abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207740276
quote:
De Verenigde Staten en Nederland hebben een akkoord bereikt over het beperken van de verkoop van ASML-chipmachines aan China, meldt persbureau Bloomberg.

De exacte inhoud van de afspraken over de technologie van het Nederlandse bedrijf blijft geheim vanwege de gevoeligheid van de materie. Het kan nog maanden duren voor er een definitief akkoord ligt.

Vandaag is in Washington overleg geweest tussen de Amerikanen, ambtenaren van de Nederlandse minister Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en Japan, dat ook chipmachines verkoopt aan China.
quote:
De verkoop van high-tech chipmachines van ASML uit Veldhoven aan China is al jaren een ingewikkelde kwestie. Er wordt gevreesd dat de geavanceerde chips gebruikt worden in Chinees defensiematerieel. De allernieuwste chipmachines mogen nu niet geëxporteerd worden naar China, oudere types wel.

De Verenigde Staten voeren nu de druk extra op om Nederland ervan te overtuigen een omvangrijker exportverbod naar China in te stellen. Daarmee zou ook de verkoop van die oudere machines worden beperkt. De Amerikanen willen de snelle ontwikkeling tegengaan door de Chinezen van moderne technologie, die kan worden gebruikt voor militaire doeleinden.
quote:
Minister Schreinemacher, verantwoordelijk voor het wel of niet verlenen van een exportvergunning van ASML-technologie, zei vandaag dat Nederland niet precies gaat doen wat de Amerikanen willen. "We tekenen niet bij het kruisje". Het zal nog maanden duren voor er precies duidelijk wordt wat het exportverbod inhoudt.
https://nos.nl/artikel/24(...)pmachines-naar-china

Een deal die geheim is maar wel bekend bij het publiek :lijstje:
pi_207740628
Mooi als we één lijn kunnen trekken met de westerse landen op dit gebied. Hoog tijd dat we de naïviteit rond China laten varen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2023 21:43:27 ]
pi_207741408
Rutte is de pussybitch van Creepy Biden. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 27 januari 2023 @ 22:24:38 #4
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_207741433
Hoezo je concurrenten vrij spel geven :')
pi_207741554
Nou, zet de luchtafweer maar op 't dak in Veldhoven :') (of is alles al richting 't oosten verkast?)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207741718
Gewoonlijk blijven handelen met Winnie de Pooh.
VOC mentaliteit.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207741733
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 21:43 schreef Heph844 het volgende:
Mooi als we één lijn kunnen trekken met de westerse landen op dit gebied. Hoog tijd dat we de naïviteit rond China laten varen.
China slecht
VS oorlog deel 24722 na WO2 goed
pi_207741776
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 22:42 schreef Bouti het volgende:

[..]
China slecht
VS oorlog deel 24722 na WO2 goed
China slecht ja. Jij vindt van niet?
pi_207753462
Nederland bukt gewoon, en krijgt wat ingecalculeerde kruimels toegeworpen om het thuis te verkopen :')

Niet dat ik het er mee oneens ben overigens. Zolang China IP niet respecteert, je daar niet zomaar een bedrijf op kan starten als buitenlander, op grote schaal spioneert en bijna alles onder staatscontrole staat, vind ik het geen slecht idee om wat voorzichtiger te gaan worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 22:42 schreef Bouti het volgende:

[..]
China slecht
VS oorlog deel 24722 na WO2 goed
Elk land heeft wel bloed aan z'n handen, dat is het probleem niet. En ook nooit geweest in het verleden. Dat er geen gelijk speelveld qua zakendoen is is wel het probleem.
pi_207753705
Weer lekker als schaapjes achter het grootkapitaal en de Verenigde Staten aanhuppelen. Zo kennen wij de Nederlanders weer.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  zondag 29 januari 2023 @ 12:23:09 #11
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_207762970
Ben benieuwd wat dan de compensatie is voor asml?
Ik weet dat de VS met alle macht fabrieken aan het bouwen is, maar die voorlopig nog niet klaar zijn.
ASML verliest door deze beslissing dus omzet (ergens gelezen 40 miljard op jaarbasis, maar ben hier niet zeker van). Ik ga er vanuit dat dit door de VS gecompenseerd wordt?
  zondag 29 januari 2023 @ 13:03:59 #12
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207763629
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:23 schreef begaaierd het volgende:
Ben benieuwd wat dan de compensatie is voor asml?
Ik weet dat de VS met alle macht fabrieken aan het bouwen is, maar die voorlopig nog niet klaar zijn.
ASML verliest door deze beslissing dus omzet (ergens gelezen 40 miljard op jaarbasis, maar ben hier niet zeker van). Ik ga er vanuit dat dit door de VS gecompenseerd wordt?
Je maakt het wel heel speculatief en spannend...
30 seconden zoeken op NOS.nl:

Chipmachinemaker ASML groeit door, maar zit met onzekerheid over China
"Het Nederlandse bedrijf boekte vorig jaar een omzet van ruim 21 miljard euro en behaalde 5,6 miljard euro winst."
[...]
"Deze machines zijn voor China's chipproductie onmisbaar. In 2021 leverde dit ASML een omzet van 2,7 miljard euro op, 15 procent van de totale omzet."

Maar dat er compensatie gaat zijn lijkt me duidelijk.
pi_207763636
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:23 schreef begaaierd het volgende:
Ben benieuwd wat dan de compensatie is voor asml?
Ik weet dat de VS met alle macht fabrieken aan het bouwen is, maar die voorlopig nog niet klaar zijn.
ASML verliest door deze beslissing dus omzet (ergens gelezen 40 miljard op jaarbasis, maar ben hier niet zeker van). Ik ga er vanuit dat dit door de VS gecompenseerd wordt?
Denk dat Biden het wel wil wegstrepen tegen ons jarenlange tekort op de NAVO-norm
pi_207763691
ik begrijp sowieso niet waarom een andere partij geholpen zou moeten worden om later daarmee jou te overheersen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207763733
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 22:42 schreef Bouti het volgende:

[..]
China slecht
VS oorlog deel 24722 na WO2 goed
Klopt ik ben het eens met je conclusie van je samenvatting, maar ik weet alleen niet of de cijfers kloppen. Ik ga dit trouwens ook niet uitzoeken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207763754
quote:
12s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:04 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Denk dat Biden het wel wil wegstrepen tegen ons jarenlange tekort op de NAVO-norm
dan is het een hele extreem goede deal voor NL!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207763756
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:23 schreef begaaierd het volgende:
Ben benieuwd wat dan de compensatie is voor asml?
Ik weet dat de VS met alle macht fabrieken aan het bouwen is, maar die voorlopig nog niet klaar zijn.
ASML verliest door deze beslissing dus omzet (ergens gelezen 40 miljard op jaarbasis, maar ben hier niet zeker van). Ik ga er vanuit dat dit door de VS gecompenseerd wordt?
Daar zullen die onderhandelingen wel over gaan lijkt me. Niet op het wel of niet leveren, daar hoeft de VS opzich niet over te onderhandelen, dat kunnen ze gewoon eenzijdig opleggen. Maar als ze alleen dat zouden dien is dat niet best voor de relatie.
pi_207763773
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:10 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Daar zullen die onderhandelingen wel over gaan lijkt me. Niet op het wel of niet leveren, daar hoeft de VS opzich niet over te onderhandelen, dat kunnen ze gewoon eenzijdig opleggen. Maar als ze alleen dat zouden dien is dat niet best voor de relatie.
de VS kan dat niet eenzijdig opleggen aan een NL bedrijf of aan Nederland. Ze kunnen hooguit consequenties opleggen aan de handel met de VS als ASML of Nederland dit niet uitvoert.

Als ASML of Nederland die consequenties gewoon accepteert dan heeft de VS het nakijken en worden die machines gewoon geleverd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207763800
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de VS kan dat niet eenzijdig opleggen aan een NL bedrijf of aan Nederland. Ze kunnen hooguit consequenties opleggen aan de handel met de VS als ASML of Nederland dit niet uitvoert.
Jawel, daar heb ik laatst een stuk over gelezen. In de machines van ASML zit best wat Amerikaans spul, van producten tot aan licenties op Amerikaans IP. En dat zou de VS kunnen blokkeren. Beetje zelfde principe dat de VS ook Saab kan verbieden de Gripen aan bepaalde partijen te verkopen omdat de straalmotor uit Amerika komt.

Het fijne en juridische weet ik er niet van, maar hier kwam het ongeveer op neer.
pi_207763828
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Jawel, daar heb ik laatst een stuk over gelezen. In de machines van ASML zit best wat Amerikaans spul, van producten tot aan licenties op Amerikaans IP. En dat zou de VS kunnen blokkeren. Beetje zelfde principe dat de VS ook Saab kan verbieden de Gripen aan bepaalde landen te verkopen omdat de straalmotor uit Amerika komt.
Precies, het heeft consequenties, maar de VS kan niet eenzijdig opleggen waarmee een land of bedrijf, dat zich buiten de VS bevindt, zaken doet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207763871
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Precies, het heeft consequenties, maar de VS kan niet eenzijdig opleggen waarmee een land of bedrijf, dat zich buiten de VS bevindt, zaken doet.
Maar dat zijn dan machines zonder die Amerikaanse onderdelen/technieken. Oftewel een niet werkend apparaat.

Bij de EUV machines bijv. is het makkelijk want de lichtbron komt van een Amerikaans bedrijf (wel 100% eigendom van ASML) en diverse patenten op EUV liggen bij Amerikaanse instellingen. De VS kan dit gewoon met ITAR/EAR regels verbieden..
pi_207764039
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:19 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Maar dat zijn dan machines zonder die Amerikaanse onderdelen/technieken. Oftewel een niet werkend apparaat.

Bij de EUV machines bijv. is het makkelijk want de lichtbron komt van een Amerikaans bedrijf (wel 100% eigendom van ASML) en diverse patenten op EUV liggen bij Amerikaanse instellingen. De VS kan dit gewoon met ITAR/EAR regels verbieden..
ASML heeft zich dus op dat vlak gevoelig gemaakt voor buitenlandse inmenging. Dat kan je ze prima kwalijk nemen en verklaart ook veel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 29 januari 2023 @ 13:41:38 #23
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_207764165
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 22:23 schreef superniger het volgende:
Rutte is de pussybitch van Creepy Biden. :')
Ook bang voor de aandeeltjes? Ben benieuwd.... Het is toch een belangrijke markt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_207764318
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ASML heeft zich dus op dat vlak gevoelig gemaakt voor buitenlandse inmenging. Dat kan je ze prima kwalijk nemen en verklaart ook veel.
Niet echt, zonder dat internationale netwerk is er geen EUV machine. Dat apparaat is veel te complex om alles in-house te doen. Leveranciers zijn ook meer partners dan simpele leveranciers.

Duitsland zou in theorie waarschijnlijk hetzelfde kunnen doen mbt Zeiss.
pi_207764427
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik begrijp sowieso niet waarom een andere partij geholpen zou moeten worden om later daarmee jou te overheersen
Er zijn tegenwoordig veel mensen die lijden aan een vorm van het Stockholm syndroom.
pi_207764663
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:50 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Niet echt, zonder dat internationale netwerk is er geen EUV machine. Dat apparaat is veel te complex om alles in-house te doen. Leveranciers zijn ook meer partners dan simpele leveranciers.

Duitsland zou in theorie waarschijnlijk hetzelfde kunnen doen mbt Zeiss.
kies dan voor EU partners, maar op deze manier ben je gevoelig voor economische chantage.... De VS heeft daar in het verleden veelvuldig gebruik van gemaakt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207764936
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 14:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
kies dan voor EU partners, maar op deze manier ben je gevoelig voor economische chantage.... De VS heeft daar in het verleden veelvuldig gebruik van gemaakt.
Die keuze is er dus niet. Het gaat niet om schroefjes die uit de VS komen maar om essentiële patenten en onderdelen (lichtbron bijv komt uit San Diego). Die VS beschermt die natuurlijk uit eigenbelang.

Ben het wel met je eens dat het niet echt wenselijk is maar het is nu eenmaal de praktijk. Qua onderzoek is de VS nog steeds een hele grote speler qua halfgeleiders.

En dat ze nu hun spierballen laten zien is gewoon de realiteit van de hegemonie van de VS. Ik kan me zo voorstellen als IJsland ofzo dit had geprobeerd dat Rutte hard zou lachen.
  zondag 29 januari 2023 @ 15:26:13 #28
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_207766016
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Je maakt het wel heel speculatief en spannend...
30 seconden zoeken op NOS.nl:

Chipmachinemaker ASML groeit door, maar zit met onzekerheid over China
"Het Nederlandse bedrijf boekte vorig jaar een omzet van ruim 21 miljard euro en behaalde 5,6 miljard euro winst."
[...]
"Deze machines zijn voor China's chipproductie onmisbaar. In 2021 leverde dit ASML een omzet van 2,7 miljard euro op, 15 procent van de totale omzet."

Maar dat er compensatie gaat zijn lijkt me duidelijk.
Haha thnx.

Zat er maar iets meer dan een nulletje langs 🤪
pi_207840056
Als je een product wilt maken, dan kijk je eerst welke onderdelen je gewoon kunt kopen. Want, dan hoef je geen geld uit te geven aan het onderzoek en de ontwikkeling daarvan. Dit verdrag zorgt er dus voor, dat de Chinese regering vele miljarden gaat uitgeven aan de ontwikkeling van hun eigen chipmachines. Zodat ze die van ASML over ~10 jaar niet meer nodig hebben en zelf gelijkwaardige machines kunnen gaan verkopen.

Slim? Kortzichtig.
  woensdag 8 februari 2023 @ 13:37:22 #30
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
  Spellchecker woensdag 15 februari 2023 @ 22:21:27 #31
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208013378
Nogal wat ASML-nieuws de laatste tijd .....

Chinees steelt gevoelige informatie over bedrijfstechnologie ASML
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ASML wil halve straat kopen voor bijna het dubbele van de vraagprijs

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
****** 1000 muzikanten gezocht voor afscheidsconcert Golden Earring ******
  woensdag 15 februari 2023 @ 22:36:06 #32
272777 Digi2
pi_208013561
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je een product wilt maken, dan kijk je eerst welke onderdelen je gewoon kunt kopen. Want, dan hoef je geen geld uit te geven aan het onderzoek en de ontwikkeling daarvan. Dit verdrag zorgt er dus voor, dat de Chinese regering vele miljarden gaat uitgeven aan de ontwikkeling van hun eigen chipmachines. Zodat ze die van ASML over ~10 jaar niet meer nodig hebben en zelf gelijkwaardige machines kunnen gaan verkopen.

Slim? Kortzichtig.
ASML ontwikkeld zijn technologie door en ondanks veel investering heeft China zelfs nog geen DUV machines weten te maken die een hoge productiesnelheid halen zoals die van ASML. Geld is niet altijd het probleem. De ontwikkelingen op A.I. gebied gaan snel en de high end chips spelen daar een belangrijke rol in. Ook voor de ontwikkeling van nieuwe chips wordt steeds meer A.I. gebruikt wat een zichzelf versnellende spiraal van ontwikkeling veroorzaakt.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 31 maart 2023 @ 13:47:09 #33
108676 Aether
pi_208601973
quote:
Ook Japan kondigt exportcontroles chiptechnologie aan
https://nos.nl/artikel/24(...)-chiptechnologie-aan

Japan gaat de export van technologieën waarmee chips worden geproduceerd, controleren en beperken. 23 verschillende technologieën mogen niet meer naar een aantal landen, waaronder China, worden geëxporteerd.

De Verenigde Staten en Nederland bereikten begin dit jaar een akkoord over beperking van de verkoop van ASML-chipmachines aan China. De VS vreest dat geavanceerde chips worden gebruikt voor Chinees defensiematerieel. Nederland levert nu niet meer de nieuwste en op één na nieuwste machines die nodig zijn voor de chipproductie.
Be curious, not judgmental
  vrijdag 31 maart 2023 @ 14:10:16 #34
257387 tjoptjop
pi_208602289
Alleen zijdelings van toepassing op ASML, maar er zit een kink in de kabel voor fabrieken van TSMC in Amerika.

quote:
As Apple's major chip manufacturer TSMC nears the opening of its Arizona plant, US officials want it to build more — but US versus China politics are complicating matters.

Taiwanese company TSMC has already invested $40 billion in its new Arizona factory, which it says will open in 2024. But since the US does not have a income tax agreement with Taiwan, TSMC faces double taxation on its profits from this or any other factory it could build in the States.

According to the Financial Times, unless there is a change in the law, TSMC will be paying out over 50% of its profits earned in the US. In comparison, Samsung pays much less because its home country of South Korea has a tax treaty with the States.

Naturally, then, US politicians who want to see the firm expand in the States argue that President Biden should negotiate a tax accord with Taiwan. TSMC officials have reportedly also asked for such an agreement to ease this double taxation burden.

However, at present the US does not recognize Taiwan as a separate country or sovereign nation. Instead, it sees it as part of China.

Consequently, creating a separate tax deal for Taiwan would legally be acknowledging the country's sovereign status. That could be seen by China as provocative, worsening the US/China trade tensions.


There are also political issues over staffing both TSMC's Arizona plant and more. TSMC has previously been reported to prefer bringing its existing staff to the US, as company management claims that "Americans are the most difficult to manage."

https://appleinsider.com/(...)ation-rule-continues
Laatste alinea als mooie uitsmijter _O-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')