abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207711901
https://www.rtlnieuws.nl/(...)hiedenis-niod-tweede

Bijna een kwart (23 procent) van de jongeren gelooft niet in de Holocaust, of vindt deze zwaar overdreven. Dat is meer dan in andere landen en volgens wetenschappers 'ronduit schrikbarend'. Ongeveer een op de zes Nederlanders denkt dat Anne Frank in het Achterhuis gestorven is en weet dus niet dat zij in een concentratiekamp is omgebracht.

'Verbazingwekkend', 'een bijzonder ernstige zorg' en 'de uitkomsten van het onderzoek bieden stof tot nadenken', zegt onderzoeker Kees Ribbens van het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies tegen persbureau ANP over de cijfers.

Zes miljoen Joden
De Claims Conference, een internationale organisatie die opkomt voor de rechten van Holocaustoverlevenden, deed vorige maand onderzoek onder 2000 Nederlanders. Millennials vanaf 1980 en leden van de generatie Z (tot geboortejaar 2012) werden daarvoor gebeld. Nergens anders ter wereld zijn de resultaten volgens Claims Conference zo 'schokkend' als bij ons.

In de Tweede Wereldoorlog zijn 6 miljoen Joden vermoord. Meer dan de helft van de ondervraagden (54 procent) weet dit niet. Van de jongeren denkt 37 procent dat er 2 miljoen of minder Joden zijn omgebracht.

Een meerderheid van de jonge Nederlanders (53 procent) noemt Nederland ook niet als een land waar de Holocaust in de Tweede Wereldoorlog plaatsvond. Velen kunnen geen enkel Nederlands doorgangskamp zoals Westerbork, Vught of Amersfoort opnoemen.

'Alarmerend'
Bijna iedereen kent de naam van Anne Frank wel, maar meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlanders weet niet dat zij in een concentratiekamp is gestorven. De Claims Conference noemt ook deze cijfers 'alarmerend'. Ondervraagden denken verder dat neonazisme in de Verenigde Staten veel vaker voorkomt dan in Nederland.

Ruim driekwart van alle ondervraagden vindt onderwijs over de Holocaust op scholen belangrijk.

"Na elk onderzoek merken we dat de kennis over de Holocaust wegzakt. Ronduit storend is de Holocaustontkenning. Onderwijs is heel belangrijk, want anders zal ontkenning de kennis gaan overheersen en leren toekomstige generaties niets meer van wat er is gebeurd", zegt Gideon Taylor, president van de Claims Conference.

'Is het onwetendheid?'
"In hoeverre staan ontkenners en twijfelaars open voor informatie uit onderwijs en musea?", vraagt onderzoeker Ribbens zichzelf af. "Is het onwetendheid, desinteresse of moedwillig ontkennen en verdraaien van historische feiten?" Ribbens wil gedetailleerder onderzoek.

Ook de Anne Frank Stichting pleit voor 'het belang van Holocausteducatie'. "Het is ontzettend belangrijk dat jongeren op school leren over de Holocaust. Hoe democratie en rechtsstaat buiten werking werden gezet, mensen uit de maatschappij werden uitgesloten, gedeporteerd en vermoord. Het levensverhaal van Anne Frank bevat al deze elementen", stelt de stichting.

- Niet mijn OP, wel mijn sluitpost-
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207711989
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 18:32 schreef Lao-Zi het volgende:

[..]
Ironisch dat bij zo'n onderwerp als de holocaust met de vinger gewezen wordt naar een bevolkingsgroep die een minderheid vormt, terwijl het onderzoek zelf daar niks over zegt. Dan heb je zelf niks, nada, 0,0, iets geleerd van de holocaust ook al erken je dat het heeft plaatsgevonden. Dat je 27 likes hebt gekregen bewijst maar dat het merendeel hier veel te leren heeft en zondebokken nodig heeft.
Waarom is het belangrijk te vermelden dat het om een minderheid gaat? Er wordt slechts een realiteit benoemd. En deze realiteit is trouwens ook in andere delen van Europa merkbaar, zo ontvluchten een flink aantal Joodse mensen Frankrijk al in de afgelopen jaren richting Israël.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_207712047
Een artikel uit het AD van 8 jaar geleden, dit soort dingen zouden nu niet meer zo snel gepubliceerd worden. Niet politiek correct genoeg natuurlijk, dan krijgt je direct gedoe op social media dat zo'n artikel zou aanzetten tot 'haat'. Maar het geeft in ieder geval duidelijk aan dat dit probleem dus al veel langer speelt.
quote:
Holocaust-les? Bullshit, zeggen de leerlingen

Steeds meer leraren hebben moeite de Holocaust te bespreken in de klas. Moslimkinderen haten dit onderwerp. De ChristenUnie houdt vandaag een rondetafelgesprek met leraren, joodse organisaties en vertegenwoordigers van de moslimsgemeenschap in de Tweede Kamer over dit probleem.

Zegt de leraar 'Joden', zeggen leerlingen 'Gaza'. Zegt de leraar 'Holocaust', zeggen leerlingen 'allemaal bullshit'. Wissam Feriani, leraar burgerschap op het roc van Amsterdam, heeft het allemaal gehoord. ,,De joden krijgen altijd de schuld. 'Ze horen er niet,' zegt een aantal leerlingen dan. Dat is moeilijk."

Het verhaal van Feriani staat niet op zichzelf. Steeds meer leraren klagen dat het lastig is onderwerpen als de Holocaust te bespreken in de klas wegens de bezwaren van veel moslimleerlingen.

,,Als ik dan hoor dat Holocaustoverlevende Bloeme Evers op sommige scholen geen gastlessen meer durft te geven, dan schrik ik daarvan," zegt ChristenUnie-leider Arie Slob. ,,Het is niet te verkroppen dat in het jaar van de zeventigste herdenking van de Holocaust het antisemitisme in Nederland toeneemt."

Volgens Feriani komen de emotionele reacties van zijn mbo-studenten voort uit onwetendheid. ,,Je probeert dan hun manier van denken te beïnvloeden. De kennis bij te spijkeren door het bespreekbaar te maken, dan gaan ze nadenken."

Pluspunt

Ruim de helft van Feriani's leerlingen is moslim, hij zelf ook. ,,Dat is een pluspunt. Ik ken hun cultuur, ik weet hoe ik ze moet benaderen. En ik ben een man. Ze geloven mij eerder dan een blonde vrouw."

In de tijd dat Slob zelf leraar geschiedenis en maatschappijleer was, was het ergste wat hij meemaakte dat een leerling niet geïnteresseerd was. ,,Je moet als leraar altijd over een barricade heen om de leerling te bereiken. In dit geval moet je ook nog eens over een ideologische barricade heen. Maar het laatste wat je moet doen is het níet bespreekbaar maken. We willen weten wat we vanuit de politiek kunnen doen om leraren daarbij te helpen."

De schoen wringt bij tijdgebrek, zegt docent Feriani. De Algemene Onderwijsbond ziet dat ook. ,,De één moet worden bijgespijkerd met wiskunde, de ander moet worden geholpen met vreemde ideeën,'' zegt een woordvoerder. ,,Dat kost tijd. Maar het moet niet een exclusief probleem van het onderwijs worden."

Tweede Wereldoorlog

Hoeveel leraren moeite hebben de Tweede Wereldoorlog te behandelen in de les, is niet bekend. Er is geen centraal meldpunt en ook de onderwijsbonden houden er geen cijfers van bij. Signalen zijn er wel, bevestigt middelbareschoolkoepel VO-raad, die de zorgen van de ChristenUnie herkent.

Het probleem groeit de laatste tijd, zegt creatief directeur Kai Pattipilohy van culturele organisatie Diversion. ,,Wij horen ook dat leerlingen bij de behandeling van de Holocaust zeggen: 'meester, u zegt het wel en ik zal het ook opschrijven bij mijn proefwerk, maar u staat toch aan de kant van de joden'."

De Amsterdamse organisatie laat jonge homoseksuele, islamitische en joodse rolmodellen gastlessen geven over onderwerpen waar een taboe op rust. Een rolmodel kan dan helpen, stelt Pattipilohy. Een leerling die boos is over wat er gebeurde in Gaza afgelopen zomer, weet vaak het verschil niet tussen de Israëlische politiek en iemand die joods is.

,,Je moet de leerlingen een spiegel voorhouden. Als je wilt dat je moeder met een hoofddoekje over straat kan, dan moet een jood ook een keppeltje kunnen dragen. Als je dat goed doet, fluiten de leerlingen een medeleerling die een antisemitische opmerking maakt zelf terug."
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_207712094
Ik trek die ‘jongeren’ in twijfel.
U MAD?
pi_207712225
Wierd Duk nu bij HLF8.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207712231
:')

twitter
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207712291
quote:
8s.gif Op woensdag 25 januari 2023 19:02 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
“Amalek wants life to be forfeit. Liberalism is the focus of Amalek today. This is why they will say that abortion and homosexuality, actions that detract from life, are moral imperatives. It is not a coincidence that liberals are atheists. Liberalism is what happens when you take God and meaning out of life. Ultimately, liberalism is idolatry. It is making God in the image of man, making man the ultimate authority, freeing him to do what he wants. The Golden calf is the liberal movement in action. They made a god, imbued him with powers, so that under his rule, they could do what they want.”

Fuck Amelek :r
Logo heeft antifa kleuren en nazi symbolen en die verkondigen europe's last battle.



Deu 25:17 Remember what Amalek did unto thee by the way, when ye were come forth out of Egypt;
https://en.wikipedia.org/wiki/Amalek
https://www.gotquestions.org/Amalekites.html

Was in de war met amorieten https://www.gotquestions.org/Amorites.html
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_207712302
Goh, dit had nou niémand zien aankomen.

hOe kAn dAt nOu t0cH!?!?!??!?!??!?!??!?!?
pi_207713102
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 19:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het is natuurlijk al vele jaren bekend dat leraren steeds meer moeite krijgen met holocaustonderwijs en het zelfs maar moeten laten zitten en in wat voor klassen op wat voor scholen dat het geval is. Als je multiculturaliteit en cultuurrelativisme hoog in het vaandel hebt staan moet je ook erkennen dat holcoaustherdenking Nederlandse en Westerse cultuur is. Haal je veel vreemde cultuur binnen, dan verschuift de verhouding in culturele uitingen.

Ik leid uit je post af dat je holocaustontkenning geen culturele verrijking vindt. Maar je moet niet vergeten hoeveel moois uit die vreemde cultuur daar tegenover staat.
https://nos.nl/artikel/24(...)rzoek-naar-holocaust

quote:
12 procent van de bevolking als geheel zegt dat dit aantal fors wordt overdreven of zelfs dat de Holocaust een mythe is. Onder de mensen jonger dan 40 is dat volgens de onderzoekers 23 procent.
Degenen die denken dat de groep van 12% en 23% alleen uit import uit het MO bestaat, die mogen ook opnieuw gaan leren rekenen.

12% van de gehele bevolking en 23% van onder de 40 jaar is veel meer dan het aantal moslims die hier zijn, en dat is áls we ervan uitgaan dat "alle" moslims de holocaust ontkennen, wat absoluut niet het geval is. Dan zit je dus nog met een veel grotere groep autochtonen die de holocaust ontkennen. Zelfs omroep ON wilde holocaust-ontkenners een platform geven, omdat dat gewoon onder hun aanhang leeft.

Ten slotte moeten we niet vergeten waar de holocaust heeft plaatsgevonden, die vond niet plaats in het MO, maar o.a. in ons land en achtertuin, in Europa. De meeste moslims die ik ken en spreek (waaronder orthodoxe moslims zoals salafisten) ontkennen de holocaust niet, maar vinden wel dat het misbruikt wordt door sommige joden (zionisten) om zelf misdaden te plegen in Israël.
pi_207714026
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 19:44 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Logo heeft antifa kleuren en nazi symbolen en die verkondigen europe's last battle.

[ afbeelding ]

Deu 25:17 Remember what Amalek did unto thee by the way, when ye were come forth out of Egypt;
https://en.wikipedia.org/wiki/Amalek
https://www.gotquestions.org/Amalekites.html

Was in de war met amorieten https://www.gotquestions.org/Amorites.html
Heb de moeite genomen om hun telegram channel te bezoeken
Wat stelletje kneuzen bij elkaar zeg _O-

Is er een link tussen Amelek International en de europa the last battle channel?
De retoriek die ze gebruiken is vrijwel identiek
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_207714054
Ondanks de achteruitgang van het niveau van het onderwijs, is het aandeel hoger opgeleiden toegenomen. Toch lijkt het peil van algemene kennis af te nemen.

In het onderwijs wordt jongeren nu veel meer geleerd om informatie te zoeken en vinden in plaats van parate kennis te hebben. Zonder een referentiekader en met sociale media die allerlei manipulerende algoritmen loslaten op de gebruiker hebben we kans op een aardig toxische combinatie. Hoe kunnen gebeurtenissen op waarde worden geschat als mensen niet eens meer weten dat ze ooit gebeurd zijn? Het collectieve geheugen dat de samenleving had verkregen door massamedia en het geschreven woord lijkt te fragmenteren.

Ik herinner me een gesprek op het werk van een tijdje terug waar 2 starters van midden 20 en een academische achtergrond bij waren. Zaken als de Culturele revolutie, Berlijnse muur, Cambodja, Challenger, Bhopal, Tschernobyl, de Golf Oorlog, Rwanda etc. het zei ze allemaal niets. Dat verbaasde me echt.
pi_207714070
:')
Gino ♥
pi_207714162

+1 voor die dude die wist wie het was (en ongetwijfeld ook het stuk geschiedenis dat erbij hoort) en dan

ik heb met haar gesmoked, hash


Ff die reporter in de zeik nemen
  woensdag 25 januari 2023 @ 21:38:23 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207714440
Maar geschiedenis is niet belangrijk hoor.

Er moet meer rekenen en taal gegeven worden. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 25 januari 2023 @ 21:43:07 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207714541
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 21:24 schreef SnodeSnuiter het volgende:

+1 voor die dude die wist wie het was (en ongetwijfeld ook het stuk geschiedenis dat erbij hoort) en dan

ik heb met haar gesmoked, hash

Ff die reporter in de zeik nemen
Lekkere fake nieuwstitel trouwens. Alles voor de klikbeet.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 25 januari 2023 @ 21:43:22 #16
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_207714548
Als in de moskee andere verhalemn vertelt worden...
pi_207714577
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 21:24 schreef SnodeSnuiter het volgende:

+1 voor die dude die wist wie het was (en ongetwijfeld ook het stuk geschiedenis dat erbij hoort) en dan

ik heb met haar gesmoked, hash

Ff die reporter in de zeik nemen
onderdeel van het probleem..
pi_207715346
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 21:24 schreef SnodeSnuiter het volgende:

+1 voor die dude die wist wie het was (en ongetwijfeld ook het stuk geschiedenis dat erbij hoort) en dan

ik heb met haar gesmoked, hash

Ff die reporter in de zeik nemen
Wist niet dat een kwart van de NL'se jeugd uit alleen allochtonen bestond. Typisch POW om bij zo'n onderwerp alleen donkere mensen te interviewen (op 1 na), alsof alleen daar het probleem ligt. Misschien moeten ze hun eigen achterban gaan interviewen. En dan ook nog vragen of ze Anne Frank kennen ipv te vragen of ze de holocaust (er)kennen, waar het om ging (wat ze alleen deden bij het autochtone meisje, die niet wist wat dat was).
pi_207715594
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 22:20 schreef Lao-Zi het volgende:

[..]
Wist niet dat een kwart van de NL'se jeugd uit alleen allochtonen bestond. Typisch POW om bij zo'n onderwerp alleen donkere mensen te interviewen
Alleen?
quote:
(op 1 na),
Ow toch niet.
quote:
alsof alleen daar het probleem ligt.
Daar ligt idd een flink deel van het probleem ja.
quote:
Misschien moeten ze hun eigen achterban gaan interviewen. En dan ook nog vragen of ze Anne Frank kennen ipv te vragen of ze de holocaust (er)kennen, waar het om ging (wat ze alleen deden bij het autochtone meisje, die niet wist wat dat was).
Nou ze doen maar.

Jij denkt dat de achterban van Powned net zo onwetend betreffende de holocaust is?

Dikke verse stierenstront.

Geef je nog even antwoord op mn eerdere vraag?
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  woensdag 25 januari 2023 @ 23:27:58 #20
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207716455
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:27 schreef Lao-Zi het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)rzoek-naar-holocaust

Degenen die denken dat de groep van 12% en 23% alleen uit import uit het MO bestaat, die mogen ook opnieuw gaan leren rekenen.
Misschien moet jij eerst opnieuw leren lezen.

quote:
De onderzoekers stelden onder andere dat een klein deel (6 procent) denkt dat de Holocaust een mythe was en 17 procent dat het aantal slachtoffers sterk overdreven was.
6% ontkent, 17% zet vraagtekens bij het aantal slachtoffers. 6% kan makkelijk import uit Noord-Afrika en Midden-Oosten zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 25-01-2023 23:33:40 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207716485
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 19:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Bijna een kwart (23 procent) van de jongeren gelooft niet in de Holocaust, of vindt deze zwaar overdreven.
Tjah het waren maar Joden hè.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 26 januari 2023 @ 00:12:35 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207716752
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 23:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

6% kan makkelijk import uit Noord-Afrika en Midden-Oosten zijn.
Aannames. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 26 januari 2023 @ 01:19:21 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207716953
quote:
13s.gif Op donderdag 26 januari 2023 00:12 schreef golfer het volgende:

[..]
Aannames. :{w
Onderbouwd door de realiteit die wij allemaal kennen (maar sommigen ontkennen).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207717433
Dankzij alle rommel het land binnen te halen creërt de regering dit zelf. Moslims hebben niks met onze cultuur en geschiedenis. Wat verwacht je dan.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_207717463
Holocaustontkenning komt net zo goed voor bij een relatief grote groep van dom extreemrechts. Bepaalde knuppels op rechts zetten het woord tussen quotjes. Zogenaamd als citaat maar de boodschap van die quotjes is maar al te duidelijk.
pi_207718831
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 21:19 schreef Havermout2 het volgende:
Ondanks de achteruitgang van het niveau van het onderwijs, is het aandeel hoger opgeleiden toegenomen. Toch lijkt het peil van algemene kennis af te nemen.

In het onderwijs wordt jongeren nu veel meer geleerd om informatie te zoeken en vinden in plaats van parate kennis te hebben. Zonder een referentiekader en met sociale media die allerlei manipulerende algoritmen loslaten op de gebruiker hebben we kans op een aardig toxische combinatie. Hoe kunnen gebeurtenissen op waarde worden geschat als mensen niet eens meer weten dat ze ooit gebeurd zijn? Het collectieve geheugen dat de samenleving had verkregen door massamedia en het geschreven woord lijkt te fragmenteren.

Ik herinner me een gesprek op het werk van een tijdje terug waar 2 starters van midden 20 en een academische achtergrond bij waren. Zaken als de Culturele revolutie, Berlijnse muur, Cambodja, Challenger, Bhopal, Tschernobyl, de Golf Oorlog, Rwanda etc. het zei ze allemaal niets. Dat verbaasde me echt.
Tja.

Maar praat eens met je ouders of grootouders.

Wat weten die wat er in de 19e eeuw allemaal gebeurd is? Vrijwel niks.

Punt is, na een paar generaties, schuift de geschiedenis ook een paar generaties op, als je snapt wat ik bedoel.

Over 40 jaar wordt er nog amper over de holocaust gesproken, het raakt in de vergetelheid. Zo werkt dat nu eenmaal. Intussen gebeuren er ook andere grote zaken, zoals nu die oorlog tegen Oekraïne. Dat is vers.
pi_207718850
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 08:05 schreef Ericr het volgende:
Holocaustontkenning komt net zo goed voor bij een relatief grote groep van dom extreemrechts. Bepaalde knuppels op rechts zetten het woord tussen quotjes. Zogenaamd als citaat maar de boodschap van die quotjes is maar al te duidelijk.
Als je het technisch bekijkt, zijn veel marokkanen en turken ook extreem-rechts.

Extreem nationalistisch, conservatief, racistisch (mag hun zus met een donkere jongen thuiskomen?), homofoob, antisemitisch, en noem maar op.

De grootste groep extreem-rechtse lieden zijn eigenlijk Marokkanen en Turken, alleen wij zien dat niet zo. Dat zijn zielige allochtonen, aldus de linkse goegemeente.
pi_207718875
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 10:58 schreef Homey het volgende:

[..]
Tja.

Maar praat eens met je ouders of grootouders.

Wat weten die wat er in de 19e eeuw allemaal gebeurd is? Vrijwel niks.

Punt is, na een paar generaties, schuift de geschiedenis ook een paar generaties op, als je snapt wat ik bedoel.

Over 40 jaar wordt er nog amper over de holocaust gesproken, het raakt in de vergetelheid. Zo werkt dat nu eenmaal. Intussen gebeuren er ook andere grote zaken, zoals nu die oorlog tegen Oekraïne. Dat is vers.
De holocaust is wel zo groots dat dat lang bijblijft en je daar in moet onderwijzen. Scholen moeten daar zonder problemen les in kunnen geven. En je gaat er vanuit dat bij normale mensen thuis in ieder geval niet de holocaust echt ontkend wordt. Achter dit soort mensen zitten ouders, opvoeding, omgeving, etc. Die denken blijkbaar ook zo.
pi_207719027
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]
De holocaust is wel zo groots dat dat lang bijblijft en je daar in moet onderwijzen. Scholen moeten daar zonder problemen les in kunnen geven. En je gaat er vanuit dat bij normale mensen thuis in ieder geval niet de holocaust echt ontkend wordt. Achter dit soort mensen zitten ouders, opvoeding, omgeving, etc. Die denken blijkbaar ook zo.
Snap ik, maar ik denk toch dat het in de vergetelheid raakt. Niet omdat ik dat graag wil, maar om 2 redenen:

- we zijn er tientallen jaren werkelijk waar mee doodgegooid. Mensen zijn er klaar mee, we weten het wel. De nieuwe generatie heeft er gewoon niks mee, en kan er niks mee. Dat is toch niet zo raar? Prima om even aandacht aan te besteden, maar het mag veel minder wat mij betreft.
- Antisemitisme is helaas weer in opkomst, bij alle extreme kanten. De kant van moslims is verreweg het grootst, de jodenhaat is enorm. Die willen absoluut geen les over de holocaust. En dus gaat het niet gebeuren. In de grote steden is de islam, bijna of helemaal, de grootste godsdienst en dan krijg je een andere dynamiek, andere onderwerpen. In steeds meer scholen maakt de islam de dienst uit. Dan krijg je geen les over de holocaust, maar over palestina dit en palestina dat. Niet leuk? Nee, maar wel de realiteit. Dat krijg je met 40 jaar massa import uit het M-O.
pi_207719052
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:17 schreef Homey het volgende:

[..]
Snap ik, maar ik denk toch dat het in de vergetelheid raakt. Niet omdat ik dat graag wil, maar om 2 redenen:

- we zijn er tientallen jaren werkelijk waar mee doodgegooid. Mensen zijn er klaar mee, we weten het wel. De nieuwe generatie heeft er gewoon niks mee, en kan er niks mee. Dat is toch niet zo raar? Prima om even aandacht aan te besteden, maar het mag veel minder wat mij betreft.
- Antisemitisme is helaas weer in opkomst, bij alle extreme kanten. De kant van moslims is verreweg het grootst, de jodenhaat is enorm. Die willen absoluut geen les over de holocaust. En dus gaat het niet gebeuren. In de grote steden is de islam, bijna of helemaal, de grootste godsdienst en dan krijg je een andere dynamiek, andere onderwerpen. In steeds meer scholen maakt de islam de dienst uit. Dan krijg je geen les over de holocaust, maar over palestina dit en palestina dat. Niet leuk? Nee, maar wel de realiteit. Dat krijg je met 40 jaar massa import uit het M-O.
We zijn ermee doodgegooid? Op welke manieren dan?
pi_207719056
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:17 schreef Homey het volgende:

[..]
Snap ik, maar ik denk toch dat het in de vergetelheid raakt. Niet omdat ik dat graag wil, maar om 2 redenen:

- we zijn er tientallen jaren werkelijk waar mee doodgegooid. Mensen zijn er klaar mee, we weten het wel. De nieuwe generatie heeft er gewoon niks mee, en kan er niks mee. Dat is toch niet zo raar? Prima om even aandacht aan te besteden, maar het mag veel minder wat mij betreft.
- Antisemitisme is helaas weer in opkomst, bij alle extreme kanten. De kant van moslims is verreweg het grootst, de jodenhaat is enorm. Die willen absoluut geen les over de holocaust. En dus gaat het niet gebeuren. In de grote steden is de islam, bijna of helemaal, de grootste godsdienst en dan krijg je een andere dynamiek, andere onderwerpen. In steeds meer scholen maakt de islam de dienst uit. Dan krijg je geen les over de holocaust, maar over palestina dit en palestina dat. Niet leuk? Nee, maar wel de realiteit. Dat krijg je met 40 jaar massa import uit het M-O.
Natuurlijk wordt de aandacht steeds minder. Prima. Je moet niet eindeloos terug blijven kijken. Over Palestina moet je ook les geven trouwens.
pi_207719058
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:19 schreef Malavita het volgende:

[..]
We zijn ermee doodgegooid? Op welke manieren dan?
Ja. Dat heb ik ook gemist.
pi_207719074
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 10:58 schreef Homey het volgende:

[..]
Tja.

Maar praat eens met je ouders of grootouders.

Wat weten die wat er in de 19e eeuw allemaal gebeurd is? Vrijwel niks.

Punt is, na een paar generaties, schuift de geschiedenis ook een paar generaties op, als je snapt wat ik bedoel.

Over 40 jaar wordt er nog amper over de holocaust gesproken, het raakt in de vergetelheid. Zo werkt dat nu eenmaal. Intussen gebeuren er ook andere grote zaken, zoals nu die oorlog tegen Oekraïne. Dat is vers.
Ik begrijp wat je bedoelt en dat effect is vrij normaal. Gebeurtenissen raken langzaam in de vergetelheid als er geen levenden meer zijn met herinneringen, maar waar ik over heb is iets anders. Je ziet nu jonge slimme mensen die geen besef meer hebben van wat er tijdens het leven van hun ouders op het wereldtoneel gebeurde, of zelfs maar tijdens hun eigen jeugd, omdat ze overstelpt worden met prikkels en informatie uit het hier en nu.

Toen ik opgroeide, kreeg ik als jongere wel de dingen mee, die ik niet, maar mijn ouders en grootouders wel hebben ervaren, of wat het (wereld)nieuws haalde: bijvoorbeeld Vietnam, Korea, oliecrisis, bevrijding, watersnoodramp, etc. Dat kwam omdat iedereen in aanraking kwam met dezelfde informatie via school of media en er was vooral veel minder van.
pi_207719167
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:21 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Ik begrijp wat je bedoelt en dat effect is vrij normaal. Gebeurtenissen raken langzaam in de vergetelheid als er geen levenden meer zijn met herinneringen, maar waar ik over heb is iets anders. Je ziet nu jonge slimme mensen die geen besef meer hebben van wat er tijdens het leven van hun ouders op het wereldtoneel gebeurde, of zelfs maar tijdens hun eigen jeugd, omdat ze overstelpt worden met prikkels en informatie uit het hier en nu.

Toen ik opgroeide, kreeg ik als jongere wel de dingen mee, die ik niet, maar mijn ouders en grootouders wel hebben ervaren, of wat het (wereld)nieuws haalde: bijvoorbeeld Vietnam, Korea, oliecrisis, bevrijding, watersnoodramp, etc. Dat kwam omdat iedereen in aanraking kwam met dezelfde informatie via school of media en er was vooral veel minder van.
Hoe oud ben jij nu? Ik 50. Ik heb VWO geschiedenis. Ik kan mij weinig herinneren over les over Vietnam of watersnoodramp. Wel WW2 natuurlijk.
  donderdag 26 januari 2023 @ 11:40:13 #35
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_207719272
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:17 schreef Homey het volgende:

[..]
Snap ik, maar ik denk toch dat het in de vergetelheid raakt. Niet omdat ik dat graag wil, maar om 2 redenen:

- we zijn er tientallen jaren werkelijk waar mee doodgegooid. Mensen zijn er klaar mee, we weten het wel. De nieuwe generatie heeft er gewoon niks mee, en kan er niks mee. Dat is toch niet zo raar? Prima om even aandacht aan te besteden, maar het mag veel minder wat mij betreft.

Ondertussen moeten we wel excuses maken voor het slavernijverleden (waar geen enkele overlevende nog van is).

Onderwijs over de Holocaust hoort gewoon op de Nederlandse scholen thuis, omdat het een verschrikkelijke gebeurtenis is uit de Nederlandse geschiedenis (anders kan je het hele vak geschiedenis ook wel schrappen) en wat iemand uit het midden oosten daar van vindt is gewoon niet boeiend. Dit is Europa en geen midden oosten.
Draai de boel eens om en ga iets soortgelijks roepen in b.v. Iran....ze hangen je de volgende dag op.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_207719477
edit: volkskrant niet quoten aub - zie de OP van NWS FB

[ Bericht 98% gewijzigd door Frutsel op 26-01-2023 12:18:48 ]
  Beste debater 2022 donderdag 26 januari 2023 @ 12:15:27 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207719583
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 10:58 schreef Homey het volgende:

[..]
Tja.

Maar praat eens met je ouders of grootouders.

Wat weten die wat er in de 19e eeuw allemaal gebeurd is? Vrijwel niks.

Punt is, na een paar generaties, schuift de geschiedenis ook een paar generaties op, als je snapt wat ik bedoel.

Over 40 jaar wordt er nog amper over de holocaust gesproken, het raakt in de vergetelheid. Zo werkt dat nu eenmaal. Intussen gebeuren er ook andere grote zaken, zoals nu die oorlog tegen Oekraïne. Dat is vers.
Nee hoor; de Holocaust blijft een unicum in de geschiedenis, en moet daarom ook steeds gedoceerd worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207719929
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Hoe oud ben jij nu? Ik 50. Ik heb VWO geschiedenis. Ik kan mij weinig herinneren over les over Vietnam of watersnoodramp. Wel WW2 natuurlijk.
Je kan gemakkelijk vrij krijgen op basisscholen voor herdenkingen zoals de watersnoodramp, het bombardement van Rotterdam of Keti Koti. Dat valt onder het brede schoolonderwijs.
Opvoeding en persoonlijke ontwikkeling is een taak van de ouders.

Geschiedenis en Aardrijkskunde vallen hier tegenwoordig onder wereldoriëntatie, net als lessen over het klimaat, gezonde voeding en paarse vrijdag.

Ik verwacht alleen nog maar een stijging van deze cijfers.
pi_207720120
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 12:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee hoor; de Holocaust blijft een unicum in de geschiedenis, en moet daarom ook steeds gedoceerd worden.
Natuurlijk, maar laten we niet doorslaan in het doceren erover. Mao heeft veel meer slachtoffers gemaakt. Moet iedereen weten wie dat was?
pi_207720155
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 13:17 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar laten we niet doorslaan in het doceren erover. Mao heeft veel meer slachtoffers gemaakt. Moet iedereen weten wie dat was?
Er is natuurlijk wel een enorm groot verschil tussen hoe en waarom mensen tijdens de Holocaust om het leven kwamen en hoe en waarom mensen om het leven kwamen tijdens het bewind van Mao. En juist daarom is het erg belangrijk dat de Holocaust in de lesprogramma's blijft terugkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 26-01-2023 13:52:56 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 26 januari 2023 @ 13:25:56 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207720185
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 13:17 schreef Duiveltja het volgende:
Mao heeft veel meer slachtoffers gemaakt. Moet iedereen weten wie dat was?
Ja.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207720242
Alles met betrekking tot de holocaust is gedocumenteerd, alles is feitelijk onderbouwd, het ontkennen of downplayen van historische feiten is zinloos en toont of een bepaalde mate van zwakzinnigheid of gewoon jodenhaat. En ik gok dat het dat laatste wel zal zijn.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  donderdag 26 januari 2023 @ 13:34:01 #43
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207720274
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 13:17 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar laten we niet doorslaan in het doceren erover. Mao heeft veel meer slachtoffers gemaakt. Moet iedereen weten wie dat was?
Tja, wat ik basiskennis acht, is voor sommigen nog volstrekt terra incognita. Wat mag ik van een ander verwachten?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_207720482
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 12:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee hoor; de Holocaust blijft een unicum in de geschiedenis, en moet daarom ook steeds gedoceerd worden.
Als je kijkt naar de geschiedenis van bijv. Rusland met Stalin, of Cambodja met Pol Pot, China met Mao enz. dan is dat niet zo uniek dat er in een korte periode miljoenen mensen zijn afgeslacht. Als je doelt op onze geschiedenis, als in die van landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk, enz. dan zijn er natuurlijk ook nog de miljoenen mensen/inheemsen die gedood zijn in gekoloniseerde landen. En niet te vergeten de miljoenen mensen/burgers die in recente oorlogen in bijv. het MO zijn gedood. Dus nee, zo'n unicum is de Holocaust niet, en we hebben er eerlijk gezegd niks van geleerd.
  donderdag 26 januari 2023 @ 14:16:56 #45
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207720668
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 13:57 schreef Lao-Zi het volgende:

[..]
Als je kijkt naar de geschiedenis van bijv. Rusland met Stalin, of Cambodja met Pol Pot, China met Mao enz. dan is dat niet zo uniek dat er in een korte periode miljoenen mensen zijn afgeslacht. Als je doelt op onze geschiedenis, als in die van landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk, enz. dan zijn er natuurlijk ook nog de miljoenen mensen/inheemsen die gedood zijn in gekoloniseerde landen. En niet te vergeten de miljoenen mensen/burgers die in recente oorlogen in bijv. het MO zijn gedood. Dus nee, zo'n unicum is de Holocaust niet, en we hebben er eerlijk gezegd niks van geleerd.
Wel dat er op een continent dat min of meer beschaafd dacht te zijn een groep mensen vanwege hun etniciteit als ongedierte werd verdelgd omdat deze mensen als inferieur werden gezien.
We have always been at war with Eastasia.
pi_207720677
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 14:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wel dat er op een continent dat min of meer beschaafd dacht te zijn een groep mensen vanwege hun etniciteit als ongedierte werd verdelgd omdat ze als inferieur werden gezien.
.... en dat deze mensen op industriële wijze zijn afgeslacht en verwerkt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 26 januari 2023 @ 14:19:16 #47
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207720685
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 13:17 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar laten we niet doorslaan in het doceren erover. Mao heeft veel meer slachtoffers gemaakt. Moet iedereen weten wie dat was?
Nou....ja? Lijkt mij nogal belangrijk om te onderwijzen waar het huidige China vandaan komt.

Maar dit onderzoek lijkt nogal een broddelwerkje wat weinig raakvlak heeft met de werkelijkheid.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator donderdag 26 januari 2023 @ 14:21:49 #48
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207720699
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 14:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wel dat er op een continent dat min of meer beschaafd dacht te zijn een groep mensen vanwege hun etniciteit als ongedierte werd verdelgd omdat deze mensen als inferieur werden gezien.
Het is ook redelijk belangwekkend dat de mensen om wie het gaat onze landgenoten, familieleden en (bij oude generaties) vrienden waren. Het is het grootste verlies van levens wat Nederland ooit gekend heeft door een gebeurtenis.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_207720826
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 12:01 schreef Jaroon het volgende:
edit: volkskrant niet quoten aub - zie de OP van NWS FB
Een quote met bronvermelding is niet strafbaar. Is geregeld in het auteursrecht.
VK kan FOK! niks opleggen wbt goed uitgevoerde quotes.
Ik snap de moeilijkheid ook niet hier
pi_207720868
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:17 schreef Homey het volgende:
- we zijn er tientallen jaren werkelijk waar mee doodgegooid. Mensen zijn er klaar mee, we weten het wel. De nieuwe generatie heeft er gewoon niks mee, en kan er niks mee. Dat is toch niet zo raar? Prima om even aandacht aan te besteden, maar het mag veel minder wat mij betreft.
- Antisemitisme is helaas weer in opkomst, bij alle extreme kanten.
Dat is wel raar. De bewuste moord op cultuurgenoten/landgenoten vanwege hun godsdienst of andere etnische herkomst is een dieptepunt van de geschiedenis. Ook die van de Nederlandse geschiedenis.
We leven nu in een tijd van woorden als 'diversiteit' .... dat betekent dat de jongeren moeten weten waarover men zich zo druk maakt. Het is ook hun voorgeschiedenis en hun taak dat zoiets niet meer gebeurt. Ook niet in een veel kleinere omvang
Door deze geschiedenis niet te willen weten en niet te willen doorgeven , maakt men een ruimte vrij voor religieus/etnische haat en extremisme
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')