gaat het goed maar in dit soort situaties zit schaal 1B tot 3 op de blaren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |